~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

Jenny kiitos vinkistä! Just tota oon itekki tehny että meen vaan päättäväisesti toiseen suuntaan tai pysähdyn ja ootan et se istuu. Pitää aloittaa nyt opettamaan sitä kiinnittämään muhun huomio jollain sanalla niin siitä se alkaa pikkuhiljaa.. Mutta tuo on vasta 6kk vanha toi meiän piski että tuntuu ettei paljon järki päätä pakota silläkään :D Mut meidän iskä sanoi että kun meillä oli monta vuotta sitten iso labradorinnoutaja (uros) niin koirakoulutuksessa oli opetettu että kun se alkaa vetämään niin pitää nykäistä niin kovaa takaisin että se lentää ku leppäkeihäs. Eipä menny iskä toista kertaa, mustakin kuulostaa vähän liioittelulta ja rajulta vaikka iso koira onkin...

Jonskuuh, onnea sinullekin ultrasta! :) Ihanaa!
 
Siellä se pikkunen köllötteli ja sydän löi hulluna. :heart: Äiti ja isi oli yhtä hymyä ultrassa. Ihana tietää, että kaikki oli hyvin. :)

Perheelle sain kerrotuks ja hyvin ottivat uutisen. Olivat vaa kovin yllättyneitä, koska oon joskus sanonu et eka opiskelu ja sitte lapset. Tuntuu tuo opiskelu päivä päivältä enemmän toissijaiselta asialta, varsinkin ku en tiiä meinaanko ikinä harjottaa tuota ammattia. Välivuosi vauvan kans saa varmasti ajatukset kasaan ja tietää miten sit sen jälkee jatkaa. :)

Kätilö kirjotti siihen äitiysneuvolakorttiin todennäköseksi la:ksi 2.8, ko vastasi niitä viikkoja. Nii en sit tiiä, että muuttuko se la, vai mennäänkö sillä neuvolan 4.8.

Tii* Mullaki oli alussa ahistavia ajatuksia, kun pelotti tuleva jne. Stressiä lisäsi, että itse opiskelen ja mieskin miettii opiskelemista, että miten pärjää. Ajan myötä ne ajatukset katosi ja nyt on vaa positiivisia mietteitä. :)

Onnea muillekkin hyvistä ultrauutisista :heart:

Rakenneulta on 19.3
 
siellähän se "virkeän oloinen tyyppi" asusteli ja sykekkin saatiin näkyviin!:heart: eli kaikki hyvin,ei ollut tuulimuna! torstaina jo äippäpolille,pääsee mieskin mukaan moikkaamaan asukkia! laskettuaika siirty eteenpäin,mutta elokuun puolella kuitenkin sektiolla otetaan,tarkempaa aikaa en vielä tiedä.
nyt kun vaan menisi kaikki hyvin loppuun asti!

kaktuspiikki ja tyyppi 6+1
 
Verta. Kirkasta verta. Kävin äsken vessassa ja huomasin vuotavani verta. En siis suihkuamalla suihkuavan, vaan pyyhkiessä useamman kerran limaista, kirkasta, punaista verta. Voisiko kyse olla kuitenkin vaikka limakalvoista (kävin keväällä tutkittavana, kun vuosin verta aina yhdynnän jälkeen, eikä tuolle mitään syytä löytynyt) vai tässäkö tämä sitten oli? Tuulimuna? Keskeytynyt?

Tänään soittivat aamulla huomisesta neuvolasta, peruttu. Terkkari sairaana. Eihän täällä sijaisia tunneta tai vapaita aikoja, ehdotti parin viikon päähän. Soittaa ke-aamuna, olisiko saanut jollekin toiselle vaikka ajan aikaisemmin. Odottelenko keskiviikolle ja kerron vuodosta vai soittelenko huomenna ajanvaraukseen? Ultraakaan vielä varattu, voisikohan sinne päästä tällä syyllä nyt jo hetimmiten? Sydänääniäkään en ole saanut itse kuulumaan..

Kilu87 ja Toukka (?) 9+3
 
minea_ Ihan vaan vinkkinä, helpoin tapa opettaa huomion kiinnittäminen suhun on opettaa koira katsomaan sua silmiin/naaman suuntaan edes. Ite opetan herkuilla niin, että aluks on herkku nyrkin sisällä. Koira istumaan ja ite vaikka polvilleen maahan. Sit se käsi, missä herkku on, nostetaan aluks esim rinnan korkeudelle. Kun koira katsoo suhun, se saa herkun. Toistoja, toistoja, toistoja. Kun tää toimii, "herkkunyrkki" lasketaan polven päälle, kun ite siis taas istuu maassa. Kun se toimii, voi herkun jättää pelkästään siihen polven päälle ja koira saa sen siitä napata aina kun sua katsoo. Toimii ainakin meidän ahneilla koirilla:D

Kilu87 Toivottavasti selviit säikähdyksellä ja pieni pysyy matkassa!
 
Paljon on tullut hyviä ultrakuulumisia! Onnea kaikille niistä! Itsellä pitäs vielä viikko odotella että np-ultraan pääsen. Tänään kävin verikokeet antamassa.

MINEA: Sitä laskettua aikaa ei muuteta jos se heittää noin vähän eli 4pvä. Meet siis sen mukaan mikä on menkoista laskettu. Monessa paikassa pitää olla yli 5pvä heitto että lähtevät laskettua aikaa muuttamaan.

Täällä ollut kotipäivä, viikonloppuna nousi kuopukselle kuume ja lääkärissä käytiin äsken. Märkähän sieltä korvasta taas löytyi. Ollut melko paljon noita tulehduksia vuoden sisään. 8 kuuria syöty. Saas nyt nähdä miten monta kuuria tähän tarvitaan vai joko viimein joudutaan putkitukseen.

Sanle 10+5
 
Kilu täällä toivotaan teille parhaita mahdollisia uutisia! Kyllähän ne monissa paikoissa ultraavat mahdollisimman nopeasti jos on vuotoa. Sulla kun on noi limakalvot vuodellut ennenkin, niin voihan hyvinkin olla nyttekin ihan vaaratonta. Kivuista et maininnut mitään, se on aina hyvä merkki jos ei ole kipuja! Tsemppiä! :)
 
Ei ole kipuja. Nyt pari tuntia myöhemmin kun kävin vessassa, ei enää paperiin tarttunut verta, pari ruskeaa "rihmaa" vain.. Mutta soittelisiko aamulla silti neuvolaan vai menisikö suoraan varaamaan aikaa yksityiselle, vaikka se rahallisesti mietittääkin..
 
Kilu87 Mä kävin tosiaan tänään tuolla ultrassa lähetteellä kun vuosin paripäivää sellaista ruskeanveristä mönjää, sain keskussairaalasta lauantaina lähetteen ja tänään ultrattiin ja kaikki oli hyvin, johtui kuulemma siittä että ns. "vanha" veri vuoti pois. Lääkäri sanoi jo heti gynetutkimuksen tehdessään että se on aina positiivista kun ei ole kipuja. Toivottavasti teillä on kaikki hyvin ja selviät säikähdyksellä!
 
kilu87 tosi hyvä juttu ettei ole kipuja! itselläni tuli pari viikkoa sitten kans sellasta tuhru verta pyyhkiessä ja sitä tuli n. viikon verran,loppu kohti se muuttui rusehtavaksi. Kävin silloin ultrassa tervkeskuksessa heti seuraavana päivä vuodosta ja lääkäri silloin sanoi että ihan normaalia alkuraskauden vuotoa,sitä tulee toisilla enemmän ja toisilla vähemmän,tosiaan se on iso plussa kun ei ole kipuja! mulla oli kaikki ok. ota ihan iisisti varulta,jää vaikka saikulle siihen ultraan asti,niin minäkin olin.
 
Taidan kuitenkin tehdä sen mitä aluksi sanoin, etten todellakaan: varata ajan yksityiselle ultraan, jos saan sen viikon sisään. Selkeneepä asiat ja saa varmuuden. Ei kai tämä voi olla tuulimunaa enää, kun kymppiviikko menossa?
 
Moi, täällä uusi ilmottautuu joukkoon mukaan! :)

Oon lueskellut teidän juttuja alusta asti, mukaan en ole aiemmin uskaltanut. Se kiva pelko keskenmenosta ym..
Nyt jo vähän luottavaisemmin mielin, silti pelko persiissä että jotain sattuu :( Mukava ois päästä siitä eroon ja nauttia tästä raskaudesta, joka tulee (jos kaikki hyvin menee) olemaan viimeinen meille.

Meillä siis kolmas tulossa, isommat lapset ovat syntyneet 07 ja 08.

Noista vuodoista, minulla vuosi monta viikkoa alussa verta, sanottiin neuvolassa että päivystykseen heti jos tuntuu kipua, alkaa oksentamaan normaalia enemmän tai vuoto yltyy. Ihan ambulanssilla käskivät mennä että saa varmasti kunnon hoidon ja ultraavat hyvin!

Jenny jos viitsit listaan lisätä KuuttiPieni - 27v. - OYS - kolmas ja la 30.7

Tälle kuulle sen vuoksi kun neuvolan mukaan la olisi ollut 6.8 ja teidän keskusteluja olen seurannut. Nt-ultrassa muuttui tuo la mukavampaan suuntaan :)
Aika huono olen kirjoittelemaan mitään, enempi lukemalla hakenut vertaistukea, yritän kuitenkin tsempata ja joskus jotain raapustaa :)

KuuttiPieni ja pienin 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Kilu87: Vuoto voi olla limakalvoista tai kohdun napukasta joka on aika herkkä raskausaikana vuotelemaan. Kannattaa soitella aikaa, vuodon takia vois päästä sairaalan päivystyksen kauttakin ultraukseen, ainakin itse pääsin kun vuotelin tuossa rv6 paikkeilla. Periaatteessa kyse voi olla mistä vain. Ihan harmitonta vuotoa tosiaan limakalvoilta tai sitten ei. Jos sinua ei ole vielä ultrattu eikä sydänääniä kuunneltu niin tuulimunakin voi pysyä sisällä sinne 12vko asti. Itsellä tässä raskaudessa pari harmitonta vuotoa ollut ja lääkäri epäili valekuukautisia. Mutta keskeytyneissä keskenmenoissa nuo vuodot oli myöhemmässä vaiheessa ja tuli juuri niin että ensin verta ja sitten ruskeaa tuhrua useamman päivän, eikä mulla ollut mitään kipuja. Sikiö oli lopettanut kasvunsa silloin. Kipuja yleensä tulee vain spontaanissa keskenmenossa. Eli se voi olla olla harmitonta, esim. pieni hematooma tai sitten jotain vakavampaa, mutta oman mielenrauhasi takia yritä päästä ultraukseen. Toivotaan että kyse olisi harmittomasta limakalvovuotelusta.
 
Onnea ultrakuulumisista! :heart:

Kilu: Suosittelen soittamaan päivystykseen, ainakin itse vuosin ihan kirkasta verta rv 6+ (ihan yösiteen verran 4 tunnissa) + tiputtelua sen perään useita päiviä ja satunnaisesti monta viikkoa sen jälkeen. Itse sain ajan päivystyksenä ja on paljon edullisempaa kuin mitä yksityisellä (jotain 27 e). Mulla vuodon syyksi löytyi hematooma ja ruskeeta vuotoa/viiruja pyyhkiessä ollut siitä lähtien melkein päivittäin. Saat mielenrauhan kun asia tutkitaan, eikä tarvitse epätietoisuudessa elää. Itselle lääkäri sanoi, että yleensä vuoto vaaratonta, jos ei ole kipuja, muta jo s kirkkaan punaista vuotoa tulee reilummin vielä, niin uudelleen yhteydenotto ja ultraan... Toivottavasti kaikki on hyvin.

Öllötysoloa, päänsärkyä... Paniikkia perjantaina olevasta ultrasta...

Nippe + tuplat 11+6
 
Pitäisikö minun sitten soitella aamulla neuvolaan ja kysellä sitä ultraan pääsyä sitä kautta? Hankala, kun siis omalla paikkakunnalla ei julkisella edes ultrata, että kehen sitten tulisi ottaa yhteyttä. Neuvolan ajanvarauksesta aamulla kyselin np-ultran perään, mutta sanoi, ettei osaa sanoa ultrien suhteen mitää, eli siis hyödytöntä? Toisaalta, jos menen yksityiselle, voin olla päivän töissä, mutta päivän palkka menee ultraan. Jos pääsen julkiselle, joudun ottamaan ajan, joka on todennäköisesti työajalla ja pyytämään työpäivän vapaata - palkatonta siis - mutta en maksaisi ultrasta niin paljon, mutta matkakuluista ja ajasta kyllä. Eli siis toisaalta yksi ja sama mennä yksityiselle, päästä nopeammin, käydä töissä (eikä siis tarvitse sinne mitään paljastaa vielä) ja saada vastaus nopeammin?
 
Huh hei kaikille!

Kovasti uusia kuulumisia ja asioita tapahtunut.
Täällä ollaan edelleen kärsitty pahoinvoinnista ja sen lisäksi mahatautikin taltutettu eli aika lailla voimaton olo ollut.

Tänään vuorossa oli meidän ultra. Pikkuinen siellä edelleen asusteli <3
mittaa oli 5,1 ja niskapoimu oli 0,4.
Rakenneultra aikakin saatiin eli 27.3.
Nyt kait vain uskomaan ajatukseen vauvasta...

Toivottavasti olo alkaa kohta helpottamaan niin pääsee kunnolla nauttimaan olosta :)

Onnellista odotusta kaikille!

***11+4*** (ultrassa kylläkin vähän jo enemmän...)
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Onnea ultrakuulumisista :heart:

Jenny: Mie en kyllä uskalla irtisanoa ennen kuin on varma uus kämppä... Kaikki sukulaiset asuu tuolla naapurikaupungissa ja täällä vaan yks hyvä ystävä. Ja koulun takia ei voitais sinne porukoillekaan mennä majailemaan. Ja sielläkin on aika täyttä.. tosin nyt pikkuveli lähti armeijaan, mutta en nukkuis tuntiakaan sen huoneessa (voitte kuvitella huoneen kun sen asukki 19vee ja melkeen 24/7 töissä tai liikenteessä, ihan kamala haju... :D)

Meillä ei muuten lääkärit yleensä ultraa, että pääsääntöisesti se on kätilöiden hommaa. Ite tietysti hahmotin jonkin verran siitä ultrasta, kun ollut siellä äitiyspolilla harjoittelussa. Eli tajusin missä vaiheessa se nt:n mittaa :D Eli en kauheasti kysellyt, eikä se kätilö ihan kamalasti selitellytkään (kertoi missä pää, varpaat, virtsarakko yms) eikä mun mieskään tajunnu kysyä yhtäkään kysymystä :D Silti paljastin vasta ultrauksen jälkeen, että oon ollut harjoittelussa siellä ja sit tää kätilö toteskin että ihmekös olin niin tutun näköinen :)

Nepo: Okei :) Niin onhan sieltäkin aikamoinen matka Koksiin. En heti tajunnutkaan :D Me tosin mennään EHKÄ la:n lähestyessä Kotkaan majailemaan, riippuu tietysti siitä onko miehellä töitä jne. että onko mahdollista.

Koirat tietysti kannattais jo viedä etukäteen porukoille hoitoon, ei tarvitsis sit huolehtia miten ne pärjää kotona yksin tai ei tarvii miehenkään sen takia lähteä kouvolaan ajelemaan ihan heti. Mutta en raaskis niitä siellä montaa viikkoa pitää jos meneekin yliajalle... Kaipa nuo ehtii samanakin päivänä kiikuttamaan tai sitten mies äkkiä Koksilta ajamaan amiraalin liepeille (ja varmaan sakkolappusen kera :D) Ja sit mulla on jo semmonen kauhuskenaario, että meidän porukoilla ei ole ketään kotona ja mun mies vie hädissään meidän karvapallerot sinne hoitoon ja laskee samalla kaikki siellä olevat kymmenisen koiruutta vahingossa ulos.. :D (Voi luoja tätä mun ylistressaamista!!)

Tosta baby bluesista... Se on aika paha, kun mun kaverillakin oli aika paha masennus joskus kun ensimmäisen lapsen sai. Enhän mäkään silloin ollut vielä nykyisissä opiskeluissa ja en esim. tajunnu sitten että vois semmonenkin tulla. Ajattelin vaan että tää kaveri ei halunnu/ehtiny pitää yhteyttä. Sit myöhemmin kertoi, että oli raskauden jälkeinen masennus ja että moni kaverikin lopetti yhteydenpidon tms.

jaanel: Mullakin vähän samankaltaisia ajatuksia ton opiskelun suhteen. Ajattelin kans ensin noin että ensin koulutus, mutta niin ne mielipiteet vaan viime vuonna muuttuivat ;) Mut toisaalta, mulle jää aika vähän koulua enää jäljelle, lähinnä harjoittelua vaan, mutta kyllähän se valmistumisaikaa pitkittää kuitenkin kun ei heti pääse takaisin kentälle. Ei sen väliä :)

Juu sitä la:ta ei lähdetä muuttelemaan, jos heitto on alle 5pv. Tai ainakin täällä on kans niin. Mullakin oli heitto vaan 2pv, mutta ite haluan mennä sillä ultran lasketulla ajalla, koska itsekin laskin menkoista sen niin (kun kierto on 25 päivää). Eihän sillä ole niin väliä mitä siellä papereissa lukee, eihän se välttämättä synny edes laskettuna niin onko se niin päivälleen tarkkaa :D

Mä niin odotin, että mun ystävä olis päässyt lokakuisiin, mutta ei :( Kuitenkin ovat yrittäneet tärppiä kauemmin kuin mitä me yritettiin. Ja jotenkin on vaikea hehkuttaa ja puhua näistä asioista hälle, vaikka kovasti mieli tekis ja on sanonut ettei haittaa. Silti se tuntuu jotenkin vaikealta. Nyt ymmärrän kun on ollut juttua siitä, että ystävyys voi jopa kuihtua jos samaan aikaan yrittää. Tosin me ei tiedetty toistemme yrityksistä heti, sattumalta tuli puheeksi :D

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 12+2

PS. Vaikea tajuta, että nyt alkaa jo toinen kolmannes!! :whistle: Sitä vireystilaa odotellen! Tosin tästä viestistä tuli näköjään aika virkeän pitkä taas, hups... :D
 
Kilu: Asun kans sellaisella pienemmällä paikkakunnalla, jossa ei oo edes gyneä. Eli lähetteen saa joko neuvolasta, mutta itse oon soittanu suoraan naistentautien päivystykseen lähikaupungin sairaalaan ja päässy sinne samanapäivänä (ainakin arkisin). Mutta toki jos sun tilanne on tuo, että et saa palkallisena käydä lääkärissä (mitä kyllä ihmettelen, sehän on oikeus) niin jos saat yksityiselle ajan niin samahan tuo missä sitten käyt. Pääasia, että saat varmuuden asiaan vai mitä!

Pampulainen: Ultrista sen verran, että riippuu odottajasta ja ehkäpä paikkakunnastakin, että tekeekö ultran lääkäri vai kätilö. Täällä ainakin tekee kätilöt, paitsi jos on jokin syy miksi lääkärin pitää ne tehdä. Esim. itsellä aina lääkäri sen vuoksi, että oon aikanani saanut e-pillereistä veritulpan jalkaan ja saan siihen piikkilääkityksen. Ja kaippa tää tuplaraskauskin siihen vaikuttaa??? Ainakin lääkärit on tehneet mulle ne neljä ultraa julkisella, joissa oon kerenny käymään ennen sitä virallista ekaa ultraa, jota ootan kuin kuuta nousevaa... Jotenkin sitä luottaa enemmän lääkäriin...
 
Äääh, Nippe82, soitanko siis aamulla suoraan naapurikaupungin (eli lähin sairaala/paikka jossa julkisella ultraavat) sairaalan vaihteeseen ja pyydän yhdistämään naistentaudeille tai selittelen jo vaihteeseen tilannetta? Ja jos ei irtoa aikaa PIAN, niin näppäilen yksityiselle? Neuvolan ajanvaraukseen turha soitella, sieltä jo tänään sanoivat etteivät osaa sanoa ultriin mitään.. Huoh.
 

Yhteistyössä