Elokuussa 2010 synnyttäneet

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Moikka moi taas! Pakko tulla hehkuttamaan heti, kun siirrettiin eilen Topin sänky omaan huoneeseen, niin poitsu heräsi vain 2 kertaa yöllä! Tähän asti siis herännyt n. 2h välein klo 22-23 alkaen aamuun asti. Nyt voi jo itekin sanoa nukkuneensa :) Meni jo illalla 19 jälkeen nukkumaan, kun oli ollut niin kauan hereillä, että nukahti jo imetystyynylle, kun syötiin siinä 19 maissa, joten laitoin sitten suosiolla sänkyyn. Muutaman kerran heräili siinä 21-22 maissa, mutta nukahti aina uudestaan heti, kun kävi laittamassa tutin takas suuhun. Klo 1.30 heräsin sitten oikeeseen itkuun ja menin syöttämään. Söi tosi paljon ja nukahti hyvin uudestaan sänkyynsä, vaikka nyt syötiinkin imetystyynyllä, eikä sängyssä pötkötellen. Seuraava herätys olikin vasta 6.30 ja silloin hain Topin viereeni omaan sänkyyni ja siihenhän se sitten tissille nukahti ja herättiin aamulla ysin maissa.

Illalla tein ite pottumuussia omasta maidosta ja se kyllä kelpasi ihan eri tavalla kuin kaupan oma, olikohan Semperin. Tänään tehdään taas lisää, nam, nam!

Minni oli kiva lukea tota kertomusta teijän päivärytmistä. Aikalailla samoilla mennään, paitsi että Topi nukkuu vaan max. tunnin päikkäreitä, joten niitä otetaan sitten useammat päivässä. Aina ei tosiaan nuku edes sitä tuntia.

Täytyypä käydä Lastentarvikkeesta ostamassa toi hörpytyspullo, koska lusikasta ainakin ryysti hienosti, joten se pullo vois olla vähän kätevämpi. Niin ja pitäis vaan yrittää muistaa opetella sitä tuttipulloakin aina välillä. Se tahtoo aina unohtua, kun ei oo mitään tiettyä syytä miks sitä pitäis opetella...kun ei oo siis mitään omaa menoa tiedossa.

Luulin, että nokkamukia ei sais vielä käyttää, kun mun mielestä niissä lukee +6kk niin oon aatellut, että ei ennen sitä :D Mut jos tekin ootte sitä jo käyttäneet, niin ei kai siitä mitään haittaakaan voi olla, Aattelin vaan, et jos siitä tulee jotenkin tosi paljon kerralla tms. En mä oikeen ees tiiä mitä mä aattelin :D

En oo mäkään saanut tota verokorttiasiaa hoidettua. Samaa mäkin mietin, minne mä sen sit toimitan?!?

Bella mulle lääkäri ois määrännyt just noita pillereitä, mutta en suostunut ottamaan, kun yhellä kaverilla oli niistä niin huonoja kokemuksia (tuli paha akne). Ite halusin sitten MiniPill nimiset pillerit ja alkuun säikähdin, että niistäkin tulee akne, kun muutama finni tuli, mutta ei ole tullut sitten sen enempää, enkä oo huomannut kyllä muitakaan sivuvaikutuksia niistä.

Topi heräs, joten moro!

Elkku+Topi 4kk 6pv
 
Heipsan!
Tää äippä sitten repäs ja käväs viihteellä piiiiiitkästä aikaa, edellisen kerran käyny marraskuussa 2009 :D Oli kyllä ihan mukavaa päästä hetkeksi ihan aikuisten ihmisten seuraan ja nauttimaan oikeesti siitä omasta ajasta, mut kyllä nopiaan se ikävä yllätti eikä oikein juomakaan maistunut, mut tulipahan käytyä. Tanssinkin niin kovasti,et nyt reisilihakset huutaa hoosiannaa :D Ellakin oli sitten toista kertaa elämänsä aikana mummilla yökylässä ja huutoahan se oli sitten ollut koko lauantai-ilta, mutta sunnuntaina oli ollut taas kuin aurinko :heart:

Minni Minä oon ainakin aina antanut sen verran sosetta, kun Ella vaan haluaa ja kyllä sen huomaan milloin likka on täysi :D ja näin olen myöskin käsittänyt, että niin paljon saa antaa kun lapsi vaan haluaa ja hyväksi se on täällä ainakin havaittu.

Patience ja Ella :heart:
 
bella tsemppiä teille vauvauintiin! :) Raportoidaan sitten puolin ja toisin uutiset lauantailta ;)
Ompa jännän kuulosta toi Juhon kakka! Jos siis pelkällä tissimaidolla ollu kokoajan, niin tuntuu oudolta että muuttunu kovaksi sillä.. Tai kiinteisii siirtymisen jälkee ymmärrän, mut toi kuulostaa oudolta. Mut varmaan ihan normaalia, eihän noista koskaan tiedä! Kannattaahan sitä kuiteski soittaa neuvolaan, jos ne osais siel sanoa mistä johtuu, ja et tarviiko tulla näytille.
Syön Cerazettee, enkä oo oikeestaa aatellu ees mitään haittavaikutuksia.. Että ehkä niitä ei sitte ole :D Se kyllä niissä on ärsyttävää kun pitää muistaa niin säntillisesti ottaa tai alkaa oikeesti heti sellanen ärsyttävä vuoto, ei mitään menkkamaista, mut sellasta jännää.

Elkku vähän hienoa! :) Tuskin se lääkäri oli sitte valelääkäri kun tota osas ehottaa! :D :D
Toivottavasti jatkossakin toimii! :)
Siis toi nokkamuki asia muakin aluks vähän mietitytti kun ainakin kaikissa kaupan omissa lukee et +6kk, mutta sit taas sellasessa lasten ravinto-oppaassa vai mikä lie olikaan minkä sai neuvolasta, niin luki että nokkamukiin tottuleminen pitäis alottaa neljä kuisena. En sitte tiiä, mut me ainakin alotettiin se silloin 4 kk vanhana! Ja eihän Aino siitä nyt silleen juo, tai siis juo mut sit aina jossakin vaiheessa se menee vaan siihen et Aino puree sitä päätä ja kaikki vesi on sen päällä :D Ja tuleehan sitä aika reippaasti verrattuna tuttipulloon, mut kai se siitä oppii joskus ;) Aino pitelee ite nokkamukia käsissään niistä kahvoista, olevinaan niin isoa, niin isoa ;)

Patience tosi kiva juttu että pääsit piiiiitkästä aikaan viihteelle! Vaikka ei ehkä mennytkään ihan niin hyvin kun olit kuvitellu, mut siitä se lähtee! ;) Ja pääasia että oli hauskaa! Ainakin tosta tanssin määrästä niin vois päätellä ;)
Pitäis sitte varmaan itekki vähän lisätä tota Ainon soseen määrää. Annan aina oikeestaan 1/3 purkkia kerralla. Vois vaikka testata et antain puolet.
Oon nyt niin kyllästyny siihen ite tekemiseen, että ihan sama ostan valmiina! :D Vois joskus sitte taas kattoa, jos vaikka innostuisin taas...........

Aino oppi toissapäivänä peruuttamaan! Ja kovasti nyt peruuttaakin! Tänään oli puoliksi rahin alla, ja eilen työnteli ittens ekaks tv-tasoo päin ja sitte käänty ja sit työns sellasta kukkapylvästä päin ja taas kännös, mut sitte tuliki jo seinä! :D Seinän viertäkin meni jonku matkaa, mutta sitte tais jäädä jumiin mattoon! :D :D
Tänään ollaan sit kyllä taas vähän kiukuteltu :(

Lähden nyt jumppaan, ja toivon kauheesti etten tulis kipeeksi kun on vähän sellanen olo! En ala, jossen pääse lauantain vauvauintiin! :(

Minni ja Aino :heart:
 
Minni täytyykin tästä mennä sitten nokkamukiostoksille :) Kävin muuten ostamassa Lastentarvikkeesta semmosen tuttipullon, missä on LUSIKKA päässä. En oo vielä testannut kyllä. Mutta siinä lukee, että sitä ei sais käyttää nesteiden, eli ei siis maidonkaan syöttämiseen. Siinä puhutaan soseista. En lukenut sitä siellä, vasta kotona.

Ai te ootte juoneet jo vettäkin. Milloin sitä saa alkaa antamaan? Ja se siis pitää keittää(kö)?

Kivaa, kun Aino on oppinut pakittelemaan :) En nyt muista kerroinko jo täällä, että Topi oppi kääntymään selältä mahalleen ja tekee sitä nyt ihan koko ajan :) Tuntuu että nyt olis jo hirvee hinku ryömiäkin. Kyllä se jonkin verran liikkuukin leikkimatollaan, tai pyörii ainakin ympyrää.

Ei oo kauan Minni kun sanoit, ettei jumppa jaksa kiinnostaa, nyt oot siis alottanut vai? Me alotettiin Topin kanssa tällä viikolla vauvajumppa ja ite kävin tänään itse vielä toisessa jumpassa. Pakko päästä tästä pullataikinasta eroon!!! Outoa vaikka painoa on nyt vähemmän, kuin ennen ekaa neuvolapunnitusta niin silti maha on isompi ku silloin. Mistä ne kilot on oikeen lähtenyt??

Meillä on tosiaan nyt nukuttu kolme yötä hienosti omassa huoneessa, 2 ekaa yötä 2:lla herätyksellä ja viime yönä 3:lla. Ja perunamössöä (teen tosi löysää siitä) menee joka päivä aina vaan enemmän :)

Nyt hyvää yötä ja pidetään Minni peukkuja, ettet tuu kipeeks, se ei oo kivaa, kun pitää kipeenä pystyä hoitamaan vielä toistakin. Kokemusta on :(

Elkku ja Topi 4kk+8pv
 
Hei kaikille,

Olen monta kertaa meinannut tänne kirjoittaa reilun 4 kk aikana, mutta olen sitten vaan lukenut juttuja. Aikasemmin olinkin tuolla elokuun odottavien puolella myös mukana.

Tässä meidän tarina:

Laskettu aika oli 31.8, mutta meidän suloinen hurmuri poika syntyi sektiolla 6.9. Lapsivedet meni ja sitten muutama päivä osastolla, synnytyssalissa yrittämistä 1 vrk ja reilu 80 h vesien menon jälkeen todettiin, että synnytys ei etene ja en ole tarpeeksi auki, joten siitä suoraan kyyneleet silmissä leikkaussaliin. Kaikki meni hyvin ja pojalle saatiin mitat 3860g, 53 cm ja 9/9 pisteet. Muutama päivä osastolla ja paranin suht nopeesti. 8 tikkiä on mahassa ja haava hyvin parantunut sekä siisti.

Reilut 4 kk on mennyt kuin siivillä. Joka päivä saa sanoa, että poika on kasvanut ja muuttunut sekä osaa uusia juttuja. Viime la aloitettiin kiinteät perunalla, muuten ollaan menty äidinmaidolla ja hyvin kasvaa. Peruna on suurta herkkua ja sitä menee koko aika enemmän. Sellasena löysänä mekin annetaan. Eilen neuvolassa oli 66 cm ja 7,1 kg. Maanantaina kääntyi ekan kerran selältä mahalle ja tosiaan tekee myös sitä koko aika melkein, kun on matolla. Huomenna ois vuorossa porkkana. Toinen vauvauinti kertakin on huomenna. Eka kerta meni tosi hienosti otteita opetellessa, ilman itkuja ja muuta siis. Kovasti poika haluaa istumaan pungeta. Milloin aiotte laittaa syöttötuoliin? Pitäisi hankki sellainen perinteinen tuoli, jonka saa pöytämalliksi. :) Luin muuten vauvalehestä, että niitä hymyhelistimiä saa tilattua jostain vielä, jos pakkauksessa ei ollut.

Aivan mahtavasti on kaikki mennyt, kun asenne on kohillaan ja vauva tulee elämässä hienosti mukana. Meidän poika on kuin Hangon keksi, varsinainen hymy poika. "Jutellu" todella pienestä lähtien ja seuraa kovasti ja on aina menossa mukana. Ei valita turhasta. Nälkääkin kestää jo todella hyvin. Ainoa vaiva on kuiva iho. Neuvolassa heti teilattiin, että ois maitoallergiaa. Lääkäri sano, että atooppinen iho ja eilen viimeksi taas voivottelivat, kun on niin pahasti kuiva iho, vaikka menny paremmaksi rasvomisella. Me ei ihan heti uskota allergiaan, koska ei ole valitusta, itkua, kakka on normaali ja poika on iloinen. Rasvataan ja seurataan talven yli tilannetta ja sitten ryhdytään muihin toimiin. Rasittaa, kun neuvolassa ollaan yliaktiivisia ja sellasia, että nyt ois jotain tosi vakavaa sitten pojalla. Oliko teillä kokemuksia samasta?

Yöt menee vielä 1-3 stopilla, tankkaa kovasti ja peruna ei vielä täytä niin kovasti. Ehkä se puuro sitten? :)

Vielä mennään libero3-vaipoilla :D. Kohta 4 on vuorossa. Vaatteita tarvis ostaa isompia, kun puolet on jo laitettu arkistoon pienuuden takia.

Sitteri ollu huippuostos ja hoitopöytä. Ostettiin joululahjaksi sellanen vauvojen jumppalaite, siis se sellanen, jota voi potkia ja hiplata roikkuvia juttuja ja sen voi laittaa vaikka sitteriin :). Leluja on paljon ja kirjoja. Nyt iskä on alkanut lukemaan pojalle kirjoja ja tykkää niin kovasti, potkii innoissaan.

Tosta verokortista. Miksi te muutatte sitä? Olen lukenut Kelan päätöksestä, että ne ottaa aina siitä 20% veroa, vaikka oma kortti näyttäs vaikka mitä.

Tiesittekö, että jos tekee toisen lapsen 3 vuoden sisällä ensimmäisen lapsen lasketusta ajasta, saa samaa vanhempainrahaa, kuin esikoisen kohdalla?

Hienosti on teillä kaikilla asiat ja innokaasti luen teidän juttuja melkein joka päivä, kun kerkiän.

Tarvii alkaa valmistamaan sitä kuuluisaa perunaa pojalle, kun kohta heräilee ja sitten vaunulenkille ulkoilemaan. Täällä Pirkanmaalla on aivan hillittömästi lunta. :)

Kaikkee hyvää teille äideille,
Tuikku ja poika 4 kk + 7 pvää <3
 
Kiva kuulla tuikku sustakin pitkästä aikaa! :)

Elkku just sitä lusikkamukia tarkotinkin! Ai sitä ei saa antaa kun soseiden ym. kanssa.. ompa tyhmää :( Luulin että se olis niinku hörpyttämisee tarkotettu, mut ei sit vissiin ollukkaan :/ Mut jos varovasti antais maitoa? Antaahan jotkut lusikallakin, jos ei muuten suostu ottamaan.. Hmm..
En tiiä milloin vettä on saanu alkaa antamaa :D Me alettiiin silloin kun alotettii kiinteet. Neuvolatätiltä kysyin joskus nii se sano että kesävauvoillehan annetaan jo aika pienenä jos on kuumia ilmoja, ja että periaatteessahan ei olis meidänkää mikää pakko antaa sitä. Tai että ei siitä vissiin mitää haittaakaa kyllä oo, muttei mikää välttämättömyyskään ole ;) Aloin antaa sen takia vettä kun siinä kirjasessa luki et 4kk pitäis alottaa harjottelemaa nokkamukia, enkä keksiny mitä muutakaan sinne olisin tunkenu :D En jaksanu sen takia käydä pumppaamaan, ja korvikkeen anto sen takia oli musta vähän turhaa, menis ihan kauheesti hukkaan!
Nii, ja joo se vesi pitää keittää, tai on ainaki hyvä. En kyl tiiä et kuinka vanhaks asti..

Joo, ei mua jumppa kiinnostanukkaan! :D Mutta kaverit houkutteli mukaan, niin kävin testaamassa ja oli ihan kivaa, eli taidankin alkaa käymään ;) Ja meen varmaan sit testaamaan vauvajumpankin kun se sisältyy siihen uinnin hintaan. Ja jos en tykkää niin sitte en käy! Oon käyny varmaan viimeks joskus viis vuotta sitte jossaan jumpassa, ja voin sanoa että sen kyllä huomas! :D Onko pikkasen paikat kipeenä? :D

Nyt on jo vähän parempi olo, eilen meni aikalailla sängyn pohjalla :(

tuikku mäkin luin vauva-lehestä että niitä helistimiä saa tilattua! Pitää varmaan hommata sellanen ihan periaatteesta! Ne on aika söpöjä! :)
Meillä ollaan aika pitään menty jo 4-vaipoilla, kun Ainolle on kuitenki painoa kertyny aika kovasti pituuteen nähden. Neloset oli helpompi laittaa päälle niin siirryttiin niihin! :) Nauroin tossa yks päivä ku huomasin että mun kummityttö 2-vee käyttää kans Liberon 4 vaippoja niinkun Aino! :D Vähän eri lailla siis painoa kertyny tytöille! :D

Eilen tuli eläinlääkäri reissu, kun huomasin Tupsun jalassa sellasen haavan. Aattelin heti et varmaan tullu siitä kun pari viikkoa sitten tää kävi yhen puoltaisomman koiran kimppuun. Ja nyt Tupsu oli repiny siitä karvat pois, niin vasta tuli näkyviin. Ei siitä oo mitenkään huomannu että mitään olis käyny. Ja hampaan jälenhän se eläinlääkäri sitte löyski siitä :/ Onneks ei kuitenkaa pahempaa. Ja itteähän tässä voi vaan syyttää kun oltiin omalla pihalla silleen että Tupsulla oli vaan hihna perässä, eikä yhtään huomattu että Tupsun vihamies lenkkeilee siitä ohi!
Nyt tolla on se tynnyri päässä ettei pääse nuolemaan sitä, ja että mua naurattaa kun se osuu koko ajan johonki! :D Kaikki on tiellä, sitte toi tökkii mua sillä kauluksella! :D Ei sais kyllä nauraa, mutta on se silti huvittavan näkönen! :D

Minni ja Aino
 
Kiva kuulla sustakin/teistäkin Tuikku! Mähän jouduin kans leikkaukseen etenemättömyyden takia, mut mulla päätös tehtiin jo saman vuorokauden aikana. Millanen sulla/muilla leikatuilla toi leikkaushaavan alue on nykyään? Onko muilla mennyt tunto siitä lähialueelta. Se on jotenkin häijyn tuntusta, kun ei oo tuntoa. Palaakohan koskaan?

Ai en tiennytkään tota, että ottavat aina vähintään sen 20%. Mut hei, kertokaas mitä tolle verokortille tehdään, mikä tuli postissa, vienkö sen töihin vai minne???

No empä ollut kuullut tuotakaan, että saa samaa vanhempainrahaa kuin nyt, jos tekee 3 vuoden sisään toisen lapsen. Mä en kyl aina tajuu noita lakeja mistä ne revitään!! Muutenkin kun nytkin se raha tulee jonkun vuoden 1 ja 2 tulojen mukaan, jotka on olleet huomattavasti pienemmät kuin nyt on, mutta ei silti niin paljon pienemmät, et sais käyttää nykyistä palkkaa laskentaperusteena. Aaaarrrggg!!!

Minni mäkin kävin eilen semmosessa jumpassa, että pelkäsin, etten pääse tänä aamuna sängystä ylös, mutta niin sitä vaan noustiin, eikä tunnu paikat edes kipeiltä! Vatsalihaksia oli kyllä ihan tuskaa tehdä, kun niitä ei siis ole. Kai sekin vähän vaikuttaa, kun on leikattu vatsalihakset poikki :( Mutta ehkä ne tästä pikkuhiljaa sieltä "löytyvät".

Onko teistä kukaan käynyt zumbassa? Kun se sisältyis noihin jumppien hintaan myös, mutta arkailen sinne menoa, koska en tykkää tanssimisesta, niin jos en sit tykkää/osaa sitäkään.

Topi on syönyt nyt parina päivänä maissisosetta ja ai ai kun on hyvää! Menee jopa paremmin alas kuin oma perunamössö. Ehkä siks, kun en ite saa sitä peruna niin soseeks mitä se maissi on. Seuraavaks kokeillaan sitte porkkanaa.

Mä löysin semmosen helistimen kirpparilta ja oli kyl pakko ostaa ihan vaan nostalgian vuoksi :)

Me vaihdettiin kanssa 4-vaippoihin, kun tuntu, että 3:t alko olee niin kireitä tai vaikee saada kiinni. Onhan noi 4:t vielä aika isoja, mutta ei kauan :) Ja onhan ne tarkotettu 7kg --> ja meillä oltiin viimeks neuvolassa 7,6kg.

No hyvä Minni että käytit Tupsun lääkärissä. Varmaan paranee aika nopeesti nyt, kun ei pääse nuolemaan sitä. Se kauluri päässä on kyllä tosi inhottava, mun kissoista kukaan ei ole koskaan oppinut liikkumaan sen kanssa, aina törmäilivät päin seiniä. Onneks ei ole monta kertaa jouduttu pitämään sitä.

Hyvää viikonloppua!

Elkku ja Topi 4kk 11pv
 
Tuikku heippa!Täällä meni aika samalla tavalla se synnytyksen kulku mullakin meni lapsivedet ja sitten jouduin jäädä yöksi seurantaan aamulla alkoi sitten supistukset mutta sitten ne vaan hävis ja illalla meni sitten sektioon.Haava tosi siisti ja ei pikkuhousujen alta näy ollenkaan. Aluksihan joskus vähän jomotti mutta nyt se on häipynyt..oon ollu aika varovainen tähän saakka sen haavan takia liiallisen urheilun takia.Nyt kun Pian 5kk kulunu niin alan reenata on jo niin puhistunu koko äiti:(Aluks kyllä alkoi laihtua mutta en tiä tekikö pillerit jekun..helppo niitä syyttää=D mut oireet tuli heti kun aloin syödä niitä=D


Onneksi pojan vattakin on tasaantunut..voi olla että oli jotain vatsatautia kun itekin olin niin kovalla ja ilmaa maha täynnä..mies sanoikin ettei sun kanssa voi nukkua samas huonees kun pojan kans kilpaa päästettii ilmaa ulos=DEn ole vielä kiinteitä aloittanut katotaan jos nyt mennää 6kk asti pelkällä tissillä kun paino nousee hyvää vauhtia..mut joo nyt tekee ruokaa :) P.s oli eilen outoa kun mamma oli yksin illalla ulkona työporukan kanssa pikkujouluissa syömässä...oli kyllä mukavaa käydä piiitkästä aikaa.Alkoholia en juonut yhtään koska poika tottunut niin hyvälle ettei juo korvikkeita...mut hyvä niin ei mullakaan ole krapulaa..se niin kamalaa..mä tykkään tästä kotona olemista..no joo kaikkia taas selitetty sikin sokin..nyt ruuanlaittoon..mukavaa sunnuntaita..:)
 
Täältä taas kuulumisia pitkästä aikaa..

Meillä Mikael on nyt ihan hirveessä nuhassa taas(oli sillon 2kk iässä) ja tänään käytettiin lääkärissä kun on hieronut tuota oikeeta korvaansa nin korvatulehdus siellä sitte oli.ihan niinkun arvasin nimittäin mulla oli pienenä tosi usein korvatulehduksia ja miehellä kanssa. Ja lääkäri epäli myös että saatta olla nielu-ja kitarisat liian isot kun Mikael kuorsaa aina välillä.

Meillä syödään jo ihan kaikkea. Kala on ainut mitä en ole antanut ja jotain viljoja kanssa. Liharuoat on suurinta herkkua ja puurot ja hedelmäsoseet menee myös.. Minun tekemät kasvissoseet ei meinaa upota.
Ja nyt kun mikael syö niin usein päivällä niin yösyönnit jäi viime maanantaina pois, mutta meillä ei vieläkään ole mitenkään "hyviä". Mikael on nyt heräilly koko tämän viikon 4-7 kertaa yössä mutta en tiedä johtuuko se nyt tästä nuhasta mutta se alkoi vasta toisspäivänä saa sitten nähdä kuhan parantuu. Mutta rupeaa kyllä jo tuntumaan että tuo poika ei ikinä nuku öisin kunnolla koska ei ole ikinä nukkunut 4,5 tuntia pitempään.paitsi sillon kun sai ekat rokotteet. mutta tilasin nyt semmoisen unikoulukirjan kun kevyt matka höyhensaarille tai jotain sellaista..mutta onneksi mikael nukahtaa yksin omaan sänkyyn paitsi joskus öisin täytyy sitä hieman silitellä tai ottaa syliin että uudestaan rauhottuu

JA tuosta mahalleen kääntymisestä. Mikael kääntyi tuossa 4,5kk iässä ja nyt sitten ei meinata olla selällä enää ollenkaa.sitterissäkin pitäis kääntyä ja yöllä sänkyssä ja sängyssä kun kääntyy niin heti alkaa huuto.

Ja hampaatkin kohta jo tulla tupsahtaa..Ylös vielä ekat tulossa ja ne on jo ihan pinnassa.neuvolantätikin maanantaina sanoi että ei mene muuten pitkään enää..JA kyllähän nuo näyttäisi heti perästä alaskin tulevan. olenkin tässä miettinyt että voiskohan tuo nuha johtua myös niistä hampaista kun muistan joskus lukeneeni että kun hampaat puskee läpi niin on nenä tukossa?

JA viime neuvolassa maanantaina oli painoa 7300g ja pituutta 67,5cm.Neuvolantädin mielestä liian vähän painoa niin ollaan nyt joudutta laittamaan ruoan sekaan ruokaöljyä.mutta en kyllä aio pitkään sitä laittaa kun ei Mikael ole todellakaan laihan näköinen ei edes sen tädin mukaan. Ja rokotuksetkin saatiin ja tällä kertaa niistä sitten nousi kuume mutta ei onneksi kova, enintään oli 37,8 astetta..

Ja joku taisi kysyä noista gerazette pillereistä niin minä olen kohta 3kk niitä syönyt eikä menkkoja ole vieläkään tullut mikä on kyllä hyvä eikä oikeen muuta oireita ole kun välillä on semmosia raskausoireita niin pitää testejä tehdä ja finnejä on tullut kyllä jonkin verran mutta en aio kyllä vaihtaa.

Marakatti ja Mikael 5kk 10päivää:heart:
 
Aika menee niin hurjaa vauhtia, huomenna sitä ollaankin jo 5 kk ! :) Soseita syödään paljon, etekin hedelmäsoseet on mieleen. Miten teillä menee päivärytmi? Ihan niinkuin kellon mukaan aamuheräämisestä iltaan? Me vasta olalaan yrtietty tehdä jotakin rytmiä pojalle, että tulis jotain tolkkua tästä. Mekin ollaan menossa vauvauintiin, vähän myöhään mutta parempi ku ei milloinkaan :D Kellään ruvennu vierastaa sukulaisia/ ystäviä? miellä rupesi itkemään kun annettiin minun äitini syliin lauantaina, 5 minuuttia kun oli totutellut niin ei enään vierastanut, mut voi mikä ilme Jannella oli kun se katto ettei olekkaan nyt äitin tai isin sylissä! :D Mini pillereitä täällä syödään ja ei mitään oireita ole ollut :)

tuikku Kiva kuulla teistä pitkästä aikaan :) Meillä tota ihottumaa on myös, ei niin paljoa kun on ollut. Poskiin se tulee ainakin kuolasta, ja jos ulos vie niin pakkasesta. Jaloissakin meillä oli paljon, mut se johtuu aina pyllyn pesusta, rasvattu perus voiteella aamuin illoin niin on parantunut :)

marakatti Meillä myös unettomuutta yöllä, olen harkinnut sitä että 6 ja puolen kk ikäisenä aloitetan unikoulu kotona. Silloi kun miehelläni on vapaata. Itse menen toiseen huoneeseen unkkumaan ja mies unikouluttaa. Noista ruuista kyllä mietityttää että mitä sitten pitäisi syöttää päivällä 5 kertaa että varmasti ei tule nälkä pikkuiselle.

Mut nyt täytyykin mennä herättämään Janne unistaan, ettei päivärytmi mene sekaisin :D
Lumi ja Janne 4 kk 30 pv <3
 
Lumiponi Meillä on tällänen päivärytmi:
07-07.30 herätään aamulla ja syödään aamupuuro ja juodaan maidot
10.30-11.00 aamuruoka (lihasose) ja maidot päälle
14.00 välipala eli siis pullollinen maitoa
16.30-17.00 iltaruoka (kasvissose)
19.00 kylpy ja iltapuurot sekä maidot ja nukkumaan käypi heti kun on syönyt =)
Päikkäreillä ei taas ole mitään rytmiä, kun Ella ei ole ikinä pitkiä päikkäreitä nukkunut, pisimmät olleet tunnin, et päikkäreitä mahtuu päivään ainakin neljät.

Patience ja Ella 5kk :heart:
 
Meillä päivärytmi on jotakuinkin tämän näkönen:

9.30-10 herätään, rinnasta syödään hirmu satsi maitoa
n. 11.30 syödään uudestaan ja sit nukahtaa päikkäreille
Päikkärit kestää 1-4 tuntia, että ei hirveesti rytmiä niissä meilläkään ole.

Iltapäivällä syödään ja leikitään ja nukutaankin jossain alkuillasta uudestaan tunti-pari, ja sit mennään yöunille 22.30-23.00 aikaan. Nestori ei herää kertaakaan yöllä, vaan nukkua posottaa tuonne 9.30 saakka. Ihan liian helppo lapsi näitten nukkumisten suhteen, laiskistuu ittekin kun saa nukkuu niin pitkät yöunet :D

Eilen maistettiin ekaa kertaa perunaa, muuten ollaan ihan tissimaidolla vielä. Pikkuhiljaa alotellaan maistelemaan eri juttuja :)

titityy ja Nestori 5kk 4pv
 
Sartsa83
Patience mut nukkuuks teidän Ella sit miten yöt? Kuulostaa järkevältä rytmiltä... vaikka miten meillä rytmittelis ruokailuja, yöt menee nykyään ihan surkeesti ja päivällä Arttu ei muuta tekiskään kun nukkus... okei, valvookin kyllä paljon päivisin, mut päikkäreitä ajallisesti tulee nukuttua yhteensä sellaset 2-4tuntia. Ja yöt sitten nukutaan tosi huonosti. :( Mistä lie johtuu.. en osaa sanoa.. kaikkeni oon jo tässä tehny eikä mistään tunnu olevan apua. :(

Anteeksi te joiden lapset nukkuu niin hyvin yönsä, oon teille HELVETIN kateellinen. Mä antaisin tällä hetkellä mitä vaan, että Arttu nukkuis yönsä. Ennemmin mä silti jaksa öisin sitä kiukkuilua ja heräilyä kuin päivällä kitinää. Outoa sinänsä. Mutta haluisin toki nukkua itekin, koska oon sitten järjettömän väsyny. Viimenen puoltoista viikkoa menny aikalailla 2-6 tunnin yöunilla omalla kohdalla. :( En vaan kertakaikkiaan saa nukutuks. Oon miettiny raskauden jälkeistä masennusta ja vaikka mtiä, mutta kun ei muut oireet taas viittaa siihen.. nukkumisongelma mulla on kuitenkin syntyny. Arttu nukkuu vaihtelevasti 6-10 tuntia, mutta ei yhtäsoittosesti. Herää 1-5 kertaa yössä, mutta vain pari kertaa haluaa maitoa. Silti sitä öiseen aikaan tuntuu menevän melkein enempi kuin päivällä. Joskus enempi ja monesti itkee unissaan (epäilen ikeniä, joihin on hampeja tulossa alas kaksi, mutta eivät vaan putkahda pihalle) tai sitten toinen näkee painajaisia jostakin.

Arttu on päivisinkin alkanu oleen nyt aika levoton. Mä en enää välillä tiedä, mitä pitäisi tehdä että mun rakas olis tyytyväinen. Alkaa loppumaan neuvot totaalisesti kesken.

Mut näin me siis syödään:

08.00-08.30 herätys
09.00-09.30 Aamupuuro + maidot päälle (sen mitä syö). Puuron yhteydessä vähän hedelmäpilttiä et puuro menis paremmin alas.
12.00-13.00 Kasvis, liha tai pelkkä hedelmäpiltti (vaihtelen välillä, niin ei käy maut tylsiksi) + maitoa päälle... yleensä maito ei maistu heti, vaan menee noin tunti eteenpäin ja sitten juodaan maitoa.
16.00-17.00 Iltaruoka tai pelkästään maitoa... joskus hedelmäpiltti. Tässä sama homma kun päivällä.
19.00-20.00 iltapesu
20.00-20.30 Iltapuuro/velli + maitoa
Sit alkaa se iltakiukku kun nukkumaan suunnitellaan... monesti nukahtaa 21-> ja sitten herää melkein heti ja yöunille nukahtaa 22-23.

Tuo on nyt vähän muuttunu. Aiemmin ruvettiin seiskan aikaan laittelee iltapesuille ja yökkärin vaihtoon jne., mutta se alko tuntuun liian aikaselta, kun iltakiukku oli vielä pahempaa mitä se on viime aikoina ollu, joten myöhäistettiin tota pikkasen ja vähän on helpottunu.. Yritin myös että tuossa aamupäivästä.. 11 aikaan antais tota kasvis tai lihapilttiä, mutta yleensä sillon Arttu on aamupäiväpäikkäreillä... ja heti herättyään ei puurot maistu. Heti herättyään Arttu on yleensä niin ilonen, että haluaa keskustella, joten meillä menee se aamu siinä seurustellessa. Sitten syödään ja lähetään vaunutteleen jollon sitten Arttu nukkuu nuo ekat (yleensä pisimmätkin) päikkärinsä. Mut tämä aikataulutus nyt on edelleen vielä hakemista. Kun aloteltiin hetki sitten nuo kasvis ja lihapiltit ja niiden kanssa sitten tuo, et koska syödään ja mitä.

Mut tosiaan.. mä oon välillä niin hukassa tuon jätkän kiukkuilun kanssa. En tiiä mitä tekisin... ei siis oo tullu mitään pahoja ajatuksia, mutta turhauttaa ja ahistaa kun ei tiiä miten voisi auttaa. Ja huutoa ei jaksaisi kuunnella 24/7:aa, kun ei kolikkiakaan ole, eikä ns. "syytä" sille, jonka ymmärtäis ja täten pystyis antaa toisen välillä vaan huutaakin. Mut suurin epäily on nuo ikenet. Ja joskus mietin jopa tylsyyttä. Mut Artulla on kuitenkin touhuttavaa ja on paljon lattialla lelujenkin kanssa ja leikitään yhdessä ja seurustellaan.

Mut perjantain neuvolaa odotellessa.. pääsee vähän keskusteleen asioista ja tiedusteleen, mitä tässä pitäs tehä tuon omankin nukkumisen kanssa.

Sartsa ja Arttu kohta 5kk :heart:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen kanssa niin kateellinen niille keitten vauvat nukkuu yöt kokonaan tai edes vähän pitempiä pätkiä..viime yö meni taas niin että nukku jopa 21-02 yhdellä herätyksellä mutta sitten heräiltiinkin melkein ½-1 tunnin välein loppu yö mutta nukku jos tuota voidana nukkumiseksi sanoa nii 10 asti. Ja meillä kanssa Mikael on välillä päivisinkin äkänen niin sillon tuntuu että pälli leviää ku ei tiedö että mikä sillä oikeen on hätänä ku tuntuu että mikään ei helpota.mutta kait meilläkin ne ikenet vaivaa aika paljon kun on 4 hammasta tulossa samaan aikaan näköjään kun tänään sain vähän tarkemmin katsottua.
 
Mä niin tiedän miltä teistä Sartsa ja Marakatti tuntuu! Siis kun toinen ei nuku öitä kunnolla vaan herää 1-2h välein. Vielä reilu viikko sitten meilläkin herättiin. Eka herätys oli klo 22-23 ja siitä heräs 1-2h välein aamun asti. Vaan eipä herää enää! Siirrettiin siis Topi nukkumaan omaan huoneeseensa ja toissa yönä heräsi vain kerran, klo 4.30. Ja nukkumaan menee 19-20 ja herää aamulla 8-8.30. Kahdella herätyksellä ollaan menty nyt siis viikon verran ja silloin annan tissiä ja unet jatkuvat taas, kun laitan takas sänkyyn. Vähän aikaa höpöttelee siellä itekseen, mutta nukahtaa ite, vaikka menen itse takas omaan makkariin nukkumaan. Yöllä en anna edes tuttia, ettei mene sen kanssa pelleilyksi, niinkuin iltaisin yleensä menee. Me tosin aloitettiin soseet tässä samaan aikaan, että en tiedä onko tuo omassa huoneessa nukkuminen pelkästään vaikuttanut parempiin uniin vai nuo soseet. Mulla Sartsa alkoi tulemaan myös noita uniongelmia, en saanut vain enää unta ja katsoin vaan kelloa ja mietin, että kohta se Topi taas herää uudestaan...Nyt olen saanut viikon verran tankattua unta taas varastoon ja oon kyllä kuin eri ihminen! Enää ei ole tullut mitään itkukohtauksiakaan pitkään aikaan :) Mutta kuten Sartsa itsekin epäilit, niin luulen myös, että ne hampaat saattavat kyllä nyt vaivata Arttua. Tsemppiä!
 
Sartsa Ella nukkuu yön putkeen eli meillä ei öisin syödä tms, mutta joutuu pariin otteeseen käydä tuttia laittamaan uudestaa. Voimia sulle Artun heräilyjen kanssa, ei varmaan nyt sua lohduta, mutta kyllä se tulee helpottumaan :hug: Esikoisen kanssa meinaan heräiltiin vielä 5kk iässä pariinkin otteeseen syömään öisin, mutta sitten se helpotti vaikka silloin se tuntuikin, ettei se mihinkään muuttuisi. Niin ja muillekin isot jaksamishalit pienten kullannuppujen yöheräilyjen kanssa:hug:

Patience ja Ella
 
Varhaista huomenta kaikille! Jätkä jatkaa uniaan, mut mun unet loppu kesken, niin tulin tänne taas pitkästä aikaa.. =)

Synnytyksestä. Mulla sama juttu Tuikkun ja Bella86 kanssa. Tai siis olin raskausmyrkytyksen takia jo valmiiksi sairaalassa, käynnistivät siellä synnytyksen. Kaikki lähtikin ihan hyvin käyntiin ja synnärille lähdettiin kun vedet meni. Synnytys kesti 12h, mutta sitten loppus ihan yht´äkkiä. Lääkäri teki ratkaisun jätkän tiheän sykkeen takia ja päätti että, kun aamuvuoro tulee niin aletaan leikkaamaan. Aamuvuoron tuloon oli n. puoli tuntia.. Sitten sitä maattiin kiireellisessä sektiossa, mutta onneksi olin tajuissani ja sain miehen viereeni. Hirveää oli, kun jätkän sokerit tippuivat liian alhaisiksi ja hän joutui teholle ja mä omalle osastolle. Sain vaan hetken pitää häntä sylissä ennen siirtoa ja siellä omalla osastolla maatessani en edes tajunnut että mulla on lapsi! Vasta seuraavana päivänä sain luvan mennä häntä tapaamaan.
Haava parantui tosi nopeasti ja en kyllä muistanut sitä edes juurikaan varoa. Mutta siis alue on edelleen tunnoton, kuin myös umpparileikkauksen arven ympäristö edelleen, vaikka siitä leikkauksesta on jo varmaan 8vuotta.

5kk-neuvolakuulumisia. Pituus 67cm, paino 7055g ja pää 43,2cm. Saatiin siis määrä lisätä öljyä soseisiin, että jäisi energiaa kaiken liikkumisen ja touhottamisen jälkeen kasvamiseenkin. Painoa tosiaan n.400g edellisestä käynnistä. Rokotteet nosti taas hiukan lämpöä ja seuraava päivä oli vähän väsynyt.

Vettä meillä ollaan "juotu" jo heti kun 4kk tuli täyteen ja aloitettiin soseiden syönti. Ei oo keitetty, kun neuvolan täti sanoi ettei tarvii.. Ja tosiaankin ihan lasista ja nokkamukista sitä menee. Jätkä haluaa mukin omaan käteen ja välillä se nokka jopa osuu suuhunkin. =)
Nokkamukin käytöstä sanoi neuvolantäti, että voi huoletta käyttää, mutta täytyy olla varovainen ettei pääse hörppäämään liian paljon vettä, siis tukehtumisvaaran takia.
Velliä syödään aina välillä, mutta se syödään kans lusikalla kuten muutkin ruoat. Mä vähän vierastan tuttipullon "turhaa" käyttöä, ehkä vähän liikaakin kun olin jo nyt vierottamassa jätkää pullosta, mutta taas tuo ihana neuvolatäti sanoi ettei vielä kannata. Kuulemma vasta vuoden iässä kannattaa alkaa sitä suunnittelemaan. =)

Meillä ei oo mitään tarkkoja kellonaikoja päivärytmissä, mutta päivät sujuu jotenkin näin:
herätys ja korviketta
väliunet ja touhotus
puuro+maito ja pukeminen
pihalle ja unet
ruokaa ja laulua ja leikkiä
vähän unta
leikkiä ja ruokaa ja touhotusta
puuro, iltapesut ja maito
Siis soseita kahdesti päivässä, toinen kasvis ja toinen liha. Puuroa aamulla ja illalla. Hedelmä- ja marjasosetta ja korviketta aina välillä tarvittaessa lisäksi.
Yöunille jätkä alkaa klo 19.30-22, riippuu päiväunista..

Hereillä ollessa jätkä on koko aika liikkeessä, haluaa istua ja seistä. "Ryömii" tai matelee lattialla joka suuntaan hitaasti mutta varmsti ja pitää samalla hirveetä älämölöä.. =) Sitä on hauska seurata! Sitterissä ollaan vaan lähinnä syömisen ajan, viihtyy lattialla paremmin. Nyt hyppykiikku harkinnassa. Haluaisin sellaisen kävelytuolin, mutta meillä on niin ahdasta että olisi aika tarpeeton hankinta.

Meillä tosiaan siirryttiin nukkumaan omaan huoneeseen noin kuukauden iässä, kun musta tuntui että toi isännän kuorsaus häiritsi jätkän unia, nyt nukkuu paljon paremmin. Ja siis koko yö nukkutaan, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. =)

Nyt odotetaan innolla helmikuun lopulla tulevaa pohjoisen reissua, että miten mahtaa meidän pikku perhe pärjätä tuon 1100km automatkan ja vielä takaisinkin pitäisi sieltä päästä.. =)

Mukavaa talven jatkoa kaikille ja reippaita ulkoilukelejä!!
Mä yritän vielä saada unta takaisin, ennen kuin tuo ihana pikku tuhisija herää.. =)
 
Hei, tuli sellanen ajatus mieleen, että olisiko teistä kuinka moni kiinnostunut jakamaan kuulumisia myös facebookissa?? Aika monella ryhmällä täältäkin on ryhmä siellä ja minä ainakin olen aikamoinen faceaddikti (tunnustan) :LOL:, että olisiko kiinnostusta, jos ryhmän sinne laittaisin pystyyn? Siis ryhmä olisi salainen eikä muut kuin sinne kuuluvat pääsisi sitä lukemaan, eikä edes kaveriksi tarvitsisi pyytää, vain liittyä.=)
Tälläisen ajatuksen sain niin kertokaas mitä mieltä olette =)

Patience ja Ella
 
Verkokortista: Kävin tänään verotoimistossa soitettuani ensin Kelaan. Hain muutosverokortin SOSIAALIETUUTTA varten ja veroprosentikseni tuli 14%. Siinä otettiin jo huomioon se, että palaan töihin mahdollisesti lokakuussa. Mutta sitä veroprossaa pystyy sitten vielä muuttamaan, kun selviää milloin palaan töihin.

Patience toi Facebook-ryhmä kuullostaa hyvältä. Se ois vielä "intiimimpi" keskustelupaikka kuin tämä, itse huomasin eilen, kun googlettelin jotain tietoa että sieltä pompsahti OMA KIRJOITUKSENI, jonka oon tänne kirjoittanut :(
 
Sartsa Meilläkin on tuota ilta kiukkuilua ja myöhään yöllä menee vasta nukkumaan joskus 12.00-01-00, aikaisemmin ei suostu menemään millään enkä itse jaksa tapella....nukkuu noin 4-5 h ja sit syömään ja sit herää tunnein välein joka rasittaa paljon. Päikkäritkin menee miten sattuu, ja nukkuu semmoset 30 min. Se mikä auttaa mua jaksamaan ollaan miehen kanssa tehty niin, että viikonloppuisin hän herää lauantaina tai sunnuntaina siinä 9 aikaan missä yleensä minä herään arkipäivisin lapsen kanssa ja minä saan jäädä nukkumaan aamun rauhassa, kun mies touhuaa Jannen kanssa :) Se on helpottanut kummasti. Mietin että tuo päiväkiukuttelu jota meilläkin esiintyy on varmaankin se tylsyys lapsella. Kokoajan pitäisi olla tekemässä jotain, eikä yksin sitten jaksa leikkiä vaikka olisi millaisia juttuja lattialla. Ikenet kutiaa myöskin, kauan kutissut ja näkyneet että sieltä on tulossa hampaat, mutta hitaasti tulevat. Joskus illalla jos on yhtä huutoa ja ei maistu ruoka eikä mikään, niin silloin on ikenet kipeet, ja oon antanu joko suun kautta vauvoille tarkoitettua lääkettä tai sitten supon joka on auttanut tähän.

Täytyy myöntää, että itekkin olen kateellinen niille joitten lapsi nukkuu kokoyön. Olisi niin ihanaa nukkuu koko yö ja herätä aamulla virkeenä päivätoimiin ja olisi paljon energiaa lapsen hoitoon, silloin sitä jaksais touhuta päivät pitkät lapsen kanssa. Milloinka olette unikoulun ajatelleen aloittaa jos lapsi ei nuku yöllä? Kiitti kaikille noista päivärytmi jutuista, oli mielenkiintoista lueskella niitä :)

Patience Kuulostaa todella hyvältä tuo tuommoinen facebook-ryhmä :D

Iltoja kaikille! : )
 
Kiva, että tykkäätte ideasta =) Loin äsken ryhmän ja ne ketkä sinne haluavat liittyä (ketkä ovat facebookissa ja mielenkiintoa löytyy) niin ryhmä löytyy nimellä Elokuussa 2010 synnyttäneet (KaksPlus) ja sitten vaan pyyntöä saada liittyä ryhmään niin saan teidät sinne lisättyä.
En missään nimessä halua kuitenkaan tätä ryhmää täällä kaksplussassa unohtaa, tietenkin tännekin kirjotellaan entiseen tapaan , mutta facessa se jotenkin tuntuu nopeammalta ja helpommalta.
 
Patience Kiitos sulle hyvästä ideasta :flower: ja on toimittu ohjeiden mukaisesti.. =)

Piti kysymäni kaikilta, joilla jo syödään soseita, teettekö soseet itse vai ostatteko kaupasta? Mä teen itse (ainakin toistaiseksi) sillä täytyyhän mullakin olla jotain tekemistä yöllä.. =) Teen siis muutaman kerran viikossa isommat satsit eri soseita ja sit laitan pakkaseen. Ja myös puurot ja velllit keitän ihan perushiutaleista, hienonnan ne vaan ensin sauvasekoittimella. Katsotaan nyt kuinka kauan jaksan intoilla tästä asiasta, mutta kun koitan omassakin ruokavaliossa välttää eineksiä. Hedelmä- ja marjasoseet ostan kylläkin valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Soitin tänään neuvolaan, vaikka perjantaina on sinne aika, koska mua alko vaivaamaan kauheasti kun tuolla esikoisissa kirjotettiin että Artun huonosti nukutut yöt vois johtua myös soseista ja siitä että syötän sille montaa erilaista(???). En pitänyt sitä ollenkaan pahana vaikka siellä kirjotettiinkin noin, mutta aloin miettimään niin syntyjä ja syviä siitä ja syytin itteeni huonoksi äidiksi, että oli pakko kysyä asiasta neuvolasta. Sieltä kuitenkin sanottiin että lihasoseet/kasvissoseet ja puuro on Artun kohdalla jo ookoo, koska Arttu on syntymästään lähtien joutunut vetämään korvikkeita ja on jo huomattavasti ikäisiään kookkaampi ja kehittyneempi. Arttu on siis periaatteessa jo vanhempi vaikka ikä ei numeroina oisikaan. Varmistin vielä, että teenkö väärin antaessani Artulle jo tässä vaiheessa ja sieltä sanottiin, että jokainen vanhempi tekee parhaaksi katsomallaan tavalla ja hänellä on asiakkaita, jotka ovat alottaneet noi lihasoseet jo paljon aikaisemmin. Nuorimmat olivat 3,5kk ja heille on muutenkin soseet alotettu jo 2,5kk iässä. Joten kun mä alotin Artulle noi soseet 2vkoa ennen 5kk ikää, sanoi neuvolantäti, että se oli Artun kohdalla ihan hyvä aloittaakin.

JA Arttu nukkui viime yön hyvin. 21.30-4.45 ajan kertaakaan kitisemättä ja heräämättä. 4.45 heräs maidolle ja sitten taas posotettiin unta aina tonne 8.20 saakka. Mä jopa nousin ennen Arttua keitteleen kahvia ja laitteleen valoja päälle olkkariin ja ns. alottelemaan päivää ja Arttu heräsi sitten itsekseen ja jutteli kovasti sängystä. Ja illalla sentään mies anto ensin sellasen 1dl:n puuroa ja noin 60ml maitoa päälle ja vielä myöhemmin Artulle maistu velliä 100ml. Ja näillä hän tosiaan nukkui tuon pitkän pätkän kitisemättä ollenkaan. Laitoimpa vielä tumputkin (äippäpakkauksen) käteen, niin ei päässyt herra raapimaan päätään eikä hinkkaamaan naamaansa saati syömään käsiään. Sekin varmasti oli syynä että oli rauhallinen.

Ja tämä päiväkin on menny hienosti. Arttu on ollu tosi ilonen koko päivän ja kitissy vaan pariin kertaan väsymystä. Käsikään ei ole käyny tänään niin paljoa suussa kun normaalisti mutta kuolaa tulee ihan riittävästi.

Mutta siis niin.. pitimäni vielä palata tuohon ruoka-asiaan. Neuvolantäti sanoi että SUOSITUKSENA on 5kk:n ikä joissakin puuroissa ja kaupan hyllyltä löytyy paljon 5kk:n ikäselle sopivia soseita, ellei itse halua tehdä. Mutta totesi, että Arttu ei paljon kuulu näihin "yleisesti ottaen lapsille annetaan sen ja sen ikäsenä sitä ja tota", koska Arttu tosiaan tarvitsee ruokaa eritavalla kuin muut vastaavassa iässä olevat. Myös paino vaikuttaa paljon siihen, millon voi/kannattaa/saa alottaa liha/kasvissoseet paremmin. Ja koska Artun paino huitelee korvikkeen takia pilvissä, niin soseitten avulla maidontarve on vähentynyt ja täten Artun paino ei ole noussut pilviin enään. Perjantaina senkin näkee pitkästä aikaa, missä mitoissa herra menee, kun meillä on 5kk neuvola.

Patience mähän perustin esikoisesta haaveileville tuonne fb:hen The ykköset -ryhmän kaksplussalaisten kanssa. :) Että sopiipas oikein hyvin mullekin tuommonen. Sekin on salainen ryhmä. :)

Kaisa ja poika mä tein noi peruna-porkkanat ja peruna-parsakaalit ite, mut nuo lihasoseet ostan ja ajattelimpa kokeilla 5kk ikäselle tarkotettua kalastajankin herkkua joku päivä kun ostin erilaisia soseita kaappiin. :)

Meillä Arttu kun tykkää noista liha/kasvis/kana soseista ihan kamalasti. Menee paljon paremmin alas kuin nuo tavalliset peruna-porkkana tms.

LumiPoni jaksamista myös sinne Jannen kanssa! :heart: Raskastahan tuo on, mutta helpottanee ihan varmasti jossain välissä. Hyvä että mies herää teillä vkonloppuisin, että saat sinä levätä. Meillä kans mies on kyllä ihana kun antaa sitten mun nukkua jos oon aivan poikki katki. :) Tsemppiä kovasti sinnekin! Meillä tosiaan helpotti tuo puuro + velli ja tumput käsiin. :D Ainakin viime yöksi helpotti. Katsotaan mitä tuleva yö tuo tullessaan.

Itkun kautta ainakin äsken nukkumaan mentiin kun kiukutti taas jokin niin kovasti. Tämä äiskä pistää pian oman päänsä tyynyyn sohvalla ja mies saapi mennä makuuhuoneeseen nukkumaan Artun lähelle. :) :heart:

Iloiset Sartsa ja Arttu paria päivää vajaa 5kk :heart:
 
Oijoi! Muutaman päivän vaa olin poissa ja onki näin paljo tekstiä! Ehkä mä tästä selviän ;)

Käytiin siis tosiaan viime lauantaina ekaa kertaa vauvauinnissa ja se oli kyllä tosi kivaa! :) Meill meni Ainon kanssa tosi kivasti, pukkarissaki Aino käyttäyty mallikkaasti, eikä itkeny ku yhen kerran siinä vaiheessa ku oltiin lähössä pois ja oli jo paljon päällä! Oompa ylpee pikkusesta! :heart:
Mä en niiiiin tajuu et miks Aino on menny muuttamaa sen niiin hyvää rytmiä! :( Nykyää se ei nuku ku kahet puolen tunnin päikkärit päiväl ja sitte illal vetäsee sellaset parin tunnin päikkärit ja sithän uni ei tuukkaa enää sit ku pitäis käydä nukkumaa yöuinille... En jaksa! :( Ja tuntuu et yöunistaki tulee kokoajan vaa takapakkia... Ennen kuitenki meni kepeest kahel herätyksel, nyt tuntuu et järjestää parintunnin välein herätää. Alkuu autto se korvike iltaa vasten, ei enää :/ Sori ku valitan, mut oon vaa ihan puhki tohon. Sit yölläki Aino ei kyl aina haluu ruokaa, mut jotaki se sätkii ym. etten saa nukutuks!
Onneks huomen neuvola, jos siel osaisvat kertoo et mitä voisin tehä ton asian etee.. Ne piikit kyl vaa pelottaa, oon lukenu et aikamonen teiän lapsille on tullu niist kuumetta? :(
Aino on ihan järkyttävän kova peruuttelemaa nytte ku oppi sen kunnolla! Peruuttelee ties minne ja joudun sitte vähän ettii sitä et minne on menny :D Mut toisaalta se viihtyy niin sit vähän paremmin yksiksee ku maisemat vähän muuttuu ;) Nii, ja eilen opittii kääntymää selältä mahalleen, nyt meillä siis osataan molemmat suunnat :) Mut ei kyl oo kauheesti kääntyilly noin päin, no kai se sitte aikanaa :)

Sartsa oon ihan samaa mieltä sun neuvolatätin kanssa, kyllä sä äitinä tiedät oman poikas parhaan :) Arttu tosiaa on aika isokokonen kaveri, ja pitäähän isojen miesten syödä isosti! ;) Ja mitä joku 2vk merkkaa missään tollasessa? Ei varmasti yhtään mitään! Niin pieniä aikoja!
Nyt teet vaan just niinku parhaaks näät! :heart: Ehkä eriasia jos jotain pihviä alkaisit sille syöttämään :D
Oi, hyviä unia omassa rauhassa! :) :hug:

kaisa ja poika mä tein alussa soseet ite, nyt oon jo laiskistunu. Sain traumat bataatin teosta, koko keittiö oli bataatissa! :D Pitäis taas ottaa itteään niskasta kiinni ja alkaa tekemään, mutta kun olis niin paljon kaikkea muuta...........

Patience kiitos kivasta facebook ideasta! :) Mäkin toimin ohjeiden mukaan, vaikka hieman hankalaa se olikin ;D Meinasin jo menettää hermot kun en tajunnu että mistä löydän sen ryhmän :D Mutta nyt onneks löysin! Jippii! :wave: :D

Nyt mun on ehkä pakko mentävä nukkumaan etten tähän sammu!
Kauniita unia kaikille! :)

Minni ja Aino :heart:
 
Moi taas kaikille!
Minni234 otti taas puheeksi tuon vauvauinnin. Mä oisin niin kovasti halunnut kans vauvauintiin, mut olin vähän myöhässä (noin tunnin) ilmottautumisen kanssa ja kaikki ryhmät oli jo täynnä. Onko teistä kukaan uskaltautunut vauvan kanssa uimaan ilman tuota ryhmää??? Meillä kun tuolla kylvyssä kun viihdytään niin hyvin, niin tekisi mieli käydä kokeilemassa polskuttelua uimahallissakin, mutta en ole vielä uskaltanut. Mutta jahka saan jonkun naispuolisen kaverin kanssani puhuttua hallille, niin sitten kyllä mennään kokeilemaan. Mä oon jotenkin tosi arka tuolla julkisilla paikoilla liikuttaessa. Pelkään aina tekeväni jotain väärin pojan kanssa ja muiden arvostelua. En ole ennen välittänyt juurikaan muiden mielipiteistä, mut nyt oon tällänen arkajalka. En oikeen vieläkään kehtaa kulkea kadulla kantoliinankaan kanssa, kun pelkään että olen sitonut sen jotenkin väärin ja mietin että mitä kanssakulkijat ajattelevat, jos liina on väärin sidottu. Jätkä kyllä aina viihtyy hyvin liinassa, että ainakin se taitaa olla jätkän mielestä oikein sidottu.. =)
Elikkä, jos ootte käyny uimassa ilman tuota ryhmää, niin käytännön vinkkejä uimahalliin kaivataan!

Ruoka-asiaan vielä. Juu, se on hyvä muistaa että noi suosituksen ovat ohjeellisia ja jokainen vanhempi tekee päätöksen oman lapsensa ruokavaliosta. Ja toiset vaan kaipaa tuhdimpaa ruokaa aikasemmin. Ja meillä tosiaan myös paiväunet parani silloin kun siirryttiin soseisiin, vatsa ilmeisesti pysyy täydempanä pidempään. Niin ja meillä ei edes syödä joka päivä lihasoseita, koska me vanhemmatkaan ei syödä joka päivä lihaa.

Ja yöuniin.. Voin kuvitella kuinka raskasta se on kun ei saa nukuttua kunnon yöunia. Meillä on ihan muutama yö menny itkuisesti ja heti oon ollut ihan huolesta soikeena, kun poiketaan normaalista nukkumatyylistä. Mutta seuraava yö on aina sitten mennyt hyvin. Mutta minulla itselläni on tullut jonkin asteisia univaikeuksia. Aamulla ei meinaa millään jaksa nousta ja päivälläkin vois nukkua melkein koko ajan, mutta illalla kun on tiskit ja pyykit ja ruoka-asiat saanut järjestykseen, ei sitten enään nukutakkaan. Yritetään aina kehittää päiviksi kaikkea aktiviteetteja ja ulkoilua paljon, ettei mun tuu nukuttua päiväunia, mutta ei se ole tuonut apua asiaan. Olen vaan entistä väsyneempi. Oisko kellään tähän äidin unettomuuteen mitään neuvoa/ konstia?? Olen kyllä aina ollut huono nukkuja. Raskausaikana neuvolatäti määräsi mut eräänlaiseen unikouluun, tuloksetta. =) Totesi sitten ettei ota vastuuta, jos vauva nukkuu huonosti, kun äiti on opettanut sille ettei yöllä nukuta. =) No tässä onneksi kävi päinvastoin pojan unien kanssa.
 

Yhteistyössä