Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Tsemppiä taruolento alakulosta selviämiseen!

Sukat Meillä myös putoilee jalasta ja varsinkin lörömmät sukat. Täytyykin lähteä sukkaostoksille koska poitsun jalka on kasvanut niin paljon että pieneksipä nuo ovat jääneet.

Omaan huoneeseen Olen sen verran laiska että siirretään vasta, kun nukkuu täydet yöt tai sitten rupeaa sen verran liikkumaan että ei voi kehdossa putoamisvaaran vuoksi enää nukkua. Meidän makkariin ei oikein pinnis mahdu sängyn viereen. Esikoinen muutti omaan huoneeseen kyllä 4kk ikäisenä ja sitten kävin siellä imettämässä kerran yössä mutta nyt on oma mukavuus tärkeämpää kun kuitenkin poitsu heräilee vielä 2-3 kertaa yössä syömään.

On jotenkin tuo syömisrytmi tihentynyt muutenkin, liekö kasvukausi tai sitten alkaa olla merkkinä siitä että tarvitsisi saada jotakin kiinteääkin jo. Porkkanaa ja luumua sitten ehkä ensimmäisenä tuossa ensi kuun alkupuolen jälkeen kun tulee 4kk täyteen. Jospa se masukin rupeaisi paremmin toimimaan sitten.

Olin itse pikkujouluissa perjantaina ja hyvin oli pärjätty kotona koko ilta. Omalla autolla olin kyllä liikkeellä mutta silti oli kiva päästä vähän tuulettumaan ja pois kotoa ihan yksin.

4kk päiväkin jo lähenee kovaa vauhtia. Meilläkin kovasti tarrataan leluihin ja tuttikin heiluu omassa kädessä kovasti välillä. Kerran on kääntynyt kyljelleen joten saa nähdä rupeaako jossakin vaiheessa kunnolla kääntyilemään jo. Muistan että näin esikoinenkin aina kehittyi, uusi juttu tuli ja sitten pienen tauon jälkeen sitä ruvettiin tekemään koko ajan.

Silwan ja Möö 3kk3vk
 
tervehdys pitkästä aikaa

En ole joutanut käymään kuulumisianne lukemassa piiiiitkään aikaan, vielä vähemmän kirjoittamaan.
Syksy on mennyt melkoisella tohinalla, rutiini arkeen oli löydyttävä todella reippaaseen tahtiin ja onneksi tuo nuorin sopeutui rytmiin melko kitkattomasti. Keskimmäinen eskariin, vanhin kouluun hetken hengähdystauko ja sitten keskimmäistä hakemaan eskarista. siinähän tuo päivä vierähtää melko nopeasti. Loppupeleissä melko yksinäistä puurtamista taas tämä kotona oleminen.

Kolme kuukautisneuvola on takana ja hyvin poika kasvaa, känkkäränkkä taitaa vierailla tänäiltana kun noita rokotuksia tuli niin monta kerralla.

Kahlaan viestiketjua läpi ja tutustun hieman keskustelunaiheisiin, josko saisin itsestäni hieman enemmän irti kirjoittelun suhteen
 
Terkkuja 3kk neuvolasta. Rokotteista tuli tietysti itku :(

Pituus: 64,3cm (2kk 60,5cm)
Paino: 6,030kg (5,300kg)
Pää: 40,1cm (39,6cm)

Täällä on nyt ollut rintaraivarit/lakkoilu ongelmana muutaman päivän.

Eipä aamulla maistunut tissi taas lainkaan, (oli syönyt aamulla klo6 ja herättiin 9:20) ja siitä nlassa puhuttaessa meikäläinen sit purskahti itkuu o_O
Ei suostunut syömään myöskään siellä, kun täti olisi halunut nähdä onnistuuko, mutta söi sitten kun päästiin odotushuoneen nurkkaan. Aikamoista taistelua tää on ollu ja nlatäti suositteli et jos ei yksinkertasesti ota, ni mun kannattaa tarjota korviketta, jo oman mielenrauhan vuoksi. Seurataan tilannetta. Kuitenkin 4kk kun tulee täyteen, me kuulemma aloitellaan soseita jo.
Luumusosetta saadaan antaa ummetukseen, joka on jatkunut sen ekan rota-rokotteen jälkeen. Äsken maha toimi kun laitoin Panadolin pyllyyn :D Tavaraa sitten tulikin, kun oli ollut 8pv ulostamatta. Kyllä teki tyttö töitä et sai kakan ulos. Täytyy antaa säännöllisin väliajoin tota luumusosetta sitten.


Sukat pysyy jalassa jos on ns. istuvaa mallia, muuten lentelee.

Omaan huoneeseen meillä ei ole kiire tyttö siirtää. Varmaan sitten viim. siinä vaiheessa kun yöheräilyt jää pois.

Nyt alkaakin neiti heräilemään päikkäreiltä.. Katsotaan kelpaako tissi...

Ninzi & Tyllerö 3kk 2 pv
 
sukat pysyy jalassa.. ne ihan vauva ihme höttö sukat (jotain newborn meininkiä) on otettu jo ajat sitte pois käytöstä.

pojat nukkuneet samassa huoneessa pian viikon. en muista tarkkaan mikä pv viime viikolla siirsin huonekalut.. hyvin on menny, isompi kipeenä heräili kerran yössä ja usein riitti et menin silittelemään ja sanomaan et nyt öitä tms. alex senku nukkuu ja hyvä niin ! viime yönä muistaakseni tais herätä kerran, pitkästä aikaa niin eipä haitannut. ihan samanlailla herään noihin ku ennenkin. ohan samuel kuitenki omassa huoneessaan nukkunut jo kuukausia niin ei mikään uus juttu siis.

täällä oli esikoisen päiväkotiin vienti pitkästä aikaa, oltu tässä niin kipeinä että. alex vielä nuhailee mutta on jo parempaan päin. itse myös nuhanenänä hieman mutta muuten aika jees fiilis. urheilut jääny vähän taka alalle, viime perjantaina kävin hot joogassa ja kotona sitten myös joogaillut ku se on sellasta mukavan kevyttä mutta on kuitenki sitä tekemisen meininkiä ja ettei ihan täysin laiskistu.

hampaista ei vieläkään tietoa, oon kyllä ihan tyytyväinen. aika herkästi kyllä sitten annan särkylääkettä jos alkaa ne kipuilemaan. en kyllä odota niitä vielä hetkeen.

soseita ostin eilen kaupasta, peruna-porkkana ja päärynä. voi olla että äiti syö tuon päärynäsoseen.. niin hyvää :D p-p vellistä on tykännyt niin jatketaan samalla linjalla sitten soseen kanssa. katsotaan millon sitä sitten sen aloittais, vielä on muutama viikko 4kk ikään niin tuskin ennen sitä mitenkään runsaasti alkaa hötkyilemään. oon ihan tyytyväinen et viel mene helposti tolla pullolla ettei tartte hötkyillä lusikka sotkujen kanssa. odotan kyllä sitä että istumaan oppii että voi lusikan omaan kouraan antaa ja oppia ihan itse hommaan.
 
Ninzi ei kannata luovuttaa ja antaa korviketta jos rintaraivareita on! meillä oli just 3kk kieppeillä ja pari viikkoa kesti, saatto olla 8h poika syömättä kunnes annoin sitten omaa maitoa pullosta. Mutta korviketta ei ehkä kannata, kyse ei oo kuitenkaan siitä ettei oma maito riittäis... :) tsemppiä ja kärsivällisyyttä, kannattaa kokeilla kaikkea vippaskonstia, mm. pilkkopimeessä imettämistä ja erilaisia paikkoja yms. Kyllä se yleensä menee ohi, meilläkin vaan yhtäkkiä alkoi taas tissi kelvata.

Sukat pysyy kyllä sukkahousujen päällä hyvin. :D Mutta enpä enää näillä keleillä pelkkiä sukkia laita pojalle jalkaan että ei oo sitä ongelmaa pysymisen suhteen.

Nyt ei kerkee kommentoida muuta, pitää käydä pojua katsomassa ulkona ja siskon 1,5v. poika on meillä ja nukkuu makkarissa :D

minea ja kevin 3,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Ninzi
Moi,

3kk neuvola on takana myös meillä. Neiti sai 3 rokotusta ja piikeistä tuli sellaiset huudot, että oksat pois. :( Onneksi yö meni rauhallisesti ja tänään neiti on ollut oma, hymyilevä, perustyytyväinen itsensä. Ja hyvä niin. :)

Mitat (suluissa 2kk):
Paino: 6760g (6035g)
Pituus: 62.2cm (59.2cm)
Päänympäryys: 40.5cm (39.5cm)

Seuraava neuvola onkin edessä tammikuussa ja se on lääkärineuvola.

Aada kääntyi ensimmäistä kertaa selältä vatsalleen sunnuntaina, 3kk ja 1vrk iässä. Innoistuin sen verran suuresti tästä saavutuksesta, että mies oli aivan varma, että sain hepulin.:D Aada on vain sen verran pitkään koittanut kääntyä ja turhautunut useasti, kun ei vielä onnistunut, joten totta kai riemastuin, kun yritys muuttui kääntymiseksi. :)

Sukat pyörivät neidin jaloissa vauhdilla. Vain yhdenlaiset, ulkomailta lahjana saanut sukat pysyvät jalassa niin hyvin, ettei neiti ole niitä saanut pois kertaakaan. Mukavaa huomata, että monilla muillakin on aivan sama vaatepulma.:)

Oma huone Aada viihtyy omassa huoneessaan aika mukavasti. Yöt ovat sujuneet, olen siitä kiitollinen. Koska neiti on alusta asti nukkunut yönsä muualla kuin vieressäni (en laske tähän rinnalle nukahtamista tai sitä, kun olen jäänyt silittelemään pikkuisen poskea tai vain ihastelemaan vauvaa hyväksi toviksi pikkuisen uinahdettua), joten oli helppo siirtää pikkuinen nukkumaan pinniksessä omaan huoneeseensa. Jos olisimme kokeilleet perhepetiä, niin varmasti asia olisi kaikille paljon vaikeampi juttu.

Vauvan äänähtely Aada jokeltelee päivittäin, enemmän tai vähemmän, mitään dramaattista vähenemistä en ole huomannut, joskin kiljahtelun myötä pikkuisen äänimaailma on monipuolistunut. Iloista kiljahteluakin kuullaan nykyisin joka päivä. Neiti itse tykkää kovasti kiljahdella ja onkin ottanut tavakseen "keskustella" puuhamaton eläinten tai peilin kanssa kiljahdellen. Aada reagoi kuulemiinsa ääniin tilanteesta riippuen; joskus neiti rauhoittuu jo, kun kuulee ääneni, joskus neiti puhkeaa valloittavaan hymyyn, kun hänelle juttelee tai laulaa hassuja, Aadalle kehitettyjä lauluja. Välillä Aada tykkää "laulaa" mukana ja vastaa jutteluun. Aadakin kääntää katsettaan ääntä kohden ja onkin ollut mahtavaa huomata, kun lausuu neidin nimen, niin neiti kääntää katseensa puhujaan.

Aada viihtyy nyt parhaiten puuhamatolla, joskin äidin tai isin syli tulee hyvänä kakkosena. Vanhempien sängyllä, sohvalla ja sitterissäkin on kivaa oleskella. Tässä vaiheessa neiti viihtyy lähes missä tahansa, kunhan ei tarvitse olla yksin. Jos hetkeksi poistuu näkyvistä esim. vessaan, niin nopsasti kuuluu kysyvä tai protestoiva ääni.

Joululahjoista Ensimmäinen lahja on hankittu ja paketoitu. Se on pehmolelu, delfiini. Se oli sen verran söpö, etten voinut vastustaa kiusausta.

Nautin suuresti ajasta Aadan kanssa. :) On mahtavaa seurailla pikkuisen touhuamista, jokeltelua ja nukkumista. Välillä jään pohtimaan, että miten ratkaisen oman tulevaisuuteni kuviot, vaikka tiedänkin, ettei se ole vielä toviin ajankohtainen asia.

Ihanaa viikkoa kaikille! :)

T: Luckygirl & Aada 3kk3vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Pumppa
Heipä hei pitkästä aikaa!

Täällä kanss 3kk neuvola takana. Pituutta 64 cm ja painoa 6,2 kg tytöllä. Tuli rokotteet ja kova itku, myös!

YÖT: tyttö nukkuu mun vieressä. Apua, täällä monen vaavit nukkuu jo omass huoneessa. Mä en tajua miten saan tota koskaan, tai raaskin edes, laittaa omaan sänkyynkään :D. Vaikka kyllähän hyvin nukuttu yö houkuttaisi. Nukahtaminen onnistuu vain tissillä tai iskän sylissä. Onko muilla tätä että vauva ei nukahda äidin syliin? Mulla on monesti tosi huono olo, että miksi tyttö ei rauhoitu mun sylissä. Kaikki sanovat että johtuu maidonhajusta, mutta käy mun itsetunnolle silti.

OMA ELÄMÄ mun piti opiskella kahtena iltana viikossa marraskuusta lähtien, mutta se ei sopinut miehelle. Nyt on oma elämä hieman sekaisin. Ja joo, olen hieman katkera tästä asiasta.

Vauva on ihana. Melkein kääntyy jo selältä mahalleen ja päätä kannattanee kyynärnojssa hienosti. Yrittää ryömiäkin. Kuolaa tulee kosolti ja sormet - tai no, nyrkit - on suussa koko ajan.

Tsemppiä rintaraivareissa eläville. Meillä oli niitä aiemmin kanssa, ja siinä oli monesti itku herkässä äidillä. Sitten ne loppuivat ykskaks. Sain ohjeen että raivarin tullessa lapsi hetkeksi joko isän syliin tai vaikka sitteriin, jotta itse ehtii rauhoittua. Vasta sitten kantsii yrittää uudelleen.

Uusiäippä ja tytsy 3kk ja noin 1 viikko
 
Muokataampa viestiä hieman, eli kakkaamistiheys, miten usein muiden vaavit kakkii? Meillä on normaalisti ollut tavaraa vaipassa useamman kerran päivässä, nyt tahti on harventunut. Viimeksi teki kakat toissapäivänä. Pierut on ruennut haisemaan myös ihan järkyttävän pahalle. Lueskelin että periaatteessa rintaruokinnassa olevalla vauvalla ilmeisesti ei voisikaan ummetusta esiintyä, kuten aikaisemmin luulin.
Korvikettakaan ei saa kuin pari kertaa viikossa korkeintaan. Eikä sen kanssa ole aikaisemminkaan ole ongelmia.

Mikä siis saa pienen poikamme haisemaan ihan kammottavalle? :D
Imeytyykö tuo maito nyt vaan niin hyvin ettei kakkaa sen vuoksi tule..kumma vain että ihan yhtäkkiä tämmöiseksi vaihtuu.

Ilma kyllä kulkee, välistä kitisee vatsaansa, muutoin on ihan oma itsensä, hyväntuulinen muksu. :)
 
Täällä kakkaamistieheys on ollu vaihteleva. Vasta oli 8pv tauko ja sitte kun sai kakattua viimein niin oli kyllä selvästi tiukassa. Työn ja tuskan takana oli että tyttö sai punnattua kakan ulos. Nyt annetaan säännöllisin väliajoin luumusosetta (nlakin suositteli). Meillä siis oikeastaan pelkällä rintamaidolla tyttö. Ainoastaan muutaman kerran saanut korviketta kun noita rintaraivareita ollut.
Mun mielestä toi meidän neidin kakkaaminen on huonontunu sen ekan rota-rokotteen jälkeen. Silloin oli eka pitkä väli (10pv) kakkaamisessa. Luumulla sain sitten ummetuksen purattua.
Ja myöskin sen ekan rotan jälkeen mun mielestä tuon neidin pierut on alkan haisee kamalalle! Myöskin silloin kun vatsa ei ole toiminut vähään aikaan pierut haisee.. Liekö siinä sitten syy että ilma tulee ulosteen "vierestä" :LOL:

Rintaraivarit on taas tänään ja eilen ollut kateissa. En tarjoa tytölle tissiä enää joka vingahdukseen, niinkuin normaalisti tein. Odotan pidemmän ajan ja kun nälkä on niin hiensoti tyttö syö. Jopa kahdesta tissistä, mitä ei ennen tehnyt. Vai tarkottako tämä että maito ei riittäisi enää niin hyvin?

NInzi & Tyllerö 3kk 4pv
 
Viimeksi muokattu:
Moi, pitkästä aikaa!

4kk neuvola ja lääkäri takana; siro tyttö on 5800 g ja 62 cm. Jäntevä ja iloinen tyttö, huudahtelee innostuneena - lukee neuvolakortissa.

Kiinteät: Yritetään pärjätä rintamaidon ja korvikkeen kombolla kunnes tyttö on 6kk. Ollaan juuri sitä ennen Thaimaassa 2viikkoa ja siellä maito olisi helpoin ja turvallisin vaihtoehto. Sovittiin kuitenkin että ensi neuvolassa ennen joulua katsotaan vielä tilanne painon kehityksen kanssa että passaako vielä venyttää siihen asti. Nyt tyttö taas syö 2 kertaa yössä kun jossain vaiheessa meni yhdellä yösyötöllä.

Tutti: Joku täällä vinkkasi että kokeili erilaista tuttia kun aiemmmin ja oli alkanut kelvata. Kokeilin samaa ja kappas; tuollainen mam pitkulainen tutti kelpasi! Nyt syö sitä peukolan/koko nyrkin sijaan välillä ja ompa sen avulla rauhoituttukkin pari kertaa. Kysymys: pitääkö tutti ottaa pois suusta kun vauva nukahtaa (selälleen)?? Ja oletteko steriloineet tuttia käyttöön oton jälkeen vaiko vain kuumalla vedellä kunnolla huuhdelleet esim kerran pari päivässä?

Kakka: Neidillä oli tuo vaihe kanssa että kakkaa oli melkein joka vaipassa muutaman viikon ajan. sitten se taas muuttui ja nyt on aina muutama päivä väliä ja kerralla naama punaisena turautetaan iso satsi. Sinänsä tämä jälkimmäinen tahti on mukava kun käytetään kestovaippoja pääosin; pissavaippoja kun ei tarvii esipestä mitenkään, narulle vaan ilmavasti odottaan pesukoneen täyttymistä.

Menkat sitten alkoivat 3,5kk synnytyksestä. Plääh, olin niin toivonut että pysyisivät poissa pitkään kun mulla on sitä endometrioosia.. Nyt pitäisi sitten taas miettiä ehkäisyä (alku on menty vähän riskipelillä..). Endometrioosin ehkäisyyn sopii ehdottomasti parhaiten yhdistelmäpillerit ja niitä kun ei imettäessä voi syödä. Ylipäätään ei nyt huvittaisi syödä mitään hormooneja niinkauan kun imetän, mutta eipä kyllä kortsun käyttökään innosta. Kierukkakaan ei, koska ei ole usean vuoden ehkäisytarvetta edessä. Jaa-a..

Penni ja pikkunen 4kk
 
Kakkaamistiheys on alusta asti tiheä. Neiti tuottaa tavaraa joka päivä, aika vain vaihtelee. Meillä ainakin takuuvarma kikka tuotosta aikaan on laittaa neiti sitteriin. Tovi siinä ja pääseekin jo vaihtamaan vaipan.

Tutista Minä en ole ottanut tuttia pois neidin suusta, se on tähän mennessä tippunut itsestään, kun neiti on nukahtanut. Ennen kuin uni kunnolla tulee, meillä ainakin neiti imee tuttia ja suu käy, joten en siinä vaiheessa ole koskenut tuttiin.

Luckygirl & Aada
 
ei tuttia tartte ottaa pois ku laps nukahtaa. en mä ainakaan ikinä pokkais.. heräis viel !! :D kyl ne itte sen sylkäsee pois jos eivät enää unissaankaan jaksa sitä lussuttaa.

kakkaamistiheys .. jaa'a. en mä muista suoraan sanottuna :D ei hirveen erikoiset välit, maksimissaan ollut melkein viikon ilman ja seki oli ok herran mielestä. mut ei tollasta pidempää väliä tuu ku toosi harvoin. kyl melkein jokapäivä tuleepi jotain. en vaan kyllä muista ku on kaks vaippahousua pyörimäs tääl niin menee vaihdotki välil ihan sekasin et kummalta vaihdettiin ja millon ja sittenku molemmissa vaipoissa on kakat niin sit tulee kiire jajaja..

pitää selata koht taakse päin et milloin mul oli ne menkat. en nimittäin muista, ollaan kyl orjallisesti käytetty kortsua ku siihen ehkäsykapselin laittoaikaan on viel joku 3vk.

täällä kaikki muut terveinä paitsi alex. on kyllä oma aurinkoinen itsensä joten tässähän tää arki rullaa normaaliin tapaansa, mutta kyllä säälittää kuunnella tota yskintää ja rohinaa :( tuntuu kyllä monella muullakin olleen flunssa sitkeessä niin en ihan heti odota että tää loppuis. onks tätä nyt 1-2vk jo ollut. eikun vaan sitkeesti jatkamaan keittistippojen laittoa ym muita konsteja niin eiköhän se joskus häädy.

ihanaa ku mies tuli aikasemmin kotiin viikonlopun kunniaks niin nyt vois alkaa leipomaan ku ei tartte miettiä jos kädet taikinassa alex alkaaki protestoimaan jotain niin siinähän sitä taas oltais :D hyvät viikonloput kaikille !

SÄ+Alex 3kk2vk
 
3kk neuvola takana päin! N. 1000g sitä painoakin oli taas tullut ja pituuttakin jokunen sentti! :) Ekat piikit sai myös ja siitä kyselisinki, että mitä oireita tuli? Meillä jotenki tuntuu, et ei "varaa" jaloille yhtä hyvin ku aikasemmin. Ennen kun on "seisottanut", on hyvin varannut jaloille, mutta nyt kun sai piikit, ei tahdo jaloillaan olla ja alkaa itkeen hyvin pian jos yrittää "seisottaa". Muutenkin itkuisempi ja kiukkuisempi, sekä uneliaampi.
 
Täällä on nyt maisteltu perunaa muutaman kerran ja tänään neiti odotti jo suu auki uutta lusikallista kun edellisen sai nieltyä.
Te ketkä olette jo soseet aloittaneet, niin kuinka nopeeta ootte nostanu niitä määriä?
Tuntuu että tytölle olis maistunu vielä enemmänkin peruna, kun mitä annettiin. Tänään söi ehkä 4-5 lusikallista, edellisillä kerroilla ei oo oikein maistunut. Kuinkahan nopeeta sitä uskaltaa antaa sen verran, mitä toiselle uppoo? On se kyllä sotkusta puuhaa :)
 
taruolento kyseli rokotusten oireista. Meillä rokotusten iltana neiti oli aika lailla normaali, mutta parina seuraavana iltana neiti on nukuttamisen jälkeen herännyt todella vihaisena ja nälkäisenä. En osaa sanoa, että johtuuko iästä vai rokotuksista, mutta nyt loppuviikosta neiti on syönyt 200ml enemmän kuin aikaisemmin ja vastaavasti kakkaustiheys on noussut eli kunnon tuotos on tullut kahdesti päivässä. Pientä iltaäkäisyyttä lukuunottamatta neiti on ollut ihana, iloinen ja pirteä itsensä.

Pakkasrajasta Neuvolassa ei pakkasrajoista ollut puhetta ja tajusin pohtia asiaa vasta nyt, kun mittari näyttää -8. Olen saanut sellaisen käsityksen, että alle 1v lapsilla raja on -10, mitä ohjeita muut olette saaneet? Pakollisia menoja meillä ei juuri nyt ole, mutta varmasti niitä talven aikana tulee pakkaspäivinä.

Mukavaa talvista viikoloppua! :)

T: Luckygirl & Aada 3kk1vk
 
Pakkasrajasta En ole kuullutkaan. Esikoisen kanssa jo aikoinaan nukutin ulkona, vaikka pakkasta oli lähes 30 astetta. Kun oli suojaisa paikka mihin ei tuullut, suojasi vaunut hyvin ja puki tarpeeksi päälle niin hyvin tarkeni. Laitoin lämpömittarin vaunuihin niin olisikohan vaunuissa ilma ollut tuolloin nollan tienoilla kun oli sadesuojakin vaunuissa ettei kylmä ilma sinne päässyt mistään raosta.

Tutti suussa nukkuessa Meillä poitsu lähes aina nukkuu tutti suussa, ja jos hetkeksi sen pudottaa niin hetken päästä kitisee sen perään.

Meilläkin on maisteltu nyt kiinteitä. Luumua olen antanut tiistaista asti kun mahan toiminta on niin hankalaa, mutta toistaiseksi ei ole tuonut helpotusta tilanteeseen. Ja eilen kokeilin antaa ekan kerran peruna-porkkana -velliä yöunia pidentämään. On selkeästi maidon tarve kasvanut joten siitä syytä totutellaan nyt vellillä ja jatketaan sitten soseella hetken päästä.

Täällä tulee huomenna 4kk täyteen. Iso jätkä tuo jo on.
 
Kiinteät ruuat: eka viikko totuteltiin 2-4tl sosetta ja sitten annettu niin paljo kun syövät. Mutta ei kannata kiirehtiä sen valikoiman laajuuden suhteen.

Tuttien keitto: me huuhdellaan useamman kerran päivässä kylmällä vedellä ja keitetään tutti 1-2 päivän välein.
 
3 kk:n neuvolassa käyty, ikää 3kk+1vko. Mittoja (suluissa 6 vkon mitat)
Paino 6170g (4860g)
Pituus 60,5cm (55,5cm)
Py 40,0cm (37,8cm)

Meidän ihana neiti on 2,5cm pidempi ja kilon painavampi kuin isoveljensä saman ikäisenä. Ei ihme, että sen ihan silmällä huomaa. Kehuja tuli tyttelin jäntevyydestä ja tasaisesta kasvusta sekä tarkkaavaisuudesta. Rokotteetkin saatiin. Rota meni ihan hyvillä mielin. Piikeistä tuli itku ja surku, tosin ihan järkevässä mittakaavassa. Nyt pikkuinen nukkuu. Saa nähdä tuleeko rokotteista jotain oireiluja.. No särkylääkettä löytyy kaapista.

Neiti on nukkunut pari viikkoa ilman ensimmäistäkään yösyöttöä ja jo kuukauden melkein joka yö läpi yön. Iltayhdeksästä aamu seitsemään. Viimeyönä sitten herättiin syömään kolmelta. Olin ihan puulla päähän lyöty, että mitä nyt?! No, yleensä tämän ikäiset kai tosiaan herää syömään, mutta tietysti heti mietityttää. Meillä on kyllä viikonloppu menty oikeastaan yksillä superpitkillä päikkäreillä (la 5h ja su 6h), joten ehkä ei oo oltu tarpeeksi hereillä, että ehtisi syödä.. Tai sit joku kasvupyrähdys.. No saapa nyt nähdä tuleeko jokaöiseksi tuo herääminen. Onko muilla läpi yön nukkujilla tällaisia?

Toinen mikä viime aikoina on mietityttänyt on tutti. Se ei kelpaa enää missään tilanteessa. Useimmiten tutin tarjoaminen pieneen kitinään saa aikaan raivarin (kuten viime yönä). Sinänsä ei haittaa, kun ei sitä päivällä niin tarvitse ja nukahtamaankin on opittu ilman. Kuitenkin juuri epämääräisten yöheräämisten (joita tosin ei vielä ole tullut) ja nukkumaanmenojen yhteydessä on tosi aseeton olo.. Täytyisi ehkä ottaa käyttöön joku unirätti tms. Jollakin taisi ollakin jo käytössä?

Me aloitettiin viikko sitten iltarutiini. Illat oli muuttunu selkeesti levottomammiksi ja meinattiin alkaa vaatia tissiä suuhun, jotta voisi nukahtaa. Tai siis nukahdettiin tissille ja herättiin heti, kun koettaa laskea sänkyyn. Päätettiin siis kokeilla tuota rutiininomaista iltaa. Suunnilleen samaan aikaan kahdeksan kieppeillä aloitetaan iltatoimet vauvan huoneessa, "iltapesut", vaippa, yöpuku ja viimeiset rintamaidot unicd:tä kuunnellen. Sitten, kun meinaa nukkumatti tulla niin omaan sänkyyn hereillä. Alku oli hankalaa ja sai kyllä hyssyttää ja rauhoitella sylissäkin useampaan otteeseen. Nyt viikonloppuna nukahdettiin kymmenessä minuutissa ilman ihmeempää itkua ja vauvan huoneessa käynti riitti hyssyttelyksi =) Toivottavasti jatko sujuu samaan malliin. Ihanaa saada pitkät illat aikuisten käyttöön.

Soseita ajattelin aloittaa 4 kuukauden tienoilla. Tietty jos yöheräämiset palaa meidän elämään nyt, kun on jo kuukausi nukuttu läpi yön, niin satan kokeilla velliä tai korviketta iltaisin. Toisaalta oli kyllä aika kivaakin valvoa jouluvalojen hämyssä vauvelin kanssa..

Joululahjojen kanssa iskee pian ressi.. Omille lapsukaisille kyllä osaa ostaa, mutta kaikki muut läheiset (etenkin aikuiset) on hankalia. Ihana antaa lahjoja, mutta ideointi ja kaupassa juokseminen ei oo lempipuuhaa..

Ihanaa alkuviikkoa!
 
Viimeksi muokattu:
Vellit vauvalle: onko joku tehnyt "välivaiheen" ennen muihin kiinteisiin siirtymistä antamalla esimerkiksi iltaisin ennen nukkumaan menoa velliä? Taitaa neiti kaivata jo lisäruokaa, mutta ajattelin sormiruokailun ja soseiden aloittelua samoihin aikoihin lähempänä 6kk ikää, Nyt tasan 4kk.

Onko tissimaito/korvike pullosta kelvannut silti yhtä lailla? Neuvolassa varoitteli että jotkut vauvat eivät enää kelpuuta tissiä kun saavat vellillä masun täyteen helposti ja nopeasti. Toisaalta haluisin uskoa että tissi on se vauvan lempijuttu vaikka ohelle tulee muutakin..

Alkoholi ja miehet: Isäntä kotiutui eilen illalla yönyli pikkujoulureissulta. Olipa sitten maistissa edelleen. Totesin että vauvan kanssa on sitten turha viettää aikaa tuossa kunnossa, haisetkin niin pahalle. Mies vänkää vastaan että on vaan vähän hiprakassa ja että kyllä hän tytön kanssa haluaa viettää vähän aikaa. Pitkin hampain annoin tytön syliin sohvalle vaikka mun mielestä oli huono ratkaisu. No; tyttö alkoi itkeä kitisemään samantien ja vältteli katsokontaktia (yleensä tosi mielellään on isin sylissä ja kovasti juttelevat keskenään). Hetken aikaa jaksoi isi yrittää mutta joutui toteamaan että ei taida tyttö nyt haluta olla tässä. otin tytön ja heti alkoi juttu luistaa äidin kanssa ja itku loppui. Tarinan opetus; näinkin pieni vauva tajuaa vanhemman "oudon" käytöksen, ja ehkä viinan hajunkin?, ja hyvin selvästi osaa näyttää että EI KIITOS tätä.
Miehellekin tuli kyllä huono omatunto tästä, ja sovittiin että jatkossa ei tällaisia kohtaamisia toisteta, vaan lapsen kanssa ollaan vain ja ainostaan selvinpäin. (siis saunoluen tai lasin viiniä voi tietty ottaa mutta kuitenkin niin ettei ole humalassa).

Unipussi- onko jollain käytössä? Neiti on hylännyt vauvaiän kapalon nyt kokonaan, ja peiton potkii päältään aika nopeasti. Ajattelin ostaa unipussin, joka on lämpimempää mallia ja toimii näin ihan peittona. Katsoin netistä sellaista jossa on pitkähihainen sisäpussi ja hihaton lämmin ulkopussi samassa paketissa. Joko yhdessä käytetään eli sisäpussi pyjamamana ja ulkopussi "peittona". TAI pelkkä sisäpussi kesällä, TAI tavallinen pitkähihainen pyjama alla ja ulkopussi päällä ajamassa peiton virkaa. Kuulosta toimivalta, mutta onkohan?! Ja selitimpä vaikeasti..

Penni ja pikkunen 4kk
 
Hei!

Tulinpa tänne nyt kirjottelemaan. Kohta 4kk kun vauva syntyi ja olen kyllä lukenut teidän juttuja!

Penni79 Mä alotin ensin tuolla vellillä kiinteiden maistatuksen. Maku on kuiten hieman pehmeämpi nuissa velleissä kuin suoraan soseissa. Silti on yhtä hyvin tissi maistunut, ongelma on lähinnä siinä, ettei se pullo ole niin mieluisa ;) Kuukauden päivät mentiin ihan vaan tissillä, ni tais unohtua pullo kokonaan. Toki jos on okein kova nälkä, maistuu se ruoka pullostakin. Niin ja siis olen tehnyt niin, että antanut sitä velliä vain osan siitä annoksesta, mitä pelkkää maitoa menisi, ni ei ainakaan ole vaikuttanut maidontuloon.
Meillä ei ole suuremmasti vaikuttanut yösyönteihin. Tai no ehkä tasottanut sitä tissin syöntiä öisin, kun tuossa 2kk-3kk tienoilla myös yöllä alkoi syömään 2h välein tai useamminkin, mikä on melko raskasta :/ Nyt syö perinteisesti 3h.n välein.

Sitten se unipussi. Meillä on ollut käytössä, kun tosiaan tahtoo potkia peiton pois. Toimii oikein hyvin! Ja juurikin niin, että alla perus pyjama ja päälle se paksumpi peitonvirkaa toimittava hiaton unipussi. Kesällä menis varmasti se ohuempi malli.

Soseiden aloitukseen sain neuvolasta ohjeeksi, että viikon aikana maistellaan ensin se 1tl muutamana päivänä sitten 2tl, 3tl, jne. Kun menee 5tl, ni saa alkaa antaan niin paljon kun syö. Ja viikossa se 1 uusi maku kerrallaan.

Meillä kakka on huilannut jokaisen tissittelyn jälkeen, mutta nyt kun sosettakin saanut, ei ihan joka kerta tarvi vaihtaa syönnin jälkeen kakkavaippaa.

-pansku- ja Minea ;) perjantaina 4kk :heart:
 
Vellit: Me ainakin aloitettiin vellit 2,5 kk iässä, koska lapset rupesivat syömään maitoa huimia määriä. Toki yleensä vauvat pärjää sinne 4-6 kk ikään asti, mutta ilmeisesti keskosilla monesti tulee kiire ottaa kiinni kasvua ;) Ja vaikka meillä aloitettiin soseet 3 kk iässä ja kana jo 4 kk iässä, niin ei näitä kannata kiirehtiä, jos oma lapsi ei "vaadi". Kuitenkin itse huomasin, että jos kiirehtii liikaa soseita antamaan niin ei meinaa enää upota lapseen sitä maitoa/nestettä riittävästi. Meille annettiin ohjeeksi, että vähintään nestettä (maitoa ja velliä) 400 ml/vrk. Ja mikäli toistuvasti jää nesteet alle 500 ml/vrk pitää antaa kalkkilisää, että kalciumia tulee riittävästi. Ja jotka pärjäätte pidempään pelkällä maidolla, niin nauttikaa siitä vähemmästä sotkemisesta :D Meinaan soseet aiheuttaa kivasti sotkua ja sitten kun vielä kääntyillään masulleen ja tulee porkkanapuklut ulos...
 
Nonniin. Käytiis sitten yksityisellä lääkärillä koska neiti on ollut viikon yskässä ja ollut tukkoinen. Ei meinannut lääkäri uskoa et mitään ois, kun on pirtee, ei kuumetta, syö ok yms. Noh, katto sit kuiten korvat ja meillä on EKA KORVATULEHDUS! Mä jo luulin, että mulla ei tuu enää tissistä maitoa, kun alkanut kauhee värkkääminen ja kun ottaa tissiltä pois, niin alkaa itku. Mut taitaa vaan olla tosta tulehduksesta. Lääkärin kommentti oli kyllä.... "Mä olin kyllä ihan varma, että ei oo korvatulehdusta, mutta ajattelin sit että vanhempien mieliksi katon. Noh, onneksi katoin".

Ja meillä on kans vähän velliä jo aloteltu, kun on tissillä koko aika, yötä päivää. Ei oo viel juurikaan uniin vaikuttanut, kun oon vasta antanut maidon seassa pikkumaistia, että eihän mee vatta kipeeksi, mut ei oo kyl vielä menny. Jos tää 1-2 tunnin välein syöminen jatkuu vellistä huolimatta, alkaa meillä kiinteiden alottelu jo ennen 4kk...

En kerkee nyt enempiä kirjotella, pitää lähtee vaihtaan kakkavaippa ja samalla alkaa iltahommiin!
 
Niin ja nyt kun tässä ehtii lueskellakin näitä juttuja enemmän, niin joo, velli ei oo vaikuttanu kyllä tissihaluihin mitenkään. Mitä nyt alkanu värkkään sen tissin kans, mut mä tosiaanki epäilen et johtuu ihan noista korvista...

Meilläkin tutti kelpaa tosi vaihtelevasti, välillä ei oikein lainkaan. Ihan siitä syystä, et hoksaa että se alkaa väsyttään! :D Uniriepu meillä on kans käytössä, siitä hyviä kokemuksia. Rauhottaa kummasti. Ensin meillä oli harso, mutta nyt kun alkanu hamuamaan esineitä käsiinsä niin ollaan otettu sellanen leppäkerttu, millä on pää ja käet ja sit on sellanen pehmee riepuosa siinä. :)
 
Velliä meillä alettiin antaa viime perjantaina, poitsun ollessa tarkalleen 11vkoa ja 3 päivää vanha. Jätkä oli jo kolme viikkoa herännyt minimissään 15min välein ja maksimissaan 2h välein syömään öisin. Annetaan 30ml maissivelliä johon lisätty 80-90ml mun omaa maitoa, elikkä pullossa about 110-120ml. Silti päälle illalla vielä tissitellään noin tunti, enkä vielä oo kummosta eroa huomannut yöunissa.

Yöunet siis edelleen kovin katkonaiset, ei oo yhtään yötä nukuttu kokonaan ja usein aamuyöstä mä oonkin jo niin väsynyt että jätkä nukkuu mun vieressä kun en sitä omaan sänkyynsä jaksa enää nostaa.. Tää yösyöminen on jotain ihan tajutonta, päivällä jätkä nukkuu jopa 3,5h päikkäreitä vaunuissa mut yöllä kukutaan sit hereillä jatkuvasti. Tätäkin nyt kirjoitan hirveällä kiireellä kun koko ajan odotan koska taas kutsu käy.. Oon yrittänyt pitää kirjaa heräilyistä mut aina ne katkeaa siihen että väsymys vie voiton. Yksi yö oli tosi paha viime viikolla; poika heräili aamu neljään asti noin puolen tunnin välein ja sit roikkui tissillä puol tuntia joka kerta. Ilmeisesti tissi on ainoa keino saada unta :( Huusin huuto.netistä jo Elizabeth Pantleyn kirjan Pehmeä matka höyhensaarille jossa on kuulemma hyviä neuvoja esim tästä ongelmasta eroon pääsemiseksi. Kunhan vielä posti sen tois..

Tutti on silti alkanut kelpaamaan! :) Päivällä se pysyy suussa hyvin, mutta ei auta vaihtaa unenpöpperössä illalla tissiä tuttiin, heti huomaa eron ja alkaa huuto.

Menkat alkoivat täälläkin virallisesti. Harmi ettei täysimetys niitä pitänyt tän kauempaa poissa. Olivat jo (tai ainakin epäilin niin) tuossa muutama viikko sitten, mut nyt kun oon niitä Cerazetteja syönyt pari viikkoa ni menkat alkoi perjantaina. Ajattelin tilata itselleni kuukupin, käyttääkö sitä kukaan? Mulla ollu monta kertaa aikeena tilata, ja sit kun kaveri kehui sitä niin päätin että kunhan menkat alkaa niin tilaan sen :)

Tulihan taas tekstiä, pitänee lähteä hammaspesulle ja nukkumaan, poika herää varmaankin kohta taas syömään. Onhan se jo tunnin nukkunut..

inieh ja poitsu ihan kohta (kello 1.16) 12 vkoa :)
 
Soseita on muutamana päivänä maisteltu, porkkanaa siis :) Jätkä on vasta vajaa 4kk, mutta on tiheentänyt yösyöntejä niin paljon että ajattelin että varmasti kaipaa jotain muutakin kun kasvaa niin hurjasti. 3kk ikään asti heräsi kerran yössä syömään, nyt on muutaman viikon ollut muka niin väsyttävää kun jätkä herää 2h välein... Eli kaipaa siis varmaan lisäravintoa?
Velliä ei ookkaan kokeiltu.

Eka nauru kuultiin eilen! :D Että Kevin hekotti, aivan mahtavaa! Sen aiheutti se, kun imetin ja sillä on tapana välillä aina höpötellä siinä omiaan ja naureskella. Sitten katoin poispäin ja käännyin yhtäkkiä takasin ja kysyin että "tuliko sulla kakka" ja poika repes ku viimistä päivää :D itku pääsi mulla ja mieskin oli ihan yhtä hymyä. :heart: Se kuulosti niin hassulta, maailman ihanin ääni. Kevin jaksoi hekottaa monta kertaa tuolle samalle jutulle sitten illalla. Saas nähdä saadaanko hekotukset aikaan tänään!

minea ja kevin 3kk 3vkoa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä