ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - kesäkuussa *POKS!*

Mitens täällä on muilla pysyneet paikat kiinni? Itsellä todettiin 26 viikon lääkärinlassa ulkosuu sormelle auki ja kaulaa jäljellä 2cm (3cm:stä ). Supisteluja ei oo silleen ollu, mutta kohdunsuun nipistelyä sitäkin enemmän. Veikkaan että nyt olen auki jo parille sormelle, joka ei ole erikoista uudelleen synnyttäjällä rv36 lääkäröinnillä, sinne nyt vaan on vielä matkaa 6 viikkoa!

Aiemmat taimet pysyneet sisässä 40+6 ja 41+6 raskausviikoille saakka, ja 3-5 vuorokautta on saatu käynnistellä (painoarvioiden perusteella) ennen kuin kuin alkanut tapahtumaan. Saa nähdä saanko kolmannella ja viimeisellä kerralla luomun alun synnytykselle mikä olis jo enemmän kuin toivottua.. varsinkin heinäkuun 24. päivä lähtien milloin pienen olis turvallista ulostua (37+0) ilman että hän elelee Lumikkina lasikaapissa ja syöppöää nenämahaletkulla.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aniit:
iinaz mulla kohdunsuu on kiinni mut kanavaa hävinny n. 1cm. Siks mä nyt oonkin saikulla kunnes äippäloma alkaa.
Itse lopetin jo joululta koulun pahoinvoinnin ja väärän alan takia, siitä lähtien ollu kotiorjana töitä hakien joten tavallaan saikulla minäkin. Ei sillä mun tapauksessa vaan tunnu olevan merkitystä koska kohdunsuulla nipistelee levossakin :(
 
Oho, se olikin Vaavitar joska tuota äitiysasiaa kyseli, eikä Kikka *anteeksi* :headwall:

Mulla on paikat erittäin visusti kiinni. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kaulaa 5,3 cm :LOL: Huomenna nähdää onko edelleen näin :D Toivottavasti ei ihan noin jumissa enää.
 
Mitä ootte mieltä, voiko käytettyjä tuttipulloja käyttää vauvalla? Sain kaverilta kassillisen hänen vauvansa vanhoja tuttipulloja yms. Toki ne on keitetty jne. mutta onko siltikään kovin hygieenistä antaa toisella vauvalla olleita?

Lainasin anopilta yhden hyvän kirjan: " Hoivaa ja leiki: vauvan ja vanhemman vuorovaikutus". Tässä on kaikkia lauluja ja leikkejä mitä voi vauvan kanssa tehdä.
Sitten tässä tuli mukana cd levy, missä on laulettuna kaikki noi laulut mitkä kirjassakin on.
Kuuntelen tätä levyä nyt, kun mies on töissä :D Sen mielestä nää laulajat tässä levyllä on niin kauheita ettei se kestä niitä:D Kieltämättä oon samaa mieltä, mut koitan opetella näitä lauluja niin pakko vähän kuunnella.

Ai niin, kuulin äitiltä että meidän (mun ja isoveljeni) kehto olisi vielä mummolassa ja saisin sen meidän vauvalle. Miehen kans päädyttiin kuitenkin siihen, että ei oteta sitä kehtoa.
Oikeestaan siihen oli kaksikin syytä. Ensinäkin se veisi tilaa liikaa ja toiseksi mä luulen että sitä tulisi käytettyä niin vähän, kun se on kuitenkin aika kova rasite selälle :/

No mutta nyt voisin kaivaa ompelukoneen esiin, niin saisin ommeltua vihdoin ja viimein pinnasänkyyn ne verhot!

outiko 32+5
 
Outiko kyllä mä käyttäisin noita tuttipulloja. Uudet tuttiosat vaan. :)

iinaz mullakin on niin raskas työ hoitoalalla ettei oikein voinut enää jatkaa. Himpun käy ehkä aika pitkäks. Mut oonpa alkanu nyt sit siivoomaan paikkoja jotta saa kaiken säilytystilan maksimaaliseen käyttöön. :)
 
Tää on ihan karseeta, mä taidan kohta räjähtää. Mä oon ihan täynnä ilmaa, röyhtäilen ja piereskelen minkä ehdin. Mies ei voi olla samassa huoneessa, kun haisen niin pahalle :LOL: No oikeesti ei naurata. Olo on kamala, koska ummetus on hirvee ja palleaan sattuu tosi paljon. Mikään asento ei oikein ole hyvä. Nyt jos saisin suolentyhjennyksen jotenkin helposti niin varmasti ottaisin. Mä oon niin katellinen niille joilla kakka kulkee.
Huoh, täytyy alkaa tuulettaan kämppää.

Haisuli ja Leppis 30+5
 
Rimprenssa Ootko kokeillut syödä luumuja? Mulla ainakin ne helpotti ummetusta, samoin Gefilus mehut.
Mulla on nyt taas päinvastaista...on ollut tosi löysä vatsa muutaman päivän. Miksi ei koskaan vois olla normaali tilanne? Aina joko ummetus tai sitten ihan löysä :D

Ja nyt kun päästiin tämän aiheen pariin, niin mä oon parina päivänä miettinyt sitä, että ei oo kyl oikeesti kivaa sitten jos synnyttäessä paskoo siihen sänkyyn.. :/
Oon kuullu että jotkut ei oo ehtinyt saada mitään peräruisketta tai muuta ja tullut kauhee hätä, mutta ei oo enää vessaankaan päästetty joten pakkohan sitä on siinä sitten suolensa tyhjentää.
Mua jotenkin ällöttää ajatus siitä että siinä muutenkin ikävässä tilanteessa rupee paska lentämään :/

Sori vähän turhan karkea kielenkäyttö, mut luonnollistahan tuokin on..
 
Alkuperäinen kirjoittaja outiko:
Ja nyt kun päästiin tämän aiheen pariin, niin mä oon parina päivänä miettinyt sitä, että ei oo kyl oikeesti kivaa sitten jos synnyttäessä paskoo siihen sänkyyn.. :/
Oon kuullu että jotkut ei oo ehtinyt saada mitään peräruisketta tai muuta ja tullut kauhee hätä, mutta ei oo enää vessaankaan päästetty joten pakkohan sitä on siinä sitten suolensa tyhjentää.
Mua jotenkin ällöttää ajatus siitä että siinä muutenkin ikävässä tilanteessa rupee paska lentämään :/

Sori vähän turhan karkea kielenkäyttö, mut luonnollistahan tuokin on..
Jos yhtään jeesii niin lapsi estää kyllä yleensä hyvin kakkimisen ja jos se kivikova papana tuliskin siihen pöydälle ponnistaessa niin se on vielä pientä mitä kätilöt näkee ja tekee ;)

Ripulit kerkeet vetää pöntölle, se legendaarinen ripulista alkava synnytys aamuyöstä alkaa sillä vessassa ravaamisella, joka tyhjentää suolen ennen pöytää.

Suoli tyhjennetään (tapauskohtaisesti!) ennen synnytystä ruiskeilla siksi että lapsella on maksimaalinen tila laskeutua kanavaan, ei siksi että kakit pöydälle. Siksi rakonkin tyhjentäminen synnytyksen aikana on tärkeää, sillä täysikään rakko ei tyhjene "syliin" ponnistaessa, mutta vauvan mahtumisen takia rakon tyhjennyksestä kannattaa huolehtia - varsinkin johtopuudutuksissa, joissa olet pakosta nesteytyksessä ja sänkyyn pakotettu (etkä tunne sitä pissahätää ennen kuin rakko pullottaa ulospäinkin pallona jolloin pissiminen on jo sula mahdottomuus).
 
BB, oiiii, suuret onnittelut!!! Me meinattiin aluksi että oltaisiin ennen vauvan syntymää menty maistraatissa naimisiin ja liitto olis sit siunattu kastejuhlassa, mutta taidetaan jättää koko homma sinne :)

Outiko, mä oon miettinyt tuota samaa. Vaikka kai sitä ei siinä edes tajua vaikka niin kävis niin en tiedä miks ajatus ällöttää ihan kauheesti. Kiva siinä miehenkin vieressä olla kun yks paskantaa ja huutaa :LOL:

Ummetukseen, suosittelen minäkin Levolacia jos pahaksi menee. Mulla helppas nopeesti. Kerran oon tän raskauden aikana joutunut käyttämään ja kyllä helpotti oloa. Nyt onneksi ei enää ole ongelmia sen asia suhteen.
 
Vähän "myöhästyin" teidän gallupista, kun en oo pariin päivään ehtinyt täällä käydä, mutta mä taisin voittaa? :wave: Huomenna poks 29+0 ja massun ympärys 83cm ja edelleen siellä on siis KAKSOSET.. :D Uskotteko, että on aika ahdas olo? :x Lilliputit ovat joka ultrassa vastanneet viikkoja (viimeksi kävin 2 viikkoa sitten). Villejäkin vielä, eli melskaavat lähes tauotta.. Ja kun rasvakerrosta ei ole peittämässä liikkeitä, me mieheni kanssa saadaan ihailla "näytöksiä" päivittäin.

Painoa tullut nyt viitisen kiloa (eli nyt 167cm & 55,5kg) ja vatsa täytti kaksosraskaudelle tyypillisesti varhaisessa vaiheessa kaiken mahdollisen tilan korkeussuunnassa (eli sf-mitta aluksi käyrän yläpuolella), mutta sen jälkeen se on kasvanut mulla vaan suoraan eteenpäin, eli takaa (eikä suoraan edestäkään sopivissa vaatteissa) ei näy, että olen raskaana. B) Ei ole turvotustakaan, päinvastoin kädet ja posket ja reidet on jopa kaventuneet vähän, kun Lilliputit imee niin kauhiat määrät energiaa itselleen.. Enää ei ole kyllä varaa menettää yhtään niille, muuten kuihdun imettäessä pois. :( Niin ja kukaan ei tietenkään heti tahdo uskoa, että odotan kaksosia seitsemännellä kuulla.. ;)



 
Alkuperäinen kirjoittaja baby butterfly:
merkkailen olitte hirveesti kirjotellu taas. Painin häävalojen kirjottamisen kanssa. pää ihan tyhjä ja tahdon sanotaa perjantaina. Ihan näin yllätykseksi teilleki kerron kun oonki ollut ihan hiljaa asiasta. :)
Ihanaa, onneksi olkoon BB :flower: :flower: :flower:
 

Heippa!

Tänään siis poksutaan 32+. Neuvola myös takana. Siellä myös kaikki hyvin. Terkkakin oikein ihmettelee kun menee niin mallikkaasti tämä raskaus. Sf mitta oli kasvanut kolmessa viikossa 2cm. Kasvaa kuitenkin vaikka omalla käyrällään meneekin joka on alakäyrä.
On kuulemma oikeinpäin ja kiinnittynytkin toiseen kanavaan :)

Ummetus taitaa ollakin se mun ainoa ikävä oire. Oli vähän aikaa poissa, mutta sitten tuli takaisin entistä pahempana. Levolaccia käytän. Outikon mainitsemaa Gefilus mehua vois kyllä kokeilla.

Lilliputit: Mulla on kans kasvot kaventuneet eikä ylimäärästä ole tullut yhtään muualle. Mulla on pystymaha myös. Kuitenkin painoa on tullut 8kg ja mahakin menee alakäyrällä kokoajan. Joten ihmetellä pitää et mihin se kahdeksan kiloa on mennyt kun vauvakin on siro?

Onko muilla kokemusta et saako mitään allergialääkettä käyttää raskausaikana? Me lähdetään juhannuksen alla viikoksi Lappiin ja tiedän et mun iho menee järvevedestä ihottumaiseks ja itikan pistoihin reakoi vahvasti. Neuvolan tätä lupas kysyä huomenissa heidän lääkäriltä, mutta jos ei saa käyttää niin voi olla tiedossa muutama tuskainen yö.

Mansikkatee ja Hippuli jotka lähtevät huomenna Helsinkiin shoppailemaan.
 
Ja paskasta asiaa: Ponnistusvaiheessa työnnetään persiiseen päin. Jos siis suolessa jotain, se tulee ulos väistämättä, koska vauvan on muuten vaikea mahtua tulemaan. Tätä ei yleensä edes kukaan (muu kuin kätilö) huomaa, ja asiasta ei tarvitse sen kummemmin puhua. Kuitenkin, monestihan ensisynnyttäjät laitetaan odottamaan avautumista kotona, tai ylipäätään jos näyttää että synnytys käynnistyy hitaasti. Yritin itse olla kaukaa viisas ja ostin jo ajat sitten apteekista noita peräruiskeita ihan kotiin, niin ei toivottavasti tarvitse sitä ainakaan enää sairaalassa miettiä :D

Ja ummetuksesta kärsiville, apteekista saa myös siihen lääkettä, jota voi kyllä ihan vapaasti käyttää aina tarvittaessa, ei laiskistuta paikkoja. Myös runsas veden juominen auttaa! Eli nyt viimeistään naiset, TUOPIT ESIIN! =)

Huomenna olisi sitten se ultra... nyt täytyy myöntää että alkaa vähän jännittää. Toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin :ashamed:

kielletty 31+1
 
BB, onneksi olkoon! :flower: Meidän piti sanoa tahdon tämän vuoden elokuussa (!), melkein laskettuna aikana. :D Jäi tämän bridezillan suunnitelmat sikseen. Tosin hääjuhlan piti olla vain vihkiminen ja kahvitus sen kummempia kommervenkkeja pitämäti.

Mittasin taas massun pari päivää sitten uudestaan ja se oli 104cm. =) Sf-mittakin oli kasvanut 4,5cm neljässä viikossa. Meilläkin näkyy masun päältä hienosti liikkeet ja ne ovat jo niin voimakkaita, että näyttää siltä, että heiluu koko akka. :D Painoa on tullut raskauden aikana mukavasti lisää, enempi olisin huolissani, jos sitä olisi tullut vain vähän. :eek: Muutenkin hoikilla yleensä nousee paino raskauden aikana helpommin.

Illanjatkoja! :wave:

M & Elvis 31+0
 
En ehtinyt lukea kaikkea tekstiä mitä viikonlopun aikana oli tullut.... Pakko lähteä nukkumaan kun mies odottaa mua tuossa vieressä. Mennään aina samaan aikaan nukkumaan. :) :heart:

Olin tänään neuvolassa. Painonnousu oli jotain +800g viikko!! Olin viikonlopun reissussa ja tuli koko ajan syötyä... Oman puntarin mukaan paino oli noussut 2kg viime keskiviikosta. :) hups! Koko viikonlopun ruoat vielä suolistossa...

Hb ei ole noussut rautalääkityksestä huolimatta. viimeksi oli 106 ja nyt 96! retafer vaihtuu nyt obsidaniin ja kahden viikon päästä pitää mennä uudestaan neuvolaan.

Kätilö kokeili ekaa kertaa kuinka päin vauva masussa oli. Pää sillä oli alaspäin ja muistaakseni RT1? Eli on siis enemmän toisen kyljen puolella. Peppu tuntuu vasemmalla puolella ja potkut oikeassa kyljessä ja navan seudulla. Painoarvoita olisi ollut kiva saada, mutta en muistanut siitä edes kysyä.

Käytiin Ikeassa sunnuntaina ja ostin sieltä pinnasängyn pussilakanasetin, peiton ja tyynyn, hauskan kalamobilen ja pehmohelistimen... :) Sitten ostin vielä valkoisen smila blomma -valaisimen. Sen aion laittaa hoitopöydän (josta ei ole vielä tietoakaan) yläpuolelle. Saa vauva sitä sitten katsella ja yöllä voi käyttää valona pelkästään sitä jos pitää vaikka vaippaa vaihtaa...

Nyt pitää mennä, mies on jo sängyssä!!

Illusia & Emppu 30+3

ps. Allergialääkkeistä: Muistaakseni lääkäri sanoi että ihan zyrteciä voi käyttää. Oli aika yllätys mulle, kun luulin ettei saisi. Mulla on tällä hetkellä sellainen lääke kuin Rhinomar, mutta sitä ei kuulemma suositella käytettäväksi loppuraskaudesta, kun vauva voi saada siitä sydämentykytystä(?). Ja sitten on vielä nenäsuihke, Flixonase. Pitäisi pyytää Zyrtec-reseptiä pian kun heinä-kausi lähestyy. Mulla on ERITTÄIN paha heinäallergia....
 
Allergialääkkeistä Mulla oli kans tarvetta talvella allergialääkeille ja neuvolassa mulle kerrottiin mitä sai ottaa.. Ainakin tuota Zytrekkiä ja Histeciä. Jos huomenna löydän jostain sen lapun niin voin kertoa mitä ne muut oli. :D
 
Käytetyistä tuttipulloista mekin saimme käytettyjä pulloja aika paljon, niissä oli mukana ne kumi osuudet heitin suosiolla menemään ne ja ostan uudet. Samoin kuin vielä keitän vedessä samalla kun uudetkin.

Imetyksestä kuinka moni on muuten miettinyt tuota imetystä? Kauan imetätte? Miksi ei imetä? Miten nyt kukin on ajatellut, niin olisi kiva kuulla muiden ajatuksia.

Itse ajattelin imettää noin kuukauden, jos onnistuu.. :)
 
Moiks
imetin Anttia vuoden. Ja nytkin aion yrittää sinne vuoteen asti jos vaa onnistuu. Siis että täysimettää 4-6kk ja sitten antaa siitä lähtien kiinteitä ruokia ja rintamaitoa. Noi korvikkeet maksaa aika paljon, niin toivottavasti imetys onnistuu. *toivoo parasta*

Tyttönen90, saaks sulle joku päivä laittaa tekstaria (numeron saan sieltä syysvaavit kerhosta).. ? Haen sut lenkille joku päivä :p :D Älä pelkää, en mä mikään ahdistelija oo. :)

Meelaie ja Papu 32+3
 

Yhteistyössä