Elokuun 2011 pikkuiset syyskuussa

Kata90 Meillä on laaja, täydellinen molemminpuolinen huuli-ien-suulakihalkio. Joko teillä on ollu eka käynti husukessa? tai tiedätkö millon se on? täällä kovasti ootellaan sinne pääsyä!

Karvatonkoira NM-letkusta menee ruoka, joskus myös pullolla saadaan pieniä määriä mutta vetää usein raivarit pulloruokinnasta.. Noh, harjotellaan :)
 
Salama meillä pojalla on usein tuo rakko ylähuulessa kun syö niin paljon. Se ei mitenkään mun mielestä puhkee vaan siitä lähtee vähän nahkaa päältä ja sit se varmaan sulaa pois. Ainakaan mitään haittaa siitä ei ole ollut vauvalle.

Munkin pitäisi harjoitella tota kantoliinailua. Ostin sen hug-a-bubin liinan. Tuntuu vaan ettei ole aikaa harjoitella sitomista. Nytkin on pakko jatkaa kotihommia.

Hikoilu on täällä helpottanut yön osalta mutta liikkuessa tulee paljon helpommin kuuma kun normaalisti.

Me ei olla vieläkään saatu päätettyä nimea vauvalle. Ristiäisiin on enää vajaa 2 viikkoa.

Päksäkkä ja poika 5vko 4pv:heart:
 
hyppy: Käytiin siellä sillon kun Anniina oli 2vk vanha. :) Oli tosi mukavia kaikki lääkärit. Mua vaan ahistaa noi sairaalat tosi paljon :/ Meinas siinä itku tulla ku tietää että vauva joutuu tänä vuonna leikkaukseen :`(

Minkälainen toi letku juttu on?

FB:ssä on sellanen ryhmä kuin Avoin hymy, siellä saa paljon vertaistukea ja tietoa halkiovauvoista :)) Se on suljettu ryhmä, mä voin kyllä lisätä sut sinne jos oot kiinnostunu?
 
Jospa mäkin nyt jotain ehtisin kirjotella, kun vauva nukkuu ja 3v katsoo lastenohjelmia, kun on niin kurja keli. Esikoinenkin lähti Mamman kanssa päiväksi reissuun.

Kiitos päivittäjälle ja pinon perustajalle! Kivaa jatkaa juttuja täällä vauvapuolella. =)

Kävin tänään neiti 3v:n ja vauvan kanssa vähän tässä kylällä shoppailemassa, kun neiti 3v:llä on mennyt niin moni vaate pieneksi tässä kesän aikana. Uskomattoman hyvin pystyi noiden kanssa shoppailla. Neiti on niin kiinnostunut omasta pukeutumisesta, että tykkää katsella itselleen vaatteita. Sai nyt ainakin sellasia vaatteita, mistä itse tykkää eikä vaan äidin maun mukaisia. =)

Vauvan kanssa menee edelleen hyvin. Nukkuu yöt hyvin. Yhdellä tai kahdella syötöllä pärjää. Ainoo vaan, että vauva on niin kova kakkaamaan, että joudun yölläkin putsaamaan kakkoja ja siihenhän vauva sitten herää ja seuraavat puoli tuntia ähkitään ja rähistään ennen, kun uni taas tulee. Päivällä vauva on alkanut olemaan enemmän hereillä. Hereillä ollessaan ei kovinkaan pitkään viihdy lattialla tai sitterissä vaan syliin täytyis päästä. Sylissäkin yleensä haluaa, että kanniskellaan ympäriinsä. On nää vauvat silti niin ihania. Tää on vaan niin ihanaa aikaa, kun saa olla kotona ja nuuhkutella suloista pientä ihmistä. Ja ihanaa, että ne koko ajan kasvaa ja kehittyy. Meillä vielä odotetaan sitä sosiaalista hymyä. Vauva-ajasta saa vaan paljon enemmän irti sitten, kun alkaa vuorovaikutustaidot kehittyä.

Kantoliina onkin ollut korvaamaton apu. Suosittelen sitä Hug-a-bubia. Se on tosi kätevä. Siinä on keskellä sellanen pussukka, johon liinan saa helposti käärittyä säilöön. Se pussi myös auttaa saamaan liinan ihan keskelle. Liinat on musta tosi kauniitakin. Harjoitteluun menee toki aikaa. Täytyy vaan laittaa liina tosi kireelle vaikka tuntuis oudolta. Sit kun sen kerran oppii, sitä ei enää tarvii miettiä vaan unissaankin sen kieputtaa paikoilleen. Meillä vauva viihtyy siinä tosi hyvin. Yleensä heti nukahtaa siihen. Ja se on myös kätevä esim. yleisötapahtumissa, joissa on hankala mennä vaunuilla. Oon käyttänyt sitä mm. messuilla ja markkinoilla.

Vauva on nyt tasan 4 viikkoa vanha. Torstaina on 1kk neuvola. Kiva tietää, miten neiti on kasvanut. Varmasti ihan hyvin, kun maitoa tulee ainakin riittävästi.

Ristiäiset meillä on vasta 22.10. Miehen lapsuudenystävä tulee kastamaan. Kummitkin on nyt kysytty ja he suostuivat tehtävään ilomielin. Vieraita tulee me pois lukiean reilu parikymmentä, joista neljä on lapsia. Kutsukortteja yritän tässä saada lähetetyksi. Ruokia ei olla vielä päätetty. Nimi on nyt pitkien pohdintojen jälkeen ehkä päätetty. Ehkä siksi, että risitäisiin on vielä yli kuukausi aikaa ja mieli voi vielä muuttua. Tuskin muuttuu, kun toi nimi on koko ajan ollut mukana mietinnöissä ja tuntuu tosi sopivalta ja kauniilta. Julkistetaan se sitten vasta ristiäisissä. Kivoja nimiä täällä jo muuten osa saanut. Vielä ei ole yhtään saman nimistä, kun mitä me ollaan ajateltu.

Vanhemman lapsen viennistä hoitoon äitiyslomalla oli ollut puhetta. Meillä esikoinen, joka on 5v4kk, käy 8 kertaa kuukaudessa päiväkodissa. Hoitopäiviä tulee siis sen pari per viikko. Poika on jo niin iso ja kaipaa saman ikäisten lasten seuraa. On tykännyt käydä siellä. Hällä alkaa vuoden päästä eskari samassa ryhmässä, joten musta on kiva, että tuntee jo kaverit ja systeemit valmiiksi. Oli samassa päiväkodissa mun ollessa töissäkin, joten ei haluttu vuodeksi ottaa pois, kun kuitenkin jotain kerhotoimintaa olis pitänyt keksiä. Neiti 3v on ihan kotihoidossa, koska ei samalla tavalla viihtynyt päiväkodissa.

Onko muilla kokemuksia vauvoista, jotka ei suostu syömään tuttia? Mun aikasemmat lapset on syöneet, mutta tämä ei huoli. Voiko se huolia sen vähän myöhemmin? Mä haluaisin, että söis tuttia, kun itse oon syönyt peukaloa 5-vuotiaaksi. Ja muutenkin olis kiva, että olis sellanen helppo rauhoittelukeino.

Mulla olis ollut vaikka mitä juttuja, mutta täytyy lopettaa, kun on hommia ennen, kun vauva herää. Tuun sit torstaina kertomaan neuvolakuulumiset ja turisemaan lisää.

Pujaja ja Nuppu 4 viikkoa :heart:
 
Eea
Tutin esikoinen otti vasta lähempänä kahden kuukauden ikää. Vauva on vaan yhtenä päivänä tutin hyväksynyt. Muuten vaan irvistelee ja yökkii. Helpottais kyllä elämää pikkasen, jos suostuis tutin ottamaan, mutta eipä toista voi pakottaa. :)
 
Salama: kuulin että tuo imurakkula ylähuulessa on vain hyvä merkki siitä että vauvalla on hyvä imuote ;) .

Meillä myös tutin imemis opettelu käynnissä. Voi kun poika sen huolisi... Onko kellään kokemusta siitä onko tuteissa eroja siinä mitkä kelpaavat paremmin?

Meillä oli eilen 2-viikkois neuvola ja poikanen oli kerännyt syntymäpainoonsa grammoja jo 300! :)

Megalintunen ja papunen
 
Täällä vauva ei suostu syömään tuttia. Toivoisin, että söisi, sillä se nyt vauva roikkuu tissillä ihan vaan huvin vuoksi, se ehkä loppuisi, jos tutti kelpaisi. Jos vauva rupeaa syömään tuttia, saatan katua muutaman vuoden päästä sitä :)

Meillä on yöunet muuttunu ja se ei ole nyt hyvä asia. Eka unipätkä on kyllä 2-3 tuntia, mut sittenpä sitä herätäänkin tunnin välein. On aika raskasta herätä just, ku oot ehtiny nukahtaa. Ja meillähän ei juurikaan nukuta päivällä, vauva on hereillä 10.30-(19)20 muutamilla puolen tunnin tirsoilla. Vauva on muutenkin ollu nyt hermostuneempi. Mahavaivojakin sillä on ollu...join vissiin turhan paljon pepsi maxia ja söin kukkakaalia.

Miten paljon hormoninäppylöitä yleensä on? Täällä vauvan naama on täynnä pientä syheröä, myös kaulassa ja rintakehässä on jonkun verran sitä. Mietin jo, et onkohan tuossa nyt jotain muutakin takana?! Huomenna kysäisen tätä neuvolasta samalla, ku varaan 2kk neuvola-aikaa.

On välillä niin neuvoton ja turhautunut olo, ku ei tunne vielä kunnolla lastansa ja ei tiedä mikä on normaalia ja mikä epänormaalia vauvoilla.

Biliga ja poikanen 5vk
 
Esikoisella oli tuttina aluksi Ainun anatominen tutti vai mikä se nyt oli siis se missä reikiä ja mahottoman iso rengas. Ei huolinu sitä ollenkaan. Sitten 5 kk iässä annettiin Ainun MAM tutti niin siitähän innostu heti :)
Nyt taas ostettiin vauvalle MAMit niin ei oikein tykänny vaikka sillon tällön kyllä söi. Annoin sitten esikoiselle ostetun anatomisen niin johan alko syömään ja hankittiin sit ihan uusia pojan värisiä :D Noh ei sekään aina kelpaa mut paremmin maistuu kun esikoiselle aikoinaan. Pitäs ehkä taas kokeilla niitä MAMeja...
Eihän ne tutit nyt välttämättä aina ihan hyvästä ole, mut kyllä minä ainakin kovasti aion tuttia tyrkyttää, kun on se sitten niin hyvä vaimentaja :D

Äitini osti kirpparilta vitosella BabyBjörn rintarepun kun esikoinen syntyi ja päätin sit kokeilla sitä tämän toisen vauvan kanssa. Ensmäiset 15 min olin että jes hänhän viihtyy tosi hyvin, kun aiemmin oli itkunen ja heti rauhottu kun laitoin reppuun, mut sitten rupes vääntyilemään ja ei tainnu enää ollakkaan niin kiva. No se oli vasta eka kerta... Esikoisen kohdalla en oikein innostunut koko repusta ja käyttö jäi aika vähäiselle. Ei oikein oo mun juttu nämä kantojutut...

Sitterikin kaivettiin vaatehuoneesta ja näyttäis siltä et hyvin viihtyis. Esikoinen taas ei viihtynyt yhtään ja aika vähäiselle se käyttö jäi sillon. Nyt kun tässä oon muistellu ja kirjotellu niin esikko ei tainnu oikein viihtyä muualla kun tissillä eikä sille kelvannu kun tissi suuhun. Miten oonkaan jaksanu... x)

Ristiäisistä sen verran et kutsut sain lähetettyä mut mitään muuta en oo jaksanu miettiä. Ja eihän niissä ookkaan muuta mietittävää kun tarjoilut eli aika heleppo homma :D Remontin loppuun saaminen se tässä hankalinta on. Vieraita ollaan kututtu 31, joista 3 lapsia + meidän perhe 4. Eka aattelin et hirveesti väkee mut ihan samanverran suunnilleen kun esikon ristiäisissä ja sillon oli tilaakin melekein 50 neliöö vähemmän :p

Maanantaina ois pojalla neuvola, jossa katotaan vaan mitat et on tullu painoo tarpeeksi. Sillon ikää on 7 viikkoo. Onhan tuo kyllä kasvanu ihan silmissä et ei mitään pelkoa etteikö ois painoo tullu tarpeeksi kun lisämaitookin vetelee :) Melkein 50g/päivä!

Ja hei mulla oli menny luvut sekasin kun noita 1kk mittoja kerroin eli painoa olikin 3970g
eikä 3790...

Pieni neuvo mulla ois mahavaivoihin, että älkää juoko hiilihapollisia juomia ne on pirullisia. Esikolla aiheutti mahavaivoja just se kun join limpparia. Eikä tarvinnu olla kun yks lasillinen. Kuukaushan siinä ennätti vierähtää unettomia öitä ja vatsanväänteitä ennen kun tajusin et siitähän se itku johtu :/ Johan helepotti kun en juonu enää limukoita :) En oo enää samaa virhettä tehny...

Jose ja Tuffe 1kk 13 vrk
 
Jos sitä poikkeis tälläkin puolella...yleensä tuolla fb:n ryhmässä tulee enemmän käytyä =)

Meillä oli eilen 6vk lääkäri/neuvola tarkastus ja kaikki niin hyvin kun voi olla :D Painoa pojalla nyt 5200g ( kotiinlähtöpaino: 3700g ) ja pituus 60cm ( syntymä: 52cm ) ja päänympäryskin on kasvanut 4cm syntymästä =)

Masuvaivat alkaa selkeesti helpottaa...IHANAA...eli me kokeiltiin ensin Disflatyl tippoja ja Rela tippoja mut nyt jätettiin noi edelliset pois ja siirryttiin Cuplaton tippoihin ja nyt on aikas hyvä jätkällä olla :) Eli vaik lukasin niiden vaikutuksesta ja aika moni tuntu sanovan ettei niissä oo mitään tehoa, mut mun tätyy kyl pyörtää noi puheet...meidän kohdalla onneksi on tehoa =) Pierut on siis alkanu ihan kiitettävästi pöristä ja kun masu vaivat hellittäneet ollaan saatu syönti rytmitkin kuntoon...tutti ei siis kelpaa kun hyvin harvoin ja poitsu huoli kärttyisyyteensä vaan tissin eikä se sit ollu noiden vatsakipujen vuoksi ollenkaan hyvä juttu...lisäs vaan tuskaa.
Nyt kun ei enää masua juurikaan polttele ni poika pitää 3-4h ruokavälit ja masukin saa levätä siis syöntien välissä :heart:

Yöt mennään yleensä 2-3 pysähdyksen taktiikalla ;) ja poika jatkaa uniaan aina syötyään eli ei jää valvomaan. Illalla menee klo: 21 yöunille ja aamulla nousee 9-10 maissa ylös...päivällä otetaan vaihtelevasti joko yhdet tai kahdet pidemmät unet, sisällä yleensä yhdet ja vaunulenkillä aamu-tai iltapäivällä sitten toiset ja unet on 2-3h kerrallaan.

Hormooni näppyjä on ihan kiitettävästi meidänkin jätkän naamassa...yleensä ne ristiäisiin rantautuu vauvojen iholle mut meillä vielä toivoa siitä ettei niitä ois koko naama väärällään kun ristiäiset vasta 25.9. =)

Ristiäiset on hyvällä mallilla jo: kummit valittu, kutsut laitettu, tarjottavat päätetty ja niiden tekijäkin hankittu ;) sekä pojan nimikin vihdoin ja viimein päätetty. Pappikin tulossa ensi keskiviikkona käymään...joten eiköhän kaikki suurin piirtein kunnossa :heart:

Vaipat ja vaatteet jää pieniksi hurjaa vauhtia...eilen jo heräsin siihen ajatukseen et missä mun vauvani on...tässäkö tää vauva aika sit olikin :p ...kun sanotaan et äkkiä ne kasvaa niin tosiaan: ÄKKIÄ NE KASVAA!!! Vaippa kokoon 3 tarttis siirtyä ja vaatteissa jo 62cm käytössä...ihan meinaa taas tällä "tytöllä" olla vauvakuume :whistle:

Poika on tosi energinen ja jämäkkä tapaus...niskojaan kovasti jo kannattelee, "juttelee" niitä näitä ja hymyilee minkä ehtii :heart:

On se tää vauva-aika ja arki vaan niin ihanaa :heart::heart::heart:

Pilvilinna ja Murunen 6vk :heart:
 
Moikka

Täälläkin on yksi rakkohuulinen =) just kun sitä rupesin ihmettelemään niin täältä löytyi vastaus. Meillä vauva syö tuttia ja poitsu on kyllä sellanen imijä, että imisi varmaan heinäseivästä jos sen sille antaisi. Tutti, tissi, sormet ja yhden kerran jopa isin nenä :LOL: eli kaikki käy. Monesti vielä tuntuu siltä, että kaikki pitäisi saada yhdellä kerralla suuhun.

Hormooninäppylät ovat täällä jo häviämään päin, reilusti niitä kyllä oli naamalla ja rintakehässä. "Kuoriutuminenkin" on loppunut, oli aika hurjannäköistä välillä, kun poitsulta lähtee nahki oikein isoina paloina. Ihan kuin olisi ollut auringossa ja palanut.

Mulla on kanssa ollut hikoamista, mies jopa ääneen ihmetteli kun toissa iltana sanoin, et mul on kylmä ja vetelin vilttiä päälle, kun katottiin telkkaria. Toinen mikä on niin mua janottaa koko ajan, jatkuvasti saa rampata juomassa.

Pitäs jatkaa siivoamista sunnuntain ristiäisiä varten. Onneksi poitsuli nukkuu tosi hyvin ja pitkään ulkona vaunuissa, niin on pystynyt rauhassa siivoamaan. Tosin nyt sitten pysähdyin tähän tietokoneelle : / Tulenpa sitten myöhemmin kertomaan minkä niminen poika se täällä on.

Pygmi ja sunnuntaina nimen saava poika 6vko + 2päivää
 
Heipä hei!
Uskaltaudun vihdoin ja viimein keskusteluun mukaan. Olen raskausajan seuraillut ketjua taustalla, enemmänkin tuolla heinäkuisten puolella, mutta välillä myös elokuun juttuja. Jotenkin en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa omasta odotuksesta, mutta olen muiden kokemuksista saanut paljon apua.

LA minulla oli 29.7, yli mentiin hieman ja pieni esikoispoika syntyi 2.8. mitat 3360g ja 50cm.

Vauva-arki sujuu nyt alkuhämmennyksen jälkeen ihan mukavasti. On ihana kun poika kasvaa ja alkaa oppia uusia asioita, seurustelee ja hymyilee. Aamulla käytiin neuvolassa ja pikkuherra sai rotarokotteen. Nyt jännityksellä ootellaan, että millaisia sivuvaikutuksia sillä on...vai onko mitään.
Mahanpuruja on hieman ollut d-vitamiinin aloituksen jälkeen. Ei pahasti, yöt nukkuu rauhassa 2-4 tunnin pätkissä, mutta päivisin ja iltaisin poika vääntelehtii ja äkisee välillä. Viikko sitten vaihdettiin noihin Rela dropseihin, jossa tuo d3-vitamiini ja maitohappobakteeri samassa.


Nyt ei sitten ehdikään enempää kirjoitella, nälkäinen poika kutsuu.

Sann85 ja marakatti 6vko2pv
 
Tere! :)

Meillä imurakkulaa on koko huulet täys (huvittavan näköstä :D ) ja ylhäältä aina irtoaa nahkan pala ajoittain, siis se pinta, kun alla on jo uusi iho :) Mutta tosiaan imurakkula on vaan positiivinen juttu :)

Hormoninäppylöistä joku kysy, kyllä, niitä voi olla TOSI PALJON! Meillä pojalla aikanaan oli kasvot täysin niiden peitossa ja vähän niitä oli muuallakin vartalossa.. Nyt typyllä oli aluks peppualue ihan täys niitä näppylöitä ja ne on lähteny, mut nyt on alkanu naama kukkimaan.. Onneks kerettiin jo nimijuhlat pitää ;)

Meillä on sekä kantoliina sekä saatiin nyt lahjaksi Manduca.. Ihan pelastuksia molemmat.. Tosin kantoliinassa neiti ei viihdy yhtään hereillä kun taas Manducassa viihtyy oikeestaan milloin vain (pitsi jos on yhtään nälkä niin yrittää vaan syödä mua koko ajan :D ).. Manducaa tulee siis käytettyä päivittäin pitkiäkin aikoja..

Meilläkään ei tyttö huoli tuttia!! Tai siis syö sitä kyllä ihan onnessaan, jos jaksaa ensin 15min sen kanssa taistella et suostuu ottamaan sen suuhun :D Sit jos ottaa ni sit kyllä huolii heti takas jos tai siis kun sen hetken päästä pudottaa.. Mut mä sitkeesti vaan yritän tarjota sitä, niin paljo helpompi ku ei joka ähinään tarvis tissiä tarjota ku sitä haluis imeä koko ajan jos on masuvaivoja tai muuten vaan ottaa päähän.. Mulla pitäis olla kolmas tissi joka on tyhjä :D Maitoa tulee niin kamalasti edelleen et pumpulla saa käydä montaa kertaa päivässa tai tyttö on syönnin jälkeen litimärkä ku tissit suihkuttaa heti ku pitää taukoa :D

Meillä tosiaan nimijuhlat on vietetty ja kaikki meni mallikkaasti :) Isoveikkakin jaksoi käyttäytyä suht asiallisesti :D Tytöstä tuli Alisa <3

Mutta nyt syömään, mulla on TOSI huono tapa korvata ruoka vaan äkkiä karkilla tai suklaalla ja nyt mun hemoglobiini ei millään ota noustakseen vaikka jo kuukauden oon rautaa syöny.. Huoh.. Pitäis vissiin muistaa huolehtia myös itsestään :)

Huikkis ja Alisa 1½kk
 
Tervetuloa sann85 :)

Tässä onkin muutama päivä menny ettei ole koneelle ehtiny...

2kk neuvolassa käytiin ja mitat tässä:

paino 4660g (2945g), pituus 56,7cm (47cm), pää 38,5cm (35cm)

suluissa taas syntymämitat. Ja täysimetyksellä mennään :) Rota-rokote saatiin ja koko päivän huusi sen jälkeen mutta seuraavana päivänä ei mitään :) Toi 2kk ikä on tuonu selkeästi helpotusta arkeen. Enää ei Helmi huuda joka ilta tuntikausia ja nyt hän on jopa lattialla välillä ihan tyytyväinen. Mahallaankin tykkää välillä olla ja tosi jäntevältä tuntuu kun pää ja hartiat nousee tikkana ylös. Hymyjäkin tulee nyt päivittäin, mut ei voi ihan hymytytöksi sanoa :) Sen verran niitä säästelee.

Meillä on pikku-ruu kantoliina ja tosi ahkerasti käytössä. Just oltiin sienimetsässä ja eipä siellä vaunuillakaan voi mennä :)

hikoilua mulla tais olla 3vk synnytyksen jälkeen.

ai niin jälkitarkastuskin oli jo, mut eipä siinä paljoa ollu tarkastettavaa kun ei tullu mitään repeytymiä :) Hyvin on paikat palautunu.

Nyt alkaa kone niin pahasti tökkiä et pitää mennä.

hemari ja Helmi 2kk+
 
Aah, ihana hiljaisuus ainakin hetken... Neidillä on vähän masuvaivoja ja varsinkin illat meinaa nykyään olla melkoista kihnäämistä. Ei viihtyisi kuin sylissä, onneksi ollaan vielä täällä mummulassa vieraisilla (oltu jo viikko, kotiin sunnuntaina tai viimeistään maanantaina!) niin ei tarvitse yksin kanniskella. Mies on tän viikon metsästysreissullaan, kotona oisin varmaan ihan hermorauniona tuon itkeskelyn vuoksi!

Meillä kyllä tutti kelpaa, kun malttaa sen verran houkutella ett neiti saa imun päälle. Sitten kuulee naapuritkin ett meillä syödään tuttia, sen verran kovaan ääneen sitä pitää lutuuttaa :D Kyllä se vaan helpottaa elämää, muuten roikuttais tissillä ja pulauteltais kaikki pihalle. Tyttö tykkää myös tunkea kädet ranteita myöten suuhun ja välillä sormet niin että yökkää... Ja joku sanoi ett isin nenäkin kelpaa: meillä myös, neiti söis sitä varmaan mieluummin kuin tuttia jos vaan annettais :D

Ilman mahanväänteitä neiti on oikein aurinkoinen, pieniä hymynpilkahduksia on jo nähtävissä ja kovasti jutusteleekin jo. Katselee ympäristöä ja kuuntelee, viuhtoo käsillä ja jaloilla niin että lähtee varmaan kohta liikkumaan...:) Päätä kannattelee koko ajan enemmän, neitihän kannatteli sitä heti syntymästä asti varsin terhakkaasti, mutta nyt ei enää tulee "retkahduksia" niin kuin alussa. Ja kasvaa niin, että meillä on täällä reissussa ollessa jäänyt jo useampi vaate pieneksi, enhän minä tajunnut ottaa isompia mukaan... Onneksi varasin reilusti vaatteita mukaan ja vaikka ovatkin 50 ja 56 senttisiä, niin koot vaihtelee eri valmistajilla ja isommat vielä mahtuu neidille:)

Huikkis: täällä on sama ongelma syömisen suhteen, tulee nappailtua joka välissä jotain makeaa ja mulla jää juominenkin tosi vähiin... En tiedä miten sitä sais järkeistettyä tätä syömistä ja juomista, kun selkeästi kuitenkin nyt tarttis vähän enemmän energiaa kuin normaalisti. Aamu- ja iltapalan saan kuitenkin aika hyvin syötyä, siinä välissä sitten syömiset on vähän mitä sattuu. Tuosta hemoglobiinista sen verran, että jos oot kk sitten aloittanut raudan syömisen, niin ei se vielä näy hb:ssä. Kestää n. 3 kk että punasolut uusiutuu kokonaan, eli pitää malttaa syödä sitä rautaa vähän pidempään.

Omasta voinnista vielä sen verran, että mulla kai alkoi kuukautiset jo! Jälkivuoto oli viime viikolla jo tosi niukkaa, eikä ollenkaan veristä. Nyt sitt tiistaina alkoi verinen vuoto ja jos se ois jälkivuotoa niin olettaisin ett ois vähän vanhan verisempää + siinä ois hyytymiä... Mutta eikös ne kuukautiset voi alkaa nopeastikin synnytyksen jälkeen ja mitenkähän toi sektio vielä asiaan vaikuttaa?!? Eli 24 päivää tuli synnytyksestä tuohon vuodon alkuun.

Mutta nyt hammaspesulle ja nukkumaan, jos toi neitikin malttais nyt jatkaa uniansa.
Tuulia ja Papu-neiti 26 vrk
 
Tuulia, joo siis rautaa tuun kyl syömään varmaan loppuvuoden mut aluks mulla hb alko mukavast nousta viikossa 95->105 mut sit parin viikon päästä oli 103.. Lääkäri sano, et ensin hb:n noustava normitasolle ja sit alkaa vast varastotki täyttyä.. Mut ei tosiaa ihme tällä ruokavaliolla ettei se nouse.. Ja mäkää en juo tarpeeks, välil tajuan illalla etten oo koko päivänä käyny pissalla!
 
1kk neuvola kuulumisia, neuvolatäti kävin tosin kotona joten ei saatu kuin paino =) kun mitankin oli unohtanut kotiin..
Tyttö painoi 4415g (3750g) parinviikon päästä saadaan sitten pituutta ja päänympärystä, kun on lääkärineuvola.
Neuvolatäti kehui tyttöä kiltiksi ja rauhalliseksi, äiti on erittäin ylpeä pienokaisestaan :heart:Muutenkin meillä mennyt ihan hyvin, tänäänkin herättiin aamulla syömään vasta 06.30. Ristiäiset pidetään vasta 15.10 ja nimi / kummit on edelleen mietinnässä. Sylikummi kyllä on päätetty ja hän saa tänään kuulla olevansa kummi, kun tulee meille viikonlopuksi. Eikös se nyt niin ollut, että pitää olla vähintään kaksi kummia?
 
Heippa kaikki mammat!

Ma en ole taalla kaynyt melkein kuukauteen ja meidan neiti on jo kolme viikkoa ja pari paivaa vanha. Viimeinen paivitys taisi olla, etta neiti oli syntynyt ja kaikki meni hurjan nopeasi je erittain helposti, vaikka neidilla olikin painoa 4,2kg.

Meilla vauva-arki sujuu hyvin ja pakko todeta, etta toisen kanssa kaikki vaan niiiiin paljon helpompaa kun ensimmaisen kanssa. Arki pyorii aika lailla esikoisen ymparilla ja pikkutytto 'roikkuu' siina mukana. Imetys toimii hyvin ja oisin saadaan nukuttua 3-6h:n patkia, luksusta. Neidin paino on jo 4,8kg eli hyvin kasvaa.

Ma taidan nyt sanoa palstalle nakemiin. Arki sujuu hyvin, eika tunnu silta, etta tartten tukea nettiyhteisolta talta eraa enaa. Lisaksi aika on vahan kortilla kahden kanssa, eli mielummin kaytan omat 'minuuttini' kaiken maailman muihin juttuihin. Mutta oli tosi kivaa kirjoitella raskauden aikana ja toivotan kaikille kaikkea hyvaa jatkossakin!

Bump ja pikku-kapytytto
 
Kaikkea hyvää Bumpille!

Minä kyselin niistä näppylöistä aikasemmin tällä viikolla ja kysäsin siitä neuvolasta. Kuvauksen perusteella ne olis ihopuhtia....ikinä ennen en oo tuommoisesta "puhti"-sanasta kuullutkaan. Ja ei siis mitään vaarallista. Minusta olis hirveen kiva, jos tuommoisista asioista varoteltais etukäteen, ku ei tämmönen ensikertalainen kaikkea voi tietää. Mut onneks on tällaisia ihania palstoja, joista saa neuvoa <3

Viimeks valittelin myös yöunista, valituksen jälkeinen yö meni hyvin, sain jopa nukutuksi 5 tuntia. Mut sen yön jälkeen ei ollakaan taas nukuttu, ku tunnin pätkissä. Eli toistan nyt valituksen ja toivon, että ensi yönä saisi nukkua...

Biliga ja poikanen 5vk2vrk
 
Bumpille hyvät jatkot täältäkin, kiva kun osallistuit! :)

Täällä on ollut pari päivää ihan kauheeta. En oo saanu nukuttuu yhtään, tai ihan muutaman tunnin pienissä pätkissä. Vauva pitää mua tuttinaan eikä meinaa rauhottuu millään. Onneks on viikonloppu, mies hoitaa ens yön vauvaa ja mä meen vierashuoneeseen nukkumaan.. Toivottavasti uni tulee, tuntuu, et mä havahdun jokaikiseen inahdukseen. Ja sit jos vauva ei ääntele, oon ihan hysteerisenä tarkkailemassa hegittääkö se ollenkaan. :stick: Voi ku oppisin miehen huolettoman tyylin..

Jännittää, tänä viikonloppuna alotetaan D-vitamiinitipat. Toivottavasti ei tuu pahoa masuvaivoja! Neuvolasta sanottiin, et jos jotain tulee niin sit ihan reilusti pari viikkoa taukoa ja sit uusiks.

Kummeista, joo nykysin riittä yks kirkkoon kuuluva kummi. Riittää vissiin, et papin kanssa juttelee asiasta, mut ei siis oo mikään ongelma.


u & Sofia 2vk 2pv
 
On päivät menny pikkusen syntymän jälkeen niin nopeesti, että en ole edes tänne kerennyt ilmottamaan. Eli meidän tyttö syntyi 31.8, mitoin 3305 g, 49,5 cm. Tulen kirjoittamaan myöhemmin enemmän.

Tinja ja pikkunen 2 vko 4 pv
 
Eea
Mies palasi tänään töihin isyyslomalta. Pikkasen jännittää miten pärjään kahden lapsen kanssa, mutta eiköhän tää lähe tästä ihan hyvin sujumaan. :)

Ulkona on ihana ilma, jos sitä vaikka vaunulenkin kävis heittämässä.

Eea & Urkki 3 vko
 
Huomenta, on kyllä palsta hiljentynyt! :)

Kiitos kaikille jotka vastasivat kantoliina kysymykseen. Vielä jatkoa siihen, kuinka painavaa lasta voi kantoliinassa kantaa ? :)

Hormoni näpyt - Tulivat meille parin viikon iässä, ja kestivät noin viikon jonka jälkeen lähtivät pois. Muuten meidän vauvalla on ollut tosi hyvä iho ! :)

Yö unet - Yleensä menee yö unille siinä kl. 22 molemmin puolin, ja ensimmäinen syöttö 3-5 välistä! ihanan pitkän pätkän saa nukkua! :)

Mitä puette vauvoille päälle ulos tai automatkoille?? Täällä tänäkin aamuna +6 vaan..

Tänään itselläni olis jälkitarkastus..

majj ja Lilja 7vk
 
Viimeksi muokattu:
majj luulen että liinassa voi kantaa ihan niin painavaa lasta kuin jaksaa kantaa :)

Vaatteita oon ulos vaunuihin laittanu sisävaatteet + tommonen aika ohut vanuhaalari, pipo, töppöset ja tumput. Vaunuissa on fleece-vuorinen kantokoppa ja melkein tulee tytsylle kuumaa. Autossa otan pipon, tumput ja töppöset pois mut haalarin pidän kun nukkuu paremmin jos on vähän kuuma :D

Aika hassua kun tytsy kääntyilee mahalta selälleen vahingossa kun pää painaa niin paljon :) Onneksi ei itse pelästy kun kääntyy. Muutenkin alkaa nyt viihtyä paremmin lattialla, ihanaa!

Hei, koskas pidetään treffejä :) ?

hemari ja helmi 2kk 6pv
 

Yhteistyössä