ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Elo07:
Synnytys kun käynnistyi niin poika oli loistava supistushälytin. Alkoi aina vimmatusti potkimaan kun supistus oli alkamassa vaikka oli muuten aika hiljaiseloa vietellyt loppuviikot. Eli ainakaan minulla vauvan liikkeet ei voineet rikkoa kalvoja, koska ensin tuli lapsivedet ja sitten alkoi supistukset.

Minä olen pedannut vauvalle laatikkoon sängyn, niin kuin tein esikoisellekin. Viepähän ensikuukausina vähempi tilaa meidän makkarissa. Laatikossa on muotoonommeltu reunakangas ja pohjalla muovifrotee alimmaisena. Sitten patja ja lakana. Runsaasti pulautelleesta esikoisesta oppineena pääpäädyssä on tyynyliina (ilman tyynyä) joka on helpompi puklujen sattuessa vaihtaa kuin koko lakana. Peittona on vauvakokoinen fleeceviltti pussilakanassa (pinnasängyn peitto on aika iso laatikkoon).
 
Taas uusi asia mielenpäällä! Näistä tikuista joilla kotona seurataan virtsan valkuaista ja sokereita... Kun tämä ylin sarake on pH , niin tarviiko sen väri muutokseen reagoida, mitä se yleensäkkään tarkoittaa kun pH on noussut??
 
Täällä kans yks kontrolliaikaa odottava... eli huomenna pitää soitella aikaa, jos tiistaiks sais. Mahassa ei tunnu niin minkäänlaisia synnytyksen merkkejä, ja alkaa olee jopa hieman pientä masennusta ilmassa... eikö tää oikeesti haluu tulla meidän luokse!?! :/ No, ollaanhan tässä aina päivä päivältä lähempänä synnytystä...
 
Onnittelut nyyttinsä saaneille!

Ollut vaihteeksi superkiukkunen ja viikkoja vasta 38 ja muilla jopa yli lasketunajan. Kovia supistuksia ei ole tullut koko viikonloppuna, mutta supistellut jatkuvalla syötöllä.

Jaksamista kaikille!
 
Kymmeneltä olisi aika neuvolaan...Ei yhtään huvittaisi :snotty:
Yöllä supisteli ja selkää jomotti oikein kunnolla....jouduin ottamaan särky lääkettä |O Ja aamulla heräsin tähän että ei mitään tapahdu :ashamed: Alan olemaan hieman malttamaton... :whistle:

Minne kaikki on kadonneet? Synnyttämään? Öykä, Tuleva Mami jne. JoannaHkin on pitkään jo ollut poissa? Toivottavasti kaikilla nyytit sylissä!!! :hug:

Nyt kahvin keittoon ja aamu palalle!! :p

Bebes & Muru 38+5 :heart:
 
Minä en ainakaan ole kadonnut vielä minnekään. Olin pitkään ajatellut että tämä syntyy reilusti ennen la:aa niin kuin esikoispoikakin, mutta nyt kun la alkaakin olla jo käsillä niin huomaankin ottavani yhtäkkiä taas yllättävän rennosti ja osaavani jopa asennoitua siihen että tässä voi hyvin mennä vielä melkein kolme viikkoa. Olin tehnyt itselleni hirvittävän tehtävälistan hommista jotka täytyy hoitaa ennen rv 38 ja nyt kun ne on kaikki tehty, niin senkun nautiskelen elokuusta pojan kanssa ja teen pikkuhiljaa niitä hommia "joita ei ikinä tule tehtyä", kuten eilen pesin koko jääkaapin ja tänään ajattelin ommella lenkkejä pyyhkeisiin joista ne on irronneet. Nyt ei onneksi ole niin hillittömän kuumakaan kuin viime viikolla.

77mm ja Minimi 39+3
 
Joo ,kyllä taitaa porukkaa olla joilla ylilasketun ajan niin hakemassa haikaralta vauvaa....

Me laiteltiin meidän makuuhuoneeseen viikonloppuna pinnasänky jonka sisään vielä aluksi äitiyspakkauslaatikko sängyksi, hoitoalustankin tein superloonipatjasta, laidat sellaisesta swimnoodlesista ja päällysteeksi muovifroteeta sekä kannettiin vauvan vaate lipasto kans samaan huoneeseen. Nyt on oikein perhehuone meillä.

Supistuksia ei ole ollut aikoihin, hyvä niin, huonovointisuutta ja heikkoa oloa sitäkin enemmän. Torstaina olis sitten se vauvan haku päivä/aamu.
Eli menen torstai aamuna klo 7:00 sairaalaan valmistautumaan leikkaukseen ja sitten kahdeksan jälkeen pääsen leikkaukseen jonossa. Viikonloppuhan siinä on vastassa että saa nähdä pääseekö sieltä pois ennen maanantaita jos hyvä olo kaikilla.

Mies lähti vielä pinnistelemään töihin, se odottaa jo kuin kuuta nousevaa että pääsis taas vähän lomalle... :)

Iloista aamua kaikille!

TinniPinni 38+5
 
Minullakin neuvola kymmeneltä. Yö meni ihan mukavasti, ei mitään suurempia ongelmia, mitä nyt tyypillisesti selkä ja nivuset tekivät kipeää. Harmi vain kun ei pysty nukkumaan pitkään, saattaisi helpottaa psyykettä jos osaisi nukkua melkein puolille päivin, ei ehkä olisi niin levoton ja saisi aikaakin kulumaan. Kun muuten nämä päivät on näitä; "No, tulis jo, tuntuuko missään..." -linjalla. Odottavan aika on piiiiitkä.

Kiitoksia jälleen kaikille ihanille vastaajille! Pitää kysellä ainakin kokoarviota tänään neuvolassa.

elo07:
Meillä myös äityispakkauksen laatikko tulee ensimmäiseksi vuoteeksi. Mukanahan siinä tuli vaahtomuovipatja, lakana, peitto, pussilakana ja muovifrotee. Eli varmaan ensin pohjalle isompi muovifrotee, joka suojaa koko pohjan, sitten vaahtomuovipatja ja pienempi muovifrotee. Lakana ja peitto. Ainakin ä-pakkauksen mukana tullut peitto nimenomaan laatikossa nukkumista varten, tuntui olevan aivan liian pieni pinnasängyn standardimitoille. Pahvilaatikon reunoille pinnasängyn pehmuste kiertämään, ehkä muutama pienempi tyyny myös lakanan alle tukemaan lasta/täyttämään reunoja. Näkee sitten millainen viritys siitä syntyy :) Pahvilaatikon sijainnista alustavasti ollaan keskusteltu, ja varmaan tulee meidän kanssa sänkyyn joksikin ajaksi. En uskalla lasta ilman laatikkoa ottaa sänkyyn, oon sen verran levoton nukkuja (ja niin on mieskin) että pelkään kääntyväni lapsen päällä tjsp. Pysyypähän turvassa ja omassa tilassa laatikossa, valvovien silmien alla.

Käytäntö kai opettaa miten on fiksuinta nukuttaa yms.

Tällaista tänä aamuna.

Kirvash ja Pikku-Pekka 37+5
 
Seriina: kyllä täälläkin sama vaiva, ei pysty liikkumaan sängyssä ollenkaan... kääntymistä ei pysty tekemäänkään, vaan aina huomaan nukkuvani lantio/jalat toiseen suuntaan ja yläkroppa toiseen...

Liikkeet on vähentyneet myös täällä, ja viimeksi neuvolassa sanoin siitä, niin neuvolatäti antoi sen liikelaskenta-kaavakkeen, johon pitää kynällä merkitä tuntemansa liikkeet kyljellä maaten 30 minuutin aikana. Vähintään 10 liikettä pitää tuntea, jos ei tunnu, niin sitten uusintayritys ja jos silloinkaan ei tunnu niin sitten sen lappusen kanssa mars äitiyspolille/ synnärille(?). Niin että tällaista siihen voi keksiä jos mieltä vaivaa.

Olen jo toisaalta ihan kypsä lähtemään synnyttämään, meinaan alkaa tuntua siltä, että kaikki on jo valmiina, ja olisin itsekin kypsä tähän odottamisen raskauteen(painoa tullut 13 kg lisää) sekä kipuihin alaselässä. Mutta kun kerran viikkoja vasta 37+4 niin tuskinpa tästä vielä tarvitsee "hätääntyä" ;)

Esikoinenkin meni 2 vrk lasketun yli. Joten aikaahan tässä on. Sitäpaitsi meillä olisi hyvä jos vaavi odottelisi sen aikaa, että isukki saa työnteon siihen malliin, että on kykenevä lähtemään työpaikastaan ajamaan sitten kun lähdön hetki koittaa niin omalla autollaan tännepäin: ajomatkaa on 250 km minua hakemaan ja tästä sairaalaan 30 km. Mies on töissä Hesassa päin ja me asumme itse täällä Porin lähellä. Viikon päästä voi olla että mies pääsisi jo tulemaan, nyt vielä on vähän nin ja näin nämä päivät tästä perjantaihin. Viikonloppuna tietysti mies on lähellä :) HUH.

Onneksi tuli vähän vilpoisampi sää, yöllä satoi vettä todella rajusti, mutta nyt jo tiet oli kuivat kun vein esikoisen tarhaan. Kuljen sinne tosin vielä polkupyörälläni :ashamed: Enkä kävellen..... Naapurinrouva ihmetteli tuossa yksi pv että "hui kauhistus säähän poljet vielä pyörällä"... Joo, sanoin vain. Ei ole tuota kävelemistä tullut harrasteltua sitten moneen kuukauteen.

T.Milli-83 ja Pikku-Ukko 37+4
 
Heipä hei, pitkästä aikaa! :wave:
05.08. meille syntyi poika, 3600g ja 50cm.
Pari päivää meni yli lasketun ajan ja mitään merkkejä ts. supistuksia ei ollut ennen vesien menoa sitten yöllä. Pari tuntia vesien menosta alkoivat supparit ja kaikkiaan koko touhussa meni n. 10 tuntia. Muutamalla tikillä selvisin ja nyt nautitaan vauvasta kotona!
Jaksamista kaikille vielä yhtenä kappaleena oleville, kyllä se odotus palkitaan vielä ruhtinaallisesti =)
 
Onnittelut ÄIPPÄ32:lle!

Tänään olisi sitten laskettupäivä! Puhelin on soinut aika hyvin koko eilisen illan ja tämän aamun, kun kaikki ovat kyselleet "joko, joko". Syntärisankari voisi ilmoittaa itsestään jotain jotta päästäisiin juhlimaan häntä. Nyt olisi hyvä päivä tulla kun olisi leijona ja nouseva skorpioni.

Viime yönä näin unta vesien menosta ja klo 3 aikaan oli pakko nousta ylös ja valojen kanssa tarkastaa tilanne. Untahan se vaan oli :(

t.Soippa ja Pinku tasan 40
 
zamppa
Onnea Äippä32!!

Aamulla tuli taas käytyä neuvolassa ja torstaina joudun vielä uudelleen tekemään pikavisiitin ennen ma varsinaista aikaa. Oli alapaine sen verran koholla lähtölukemiin että haluaa kuulemma vähän tarkkailla sitä mutta sanoi myös että kohonnut alapaine on monella myös merkinnyt alkavaa synnytystä. Jos jos... keskiviikkona tuleekin 40 täyteen, että jos meidän tulokas oisikin täsmällinen.
Jälleen yksi huonosti nukuttu yö takana, ei taida helpotusta ola tiedossa vauvan syntymänkään jälkeen mutta silloin ei ainakaan ole selkäkivut vaivana, joista nyt kärsin enemmän kuin tarpeeksi.
Eilen muutaman kerran vihlaisi siihen malliin että meinasi oikea jalka lähteä alta, jos seisaallaan oli ja illalla sitten alkoi koko jalka puutumaan
:( .
Meillä on sänkynä ihan pinnasänky alusta alkaen, lakanat tosin vielä laittamatta vaikka kaikki muu valmiina. Jospa se vaan odottaakin että äippä laittaa lakanatkin valmiiksi ennen tuloa, pitäsköhän tänään laittaa jos sitten vaikka haluaisi alkaa tulemaan uloskin. Onkos muut hankkineet kapaloa? Meille mun äiti osti sellaisen, kun olen kuullut että sellaisessa on rauhallinen nukkua, saa nyt nähä toimiiko oikeasti tai osaanko edes kunnolla vauvaa kapaloida :/
Onneksi vielä ei kovin paljoa soittoja tule että koska koska. Eilen tosin äiti soitteli ja alkaa ilmeisesti olemaan hiukka kärsimätön, kun yritti saada mua tekemään kyykkyjä tai kävelemään portaita edestakaisin, josko tulisi. Eikä vielä olla edes lasketussa ajassa ja nyt jo tuleva mummi on kärsimätön...
Viime yönä näin sitten ensimmäisen unen syntymästäkin. Itse synnytystä ei unessa ollut mutta lopputuloksena oli 56cm ja 3,5kg poika. Saa nähä mitä oiekasti tulee, hoikka poika jos noissa mitoissa on :)
 
Täällä taas kerran neuvola käynti takana päin |O
Eikä mitään uutta...ensi viikolle taas uusi aika!!! Toivottavasti ei sinne asti päästä... :whistle: Alkaa olla ihan turhan kuuma olo tila jo :kieh:

Eilen oli muutenkin jotenkin tupla kiukku päivä!! :headwall: Ja tänään otti päähän :headwall: kun piti silleen taas lapsille kiukutella!!! :ashamed:
Olisi niin helppoa jos pääsisi aloittamaan jo norm. elämän eikä tarvitsisi odottaa ja odottaa ja stressata että kuka sitten vahtii noita kahta kullan nuppua??? :heart:
Vali vali päivä tulee varmaan tästäkin....no pitää pitää lippu korkealla loppuun asti oli sitten ihan mitä vain :D :whistle:

Bebes & Muru 38+5 :heart:
 
Hikiset aamupäivät täältäkin!! :wave: Neuvolassa käyty ja torstaina uudestaan kun ollaan jatkoajalla!!! Painoa oli tullu 10pvän aikana huimat 100g :p , paineet oli ok, pissa puhdas, hyvät sykkeet ja liikkeet... Sf oli laskenu sentin joten jotain edistystä edes!! :LOL: Mutta älkää huoliko... ei kuulemma käynnistellä ensisýnnyttäjältä ku joskus 42+... Että ens viikolla vasta haaveillaan mistään yliaika kontrolleista!!! Ihan mahtavaa... |O

No olo on kuitenkin ihan hyvä,nukkunut olen ja taidan jatkaa siivousta...Perhanan ässät,näistäkään mitään hyötyä..... :headwall:

Tea Ja PoikaniTarmo 40+1 :whistle:
 
Moikka moi!

No niin,eka kontrolli käynti takana 41+5 ja kotiin passittivat.
Kohdunkaula pehmennyt ei juuri mitään jäljellä mutta muuta ei sitten olekaan tapahtunut.Keskiviikkona takaisin sairaalakassin kanssa.
Jos olen yhtään avautunut niin kalvot puhkaistaan jos synnytyssaleissa on tilaa :LOL: Jos tilaa ei ole katsellaan puhkaisua torstaille tahi perjantaille.....ellei synnytys käynnisty itsellään ennen tätä!!
voI TSIISUS MITEN TÄTÄ JAKSAA??

Lääkäri hymyili kauniisti ja sanoi että ajattele loppuviikosta teillä on jo vauva ;) Mitä siinä kun hymyilit takaisin että joo-o,lohduttaa tässä olotilassa.Ei enää huumorintajua meinaa löytyä.

No toivotaan että ronkkiminen aikaan sai jotain ja päästäis lähteen jo kohta.

Painoarvio oli 3.3 kg että ei mikään järin suuri ole vauvasta tulossa.Kaikki oli ok ja valkuainenkin pissasta se heikko + kadonnut,hyvä niin.

Onnittelut Äippä32:lle ja ihanaa vauvantuoksuista arkea koko perheelle :flower:
 
Palsta kummasti hiljentynyt... Toivottavasti moni saanut tai saamassa omaa nyyttiä.

Täällä taas yksi valvottu yö takana ja väsymys kova. Viikonloppu oli jo ihan tarpeaksi vaikea ja sama jatkuu edelleen. Jotenkin tuntuu että nyt ei itellä kaikki kohdallaan... Masentaa. Mistään ei jaksa oikein välittää ja tuntuu aika ihmeeltä et lääkärit ei kuuntele.

Onko kukaan masentunut ennen synnytystä?
 
Täällä oli aikaisemmin puhetta siitä, että ei aloitettaisi elovauvoille omaa listaa "vauvat"-puolella ennen kuin kaikki elokuiset ovat saaneety nyyttinsä. Minusta olisi kuitenkin kiva jos saisi jo vaihdella kuulumisia niiden kanssa joilla on jo vauvat... Näihin alkuaikoihin liittyy niin paljon kysyttävää ja kommentoitavaa. Voihan sitä toki tälläkin listalla jutella vauva-arjen sujumisesta, mutta enempi tämä tuntuu painottuvan odotusjuttuihin (mikä sinänsä ihan ymmärrettävää, kun on odotus-palsta!)

Sympatiahalit kaikille jotka kärsimättömänä odottavat omaa nyyttiä... Minä muistan esikoisesta, joka syntyi 41+1, että itkin viimeisen viikon lähes joka päivä ja olin ihan maassa... Nyt jälkeenpäin ajateltuna se tuntuu ihan tyhmältä, mutta uskoisin sen olevan hormoonien ansiota. Synnytyksen lähestyessä mieli herkistyy, jotta olisi valmis ottamaan vauvan ja sen tarpeet mahdollisimman hyvin vastaan. Tai jotain.

Meidän Antti-poika nukkuu melkein koko ajan. On hereillä ehkä 2-4 tuntia päivästä. Yöllä syö noin parin tunnin välein. Täysimetyksellä mennään ja Antti tuntuukin viihtyvät rinnalla ihan muutenkin kuin syömismielellä. :)

T. PihlajanMaria ja Antti 11 pv
 
Kiva taas lukea vauvauutisia! Onkos Kassu kuulolla, jos vaikka perustaisi jo vauvautuneille oman pinon?? Me pallomahat kun aletaan olla aikas "positiivista seuraa". :kieh:

Soittelin eilen päänsärystä ja näköhäiriöistä KOKSin synnärille (aiemmin neuvolassa oli paineet koholla + turvotus vaivaa).. No ihan turhaan. Siellä taas tuttuun tyyliin ei sanottu juuta eikä jaata. |O Seurailet nyt oloa ja jos tuntuu, niin tulet, mutta voithan aamulla käydä neuvolassa. No voi vee, mistäs sitä tietää missä kohtaa sinne täytyy mennä. Tänään onneksi vähän parempi olo. Kävin mittaamassa verenpaineet itsepalvelupisteessä tk:ssa -> 137/79. Joten nyt olivat suht ok. Huomenna sitten neuvolaan.

-Capri ja Tiitiäinen 38+4-
 
Letizia: Mulla kanssa yöt menee päin prinkkalaa ja väsymys painaa. Varmaan se saa tämän olon tällaiseksi "kiukkuiseksi ja mikään ei kiinnosta". Mutta olen varma, että nyytin synnyttyä mielialakin muuttuu paremmaksi! :hug:
 
Täällä olo taas pikkuisen parempi kuin eilen. Ei vieläkään hyvä tai normaali. Pienetkin asiat saavat uuvahtamaan. Mahakipuja on edelleenkin ollut mutta onneksi ei ripulia sitten eilisen iltapäivän. Ei tartte miettiä että voinko huomenna lähteä Kysin yliaikaiskontrolliin vai en. Jospa tämä tästä..

Aamulla tuli muutamia suppareita. Aika kivuliaita. Päivän mittaan niitä on myös joitakin tullut. Aamulla oli myös verensekaista limaista vuotoa. Sekin on jatkunut vähempänä nyt päivällä. Toivottavasti paikat olisi sen verran kypsät jotta pääsisi huomenna käynnistelemään. Aion itkeä ja anoa että huomenna käynnistäisivät. Jos nimittäin mies ei ole vielä silloin sairastunut tähän mahatautiin. Torstaina voi olla juuri tauti pahimmillaan. Minulle olisi niin kovin tärkeää, että mies olisi mukana synnytyksessä. Itkettää nyt jo etukäteen jos mies ei pääsisi synnytykseen eikä näkisi pientä tyttöään moneen päivään. :snotty: Eihän siinä sitten itkut auta, jos niin käy. Se on elettävä tilanteen mukaan.

Myös minun puolestani vauvaosion voi perustaa jo nyt. Onhan siellä kiva käydä meidän vielä odottavienkin käydä lukemassa vauvajuttuja.
 
red
täällä yksi äippä, joka ilmoittautuu muiden elomammojen mukaan. itsellä nyt rv 39. äitipolilla ovat sanoneet jo rv 36 lähtien, että pian syntyy, mutta tässä sitä vaan ollaan. neuvola oli viime keskiviikkona ja kun roplas alapään, niin sanoi että tuskin tulen enään tällä viikolla, mutta saapas nähdä.

toissapäivänä jopa luulin että nyt vauva syntyy, mutta mitä sitä tyhjän kanssa :'(
limatulppaa tulee, jossa hieman verta mukana, joten jospa se nyt edes jotakin edistäisi. supistuksia tulee päivittäin, mutta ei ole niinkään älyttömän kipeitä koko ajan. enemmänkin menkkamaista särkyä.

esikoisen kanssa käytiin pitkällä kävelyllä aamulla ja jalat meni kyllä aivan turraksi. meinasin heittäytyä selälleni keskelle tietä :LOL:

miten te muut olette esikoista valmistaneet vauvan tuloon? nukkuuko esikoinen omassa huoneessa?

itseä mietityttää kauhena kaikki tuleva. meillä poika 2,5v nukkuu meidän huoneessa, koska omassa huoneessa nukku niin taju huonosti, että sänky oli pakko siirtää meidän viereen.

päiväuni asia myös mietityttää, koska pojulla kauhea uhma ja päiväunille meno ihan järkyttävää, joten saa nähä kun vauva tulee. oon varmaan kuin mikäkin pirttihirmu loppupeleissä lapsien kanssa :LOL:

onko muuten ketään oyssiin tulevia synnyttäjiä liikenteessä?

itsellä la 20.8
 
Minullekin passaa, että perustatte vauvan jo saaneille oman pinon. Siirrytään sitten sinne kaikki kunhan aika koittaa! :) Ja me myöhäsimmät jo ehkä aikasemminkin, jos tänne ei jää juttukavereita.

Mitenkäs, te jotka tiiätte.. Eikös ne menkkamaiset kivut oo supistuksia? Tai tee edes toivottavasti jotakin tuonne alapäähän.. Kun niitä on nyt parina päivän alkanu olemaan ja toivon vaan, että jos joskus pääsis synnyttämään..
:D

Huomenna mulla siis stapa-arvio, täytyy toivoa, että pääsis toimiin pian!

Ja onnea vielä kaikille uusille vauvautuneille!
 

Yhteistyössä