**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Ja vielä tosta mittaamisesta.. Luin äsken että digimittari pitää pitää vähintään saman verran kainalossa kuin perinteistäki mittaria :O että se on vaa joku kaupustelu juttu et pitäis vaan 2-3 min pitää.. En ookkaa tota tienny!! Äsken mittasin likalt ja pidin 5min ja näytti sen 38, täytyypi ens kerral pitää ihan oikea aika se 10min.
 
No samoin mulla oli "tietoa" kuin KKK:lla :D

Mietin tässä koko ajan, että miksi tuo toinen ulkomainen antaa hieman erilaisen, miksi siellä lasketaan noin... no ihan sama :) Mä luotan tähän suomalaiseen versioon nyt kuitenkin :)
 
Hei!
Piti tulla kiittämään darkredse luumu toimii!! Kauheelle se maistuu mut toimii himskatin hyvin,ja pari purkkia söin illalla ja aamulla yhden ja siitä lähtien maha toiminu perfect! :) Ei enää tukalaa oloa :D
Säikähin neuvolassa käydessä ihan kamalasti kun se täti ei meinannu löytää sydän ääniä mut "poju" uiskenteli vaan karkuun sitä :) huh ja huokaus! :heart: Ja mua askarrutti mun paino niin sen nousu olikin alakäyrillä :) joten olen ansainnut minäkin kampaajareissun, mies ei tosin suostu osaa maksamaan :( aika porsas, miestenhän kuuluisi helliä raskaana olevia naisiaan... :stick:

JA HEI MIKSI TOSIAAN SANOTAAN ETTÄ RASKAANA OLLAAN 9KK VAIKKA SE ON 10 OIKEASTI, mä oon tota pohtinu ainaski viikon!
 
Viimeksi muokattu:
Aaargh, tän keskustelun jälkeen taitaa meidän digimittari lentää roskikseen. Lapsilla nimittäin kun se on piipannut niin se mittaaminen on siinä, se ei siitä enää nouse. Usein olen kyllä mitannut toisen kerran perään, useimmiten tulee sama tulos... Mutta toivottavasti en ole laittanut raukkoja kipeänä tarhaan :(
 
Tuosta raskaana 9-10 kk olemisesta, jos olettaa että yksi kuukausi on 4 viikkoa ja jakaa 40/4=10 kuukautta. Mutta kuukausi kun on vähän pitempi kuin 4 viikkoa, eli kun laskee että meikäläinen raskautui marraskuun alussa, ja la on elokuun alussa, niin siinä välissä on 9 kk (itse asiassa kun luulen tietäväni hedelmöittymisen ajan aika tarkkaan niin se laskettu aika on 9 kk miinus noin viikko hedelmöittymisestä).
 
Zalea, mä luulen, että se on makuasia. Neuvolassahan ne laskee raskausviikkojen mukaan, kuukaudet voi vaan olla hyvä kun kertoo ulkopuolisille, kaikki kuitenkin "tietää" että raskaus kestää 9 kk niin sitten siihen voi jotenkin suhtautua kun joku sanoo että "oon 5:llä kuulla" tms. Yritäs kertoa mun 63 v lapsettomalle mieskollegalle että olen 18. raskausviikolla niin seuraava kysymys on että kuinkas kauan se raskaus oikein kestää... :p
 
Mjoo, kinkkinen juttu toi kuukausien laskeminen. Jos mietitään matematiikkaa, niin siinähän 1 kk lasketaan aina 4 viikkona, mitä se ei tietenkään ole "normaalielämässä" ja kalenterikuukausissa. Muistan myös joskus vuonna nakki ja makkara pelanneeni Trivial pursuittia, jossa oli kysymys raskauden kestosta ja saimme pelikaverini kanssa tuolloin piirakanpalasen, kun olin jostain lukenut, että raskaus kestää "oikeasti 10 kuukautta, eli 40 viikkoa". Viikoista sitten laskimme oikean vastauksen. :D

Joka tapauksessa taidan itse laskea tuon 4 viikkoa = 1 kk -systeemin mukaan, tuntuu että aika menee silloin nopeammin.. :LOL: Oisin sit jo ens viikolla viidennellä kuulla. :LOL:

u & Kallo 15+1
 
Mä oon aina ajatellu noi kuukaudet ihan kalenterikuukausina. Tai siis kuukausihan on pidempi kuin 4viikkoa. Paitsi helmikuu :) Joka loppuukin ihan kohta ja alkaa eka kevätkuukausi! JEE!

Tervetuloa uudet!

Ja isot tsempit kaikille jotka odottavat seulontojen tuloksia :hug:

Täällä tänään poksutaan :) Tasan 2viikkoa puoliväliin ja rakenneultraan :)

Ja poksumisen kunniaksi taas kuvaa:



hemari 18+0
 
Joo muakin ihmetytti se raskauden kesto ekalla kierroksella. Siobhanin selitys on hyva, eli kalenterikuukausi on aina hieman pidempi kuin 4vkoa, ja lisaksi se 40 viikkoa sisaltaa ne ensimmaiset kaksi viikkoa ennenkun alkio on kiinnittynyt, eli teknisesti et ole viela raskaana.. Tosin suurin osa raskauksista kestaa sen 38-42 viikkoa, eli heittoa voi olla kuukauden verran ja silti pidetaan ihan normaalina.

Kuumemittareista. Makin olen entinen 'elohopeamittareiden' fani, mutta taalla Englannissa kaikki kayttavat digimittaria joka mittaa korvasta. Eli korvaan ja nelja sekuntia myohemmin saat tuloksen. Erittain hyva etenkin pieneilla lapsilla jotka eivat pysy paikallaan!

Miehen osallistumisesta. Meilla sellainen tilanne, etta mina teen toita kotoa 7h/paiva ja mies tekee kokopaivaisesti toita konttorilla. Niinpa mun vastuulla on koti (=ruoka, siivous, lapsi, koira, pyykit) ma-pe, silla yleensa mies on kotona vasta neidin mentya nukkumaan. Viikonloppusin kaikki hommat jaetaan 50/50, eika mies pelkkaa tarttua toimeen. Painvastoin, han on mua innokkaampi siivooja.. Kokeilimme myos toista jarjestelya jossa mina olin taysipaivaisesti toissa ja mies oli koti-isana, mutta se ei oikeen toiminut. Kumpikaan meista ei kuitenkaan ole 100%-sesti kotiaiti/isa tyyppia.

Viela liikkeista. Makaan en ole oikein tuntenut niita nyt pariin viikkoon, mutta en viitsi asiasta stressata, silla onhan viikkoja vasta 15+1. Ensi tiistaina on neuvola. Sain myos seulontatulokset - 1:100000 riski eli tosi matala. Kiva uutinen, vaikka en sitakaan ehtinyt miettia etukateen, oletin vaan, etta kaikki ok.

 
Onkohan ihan normaalia että ylämaha on ihan järkyttävä pallo? Navasta ylös päin on kuin ilmapallo, navasta alaspäin ihan tyhjää.. vaikea selittää. näyttää ja tuntuu tosi oudolta..
Kun on selällään niin tuntuu pieni kumpu jonka paikka vaihtelee, välillä on navan alapuolella, navan kohdalla ja välillä ei ollenkaan. Äsken se oli navankohdalla oikealla puolella.. Voisko se tosiaan olla kohtu/vauva vaikka vasta rv 14+4 tänään.
Edellisissä raskauksissa mun mielestä ei näillä viikolla tuntunut mitään vielä. Eikä toi ylämaha ollut tommonen järkky (navan yläosa pullottaa ulos päin ja puolet navasta ei).

DarkRed 14+4
 
Mun mielestä noi raskaus kuukaudet on myös vähän hankalia laskettavia! Mä oon ajatellut yleensä että 4vk = 1kk mut ehkä pitäis ajatella 4vk ja pari päivää = 1kk :D

Tänään voin sanoa jo 95% varmuudella että olen tuntenut pieniä hipaisuja vähän navasta alaspäin ! :heart:

Kuumemittareista: Meiltä löytyy tavallinen (elohopeallinne ) ja digitaalinen. Vaikka digitaalinen pippaa saatan pitää vielä jonkun aikaa mittaria kainalossa koska oon huomannut että se nousee ( jos on noustakseen ) vielä lisää piippauksen jälkeenkin.

Jospa sitä menis syömään vähä sipsiä! :popcorn: ( ja sit huomenna masentaa! :D )

Majj & 15+4
 
Hip hei! 33-vee mamma Vantaalta ilmoittautuu mukaan :) Pari viikkoa sitten oli nt-ultra, ja olihan siellä masussa elämää. Yllätysvauveli tulossa, vauvakuumetta on kylläkin ollut ilmassa monta vuotta. Mieliala heilahtelee laidasta toiseen - ei olla tulevan isän kanssa tunnettu kovin kauaa, muuttosuunnitelmat on olemassa mutta kämppä puuttuu, uusperheen elämään + vauvaan (sun, mun ja meidän lapsi) totuttelut siis edessä molemmilla ja aika pika-aikataululla edetään. Yhteishuoltajasta "suurperheelliseksi" kertarysäyksellä, hui! Kieltämättä pelottaa ihan pirusti sekin, miten molempien eskari-ikäiset lapset sopeutuvat uuteen elämään. Onko täällä muita vastaavassa epämääräisessä ja todella stressaavassa tilanteessa...? Saa myös vinkata jos jossain on keskustelua aiheesta.

Olo on ollut tooooodella huono melkein kaksi kuukautta 24/7, nyt vihdoin helpottaa. Olen syönyt kuin porsas koko alkuvuoden, syöminen oli ainut mikä piti pahan olon hetken aikaa poissa. Matkapahoinvointirannekkeet auttoivat paljon, ilman niitä en olisi päässyt edes bussimatkaa töihin asti (jouduin monta kertaa silti vaihtamaan bussia kesken matkan). Nyt pahoinvoinnin tilalle on tullut itkuherkkyys. Eikä nämä tulevat suuret elämänmuutokset helpota yhtään, pillahdan itkuun usein kesken työpäivänkin. Ja ahdistavat asiat etenkin saavat kyyneleet virtaamaan.

Pari työkaveria ja yksi muu kaveri tietää raskaudesta, muut ei edes arvaa (niin, eihän mulla ole edes miestä ;D)

Tässä vielä listoille lisättäväksi faktat:

26.8.............Sammeli.............33-v................2..................KÄT (tyttöolo)


Sammeli 14+0
 
Viimeksi muokattu:
Netistä löytyy ainaki pari kaaviota miten ne viikot ja kuukaudet menee. Ei niihin näemmä yksiselitteistä vastausta ole.

Pregnancy week by week Fetal development weeks months trimesters how many weeks pregnant am i calculator baby is developing inside

Pregnancy Length Months Weeks Days Trimesters Convertor Calculator convert Weeks into Months - Baby2see.com

Ite tykkään kertoa ihmisille monesko viikko on menossa, mut ei se kaikille sano kyl mitään. Jotkut haluaisi tietää kuukaudet ku osaavat hahmottaa ne paremmin.

muoks. tuo toinen linkki olikin jo annettu tos aiemmin, en vaan hoksannut.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Sammeli joukkoon

Eli eilen oli sitten minulla se kauan pelätty päivä, eli lapsivesipunktio. Toimenpide ei sinäänsä ollut kauhea, ehkä vähän epämiellyttävä kokemus. Mukava puoli ( jos jotain siitä yrittää keksiä ) oli se että näki pikku kaverin ruudussa, lääkärin mukaan kaikki näytti ihan hyvältä. Olipa muuten paljon mukavampi tämä lääkäri kuin nt-ultran kätilö. Lääkäri kertoi ja näytti kaiken mahdollisen, nt-ultrassa kätilö vaan tuijotteli ruutua. Lääkäri kertoi myös, että istukka minulla on etuseinässä, joten ei mikään ihme, että perhosen havinoita eikä muita tuntemuksia minulla hirveästi ole ollut. Nyt jäädään vaan odottelemaan tuloksia :eek:

Kohta poksuu taas viikot .. huh huh

Pygmi + mini pygmi 16+6
 
Moikka taas kaikille tasapuolisesti :)


"Millukka: Tsemppiä! Miksi mä vieläkin kuvittelen, että nuo ei kerro koko totuutta vaan sitä suhdelukua kasvattaa esim. korkea ikä..? En nyt tiiä minkä ikäinen oot, mutta ei kai tuo turvotus vielä ihan hirveen dramaattinen ole, että ÄLÄ STRESSAA!"

ei mulla iän puolesta olekkaan hätiä viel,mul ikää 31vee ja sain iän puolesta suhdeluvun 1:750.....mut sit toi niskaturvotus 2,9mm ja verinäyte antoi riskiluvun saada se kromosomihäiriöinen , 1:15 .... tiistaina olen menossa lapsivesipunktioon ja sen jälkeen alkaa piinaviikot tuloksien odottamiseen :( 3-4viikkoa menee joten sitä on sitten melkein puolessa välissä kun saa kuulla tulokset :/
 
Viimeksi muokattu:
Millukka: Okei. No me kuitenkin eletään toivossa loppun asti ja ei pelätä pahinta. Eiks niin. Mulla meni se verikoe tosiaan ihan kokonaan ohi, joten mullakin voi olla miten vaan, mutta tietenkään sitä ei nyt tarvi stressata ku ei mitään tiedäkään.

Tuolla toisella foorumilla kirjoitteli semmonen usemman lapsen äiti, jonka 8 lapsella oli yli 4 mm niskaturvotus ja varmaan oli iänki puolesta iso riski, mutta lapsi osoittautui sitten ihan terveeksi. Toisaalta tuttu kätilö kertoi vauvasta joka läpäisi kaikki seulat ja oli siitä huolimatta eiterve.

TSEMPPIÄ siis, oon ihan varma että kaikki on kunnossa. Sama Pygmille!

Muoks. Samelille tervetulotoivotukset vielä :)

zalea 16+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
majj on sulla ihanan kaunis maha :)

tervetuloa sammeli!

Darkred en osaa oikeasti sanoa tohon mitään kunnollista et jos ylämaha on pallo, mutta voisin kuvitella että kun kohtu kasvaa niin sehän työntää sisäelimiä sun muita mahalaukkua ylöspäin. Niin kaipa se ylämaha palloontuu kun sinne kertyy tavaraa :) Mut tää siis ihan mun päästä vaan. Eiköhän se normaalia ole. Mulla tosin ei ekassa raskaudessa ollu missään välissä ylämahassa mitään. Siis mun maha oli koko raskauden ihan alhaalla. Ja nytkin maha näyttäis olevan alhaalla, vaikka tunnustelemalla kohtu tuntuu jo navan korkeudella.

(.) täällä tänään taas ollu käsien tunnottomuutta...mistähän se oikeen johtuu. Maanantaina soitan kyllä neuvolaan ja valitan kaikki vaivani sinne. Vaikka en millään kehtais :ashamed: Kuitenkin ihan turhia huolia. pöh.
Ah tein äsken possu-kasvis-riisinuudeli wokkia ja oli naminamia :p Oikein odotan jo huomista et pääsee syömään sitä lisää :LOL:

hemari 18+1
 

Yhteistyössä