*Elokuun nassukat huhtikuussa*

Eea
tottis Meidän paikkakunnalla ainakaan ei sokerirasitus ole kaikille pakollinen. Jos painoindexi on yli 25, niin rasitukseen joutuu ( tai aiemmin ollut häikkää sokereiden kanssa). Itselläni tämä koettelemus olis edessä kuukauden sisällä. :x

Meillä ei myöskään uudelleen synnyttäjille tehdä olleskaan sisätutkimusta. Mikä on miusta tosi omituista! Kun ei ole yhtään neuvolalääkäriä, niin ei sit sisätutkimuksiakaan.

Täällä viikot paukkuu!! :D Eea & Urkki 22+0
 
Kiitos kaikille sf-mitta kysymyksiin vastanneille, en jaksa siis sitä stressata ollenkaan. Näköjään heittelee aikalailla mitat muillakin. :xmas:

Sokerirasitus mitä ai kaikille pakolliseksi?? voi ei :kieh:

DarkRed Huh, onneksi se oli vain unta. Itelläki on ollu mitä kauheimpia painajaisia raskaus aikana...

Millaisina tunnette vauvan liikkeet? onko istukka edessä, takana? Kuinka paljon liikkeitä tuntuu päivässä?

Ite voi vastata, että tunnen liikkeet muksauksina, muljahduksina vielä.. kuitenkin ihan selviä, mutta päällepäin ei näy. Istukkakin on edessä joten vaikuttasko se siihen :) Mä oon yrittäny seurata liikkumista, mutta kyllä aamuisin ja iltaisin alkaa temmellys.. päivisin joskus, mutta ei niin usein tunnu..

Tässä vielä masupäivitystä...

Hyvää pääsiäista kaikille! :)

Hyppy ja muru 23+6
 
Totinen torvensoittaja, ihan vaa että lääkäri kokeilee sormilla onko paikat kiinni, ei ole kohdunsuu auennut jne.. Kuopuksesta 2vuotta sitten oli 2 sisätutkimusta, yks ennen puoli väliä ja sitten joskus rv 36.
 
pikapikaa moi!
Sokerirasitukseen mun pitäis kans varailla aikaa, kun ovat täällä ottaneet sen osaksi raskaudenajan tutkimuksia kuulema kaikille. Samalla otetaan spr:n toinen verinäyte. Ei nappaa ei, mutta en jaksa vastaankaa tapella :D Esikoisesta olin, tokasta en ja nyt tarttis sit taas...

Sisätutkimusasiaa: Suht alussa täällä oli neuvolalekuri, mutta mulle ei tehty sisätutkimusta, kun olin tyksissä ollut sen kaappitapaturman takia just. Seuraavasta ei mitään tietoa. Käsitin, että sitä ei tehtäisi ellei ongelmia ole tai sitten ehkä lopun puolella jossakin vaiheessa. En mä kyllä sitä kaipaakaan tai mistäs mä tiedän miten tää etenee, kun kipeitä suppareita on ilmennyt nyt :(

Ja nyt painun taas taustailemaan....
 
Pikaisesti tulin toivottamaan kaikille ihanaa ja rentouttavaa pääsiäistä! :)

Me lähetään miehen kanssa mökille rentoutumaan, eniten odotan myöhään nukkumista! :)

Tytsyllä tuntuu kaikki olevan hyvin masussa, liikkeitä tuntuu potkuina ja muljahduksina lähes koko ajan, vaikka istukka onkin edessä,ihmettelen vaan että millon se nukkuu?!?:)

Ihanaa ku se kaamee flunssa vihdoin lähti ja nyt saa taas olla normaalisti. Mulla noita supistuksia oli ihan alussa varmaan 2, että ihan kiva ku tietää nyt miltä ne tuntuu, mutta onnex ei oo sen jälkeen ollut ollenkaan.

Muistakaahan nauttia ja syödä kaikkia ihania pääsiäisherkkuja! :heart:
 
Tuun jatkamaan, kun en eilen illalla ehtinyt kunnolla kirjottelemaan.

Sf-mitoista oli keskustelua. Mulla ekassa raskaudessa sf-mitta oli ekalla mittauksella rv 21 yläkäyrän yläpuolella. Siitä se sitten tasoittui keskikäyrälle ja esikoinen oli syntyessään viikkoihin nähden pienehkö. Kakkosen kohdalla mentiin aluksi keskikäyrällä, mutta sitten lopussa pompsahti yläkäyrälle. Kakkonen oli syntyessään keskikokoinen. Silloin siihen sf-mitan pompsahtamiseen lopussa oli syynä varmaan perätila, kun vauva ei päässyt normaalisti laskeutumaan. Nyt tässä raskaudessa eka mitta meni ihan keskikäyrälle. Kovasti noi mitat on myös mittaajasta kiinni. Mulla ainakin eri mittaajat saaneet ihan eri tuloksia.

Sisätutkimus on mulla tehty rv 13+4. Seuraava tehdään 11.5, kun silloin mulla on keskiraskauden neuvolalääkäri. Loppuraskaudessa todennäköisesti tehdään vielä kolmas. Meillä kuuluu uudelleensynnyttäjille kaksi lääkäriä, mutta mulle laitettiin se alkuraksudenkin lääkäri, kun käytäntö muuttui juuri silloin, kun mule se aika varattiin ja neuvolan täti ei ollut varma kuuluuko se mulle vai ei.

Sokerirasitus ei meillä tule automaattisesti kaikille. Mua ei ainakaan ole siihen määrätty. Mä kävin lapsimessuilla mittauttamassa sokerini siinä raskausdiapetesliiton kohteessa. Tulos oli 5.1 neljä tuntia aamupalan jälkeen. Se on kaiketi ihan ok. Mä en oikein noista arvoista sen kummemmin tiedä.

Mä nään kans aika hurjia unia. Edellisenä yönä näin unta, että synnytin sektiolla rv 38 tyttövauvan, joka painoi 3590 g. Mä en saanut sektion jälkeen jäädä sairaalaan vaan mut passitettiin heti kotiin. Olin ihan paniikissa, kun kukaan ei kokeillut onko kohtu pienentynyt ja, onko haava ihan ok. Hassua, että näin unta sektiosta, kun aikasemmat on syntyneet alakautta. Viime yönä näin unta, että olin kauppakeskuksessa, jossa oli ammuskelija. Se oli kans aika jäätävä uni. Kumma, kun näin raskausaikana unet jää tosi hyvin muistiin ainakin mulla.

Hypyn gallupiin vastaan vielä, että mulla on edessä istukka ja nyt ihan lähipäivinä olen alkanut tuntemaan mönkimisen lisäksi kunnon potkuja. Aika heiveröisiä ne vielä on ja tuntuvat ihan tuolla alhaalla. Nuppu on liikkeiden perusteella poikittain edelleen. Oli poikittain rakenneultrassakin. Suurin osa liikkeistä tuntuu illalla ja keskiyöllä. Joskus tuntuu jotain päivälläkin.

Tänään meillä juhlitaan esikoisen 5v synttäreitä. Tai kaverijuhlat oli jo maanantaina ja huomenna tulee sukulaiset ja muut ystävät. Eli tänään oikeestaan pitäis leipoa. Saa nähdä, miten saan tän päänsäryn pysymään kurissa. Näin istualleen se ei tunnut lähes laisinkaan, mutta seistessä alkaa jomottaa.

Pujaja ja Nuppu 22+5
 
Kiitos Pujaja vastauksesta kantoliina-asiassa.
Ja on se tosiaan kumma kun automaattisesti ajattelee että toinen raskaus menee samallalailla kun ekakin, vaikka kuitenkin ne on niin erilaisia.

Liikkeet tuntuu tosi voimakkaina potkuina ja muljahduksina. Kaikki näkyy päällepäin. Istukka mulla on takana. Hikkaa en ole vielä ainakaan tuntenut.

Sisätutkimuksia meillä tehdään kolme. Alussa keskellä ja lopussa on lääkärineuvola. Mulla on toka ensi viikolla. Sit mulle on tehty kaksi kertaa jo päivystyksessä.

Sokerirasitukseen meillä joutuu jos on bmi yli 25 tai 27-vuotias ensisynnyttäjä.

Päksäkkä 25+6:heart:
 
Moi!
Neuvolakuulumisia ensin: kohdunpohjankorkeus 23cm ja verenpaineet pikkusen paremmat kuin viimeksi. Jotain hyötyä ollut siis salmiakin syömisestä. :) Painoa on nyt tullut se 10kg. Aika paljon verrattuna muiden painoihin täällä. :D Mutta ei kyllä stressaa viellä, normaalipainon rajoissa mennään ja lähtöpaino oli aika pienehkö neuvolatädin mielestä.

Ulleli83 la on 21.8, mutta toikin on ihan hyvä mitä laitoit. :D Ensimmäinen syntyi meinaan viikoilla 42+1, joten mä en jaksa uskoa tohon laskettuun aikaan. Tulee kun tulee. :) Tsemppiä muuttoon teille ja aurinkoisia, lämpöisiä pyhiä kaikille!!! :cool:

Muoks: 22+4 :)
 
Lekurilla käyty, oli niin paljon pari päivää niitä suppareita, ei kuulemma tarvii huolestua, kaikki tuntui olevan kunnossa, varovaisen sisätutkimuksen siis teki ja sanoi siitäkin vielä et näitä tutkimuksia ei kovin usein mielellään tehdä jottei ärsyynny paikat ja ala synnytystä käynnistelee... nyt supparit jo tänään ollut vähän rauhallisemman oloisia, välillä sellaista kestojännitystä tuntuu. Sanoi lääkäri et jos ei ole aaltomaista kipua ja voimakkaampaa kovettumista joka ei levolla helpota niin tuskin on syytä huoleen. Arveli et myös flunssan aikainen jatkuva niistäminen esim. olis provosoinut niitä!

Mutta oli siitä apua huoleen kuulla että aika monella niitä tuntuupi olevan, tätä tämä ensikertalaisena oleminen on ku kaikki tuntuu niin ihmeelliseltä ja huolestuu pienistäkin!

potkuista niitä tunnen kyllä välillä niinkin paljon et yritän "rauhoitella" vaavia silittämällä vatsaa ku jotkut varsinkin ne jotka suuntautuu suoraan alas emättimeen päin tuntuvat välillä tosi kipeiltä! Mitään varsinaista vuorokausirytmiä ei mielestäni potkuilla ole, ihan mihin aikaan vaan mut yleensä aina kun olen itse paikallani mut välillä tuntuu liikkeellä ollessakin... mut paljon tunnen mielestäni niitä! ulospäinkin näkyvät tosi hyvin, välillä myös olen mielestäni nähnyt kun hän kääntyy kun vatsan puolelta toiselle menee sellainen "aalto" :D miehen kaa aina naureskellaan mun vatsalle! istukka muistaakseni mulla oli "kyljessä" eli siis niin edessä kuin takanakin vähän.

neuvolalääkäristä meiilläpäin kuulemma vain yksi lekuri raskauden aikana ja kuulemma siellä sisätutkimus, vieläkään ei mulla tietoa millä viikoilla se on...

sokerirasitus meillä kaikille jotka yli 25 vee...

sf-mitasta mulla eka kerralla oli 19+4 16 cm ja nyt viimeksi 23+4 21 cm. Neuvolakortin käyrän mukaan menen just sen "oikean" käyrän suuntaisesti eli sen keskiviivan... mut tuskin nuo niin pilkulleen, neuvolatäti sanoi et niiden katkoviivojen välissä pitäis kai mennä.

imettäminen julkisesti mulla tällä hetkellä jostain syystä sellainen tunne et en haluaisi julkisesti imettää, sit ku vauva täällä niin ehkä ajatukset muuttuu... julkisella tarkoitin jotain muuta kuin esim. sukulaisten tai kavereiden luona kylässä oleskelua esim kauppaa..

Nyt pakkailee, viikonlopuksi lappiin päin! Hyvää pääsiäistä!!!

Minttu ja Pikku-J 23+6 :heart:
 
Luna on sulla yksi kohtalotoveri ainakin joka tuota painoa vähän ihmettelee, mulla kans 10-11 kg tullut, mut neuvolatäti eilen sanoi et ihan normaalilta kuulostaa on jos lähtöpaino on alhaisempi ollut ja kun kuitenkaan painolukemat eri neuvoloiden välillä ei ole huolestuttavasti nousseet. Ja ekan ja vikan neuvolan välillä painonnousu on vain reilut 7 kg, mulla ku ei tarkkaa tietoa olekaan siitä paljon se just oli ennen raskautta, muistikuva vain edellisestä vaakakäynnistä joskus ennen raskautta mut siitäkin saattoi olla aikaa jo kulunut raskauden alkamiseen :confused:
 
Neuvolassa käyty ja kelan paperit mukana :) Kaikki vaikutti oikein hyvältä ja ekaa kertaa painokin plussalla! Jee :) Sijaistäti oli tällä kertaa ja on mulla vaan mukava "oikee"täti! Toi on jotenkin hössö ja liian lepertelevä tai jotain, ei mun makuun :LOL:

Sf-mitta oli nyt palautunu käyrille, ekat mittaukset huiteli vähä yli. Mulle ei oo myöskään tehty sisätutkimusta eikä oo mitään puhettakaan ollu.

Kävin kaivelemassa mun ja veljen vanhoja vaatteita. Meidän lapsesta tulee Niin Retro! :LOL: Hyvin oli suurin osa säilyny tän melkein 30 vuotta.

Liikkeitä tuntuu hyvin, välillä maha pomppii kovastikin :) Iltasin on kovin meno, nukuttua saa kyl hyvin.

Nyt syömään juuri tehtyjä rahkapullia :heart:

Salama 22+0
 
Minttu81, rupes oikeen naurattaan toi "varovainen" sisätutkimus, ettei voi sorkkia liikaa kun voi vaikka synnytys käynnistyä. Hmm... tuli vaan mieleen että sekstailuhan ei mitenkään vaikuta mihinkään, sperma toki voi loppuraskaudessa kypsyttää paikkoja... Tuskinpa kohdunsuu jää rauhaan siinä touhussa :confused:

Mulla liikkeitä ei juurikaan tunnu ulospäin, sisäänpäin kyllä tuntuu että joku siellä potkuttelee. Yleensä beibi (isoveikan ilmaus) potkii mua suoraan emättimeen päin, ei tunnu mukavalta. Mut pääasia että potkii, olihan se tossa pari kolme viikkoa liikkumatta... Pikkunen liikkuu lähinnä iltaisin ja aamuisin, mutta ei tällä mitään selkeetä rytmiä ole niin kuin oli esikoisella.

Kävin ekaa kertaa fillaroimassa. Piti ottaa vanha pyörä käyttöön, siinä on pystympi ajoasento. Vaan kyllä tuntui maha olevan tiellä siinäkin. Auttais ehkä jos nostais satulaa ja stongaa muutaman sentin. Verkkarit jalkaan, sekin ehkä helpottaisi oloa kun ei tulis housun kauluksesta painetta alamahaan. Tuntuu että maha alkaa muutenkin olemaan välillä tiellä, varsinkin jos pitää lattialta nostaa jotain. Onneks ei oo nauhakenkiä...

Sammeli & Sintti 21+6
 
sammeli tuostapa en muistanut mainitakaan eli kyllähän se myös varoitteli et kannattaisi yhdyntöjä vältellä sellaisina aikoina kun paljon esiintyy suppareita... tiedä tuosta... mut anyway kai lähinnä meinas et JOS suppareita esiintyy niin sitä parempi mitä vähemmän paikkoja sorkitaan! :D jos ei supistele niin ei kai sit mitään kieltoja jaella...
 
Pikaisesti omaa napaa...

Eli rakenneultra onnellisesti takana. Kaikki vauvalla hyvin :heart:. Vastasi rv22+0, yhtälailla kasvaa hieman isompana kuin veljensäkin. Muutamia kuvia saatiin mukaan ja sukukalleuksistakin löytyy kuva. Etusivulle voi päivittää POIKALUPAUS . Paraskuva on ehdottomasti 4D kasvokuva ja niin tutut piirteet löytyy. Kyllä sen omaksensa tunnistaa. :heart:

Palaan myöhemmin päivittämään myös neuvolakuulumiset ja lukemaan pinon. Nyt pääsiäis siivojen kimppuun. (että kun kiinnostaa...:kieh:).

Tässä vielä se kasvokuva


Leo ja "Aarre" rv 21+2
 
Viimeksi muokattu:
Nyt onki vähän aikaa menny kirjottelematta, hyvät ilmat ja muutama viimehetkeen jätetty esitelmä on pitäny tän tytön kiireisenä!

Hyppy, ihana kuulla hyviä uutisia! :)

Vauvan vaatteita miulla tosiaan on varastossa jonkun verran mitä pitäis käydä läpi, mut meillä on tulossa makkarin ja vauvanhuoneen remppa, joten aattelin sit joskus kesemmällä ruveta enempi niihin keskittymään.

Supistuksista, miulla ei oo (ilmeisesti) supistellu, en oo ainakaan huomannu mitään semmosta, en kyl tosiaan edes tiedä miltä semmonen tuntuu mut voisin kuvitella et jos ois kohdalle osunu ni tietäisin :)

Sf-mittaa en oo sen kummemmin ajatellu muutakun et se on mitattu. Just tuossa katoin neuvolakortista ja siellä yläkäyrillähän se menee. Miulla on kyllä ollu iso maha jo aikasemminki, et en tiedä miten vaikuttaa? Siis miulla on ylipainoa ja lähes kaikki on just tuossa keskivartalon kohalla, oon semmone huvittava tikkari :LOL:

Miulla ois sokerirasitus kahen viikon päästä, siinäkää en tietysti oo aiemmin ollu mut ilmeisen ällöä litkua joutuu kiskomaan. Miten työ jotka ootte käyny, tuleeko siinä kuin huono olo?

Majj, noista ärsyttävistä mahakommenteista, miulle ei oo tultu sanomaan, mut oikeestaan hirmu harva puoltuttu ees vielä tietää ja kun tosiaan tuota elopainoo on niin ei varmaan oo kukaan kehannu käydä kyselee et oonko raskaana jos vaik oonki vaa lihonnu :LOL:

Hemuli83, mukavaa mökkilomaa ja Minttu81 mukavaa lapinlomaa! Toivottavasti pitelee kelit kauniina!

Leo81, ihana ultrakuva! Itse ei olla 4d käyty eikä hinnan takia käydäkään kun kaikki on ilmeisesti ihan kunnossa. Joissain paikoissahan saa sen 4d kuvan ihan rakenneultrassakin mut ei meillä.. Mut hyvin kyllä vaavi nähtiin ja kovasti meille nyrkkiä heristeli, et oottakaahan vaan kun täältä tuun :D

Vau, miuski, siulla on tosi muhkea maha! Ite en ole ottanu kuvia, miulla on tuo maha jotenki nii arka paikka, mut kyllä varmaan kohtapuoliin pitää muistoks ottaa!

Oli vielä kyselyä noista vauvan liikkeistä, eli mie tunnen potkuja tosi usein, ja joskus muljahtelee niinku hää vaihtais asentoa. Tuntuu jo kädellekin osa potkuista, mut en kyl oo ulospäin huomannu kun pientä tärähtelyä sillon tällön. Eniten mellastaa illalla ja hiljasimmillaan aamulla. Mut pitkin päivää meuhkaa kyllä :) Takaseinässä on istukka, ja liikkeet on kyl tuntunuki jo pitkää.

Meillä onki pääsiäinen yhtä juhlaa, lauantaina juhlitaan siskon 18 vuotisia (nyyh, en pääse hänen kans nyt sit vallottaa baareja!), sunnuntaina kaverin pojan ja sit on vielä poitsun luokkakaverin synttärit maanantaina (sinne onneks ei meitä tarvita). On kyl ihan kivaa mut miten sattuukin aina kaikki yhteen putkeen? Ja lupasin siskon synttäreille tehdä voileipäkakun ja muuta tarjottavaa et huominen meneekin sit mukavasti kyökin puolella :)

Miulla on ruvennu nilkkoja turvottamaan ihan kunnolla! Aina iltasin makaan tos sohvalla jalat ylhäällä kun tuntuu et ihan koskee!

Nyt mie lähen kyl korkkaamaan yhen siiderin, nimittäin mansikka-limen! Alkoholittomis siidereis on se vika, et ne maistuu turhan makeilta. Mut tää ihana ilma nyt suorastaa huutaa yhtä, eli ei kun toimeen! :D

Summersun ja mukelo 23+0 oho, joks se tänää taas poksuu!?
 
( . ) täällä kans edelleen turvottaa...ja on tosi vaikee nukkuu yöllä :( tyynyjä mul on polvien välissä jne kun kyljellään nukun mut ei tunnu hyvää asentoo löytyvän :( ja sit ko löytyy niin alkaa armoton potkunyrkkeily masussa...onneks ei viel kauaa jaksa potkutella yhteen menoon...Supistuksia tulee aina istuessa, lähinnä jos joutuu situmaan selkä suorana eli autossa tietokoneella jne. Sohvalla voi viel röhnätä ilman suppareita...tää on outoo kun ei mul aiemmissa raskauksissa oo suppailu ko vähä niitä harkkasuppareita jossain vaiheessa.

Sit mul on ongelma kui saan kuopuksen mahtumaan syliin :( mul on niin lyhet jalat että ko istun ja maha "on jälkojen päällä niin polviin jää matkaa ehkä just just 15cm ja ei toi ukkeli siinä pysy :( ihan harmittaa ko kohta ei mahdu varmaan mitenkään...nyt oon yrittäny nostaa kyljelle sillai vähä mahan päälle ja pitää käsillä kiinni,mut ei sillai jaksa kauaa roikottaa.

mahan koosta sen verran että ei tota piiloon saa mitenkää enää enkä kyl haluakkaan piilottaa..monet sitä kauhistelee,mut mie olen vaan ylpee siitä,vaikka kuinka hankalalta sen kantaminen tuntus :)

julki imetyksestä et mie en tajua miten jotkut äidit jaksaa vauvan kans jos ei voi imettää siellä missä nälkä yllättää...Moni tuntuu valittelevan kun ei voi lähtee mihinkää ku jos vauvalle tulee nälkä siellä jne...mie olisin tullu hulluksi ;) ei se oikeesti se tissi mihinkään näy jos sen harsolla tai huivilla peittää ja mikä vois olla sen luonnollisempaa ja normaalimpaa ko lapsen ruokkimine...sama ko antas isommalle banaania. enempi itteeni ainaki häiritsee vauvat jotka joutuu itkee nälkäänsä kaupassa tms kun äiti ei voi antaa rintaa sillon ko se nälkä iskee.:)

tyttölupauksista kuinka moni luottaa rakenneultran arvaukseen?siis jos tehty ihan tavallisella ultralla, ei 4D:llä..Mie en luota :D en uskalla...toki oon haalinu pinkkiä vaatetta mut en uskalla täysin luottaa etten sit pety jos sieltä ensi torstain ultrassa löytyykin pallit ;)

pääsiäistä meillä vietellään ihan rauhallisesti. Huomenna mennään mummilaan katto peltejä nostelemaan(mie en nostele :D ) ja saunomaan ulkosaunaan ja grillaamaan. Lauantaina mun kummisedän 50v syntymäpäiville ja sunnuntaina ohjelmassa pihan kevtä siivousta :D maanantaille ei viel onneks ole suunnitelmia ;)

liikkeitä tuntuu tosiaan jo paljon. Olihan se istukka siirtyny edestä kohdin pohjaan. ihan mahanahka hyppii ja liikeet tuntuu ulospäinkin:) tänään toi 10v isoveikka yritti saada potkun käteensä,mut tää vauveli on ihan kuin tuo 2v isoveljensä,ei paljo muiden anna potkuista nauttia ;)

Mammy ja piiperoinen 23+1
 
Miuski ja Hyppy: Komiat masut siellä! :heart:

Neuvolakuulumisia aamulta:
RR: 110/68
Paino: +447g/vko....oho . :D
Syke: 150+
SF-mitta: 19,5cm
HB: 109 --> rautaa nassuun. (sain raudat mukaan neuvolasta... onko se joku yleinenkin käytäntö?
Pissa: puhdas

Kelan paperit sain ja ens viikon tiistaille päivätyn raskaustodistuksen. Siitä sitten vain äitiyspäivärahaa hakemaan ja pakkausta samalla. Myös sairaalan odottava äiti lapun sai täytettäväksi. Saapi sitten siihen nimiä värkätä. :heart: Koskaan ei olla kyllä siinä lapussa olevaa nimeä etunimeksi annettu.

Sokerirasitukseen myös täytyy mennä. Pohdittiin yhteistuumin asiaa ja terkka oli sitä mieltä, että poikien syntymäpaino ollut viikkoihin nähden sen verran reilu, että on hyvä tarkistaa. Varmaan tuossa kolmen viikon päästä käväisen siemaisemassa liemen kurkkuuni.

Sisätutkimus
on tehty lääkärineuvolassa rv 16+, seuraavan kerran sitten neuvolassa taas, koska lääkärineuvola seuraavaksi.

Nyt äkkiä nukkumaan, aamulla vielä 7-13 töitä ja sitten alkaa loma! Vasta 5.5 töihin. Sitä ennen käväistään vähän lämpimässä. Tiistaina olis lähtö, nam!

Leo ja "aarre" <3
 
Imetys oli mulle aluksi ihan kamalaa julkisilla paikoilla. Oon tosi siveydensipuli ja oli ihan kaameeta että piti paitaa nostella muiden nähden,vaikka harso oli toki edessä. No,totuin siihen ja loppupeleissä imetin jopa huvipuistossa jossa oli kamalasti porukkaa. Toki harso silloinkin edessä.

Sisätutkimusta
ei ole tehty kertaakaan. Taitaa olla edessä ensimmäisessä lääkärineuvolassa viikolla 26-27!

Sokerirasitusta
täällä miettivät mulle,mutta mulla on BMI niin pieni,ikä niin nuori ja lapset olleet niin pieniä että hittoako sitä tekemään :D Käsittääkseni se tehdään täällä jos ikä on yli 27v tai BMI yli 25. Joskus muulloinkin.

MM ja Kirppu 23+5 (?)
 
Ihania uutisia Hypyllä, mutta olipa todella idiootti eka ultraava lääkäri teillä! Ei sitä voisi ilmoittaa jonnekin vastuulautakunnalle tms. - ehdottaa raskauden keskeytystä tuosta vaan on todella törkeää. Mä suutuin tosi pahasti kun luin sun kirjoitusta, tuollaisen lääkärin voisi hirttää palleistaan...

Tervetuloa uusille meikäläisenkin puolesta! Kiva, että vieläkin tulee uusia :)

Meillä taitaa vauvan vaatteiden esilleottaminen mennä kesälomalle asti, eli heinäkuussa sitten. En tiedä, paljonko niitä täytyy pestä, pestyinä mä olen ne säilöön laittanut, joskos vaikka vaan tuulettaminen riittäisi... Pinnasänky kootaan (siis mies kokoaa) varmaankin vasta syntymän jälkeen, siihenkään ei kauaa pitäisi mennä. Ja miehelle täytyy laittaa sänky työhuoneeseen etteivät hänen yöunensa yöimetyksen takia häiriinny. Mutta sitäkään ei viitsi kauhean aikaisin tehdä.

*Luna*, mulle oli maanantaina tullut painoa lisää noin 9.5 kg raskautta edeltävästä laskettuna, ja sen jälkeen varmaan jokunen sata grammaa taasen. Eli et ole ainoa joka huitelee tuolla 10 kg:n kieppeillä =) Ja mulla tuota painoa löytyi kyllä vaikka muille jakaa jo ennnen raskauttakin : / Mun tavoite tähän raskauteen oli max 12 kg, nyt mennään rv 25+ jotain paikkeilla, eli taitaa taas jäädä vaan haaveeksi tuo :(

Ihana ultrakuva Leolla! Ja ihania masukuvia täällä ollut taas!

Mammy, mä olen samaa mieltä julkisella paikalla imettämisestä. Sillä varauksella, että esikoista odottaessani en olis voinut kuvitellakaan imettäväni julkisesti. Mutta siinä vaiheessa, kun se homma alkoi sujua hyvin, niin ettei tarvinnut itse imettämistä jännittää, ja kun tosiaan halusi itsekin välillä vähän ulos, niin imetin kyllä julkisesti. Joskus olen istunut jossain pukukopissa imettämässä, joskus olen tainnut istua puiston penkilläkin, ja en edes muista missä. Mutta just tuo on imettämisen paras puoli: voi ruokkia lapsen missä ja milloin vaan, ei ole ruoan lämmittämisestä riippuvainen.

Kävin maanantaina taasen myös neuvolassa. Siellä oli tavanomaisen kätilön lisäksi myös harjoittelija. Eli ekaa kertaa elämässäni tapasin miespuolisen kätilön :D Tämä oli muistaakseni Zambiasta kotoisin. Kaikki arvot olivat ihan normaalin rajoissa, en kyllä edes niitä enää muista, paitsi että hb oli 107. Syön jo nyt 100 mg rautaa/päivä, eli kätilö suositteli joka toinen päivä kahden tabun ottamista vastaisuudessa... en kauhean mielelläni sitä tekis koska siis numero kaksi on jo nyt tosi ököä... ja epäilen syyksi rautaa. Valittelin sydämentykytystä ja välillä pahasti heikottavaaa oloa, mutta kätilö meinasi, että ne voivat johtua alahaisesta hb:sta... Ja juu, verensokeri taisi olla 5.8, eli normaali iltapäivälle, verenpainetta en muista ja pissaa ei edes otettu. Syke oli 145, sf mitta 24 cm. Sieltähän ne taisi kaikki arvot sittenkin tulla ;)

Viikko meni aikas tiiviisti töissä, en ole edes ehtinyt käydä täällä juttuja lukemassa :O No, nyt taisin taas päästä ketjusta kiinni. Tulimme pääsiäiseksi mummolaan Ylöjärvelle ja illalla kaikki menevät niin aikaisin nukkumaan, että saan rauhassa vallata tietokoneen itselleni.

Hyvää pääsiäistä kaikille!
 
Heräsin neljältä, jeejee. Pari tuntia pyörimistä sängyssä huonolla menestyksellä. Mitähän sitä keksis näin aamutuimaan...

Mutta just tuo on imettämisen paras puoli: voi ruokkia lapsen missä ja milloin vaan, ei ole ruoan lämmittämisestä riippuvainen.
Jos tissittely ei onnistu, niin kannattaa totuttaa vauva alusta asti huoneenlämpöiseen korvikkeeseen. Säästyy mikron metsästykseltä reissussa! Tietty jääkaapissa säilytetyt jämät voi lämmittää mikrossa, ja purkkiruoista liharuoat ei maistu kylmänä miltään.

Pitääkö siis johonkin sairaalan lappuseen laittaa nimi vauvalle...? Ei 5 vuotta sitten tarvinnut...

Ihania masukuvia taas immeisillä, Miuskilla varsinkin :) Mun piti ottaa mahasta kuva mutta enhän mä mahdu siihen kuvaan kokonaisena eikä meillä ole isoa peiliä jonka kautta voisi kuvata :p

Sammeli & Sintti 22+0 POKS!
 
Kiitos positiivisista kommenteista! =) olenkin saanut voivottelua ja kauhistelua osakseni aika tavalla...

Meillä ollaan kotosalla puolella porukalla. Isommat tytöt ovat äidillään, mies isäänsä auttamassa ja mä näiden riiviöiden kanssa kotosalla. Eilen tilattiin pizzaa ja keksin antaa noiden tehdä yövierailun olkkariin eli levitettiin parit patjat tuohon sohvan eteen ja sitten katseltiin illalla aivottomia ohjelmia ennen zippaamista. Mä istuin enemmänkin koneella, olen siis vieressä sen kanssa ja naureskelin, kun poika sai hepuleita "mähähäkkien" takia ja ihmetteli mikä mikäkin ötökkä on (ruohonjuuritasolla on oikein sopiva ohjelma illalla :D ).

Mennään tänään mun porukoille syömään joten tulee helpompi päivä mulle :) Sitä kyllä kaipaankin, kun olen tosi poikki. Kroppa ihan jumissa ja natiainen se vetää sellaiset säännölliset jumpat moneen kertaan päivässä ja varsinkin jos yritän istua sohvalla. Koneella antaa istua jos olen oikeassa asennossa. Olen niin lyhyt, että maha makoilee pitkälti reisien päällä joten hän tahtoo mamman suoristuvan :D On aika extreme-laji nykyään saada syliin mahtumaan ketään.... poju haluaa välillä tulla ja tokalla oleva siskonsakin ja kyllä se sitten jotenkuten luonnistuu. Masukki ei pistä pahakseen nimittäin jos joku vähän tossa lähentelee, päinvastoin! Tyyppi hakeutuu kiinni siihen joka tuohon tulee ja innostuu jos toinen nauraa tai höpisee :)

Olin viikko sitten su vauvavahtina ja pakko todeta, että oli se hassua koettaa kanniskella pientä. Keksin monta helppoa asentoa, mutta muutaman kerran oli pakko todeta, että hyvä kun hällä oli kestovaippa pehmusteena, kun tyyppi monotti ihan urakalla... ihan kuin olis ollut mustis :LOL:

Kelan paperit olen täyttänyt, mutta en vielä jättänyt. Toivon saavani uuden äippäpakkauksen joten hieman vetkuttelene ;)

Hankinnoista: Kallein meillä oli ehdottomasti vaunut, mutta nekin oli lähes ilmaiset moniin verrattuna vaikka ostettiin uutena. Telakallinen kaukalo hankittiin myös, mutta käytettynä eli edullisemmin... vaatteita ollaan osteltu nyt ja saatukin :) vaippoja....joo tunnustan "muutaman" ostaneeni, käytettynä kaikki muut paitsi iso kasa villiksiä :LOL: ja toki muutaman käytetytkin tuli ostettua, kun olivat vaan niin ihanat... samoin olen saanut vaippoja!!! Juuri eilen sain paketin jossa oli monta aio-vaippaa! Ja pitkä trikoinen liina mulla on omasta takaa, samoin kantoreppu(tsi, sopii parhaiten isommalle selkäpuolelle käyttöön) ja kantopussikin ja nyt sain rengasliinan.

Hoitopöydän lupas mun vanhemmat ostaa, että katsotaan nyt....

Kehto meillä on hommattuna, sellainen vankka vanha ja puinen :) ja pinnis odottaa vintissä, patja vain pitäis uusia...

Leikkimatto lelukaarella ostettiin, kun poika koulutti vanhan turhankin hyvin muinoin... leluja pitäisi vielä löytää sopivia, olen nirso ;)

Sitteri ja syöttis on molemmat tallessa kuopukselta.

Siinä taitaa olla ne tärkeimmät....

Olen tehnyt suurimman osan löydöistä kirpparilta tai huutiksesta. Vaatteita ostin ystävältä, kun hällä oli niin ihania retrovärityksellä olevia :LOL:

Jaahans, pakko mennä syömään jimpula ilmoitti, että olis nälkä, potkii niin maan perhanasti :D

-Miuski & "Ötökkä" 22+6

MUOKS: Palasin vielä lisäämään unohtuneet jutut eli....

Aivan ihana nassukka Leolla!!! Katselin varmaan ikuisuuden ultrakuvaa tässä eilen :) On se vaan niin ihmeellistä nähdä vatsanahan tuolle puolen.... :heart:

Ja ihania massuja on kaikilla! Mä en muista enää kenen kaikkien masuja olen ihastellut, oli täällä ja sitten noissa toisissa pinoissa tuolla, mutta siis vauvamasut vain ovat niin kauniita!!!

Sammeli: :LOL: Mä olen käyttänyt myös omaa esikoista apuna, mutta hokasin tossa, että meillä on todella hyvän kokoinen peili jos vaan tajuan ottaa askeleita taaksepäin :D Mä voisin kuvata mieluusti massuja eli jos jollakulla on paineita niin ei kun tänne vaan Naantaliin "kaffelle" kameran kanssa ;) Mä tarjoan seuraa ja kuvausapua mieluusti!!! Olen niin jumissa ja vailla masunkasvatusseuraa.....

Ai niin:

Onko täällä muita jotka joutuva napsimaan allergialääkkeitä?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä