Elokuussa 2010 synnyttäneet

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Kiitosta!
minni234 On Micaelilla punertava tukka x) Mietitty että mistä lie periny.. Isukilla on kyl samanvärinen parta et liekkö siitä x) Saa nähä minkä väriseks muuttuu..
Ite kans oon alottanu syömään pillereitä vaikka Micael saiki alkunsa inseminaatiosta mut ku ei tosiaan voi tietää vaikka seuraava tuliski luonnostaan niinku siskollaki kävi. Ja isukki osallistuu hoitoon yhtä paljon ku minäki.. Tosin huomaan aina et sillä ottaa päähän jos Micael vaan huutaa niin oon sit sellanen et käyn nappaan sen omaan syliin ja hoidan sen ku mulla kestää hermot paremmin. Täällä käännyttiin kyljeltä mahalleen 2kk ikäsenä ja nyt 3kk ikäsenä kääntyy ite selältä mahalleen. Aamullaki ku herättiin niin toinen mahalleen hengaili sängyssä. Käänsin kyljelleen ja hain maitopullon niin taas oltiin käännytty mahalleen.. Ja nyrkit on koko ajan suussa ja kuola valuu. Ihan parasta on ku toinen räkättää ihan täysiä ja sit ku sille nauraa niin se nauraa vaan entistä enemmän x) <3
 
kaisa ja poika meillä taas ongelma vaatteiden kanssa on päinvastanen kun teillä, eli muuten meille 62 olis hyvä, mut aika monissa kirraa vyötäröltä! :D Meillä kun toi typy on pikkusen tuhti ;)
Mekin laitetaan vaatteet aina sitämukaa pois kaapista kun jää pieneksi. Oon laittanu niitä äitiyspakkauksen laatikkoon pusseissa ja koon sitte siihen päälle, on sitte helppo ottaa sisaruksille tai kavereitten lapsille :)

Meillä kanssa mies auttaa lapsen hoidossa minkä töiltään ja harrastukseltaan kerkeää, ja eihän se aika kyllä mitenkään ruhtinaalisen paljoa ole, mutta kuitenki oikeestaan kaiken ajan kun on kotona niin on Ainon kanssa! :heart:

Meillä käännyttiin tossa n. vikko sitten selältä mahalleen ja sen jälkeen ei selällään enää oikeesti viihdytäkkään! (Paitsi silloin kun pitäis esitellä mummille miten sitä käännytään :D ) Kiinteitäkin ollaan jo maisteltu, perunaa ja porkkanaa ja tänään aamulla maistettiin myös banaania, se oli aika herkkua :) ..Ja eipä oo toi meidän likka kertaakaan perunasta tai porkkanastakaan kieltäytyny, kaikki on hyvää ;)
Yöt menee ihan hyvin. Maksimissaan Aino herättää 2 kertaa, mutta hyvin voi yö mennä vaan yhdellä heräämiselläkin :) Yöunille käydään vähän miten sattuu, joskus sammutaan jo 19.30 ja joskus kukutaan vielä 23 aikoissa :/ Mut tavote on, että oltais petissä siinä puol ysin-ysin välillä. Aamulla herätään lähes poikkeuksetta yheksältä :)

marakatti ohoh, ompas teiän neuvolalääkäri sitte nopee vetämään johtopäätöksiä :confused: Tai siis, että eikös maitoallergian oireet olis sitte mahakivut ja ihottuma, tai nyt ainakin? Tuskin pelkästä kuivasta ihosta kannattaa niin paljoa huolestua, että maitoallergiaa olis! Mun siskon tytöllä vaan on maitoallergia, eikä todellakaan vaan kuivalla iholla oireile, vaan just maha oli mielettömän kipee ja itki kokoajan, sekä raapi itteää verille. No, toivotaan ettei olis maitoallergiaa :)


Lumiponi en siis tiiä yhtään ja tää on vaan arvaus, mutta meinasin, että jos Janne on ennen nukkunu pitempiä eriä kun nyt, niin voiskohan vaan olla että kun on jo niin iso jätkä, että ruoka ei vaan yksikertasesti riitä enää niihin 5 tunnin uniin? :)

Esposa meilläkin postista tullut unilaulu cd on kovassa käytössä ;) Sitten kun laulan siinä samalla, niin aina pii-pii pikkuinen lintu laulun aikana Aino käy nauramaan ihan ääneen, ehkä en osaa sitä oikein :D :D
Herraisä, ootteks te kaikki nyt raskaana? :D
Me ollaan lähössä tammikuun alusta vauvauintiin :) Luulen, että Aino tykkää siitä, koska meillä rakastetaan kylpyjä ja suihkuhetkiäkin! Aino kiljuu ja nauraa, polskii sun muuta aina kylvyssä! :D
Mitähän tosta luonteesta osais sanoa... No ainakin mitä nyt tuntuu, niin ainakin tytöstä on tulossa kova ääninen höpöttäjä :D Mut muuten on kyllä aika rauhallinen, mut hermot kyllä menee aika nopeesti jos ei saa mitä haluaa.... Normaali vauva vissiin siis? ;)

maijuli82 tervetuloa joukkoon! :) Tehän ootte moniin harrastuksiin ilmoittautuneet, mut sehän on vaan kiva :) ..Meillä kannatetaan niskaa jo tosi hyvin, en enää ees oikeestaan varo koko niskaa, vaan Aino jäkittää sitä tosi taitavasti itsekin :)

Patience syöpä teidän neiti mielettömiä määriä, ihanaa! :) Taitaa kiriä kiinni painossa jo muut saman ikäsetkin kohta :) Ja ihan mahtavaa, että teillä nukutaan yöt ihan kokonaan! Auttaa vähän äitiäkin jaksamaan :)
Meillä täällä 4kk iässä on lääkärineuvola. Ja muuten joka kuukaus vuoden ikäänasti on joko tavallinen neuvola tai lääkärineuvola, paitsi 7kk, 9kk ja 11kk jolloin ei siis oo mitään..

Rinsessapa sama täällä, eli miehellä punertava parja ja siitä varmaan Ainokin on hiuksiinsa värin saanut :) Meill kyllä jo reilusti on tummentunu tukka, ja punasta ei huomaa enää kun vaan tietystä kulmasta ja tietynlaiseen taustaa vasten :)
Micaelhan on ollu ahkera kun jo noin "nuorena" kääntymään oppi! Taitava poika! :)

Minni ja Aino 3kk ja 3 vk :heart:
 
Moi! Tuli mieleen, että meillä ollaan bodien kanssa käytetty sellaista bodin jatkopalaa, kun tuppasi jäämään bodit pieneksi pituuden puolesta, mutta muuten mahtuivat, ostin sellaisen ManyMonths jatkopalan, loistava keksintö, suosittelen :) Terkuin maijuli82 ja veera 3kk 3vko
 
Heippa kaikille "tutuille" jotka muistavat minut tuolta odotuspuolelta sekä kaikille uusille tuttavuuksille! En ole tähän ketjuun vielä kirjoittanutkaan, enkä hirveästi ehtinyt lukemaankaan, mutta nyt kun tulin lukemaan niin ilokseni huomasin, että tekstiä ei ollutkaan kertynyt vielä 100 sivua ja oli muitakin, jotka olivat vasta kuukauden-parin sisällä kirjoittaneet ensimmäistä kertaa.

Minähän en siis synnyttänyt elokuussa, mutta kun laskettuaika oli 28.8 ja kirjoittelin silloin elokuun palstalla niin luonnollisinta on jatkaa keskustelua tuttujen nimimerkkien kanssa. Eikä tuota ikäeroa nyt niin hirveästi ole, kun Topi syntyi 4.9 kiireellisellä sektiolla.

Meillä on mennyt ihan hyvin, paitsi että ekat 2kk olin jotenkin niin hämmentynyt kaikesta uudesta ja hormonitkin osaltaan vaikuttivat siihen, että itkeskelin aika paljon päivisin. Saatan vielä välillä itkeskellä, mutta en paljon. En nyt kuitenkaan sanoisi tätä miksikään masennukseksi kuitenkaan...on vaan ollut niin suuri elämänmuutos (vaikkakin toivottu sellainen) ja kun ei ole aikaisempaa kokemusta pienistä vauvoista, niin jotkut asiat vaan otti koville.

Topi on alusta asti ollut pelkällä rintamaidolla (mitä nyt synnärillä sai alkuun lisämaitoa kun oma ei ollut vielä noussut kunnolla ja tietty ekat hörpyt oli korviketta, kun itseäni kursittiin kasaan leikkauksen jäljiltä). Syö tissiä päivisin 2-3h välein ja vain 5-10min kerrallaan, näin ollut alusta alkaen. Hän herää aamuisin siinä 8-9 maissa, jaksaa olla tunnin hereillä ja sitten menee taas tunniksi nukkumaan. Sen jälkeen päivä meneekin aika pitkälti niin, että aina pari tuntia hereillä ja sitten unta 30min-1h. Yöunille käy siinä 20. maissa.

Yöllä Topi herää ekan kerran yleensä 2-3 aikaan ja seuraavaan kerran 5-6 aikaan. Nyt on menty muutama yö vasta kahdella herätyksellä, ennen heräsi ekan herätyksen jälkeen 2h välein. Toivotaan, että tämä 2 herätyksen taktiikka olisi nyt pysyvää. Tietysti ihanaa ois nukkua koko yö putkeen! Voi olla, että olen ottanut Topin aina liian herkästi tissille yöllä, kun vähänkin on inahtanut ja on oppinut siihen. Mutta en ole viitsinyt antaa sen kovin alkaa elämöimään sängyssään, ettei iskä herää. Muutaman kerran olen tehnyt nyt niin, että jos Topi sattuu heräämään 24 maissa, niin annan hänen äheltää sängyssään ja hän onkin nukahtanut uudestaan itsekseen. Nukutan aina tutti suussa ja monesti käykin niin, että Topi herää heti kun tutti tippuu ja se on tosi rasittavaa. Siksi en olekaan yöllä kokeillut nukuttaa pelkällä tutilla, koska joudun sitten itse vaan pomppimaan edes takaisin, kun tutti tippuu 100 kertaa ennen kuin Topi nukahtaa. Päivisin Topi ei syö tuttia ollenkaan, jätin sen pois, kun tuntui, että kertyi vaan ilmaa vatsaan. Ja hyvin on pärjätty, paitsi nyt syö kyllä nyrkkejään niin paljon, että välillä tuntuu, että molemmat nyrkit on yhtäaikaa suussa.

Yöllä otan Topin viereeni sänkyyn tissille ja monesti (yleensä aina) nukahdan siihen itse ennen kuin Topi ja herään joskus vasta parinkin tunnin päästä ja Topi nukkuu onnellisesti vieressäni, joskus jopa tissi ikäänkuin tuttina suussa! Nostan Topin siitä sitten takaisin omaan sänkyynsä, että saan itse nukuttua paremmin (lue leveämmin). En siis edes röyhtäytä Topia enää öisin ollenkaan, eikä mitään vatsaoireita ole tullut! Topi ei ole kertaakaan itkenyt öisin, ei edes ihan pienenä. Ainoastaan viimeksi rokotteiden jälkeen oli yöllä hieman itkuinen. En kuitenkaan antanut lääkettä ja nukahti silloinkin tissille hyvin. Aiemmin nukutin Topin aina syliini, eli kannoin häntä ja hyssyttelin/laulelin niin kauan kun hän nukahti, mutta nyt viikon verran Topi on mennyt nätisti itsekseen sänkyyn nukkumaan. Laitan tutin suuhun ja puklurätin, jota käytän yöllä imettäessä, laitan Topin käsien ulottuville ja vähän pään päälle ja vahdin itse vieressä kun hän nukahtaa. Siinä ei mene kauan, kun hän hiplailee unirättiään niin uni tulee. Sitten otan rätin pois, ettei Topi vahingossa unissaan laita sitä naaman päälle ja tukehdu siihen. Tämän kikan Topi keksi ihan itse, kun kerran laskin hänet meidän sängylle tehdäkseni itse jotain siinä vieressä ja annoin Topille viihdykkeeksi puklurätin niin hänpä nukahti siihen sängyllemme! Topi ei ole koskaan, ei edes vastasyntyneenä nukahtanut mihinkään "vahingossa" vaan aina on pitänyt nukuttaa.

Topi ei viihdy juurikaan itsekseen sitterissä/leikkimatolla tai muuten vaan sylissä, vaan haluaa olla sylissä niin, että liikutaan koko ajan. Olen yrittänyt nyt päästä siitä eroon, koska yksinkertaisesti en kohta jaksa kannella häntä koko ajan. Samoin vaunuissa hän nukkuu niin kauan kun vaunut liikkuvat, mutta kun vauhti loppuu, niin herää yleensä melkein heti.

Meillä ei ole kuin yksi auto, joten en pääse päivisin liikkumaan kotoa muuta kuin vaunuilla ja koska asumme niin "korvessa" ettei täällä ole mitään kauppoja tai mitään, niin me emme Topin kanssa käy siis missään perhekerhoissa tms. Välillä tuntuu, että pää hajoaa näiden neljän seinän sisään! Viikon kohokohta on kun pääsen jonakin iltana miehen ja Topin kanssa käymään kaupassa, pääsen siis "tuulettumaan".

Olen ollut jo 2 kertaa "viihteellä", ekan kerran, kun Topi oli vasta 1kk vanha, silloin oli parhaan kaverini polttarit. Silloin en osannut kyllä vielä rentoutua, vaan mietin koko ajan miten mieheni pärjäävät ja hyvinhän he pärjäsivät! Toisen kerran olin sitten samaisen kaverin häissä, Topi oli tuolloin 1,5kk ja vanhempani tulivat hoitamaan Topia meille kotiin siinä vaiheessa, kun Topi kävi yöunille. Yö oli mennyt tosi hyvin, Topi ei herännyt niin usein kuin normaalisti. Topi söi siis pakastettua rintamaitoa ja siitä olikin helppo laskea paljonko sitä meni, tasan 24h aikana meni 1 litra. Itsekin osasin tuolloin jo ottaa ilon irti häistä ja mukavaa oli.

Kokeiltiin jossain vaiheessa Nania, mutta siitä tuli ummetus. Tämä tapahtui kaksi eri kertaa. Siitä jonkin ajan kuluttua kokeiltiin Tuttelia ja siitä ei tullut ummetusta. Viimeksi joi pullosta 7.11 ja nyt ollaankin sitten siinä tilanteessa, että Topi ei huoli enää tuttipulloa ollenkaan! 3 viikkoa ehti olla väliä, kun ei kokeiltu pulloa ollenkaan ja siinä ajassa oli ehtinyt "unohtamaan". Ollaan kokeiltu nyt joka päivä, eri tuttipullolla/tutilla, omalla maidolla, pakastettuna, tuoreena, tuttelilla, itse syöttäen, iskän syöttämänä, vieraiden syöttämänä ja vaikka miten, mutta ei ota imaisukaan. Nyt suostuu jo pitämään tuttia suussaan pitkäänkin ilman huutoa, aluksi alkoi hirveä huuto kun pullon laittoi suuhun. Kokeilin tänään antaa pelkän sen tuttipullon tutin suuhun niin kyllähän se sitä imi niinkuin tuttia, mutta heti kun laitoin pulloon maitoa ja tutin suuhun niin eipä imenyt enää! Tarkoitus oli lähteä uutena vuotena viihteelle, mutta näyttää kovasti siltä, että eipä lähdetäkään. Olisin niin halunnut vähän piristystä tähän arkeen, olisin päässyt täältä neljän seinän sisältä ihmisten ilmoille! Jos olisin tiennyt, että näinkin voi käydä, niin olisin vaikka kerran päivässä ruokkinut pullosta. Olkaa onnellisia te, joiden lapsi suostuu syömään myös pullosta ja pääsette itsekin välillä jonnekin. Mietin koko ajan vain sitä, että milloin pääsen seuraavan kerran menemään niin, ettei tarvii olla heti kolmen tunnin päästä takaisin imettämässä. Olis se omalle mielenterveydellekin ihan hyväks jos pääsis jonnekin, mutta kun ei niin ei.

Meillä ei vielä osata kääntyä selälleen tai mahalleen, mutta ei se kaukanakaan ole. Selällään kun on lattialla niin puskee kyljelleen ja pyörii kuin hyrrä. Leikkimaton roikkuvia leluja on kiva hakata, mutta vielä ei kunnolla ota leluja käsiin, kun tarjoaa niitä. Ensimmäiset kunnon kikatukset on kuultu ja jostain syystä Topin mielestä bodyn tai paidan riisuminen, tai käsien pois ottaminen hihoista on niin hauskaa, että kikattaa aina. Siinä on se haittapuoli, että Topille tulee aina nauramisesta hikka!

Topin 3kk mitat olivat 62,1cm, 6970g. Seuraavaksi onkin ensimmäinen lääkärintarkastus 5.1 (meillä ei ollut 6vko tarkastusta, kuten joissakin kunnissa on).

Oletteko muuten kaikki jo palautuneet entisiin mittoihin? Mulle tuli 16,5kg ja jäljellä on ehkä 2,5kg vielä. Kaikki tuntuu olevan mahassa. Se on semmonen ihana pehmeä pullataikina. Jos vuoden alusta alottais jumpan, niin vois piristää ehkä mieltä. Mutta tosi hyvin on kyllä lähtenyt siihen nähden, kun en ole tehnyt asian eteen mitään! En siis harrasta mitään liikuntaa ja olen syönyt joka päivä jotain herkkuakin, esim. pari suklaapalaa tai kakun palasen tms. Se on jäänyt päälle raskausajoilta.

Sori nyt tämmönen kakkakysymys, mutta miten usein teillä 3kk ikäiset kakkasivat? Topilla on nyt ollut monta päivää, ettei kakkaa ole näkynyt, toissapäivänä tuli aamulla ihan vähän. Niin ja pierut ovat alkaneet samaan aikaan haisemaan ihan hirveille! Ennen pierut eikä kakkakaan ole haissut millekään ja sitä on tullut ainakin 2 kertaa päivässä! Eipä tuo näytä kyllä vielä vaivaavan Topia. Ihmettelen vaan miksi on nyt yhtäkkiä muuttunut noin...

Sori että tuli näin pitkä kirjotus, mutta 3kk:ssa on ehtinyt tapahtua jo niin paljon :)

Ihanaa joulua kaikille <3

Elkku ja Topi 3kk 2vko
 
Elkku Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa :hug:
Kyselit kuinka ollaan palauduttu raskauden jäljiltä, niin täällä ainakin todella hyvin :D Yhteensä tuli kiloja raskaudessa se kymmenen ja nyt ollan menty jo miinuksen puolelle 2kg!Tykkään!
Niin ja kyselit sitä kakkahommaa, niin meillähän ennen kiinteiden alotusta Ella saattoi kakata noin joka 3.päivä, mutta heti kun kiinteät alotettiin niin kakka tulee joka päivä ja on helppo "siivota", koska on kiinteää :D

Oli ihan pakko tulla tänne hehkuttamaan, kun äiti on niin ylpeä pienestä tyttärestään :heart: Ella oppi tänään kääntymään selältä masulleen ja tekikin sen monta kertaa. Olin Ellaa jo hieman "opettanut" siihen, nostanut jalkoja koukkuun masun päälle ja nostanut hieman kädestä ja nähtävästi Ella sitten hokasi homman ja osaa nyt hienosti itse kääntyä =)

Ihanaa Joulunaikaa kaikille :hug:

Patience ja Ella 4kk2vkoa :heart:
 
Tervehdys Elkulle pitkästä aikaa :), kiva kuulla sinustakin tai siis teistä :). Meillä ei tosiaan myöskään syödä tuttipullosta, mikä on tosi ärsyttävää. Meilläkin se taito "unohtui". Ollaan sitten koitettu muitakin keinoja, kuten hörppyytys (googleta, jos et tiedä mitä se on) ja sitten on kokeiltu antaa ruiskulla, mutta ei ne kovin hyvin tunnu toimivan, enkä sitten tosiaan ole ollut yhtä pidennettyä syöttöväliä erossa vauvasta. Meillä tarkoituksena aloittaa kiinteät 6 kk iässä eli vielä 2 kk olen melko kiinni vauvassa. Mutta olen ylläpitänyt mielenterveyttäni :)DD) sillä, että olen käynyt vauvan kanssa kylässä ja kaupungilla sekä 3-4 h reissuja ilman vauvaa. Neljän seinän sisällä olo tosiaan käy raskaaksi. Olisiko sulla mahdollista tehdä lyhyempiä reissuja ilman vauvaa? Nekin piristää.

Meidän pikku-neiti on nyt sitten käynyt jo ulkomailla :). Tehtiin 3 yön Viron hotellimatka. Piti muuten hankkia passi sitä varten ja tuli ihan superhauska passikuva :D. Reissu meni muuten hyvin, mutta tokana yönä ei meinattu saada neitiä nukahtamaan ja hän vaan itki, paitsi jos kanteli ympäri huonetta. Säälitti hotellinaapurit ja se aiheutti itelle lisästressiä. Lopulta nukahti vaunuihin kun isä heijasi niitä eestaas. Muutoin tyttö nukkui hyvin kun kierreltiin kauppoja ja toreja ja imetin kahviloiden vessoissa (ei se niin kamalaa ole sekään) ja hotellien auloissa. Mielestäni julki-imetys on ihan ok, jos sen tekee jossain suojaisemmassa paikassa - nurkkapöydässä tai jotain - mutta ei keskellä ihmisiä tissi paljaana :D.

No nyt neiti heräsi, joten jatketaan toiste :).
 
Painonpudotuksesta vielä. Mulle tuli yhteensä melkein 20 kg, joista 17 kg on jo lähtenyt. Olen ensimmäisen punnituksen tasolla, jolloin ei olisi vielä pitänyt tulla kiloja, koska se oli 7 vkolla. Oli vissiin joulukiloja :D. Eli periaatteessa kaikki kilot on lähteneet. Ja herkkuja on syöty kans joka päivä - sama juttu: jäi päälle loppuraskaudesta. Enkä muuta ole kuntoillut kuin käynyt kävelyllä. Enpä olisi uskonut, että näoin helpolla lähtee. Hyvä juttu :).
 
Tänne on tullu taas kivasti teksitä. Eli täällä minä olin kuumeessa paripäivää sitten ja sitten mies sai oksennustaudin samaan aikaan niin oli aikeeta hoitaa pikkuista mutta selvittiin panadolin avulla. Väsyttää niin kauheesti ja on niskat kipeänä kun syöttää yöllä kyljellään niin siinä asennossa on tuskaa olla.

minni Se voi olla, että tarvisi lisää ruokaa, velli aloitettiin, mutta sitten ihottumaa oli tullut paljon kun oli ollut yökylässä mummin luona. en tiiä oliko korvike tehnyt sen vai velli, mutta lopettettiin hetkeksi se :) katotaan että minkä syy se voisi olla tuo ihottuma naamassa.

Elkku Paljon tekstiä, mutta niin sitä pitääkin. Tuosta tuttipullo asiasta. Meillä samajuttu, maitoa ei syödä tuttipullosta. Meillä kun meni mun äitini luokse hoitoon niin mun äiti sanoi minulle : "Ei lapsi näännytä itteänsä". Olihan se vähän huolestuttavaa ku ei meillä syönyt tuttipullosta. Mutta kylläpä äitini luona söi! Se on se maidon haju joka vauva haistaa kun äiti on lähellä, siksi ei sitten syödä, ja tosiaan, ei vauvat näänytä itteänsä, kyllä ne syö :) Eli hyvin voit laittaa hoitoon uutenavuona jos on menemisiä :) Pääsee tuulettumaan itsekkin ja saa omaa aikaa. eillä on kans tuota tosi pahan hajuista kakkaa.. En titedä mistä johtuu, mutta ei haise normaalille. Me kaikki varmasti olemme kokeneet sen että kotona ei ole kiva kököttää. pää räjähtää jos on vaan 4 seinän sisällä. Mulle itelleni on meinannu tulla masennus kun olin alussa niin väsynyt ja heräsin yöllä hoitamaan jannea, silloin mies ei kauheasti auttanut, mut sitten kun purskahdin itkuun ja kerroin hänelle että nyt en jaksa kohta enään niin sitten tuli apua yölläkin :) Helpottaa kummasti oloa.

Enpä ehi enenpää kirjoittamaan ku pitää kauppaan kipaista ennenku siellä on kauhea ruuhka.
Hyvää joulua kaikille! :)

Lumi ja Janne 4 kk & 4 pv. <3
 
Kiva lukea kaikkien teidän juttuja :)

Meillä Nestori on jo 4½kk vanha, huomenna mennään neuvolaan taas. Viime neuvolassa oltiin 7kg ja 64cm, eiköhän tuo nyt jo yli 8kg ala olla.

Nestori on täysin rintamaidolla edelleen, ja hyvin tuntuu riittävän. Jo reilun kuukauden on nukkunut semmosia 10-11h yöunia yhtäpäätä ilman syöttöjä. Menee nukkumaan yleensä 23 maissa ja herää n.10 aikaan aamulla. Pumppaan yleensä aamulla maitoa toisesta rinnasta 200ml kun rinnat on ihan täynnä, ja poika sitten syö toisesta varmaan saman verran tai ylikin. Nukutuskeinona meille on vakiintunut pullosta syöttäminen, illalla tahtoo olla paljon rinnalla niin myöhään illalla sieltä ei enää sitten kovin kovalla vauhdilla maitoa tule, eikä saa kerralla mahaansa täyteen. Niinpä sitten mennään hämärään makkariin aamulla pumppaamani maidon kanssa ja poika nukahtaa sitten pullon tyhjäksi imaistuaan yleensä heti. Nostetaan omaan sänkyyn ja sitten nukkuu aamuun saakka tyytyväisenä.

Viime viikolla meille tuli ekat hampaat tuohon alas kaksi hammasta, ja niihin särkyihin piti antaa panadol-suppoja useamman kerran päivässä muutaman päivän ajan. Meni muutamassa päivässä sitten ohi ja nyt poika vaan sormilla kokeilee uusia hampaitansa kaiken aikaa, nyrkki suussa koko hereilläolo ajan.

Nestori ei ole ollut vielä hoidossa missään, eikä varmaan olekaan niin kauan kuin imetän. Tuo on niin helppo vauva että vielä ei ole ollut tarvetta päästä tuulettumaan :) Hereillä ollessaankin viihtyy jonkun verran itsekseen leikkimatolla, tai sitten sohvalla äitin vieressä mahallaan kattoo telkkaria :D
Ei itke oikeastaan juuri koskaan, silloin vaan kun hampaat puhkesi. Kitisee vaan jos on väsynyt, mutta itke ei.

Tämä vauva-arki on kyllä paljon helpompaa mihin olin varautunut. Nestori on nukkunut sairaalasta kotiintulon jälkeen minimissään 6h putkeen yöllä, ja jo sillon reilu kk vanhana alkoi nukkua pidempiä pätkiä.
Poika nukahtaa aina kun alkaa pukea ulkovaatteita päälle, mentiin sitten vaunuihin tai turvakaukaloon.

Käytiin Tampereella kummipojan synttäreillä, Nestori nukkui koko matkan molempiin suuntiin, täältä siis ajaa sinne jonkun 4h plus pysähdykset päälle, eli joku 5½h suuntaansa meni aikaa. Oltiin siellä yötä ja ajettiin sitten seuraavana päivänä takas.

Kaupoillakin oon päässyt käymään, poika on niin hyväuninen ettei herää edes kun nostaa turvakaukalosta vaunuihin, jatkaa unia tyytyväisenä. Jouluostoksetkin saatiin tehtyä kerralla kun poika vaan veti sikeitä vaunuissa :D

Mitäs teidän lapset sai joululahjaksi?
Meille tuli paljon vaatteita, kun edelliset onkin jo aika paljon jääneet pieniksi. Sitten tuli sellanen ärsyttävä puhuva koira jota en olisi meille halunnut mutta ei siitä oikein kieltäytyäkään voi kun mummo halusi lapsenlapselleen sellasen ostaa. Se koira on siis se millä lukee mahassa massu ja jalassa jalka ym ja sitten kun niistä painaa niin se sanoo aina sen ruumiinosan nimen. Ja jotain muutakin se puhuu ja laulaa.
Jouluaattoyönä sitten heräsin siihen, kun alakerrasta kuului jotain pimputusta, luulin että jonkun puhelin soi, mutta ei, sit kuulu vaan sellasella ärsyttävällä kimeällä äänellä "Minä rakastan sinua". Vähän aikaa oli hiljaista ja sit kuulu "Halaa minua!". AAAARRGGH!!
Sanoin aamulla miehelle että se koira joutuu ulkoruokintaan jos ei pysy yöllä hiljaa. Mies väitti laittaneensa sen illalla pois päältä mutta ei näköjään auttanut.
No, nyt se on vaiennettu kun löydettiin nappi mistä se menee pois päältä.

No, Nestorin isomummo oli sitten ostanu joululahjaksi radio-ohjattavan auton! Joku tsingtsong kiinalainen auto, joka on siis varmaan hajalla jo ennenkuin tuo poika on sen ikänen että voi sitä käyttää. Kaikenlisäksi se latauspistoke ei mahdu pistorasiaan, että en tiiä millä se sit ladataan :D

Joku kyseli jollain sivulla että miten koirat on ottanut vauvan vastaan. No, meillä just niinkun arvelinkin, eli ilman ongelmia. Kaksi vanhempaa koiraa kävi nuuskasemassa kun tultiin sairaalasta ja totesivat että jaa, tällänen tuli. Ovat niinkun meillä ois aina ollut vauva. Ovat silleen kunnioittavan kiinnostuneita eivätkä tungeksi liian lähelle. Nuorin koira taas sitten rakastaa tuota vauvaa yli kaiken, makaa sen vieressä leikkimatolla ja kun tultiin sillon sairaalasta niin hyppäsi kehtoon pojan jalkopäähän nukkumaan. Hakeutuu tosi mielellään pojan viereen ja kun vieraat kantaa niin kulkee mukana ja seurailee ettei ne varasta meidän vauvaa :D
Nestorikin tykkää noista koirista ja on alkanu jutella niille entistä enemmän. Aina naurattaa kun koira tulee näköpiiriin. Koiran turkki on myös semmonen kivan pehmeä mistä on kiva tarttua kiinni, pitää vaan kattoa ettei liian kovasti tukista kun nuo koirat on kuitenkin pieniä niin voi sattuakin. Nuorin koira ei tosin välitä, sen mielestä on vaan ihanaa kun vauva venyttää ja vanuttaa käsillään sen turkkia. Oikein tarjoaa itteään siihen tukisteltavaksi.

Nyt on viimesen 3viikon aikana alkanut olla kova hitti nuo pienet pehmolelut ja helistimet mistä saa hyvin kiinni, niitä jaksetaan tutkia vaikka miten kauan kun osaa jo pitää itse kädessään. Samoten pehmokirjat on hauskoja, eilen illallakin luettiin sitä yhtä sivua vissiin puoli tuntia :D

Tiina ja Nestori 4½kk
 
Sartsa83
LumiPoni voi eiiiii mulla oo ollu minkäänmoisia pelkoja antaa velliä tai soseitakaan. Vähän meinas jänskättää tossa kun annoin taannoin mangososetta porkkana-perunan rinnalla ja sitten naamassa oli ihottumaa. Mutta nyt näin jälkeenpäin selvis ettei naamaoireilu johtunu soseista, vaan kuolasta. Koska Artun naama on koko ajan punottava ja ihottumaa on siellä täällä. Tuo nimittäin kuolaa aivan tajuttomasti ja hieroo sitä pitkin naamaansa. :D

Niiin no, en mä tiiä tuunko mä miten helposti raskaaksi... tässä nyt on kuitenkin jo neljättä kuukautta ilman ehkäsyä, enkä ole raskautunu, joten ite veikkaan, etten tuu raskautuunkaan luomuna, vaan sitten kun toinen ois tervetullut, hakeudutaan taas hoitoihin. Pillereitä kun en aio enää ikinä syödä, kun sen takia mulla jäi kaikki ovulaatiot tulematta ja mun keho teki stopin. :( Haistatan siis pitkät kaikille pillereille!!! Ja mies taas ei A. tykkää B. pysty käyttää kortsuja. Oishan niitä kumittomiakin kortsuja apteekista saatavissa, mutta tosiaan ei tykkää. Harrastellaan siis seksiä sitten niin, ettei pystytä tulemaan raskaaksi ja jos tullaan, niin sitten tullaan. ;) Ennemmin mä kuitenkin otan vaihtoehdon raskautua luomuna kuin hoidoilla. Ei sillä, inseminaatio on vastaava kuin luomuraskautuminen, mutta hormoneja joutu siinäkin veteleen, että kroppa toimi kuten pitikin.

Esposa meillä Arttu nukahtaa yöunille siinä 21-22 välillä. Sitten herätään 1-5 välillä jossain välissä syömään ja nukutaan sen jälkeen tonne 7-9:ään. Aikalailla yöunien määrä tunneissa on siinä 9-12h paikkeilla. :) Ja meillä tosiaan iltavellit syödään siinä 19.30-20.30 välillä, yleensä parissa kolmessa osassa kun pullosta syötetään ja sekotetaan vielä semmonen 30ml maitoa joukkoon, jottei velli ois niin paksua ja tulis tutista läpi, kun ei olla hommattu noihin MAM-pulloihin vellituttia.

Kuten mä Esposa tohon LumiPonille kirjotin, niin ennemmin mä otan luomuraskauden kuin sen että taas ootetaan ja yritetään raskautumista, tuloksetta ja sitten viimein hoidoilla raskaudutaan. Joten jos sattuisinkin tulemaan tässä raskaaksi, se olisi vain suuri ilouutinen. Sitä ei kuitenkaan yritetä, eikä odoteta koska Arttu on vielä niin pieni, mutta ei myöskään oteta sitä kauhistuksena jos näin tapahtuis. :) Ja ehkäsy ei tule mun kohdalla kuuloonkaan! Ei siis edes kortsu.

Meillä tuosta luonteenpiirteestä on kyllä selvät merkit! :D Arttu on niin temperamenttinen ja omapäinen poika, ettei mitään järkiä! :LOL: Ja toisaalta taas niin herkkä loukkaantumaan. ;) Ja huomionkipeä! Mitäs vielä.... kiltti, kun tahtoo olla kiltti ja tuhma kun on sillä päällä. Tänään mm. pärskytteli kaikki soseet joka käänteessä mun päälleni, vaikka kielsin moneen kertaan. Nauroi vielä päälle. :LOL: Että semmonen veijari meillä. :p

Heippa Maijuli!!! :) :wave: Laitampa sut tonne listaan. :) Tervetuloa mukaan. :) Meillä ei oo tarvittu tukea niskaa enää aikoihin. Syntymästään lähtien Arttu on kannatellu päätään tosi jämäkästi, mutta kyllä mä silti pitkälti yli 2kk tuin niskoja vaistomaisesti. Nyt tosiaan Arttu on 4kk ja kannattelee päätään jo kuin vanhempikin. Lääkärikin sanoi viime keskiviikkona, että tämä poika lähtee ennen aikojaan liikkelle. :D ;)

Ruokailuajoista muuten: meillä siis syömään aamupäivällä noin klo 10 hedelmäpilttiä. Seuraava pilttiaika on sitten joskus 16-17 aikoihin, riippuu miten herra nukkuu päikkäreitään. Muuten sitten jos nälkä yllättää, annetaan maitoa ja aamulla ja illalla maissivelliä maidon kanssa. Pikkuhiljaa oon ajatellu jättää velleistäkin sen maidon kokonaan pois ja lisätä tuota piltinkin antamista. :) Et antais kahteen kertaan päivässä hedelmäpilttiä ja yhden kerran sitten peruna-porkkanaa tai jotain muuta kasvispilttiä. :) Meillä kun muutenkin tuntuu että Arttu syö paremmin isänsä kanssa noita pilttejä kuin äitinsä, mutta äidin tarjoama maito taas kelpaa paremmin kuin iskän. ;) Valikoiva poika. :p

bella täällä on vähän sama meininki. Kovasti käännytään, mutta kädestä jäädään jumiin. ;) Me aiotaan mennä kokeileen vauvauintia kevätkaudelle. :)

Kiva kuulla Elkku sustakin pitkästä aikaa! :) :wave: Mäkin olin ekan kerran viihteellä Artun ollessa jotain 1,5kk-2kk, kun kaverilla oli neljännesvuosisataabileet (täytti siis 25v) ja mulla se imetys loppu tyysti sillon joskus 1,5kk kohdalla.

titityy hienosti kasvaa Nestorikin siellä. :) Kiva. :) Ai, teillä asuu kummilapsi Tampereella? :) Käyttekö useinkin täällä päin kattomassa kummilastanne vai synttäreiden aikoihin vaan? :)

Meille tuli joululahjaksi Artulle tasapuolisesti vaatteita, leluja ja ruokailuvälineitä. :) Juuri sellaisia lahjoja mitä odotinkin, joten äiti on täällä ollu ihan täpinöissä. :D Heheeeeee, te saitte sen koiralelun!!!! :D :D :D Kummipojalla on tuo ja se tosiaan höpisee yksinään, jos pitää patterit sisällä. :D Eli jos ei halua että se ääntelee silloin kun ei halua sen ääntelevän, patterit veke. Muuten sitten laittaa ne taas takas kun poika haluaa leikkiä sillä. :)

Meillä tuntuu olevan hittinä Artulla nuo pehmoset palikat, missä on kullakin sivulla joku kuva. Ja nyt tietenkin uusimmat lelut mitä tuli joululahjaks, on hirmu kivoja. Niitä jaksetaan tutkia ja niille huudella. :D

Meillä oli tosiaan viime viikolla tiistaina 21.12. 4kk neuvola ja 22.12. keskiviikkona lääkäri. Neuvolassa mitat oli:

Pituus: 68,5cm
Paino: 9740g
Pipo: 46,5cm

Viimesen rota-rokotteenkin Arttu sai ja muuten sitten kaikki oli kunnossa, lukuunottamatta kasvojen ihottumaa, mikä siis johtunee kuolasta, kun tuo hieroo kuolasia käsiään naamaansa. Miten sitäkään estää, kun toinen tekee sitä jatkuvasti, eikä ite pysty vahtiin 24/7, ettei ne kädet mene sinne suuhun eikä sitä kuolaa hierota pitkin naamaa. Siihen nyt sitten laitellaan kortisonivoidetta aina kun ihottumaa on ja muuten rasvaillaan perusvoiteella. Essex on ollut paras voide tähän mennessä.

Minnille piti kommentoida, että teillähän Aino on jo hienosti osannu ton mahallaan olon. Voi kumpa Arttukin viihtys enemmän masullaan kun selällään. Haluisin että poika oppii askel askeleelta kääntyileen, sitten ryömiin, sitä kautta konttaileen jne., mutta kun tuo ukkeli tahtos lähtee jo käveleen! Sylissä ei muuta tekiskään kuin seisois tai yrittäs istua. Koitappa nyt sitten estellä kun jos et anna istua/seistä, tulee karmeet huudot. :D Annetaan siis välillä sitten seisoskella ja istuskella, mutta varovasti.. ja pyritään oleen istuttamatta varsinaisesti. Eli et esim. toisella kankulla sais istuskella, kun että istuis kunnolla.

Niin sitten tosiaan se lääkärikäynti Artulla. Kaikki oli sielläkin kunnossa ja lääkäri totesi seurattuaan Artun temuamista siinä hoitoalustalla:"Tämä poika se lähtee ennen aikojaan liikkeelle." :D Noh, mikäpä ihme se on, kun seuraa lähes päivittäin Anton-serkkunsa (2v) liikkumista ees taas. :D Kai sitä nyt itekin haluis lähtee käveleen!! :)

Ohhoh, tulipas tekstiä! Noh, mutta toivottavasti kaikilla oli kiva joulu ja toivottelen samaan syssyyn kaikille mahottoman ihanaa uutta vuotta! :) :heart: Nähdään viimestää ensi vuonna taas täällä! ;)

Sartsa ja Arttu 4kk 6pvää :heart:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sartsa83
Arttu 4kk 8pv veti viime yönä huikeat ennätykset! 9 TUNTIA ilman syöntiä! Ja 8h siis unta putkeen! :heart: Tää mamma sit taas nukku ihan päin p:tä. : / *haukotus* ... saas nähä miten ens yön käy.
 
Katotaan ehdinkös kirjotella tänne mitään vai herääkö toi typy tuolta kohta, no kokeillaan kuitenki ;)

Nykysin meillä ei enää nukutakkaan niin hyvin kun viimeksi kirjottelin.. eli parin tunnin välein syömään :( Kokeiltiin vellejä ja ne on menny vaihteleval menestyksellä, joskus on hyvää ja joskus ei.. Ne auttaa meillä ekaan heräämiseen asti, eli eka unipätkä on sit ehkäpä joku 5 tuntii ja sit loput pari tuntisia..

Elkku mulla oli kanssa siinä ihan alussa sitä et kävin vaan yhtäkkiä itkemään jostakin vaikka kun en pääse koiran kanssa silleen lenkille :D Eli siis tollasista ihan tyhmistä, mut onneks itkut on jääny omalta osalta unholaan ;)
Ja sama homma täällä Ainon kanssa, meilläkään ei oikein viihdytä yksin! Kokoajan pitäis olla viihdyttämässä.. Vaunuilla kans sama homma, heti kun tullaan kotiin lenkiltä niin toinen tahtoo pois :( Kyllä Aino saattaa lenkilläkin valvoa vaunuissa, mutta silloin se vaan tapittaa vaunun "kattoa" eikä pukahda mitään :D
Painosta en oikein tiedä että oonko minkä painonen, varmaan aika samoissa kun ennen raskautta, mut maha on täälläkin sellain mukava löllökkä.. Eikä todellakaan kiinnosta jumpata! :D Ehkä se sitten joskus siitä häviää...... :D
Senkus kyselet kakasta ;) Meillä meni yhessä vaiheessa muutamiakin päiviä ilman kakkaamista ja kysyin sitte neuvolasta, niin se sano että jos viikkoon ei tuu kakkaa niin sitte voi huolestua. Nykyään kakataan ainakin sen yhen kerran päivässä ja haju....no se on aika kamala :D

Patience oioioi! Vähänkö Ella on taitava! Meilläkin Aino meni tänään mahalta selälleen, mutta ihan vahingossa, kun matto oli alla huonosti niin lattia vähän vietti siihen suuntaan, että kierähti :D Oon kanssa yrittäny opettaa Ainolle et miten käännyttäis selälleeki, mutta mun aivot ei oikein riitä sen asia hoksaamiseen että miten sen vois opettaa.. Enkä tajunnu tosta sunkaan jalat koukkuun jutusta :D

Oi, Lumiponi teillä on varmast ollu tosi rankkaa hoitaa vauvaa kipeenä! :( Voin vaa kuvitella, mut eihän siinä auta muuta ku selvitä..

titityy Nestorikin alkaa olla jo ihan miehen mitoissa! :heart:
Hyvä kun ruoka riittää vaikka onkin jo noin iso mies! :) Vois kuvitella että ei maito enää riittäis, mut hyvä vaan kun riittää :) Ja hampaitakin jo! Ohhoh! :)
Meillä tuli joululahjaksi vaatteita, kirjoja, leluja ja rahaa. Aika lailla tiesinkin suurinpiirtein mitä Aino saa, mut oli kyllä ihan positiivisia yllätyksiäkin :)
Hahhaha! :D Mun kummitytöillä ja kummipojallakin on kaikilla kans se puhuva koira ja jokainen vanhempi inhoo sitä :DD Eikä sen puoleen ne lapsetkaan oo siitä kauaa välittäny, mutta se tais olla viime joulun hittilahja! :D

Sartsa sama homma täälläkin, Aino ei millään malttais olla seisomatta, hyppimättä tai istumatta! :D Neuvolalääkärikin huomas kun testas sen että nosti Ainoa käsistä ylös, ja kun se jäi siihen istumaan niin lääkäri vaan tokas, että tähän sä taidatkin haluta jäädä :D Aino istu siinä kun mikäkin tekijä! :D Se on vielä niin polleena jos saa istua hetken :) Menispä aika nopeesti että vois ihan hyvällä omalla tunnollakin istuttaa ja seisottaa!
Ymmärrän sua ihan täysin, vaikka itellä ei mitään ongelmia raskautumisen kanssa oo ollkkaan. Varmaan vähän itsesuojeluvaistoakin olla ilman ehkäisyä, kuka nyt tieten tahtoen haluais alottaa kaikki ne raskaat hoidot alusta? Toivotaan nyt kovasti, että sitten kun te haluutte Arttu-junjorin, niin se sieltä tulee ilman mitään hoitoja! :) :heart:
Aino sai joululahjaksi kans tollaset pehmeet maurikunnas palikat mitkä on kivan värisia ja kaikista kivointa on kun pääsee kaatamaan äitin tai isin rakentaman tornin! :D Niitä palikoita on myös kiva syödä, harmi vaan kun Ainon suu on liian pieni, palikka ei mahdu kokonaan :D :D
Aino haluais kovasti ryömiä, mutta kun ei osaa niin ei osaa! Ja arvaatkos kuinka paljon se kiukuttaa? :D
Oi, kun Arttu on etevä :) Kohta sitte toivot, että Arttu ei liikkuiskaan kun koko ajan pitää olla perässä juoksemassa :D :D Oon kyllä ihan varma tosta, että kun näkee mallia niin oppii nopeemmin! Ainakin mun siskontyttö oppi puhumaankin tosi hyvin aika aikasessa vaiheessa kun leikki paljon mun serkun tytön kanssa joka on vähän vanhempi :)

Meillä Aino oli 4kk neuvolassa 60,5cm ja 7185g. Pituudesta lääkäri oli vähän huolissaan kun ei kasva oikein, mut vissiin sekin on sit ok :)
Nyt on mentävä kun neiti heräs ja tahtoo varmaan bataattia, mikä on meidän uusi herkku! :heart:

Hyvää uutta vuotta kaikille! :)
 
Meillä kans yritetään kovasti ryömiä. Polvia nostellaan kovasti, mutta mihinkään ei päästä. Onneksi :D. Vielä on helppoa. Meillä ei olla vielä laitettu vaarallisia juttuja piiloon, kohta täytyy alkaa laittaa. Tekisi mieli sulkea koko keittiö lapselta, mutta en tiiä, miten se onnistuisi kun se on puoliksi avokeittiö.
Onpa Titityylla ihanan helppo muksu, kateeksi käy, vaikka ei meilläkään kovin vaativaa ole. Meidän tyttö sai lahjaksi ensiaskeltuolin (näistä olen lukenut paljon pahaa... :( ), touhukirjan, pallon, nuken ja nallepuhin. +pari vaatetta ja rahaa.
Minni, tosta kääntymisestä. Meillä on jokunen kerta käännytty ja se tapahtuu siten, että laitetaan jalat koukkuun mahan päälle otetaan vauhtia ja kallistutaan kyljelle, sitten käännetään naama kohti lattiaa ja mennään loppu ympäri. En tiedä, voiko sen oppimista edistää ohjaamalla vauvaa noin.
Hampaita...ei meillä vaan.
Meillä jutellaan PALJON: kurlutellaan ja viime aikoina on alettu kiljua. Äsken otin hauskan jutteluvideon kun tytöllä oli samaan aikaan hikka :D.
 
Sartsa83
minni wauuuu kun Ainokin on jo etevä! :) Meillä ei ittekseen istuta, mut kovasti haluaa sylissä istua kun ottaa sen silleen nojaamaan itteä vasten. Kampeaa aina istuma-asentoon. :) Saas tosiaan nähä kui käypi. Haluan kyllä selvittää kuinka pian saa jo pikkumiestä istuttaa ja seisottaa luvan kanssa.

Toivotaan että näin kävis meillä.. sitten joskus. Kyllä mä voisin raskautua vaikka tossa kesällä tai sitten kun Arttu täyttää vuoden. Mulle kelpais nimittäin semmonen kevät vauva.. helmi-maalis-huhtikuussa vois synnyttää. ;)

Joo, noit palikoita on kiva nassuttaa. Artulla menee aina suuhun kun niillä leikkii. :D :heart:

Niin mä varmaan toivonkin jossain vaiheessa, et pysyis hetken aloillaan, mutta ois se niin paljon helpompi kun osais jo sen verran touhuta (istua, kontata tms. ja leikkiä) et vois sit itekin touhuta kaikkee.. pääsis kato Arttu sit vaikka konttaan mun perässä jollei haluis yksin leikkiä olohuoneessa. :)
 
Heippa taas kaikille!
Patience meillä on nyt jäänyt päälle tuo kakkarytmi, että kakkaa vain n. joka 3.-5. päivä. Ehkä se suolisto on nyt sit jotenkin muuttunut/kehittynyt, että on tullut tuommoinen rytmi (?) Ennen tosiaan tavaraa tuli kyllä joka päivä. Noh, meilläkään ei ole enää kauan, kun saadaan myös aloitella kokeilemaan soseita. Eikä tuo kakkaamattomuus ole tosiaan Topia itseään näyttänyt vaivaavan mitenkään. Millä kiinteillä olette muuten aloittaneet?

Sulle ei Patience kyllä paljon kiloja tullut ja oot vielä päässyt miinuksen puolelle! Lucky you!

Esposa oon joo lukenut tuosta hörpyttämisestä, mutta se tuntuu jotenkin niin "työläältä" tai silleen, että miten yöllä saa syötettyä sillä tekniikalla toisen niin, että nälkä lähtee...en oo sitten viittinyt edes kokeilla. Ollaan jatkettu tuttipulloharjoituksia ja nyt oli monta päivää taukoa, mutta mummo kävi tiistai-aamulla aikaisin ja Topi oli syönyt viimeksi 4h sitten joten pumppasin omaa maitoa ja mummo alkoi syöttää tuttipullosta, niin ihme kyllä, Topi söi 20ml huutamatta! Mutta sen enempää ei sitten suostunutkaan syömään, vaan alkoi kitisiemään ja laittamaan vastaan. Mutta tuo oli kyllä suuri edistysaskel!! Kokeiltiin sitten ti-iltana antaa maissivellin ja oman maidon sekoitusta ja sitä iskä sai syötettyä myös 20ml. Keskiviikkona mulla oli kampaaja ja äitini tuli hoitamaan Topia niin hän oli saanut juotettua koko pullollisen, siis 50ml, joka pullossa oli mun omaa maitoa. Illalla annettiin taas velli-maitoseosta, mutta ei suostunut syömään kuin 10ml ja sitten tuli kova huuto. Annoin sitten tissiä ja huvikseen vaihdoin jossain vaiheessa tissin pulloon, niin kappas, jätkä vetäs pullon tyhjäks, eikä huomannut mitään eroa!! Nyt ollaan sitten niin vakuuttuneita, että pullosta syöminen onnistuu, että olen lähdössä huomenna uuden vuoden juhlintaan. Syötän Topin vielä itse illalla ja lähdemme sitten ja mummo tulee laittamaan Topin yöunille ja jää meille yöksi hoitamaan. Toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Ihmettelen itekin miten helposti nuo raskauskilot ovat karisseet, vaikka en ole muuta tehnyt kuin käynyt joskus satunnaisesti vaunulenkillä. Alkuun tuli käytyä useemmin, mutta viime aikoina tosi harvoin. Nää kelit on vaikuttaneet siihen, koska meillä ei esim. aurata teitäkään kuin kerran päivässä ja eilenkin, kun oli lauhempi keli, ois ollut kiva mennä vaunuilemaan, mutta eipä auttanut, kun tietä ei ollut aurattu, niin eipä vittiinyt lähteä vaunujen kanssa sinne rämpimään. Tervetuloa maalle!

LumiPoni selvisikö teillä syy naaman ihottumaan? Sartsa kirjotteli myös samasta asiasta. Huomasin toissapäivänä, että Topilta oli hävinnyt naamasta pienet näppylät, joita sillä oli tuossa vähän aika sitten. Aloin miettimään, että mitä on nyt toisin, niin tajusin, ettei olla kokeiltu antaa sitä tuttelia nyt moneen päivään! Mutta voiko siitä tulla edes ihottumaa, jos on saanut sitä suuhunsa vain sen verran, mitä tuttipullosta tulee kun kaataa, jos ei ime itse kuitenkaan? Mutta muutakaan en keksi mistä se olis voinut tulla. Mutta miksi sitä tulis nyt, kun ei tullut n. kk sitten, jolloin joi tuttelia 100ml kerrallaan. Täytyypä tuokin asia vaan testata, jos nyt suostuu syödä pullosta niin kokeillaan tuttelia taas, jos tulee näppyjä, niin siitähän ne sitten johtuu. Kuolasta meillä se ei voi johtua, koska Topi kuolaa yhtä paljon kuin ennenkin ja nyrkit ovat koko ajan suussa ja hieroo naamaansa.

titityy80 kuullostaa kyllä ihan unelmalapselle tuo Nestori :) Oon kyllä niin kade noista yöunista! Ja pelkällä rintamaidolla. Itse en ole nukkunut yli 5h unia yli vuoteen. Tuli nimittäin raskausaikanakin heräiltyä yöllä vessaan tai muuten vaan kun ei nukuttanut. Viime yö oli taas ihan fiasko. Topi heräsi ekan kerran 22.30, jolloin olin itse menossa nukkumaan. Ei nukahtanut tutilla, vaan alkoi vaan kitisemään ja näytti siltä, että tulee kohta itku. Eikun tissille ja siihenhän se taas nukahti. Seuraava herätys oli klo 1, seuraava klo 3, sitten 5.30 ja viimeinen 8.15, jolloin sanoin miehelle, jolla oli vapaapäivä, että nyt meette aamutoimiin ja mä jään tunniks nukkumaan ja niin sitten tehtiin. Joka herätyksellä otin siis tissille, johon Topi nukahti ja tällä kertaa en itse kerennyt nukahtamaan, vaan nostin Topin takaisin omaan sänkyynsä. Mulla olikin ensimmäistä kertaa vaikeuksia saada itse uudestaan unen päästä kiinni. Tänään menen kyllä yhtäaikaa yöunille Topin kanssa, että huomenna jaksan sitten juhlia :)

Onko teistä kukaan muuten laittanut jo vauvaa nukkumaan omaan huoneeseen? Itse olen miettinyt, että pitäisikö kokeilla, jos ei itse haisisi siinä vieressä maidolle, niin jospa se ei heräisikään niin usein. Mutta jos se heräily jatkuu silti noin usein, niin kyllä se sitten on vaan helpompaa, että on vielä samassa huoneessa.

Me saatiin joululahjaksi kivoja vaatteita, lasten astioita ja ihana pehmolelu. Niin ja yövalo. Ihan kivoja lahjoja kaikki, ei yhtään tarpeetonta. Itse hommasimme tuohon baby björnin sitteriin sen lelukaaren ja mieleinen on :)

Nyt tulee taas sarjassamme tyhmä kysymys. Tarviiko hommata uusi verokortti? Mietin vain, kun ensi vuonnahan tulot ovat paljon pienemmät, niin jos hommais uuden verokortin niin jäis enemmän käteen noista kelan rahoista, kun veroprosentti pienenis. Vai miten nää hommat toimii, en tiedä???

Ihanaa ja turvallista vuoden vaihdetta kaikille, ollaan taas kuulolla ens vuonna!!

Elkku ja Topi melkein 4kk :)
 
Sartsa83
Elkku meillä ihottuma johtuu melkein pelkästään kuolasta. Joku sen entsyymissä saa naaman kukkimaan ja iho on välillä tosi laikukas. Kortisonivoide auttaa ja rasvaaminen muutenkin pari kertaa päivässä. Myös pakkanen on huomattavasti vaikuttanu, mutta se lähinnä kuivattaa Artun naamaa. Kuten aika monesti meidän aikuistenkin.

Omassa huoneessa nukkumisesta. Mä laittaisin jo Artun jos meillä ois enemmän kuin 2 huonetta ja keittiö. Joudutaan siis pitämään Arttu niin kauan samassa huoneessa meidän kanssa, kunnes muutetaan isompaan kämppään. Ja siitä ei ole tietoa, koska se tapahtuu.

Netissähän, verotoimiston sivuilla on se palvelu, jossa voi muuttaa veroprosenttiansa. Siinä kannattaa vaan olla tarkka, koska äkkiä voi käydä niin että maksaakin sen verran pienempää, että joutuu maksaa mätkyjä sitten seuraavana vuonna. Kannattaa siis aluks ainakin pitää sama veroprosentti, ellei verotoimisto jo itse ole laskenut sitä, tarkastettuaan tämän vuoden tulot ja siten pääteltyään että tulot pienenee. Näinkin on käynyt joskus. Mutta tuolta palvelustakin sen näkee, mikä on nykynen prossa tai mikä tulee olemaan ja tosiaan sieltä voi sitten sitä muuttaakin.

Tossa linkki: Sähköiset asiointipalvelut - Verohallinto

Sartsa ja Arttu
 
Meijän poitsu sai lahjaksi vaatteita, rahaa, lastenastioita, leluja ja kirjoja. Eniten tykkäs lahjapaperista :) Veti joulupukkia parrasta ja eikä mienannut päästää irti, oli kyllä tosi hassua. Selvittiin kipeänä olosta juuri ennen jolua, ei ollut mikään ihana kokemus hoitaa pientä lasta kun molemmat olivat kipeenä, mut oon ylpee että jaksettiin hoitaa :) Poitsu ei onneksi mitään tartuntoja saanut. Huomenna poitsu meneekin taas mummin luokse yökylään ja me päästään miehen ja ystävien kanssa viettämään uutta vuotta. Taas tulee varmasti se tunne että tulee kauhee ikävä kun vie pojan mummille.

Sartsa Hyvä ettei sulla mitään pelkoja ollut kun aloitit soseet. Mullehan kaikki terveydenhoitajat ja nää ihmiset kauheesti sanoivat että ei mitään soseita tai vellejä ennen 6 kk.. Niin kyllähän sitten minulla olikin iso pelko että nyt tulee jotain kun annan sosetta, mutta eipä ole onneksi :) Ja tuo luomu juttu tosiaan, olen samaa mieltä että ei ehkäisyä. Se todellakin voi stopata raskautumisen tai hidastaa sitä kuukausia jos ei vuosia. Kevät vauva oiskin aika jees, ei ois kylmä ja ei tarvisi pukea paljon vaatteita päälle vauvalle ja ulkona käyminenkin olisi paljon helpompaa :p

Elkku: Meillä aloitettiin peruna-porkkana soseella, on kuulema paras sose aloittaa :) Ensimmäisellä kerralla kannattaa tietenkin antaa vähäsen eli noin lusikallinen tai 2 annoin itse. Ihottumasta, sitä tosiaan oli vain jaloissa ja naamassa ja lääkäri ei osannut sanoa mistä johtui, mutta määräsi sitten voidetta ja se on hyvin auttanut siihen. Sitten yhtenä päivänä huomasin että se on se kuola, joka sen ihottuman aiheuttaa naamalle kun kädet heiluu suussa ja sitten naamalla niin siitähän se tulee. Jaloissa oleva ihottuma johtui taas sitten pesusta kun kakat pestään pepusta niin jaloille tulee sitä vettä niin se kuivattaa ihoa aikalailla kun montakertaa kastelee ne.

Jaha, nyt oiskin sitten mentävä hoitelemaan pikkuista, eipä ehdi enään kauheasti kirjoittaa.
Hyvää ja rauhallista uutta vuotta kaikille!

Lumi ja Janne
 
Sartsa83
LumiPoni ohhoh, outoa että tommosia ollaan sanottu siellä päin, kun aika moni sose on nykypäivänä alkaen 4kk. :O 5kk saa ruveta antamaan puuroa ja sitten 8kk tulee nää spaghetti bologneset sun muut ruoat, isommat purkit jne. :) Ja 5kk alkaen voi alkaa ruveta maistattelee myös erilaisia liharuokia, mitä löytynee kaupasta purkissa. :) Niin juu joo ja riisivelli oli 5kk alkaen, mikä yllätytti mut.

Joo ja ehdottomasti samaa mieltä sun kanssa tossa, että kevätvauva ois niin paljon helpompi kun ei alussa tarttis pukee päälle niin kamalasti kun lähtee ulos. Menis kahden kanssa toi ulos lähteminen niin paljon kätevämmin. ;)

Kuinkas teillä on ihmiset uus vuos lähteny käyntiin? ..meillä ootetaan et pääsis kunnolla istuttaan, kun Arttu jo niin kovasti nostaa itteään istumaan ja sylissä seisomaan. Ja sit ootan kovasti et saisin ton meidän kiikun kiinni tonne kattoon, missä Arttu sais hyppiä ja pomppia ja siten reenata jalkalihaksia. :) Muutenkin kun tykkää enempi pystyssä olla, niin luulen että se rakastais sitä. ;) :D Tai sit ei kun sanon näin. :p

Sartsa ja Arttu 4kk ja 13pv :heart:
 
Meillä tyttö on alkanut kääntyillä aina selältä mahalle ja yritys lähteä liikkeelle on kova. Ja kun liikkeelle ei vielä pääse, niin on alkanut hirveästi kitistä. Onkohan se tempramenttisuutta vai ihan tavallista? Onko teillä muilla tällaista? Meillä oli 4 kk neuvola vasta eilen eli noin 4,5 k iässä. Mitat oli 68 cm ja 7,6 kg. Vaikka tyttö on vähän hoikanpuoleinen, lääkäri suositteli rintamaidolla jatkamista, mikä oli kiva kuulla, koska se oli itsellänikin tarkoituksena. Ja tuttipulloa olisi hänen mielestä hyvä harjoitella tulevia vellejä varten (tosin olen lukenut, että vellit ois turhia sit kun vauvalle voi jo antaa puuroa 5 kk -->). Tekisi mieli kokeilla, mitä typy tykkää soseista, mutta jos nyt vielä malttaa kuukauden...Meillä kans viihtyisi istuvilteen ja ollaan varmaan liikaa istutettu (nyt vähennetty...). Sartsa, joko teillä siis jo yritetään itekseen istumaan lattialla, vai sylissäkö tarkoitit??

Hyvää uutta vuotta kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Esposa meillä harrastetaan samaa kitinää kun ei päästä liikkeelle, joten lienee aika tavallista + saattaa olla merkki temperamentistakin.

Me ollaan Artun liiallisen maidon juonnin takia annettu velliä jo 2,5kk ikäsestä asti. Nyt maitoa meneekin noin 500-800ml päivässä, mikä alkaa oleen se normaali määrä. Siksi myös alotettiin soseet, jotta maitoa ei kaipais niin paljon ja sekin alkaa toimimaan. Soseita menee ihan mukavasti. Tarvii ruveta vaan tekemään niitä taas itse, kun pojalle menee jo koko purkillinen sosetta kerralla. :)

Siis tarkotin tosiaan sylissä istumista. Kyllä me välillä istuskellaan käsillä tuettuna lattiallakin, mut se on vaan se istahdus ja pois siitä.. eli ei istuta pitkiä aikoja kun ei toisen selkäranka ole vielä niin vahva.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Heipsan pitkästä aikaa :wave:

Täällä ollaan hienosti kotiuduttu uuteen kotiin ja hieno koti onkin :) Kaikki on ihan uutta ja tuntuu niin paljon enemmän kodiltä tämä asunto, kuin edellinen =)

Joululahjaksi Ella sai kaikenlaista, yöpukuja ( niitä olin toivonutkin) ja muita vaatteita, leluja tms...
Uuden vuoden aattonakin neiti nukkui sikeästi eikä herännyt kertaakaan paukkujen ääniin.

Keskiviikkona käytiin 5kk neuvolassa ja saatiin taas 3 satsin rokotteet, molempiin reisiin yhdet ja sitten viiminen satsi rotaa suun kautta ja tällä kertaa nousi sitten Ellalle kuume torstaina, mutta tänään ei edes ollut enää lämpöä. Ella painoi 6085g ja pituutta oli 62,2cm, hienosti kasvaa ja soseet maistuu edelleen. Nykyäänhän Ella syö aamulla puoli tetraa puuroa ja maidot päälle, aamupäivällä purkki liha/kala/kanasosetta ja maidot päälle, välipalaksi pullollisen maitoa, iltapäivällä purkillisen kasvissosetta ja sitten illalla vielä puoli tetraa puuroa ja maidot päälle, joiden ansiosta meillähän ei enää öisin syödä =)
Yösyömisen tilalle onkin sitten tullut kitinäkausi, usein saa öisin käydä tuttia laittamassa takaisin suuhun ja aina kyllä nukahtaa heti takaisin.

Meilläkin pyngätään koko ajan istumaan ja odotan niin kovasti sitä 6kk rajapyykkiä, että saan laittaa Ellan syöttötuoliin syömään =) Ja jotain pientä ryömimisen harjoittelua on meneillään, mutta ei ihan vielä ole Ella tajunnut jutun jujua =)

Kivaa viikonloppua kaikille!

Patience ja Ella 5kk :heart:
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Meidän vuoden vaihde ei nyt sitten mennytkään ihan niin hyvin, kuin olin odottanut. Topi suostui syömään vain kerran pullosta, klo 1 aikaan yöllä. Heräili kyllä normaalisti 2h välein, mutta ei suostunut syömään pullosta. Aamupäivällä syötin sitten lusikalla omaa pumpattua maitoa. Kyllä siitä aika paljon suuhun meni, mutta myös vaatteille. Yllättävän hyvin se kyllä onnistui. Ihme kyllä Topi ei ollut yhtään kiukkunen, vaikka ei ollut syönyt niin moneen tuntiin. Ekan kerran imetin sitten jo 12.30, kun ei ollut enää omaa maitoa jäljellä ja tutteli ei kelvannut lusikallakaan.

Meillä oli 4kk lääkärineuvola tällä viikolla ja mitat olivat 7590g, 64,9cm (aika tarkka mitta :)) ja päänymp. 42,8.
Lääkäri oli ihan kuin joku valelääkäri, toivottavasti ei nyt sentään kuitenkaan. Esim. kun Topi makasi siinä tutkimuspöydällä ja lääkärin jalka kopsahti vahingossa pöydän kulmaan ja Topi säpsähti sitä kun säikähti niin lääkäri tokaisi vaan: "ja kuulokin näyttää olevan kunnossa" eikä testannut kuuloa mitenkään muuten. En tiedä mitä muuta tuohon tutkimukseen olisi kuulunut, mutta ei kuunnellut esim. keuhkoja. Olisin vain ite kuvitellut että kuunneltaisiin. Kyllä se palleja tutkiskeli ja sai pikku suihkun päällensä :D ja meni siitäkin ihan hämilleen. Olisi ehkä kannattanut pitää jotain lääkärintakkia, mutta ei, sillä oli vaan joku neule ja farkut päällä. En sitten tiedä eikö nykyään enää lääkärit pidä lääkärintakkia päällä. Se oli joku nuori mieslääkäri ja oli selvästi ensimmäistä kertaa koko paikassa, kun ei tiennyt missä on punakynä ym. Nopeasti tutki Topin ja tokaisi, että kaikki on kunnossa. Kysyi se sentään miten Topi nukkuu yöt ja kun sanoin, että herää taas 2h välein, niin suositteli kokeilemaan sängyn siirtämistä omaan huoneeseen. Tänään sitten olis tarkoitus kokeilla sitä.

Nyt on Topikin saanut maistella perunasosetta, mutta ei oikein uppoa. Miten pitkään pitää syöttää yhtä makua, että voi siirtyä seuraavaan? Mietin jos tykkäisi esim. maissista enemmän.

Tänään Topi sitten keksi miten vedetään käsi pois alta ja käännytään selältä mahalleen. Muuta ei nyt sitten tehdäkään :)

Tässä tärkeimmät tällä kertaa, Topi herää kohta päikkäreiltä niin täytyy lopettaa, että ehdin laittaa vaikka pyykit kuivumaan.

Elkku + Topi 4kk 4pv
 
Heipä hei taas pitkästä aikaa :)
Oon aina välilllä ehtiny lukemaan, mut sitte ku on alkanu kirjottamaa nii tuleekin jo kutsu pois täältä ;) Tänään meillä on tällnen 'isi hoitaa Ainoa'-päivä! Eilen kun toi mies oli koko päivän pois, niin sanoin että tänään on sitte mun vapaa päivä ;D Ei se kyllä kauheen hyvin toimi ku en malta olla pois noista leikeistä, ja tarvitaanhan mua tietysti imettämään :) Mut ainaki hyvällä omalla tunnolla voin ottaa vähän rennommin :) Eilen olikin niin hermo päivä kun olla ja voi! Mies kun lähti siinä aamusella puol kymmenen pintaan niin koira haukku siitä asti PUTKEEN kolme tuntia, kunnes mulla meni hermot ja pakkasin kimpsut ja kampsut ja ajoin mun siskolle kylään. Aino tietysti huus koko automatkan! Että olinko vähän pahalla päällä kun vihdoin pääsin perille? Onneks sinne ei aja kun jonku 5 minuuttia, mut huutavan lapsen kanssa se tuntuu kyllä ikuisuudelta!

Meillä alkaa ens lauantaina vauvauinti! Vähän jännittää että miten pärjään Ainon kanssa kahdestaan siellä suihkutiloissa. Ollaankin nyt harjoteltu jo vähän kotona et miten sitte hoidetaan se ;) Ja jotakin vinkkejäkin saatiin info-tilaisuudesta. Ootan kyllä sitä tosi innoissani, mut sitte kyllä on tosi iso pettymys jossei Aino tykkääkkään siitä. En oo ees oikeesti miettiny etteikö tykkäis kun rakastaa kylpyjäkin niin paljo. Mut eihän sitä saa tietää muuten kun kokeilemalla! Toivotaan että kaikki menee hyvin :)
Sunnuntaina lähdetään sitten miehenkanssa kahdestaan Helsinkiin häämessuille ja Aino menee mummille hoitoon :)
Meillä menee ihan hyvin, mitä nyt Aino kitisee paaaaljon enemmän kun ennen. Joskus vähän rassaa kuunnella koko ajan sitä pientä kiukuttelua, kun mikään ei kelpaa : /

Aino syö aamulla sängyssä herätessään tissiä, sitten köllötellään hetki vielä ja kun noustaan niin meen eka syömään ite aamupalan ja Aino leikkii sillä aikaa sitterissä. Sitten kun oon syöny niin meen vaihtamaan Ainolle päivävaatteet päälle ja sit syödään jotakin hedelmä- tai marjasosetta, tällähetkellä mustikkaa,ah niiin ihanan puhdasta! Sitte taidetaan leikkiä leikkimatolla aika pitkä tovi ja sit lähdetään vaunuilemaan tai nukutaan päikkärit sisällä, riippuu onks mies käyttäny koiraa ennen töihin lähtöä vai ei. Sittenpäs taidetaan ottaa tissiä, leikitään taas ja sit syödään jotakin lämmintä ruokaa, täl hetkellä maissia ja perunaa (se muuten haisee ihan kamalalle!!) sit yleensä tän ruuan jälkee Aino menee tokille päikkäreille ja nukkuu sit jonku 30min-2h riippuu siis toooooooooodella paljo päivästä! Loppu ilta sit kuluuki jotenki siivillä, että en ees tiiä mitä tehdään, kai me leikitään :D Illalla ollaan syöty vielä ennen nukkumaanmenoa velliä, mut nyt testataan hetki ilman sitä kun Aino on vängännyt yöllä mahaa sen kanssa. Eilen illalla annoin sit korviketta ja Aino nukku paljon paremmin kun vellillä tai pelkällä tissimaidolla :)

Aino yrittää jo kovasti kammeta istumaan! Nostelee päätään esim. sitteristä silleen että tahdon ylös! :D Pikkutyttö yrittää olla iso! :heart:

Esposa siis kyllä Aino osaa kääntyä, mut vaan selältä mahalleen, ei toiste päin. Eikä kylläkään kun vasemman kyljen kautta :)O ) Ja siis mietin sitä et miten voisin vähän opettaa sitä kääntymään mahalta selälleen kun tota selältä mahalleenkin kääntymistä opeteltiin yhdessä ennen kun se lähti sujumaan :)

Sartsa olis kyl mun mielestä kaikkein kivointa muutenkin synnyttää siinä alkuvuodesta, helmi-maalis-huhtikuussa. Aattelen tässä vähän lapsellisesti, mutta itteäni olis harmittanu syntyä just vaikka tälleen elokuun lopulla. Ei se lapsena olis haitannu mut sit kun oli kaikki mopokortit ja ajokortit sun muut baari jutut, niin olis vähän kirelly että kaikki kaverit pääsee mutta ite ei! ;) Mut ei vaan tosi elämssä oikein oo tahtonu onnistuu mikään ajoitus! Silloin tytöistä vähän ajateltiin, että jos aletaan yrittämään lasta tällöin niin se todennäkösesti syntyy just kevättalvella. Ja niiinhän sit olis käyny, laskettuaika oli 26.2, mut kaikki kun ei aina mee niinkun suunnittelee.. Huomasin vähän aikaa sitte että Aino täyttää puolvuotta tyttöjen laskettuna-aikana :heart: :)
Mut seuraavan vois yrittää silti ajottaa taas alkutalveen :D Oon aatellu et joku 2-3 vuotta olis ikäerona kiva, mut eihän sitä koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan, vai tuoko mitään! Ainakin nyt meinaan syödä pillereitä niin tunnollisesti että, koska ens kesänä kun olis ne häät luvassa enkä haluu olla valas niissä :D :D

Elkku älä oo huolissas Topin kakkailusta! :hug: Meille sanottiin neuvolasta silloin kun ite hermoilin samaa, että se vaan osottaa että lapsi osaa käyttää jo ruuasta saamaansa ravintoa enemmän hyödyks kun ennen. Mut tietyst jos menee esim. viikko tai vähän yli, niin sit olis hyvä käyttää lääkärissä varmuudeks. Jos on kotona sit kokeillu jo vähän kaikkee esim. pierujumppaa, kylpyjä ym. tälläsiä kakan tuloo helpottavia juttuja :)
Me alotettiin kiinteet ihan vaa perunalla, keitin joka päivä yhen perunan ja sotkin sitä omaan maitoon ja kyllä maistu :) Sit seuraavaksi kokeiltiin porkkanaa vähän samalla tyylillä, mut sitä tein kyl pakkaseen valmiiks jääpalarasioihin. Siks en perunaa tehny pakkaseen, koska neukkutäti sano, että se voi mennä sellaseks rakeiseks, ja keittäähän perunan nyt aika nopeesti :)
Lastentarvikkeessa muuten myydään ainakin sellasia hörpytys tuttipulloja, jos joskus haluut kokeilla, mustkain kyllä vähän työläältä vaikuttaa mutta jos muu ei auta niin sitte ainakin olis yks vaihtoehto :) Kokeiles muutes myös nokkamukia, meillä se ainakin toimii kuin haka ;) (jossei vaan ylimääränen sotku haittaa ;) ) Niin ja tuttipullo ollaan taas pitkästä aikaan saatu kelpaamaan silleen että kävellään samalla kun syötetään, kokeiles sitäkin!
Meillä Aino nukkuu vielä meidän huoneessa, pitäis ensin vähän laittaa sitä sen huonetta kuntoon, mutta kun ei saa aikaseks niin ei saa ;) Eikä ees paljoo tarvis tehä, yks seinä maalata tai tapetoida, ei olla viel päätetty ja sit muutama hylly seinälle ja verhot pitäis ommella ja matto ostaa, sit oliski kaikki ainaki toistaseks ;)
AINIIN, se hiton verokortti! Oon unohtanu koko jutun! Pakko yrittää muistaa soittaa maanantaina ja vaihtaa se veroprosentti, en oo nimittäin jaksanu tehä sitä. En oo siis todellakaan tästä varma, mutta mul on sellanen muistikuva tuttujen puheista et äitiyslomalla veroprosentti nousis, vaikka tulot on pienemmät koska tuista menee jotenki erimäärä veroa kun normaalista palkasta. Mut en oo ollenkaa varma, on vaa vähän sellanen olo. No kai seki selviää jos muistan soittaa sinne verotoimistoon ;) Nii, ja pitääkö mun siis toimittaa se verokortti minne kaikkialle? Työpaikkaan? Kelalle? :confused: :confused: :confused: MIKS KAIKESTA TEHDÄÄN NIIN HANKALAA?
Voi harmi, että teiän uusvuos ei mennykkää ihan niin hyvin ku olitte kuvitellu :( Ens vuonna sitte paremmin ;) Kyllä meillä ainakin Ainon 4kk nevolalääkäri katto kuulon ihan sillä jutulla, ja kuunteli keuhkot ym. Ihan oikein, että teiän "valelääkäri" ( :D ) sai pissit päällensä! :D
Jostain taisin lukea, että maksimissaan kaks uutta makua per viikko, että on sitte helppo huomata mahdolliset allergiat. Ootko kokeillu perunaa silleen että sotket sitä omaan maitoon? Ja vissiin ihan normaalia, että lapsi työntää sitä ruokaa pois suusta alussa :) Mut jos Topi vaan ei kertakaikkiaan sitä suostu syömään, niin mikset vois sit kokeilla maissia? Luulis ainakin, että ei se nyt niin nökönuukaa ole! Ja suosituksiahan kaikki on, ei mitään pakotuksia ;D

Patience onnittelut uudesta kodista! :hug: :) Onko se ihan upouusi koti? :)
Voi ei, olin jo unotanu et seuraavassa neuvolassa tulee taas rokotteet :( Se on vaan jotenki niin kurja katottavaa kun toista sattuu :( Ja muutenki sit noi kuumeet sun muut, ei kiva! No, ajatellaan positiivisesti että niistä saatu hyöty on isompi kun niistä "kärsitty" haitta! :)
Syöpäs Ella paljon ruokaa! :O Iso tyttö jo! :) Missä vaiheessa muuten uskallatte lisätä tota kiinteen antamista silleen et esim. syö koko purkin? Vai annetaanko sitä vaan niin paljon kun napa vetää? Me ollaan yleensä annettu nyt 1/3 purkkia kerralla, (jos purkista annan enkä ite tehtyä) ja sit vielä maitoo päälle.

Nyt lähden tekemään jotakin kehittävämpää ;D
Minni ja Aino 4kk ja 2vk :heart:
 
Hei ja Hyvää alkanutta vuotta kaikille tasapuolisesti.:)No niin tänään sitten ois vauvauinti infotilaisuus ja eka uintireissu pojan kanssa ois sitten lauantaina..vähän jänskättää miten sujuu poika kyllä tykkää toosi paljon kylvyistä ja vedestä..aina alkaa ääneen kikattaan:)Äitillä vaan on yksi huoli kun kakka on muuttunut tosi kovaksi..oli viikon yli ettei kakannut..autoin kun itki niin sitten kuumemittarilla ja rasvalla..aina vaan jatkuu sama ja ilmaa tuntuu olevan kanssa vaikka aina röyhtäisee ruuan kautta..en tiä kun itellänikin maha kovalla..ja nyt vähentäny kaikki mausteiset jne ruuat mitkä vois aiheuttaa ja juonutkin olen tosi paljon..jos ei pian ala helpottaa niin täytyy alkaa soitella neuvolaan..seuraava 5kk neuvola vasta 2.2 tähän saakka täysimetys on ollut...vaikka se kakkaaminen vähentyy niin ei se nyt noinkaa voi olla kun ressukalla iltaisin masu pipi.:(Muuten kyllä kovasti kääntyillään ja niitä käsiäkin syö ahkeraan ja meillä myös iho kuivuu mutta novalan rasva on kyllä ollut tosi hyvää ihoon suosittelen.:)Yhteinen aika miehen kanssa vähän kortilla ja sitten ei oikein voi hoitoonkaan viedä kun se tissi o sitten kaukana..mutta kyllä me ehitää miehen kanssa sitten myöhemmin lomailla..jne joskus:)Syökö teistä kukaan cerazette pilleireitä tai siis joku tollanen se lääke oli en muista tarkasti?ootteko huomannu mitään haittavaikutuksia?No joo poika nukkuu niin täytyy mennä tekee sillä välin vähän kotitöitä..


Bella ja Juho 4kk ja 2vkoa:heart::)
 

Yhteistyössä