*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Paljon onnea Karvatonkoira, Maami ja Manzu vauva-uutisista! :heart:

Pujaja: Kiitos paljon kun kerroit perätila-synnytyksestäsi, sain siitä jo paljon enemmän tietoa kuin yhdestäkään lääkäri-reissusta! Mulle vaan sanottiin, et jos vedet menee niin täytyy tulla makuuasennossa sairaalaan, ettei napanuora pääse luiskahtamaan ulos. Itse synnytyksestä ei muuta kerrottu kuin, että salissa on enemmän porukkaa kuin normaalisti ja sitä ei kannata sitten pelästyä. Mua on nyt vaan alkanut jännittämään vauvan kohtalo kovasti kun mummuni pelottelee mua kokoajan, että jos hartiat jäävät jumiin ja vauva on liian kauan synnytys-kanavassa, tulee hapenpuutetta ja se voi aiheuttaa vammoja loppuelämäksi..kyllähän mä sen tiedän ja itsekin asioita oon miettinyt mut harmittaa kun täytyy pelotella lisää ja painostaa sektioon :( Mummuni on itse 6 lasta synnyttänyt ja tietää varmasti näistä asioista paljon, mutta ajat ovat ehkä 50 vuoden aikana muuttunut aika paljon..

En nyt sit hitto enää itekään tiedä mikä olis paras ratkasu! Haluaisin niin kovasti synnyttää alateitse, mutta en missään nimessä halua saattaa ehdoin tahdoin vauvaani mihinkään vaaraan! Kamalaa tehdä tällasia päätöksiä itse..no lääkäri soittaa huomenna erikoislääkäreiden palaverin jälkeen ja kertoo mihin ratkaisuun he ovat päätyneet ja mikä olisi turvallisin vaihtoehto. Mutta kiitos kuitenkin vielä kovasti sulle kun jaat oman kokemuksesi ja valat sillä lisää uskoa tähän mun pähkäilyyni :D

( . ) Särkänniemestä kotiuduttu yhtenä kappaleena ja muuten ehjänä, mutta jalat on vieläkin niin kipeät koko päivän kävelystä, että tänään tuskin lähden kämpästä ulos :D No pääasia, että oli hauskaa, lapsilla ja miehellä varsinkin!

Tänään olin siellä magneetti-kuvassa ja se oli kyllä kamala kokemus :( luulin että kuvaus kestää n.2 minuuttia, mutta laitteen sisällä pitikin maata 20 minuuttia. Piti maata selällään liikkumatta ja joku painava kapistus laitettiin vatsan päälle(vauva ei ainakaan tainnut tykätä siitä kun potki mylläs koko ajan kuin viimeistä päivää..). Kone piti järkyttävää meteliä ja hytkyi ja tärisi kuin olisi lähtenyt pian lentoon :) sain onneksi kuulokkeet ja kuuntelin siellä sitten radiota, mutta ahtaanpaikan-kammo alkoi kyllä iskeä ekan 5 minuutin jälkeen. Tuntui etten saanut happea, asento oli inhottava ja korvissa humisi. Just kun aattelin et painan hälytyskelloa, ni ne vetit mut onneksi sieltä ulos, huh! Olin ihan yltä päältä hiessä ja valkonen. Hoitaja vei mut hetkeks sänkyyn huilaamaan ja juotti vettä ennen kuin pääsin lähtemään. No nyt se on onneks ohi ja huomenna saan tuomioni :D

Kaukaloista on ollut puhetta ja meillä olis kyllä kuopuksen kaukalo tallella, mutta en yhtään tykkää siitä kun on niin kovin pieni. Kuopuskin mahtui siihen vaan 6 kuukautta ja sit oli pakko siirtää turvaistuimeen. Katotaan josko saisin miehen ylipuhuttua vielä, että saisin ostaa uuden.. ;) Nyt oonkin sit heti kattonu mitä kaukaloita ootte suositellu, tulee vielä vaikee valinta.

Missä muuten on Pygmi? Sairaalassako vielä vai onko mulla mennyt jotain ohi?

Happy ja Nestori 37+4 (joka ei edelleenkään oo tajunnut että pää alaspäin kuuluis syntyä)

Ainiin piti vielä lisätä, et mulla on tullu limatulppaa nyt viime torstaista lähtien, eikä se tunnu loppuvan lainkaan, miten paljon sitä oikeen siellä kaulassa on vai uusiutuuko se jotenkin? Välillä saa pyyhkiä vessareissulla ainakin 10 kertaa kun tuntuu ettei se katkee ollenkaan :D Onneks te täällä palstalla ymmärrätte myös nää ällö-jutut.. ;)
 
Onnittelut Miimii10:lle ja Kliivialle pikkuprinsessoista! :heart:

Onnittelut myös Manzulle!

Pujaja: mun mielestä lämpöpussi ei ole ollenkaan tyhmä. Meillä oli semmoinen vanha tsi-haalari/makuupussi, jossa oli pussimainen se alaosa, ostin sen kirppikseltä aikanaan. Se oli niin ohutta vanua sisältä, että mietin mitä siitä tekisin niin pistin siihen reiät vöitä varten ja on käytetty sitä menestyksekkäästi kaukalossa lämpöpussina. Syyssäässä riittää sisävaatteet sinne sisälle, talvellaki voi laittaa villavaatteet ja voi jättää toppiksen pois. Mun mielestä ainaki helpotti huomattavasti vauvan pukemista autoon.

Kaukaloista ollut puhetta. Meillä on se vöillä kiinnitettävä telakka, graco logico s. Ostettiin se juniorille. Meillä on kyl isofixit autossa kans, mut tuo oli niin paljo edullisempi ku ne isofix-telakat ja kun ei me kumminkaan siirretä sitä telakkaa mihinkään. Kakkosautoon on varalta jemmassa semmoinen vanha vöillä kiinnitettävä kaukalo, mut harvoin me vauvaa varmaan sillä kakkosautolla mihinkään kuskataan, tuskin kertaakaan. Tuo telakallinen kaukalo on kyl tosi helppo ottaa aina mukaan autosta. Ja ku meillä on vielä gracon matkarattaat niin travel system on koossa ja helpottaa kauppakäyntejä huomattavasti.

Tänään illalla kaverin kanssa ulos syömään, viimeinen vapaailta ennen vauvan syntymää luulen. Huomenna tai ylihuomenna ajateltiin miehen kans kävästä vielä pikaisesti asuntomessuilla täällä. Pitänee valita tosiaan muutama kohde, ei tuo kävely ole enää mun vahvin puoleni, kipuilee niin.
 
Mahtavaa :heart: lisää vauvoja syntynyt! Onnea tosi paljon :flower:

Tänään oli neuvola
rv 38+0
paino + 800g/vko :whistle:
turvotus +
RR 119/71
pissa puhdas
hemppa 118
sf 35cm
tarjonta rt
syke 125
liikkeet ++

Ihanaa, pian se nyytti on itselläkin sylissä :heart:

PoKs, PoKs!!! 38+0
 
Mä ymmärsin sen että miimii10 kertoi Manzun puolesta vauvasta.. eli onnea Manzu ja muut jotka on saanut vauvan syliin :)

Lauantaina tulee 37+0, eli sit ollaan täysaikasia. varmaan kyl teen heti sunnuntaina tolla crosstrainerilla jospa se sais aikaan taas supistuksia :D
Näin viime yönä unta että lapsivettä tihkui, eipä sit ollutkaan :p

Vähän turvonnut olo kun veti herkkuja koko vkonlopun kun kuopus täytti 2v :)

DarkRed 36+3
 
Ei kun joo, Miimii kertoi Manzusta. Sit menin sekaisin ja onnittelin itseki myös Miimiitä :D Tässä on niin monta vauvaa syntyny, että menee ihan sekaisin välillä. Ja ehkä on joku jääny onnittelemattakin, tasapuolisesti siis kaikille vauvaantuneille toivon onnea minäkin! :heart:
 
Aaaaahhh, olin ihanassa jalkahoidossa, kyllä teki hyvää!! :cool:

Näin viime yönä unta, että mulla meni vedet. Ja vieläpä sillain, et sitä oli ihan kaikkialla tisseistä alaspäin, yhteensä tuli varmaan viis litraa itteni päälle ja sänkyyn toiset viis. :LOL: Oisko enneuni? :p

Semmonen kysymys on noussut mieleen, että kun joillain selällään makaaminen tuottaa pahan olon ku ne isot verisuonet on lysyssä, mut mulla ei oo tätä käytännössä ollenkaan, niin voiko siitä silti olla haittaa vauvalle? Et jos se ei saa verta vaikka mun olo on ihan hyvä? :confused: Osaisko joku sanoo? :confused:


u & Liipukka 36+6

P.S. Mitenkäs sitä juhlistais huomista täysiaikaisuutta? :) Jos menis vaikka syömään miehen kanssa? :xmas:
 
Onnea Kliivia vaavista! :flower: Näitä tosiaan alkaa tulemaan oikeen kunnon tahdilla!

Happy, ei kuulostanu toi sun magneettikuvaus kauheen miellyttävältä. :eek: Multa ultrattiin toukokuussa nilkka, mut silloin ei tarttenu mennä kuin jalat putkeen. Nyt tuntuis mahdottomalta maata 20 minsaa selällään...

Schnappy oon kyllä kade, että pystyt vielä liikkumaan noin hyvin noilla viikoilla. Tämä ei kyllä pysty millään noin rankkoja juttuja... :)

Neuvolakäynti oli tänään

viikot 36+4
paino +700/vko :)rolleyes: huh)
paineet 131/86
pissa puhdas
hemppa 144 (nousee vaan, vaikken syö rautaa!)
rt
sykkeet 131
Sf 33,5

Alapaine oli pikkasen noussu siitä mitä mulla normaalisti, muttei mitään hälyyttävää. Sf mittakin rauhoittunut, päästiin jo yläkäyrältä vähän laskeutumaan. :) Painoa oli noussu eniten mitä koskaan tähän mennessä! Enkä oo omasta mielestä mitenkään herkutellu, vissiin.... :p

Isäntä toi just jumppapallon olkkariin, pitää alkaa sillä istuksimaan välillä, niin pumppaa verta tonne selkään.
 
Pikaiset kommentit...

Onnittelut taas vauvautuneille:) Minäkin jo tahtoisin jakautua, eihän tätä jaksa kukaan... Kohta saa hommata jonkun rollaattorin että pääsee liikkeelle, nivelet huutaa niin hoosiannaa!

Ulleli 83: kyllä noi viisaammat vissiin on sitä mieltä, ettei raskauden loppuvaiheessa kannata selällään paljon pötkötellä, vaikka ei huono olo siitä tuliskaan itselle, vauvan vointiahan on aika hankala määritellä ilman laitteita=) Itsellä ei myöskään niinkään tule huono olo, mutta asento on muuten kyllä äärimmäisen hankala kun selkä ja maha ei asetu mitenkään hyvään asentoon jos selällään pötköttää :D Mutta tässä yks tutkimus asiasta, tosin kuten siinä sanotaankin ei tämän perusteella vielä voi suosituksia tehdä ja toisekseen toi koskee enemmänkin viimeistä yötä ennen synnytystä (ja mistähän senkin voi tietää ett mikä on se vika yö?!?). Tutkimus: Nukkumisasento voi nostaa kohtukuoleman riskiä | Raskaus ja lapset | Iltalehti.fi

Jos iltapalaa ja sitten unta yrittämään, viime yö oli aika hankala lonkkakipujen takia ja nyt ajattelin varautua etukäteen nappaamalla särkylääkkeen...: /

Tuulia ja papu 36+5 (kai?)
 
Täältä taustalta jakautumisuutinen: meidän poikamme syntyi eilen viikolla 38+6, mitat 3265/49. Synnytys käynnistyi lapsiveden menolla sunnuntaina eli 38+5 ja eilen otettiin vauhtia oksitosiinitipasta. Tipan laiton jälkeen homma eteni rivakasti, ilokaasulla sinnittelin loppumetreille ja epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa kun piti jo päästä ponnistamaan. Viimeiset viisi senttiä aukesin varttitunnissa. Hurjaa hommaa, mutta nyt se on ihanasti ohi ja poika on suloinen kuin mikä.

Vauva-arkea taas opetellaan, tissit ovat jo verillä, mutta eivätköhän ne siitä jälleen tokene. Esikoinen on hieman hämillään, mutta ottanut vauvan hyvin vastaan. Kohta alkanee syöttö, vauva on vedellyt sikeitä jo useamman tunnin.

Voimia kaikille edessä oleviin koitoksiin ja lopun tuskaisuuteen!

Irem & vauva 1 pv
 
Onnea Kliivia ja muut vauvautuneet!!

Pujaja: Kerrotko lisää, millainen se lämpöpussi on? Kuulostaa järkevältä..

Kaukalo meille hankittiin käytettynä: Maxi-cosi Gabriofix Familyfix-telakalla. Huutonetistä huusin aika edullisesti. Samoin huusin Quinnyn speedi-juoksurattaat. Saa nähdä kuinka ne täällä maaseudulla kulkee.

OMaa napaa: OYSin synnytystapa-arvio takana ja kaikki vaikutti olevan normaalisti. Vauva oli jo laskeutunut lantion yläaukeamaan, joka tietääkseni äitini kohdalla oli se ahdas paikka, minkä vuoksi tehtiin 3 sektiota. Lääkäri OYSissa oli ihan huippuhyvä, puhui niinku ihmisille puhutaan ja oli muutenkin selkeä ja rohkaiseva. Painoarvio oli nyt 2900-3000 g eli keskikäyrällä menee. :) Kohdunkaulaa oli jäljellä 1,5 cm, pehmeä ja ulkosuu sormelle auki. Lääkäri ehdotti treffejä viikon päähän, ilmeisesti tilanne on niin hyvällä mallilla että kohta siis saattaisi jotain tapahtuakin. Menkkakipuja mulla on ollut nyt joinakin öinä jo noin viikon ajan, joten olen itsekin aika toiveikas synnytyksen lähenemisen suhteen.

Nyt vaan vauvaa savustelemaan ulos! Mieskin jäi sopivasti kesälomalle. :)

Mutta ristiriitaisin tuntein täällä mennään: Yritetäänpä vielä nauttia tästä, masusta ja raskaudesta! :D :D

-Mandalay + Onni rv 37+6
 
Siiruska, ei huolta, mä olen täällä varmaankin 17. päivä asti kun lähdetään käynnistämään :p

Happy, eiköhän se limatulppa uusiudu...

Paljon onnea Kliivialle pikkutytöstä ja Iremille pojasta!

( . ) Sain tänään mun ompeluhommat tehtyä :D Eli nyt on uudella tulokkaalla parit ikiomat tyynyliinat, silitystä vaille valimiit. Ja isot tytöt saavat pussin legoilleen. Jee!
 
ONNEA KOVASTI KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE :heart::heart::heart:

Ihanaa että vauvoja syntyy nyt ihan urakalla...hmm...oispa omalta kohdaltakin jo synnytys ohi ;)
Mitä enemmän H-hetki lähestyy sitä enemmän alkaa mietityttämään ja jännittämään koko touhu...ajatella vaikka jo neljättä kertaa kuitenkin asialla...siltikin...nyt kun vielä kävi näin Pas**mainen tuuri että sairastuin näin lähellä laskettua aikaa ni tuntuu ettei oo valmis ollenkaan...voimat ei riitä ja mieliala ei oo sellainen et haluais lähtee synnyttämään...pystyykö vauvasta nauttimaan täysillä näin puoli kuntoisena :ashamed:

Kolmatta päivää jo kipeitä supistuksia takana 24h, välillä tulee kerran tunnissa välillä kolmen tunnin välein yksi jne...öisin herään joka supistukseen kun tosiaaan ovat aika kivuliaita. Ala vatsa on tosi kipeä kolmen päivän supisteluista jo ja jotenkin tuntuu ettei mitään oo tapahtunut siltikään alapäässä. Ainakaan mitään vuotoja ei oo ollu eikä limatulppaa oo näkynyt.
Ei oikein osaa mitään tehdä tai suunnitellla kun ei tiedä et mikä supistus saa jatkoa ja koska oikein yltyvät ja lähtö tulee...ei kivaa ollenkaan :|

Kaukalosta ollut puhetta täällä eli meille hommattiin Britaxin BABY-SAFE plus SHR II kaukalo uutena ja siihen telakka autoon koska menopeleiksi tuli Britaxin B-Dual sisar rattaat niin oli luonnollista sovittaa kaukalo niihin sopivaksi. Kaukalo ainakin tuntuu näppärän kokoiselta ja mukavalta käteen. Edellinen kaukalo oli Gracon Logico S myöskin telakalla ja matkarattailla mutta kaukalo oli ainakin mun käteen tosi iso ja kömpelö kun enimmäkseen kuitenkin yksistään lasten kanssa liikun ja joudun paljon kaukaloa kantelemaan oli valinta nyt pienempi ja näppärämpi Britax =)

Taas supistaa.....täytyy mennä pitkäkseen siis...

 
Onnea Irem, Manzu ja Kliivia! :heart: Syntyypäs vauvoja tosiaan hurjaan tahtin, vaikka heinäkuuta on vielä viikon päivät jäljellä. Kukahan sitä huolehti, että on täällä viimeisenä yksin? Jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin minä täällä pyörin luultavasti syyskuulle saakka... vaikka edelleenkin toivon, että tulisi vähän ennen la:aa. ;)

Raitapaitainen kiitos, ajellaan kaukalon kahva ylhäällä. :) Ihan käsittämätöntä, että tuli tuollainen totaalinen tenkkapoo, vaikka kahta lasta on ohjeiden mukaisesti tuolla kuljetettu. :LOL:

Happyn magneettikuvauskokemus vahvisti mun ajatusta siitä, että täytyisi olla nukutus tai tosi hyvä lääkitys, että mut saisi sinne putkeen. Enkä pystyisi kyllä makaamaan selällään edes noin pitkään, nla-lääkärilläkin meinasi taju lähteä sisätutkimuksen aikana. Mutta Ullelin kysymykseen vastaisin, että ehkäpä vauva majailee jotenkin niin, ettei isot verisuonet painu tjtn jos ei selällään makaamisesta tule huono olo. Pitäisin tuota huonon olon havainnoimista tässäkin asiassa tärkeänä, eli jos ei tee pahaa niin miksei voisi maata selällään? Tuo tutkimus odottavan äidin makuuasennoista on mielestäni vähintäänkin kyseenalainen, mutta ehkäpä neuvolasta kannattaa tarkistaa vielä terkan mielipide, jos mietityttää. :)
 
Onnea vauvautuneille! Menin jo ihan sekaisin, kun niin paljon on vauvoja syntynyt, että en nyt osaa ketään nimeltä onnitella, kun en edes muista ketä oon jo onnitellut. :flower:

Mä myös olen aivan varmasti täällä vielä pitkälle elokuuta. Ellen jopa syyskuulle, mutta toivottavasti ei kuitenkaan.

Happy mä muistan, että päätös synnytystavasta oli tosi vaikea. Olisin toivonut, että lääkäri olisi sanonut, että nyt tehdään näin ja mun ei olis tarvinnut itse sitä päätöstä tehdä. Saanko muuten kysyä, missä päin Suomea synnytät? On vaan niin eri käytännöt, kun täällä HUS:n alueella. Mulle sanottiin, että ei tarvitse tulla lanssilla, jos vedet menee. Lääkäreiden mielestä vauva oli niin hyvin pylly lantiossa, että napanuoran luiskahtamisen riski oli aika olematon. Toi on tosi ikävää, että sua pelotellaan alatiesynnytyksen riskeillä. Todellakin 10 vuottakin sitten oli ihan eri synnyttää perätilavauva suunnitellusti, kun nyt. Perätilasynnytyksessä tosiaan on riskinä toi, että vauva jää hartioistaan kiinni, mutta siitä syystähän sä kävit siinä magneettikuvassa ja sikiön koko on arvioitu ultralla, että sellaista ei pääsisi käymään. Siitä syystä myös joudut ponnistamaan vauvan hartioihin saakka itse. Jos vauvaan koskisi ennen, kun hartiat syntyneet on riskinä se, että vauva nostaa kätensä levälleen ylös refleksin omaisesti ja ei mahdu syntymään. Vauvan kokoahan kontrolloidaan sen sun tekemän päätöksenkin jälkeen, jotta ei kasva liian isoksi. Mulla olis ollut uusi kokoarvio laskettunapäivänä, mutta vauva syntyikin päivää ennen. Synnytyksen käynnistymistäkään ei olisi odotettu hirveästi yli lasketunajan. En muista tarkalleen, mutta olisko ollut niin, että raskaus olisi saanut edetä viikon yli lasketun ja sit olis tehty sektio, jos ei olis siihen mennessä syntynyt. Perätilavauvaa ei olis lähdetty käynnistämään. Ei kannata antaa asiasta tietämättömien ihmisten pelotella vaan luottaa omaan vaistoon ja lääkäreiden mielipiteeseen. Jos alkaa kovasti pelottaa ja epäilyttää, kannattaa valita se sektio.

Ulleli mä luulisin, että vauvalle ei ole haittaa, jos sulla ei tee pahaa maata selällään. Mulla ei myöskään esikoisesta tuntunut missään selällään olo. Monesti heräsin yöllä ja huomasin olevani selälläni. Nyt en pystyis olemaan. Jo neuvolassa siinä puoli-istuvassa asennossa alkaa pyörryttää.

Mandalay, ostin Lastentarvikkeesta Emman lämpöpussin. Lastentarvike

Piti vielä tulla lisäämään, että tarkoitus oli saada linkki suoraan siihen lämpöpussiin. Se kuitenkin löytyy tuolta tuotteista autoilun alta ja on siellä aika alhaalla, kun rullaa sitä autoilutuotesivua. Siinä on ihan hyvä kuvaus.

Pujaja ja Nuppu 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvautuneille ! :flower:

Kiitos kaikeille tsempeistä ! :hug:

Mulla oli äsken neuvola ja huomattiin että vauva on kääntynyt POIKITTAIN ! Pylly vielä vähän alempana mitä pää. :O Tähän asti ollut siis monta viikko RT:ssä. Eli toivon tosiaan ettei lähde vielä syntymään. Laittoi kiireellisenä lähetteen polille, toivotaan et saisin mahdollisimman pian ajan. Eikä oloa helpota että alamahassa juilii taas.

Eli kääntämis kokemuksia otetaan vastaan ?! :wave:

Muuten neuvolassa kaikki ok:

RV: 37+2
Paino: +100g /vk yht. 10kg !
Turvotus: + ja - ( vaihtelevasti )
RR: 101/66
HB: 120 ( noussut lisäraudalla )
SF: 31
Tarjonta: POIKITTAIN!
Syke: 145+

majj & 37+2
 

Yhteistyössä