*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

majj mullahan myös todettiin vauvan olevan poikittain rv 36 ja lähete äitiyspolille. Minusta kuitenkin niin tuntui, että vauva oli rt:ssä mutta ultralla neuvolassa katsottuna pää oli oikealla ja jalat vasemmalla, vartalo alhalla.. olin ihan ihmeissäni.. :O Noh, minusta kuitenkin koko ajan tuntui, että lapsi oli oikein päin ja viime viikkoinen äitipoli käynti antoi siihen vahvistuksen eli RT, huhhuh..
Toivottavasti sulla kiepsahtaisi itse oikein nyt piakkoin tai kääntö onnistuisi. Itse olisin ainakin antanut yrittää kääntää ja meninkin polikäynnille jo ihan valmiina, että joudutaan kääntämään eli muutama tunti syömättä ja ei maitotuotteita saanut silloin syödä.
Tsemppiä!!!

rv 38+1
 
Neuvolakuulumisia: Kaveri kiinnittynyt, pää ei enää heilu ollenkaan. Eli valmiina lähtöön vaan, kun siltä hänestä tuntuu! Sf-mitta 33cm, pissa toivottavasti puhdas, viskasin kupin pitkin lattioita ekaa kertaa.. Hempan unohin tarkistuttaa.. (hyvin on menny! :)) Kaverin sykkeet 145-150!!!! Vaikka ei edes liikkunu. Ollu siis jo monta kuukautta koko ajan 120-130.. Ja just ehdin terkalle sanomaan, että on ollu muutaman päivän vähän hiljasempi. Verenpaine ok 117/70. Paino 1260g/vk! :ashamed: Otan tässä lopussa tollasen massankeräyskauden, alle kahessa kk:ssa tullut nyt 5 kg! Yhteensä kuitenkin alle 9 kg, että ei vielä paha! Oon kuitenkin syöny ihan mitä sattuu! Tänäänkin jo aamupalan, torilta posson ja lihiksen!! :whistle:
Nyt sitte vaan huomisesta lähtien jalat ristiin sunnuntai-iltaan asti, kun mies on siellä reissussa!! :D

Tiitu ja Leijonanpentu rv 38+6
 
Mie olen kanssa miettinyt tota selällään makaamista , kun siitä niin on varoiteltu, mutta ei mullakaan se tee pahaa...monesti yöllä herään siihen että olen kääntynyt selälleni. Pitäisikö tässä köyttää itsensä sänkyyn kiinni, ettei pääse kääntymään :D.

Missä muuten Miuski ??
 
Pieni tähtönen - Toivotaan että mulla olis sama tilanne ! :) ..Tosin just eilen sanoin yhdelle kaverille "onkohan tämä vauva laskeutunut jo niin alas kun pylly tuntuu paljon alempana mitä pari päivää sitten". Ja ei siis ollut laskeutunut, vaan löytyi syy miksi se tuntuu olevan paljon alempana mitä ennen! :D

- Sain huomiselle jo onneksi ajan sinne polille niin ultralla näkee varmasti miten päin tämä on ja kuinka iso !
Jotenki koko juttu ei vielä edes jännitä, mut varmaan aamulla jännittää!
 
Pygmi on täällä, itseasiassa vielä yhtenä kappaleena.

Onnea kaikille vauvaantuneille!!

Viime viikollahan piti käynnistää, mutta kun verikokeet oli kunnossa ja paikat muutenkin ei niin kypsät synnytykseen, lääkäri päätti että seurataan tilannetta. Joten pötköttely sairaalassa jatkui. Verenpaine ei meinannut millään laskea joten lääkitystä sitten lisättiin, sekös sai olon vielä mukavammaksi :headwall: No koska tilanne ei muuttunu miksikään, pääsin kotiin viime viikon torstaina (eli viikon makoilin sairaalassa). Kotona alkoi sitten verenpainelääkkeet purra ja alapaine tippui 90-100 välille(tosin ne pitää ottaa aika kellon tarkasti, koska muuten se rupeaa heti nousemaan), olokin alkoi vähän kohentua, päänsärkyä ja pahoinvointia kuitenkin oli. Maanantaina oli kontrolli ja koska verenpaine oli tasaantunu kuten olokin, ei tehty käynnistystä. Nyt sitten olen kotona ja odottelen ihan rauhassa, ensiviikon tiistaina taas kontrolli, ellei mitään muuta kerkeä tapahtumaan, jota tosin epäilen suuresti, koska ei ole pahemmin ollut mitään ennakoivia supistuksia tai muutakaan. Loppujen lopuksi tämä taitaa mennä yli ja reilusti :LOL:

Pygmi ja bébé 38+3
 
Onnea vauvautuneille :heart:

Mä oon kans miettinyt tuota selällään makaamista, kun mullekaan se ei tee yhtään pahaa..no toivon mukaan sitä ei enää tarvi kauaa pähkäillä, tänään poksutaan täysiä 39 :heart:

( . ) Huomenna aamusta äitipolille kurkkaamaan vauvan kokoa ja toivon mukaan olisi jo kiinnittynyt. Kunpa vauva jo syntyisi, ei enää malta odottaa, että pikkuisen saa syliin :heart:
 
Onnea vauvan jo syliin saaneille!

Omaa napaa tässä pikaisesti kännykällä eli eilen minut otettiin jälleen sairaalaan osastolle matalan pulssin takia (oli matalimmillaan vain 27) ja vaiherikkaiden tuntien jälkeen (mm. hätäsektion pelko vauvan sydänäänien romahtaessa) päädyttiin nyt käynnistämään synnytys. Äsken sain Cytotecin ja nyt odotellaan. Vähäsen jännittää!

Blanco + Öttiäinen 38+2
 
Onnea vauvan saaneille! <3 Hurja määrä vauvoja jo. :)

Tänään kävin sokerirasituksessa, eilen oli lääkäri. Painoarvio 3300g ja viikkoja vähän päälle 36. Huomenna sitten tuloksia soittelemaan ja kahden viikon päästä ylimääräinen lääkärillä käynti. Nyt jäi sitten kaikki sokerinen, vaalea leipä ja hedelmät ja marjat pois ruokavaliosta. Hyvä syy juoda taas pepsi maxia. On muuten hyvää.

Vauva painaa johonkin tuonne häpyluuhun niin, että meinaa pimentyä silmissä aina välillä. Tekee todella kipeää. Toivottavasti ei ihan tuohon asentoon jäisi. :/
 
Hurjasti oli taas vauvautuneita, onnea kaikille tasapuolisesti!! :heart:

Ja blancolle tsemppiä synnytykseen! :flower:


Täällä painiskellaan pienten mahavaivojen kanssa
:( Vähän tuntuu tuolla MiniMiehellä maha vaivaavan kun ei oikein kunnolla rauhoitu nukkumaan vaan kiljahtelee tuon tuosta kipiän oloisena. Nyt taas hieman rauhoittui. On hierottu ym mutta ei tunnu auttavan :( No, seuraavalla syötöllä ajattelin noita rela-tippoja antaa jo niistä olisi apua. Inhottavaa katsoa kun pieneen ihan selvästi sattuu välistä :(

Ja selällään minäkin nukuin ihan loppuun asti ja mulle kans sanottiin, että saa nukkua jos itelle ei tuu huono olo.

Piianappula + MiniMiniMies, tänään hurjat 2 viikkoa :heart:
 
Neuvolakuulumisia rv 35+1:
Muutaman päivän masu kipujen ja pissan tuoksun ja supistelujen vuoksi vein tänään pissanäytteen labraan. mä olin ihan varma, että mun pissassa on jotain vikaa, mutta ainakaan liuskoissa ei ollut mitään ja viljely vastausta pitää odotella huomiselle tai perjantaille. TUikkii välillä ihan mielettömästi ja tuo alamaha on ihan outo ja kipeä. Johtopäätökset: supistukset tekee tehtäviään ja vauvan pää on niin alhaalla, että kohdun suulla siellä jotain tapahtuu. Ei tehty mun toiveesta sisätutkimusta, koska tällä hetkellä ei tee mieli yhtään mitään tuonne alakertaan. Maanantaina on onneksi äitipoli käynti. Vauvan tarjonta jouduttiin tarkistamaan ultralla, koska kätilö ei saanut vauvan päätä tuntuviin painelemalla. Ultralla löytyi raivotarjonnasta. Pää vain jo melko syvällä, pyörittelee sitä kuitenkin vielä. Supistuherkkä kohtu nyt jostain syystä on (supisti kun meni makuulle sydänääniä kuunnellessa, supisti kun menin makuulle ultratessa ja kätilö sanoi, että lähteä herkästi näytille jos alamasu ja selkävanne lisääntyy vielä. rr oli hyvä, samoin painoa oli tullut nyt 350g/vko, hb 125 ja turvotukset ja liikkeet ++. En tiedä olisko pitänyt siihen sisätutkimukseen suostua, mutta joka tapauksessa kätilön mielipide oli se, että vaikka lähtis syntymään niin enää ei esteltäisi. Joten otan vähän rauhallisemmin ja näkee sitten maanantaina onko syse supisteluista vai mistä. Silloin tutkitaan joka tapaukessa. Niin ja sf-mitta 35cm. Käski pakata sairaalakassin varmuuden vuoksi. Pitäiskö sitä vähän vaikka koota kasaan.
 
Poks 37+0!! :heart:

Selälläänmakuusta, joo taidanpa kysästä vielä neuvolasta samalla ku ylihuomenna on seuraava aika. Itekin luin ton tutkimusjutun kohtukuolemasta, jos ei makaa vasemmalla kyljellä. Siks rupesinkin miettimään.. Voipi olla, et mietin ihan liikoja ja kehitän ihan tyhmiä pelkoja. :headwall:


u & Liipukka 37+0
 
Paljon onnea vauvautuneille!! :flower: :flower:

Blanco:
Onnea matkaan! Sullahan voi olla siellä jo vauva sylissä... :)

Pujaja: Yks hyvä "syy" ostaa kaukalopussi on se, että vauvalle on paljon turvallisempaa, kun vyöt menee oikeasta kohtaa, eikä mistään toppapuvun päältä. Tässä sulle lisäpuolustus pussin ostosta. ;)

Täällä kaikki ennallaan.. Ei siten niin mitään uutta tapahtunut. Paino nousee silmissä.. Kymmenen kiloa meni rikki ja se harmittaa. Paineet pysyy mulle kohtuullisina 155/100-105 tasolla. Huomenna äitipolille. Toivoisin ehkä hieman käynnistystä ensi viikon alkupuolelle.
Jaa-a.. Kilometrisiteet on ostettu, esikon lahja pakattu.. Jos sitten kaivais imetyspaidat jostain kaapinkätköistä ja ostais seuraavalla kauppareissulla pari purkkia Semperiä varmuudeksi..

Raitis ja Salarakas 38+3
 
Viimeksi muokattu:
38+0 poks! Eipä tässä oikee ole mitään uusia vaivoja tullu, jalkojen särkyyn yhä syön panadolia ja käytän tukisukkia. Unta yössä n.4h -.- Ei oo kyllä ollu mitään tuntemuksia että vauva tulis vielä pariin viikkoon :/ Huomenna neuvola saa nähdä onko vauvan pää jo kiinnittynyt vai ei. Onko muilla tuntemuksia että kohta se vauva sieltä tulee?? :D

Onnea kaikille jo vauvan saaneille :)
 
heippa :) kirjoitampa minäkin vähän tänne kun en ole saanut aikaiseksi vaikka luenkin päivittäin jännityksellä taustalla aina juttuja.
Me muutettiin vajaa pari kuukautta sitten riihimäkeen hyvinkäältä ja mulla olisi hämeenlinna tullu sitten synnytyspaikaksi mutta sain kuin sainkin maksusitoumuksen puhuttua hyvinkäälle joten sinne siis suuntaan alkuperäisen suunnitelman mukaan. olen kaikki lapset synnyttänyt siellä niin tuttu sairaala ja lyhyempi matka sinne ku hämeenlinnaan.
eilen oli myös ultra minulla koska vaaveli ollut koko ajan viistosti tuolla niin tarkistettiin asento....pää alaspäinhän hän oli tajunnut viimein kääntyä mutta mahan ympärys oli viikkoihin nähden suuri :-o painoa tällä hetkellä 36+1 vastasi 3,4kg .... ett ihan kiva jos sieltä on jättiläinen tulossa.... mulla muut 5 menneet kanssa yli joka iikka ja painot on ollu 3663g-4640g välillä
 
:heart:Onnea vauvelin jo syliin saaneille.:flower:
37+0 poks!
Omaan napaan...ensiviikolla lääkäri+ultra ja mahdollinen käynnistyspäivä selviää vauvan painoarvio jännittää rv 35 oli jo melkeen 3kg??? Supistuksia tullut muutama jämäkämpi ja sitten niitä sukkapuikko vihlaisuja auts!!!
 
Neuvolakuulumisia, lääkärillä siis kävin. Paineet suht ok, yhden kerran vaan mitattiin ja yläpaine oli 137, tokalla kerralla varmaan olisi ollut matalampi. Pissa puhdas. Hemoglobiini on tippunut, oli nyt enää 108 ja rautaa PITÄÄ tankata (yök). Painoa on nyt tullut 13 kiloa (juniorista tuli 14 yhteensä) ja kuukausi on vielä aikaa kasvaa... SF menee keskikäyrillä. Sintti majailee raivotarjonnassa, mutta pää heiluu vielä. Mua vaan ihmetyttää kun murun hikka tuntuu alhaalla vasemmalla eikä keskellä, onko vauva jotenkin vinkkelissä siellä lähtökuopassa? Voiko se jäädä sellaseen asentoon? Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituutta 3 cm. Tuskin siis ihan lähiaikoina on syntymässä (mun veikkaus on edelleen se että menee elo-syyskuun vaihteeseen, olisi tosiaan kiva jos joku muukin saisi vauvelin vasta kuukauden kuluttua ;)).

Painoa on mulle tullut reilu kilo/viikko, josta osa on turvotusta - ei meinaan mahdu enää mitkään kengät jalkaan :( Turvotusta on ollut tasan kaksi päivää, mutta jalat, varsinkin oikea, on nilkasta ihan paksu puupökkelö, aamulla sentään vähän näkyy noita luita nilkassa... Hyvä kun varpaita saa liikuteltua kun nekin on paksut makkarat. Plaah. Vinkkejä miten jalkojen turvotuksesta pääsis eroon? Kenkäkaupoille siis, pitää kai munkin hommata jotkut ällötysfeikkicrocsit että pääsen liikkumaan ulkona. Olo on muuten ihan ok, helteet ei haittaa sen enempää kuin normikesänäkään. Kunto on tosin ihan pohjalukemissa, kauheaa puuskutusta jos joutuu vaikka rappusia kävelemään...

Sammeli & Sintti 35+6
 
Viimeksi muokattu:
( . ) Äitipolilla käyty ja vauvan painoarvio oli 3,8kg.. ei mikään pieni, muttei onnex lääkärin mukaan mikään hirvee jättiläinenkään ja hyvin pitäisi mahtua tulemaan. Painoa vauvalle oli tullut edellisestä arviosta 36+1 200g/vko, mun paino taas laskenut, josta sain kehuja, kun taas edellisellä kerralla noottia =) Vauva edelleen aika ylhäällä ja kohdunsuu epäkypsä :| , ei malttais enää yhtään odotella :(

Sajeva 39+1
 
Onko muilla tuntemuksia että kohta se vauva sieltä tulee?? Lähinnä päinvastoin..neuvolantäti sanoi jo kaksi viikkoa sitten että lähtö voi tulla koska tahansa, mutta ei tällä mitään kiirettä tunnu olevan tai sitte se tulee tosi vauhdilla kun kerran päättää tulla. Eipä mulla mikään hätä sinänsä olekkaan, olen kyllä ihan varautunut siihen että lasketun ajan yli mennään. Viime yönä tosin heräsin tunteseen että lapsivedet on räjähtäneet, mutta olinkin sitten päätä myöten hiestä ihan märkä :x. Aivan järjetön kuumuus, vaikka nukun pelkät kalsarit jalassa, ilman peittoa ja tuuletin huutaa.. mä niiiiiin vihaan näitä helteitä.

Mieskin tuntuu käyttäytyvän välillä kuin idiootti, töistä tullessaan ensimmäisenä kysymässä "mitä oot tänään tehny" ja kun vastaus on että "en mitään" niin heti ollaan kysymässä että "miksi"?. No ***tu on tää jaksaminen vähän rajallista ja joka puolen tunnin välein saa käydä suihkussa. Enkä mä nyt muutenkaan ymmärrä miks pitäs tehdä jotain erityistä, kaapit on täynnä puhtaita ja silitettyjä vaatteita, jääkaapissa ruokaa ja koira kusetettu, luulis sen riittävän... enköhän mä oo ihan täystyöllistetty sitte kun vauva on syntynyt :kieh:.. alkaa vissiin mullakin hormonit nostamaan päätään ja pienetkin asiat alkaa ärsyttää....Hyvä päivä mennä neuvolaan, täytyy vissiin varoittaa tätiä ennen paineiden mittausta että nyt kiehuttaa ;)
 
Neuvolassa piti taas eilen käydä :) Kaikki muuten ok, mutta painoa oli tullut viikossa hurjat 1,4 kg! Turvotustahan se tietenkin suurimmaksi osaksi on, mutta silti alkaa hirvittää tää painonnousu, vaikka kokonaisuudessaan edelleenkin ihan normirajoissa ollaan. Jalkojen turvotukseen auttaa koholle nostaminen ja tukisukat (ihanat näillä helteillä, en oo käyttänyt:ashamed:), viileässä vedessä lilluttaminen auttaa mulla myös, tosin ehkä enemmän nivelten kipuiluun kun varsinaiseen turvotukseen. Mansikoiden, ananaksen yms. syöminen poistaa nestettä ja niin hurjalta kuin se kuulostaakin, niin runsaasti pitäis myös juoda vettä! Mitähän näitä kotikonsteja vielä on, tuleeko jollain jotain mieleen?!? Mulla on kans ollut toi kenkäongelma koko kesän ja välillä tuntuu että noi feikkicrocsitkin käy ahtaiksi... Onneksi ei oo mitään juhlia ollut, ei varmaan löytyis edes kaupasta sen mallisia korkkareita jotka näihin pökäleisiin mahtuis!

Höh, mäkin haluan äippäpolille kunnon painoarvioon... Keskikäyrällä suunnilleen mennään ja eilenkin vaan terkka sanoi ett ikävä kyllä hänellä ei ole mitään syytä laittaa mua polille ultrattavaksi. Mä en tuohon käyrään luota tipan vertaa ja en kyllä millään haluais mitään jättivauvaa puskea ulos... Miehen kans ollaan molemmat oltu yli nelikilosia syntyissämme, joten pikkasen jännittää ett periytyykö se:D

Tosta selällään makaamisesta vielä, ett meidän terkka ei ainakaan sitä suosittele tuli siitä sitten huono olo eli ei. Mun omalla anatomian tuntemuksella istukan verenvirtaus voi kyllä heikentyä vaikka äidillä itsellä ois hyvä olo. Siitä en sitten tiedä onko se nyt niin vaarallista jos välillä selällään pötköttelee ja se virtaus hetkellisesti on heikompaa. Tää on taas varmaan näitä asioita, joista on monta koulukuntaa ja tutkimuksia suuntaan ja toiseen, joten viisainta lienee että jokainen tekee vaan niin kuin itsestä parhaalta tuntuu=)

Kyllä tää kuumuus sais jo hellittää, elämä ois paljon helpompaa näin raskaana ollessakin jos lämpötila ois hivenen matalampi... Lehdessäkin oli juttua, että tää on kuumin kesä 23 vuoteen:O

Tuulia ja papu 37+0!!!!!:cool:
 
Mä oon tuonne painoarvioon päässyt, kun joudun sokruja tarkkailee, vaikka nekin on lääkärin ja neuvolan mukaan ihanteellisia...jouduin heti alkuraskaudesta sokerirasitukseen, kun suvussa diabetesta ja paastoarvo oli aavistuksen koholla, olis kuulemma saanut olla 5,3 ja mulla oli 5,4.

Mulla sf-mitta mennyt aavistuksen ylärajan yläpuolella, kunnes vko:lla 35+5 oli 39 ja käyrään tuli tosi hieno nousu :whistle: mutta sitten viikolla 38 mitta oli enää 38 ja palas "normi" käyrään.
 
Neuvolakuulumisia mullakin.

rv 36+5
paino +525/viikko
turvotus +
rr 117/70
pissa puhdas
sf 33 tai 34 (ensin sanoi 33, mutta sitten huomais, että edellinen oli sama, niin sai venytettyä 34)
tarjonta RT Jihuu!!! toinenkin terkka kävi kokeilemassa ja kyllä tää ihan pää alas päin sillä köllii. =)
syke 140
liikkeet ++

Edellisellä kerrallahan lääkäri ei löytänyt päätä lantiosta. Nyt terkka oli ihan varma, että se pää siellä on. Varmistettiin vielä toiselta terkalta sen edellisen perätilaraskauden takia. Kyllä nyt helpotti ja voin rauhallisin mielin odotella synnytystä. Ton sf-mitan kanssa on ihme sekoilua. Lääkäri oli mun korttiin merkannut viimeksi 32 cm, mutta koneellee 33 cm. Neuvolantäti sai tosiaan ensin mitaksi 33, mutta mittasi uudelleen, kun huomasi koneelta, että ei olis kasvanut. Sai sitten jotenkin mitattua 34 cm. Neuvolakorttiin merkkasi sitten 33-34 cm. Itse mä eilen mittasin sen ja sain 33 cm. Molempien tätien mielestä vauva olis jo hyvin lähtökuopissa ja laskeutunut. Päätä ei enää paljoa saanut liikuteltua. =)

Joku kysyi, onko synnytykseen viittaavia tuntemuksia. Mulla ei oikeestaan ole yhtään mitään. Mulla ja anopilla ja miehen siskolla on sellanen fiilis, että tää syntyis 21.8. Se olis silloin rv 40+1. Sunnuntailapsi olis tulossa. Saa nähdä meneekö veikkaus ihan mönkään.

Nyt ruokaa laittamaan...

Pujaja ja Nuppu 36+5
 

Yhteistyössä