Elokuiset2021

Heippa!
Osaako joku kertoa vitamiineista ja raskauspahoinvoinnista. Lueskelin, että raskausajan vitamiinien poisjättäminen saattaisi helpottaa jatkuvaa pahaaoloa. Ajattelin kokeilla, että hetken syön vain foolihappoa ja d-vitamiinia. Onkohan tämmönen ihan ok? Monipuolisesti yritän syödä, mutta toki tää pahoinvointi vaikuttaa melkoisesti asiaan.

Isosti tsemppiä teille, joilla kovaa pahoinvointia! Itse en oo vielä oksentanut, mutta pahaolo tuntuu vievän kaiken huomion on energian päivistä. Mitään ylimääräistä ei kiinnostaisi tehdä, varsinkaan nähdä yhtään ketään ihmisiä tai vastata edes kenenkään viesteihin. Taaperon kanssa yritän leikkiä ja ulkoilla niin samalla saa ajatuksia hetkeksi pois oksennuksen pidättelemisestä. Toki väsymys iskee hyvin helposti.
Ekassa raskaudessa ei todellakaan ollu näin pahana tämä. Ei sitä osaa kuvitellakaan miten kova pahoinvointi vetää mielen ihan matalalle. Vaikka tottakai oon onnellinen raskaudesta, mutta kyllä saa tsempata, että iloa löytyy päiviin.

Tämmöinen avautuminen tällä kertaa. Toivottavasti muilla sujuu kivasti ja ne kenellä ei niin hehkeää raskautta, isot halaukset!
 
❤ ELOKUISET 2021❤

Laskettu aika / Nimimerkki / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

29.7. / Suffeli87 / 1. / HUS
30.7. / Tuutikki84 / 1. / HUS
2.8. / Marji / 2. / HUS
4.8. / talvilintu / 2. / TYKS
5.8. / Mariaz / 3. / EPSHP
5.8. / Antzu / 3. / TAYS
9.8. / lillium / 3. / -
10.8. / behappy-17 /2. / OYS
10.8. / Brunet82 / 3. / TYKS
10.8. / freesiasi / 1. / KYS
12.8. / haaveistatotta / 3. / KSKS
15.8. / Jossuttt / 2. / TAYS
17.8. / saraheinä / 7. / OYS
18.8. / Marpuli / 2. / TAYS
18.8. / KIMALLUSS / 2. / KHKS
19.8. / toiveissa90/ 4. / MKS
19.8. / Mustikka_ / 1. / HUS
19.8. / Loree / 1. / -
22.8. / tylleröinen_21 / 2. / HUS
22.8. / Neilikka191919 / 2. / TYKS
24.8. / Sanjoh / 1. / TYKS
27.8. / Mamx3 / 4. / HUS
27.8. / Chiane / 3. / KSKS
27.8. / Jadde / - / -
27.8. / Ulpu91 / 1. /TYKS
28.8. / Toukokuu88/ 4. / TAYS
29.8. / Mamatus88 / 4. / OYS
30.8. / lamaman / 3. / HUS
 
Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Reactions: Loree
@Loree Ihania ultrakuulumisia! :love:

@Neilikka191919 Kyllähän tämä herkästi mielen vetää matalaksi, kun ei oikein mitään pysty tekemään kunnolla. Aikansa tätäkin. Esikoisen odotusaika oli sikäli ainutlaatuinen kokemus, että silloin oli vielä mahdollisuus lepoon, kun ei ollut pieniä viihdytettäviä jaloissa pyörimässä. Nyt ei ole oikein vaihtoehtoja ja sehän antaa tietysti omat lisämausteensa tähän oloon, kun ei pääse aina lepäämään, kun sitä tarvitsee. Tsemppiä! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Neilikka191919
Heippa!
Osaako joku kertoa vitamiineista ja raskauspahoinvoinnista. Lueskelin, että raskausajan vitamiinien poisjättäminen saattaisi helpottaa jatkuvaa pahaaoloa. Ajattelin kokeilla, että hetken syön vain foolihappoa ja d-vitamiinia. Onkohan tämmönen ihan ok? Monipuolisesti yritän syödä, mutta toki tää pahoinvointi vaikuttaa melkoisesti asiaan.

Isosti tsemppiä teille, joilla kovaa pahoinvointia! Itse en oo vielä oksentanut, mutta pahaolo tuntuu vievän kaiken huomion on energian päivistä. Mitään ylimääräistä ei kiinnostaisi tehdä, varsinkaan nähdä yhtään ketään ihmisiä tai vastata edes kenenkään viesteihin. Taaperon kanssa yritän leikkiä ja ulkoilla niin samalla saa ajatuksia hetkeksi pois oksennuksen pidättelemisestä. Toki väsymys iskee hyvin helposti.
Ekassa raskaudessa ei todellakaan ollu näin pahana tämä. Ei sitä osaa kuvitellakaan miten kova pahoinvointi vetää mielen ihan matalalle. Vaikka tottakai oon onnellinen raskaudesta, mutta kyllä saa tsempata, että iloa löytyy päiviin.

Tämmöinen avautuminen tällä kertaa. Toivottavasti muilla sujuu kivasti ja ne kenellä ei niin hehkeää raskautta, isot halaukset!
Mä söin edellisissä raskauksissa äitiysmonivitamiinia ja kärsin ällötyksestä sekä närästyksestä. Kerran oksensin, kun otin vitamiinin tyhjään mahaan.

Nyt olen jatkanut aiemmin syömiäni vitamiineja, eli erikseen rauta+foolihappo+c-vitamiini, B12-vitamiini, ja D-vitamiini, eikä nyt ole ollut samanlaista ällötystä. Närästää kyllä, mutta ei niin pahasti kuin edellisissä raskauksissa. En tiedä, onko oikeasti merkitystä vitamiineilla, vai onko vaan erilaiset raskaudet, mutta en ainakaan aio vaihtaa monivitamiiniin.
 
  • Tykkää
Reactions: Neilikka191919
Mulla kanssa paaaaljon huonompi olo tässä raskaudessa kuin aikaisemmissa. Ainoat mitkä tuntuu auttavan etovaan oloon on sipsit ja laku, eikä niitä saisi syödä...Täytyykin kokeilla jos vitamiinien otolla on vaikutusta asiaan.

Ihmettelen oikein miten olo onkin tällä kertaa näin hutera, johtuuko siitä kun ikää on 12 v enemmän kuin edellisessä raskaudessa ja kilojakin 15 enemmän? Vai onko tyttö tällä kertaa tulossa...

Tsemppiä kaikille ja hyvää uutta vuotta :giggle:
 
Täällä myös yksi elokuinen masussa!
Toinen lapsi meille
Ehkäisy jätetty lokakuussa pois ja täytyy sanoa että ei tullut kauheasti kiertoa seurailtua kun esikoisestakin kierto venyi pitkäksi ja puoli vuotta meni kun tärppäsi. Tein sunnuntaina testin kun alkoi tulla raskausoireita ja vahva plussa sieltä tuli!
Tällä hetkellä 7+0 ja närästys on hirveä!
Laskurin mukaan la olisi 18.8 mutta tarkentuu sitten ultrassa.

Minut voi myös lisätä listalle
18.18./ KIMALLUSS/ 2. / KHKS
 
Mulla kanssa paaaaljon huonompi olo tässä raskaudessa kuin aikaisemmissa. Ainoat mitkä tuntuu auttavan etovaan oloon on sipsit ja laku, eikä niitä saisi syödä...Täytyykin kokeilla jos vitamiinien otolla on vaikutusta asiaan.

Ihmettelen oikein miten olo onkin tällä kertaa näin hutera, johtuuko siitä kun ikää on 12 v enemmän kuin edellisessä raskaudessa ja kilojakin 15 enemmän? Vai onko tyttö tällä kertaa tulossa...

Tsemppiä kaikille ja hyvää uutta vuotta
Mä kyllä vedän sipsejä tähän yökötykseen. Välillä mikään muu ei auta :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
Mulla kanssa paaaaljon huonompi olo tässä raskaudessa kuin aikaisemmissa. Ainoat mitkä tuntuu auttavan etovaan oloon on sipsit ja laku, eikä niitä saisi syödä...Täytyykin kokeilla jos vitamiinien otolla on vaikutusta asiaan.

Ihmettelen oikein miten olo onkin tällä kertaa näin hutera, johtuuko siitä kun ikää on 12 v enemmän kuin edellisessä raskaudessa ja kilojakin 15 enemmän? Vai onko tyttö tällä kertaa tulossa...

Tsemppiä kaikille ja hyvää uutta vuotta
Mulle on jopa suositeltu neuvolassa sipsejä ja suolalisää alhaisen verenpaineen takia aiemmissa raskauksissa :LOL: Mutta siis syön kanssa satunnaisesti sipsejä ja suolakeksejä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Loree
Mulla kanssa paaaaljon huonompi olo tässä raskaudessa kuin aikaisemmissa. Ainoat mitkä tuntuu auttavan etovaan oloon on sipsit ja laku, eikä niitä saisi syödä...Täytyykin kokeilla jos vitamiinien otolla on vaikutusta asiaan.

Ihmettelen oikein miten olo onkin tällä kertaa näin hutera, johtuuko siitä kun ikää on 12 v enemmän kuin edellisessä raskaudessa ja kilojakin 15 enemmän? Vai onko tyttö tällä kertaa tulossa...

Tsemppiä kaikille ja hyvää uutta vuotta
Sama täällä, meillä nuorempi nyt 9 vuotta ja kans mietin johtuuko iästä isommat oireet. Lisäksi mulla kertyy aina turkaleen paljon nestettä alkuraskaudessa vatsaonteloon. Valehtelematta näytän nyt jo siltä ett voisin olla jo ainakin viidennellä kuulla raskaana. Tälläkin kertaa näkyi kohdun vieressä yli kaksi kertaa kohdun kokoinen alue täynnä nestettä ja näytti jatkuvan vielä kohdun taaksekin. Sitten kun se neste alkaa kadota, alkaa se oikea vauvavatsa näkyä. Nt-ultrassa sitä aina vielä ollut merkittävä määrä, vaikka oma olo ollut muka jo paljon helpompi.
 
  • Tykkää
Reactions: mamselli78
Täältä ilmottautuu myös yksi Elokuisen odottaja. Eilen käyty jo toisessa varhaisultrassa, jossa viikot varmistui 7+4. Eka varhaisultra oli neuvolan umpisurkeilla laitteilla 5+6, ja siitä ei jäänyt kun koko jouluksi epävarma fiilis. Raskaus on ollut tähän asti melko oireeton, vain alavatsa tuntemuksia ja nyt turvotusta. Siksi en ole uskaltanut iloita raskaudesta vielä yhtään ennen eilistä ultraa. Taustalta löytyy myös kolme keskeytynyttä keskenmenoa ja toki yksi onnistunutkin raskaus, josta huhtikuinen 19.

15.8/ Jossuttt / 2. / TAYS
 
Löytyykö keneltäkään kotidoppleria? Missä vaiheessa ajattelitte kokeilla kuuluuko sydänäänet?
Mä hommasin kotidopplerin hetken mielijohteesta kun kirpparilta edullisesti löytyi. Kolme kertaa kokeilin saman illan aikana ja viimeisellä kerralla sain kuulumaan sykkeet, tuolloin oli vasta 8+1 Varmaan minuutin ajan kuului ja sitten ne hävisi taas, enkä uudelleen löytänyt kuin omat sykkeet ja suhinat. Aika ristiriitaista tietoa netissä on tuon dopplerin käytön turvallisuudesta, onko joku kysellyt laitteen käytöstä enemmän neuvolassa terkkareilta/lääkäreiltä, että mikä heidän kantansa tähän on? Kiva olis välillä aina kuulla sykkeitä, mutta jos tässä jotain riskiä on niin täytynee jättää laite käyttämättä
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@Freesiasi Mä kysyin aikanaan neuvolasta tuosta dopplerista, niin mulle sanottiin, että olisivat turvallisia käyttää. Lähinnä painottivat sitä, että ne voi helposti aiheuttaa stressiä äidille, jos sydänääniä ei löydykään. Itse olen käyttänyt muutaman kerran per raskaus ennen kuin liikkeet on alkaneet tuntua :)
 
  • Tykkää
Reactions: Loree ja Antzu
Hei kaikille :)
Liityn tänne höpöttelemään kun hirveästi ei ole lapsellista lähipiiriä joiden kanssa jutella. Mulla 6 viikko, 5+6 tänään. Laskettu 28.8 ja esikoista odotan. Yllärinä huomattiin juuri kun mentiin naimisiin että hups Mutta ihan iloinen asia oli alusta asti.

Olo on ihan suhteellisen hyvä, en oo joutunut oksentelemaan, vaikka mikään ruoka ei kyllä oikein mee alas. Ainut himo oli liha alkuviikosta, nyt tökkii sekin. Tissit törkeen kipeet, hirvee väsymys ja hengästyttää kaikki. Mutta ihan hyvin tässä mennään ja toivottavasti kaikki menee hyvin :) ♥

28.8. / Punapää_ / 1. / KHKS
 
Tänne rantautui uuden vuoden kunniaksi kamala kuvotus ja pahoinvointi
Edellisessä raskaudessa - 17 oli myös voimakasta pahoinvointia, toivon tosiaan ettei nyt ylly niin pahaksi..
Tänään rv 5+5
Täällä sama juttu. Tai on tää etova olo ollut jo pari viikkoa, mutta tänään oli erityisen raskas aamu
En juurikaan yöllä oo nukkunut vaan heräillyt puolen tunnin välein katsomaan kelloa, väsy on kamala:sleep::(
Hampaita pestessä oksensin, kotipihalla töihin lähtiessä oksensin, työmatkalla piti pysähtyä tien varteen oksentamaan ja vielä työpaikan pihalla piti yökkiä loputkin:sick::sick:
Oikein mahtava fiilis olla töissä kun edessä pitkä ja raskas työpäivä. Harkitsen soittavani työkaveria tuuraamaan jos ei olo helpotu. En vain missään nimessä haluaisi paljastaa töissä asiaa vielä:censored::unsure:.
 
❤ ELOKUISET 2021 ❤

Laskettu aika / Nimimerkki / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

29.7. / Suffeli87 / 1. / HUS
30.7. / Tuutikki84 / 1. / HUS
2.8. / Marji / 2. / HUS
4.8. / talvilintu / 2. / TYKS
5.8. / Mariaz / 3. / EPSHP
5.8. / Antzu / 3. / TAYS
9.8. / lillium / 3. / -
10.8. / behappy-17 /2. / OYS
10.8. / Brunet82 / 3. / TYKS
10.8. / freesiasi / 1. / KYS
12.8. / haaveistatotta / 3. / KSKS
15.8. / Jossuttt / 2. / TAYS
17.8. / saraheinä / 7. / OYS
18.8. / Marpuli / 2. / TAYS
18.8. / KIMALLUSS / 2. / KHKS
19.8. / toiveissa90/ 4. / MKS
19.8. / Mustikka_ / 1. / HUS
19.8. / Loree / 1. / -
22.8. / tylleröinen_21 / 2. / HUS
22.8. / Neilikka191919 / 2. / TYKS
24.8. / Sanjoh / 1. / TYKS
27.8. / Mamx3 / 4. / HUS
27.8. / Chiane / 3. / KSKS
27.8. / Jadde / - / -
27.8. / Ulpu91 / 1. /TYKS
28.8. / Toukokuu88/ 4. / TAYS
28.8. / Punapää_ / 1. / KHKS
29.8. / Mamatus88 / 4. / OYS
30.8. / lamaman / 3. / HUS
 
En oo jaksanut juuri kuulumisia tänne kirjoitella, pari viime viikkoa on mennyt aivan infernaalisen väsymyksen kourissa. Joululoma on mennyt lähinnä nukkuessa, onneksi on sentään ollut mahdollisuus levätä.

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville! Mulla pahoinvointi helpotti jo jokin aikaa sitten, pikkuhiljaa on ruokahalukin alkanut palautua. Ja mikä parasta, niin hajut ei enää yökötä niin paljon! Ihan kaikkea ei kuitenkaan vieläkään tee mieli syödä, esimerkiksi joulusuklaat odottelee pöydillä sitä aikaa, kun taas suklaa maistuisi... lisäksi jostain kumman syystä kaikki sitrushedelmät on yököttäneet viikolta 7 lähtien. Joulun aikaan oli vähän hankalaa sekin kun yhdessä vaiheessa kinkun rasvan käry etoi aivan suunnattomasti (mies paistoi kinkun ja en pystynyt syömään kuin yhden pienen siivun :D), lisäksi töissä työkaveri paistoi piparkakkuja enkä voinut mennä keittiöön sen hajun takia! Vaikka yleensä tykkään siitä.

@Neilikka191919 mä taisin joskus tuolla aiemmin puhua siitä, että olin lukenut joitakin kokemuksia siitä, että raskausvitamiinit pahensi pahoinvointia. Ainakin ilmeisesti Minisun Mama tai Multitabs raskaus ois ehkä olleet sellaisia, itse söin jälkimmäisiä... ja pidin niistä taukoa muutaman viikon, jonka aikana pahoinvointi helpottikin. Oon kuitenkin syönyt foolihappoa. Myös B6-vitamiini saattaa joillakin helpottaa pahoinvointia, itsellä ehkä toimi? Sen sijaan pahoinvointirannekkeista ei ollut yhtään mitään apua.

Tällä viikolla oli eka neuvola. Tuntui vähän turhalta osittain, kun lähinnä vaan juteltiin niitä näitä, ja terkkari kysyi samoja asioita kuin mitä esitietolomakkeessakin jo oli. Paino otettiin ja verenpaine, vähän säikähdin molempia kun paino oli enemmän mitä luulin ja verenpaine aivan järkky ekalla mittauksella. Onneksi se vähän laski siitä, mutta mulla ei oo_koskaan_ ennen ollut tollasia verenpainelukemia... toivottavasti se meni nyt vaan jännityksen piikkiin ja sen, että oon napostellut suolaisia herkkuja....

Se tuntui vähän oudolta että täällä (Helsingissä) ei ainakaan mun neuvolassa ultrata ollenkaan, vaan ultraukset tehdään erillisessä Sikiöseulontayksikössä. Pitäis vielä kolme viikkoa jaksaa odotella sitä ultraa, ja mietin jo että pitäiskö mennä yksityiselle tässä välissä ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi.... dopplerin hankkimista kanssa mietin. Mutta katotaan.

Minkälaisia käytäntöjä muualla on noiden ultrauksien ja neuvolakäyntien suhteen?
 
Ei pitäis ikinä kirjottaa että en oo joutunu oksentelemaan :D Tänään pyörähti seittemäs viikko ja pahoinvointi ollu melko jäätävää näin aamusta. Opin kantapään kautta ettei pidä tehdä mitään ennnenkuin on syönyt edes jotain :D

@Tuutikki84 Mulla on tota minisunin mamaa, en ollut ees aatellu et vois olla yhteys ruokahaluttomuuteen tai pahoinvointiin mut aika yleinen kokemus taitaa olla. Kaveri suositti ottamaan yöksi.
Meilläkin eka ultra vasta tammikuun lopussa mikäli en lääkitysasioissa joudu polille ennen. Kovasti ois hinku kuulla että siellä masussa on elämää :D
 
Meilläkään ei ole ultrattu (ainakaan aiemmin) neuvolan toimesta alkuraskaudessa. Tosin tuolloin ei ollut vielä laitteitakaan. Loppuraskaudesta ultrasivat sitten paristikin, kun saivat laitteet. Sydänääniä on kuunneltu joka kerta. Mulla on maanantaina ensimmäinen neuvola-aika, niin nähtäväksi jää - höpinäpainotteisia ne yleensä on olleet. Olishan se ihanaa päästä kurkkaamaan, että onko siellä ketään :)
 
Täällä on viimeiset pari viikkoa ollut kovaa pahoinvointia, ihan aamusta iltaan. Yölläkin jos pidempään ollut hereillä mutta onneksi olen nukkunut aika sikeästi. Ja oksentanut olen 10-15x pv mikä on kyllä vielä lievää, joissain raskauksissa ollut pahempaakin. Vaikka onhan tämä aika raastavaa näin alussa kun ei ole tottunut :sick:

Toivon että oireet merkitsisi hyvää vaikka ei kai sitä voi tietää... Parin viikon päästä neuvola ja toivon että ultrattaisiin vaan saa nähdä kun ei ole mitään erityistä.

Maha on kyllä kauhea pötsi, ihan turvoksissa. Toki mulla näitä raskauksia on suht tiuhaan useampi.
 

Yhteistyössä