*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Kiitos kirppiina uudesta pinosta! :flower:

Laitan tähän vähän blogiani lainaillen kuulumisia omasta navasta eli tämä alkuviikko on mennyt melko kivuliaita supistuksia seuraillessa ja esimerkiksi maanantai-iltana niitä alkoi tulla parin tunnin ajan 10 minuutin välein ja lopulta viiden minuutin välein, mikä alkoi olla jo vähän huolestuttavaa. :| Lämmin suihku auttoi onneksi ne laannuttamaan, mutta tiistaina otin sitten puhelun äippäpolille ja pääsinkin heti tarkistuttamaan tilanteen. Tilanne oli onneksi pysynyt samana kuin viime viikolla eli pääsin jatkamaan kotilepoa. Lääkäriksi sattui tosin tällä kertaa jokin harjoittelija, joka ei oikein uskaltanut puhuakaan mitään ja minulle jäi kyllä sellainen kuva, että taisi olla ihan eka kertaa ultraamassakin. Ainakaan hän ei löytänyt ultrakuvasta kohdunsuuta, mistä olisi kanavan mitan saanut otettua ja juuri kun meinasin itse ruveta häntä siinä neuvomaan, niin onneksi apulaisylilääkäri tuli hätiin. :) No, jostainhan se on lääkäreidenkin aloitettava, mutta omaa oloa olisi helpottanut se, että harjoitteleva lääkäri olisi vaikka heti alkuun sanonut, että tämä on sitten hänen eka kertansa, jolloin en olisi ehtinyt huolestua hiljaisuudesta ja kauan kestäneestä ultraamisesta...

Samalla käynnillä otettiin myös ktg-käyrää ja Öttiäisen sydänkäyrä oli jälleen mallikasta, ja toisaalta oli hyvä, että käyrälle piirtyi kymmenen minuutin aikana myös kolme supistusta, ettei tarvitse itsekään ajatella, että nämä tuntemukset olisivat vain minun korvien välissä. Verenpaine oli ainut mikä aiheutti taas ylimääräisiä sydämentykytyksiä, etenkin kun sen ajateltiin olevan alhainen syömieni Adalat-tablettien takia: 170/104... Mutta luultavimmin korkean luvun tekivät nämä supistukset, ja kun pissakin oli puhdas, niin se ei aiheuttanut jatkotoimenpiteitä.

Tänään sitten kävin neuvolassakin pitkästä aikaa ja kerrottavaa olikin paljon, kun tässä edellisen neuvolakäynnin jälkeen oli tapahtunut kaikenlaista. Neuvolareissulla mitattu verenpaine oli hyvä 133/83, mutta sain silti kotiin lainaksi verenpainemittarin, jotta saan täälläkin paineita mittailtua. Pissa oli puhdas ja paino nyt grammalleen sama kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä rv 8+3! Sf-mitta oli 31,5 cm eli tutulla ihan omalla käyrällä mennään reilusti neuvolakortin käyrien yläpuolella. Mutta siitäkään ei oltu neuvolassa huolissaan. Öttiäisen syke oli 137. :heart: Afi-prosenteista ei ole täällä kyllä mitään tietoa. :confused:

Unohtui maanantaina poksua eli tänään on jo 30+2! Eli ei enää paljoa siihen 32 viikon rajapyykkiin, jolloin minua ei enää lähetettäisi Kysiin, jos Öttiäinen meinaisi lähteä syntymään. Mutta saapa nähdä pörräänkö vielä täällä palstalla kokonaisena elokuun puolen välin jälkeenkin, vaikka nyt tuntuu ettei sinne laskettuunkaan aikaan varmasti päästä.
 
Kissojen omistajat huhuu! Terkka otti ensimmäisellä käynnillä puheeksi toksoplasmoosin, jotain vasta-aineita tulisi kuulema testata. Tuon jälkeen asiasta ei ole ollut puhettakaan ja olen sen tyystin unohtanut (kuten myös käydä maksa-arvoni mittauttamassa... ehkä ne kerkeää myös lomalla...:ashamed:). Eli miten teillä on toksoplasmoosin mahdollisuus huomioitu? Täytynee googletella, että mitä koko asia käytännössä tarkoittaakaan, mielikuva on hyvin ikävä.
Ekassa raskaudessa siitä kyllä keskusteltiin, mutta ei koskaan otettu ees puheeksi, että pitäisi ottaa vasta-ainekokeita... Tässä raskaudessa ei olla edes keskusteltu asiasta. Mä käyn kuitenkin pesemässä käteni kun olen hoitanut kissoja tai niitten laatikot... Suojakäsineitä käski ekalla kerralla käyttämään.
 
Heipsan taas tännekin :)

Kiitos kirppiinalle uudesta pinosta :flower:

Mandalay, ihan oikean ratkaisun teit :)

Uusista perunoista, kun jättää ne kaikista pienimmät syömättä niin ei pitäis olla järin suurta vaaraa, mä oon ainaki jo nyt syöny ruotsalaisia uusia perunoita.. Vauvoille/pienille lapsille niitä ei suositella niinku moni täällä jo kirjottikin :)

Mies tulee mukaan synnytykseen ehdottomasti, jos ei siis mitään härdelliä tule esikoisen hoidon suhteen.. Meillä kun on se tilanne, että synnytän tod.näk aika vauhdikkaasti (tai niin on ainakin varoiteltu kun esikoinen tuli vauhdilla) ja kun mun tää synnytysajankohta on tyyliin 10 viikon säteellä ni ei voi ihan hoitoa suoraan suunnitella joka hetkellä mut aika hyvät hoitomahdollisuudet on onneksi kuitenkin.. :)

Lapsiveden määrästä mulle ei oo koskaan sanottu muuta kun että on normaalisti, siis ultrien yhteydessä eikä korttiin oli merkattu kun "n".

Meillä on itkuhälyttimenä ollut Doron bm48 ja mä oon tykänny.. Meillä ainaki toiminu moitteettomasti pakkasella, ainut miinus on, että vilkuttaa "liian kylmää" lämpötilaa näytöllä kun ei oo suomalainen, eli "ei tajua" että lapset nukkuu kylmässä mut mitään haittaa siitä vilkutuksesta ei oo kun varotusäänetki saa pois päältä.. Ja meillä ei ainakaan lapsen päähän kuulu mitään ääniä.. Mut muuten siis on kätevä kun näyttää esim parvekkeen lämpötilaa..

Tästä on varmaan jo täällä puhuttu mut onkohan nää mun kivut liitoskipuja? Esikoisesta ei nimittäin tällasia ollu.. Nyt särkee välillä ihan julmetusti tohon häpyluuhun ja se on ihan kosketusarka.. Välillä luulin että supistus sattuu alamahaan mut tajusin et kipua on ilman supistuksiakin ja luu on tosiaan tosi arka.. Ja sitä saattaa särkeä monta tuntia putkeen, ei satu pelkästään kävellessä/noustessa jne.. Ja välillä ei sit oo mitään.. :confused:

Mäki oon syöny ihan multatabsin raskausvitamiineja alusta asti, mut sama ongelma täällä nyt päällä kuin muillakin, tabut loppu ja uusia en saa aikaseks ostaa :D Uuden purkin voi kuitenki huoletta hommata vaikkei tässä tiiä kauan raskaana on mut niitähän voi tosiaan popsia imettäessä (ja miks ei muutenki?) :)

Oma napa: täällä tosiaan uusin vaiva nuo liitoskivut(?), muuten kaikki aika ennallaan, supisteluja myöten (eli siis supistelee!).. Neuvolassa kävin viime viikolla, siellä kaikki ok, mut edelleen ihmetyttää kun painoa ei ollut viime kerrasta (4vk sitten) tullut yhtään.. Lähtöpainosta nousua vain 3kg.. Ja oon tosiaan ihan normaalipainoinen, että painoa sais tulla.. Nähtäväst sitä aina painosta stressaa tulee sitä tai ei :D Mut vauva kuitenki kasvaa ultrien mukaan normaalisti ja sf-mitta on keskikäyrällä joten ei pitäis olla hätää.. (esikoisen aikaan näillä viikoilla painoa olu tullu yhteensä 6kg, mut olin 2kg kevyempi alussa..)..
Kontrollissakin kävin polilla ja haaruksissa kaikki ennallaan, kanavaa n.3cm ultralla ja suut kiinni eikä funneling-ilmiötä yksiessä/vauvaa painaessa.. Tuntuu hurjalta kun seuraava kontrolli on vasta 3vk päästä, kun ei lääkäri nähnyt mitään syytä ottaa aikasemmin, mut toisaalta hyvä niin.. Eli seuraava kontrolli mulla rv30, ja jos siellä kaikki on suht ok niin sitten vielä rv32 ja sit ei enää kontrolloida.. Nyt alkaa onneksi olla jo vahva usko siihen, että vauvan vielä syliin saan :)

-Huikkis ja typy rv27+3

IHANAA KESÄÄ KAIKILLE :heart:

muoks.. ja tännekin saa päivittää vuoden ikää lisää :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia:

31+5
paino: +117vko yhteensä 7,2kg
paineet: 122/74
pissa: puhdas
sf-mitta: 26
tarjonta: rt
syke: 145
liikkeet: ++

lapsivedenmäärää mulle ei ole koskaan sanottu.

Neuvolassa siis kaikki hyvin ja seuraava käynti parin viikon päästä. Terkka oli sitä mieltä että ultralla tehtyyn painoarvioon ei kannata liikaa uskoa kun sitä miinuskäyrää mietin. Sf-mitta mulla menee tasaisesti ala- ja keskikäyrän välillä. Painoa oli tullut viidessä viikossa vain 600g. No saa nähdä miten nämä helteet alkaa vaikuttamaan.

Huikkis mulle just terkka sanoi tänään että se häpyluun kipu johtuu liitoksista. Mullakaan ei esikosen aikana sitä kipua ollut ja nytkin vain painaessa tuntuu mutta vasen nivunen on tosi kipee kävellessä.

Synnytykseen mies saa kyllä tulla mukaan henkiseksi tueksi. Mä en viimeksi mitään hierontaa halunnut mutta en mä siellä synnytyssalissa haluisi yksin olla, joten toivottavasti esikoisella on synnytyksen aikaan hoitaja. Ja meillä ainakin mies heti kylvetti vauvan ja puki hänet sekä piti sylissä kun mua paikattiin niin pitkään.

Kestoilla aion ihan sen verran kuin jaksan niinkuin esikoisenkin kanssa. Mies ei meillä halua kestoja käyttää joten silloin kun vaihtaa vaipan saa mun puolesta käyttää kertistä. Yleensähän kestoista sanotaan että on parempia iholle kuin kertikset mutta kaikille nekään ei sovi. Mun kaverin vauvaa kestotettiin ekat puolivuotta mutta heidän oli pakko vaihtaa kertiksiin kun mikään materiaali ei sopinut heidän vauvan iholle vaikka pitivät tosi paljon ilman vaippaa. Siksi mäkään en ole mitenkään ehdoton sen kanssa.

Kiitos kirppiina uudesta pinosta! :)

Päksäkkä 31+5:heart:
 
Miehen tekstailusta synnytyksessä on ollut puhetta. Ei myö mitään tekstailtu,mies soitteli heti noin 1min syntymän jälkeen kaikki sukulaiset läpi :D Tais olla vähän sekasin siinä vaiheessa! Mut myö oltiinkin sairaalassa alle 2 tuntia vaan.

Lapsiveden määrästä ei mitään hajua!

Uusista perunoista en ees tienny ettei pienet lapset sais niitä syödä:ashamed:

(.) Napa vaan kasvaa omalla minimallillaan :D Tuntuu että maha on paljon pienempi kuin tuosta junnarista, sen mallikin on ihan erilainen. Liitoskipuja ei ole ONNEKSI vielä näkynyt,loppuajasta ne oli viimeeks ihan kauheet. Sain sen astianpesukoneen sittenkin jo nyt :D Vähän oon onnellinen!

MM ja Kirppu 29+4
 
Kiitokset uudesta pinosta Kirppiina!

Mandalay, en mä millään varsinaisella lenkillä käy, enkä ole juossut/hölkännyt koko raskauden aikana. Olen kyllä kuullut monen valittavan sitä, että liian pitkään juokseminen pahentaa liitoskipuja... Meikäläinen siis kävelee sellaista kohtuuvauhtia. Joka on huomattavasti viime aikoina hidastunut normaalista... vaapun kuin ankka. Mutta mulle se tosiaan tekee hyvää.

En mäkään tiennyt siitä, että uudet perunat on vauvoille kiellettyjä. Pinaatit ja muut sentään onneksi...

Siobhan ja Plutte 31+0
 
onko kellään yöllä havaittu ongelmaa että kun vessaan menee niin pirpana tipahtaa alas ja tuntuu et koko alapää ratkeaa:D mulla ei ekassa ollu tällästä "vaivaa".

mä kävin lääkärissa ja kuulema 3cm kohdunkaula ja pehmentynyt, viikko sit se ei viel ollut niin mietin voiko se muuttua koko ajan?

eipä muuta:)
 
Siis, eikös pikkuisille saa antaa ollenkaan uusia perunoita??? :O
Luulin, että ne pienimmät sormenpään kokoiset olisi kiellettyjä, koska sisältävät jotain solaniinia niin runsaasti.
Olen raskaana ollessani syönyt uusia perunoita ihan normaalisti, kylläkin isompia en niitä pieniä ja lapset samaan tyyliin syöneet isompia uusia perunoita.

Pieni Tähtönen ja Martta 30+2 :heart:
 
Uusia perunoita ei mun käsittääkseni saa antaa ollenkaan alle 1 vuotiaille, ja oon myös itse miettinyt tota että mites raskaana ollessa, että hyvä kun tuli asia puheeksi, eli hyvällä omalla tunnolla varmasti voi syödä! :)

Täällä jalat vaihteeksi ihan turvoksissa ! Eilen tuli leivottua lähes 5h putkeen ja tänään koko aamun siivoillut niin voin kertoa että tuntuu jaloissa kun pitkään tulee seisottua/käveltyä !
Muuten oma olo on kyllä ihan hyvä, välillä supistelee ja välillä on päiviä kun ei ole mitään. Viikon päästä olis neuvola ja pelottaa mennä sinne kun tällä viikolla on yhteensä neljät eri juhlat joten kakku ym herkkuja tulee varmasti syötyä.. :p :ashamed:

majj & 29+3
 
Hei!
Päivitykset tehty! Jos joku jää jossain välissä huomaamatta, kertokaa heti, yritän ne kyllä täältä aina bongata. Ja tosiaan tuo punainen väri helpottaa kovasti:)

Olipas Majj:n mies kommentoinut kurjasti :flower: On noi miehet joskus.....:argh:

Uusista perunoista olikin kommenttia jo, pienen pienille lapsille ei suositella mutta raskaana oleville ei rajoituksia? Onneksi! :p

Vitamiineista, olen syönyt Multivitan Raskaus-vitamiineja jo siitä asti kun alettiin suunnitella vauvaa, ja jatkan ainakin imetysajan läpi, kuten esikoisesta.

Hyvä Mandalay, että jäit lepäämään! Toivottavasti olo helpottaa :hug:

Raitis kyseli AFI-lukemista, ei mitään tietoa täälläkään. Lapsivedesta sanottiin viime vkon synnärikäynnillä että normaalisti on ja kortissa lukee N.

Blancolle tsemppiä supistusten kanssa taas! Onneksi cervix ei ollut kuitenkaan muuttunut!

Huikkis, onnea! :flower: Ja liitoskipujahan noi sun kuulostaa olevan, itelläkin aivan tuo häpyliitos kosketusarka varsinkin iltaisin..:mad:

miimii10, mulla ei ainakaan tollasta ole vielä tuntunut.

Omaa napaa. Täällä loppui sitten työt nyt kokonaan. Sairaslomaa äitiysloman alkuun asti eli juhannukselle. Vaikka levossa oon viettänyt viikon niin silti viimeksi eilen aamuyöstä edelleen parin tunnin ajan tuli taas kivuliaita supistuksia, jotka tuntu jo sellaiselle, että JOS olisin lähempänä laskettua aikaa ja en olis jo niin tottunut niihin niin olisin lähtenyt kiireellä pakkaamaan sairaalakassia, mutta kun tää on ollut tätä pitkään, niin join vaan kovasti vettä ja odotin että rauhoittuisivat. Sohvalle kyllä piti mennä kun tuntui etten pysty paikallaan makaamaan ja siitä mun pyöriskelystä ois herännyt esikko joka oli yöllä kömpinyt meidän viereen...:headwall: Eilen sitten lääkärinkontrollissa oli sitä mieltä että ei enää mitään asiaa töihin. Sinänsä kohdunkanava oli aivan ennallaan, onneksi. Vauvakin oli kääntynyt viime viikkoisesta perätilasta takaisin raivotarjontaan. Epäili, että mun supistuksia saattaa ainakin osittain provosoida se, että tää vauva on niin kova liikkumaan, ja pyörii kuperkeikkaa ympäri jatkuvasti. Samaa epäili viime viikolla synnärillä kätilö, kun CTG-käyrällä ollessa kuului koko ajan kauhea mukse ja melske mahasta. :heart: Nyt sitten lepoa ja lepoa, enää rielu 2 vkoa siihen ettei enää estellä jos meinaa syntyä, kun keuhkot jne jo riittävän kehittyneet. Toivon kuitenkin tietenkin että heinäkuun puolenvälin yli mahassa pysyisi!!

Kirppiina ja mussukka 31+3
 
Hei vaan pitkästä aikaa ja hieno uusi pino, kiitos
Täällä päin massu alkaa olla jo ihan jumbojetti..vauvan koon mukaan huomenna olisi tasan 31+0 :heart: mutta LA kun ei ole muuttunut niin sen mukaan..hmm..29+5 tänään..muistaakseni..oon päättäny elää ton koko päivyrin mukaan, realistisempaa :) Eilen oli tosi tosi kuuma päivä ja koko päivän pakersin kirpparivaatteita laittaa valmiiksi ens viikolla saan myyntiin, poista alta kaikki turha..vauvan vaatteista meillä ollu valmiina jo pitkän tovin pestynäkin, mut kierrättäjä kun olen niin löysin kirppikseltä vielä Lassien käyttämättömän 68 cm toppapuvun 2,50€ unisex mallina...olin varmaan pari päivää siitä hyvästä onnellinen :) :attn: Kuinka moni kierrättää kirppis tyyliin? Ite oon hommannu vauvalle turvakaukalon, sitterin, vaatteet(muutama vaan uutena)ja vaunut(uudet löysin) kierrätyksen kautta ja kaikki uuden veroista :)
Mua on vähä mietityttäny eilen puuhastelun lomassa tyttö kääntyi jotenkin ja tuntui että se työnti pään jonnekkin koloon, ihan niinku parkkiin..hmm en ehkä osaa selittää oikein mutta piti ihan käydä tarkistamassa ettei päälaki näkyny kun tuntui että työnti pään niin alas..siitä seurasi se että piti kävellä seuraava tunti haarat levällään ja nyt maha tuntuu roikkuvan polvissa asti?? Mistä johtuu?




nti. + pikku nti
 
kiitos uudesta pinosta :) Kesäkuu jo... näin se aika menee.

afi-lukemasta en ole kuulutkaan.

miimii10 mulla on just tota ollu jo viikolta 16 asti. Kävin lääkärissäkin sen takia. Tosi inhottavan tuntusta, tuntuu kuin koko alapää putoisi. Lääkäri sanoi että johtuu siitä kun kudokset antaa periksi ja mulla kun synnytysten väli on aika lyhyt, niin kudokset antaa periksi nopeasti. Ja toinen mitä huomas oli et ulkosynnyttimet on aika turvonneet eli aiheuttaa paineen tunnetta. Ja nimenomaan vessassa tai kun makuulta nousee tai muuten ponnistaa. Ei ole vaarallista mut tosi ikävän tuntusta.

nti toi kuulostais siltä et vauva olis jo kiinnittyny :) En tiä voiko niin olla jo tässä vaiheessa, mut siltä se kuulostaa.

Onpas ikäviä kokemuksia teillä tosta kääntämisestä.... Olinkin kysymässä että onko joku siinä ollut kun pelottaa vähän et tää vauveli ei tästä itse käänny kun on niin pitkään ollu perätilassa. Ajattelin kyllä mennä sitten yrittämään kääntöä.

hemari ja helmiäinen 31+5
 
Viela gallupia pystyyn.. nimittain isyyspakkauksesta.

Kuka on ajatellut sellaisen koota?
Mita siihen tulee?

Esikoisen aikaan tein pakkauksen miehelle ja siihen tuli vahan sita sun tata (energiajuomaa, kalja, vauvan body+pipo johon olin printannut oman sanoman, korvatulpat, vauvan kaytto-opas,..olikohan siina muuta). Piilotin sen kotiin. Vauvan synnyttya ja miehen tehdessa lahtoa synnarilta kotiinpain yoksi kerroin hanelle, mista paketti loytyi. Oli ihan kiva yllari! Mies taas oli tilannut mulle 'aitiyslahjaksi' kaulakorun jota kaytan edelleen joka paiva.

Bump POKPOKS rv 29 tasan
 
Viimeksi muokattu:
ai niin ja kirppistelyä harrastetaan täällä tosi ahkeraan :) Esikoisenkin vaatteet on varmaan 90% kirpparilta. Nyt alkaa olla vaikeeta löytää yli 80cm vaatteita, jotka olis täysin ehjiä ja puhtaita. Mut noita pieniä löytää hyvin. Ja on ihanaa kierrellä kirppiksiä ja tehdä löytöjä :)
 
minä myös kirpputorilla käyn jonkin verran. Varsinkin kyttään haukkana toppavaatteita ym lapsille ja hyviä reiman ja Remun haalareita ym olenkin bongannut lapsukaisille. Menee vielä jotkut tään kolmannenkin lapsen. Vauvalle en ole velä ostanut kirpparilta mitään kun ennestään on vaatteita vähän liikaakin. Äitiyspakkaus on vielä tulematta... minnehän nekin mahtuu. :whistle:

Huomenna kutsuu sitten työterveyshuolto tai neuvola. Katsotaan kumpi ottaa vastaan. Vasen lonkka ja reisi kipeyty illalla entisestään (kiitos kuuluu ilmeisesti sängynpäätyyn potkaistulle varpaalle ja sen varpaan varomiselle). Töihin jo ilmoitin, että tää talsii suoraa tietä lääkärille aamulla. Ei enää jaksa tätä jatuvaa särkyä ja vaappumista. Kaikki on hyvin kun pitää itsensä pienessä likkeessä, mutta kyykkiä en ala enää yhtään. Huomenna sitten raportointia mitä lääkäri sanoi, joka tapaukessa huomenna en aio töihin mennä. Onneksi on tulossa viikon vapaa muutaman päivän päästä, joten saa levätä töistä kunnolla. Mä muuten havahduin tuossa tutun muistuttamana, että mulla on nyt kipeytynyt tuo vasen puoli jossa mulla on ollut lonkkaluxatio ihan vauvana ja joka on lapsuuden ollutkin sellainen kankea. Mitään vaivaa ei ole aikaisemmissa odotuksissa ollut, mutta nyt sitten ei näköjään enää kestä. Kaiken lisäksi mun maha on paljon alempana kuin edellisistä, joten saattaa kyllä olla silläkin vielä merkitystä.

Pissalla käynti: täällä on myös sitä vaivaa, että pissatessa vauva painaa jotenkin sitä pissarakkoa ja usein jää tunne, että rakko ei tyhjene kunnolla tai tyhjenee todella hitaasti ja jää tunne, että tuliko ne kaikki edes. Muutenkin välillä vauvan liikkuessa tuntuu, että pissa rakko halkeaa, nipistää tuossa virtsarakon suulla asti.

Että vaivaa toisen jälkeen. : /

Leo
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta!!! Hurjaa että seuraavaan pinoon saattaa tulla jo syntyneistä vauvoista tietoja!:heart:

Milloin olette alkaneet ja kuinka usein päivässä sitä liikeseurantaa? Niin vissiin yleinen ohje että tunnin ajan pitäis seurata että tulee 10 liikettä?? mut onko siis riittävä se että kerran päivässä seuraa?

Pissavaivat ei että on sit välillä niin ihana tunne ku vauva vissii painaa rakkoa, vaikka ku nouset autosta ja pitäs kävellä vaikka kauppaan niin saa hävetä ku vaaput kuin ankka ku sattuu ja vihloo niin pirusti! mulla melkein joka vessakäynti tuntuu siltä ku olis rakko ihan pirun täynnä ja sattuu ku yrittää pinnistää pissaa ulos ja sit sitä loppujen lopuksi tulee tosi vähän.

vitamiinit olen syönyt koko raskauden ajan Multitabs raskausvitskuja 2 päivässä ja neuvolatädin mukaan kannattaa minun jatkaa sitä koska saan siitä kalsiumia jonka saanti muuten on vähäistä itsellä, ei kai noista vitskujen syönnistä mitään haittaakaan ole??

vauvan vaatteiden pesu en ikinä ole käyttänyt huuhteluainetta, onko suositusta alkaa nyt sit käyttää? millaisia pesuaineita muuten käytätte vauvan vaatteille?

mikä ihmeen afi-lukema?? mistä lapsiveden määrää tarkkaillaan jos ei ole neuvolassa ultraa?

Taas takkuilee tämä kirjoittelu tänne, tekstiä ei esim saa lihavoitua!!! :headwall:

Tsemppiä kaikille jotka kärsivät supistelusta ja kovista liitoskivuista! Täällä sain esimakua eilen liitoskivuista, olivat kieltämättä aika sietämättömiä mut eivät onneksi kestäneet kauan, ikävä särky oli siis häpyluun ja siitä vähän peräaukkoon päin alueella... et eiköhän siis niitä olleet...

Tänään illalla elokuviin kattoo Kauhea kankkunen II, aivan huippuhauska oli se ykkösversio siitä leffasta...=)

Minttu ja PikkuJ huomenna ihana viimeinen pyöreä rajapyykki rikki 30+0:heart::heart:
 
Kiitokset uudesta pinosta!

Kesäkuuta jo elellään ja helteetkin alkoivat. Ahistaa jos koko kesä on kuumaa! En tiedä johtuuko päänsärkykin kuumuudesta vai mistä. Mikä auttaa päänsärkyyn kun Buranaa ei saa enää ottaa eikä Panadol ole ikinä toiminut?? Ehkä sekin vaikuttaa kun mä nukun niin huonosti nykyään. En saa illalla unen päästä kiinni ja heräilen monta kertaa yössä. Lämpimät säät ei tosiaan helpota oloa yhtään, ei tule sitten senkään vertaa nukuttua...

Hyppy, hurjaa että tuollaisia (painokelvoton sana)-lääkäreitä on olemassa. Yritä ihmeessä saada joku toinen lääkäri jatkossa ultraamaan!

Kestoilua en kokeile, laiska mikä laiska... Vessahätäviestintää voisin ehkä kokeillakin.

Sokerirasituksen tulokset oli paasto 4,7, 1 tunti 6,3 ja 2 tuntia 5,9. Eli ok ovat.

Kirppistelyä harrastetaan täälläkin ahkeraan. Esikoisen vaatteista varmaan 98 % on ostettu kirppikseltä, ja vauva saa myös tyytyä käytettyihin vaatteisiin. 122/128/134 senttisiä pojan vaatteita ei enää kirppikseltä löydy (saa tarjota jos jollakulla on ylimääräisiä!!!), joten uutta on pakko isommalle nyt ostaa :(

Vauvan vaatteiden pesussa en käytä huuhteluainetta kuten en missään muussakaan pyykissä. Sehän jää vaatteisiin, enkä usko että on hyväksi kenellekään. Pesen 60 asteessa kaikki vaatteet mitkä sen kestää, ja loput 40 asteessa.

Vatsa kasvaa. Tai en mä tiedä, tuntuu aika pieneltä loppujen lopuks ja monet on ihmetellyt ääneen että kolme kuukautta jäljellä ja noin pieni maha. Mulla ei ole vieläkään mitään aavistusta miten päin Sintti majailee. Ihmeen ylhäällä tuolla kylkiluiden alla se kuitenkin on, alamahassa on lähestulkoon "tyhjää".

Mua on alkanut vaivaamaan joku perhanan noidannuoli tai iskias. En tiedä mikä on, mutta pakaran kohdalta jostain luun sisältä kirpasee niin pirusti välillä. Ei kyl mitenkään säteile mihinkään, eikä kokoajan jomota, vaan jos nousen seisomaan niin silloin usein tulee sellanen järkyttävä pistävä kipu.

Vitamiineista mä en oo syönyt muuta kuin rautaa, omega kolmosta ja b-vitamiineja, ainiin ja D-vitskua myös. Tai siis syön jos syön, monena päivänä jää välistä kun oikeasti oksettaa popsia monta pilleriä. Neuvolantäti jo sanoi että pitäis ehdottomasti ottaa ainakin se rauta joka päivä. Mut yök se on pahaa! Ja musta tuntuu että aina kun mä otan Obsidan-rautatabun niin seuraavana yönä kramppaa pohje. Oliskohan jossain vaiheessa pitänyt aloittaa joku kaikenkattavan vitamiinipommin syönti...?

Sammeli & Sintti 27+6 (kai)
 
Minttu81, liikelaskentaa ei tarvitse tehdä jos vauva on liikkunut kuten ennenkin. Mutta niinä päivinä, jos illalla huomaa, ettei vauva ole oikein liikkunut ja se huolettaa, suositellaan tekemään liikelaskentaa, eli asettumaan rauhalliseen paikkaan toiselle kyljelle ja laskemaan jokainen vauvan liike. Kun saa 10 liikettä täyteen, voi lopettaa. Jos tunnissa ei tule 10 liikettä, kannattaa juoda esim jotain sokeripitoista ja varovasti töniä mahaa, jotta jos on esim nukkumassa, heräisi. Ja sitten laskea uudelleen. Jos ei toisenkaan tunnin aikana tule 10 liikettä, kannattaa soittaa synnärille ohjeita. Esikoisesta mulla oli rv34 päivä, jolloin en ollut liikkeitä tuntenut juurikaan, tein illalla liikelaskennan kuten yllä enkä saanut tarpeeksi liikkeitä kasaan. Soitin synnärille illalla klo 23 aikaan (muistan, että Big Brother oli sillon just loppunut=)) ja käskivät heti näytille yötä vasten. Synnärillä sitten tutkittiin ja ultrattiin ja heräsi epäily istukan irtoamisesta, käyrälle piirtyi ns. laukeamaton supistus, joka voi olla sen merkki. Yö oltiin synnytyssalissa seurannassa ja sektiovalmiudessa mutta tilanne laukesi eikä irtoamaa ollut. Vielä 1 vrk sen jälkeen oltiin osastolla seurannassa, ja sitten päästiin kotiin. Mitään selitystä ei sille löytynyt. Liikkeiden vähäisyys kai oli vaan sattumaa.

Huuhteluainetta en nimenomaan vauvalla käytä, en kyllä muutenkaan, paitsi lakanoissa, kun siten saa ne niin hyvän tuoksuisiksi ja sähköisyyden pois.

(.) Tän päivän sana on VÄSYMYS. Nukuin tossa just 2 h päikkärit illasta, ja tuntuu etten ois levännyt yhtään. Aivan poikki|O
 
Pikainen äänimerkki.

Mulla menee niin päin pebaa että. Eilen mun takia soitettiin ambulanssi, kun pyörryin kotona. Oli paineet päin peetä ja silleen, mutta vauvalla kaikki hyvin. Itse olen todella väsynyt, mutta kotona. Oli tosi pelottavaa, koska olin lasten kanssa keskenään, vanhin tytöistä itse asiassa vielä liesussa ja muistan miten otin hengenahdistukseen ventolinea, sitten kävin vessassa ja yhtäkkiä en vaan enää kuullut kunnolla. Seuraava muistikuva on, että sanoin jollekulle, että soittaa ambulanssin ja sitten muistankin vain taas ambulanssimiehet. Mun lapset siis hoitivat tilanteen, yläasteelle menevä ja tokalla oleva! Kuopus oli kuulema siirtänyt sen ihme tuolin tieltä tavaroita. Mies tuli kotiin ennen kuin mua vietiin onneksi, tytöt hälyttivät paikalle heti, kun olivat soittaneet apua. Olen ylpeä lapsista, niin oli ambulanssimiehetkin joista toinen oli kuulema kahteen otteeseen jutellut vielä lasten kanssa ja varmistanut, että kaikki on ok...

Näin täällä.... nyt lepäämään, en jaksa olla pystyssä...ei kivaa :(

-Miuski & "Jimpula" 28+5
 
Sameli: Oletko huomannut, että joisin päivän aikana liian vähän? Mä olen itse ainakin huomannut nyt kuumilla ilmoitta, että en juo tarpeeksi niin sitten on iltasin pää kipeä.

Kirppistelyä tuli harrastettua esikon aikana jonkin verran, tai sit ostin kavereilta. Nyt vaatteita on niin paljon, että en ole paljon kirppiksillä käynyt. Nyt oon vaan yrittänyt sit myydä esikon vaatteita pois kirppiksellä.

Vauvan vaatteiden pesu mä olen nyt muutaman koneellisen pessyt jo valmiiksi niin käytän samaa pesuainetta kun muisskain pyykeissä. Meillä kun on sensitive pesuaina käytössä. Huuhteluainetta en käytä. Ja sisällä olen kuivattanut siitpölyn takia.

Mulla on kanssa käytössä se multivitan raskaus vitamiini mutta en muista sitä läheskään joka päivä ottaa. Mutta sitä jatkan kuitenkin vielä imetyksenkin ajan.

En muista kuka kysy mutta en suostu sen takia sokerirasitukseen kun pelkään verikokeiden ottoa. En anna siis otta kuin viimeisessä hädässä. Tein alkuviikon kotona seurantaa sokereista ja ihan hyviä olivat. Huomenna vien tulokset terkkarille ja katsotaan mikä on hänen tuomionsa.

Täällä on kanssa yksi joka kärsii virtsavaivoista. Jopa niin paljon, että ajoittain on lievää virtsankarkailua kun kaveri potkii rakkoon. Toivon hartaasti, että ymmärtäis kääntyä rt niin ei potkis sitten enää rakkoon.


 
Moikka! Kiitos pinosta :wave:. Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja kaikki ok, sf mitta 26 ja painoa yht. + 8 ekasta neuvolasta ja lähtöpainosta +10. Viisi kiloa tullu vähemmän ku viimeks tässä vaiheessa, mutta viimeks oli näillä viikolla jo kovat helteet ja alkoi turvotus.

Ilmeisesti isän osallistumisesta synnytykseen on ollut puhetta ja meillä osallistuu ehdottomasti vaikka ei vielä tiedetä minne esikoinen sit menee siks aikaa. Ja mékin soittettiin 5 minuuttia synnytyksestä mummoille ja sisaruksille vauvan syntymisestä ei tekstailua siis.
Kirpparillla käyn ja ostan lähes kaikki sieltä. Vauvan vaatteet pesen ihan samoilla pesuaineilla ku muutkin ja oon aina käyttänyt huuhteluainetta eikä oo mitään vakavaa tapahtunut. Enkä muuten vaatteita koskaan silltä, ku oon niin laiska siihen hommaan. En syö vitamiineja enää mitään vaan elän normaalisti ja omasta mielestä ihan terveellisesti muutenkin, ja hyvin olen voinutkin. Mä en oikein osaa hätäillä mistään ja muuttaa tapojani, vaikka ei se varmaan haitaksikaan olisi :p

2 päivää ja loma alkaa!!! JEEE!

Aurinkoista viikonloppua kaikille,
t schnappy79
 

Yhteistyössä