Elokuun 2011 pikkuiset syyskuussa

Meidän 1kk mitat,(suluissa syntymämitat)

5.7kg(4.1kg)
55.3cm(48.5cm) 40cm (38cm)

eli hyvin kasvaa pelkällä rintamaidolla:) pituuskäyrä lähti koillista kohti ;) ja painokäyrä tasaisesti omalla plussallaan:)

heijasteet +,katseella seuraa lelua,terhakka tyttö,iho siisti..kaikki siis hyvin:) seuraava käynti 28.9..jälkitarkastus samalla..
 
Eea
Jospas joutais itekin pikkasen kuulumisia kirjottelemaan. :)

Uskomatonta miten nopeesti aika kuluu. Poitsu on jo 9 päivää vanha! Kaikki on mennyt enemmän kun hyvin. Sairaalassa ollessa piti turvautua lisämaitoon kun vauva oli ihan hurja syömään, eikä oma maito ollut vielä noussut. Kotona ekana päivänä jouduin antamaan lisänä hieman korviketta, mutta nyt on pärjätty hyvin pelkällä tissillä. Maitoa tulee ihan yli omien tarpeidenkin ja oikein suihkuten. Tästä taitaakin sitten johtua, että poika pulauttelee aina välillä aika reippasti. :)

Maha vaivoja ei ainakaan vielä ole ilmaantunut ja poika vetelee unta 3-4 tuntia kerrallaan. Olen saanut nukuttua paremmin kuin viimeisinä raskauskuukausina.

Ristiäiset meillä on 1. lokakuuta ja sunnitelmat alkaa olla valmiina. Äiti ja anoppi onneksi auttaa leipomisessa.

Esikoinen on suhtautunut vauvaan oikein luontevasti, eikä mustasukkaisuutta vielä ole havaittavissa. Tilannehan saattaa muuttua kun mies palaa töihin isyyslomalta.

Nyt kotityöt kutsuu! Ihanaa päivää kaikille!!! :)

Eea & Urkki 9 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käytiin, ja nyt 3,5 viikon iässä tuli seuraavat mitat: 4200g (3440g) 52,5cm (49cm) ja py 37cm (35,5cm). Todella jäntevä ja virkeä poika, hyvä katsekontakti. Poitsun paino oli noussut 59 g/päivä. VÄHÄN enemmän kuin viime kerralla (28g/päivä), oli neuvolantätikin tyytyväinen :) Poitsu kasvaa silmissä (leveyttä), eli sairaalareissun jälkeen alkoi massakausi :LOL:

Poitsu on todella liikkuvainen tapaus, potkii jaloilla vauhtia mahallaan ollessaan ja pitää päätä pystyssä. Kääntyy selinmakuulta kyljelleen, ja on enää pienestä kiinni koska kellahtaa siitä mahalleen. Esikoinen pötkötteli kiltisti selällään vielä puolivuotiaana...

Oliko täällä muita joilla on (ehkä) refluksi? Mä en siis tiedä onko meillä vai ei. Poika pulauttelee, välillä oksentelee (eilen tuli koko mahan sisältö ulos), ja ruoka selkeästi nousee suuhun vähän väliä. Mun syömiset vaikuttaa, en vaan tiedä mitkä syömiset aiheuttaa eniten oireita :( Ruisleipä? Cola-juomat?? Jugurtti??? Juusto???? Maksamakkara????? Katsoin jostain netistä refluksitaudin oireita: Refluksitautia voi epäillä, jos pulautuksiin liittyy kivuliaisuutta ja itkuisuutta. Refluksitaudin oireista kärsivät vauvat yrittävät vääntäytyä pystyyn ja vetävät selkäänsä ja niskaansa ylijännittyneiksi estääkseen happaman sisällön nousemista ylös ruokatorveen. Vauva ei ehkä viihdy vatsallaan ja hänen hengityksensä saattaa kuulostaa rohisevalta ja limaiselta. Kaikki muu sopii meidän sälliin paitsi tuo viimeinen lause, poju viihtyy vatsallaan eikä hengitys kuullosta miltään. Vaatteita pojalle saa vaihtaa vähän väliä...

Multa otettiin jälkitarkastusnäytteet jo tänään, vaikka varsinainen jälkitarkastus on vasta lokakuussa. Hb oli 117 ja rautaa pitäisi syödä (plaah), paineet 70/110. Ihan ok oli pissanäyte, tosin hiivaan viittaavaa sieltä löytyi. Kyllä kiukuttaa kun hiiva on TAAS valloillaan. Johan se pari viikkoa olikin poissa... Mulla tuli siis keväällä hiiva, koskaan ennen ei oo ollut, enkä mä päässyt siitä eroon raskausaikana ollenkaan. Synnytyksen jälkeen oli pari viikkoa parempaa, mutta nyt taas pukkaa oireita. Imettäessä ei kai voi käyttää sitä suun kautta otettavaa hiivalääkettä, ja Canesten kirvelee eikä toimi.

Sammeli & Sintti 3,5 vko
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Onko muuten kenellä tietoa, onko olemassa mitä suositusta kuinka pian synnytyksen jälkeen voi hankkiutua uudelleen raskaaksi? Meillä olisi toiveissa kolmas lapsi heti kun mahdollista, mikäli vaan Luoja suo. Imetyshän saattaa estää raskaaksi tulemisen, mutta ainakin esikoisen aikaan kuukautiset alkoivat heti jälkivuodon jälkeen.
 
Mulla lukee sairaalan papereissa, että seuraavan kerran saa olla raskaana 1,5-2 VUODEN päästä. Ja tosiaan (kiireellinen) sektio takana. Mulle oli iso yllätys tuo aika, ei sillä, että tässä pitäis heti olla uudelleen raskaana, mut silti...on se aika pitkä aika.

Sit kysymys mullakin: Miten pitkään teillä on aikaisemmin jälkivuoto kestäny? Mulla on menossa nyt 4. viikko. Tosin en kyllä toivo kuukautisiakaan vielä pitkään aikaan...ne nimittäin on kipeät.

Biliga ja poikanen 4vk
 
Ihan mahotonta kuinka nopeesti nää päivät menee vauvan kanssa! Nyt alkaa oma olokin jo paraneen niin kivasti, että eilen oli eka päivä kun istuin muutakin kun syömisen ajan! :) Mahtavaa! En tiedä kuinka oisin selvinny ilman noin ihanaa miestä :)


Neiti syö ja kasvaa kovaa vauhtia :) Eilen kävi neuvolan täti ja paino oli jo 4230g (4015g) 6 päivän kohdalla :heart: Nukkuukin onneks aika kivasti. Mitä nyt toissa yö vaihdettiin vaatteita kun vaippamerkki vaihtu illalla ja ne uudethan ei sit istunu tuolle ollenkaan.

Nyt täytyy mennä taas kun meijerille tuli tilaus :)

Salama ja neiti 1vko:heart:
 
Jälkivuoto on mulla kestänyt raskauksien jälkeen 3 vkoa lyhimmillään ja 5 vkoa pisimmillään. Nyt on synnytyksestä tasan 3vkoa ja vielä tulee esim. kävelyn jälkeen hieman eli rasituksessa pikkasen kiihtyy vuotelu mutta silti vähäistä.

Täällä askarrellaan kutsukortteja kastejuhlaan :heart: Olen niitä tehnytkin jo puoltoistaviikkoa ja nyt sain ne tehtyä kokonaan, meinaa olla vapaa aikaa itsellä toosii vähän, ettei oikein mitään kerkeä mutta en valita :) tässä lapsi arkeisessa kiireessähän olen parhaimmillani =)
Neiti kasvaa hurjaa kyytiä. 50cm housut alkavat ottaa jo varpaiden päistä vastaan.

Pieni Tähtönen ja Neiti 21vrk :heart:
 
Hei tänne, olen seurailut kirjoituksianne aikasta tiiviisti koko raskausajan ja ollut listoilla tuolla syyskuisissa. LA oli 1.9, mutta vaaveli tuli maailmaan jo 29.8. käynnistyksen tuloksena. Kokoarvio oli mulla koko raskausajan aika korkea ja kun viimein kättärillä pääsin viimeiseen kokoarvioon ottivat he minut suoraan käynnistykseen seuraavana aamuna. Vaavi sitten syntyi ihan reippaan kokoisena; 4110g ja 54cm. Nyt ollaan oltu kotosalla Neidin kanssa perjantaista asti ja pikkuhiljaa alkaa arki rullaamaan; nukkumista,syöttöä,vaipanvaihtoa ja sitten sama rumba uusiksi. Ihanaa vauvantuoksuista arkea siis :heart: Tyttö vaan on kovin itkuinen,toisin sanoen lähes aina hereilläollessaan vain itkee :( onko kyse jostain alkuajan kiukusta vai enteileekö jotain jatkuvampaa...Toivottavasti menisi ohi. Neuvolan kotikäynnilä punnitus ainakin näytti, ettei itku nälkää ole. Masuvaivoilta vaikuttaa,mutta ainakaan vielä ei Cuplatoneillakaan ole ollut vaikutusta. Ensimmäinen lapsi kyseessä ja ei tässä oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.. Kaikki neuvot ja vinkit siis on enemmän kuin tervetulleita :)

Oliivimaria+Neiti Pullaposki :heart:
 
Jee, meillä irtos napatynkä tänään! :) Pitääkö napaa vielä putsailla erityisemmin vai riittääkö kylvyn (mitä ei tosin vielä olla kokeiltu) ohessa hoitaminen?

Neuvolasta tultiin tänään kotikäynnille. Meillä on ihan mielettömän hyvä neuvolahoitsu!! :heart: Oon niin ollu itkuinen ja väsyny ku on tuntunu, et teen kaiken ihan väärin enkä osaa yhtäään mitään ja oon huono jne. Kotikäynnillä selvis MONTA epäselvää asiaa, mm. se, et ihan oikeesti imetys saattaa sattua aluks ennenku tissit on hommaansa tottuneet.. Ja et voi ihan hyvin antaa tutin vauvalle ku muuten se pitää mua tuttinaan, puklaa liiat maidot pois ja taas itkee ja taas tissiä ja äääääähhh. Nii ja nyt mä jopa tiiän missä asennossa ton vauvan saa röyhtäytettyä. Johan helpotti.

Neiti painaa jo 3090g, eli 190g tullut 6 päivässä! :O (Syntymäpaino oli 3104g ja sairaalastalähtöpaino 2900g.) Pituutta ei mitattu.

Anoppi tuli myös tänään kylään piipahtamaan ja päästiin miehen kanssa ihan kaksistaan ruokakaupassa käymään. Oli muuten ihanaa kun en ollu ees ulkona kävässy koko aikana. On muuten meiän 1-vuotishääpäivä. :heart:


u & Sofia 1vko 1pvä
 
Pikaisesti tohon sektioon ja raskautumiseen/raskauteen sen jälkeen. Mulle sanottiin aikoinaan Kättärillä että puoli vuotta riittää toipumisaikaa. Itse rupesinkin odottaa 3:sta kun 2 oli 8kk. Minulla arpi on pystyssä 1. hätäsektion vuoksi. Kätilö sanoi että lääkärit "tykkäävät" pystyarvista usein enemmän kuin vaakamalleista. Tiedä sitten miten on... Lääkäreillä on vissii eri mielipiteitä asiasta.

Janette ja poju 1kk
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa! Mulla olis 2 viikkoismittoja, jotka eivät kyllä kalpene monien vauvojen 1 kk mitoille. Eli poikamme 15 vrk iässä oli 4450 g (3970 g) ja 55 cm (53 cm). Jälkivuodosta sen verran että mulla se jo loppui parissa viikossa siis ja enää en käytä sidettä. Kuinka monella on vanhemmat lapset hoidossa äitiyslomalla, vaiko kellään? Meillä on 1v 10 kk esikoinen ti ja ke hoidossa eli 8 päivää kuussa sen takia että ei ole yhtään hoitoapua kotona ja mieskään ei voi/voinut jäädä isyyslomalle opiskelujen takia. Hoidan pyykinpesua ja siivousta ja tarvittaessa otan univelkaa takas noina päivinä. Viikonloppuisin on mieskin kotona joten keskellä viikkoa on hyvä hengähdystauko. Tiedän että kaikki ei tätä ymmärrä, että lapsi viedään hoitoon vaikka äiti on kotona, mutta eihän sitä koskaan tee kaikille oikein. Meillä poika viihtyy perhepäivähoidossa ja siellä on toinen samanikäinen poika leikkimässä eli vain 2 lasta ja 2 varttuneempaa aikuista hoitamassa, ikään kuin olis mummolassa. Hoitopaikka jo vuoden takaa tuttu.

Meillä on yöt menneet nyt hyvin ku 3 iltana olen antanut pullosta lisää evästä ja siten on 2 syötöllä menty yöt ku aiemmin söi läpi yön tunnin välein. Mulla ei tule mitenkään valtoimenaan maitoa vaan aika lailla just tarpeen mukaan tai ei näköjään ihan riitäkään ku illalla ja yöllä kiukutteli ennen lisämaitoa.. Esikoinen ku oli 900 g kevyempi 2 viikon iässä niin söikin vähän niukemmin mutta tää ahmatti on nälissään koko ajan :D.

Meillä muuten ristiäiset vasta 23. lokakuuta eli just 2 kuukautta syntymän jälkeen. Mennään kauemmas kotikonnuille mummolaan ja jäädään syyslomalle sinne. Siks näin myöhään jää juhlat.

Että tämmöistä tänne!

terkuin Schnappy79 ja pikkuveikka 16 vrk
 
Jälkivuodosta - Loppui n. 2viikon päästä synnytyksestä, mutta edelleen välillä "lorahtaa" verta housuihin. Onkohan normaalia?! Onneks 19.9 olis jälitarkastus että sit pitää muistaa ottaa asia puheeksi.

Meillä olis huomenna neidin ristiäiset, ja kaikki valmistelut ( Mitä nyt voi tehd ) on tehty, illalla pitis alkaa leipomaan kakkua ym. Onneksi anoppi ja mun äiti lupas vähän auttaa leipomusten kanssa, en varmaan itse olis saanut kaikkia yksin tehdyksi.

Schnappy79 - Meillä esikoinen 3v2kk on osapäiväisesti hoidossa 11pv/kk. Aluksi koin huonoa omatuntoa asiasta, mutta neiti viihtyy sielä todella hyvin ja tuossa iässä tuntuu kaipaavankin jo enemmän seuraa ym.

majj ja neiti huomenna 6vk :)
 
Jos jotain yrittäis saada kirjoitettua. Lukemassa ja päivittämässä yritän käydä päivittäin mutta kirjoittaminen vaan jää.

Meillä napatynkä irtos jo sairaalassa, enkä ole napaa sen jälkeen putsannut. Toki sen tarkistan aamuisin vaipan vaihdon yhteydessä. Kylvyn jälken sitten kuivaus mutta emme ole vielä kootna kylvettänyt.

D-vitamiinia meillä ei ole käytössä ollenkaan, eikä varmaan tulekaan. Esikoinen sai niin kauheet vatsan väänteet siitä, että ei itten hänkään ole saaanut sen jälkeen. Neuvolassa ne siitä aina jaksaa muistuttaa mutta täytyy sen verran huijata.

Mä ymmärrän hyvin teitä joilla esikoinen hoidossa vaikka olette kotona. Meillä on mies vallan kotona mutta olen silti niin väsynyt ja itkuinen, että ei tulis mitään jos pitäis yksin pärjätä. Meillä on esikoisella vielä uhma niin on ajoittain tosi hankala.

Ristiäiset meillä on 15.10 ja kotona pidetään. Kutsut tein itse ja tarjottavat otetaan leipomosta. Meillä kuitenkin vaan pienet juhlat, vieraita vajaa 15. Nimi on jo päätetty ja sitä käytetään.

Aiotteko ottaa lapsillenne rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet? Entä aiotteko osallistua rokotetutkimuksiin joita yleensä pienille lapsille tarjotaan? Me otetaan vaan rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet. Niitäkin yritettiin saada muutettua antamisaikoja kun ei haluttais montaa samalla kertaa, kun jos tulee oireita niin ei tiedä mistä tulee.

Täälläkin muuten yksi joka kärsii kipeistä nänneistä. Ja nyt varsinkin kun vielä iski rintatulehdus, kun maitoa tulee enemmän kun poika syö. Sairaalassa sanoivat silloin, että saattaa mennä 3 viikkoa ennen kuin rinnat tottuvat ylimääräiseen imuun. Toivon tosiaan, että sen jälkeen helpottais.
 
Viimeksi muokattu:
Vauva-10 - Mulla kesti n. 2 viikkoa et maidontulo tasaantui. Mutta se kaks viikkonen oli aika kauheaa. Rinnat oli niin arat ja kovat. Pelkästään suihkussa käyminen sattui rintoihin. Nyt onneksi ei enään mitään. :)
 
Eea
Esikoisen aikaan jälkivuoto kesti huimat 7 viikkoa ja heti perään alkoi kuukautiset. :LOL: Meinasi usko loppua!! Välillä meni muutamia päiviä ettei vuotoa ollut lainkaan, mutta sitten saattoi taas lurahtaa (kuulemma ihan normaalia). Ja taas on sama homma, nyt kyllä vuoto kaikenkaikkiaan huomattavasti maltillisempaa kuin esikoiselta. Toivottavasti ei yhtä kauan kestä tällä kertaa.

Puklaileeko teidän muiden vauvat miten reilusti? Meillä esikoinen ei puklannut lainkaan, mutta tämä vauveli on nyt useamman kerran heti syötön jälkeen puklannut melko reippasti. Luulen, että johtuu maidosta jota tulee oikein suihkuten. Olen nyt yrittänyt röyhtäyttää ja pitää pientä taukoa kesken syömisen. Tuntuu onneksi auttavan melko hyvin. :)

Rokotuksista piti vielä kirjoittaa. Muut rokotteet otetaan varmasti, mutta rotavirus-rokotetta olen jäänyt miettimään. Esikoisen aikaan se ei kuulunut rokotusohjelmaan ja tauti on silti vältetty. Olen myös keskustellut asiasta tuttujen terveydenhoitajien ja ystävien kanssa ja yrittänyt punnita hyötyjä ja haittoja. Saa nyt nähdä mihin ratkaisuun päädytään.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla menee tuo sektiohaava vaakatasossa ja on aika pitkä. Sairaalassakin sanoivat, että on harvinaisen pitkä haava. Se menee oikeastaan koko alamahan halki...tosi nätti. Onneks en käytä bikineitä :p. Mut oon ymmärtäny, että minun sektio meni ihan hyvin, en sitten tiedä mistä se niin pitkä uuden raskauden varoaika johtuu.

Rokotukset otetaan ihan ohjelman mukaan. Ei oo käyny edes mielessä, että ei otettais.

Vauvan napaa olen vielä puhdistanut, sillä siihen tuli sieni ja sitä on pitäny laapistaa muutaman kerran ja napa erittää vielä vähän jotain. Muuten napa on kyllä hyvännäköinen. Tynkä irtosi pari viikkoa sitten.

Meidän vauva on puklannu 3 kertaa tän kuukauden aikana. Röyhtäisyjä tulee nyt jo melkein joka kerta, aluksi niitäkään ei tullut.

Imetyksen kanssa meinaa mennä edelleen hermot. Vauva kitkuaa ihan mukavasti tissillä. Aluksi syö hyvin, sit päästää irti rinnasta, haluaa sen takasi ja imee taas vähän aikaa ja päästää taas irti (jz ääntelee koko ajan kovasti)....tätä kestää vähän aikaa ennen ku se hermostuu ihan kunnolla. Tässä vaiheessa vaihdan tissiä ja sama alkaa alusta. Kokeilen kumpaakin rintaa muutaman kerran kunnes luovutan ja annan korviketta. Sitä menee 40-60ml. Onneks tätä ongelmaa ei oo öisin, vaan sillon poika syö hyvin ja nukahtaa rinnalle. Laitoin just sähköpostia paikalliselle imetystukilistan ihmiselle, jos sieltä saisi jotain apua.

Huomenna tulee kuukausi, kun poikanen syntyi. Oon jostain syystä ruvennu miettimään synnytystä tosi paljon...varsinkin ennen nukkumaan menoa käyn sitä läpi.

Jep, nyt kotihommille, kun pieni nukkuu.

Biliga ja poikanen huomenna 1kk
 
Moi!

Joku kertoi että terkka oli neuvonut röyhtäytysasentoa: kerrotko tännekin mitä hän neuvoi? Kun toi meidän neiti ei millään meinaa röyhtäistä joka syönnin päälle ja sitten pulauttelee moneen kertaan...

Mulle eivät antaneet mitään ohjeistusta tuon raskaaksi tulon suhteen sektion jälkeen, mutta tuttava sanoi että hätäsektion ja kohdun repeämisen jälkeen olisi hyvä olla taukoa ainakin toi 1,5 vuotta jonka joku mainitsikin. Pitää kysyä sitä sitten jälkitarkastuksessa, mietittiin miehen kanssa ett jos sitt kuitenkin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen ottaisin kierukan ehkäisyksi, kun ei ihan heti perään voida toista tehdä. Tosin oltiin kyllä ajateltu, että joka tapauksessa vuoden verran saa olla taukoa ennen uutta yritystä. Pitäähän sitä elimistöllä olla aikaa palautua ja jotkut viisaammaat on sanoneet, että raskaudesta+synnytyksestä palautuminen vie saman verran aikaa kuin itse odotus, eli 9 kk.

Meillä napatynkä irtosi viikon iässä ja edelleen putsaan navan pesujen yhteydessä (pyllyn pesulla huljuttelen vedellä ja sitt kuivaan pumpulipuikolla) ja muutenkin jos on tarvis. Välillä se vieläkin erittelee seröösiä, vaikka muuten on tosi siisti. Ja neidin napa on aika syvä, eli jää helposti märäksi jos sitä ei kuivaa erikseen. Puhdistusainetta en ole enää käyttänyt siihen, alkuun käytin melkein joka puhdistuksella.

Ristiäisistä sen verran, että me pidetään vasta lokakuun viimeinen viikonloppu ja menee yli sen 2 kk:n määräajan, mutta kirkkoherranvirastosta sanoivat, että se aika on vaan nimellinen. Eli ei tarvi mitään erityistoimia vaikka meneekin yli sen, se on vaan ohjeistus vanhemmille ett kasteet tulisi toimitettua aikanaan. Pitäis alkaa kutsuja kirjoittamaan täälläkin, muuten kyllä suunnitelmat on aika selkeet. Me vuokrataan leirikeskus, jossa ollaan koko viikonloppu. Meillä tulee sen verran monta pitkänmatkalaista vierasta, ett päätettiin sitt järkätä majoitus kaikille samaan syssyyn. Ja siellä on kunnon keittiö, astiat jne. + saadaan viettää lähisuvun kanssa aikaa ristiäisten ohessa:)

Vauvan mahanvääntelyihin vielä sen verran kommenttia (joku niistäkin puhui, en muista ollenkaan ett kuka...:D) ett meillä auttaa aika hyvin kun laittaa neidin mahalleen imetystyynyä vasten niin, että on vähän pystymmässä asennossa. On nyt useampana päivänä itkeskelly pitempiä pätkiä ja selkeästi mahaa kipristää. Tissiä hamuaa, mutta ei sitten kuitenkaan syö kunnolla jos ottaa rinnalle eli lohtua vaan hakee. Tuttia imee senkin edestä ihan voimalla, kun vaan malttaa sen suuhunsa ottaa!

Sen verran vielä kysymystä, ett miten ootte syöttäneet vauvaa reissussa ollessa? Vai onko kukaan vielä reissannut vauvan kanssa... Kun me ollaan nyt reissun päällä ja mulla meinas tulomatkalla vähän olla ongelma, kun en oikein tiennyt ett missä saisin syötettyä... Meillä kun vielä syödään kainaloimetysotteella, niin tarttis sohvan tms. ett sais kunnon asennon. Kertaalleen syötin sitt huonossa asennossa huoltoasemalla nurkkapöydässä (onneksi oli vähän asiakkaita!) ja sitt toisen kerran autossa parkkipaikalla. Vai pitäisköhän autoillessa lypsää ja syöttää sitt pullosta... On tää vaan opettelua kun lähtee reissuun vauvan kans:D

Ja taas tuli kirjoiteltua romaanin verran. Neiti nukkuu niin äidillä on vissiin vähän tylsää:)

Tuulia ja Papu-neiti 20 vrk
 
biliga meillä on tota samaa välillä imetyksen kanssa. No, keksin sit että lähden vaan kävelemään samalla ku imetän. Eli aina kun huomaan et tytsy ei ole rauhallinen rinnalla ni nousen ylös ja kävelen samalla. Heti rauhottuu :) Tyhmäähän se on jossain ulkonaki kävellä samalla mut minkäs teet.

Onnittelut megalintunen :)

Mulla on jälkitarkastus maanantaina ja samalla tytsyn 2kk neuvola :) Niin se aika menee.

1kk-mitat oli tämmöset: 3924g (2945g), 53cm (47cm) py 36,8cm (35cm)
suluissa siis syntymämitat.

Nyt alkaa hymyjä tulemaan jo kivasti ja lelut alkaa kiinnostaa ja seuraa niitä katseellaan. Tytsy tykkää myös seurailla isosiskon touhuja :)

hemari ja helmi pian 2kk
 
Jälkivuoto kesti mulla ekan synnytyksen jälkeen 6vkoo ja nyt loppu noin viikko sitten eli kesti 4 vkoo. Ja ihan tosi vähäistä oli vuoto koko ajan (toisin kun eka kerralla oli tooosi runsasta ja pitkään tuli hyytymiä).

Meillä vanhempi lapsi 1v10kk ei ole päivähoidossa vaan ihan kotosalla vauvan ja mun kanssa. Mut en kyllä paheksu niitäkään joilla vanhemmat lapset ois hoidossa. Saahan ne siellä ikäistään leikkiseuraa ja äiti laatuaikaa vauvan kanssa. Esikoisellamme on pari samanikäistä leikkikaveria, joita näemme leikkikentällä muutaman kerran viikossa ja onhan siellä leikkikantällä muitakin lapsia :) Ja meillä ei ole ylimääräistä rahaa pistää päivähoitoon jos lapsi voi olla kotona.

Pikku herrahan alkaa pikku hiljaa näyttää oikean luonteensa. Tänään on ollut kitinäpäivä eikä mikään tunnu kelpaavan. Missään asennossa ei oo hyvä. Aiemmin ollut niin tyytyväinen. Heti syötön jälkeen vaan alkaa kitinä. Jos annan lisämaitoa pullosta niin pulauttaa vaan pois. Voi tietty mahaan koskea, mut ei hän nyt erityisemmin kipristele tai vaikuta et maha ois kipee. Esikoisella oli vauvana masuvaivoja ja muistelen et itkua oli paljon enemmän ja selvästi koski mahaan. No jos ei ala kiukku loppumaan niin Reladropseja pitää alkaa syöttämään. Eikä varmaan johdu d-vitamiinitipoistakaan kun en oo muistanu ees pariin päivään niitä antaa.

Edelleen lisämaitoa annan, mut en joka imetyskerran jälkeen. Varsinkin yöllä usein ei tarvii pulloa enää antaa kun nukahtaa jo. Oon nyt yrittäny et imetän ainakin kahesti molemmista rinnoista ettei lisämaitoo tarviis antaa, mut silti joskus sitä joutuu antamaan. Semmonen 40-60ml menee tuttelia. Pakko pitää vauva tyytyväisenä, kun on tuo isompikin, joka tarvii huomiota.

Rokotuksista otetaan ne rokotusohjelman mukaset rokotteet, mut ei mihinkään tutkimuksiin osallistuta. En näe syytä miksei otettaisi noita tavallisia rokotteita. Pahemmat oireet niissä taudeissa on kun jos vähän kuumetta nostaa rokote. Eli samoilla linjoilla mennään kuin esikonkin kanssa ja hänelle ei tullu yhestäkään rokotteesta vaivoja.

Ei nyt olla pitempiä reissuja tehty muuten kun päiväseltään käyty isossa kaupungissa. Syönnit oon hoitanu ihan imettämällä enkä oo ees pulloja ottanu vaikka vauva tuota lisämaitoo joskus saakin. Maito on aina valmista eikä tarvii lämmitellä. Autossa oon ne kerrat imettäny kun on tarvinnu. Esikoista imetin yleensä jossain kahvilassa. En mä nyt tykkää hirveesti julki-imetellä, mut raivostuttaa ihmiset, jotka kammoksuu, jos vauvaa imetetään jossain julkisella paikalla. Vessaan en mee ikinä imettämään paitsi, jos vessassa on tuoli missä imettää esim. Tuurin kyläkaupassa :) Poika imee ainoastaan sylissä, mut on ehkä hankalampi löytää imetyspaikkaa, jos vauva pitää imettää makuuasennossa.

Eka hymy tuli noin 4 vkon iässä ja nyt hymyileekin monta kertaa päivässä. Erityisesti tykkää katsella kasvoja ja neuvolasta saatuja nalle-, leppäkerttu- ja hymynaamakuvia.
Ja eilen ja tänään pyörähti mahalta selälleen! Ei ees mitenkään punnerrellu vaan siitä vaan kiepsahti :D On se vaan jo iso poika :heart:
No johan tuli taas tekstiä :LOL:

Jose ja Tuffe 1kk 8vrk
 
Ulleli, napaa pitää putsailla napatyngän irtoamisen jälkeenkin jos erittää jotain.

Tuulia, reissussa imettämisestä. Mä kuljen välillä ympäri kämppää tai kauppaa (tai vaunulenkillä tai missä vaan) muru tissillä. Onnistuu kainaloimetyskin lennossa noin pienen kanssa, tai ilman tyynyjä istuenkin kun vähän virittelee asentoa.

Virtsatietulehduksen ab-kuuri on ohi, nyt jatkuu vielä pienemmällä annostuksella estolääkitys. Eka päivä siis tänään pienellä annoksella, eikä poitsu pulautellut niin paljon kuin aiemmin :D Nyt vaan peukut pystyyn, että se pulauttelu johtui todellakin lääkkeestä eikä mun syömisistä, refluksista tai rakenteellisesta ongelmasta mahan seudulla... Maanantaina pitäis saada lentopissat purkkiin tai ei-lentopissat pussiin. Pissaa tulee kyllä paljon, mutten tietty just sillon kun mä yritän ottaa näytettä. Pari putkea tarvittais, taitaa jäädä haaveeks.

Illat on yhtä huutoa. Tai siis sellasta vääntöä, tissille, tissiltä pois, sylissä pitäis olla kokoajan. Välillä tuntuu etten jaksa, varsinkin kun tuota tajutonta pulauttelua/oksenteluakin on nyt ollut ihan riittävästi. Katsotaan miten tilanne kehittyy.


Päivähoitokuvioista.
Meidän eskarilainen on todellakin hoidossa vaikka itse olen vauvan kanssa kotona. Hulluksihan me tultais molemmat kotona... Mun piti pitää poitsua vähän lyhyempää päivää hoidossa (alempi maksuluokka), mutta mutta... Eihän sitä alea saakaan, kun pojan isä hakee parina päivänä (omina päivinään) myöhemmin ja vie seuraavana aamuna aiemmin niin se maksu lasketaan näiden "enimmäisaikojen" mukaan eli tulee tädyen päivän maksu. Hittolainen, pannaan sitten täydet tunnit, vien ja haen sillon kun mulle sopii :stick:

Me otetaan kaikki rokotusohjelman rokotteet (ei influenssaa eikä muita "ylimääräisiä", rotavirusrokotettakin arvon vielä). Rokotustutkimukset tavallaan kiinnostaisi, mutta mä oon niin piikkikammoinen etten halua yhtään ylimääräistä piikkiä pienen nahkaan. Niissä kun on aina muutama verikoekin ja se verikokeen otto pieneltä ei oo kiva juttu ollenkaan.

Käykö teidän vauvat suihkussa vai kylvyssä? Sälli viihtyy ammeessa, muttei ollut yllättäen moksiskaan kun pääsi suihkuun.

Ristiäissuunnitelmat on ihan vaiheessa... Missä, milloin, kuka pappi, ketkä kummit, ketkä vieraat, mikä nimeksi pienelle. Voi olla että meidän ristiäiset siirtyy hamaan tulevaisuuteen, ilmoitetaan vaan maistraattiin nimi ennen kuin aikaraja menee umpeen.

Sammeli & Sintti (muutaman tunnin kuluttua 4 viikkoa)
 
Vauva-10, oletko miettinyt ihan loppuun asti tuon ettet anna D-vitamiinia? Erityisesti lapsellehan sen saanti on juuri tärkeää. Juuri eräässä koulutuksessa lastenlääkäri puhui siitä, kuinka riisitauti on jälleen lisääntymässä kun D-vitamiinin antamista lapsille on perheissä suosituksista huolimatta vähennetty/ei anneta ollenkaan. Itse tiedän tapauksen, jossa 2 v pojan maksa- ja luustoarvo AFOS oli hurjasti koholla ja kasvu oli olematonta, ja poika sairasteli jatkuvasti. Syyksi paljastui, ettei ollut saanut D-vitamiiniisää ollenkaan (jonka seurauksena luusto ei kehittynyt vaan päinvastoin siitä vapautui tuota AFOSta jonka pitoisuus sen johdosta kohosi suuresti veressä). Kun D-vitamiinin anto diagnoosin jälkeen aloitettiin, arvot kohenivat, pojan vointi parani ja kasvu normaalistui.

Tässä asiasta lisää: Potilasohjeita - Riisitauti

En halua saarnata ja jokainen vanhempi päättää oman lapsensa kohdalta mutta mielestäni asia on aika tärkeä ja onhan noita valmisteita onneksi monenlaisia, jos löytyisi joku, joka ei aiheuta vatsanväänteitä? meilläkin esikoisella niitä aiheutti Jekovit muttei sitten Devitol, ja nyt vauvalle on Gefilus D3 sopinut hyvin. Ja miksi ainakaan huijata neuvolaa asiasta ja antaa väärää tietoa, kun sitten siellä olettavat että lapsi saa D-vitamiinia ja jos joskus jotain asiaa terveyden suhteen selvitellään, eivät osaa ottaa tuota huomioon...?

Me otetaan kaikki ohjelman mukaiset rokotteet.

Meillä esikoinen kohta 3v ei ole hoidossa, mutta hyvin ymmärrän niitä joilla on. Itseäkin monesti kyllä helpottaisi jos meilläkin olisi, kieltämättä :ashamed: Käy tuo kuitenkin yhden aamupvän viikossa kerhossa, jossa saa toteuttaa itseään ja säännöllistä aktiviteettia, ja ensi viikolla aloittaa Naperojumpan kerran viikossa. Saa vähän kodin ulkopuolista tekemistä jota jo selvästi kaipaakin...Aiemmin hoidossa tottui siihen selvästi että koko ajan on joku leikkikaveri ja ihan samaan ei äiti nyt kotona pysty...:ashamed:

ONNEA vielä uusista vauvoista!! :flower:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä