***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

Lilli-85 mäkin laitoin sinne pyynnön päästä ryhmään, tarviitko jotain tietoja että tunnistat kuka olen :D

Äh piti kirjoitella mutta pieni nukkuikin vain pikku torkut ja heräs kitisemään, uudemman kerran taaspa sitten joskus.. heips!
 
meillä neiti on sitten flunssassa :ashamed: vien huomenna tytön lääkäriin. nenä on ihan tukossa, silmät rähmii ja hinkkaa toista korvaa ja on äkänen kuin ampiainen..

miekin laitoin tonne facebookiin pyynnön, mää en kyllä ymmärrä siitä mitään..

vaipoista ollu, meillä on liberon 3 ja 4 vaippoja käytössä..

pitää tulla myöhemmin kommentoimaan lisää, nyt nukkumaan..

t. hosso ja alisa
 
kiiaonnittelut hampaasta. Älä säikähä sitten ku poika on 4-5v et jos eka hammas lähti jo.
Meidän vanhimmalla pojalla tuli tosi aikasten hampaat ja lähtiki sitten aikasten. Mä en eka uskonu ku poika oli 4v ja tuli et äiti kato tuo hammas liikkuu ja niin se lähti irti.
 
Kauhea yö takana. Camilla heräs TUNNIN välein koko yön aamuun asti ja sitten heräsi jo puoli seitsemältä kokonaan :'(

Auttakaa nyt viisaammat mua. Kenelläkään kokemuksia RINTARAIVAREISTA ja miten ne saa ohi?? Neiti on kohta kaksi viikkoa takunnut rinnalla. Voi olla vaikka neljäkin tuntia syömättä, yritän antaa rintaa ja neiti vain huutaa kurkku suorana. Mulla loppuu jo keinot millä noi raivarit sais pois ja neidin kunnolla syömään. Rehellisesti sanottuna mun on täytyny useimmiten "väkisin" vauvaa syöttää, muuten se ei suostu syömään ollenkaan :ashamed: Oon jo monta päivää ollut huutavan vauvan kanssa itku kurkussa, kun en saa sitä rauhottumaan tai syömään kunnolla. Neuvolakaan ei osaa auttaa eikä imetystukihenkilöltä saanut sen kummempaa apua, kun sille soitin. Mä en kertakaikkiaan jaksa tätä enää.

Siili: Mä aloitin viime lauantaina vauvauinnin ja sinne voi mennä bikineillä!! Itellä ei myöskään ole uimapukua, vaan sellaiset sini-valkoiset minnihiiri-bikinit :LOL: Kukaan ei ainakaan sanonut mitään!!

Kiia08: Aloitin maanantaina neidille antamaan Porkkana-perunasosetta ja en myöskään ole siihen kysynyt neuvolan lupaa. Alunperin sain luvan neuvolasta vellin antamiseen, mutta Camilla ei huoli tuttipulloa ja se jäi sitten siihen. Tuota sosetta se vetää erittäin hyvällä ruokahalulla menemään!!! Joskin ei paljoa syö kerralla, mutta aikanaan oppii. Meillä myös seuraava neuvola 27.pvä, joten katotaan saanko mä sieltä haukut!!!!

Eilen neiti oli lattialla, kun tein ruokaa ja en ollut huomannut, kun se oli kääntynyt selältä mahalleen ekan kerran. Käänsin sen takas selälleen ja sitten taas kääntyi!! Illalla se ei enää kääntynyt vaikka oli hetken lattialle. Kyljelle toki kääntyy jatkuvasti.

Vaavilla menee myöskin kädet, rätti ja lelut heti suuhun. Ottaa jo ite leluista hienosti kiinni ja vie ne samantien suukkuun. Oon myös ajatellu, että tulisko jo hampaita, kun noittein rintaraivareiden lisäksi se on pian sen kaks viikkoa huutanu ja kitissyt ihan mahdottomasti. Mutta ei ikeneissä näy mitään valkoista/turvonnutta kohtaa, joten ei kai hampuja sit tule....

Mä en ite ole tulossa sinne Facebookiin. En oo koskaan siellä edes käynyt enkä tiedä siitä mitään. Eikä rehellisesti sanottuna mulla oo oikein aikaakaan kirjoitella sellaiseen. Hyvä kun tänne tai kerhon puolelle joskus ehtii jotain skriivata.

Joulustakin ootte puhuneet sekä lahjoista vauvoille. Mä varmaan ostan Camillalle 1-2 lahjaa ja muille kolmelle lapselle sitten ehkä 3 lahjaa/lapsi. Saavat lahjoja kuitenkin jonkun verran muualtakin ja mun mielestä olis hyvä opettaakin lapset siihe, ettei jouluna saakaan jätesäkillistä lahjoja. Ei oo sitten niin kauhee pettymys jos joku joulu ei paljon lahjoja tuukaan.

Meille on ihka ensimmäisen kerran tulossa joulupukki tänä jouluna!!! Oon sen jo varannut varmaan viikko sitten. Alkaa ihan aikuistakin tässä jännittämään :xmas: Saa nähdä mitä sitten 6-v poika, 5-v tyttö ja 3-v tyttö sanovat, kun yllätykseksi jouluna meille tuleekin pukki!!! Se jää sitten nähtäväksi. Ei muutakuin joulua odotellessa, heh. Tuleekos teille muille pukki, joilla on useampi lapsi??

Eipä tässä kummempia. Ai joo, piti vielä sanoa, että Camilla tykkäs ihan hullusti olla vauvauinnissa, kun olimme sielä lauantaina ensimmäistä kertaa. Se katteli kovaa ympärilleen ja tykkäs, kun uittelin sitä. Selällään ei juuri vedessä tykännyt olla, mutta valvoja sanoi, että pitää vain selälläänkin vaikkei niin tykkäiskään ja heti nostaa pystyyn, kun näyttää että pian tulee huuto. Nyt lauantaina neiti vissiin sitten pääseekin jo koittamaan sukellusta!!!

Mutta sateista ja tuulista syksyn jatkoa kaikille. Ja erittäin paljon voimia niiden perheille, joilla vauvalla on RINTARAIVAREITA tai muuten vain ovat hankalia :hug: Mulla on ainakin jo voimat ihan loppu.

Tatjana80 ja Camilla 3 kk 1 viikko 2 pvä
 
Huomenia!

Mua käy sääliksi toi meidän tyty kun se on niin ankara itselleen. Pitäis tapahtua kaikki heti kerralla... mahalleen kääntyminen jos ei ota onnistuakseen tai lelu ei mene suuhun silloin kun hän haluaisi niin alkaa mieletön kitinä ja lopuksi huuto.
Tullut ihan äitiinsä, lyhyt pinnainen :LOL:

Mairo ja tyttö 3kk 1vko 4pv
 
Huomenta päivää!

Käytiin aamusta Aliisan 3kk neuvolassa:

Paino 6090g (synt. 3430g)
Pituus 62.8cm (synt.49cm)
Pipo 41.8cm (synt. 34cm)

Terkan kommentit korttiin:
Päätä jo hienosti päinmakuulla kannattelee. Kasvaa hyvin, maito vielä riittää. Suloinen vauva!

Th opiskelija pisti rokotuksen, eikä Aliisa edes huomannu sen laittamista. :) Äitiä kyllä hirvitti kattoa, ku neula tökättiin reiteen. :/

Terkka kysy lopuksi, että ollaanko vielä kiinteitä aloitettu. Kerroin, että ei olla.
Sanoi, että suositushan on että ne aloitettaisiin aikaisintaan 4kk ikäsenä, jotta ei tulisi niin helposti allergioita tai masuvaivoja. Mutta, että voisimme parin viikon päästä aloittaa pikkuhiljaa niiden maistelun. Ja varmaan aloitammekin.
Esikolle aloitimme päivää vajaa 3kk kiinteät neuvolan ohjeen mukaan, eikä yhtään allergiaa tai masuvaivaa saatu niistä. :)

Meille ei varmaan tänä vuonna tule joulupukkia. Viime vuonna meillä kävi pojan kummisetä pukiksi naamioituneena. :D Varmaan käy pukki + tontut lahjat jättämässä parvekkeelle tällä kertaa.
Me vietetään ensimmäistä kertaa joulua ihan kotosalla perheen kesken. Meillä ei oo ikinä ees kuusta ollu, ku ollaan aina oltu jossain reissussa, mutta nyt tulee kuusikin. Mun pikkuveli tulee meille myös aatoks ja joulupäiväks. On kyllä niin ihanaa, ku tulee joulu! :saint:
Joululahjoja ei varmaan Aliisalle ihan kauheesti tuu, ku on tallella vielä kaikki esikoisen vauvalelut, ni turhaa niitä lisää ostamaan. Eikä pikkunen vielä joulusta mitään kuitenkaan ymmärrä. Mutta pitää toki muutama paketti hankkia.

Viime yönä oli satanu tänne lunta. Tulee vielä enemmän joulun odotuksen henkeä, ku ulkona on valkosta.

Nyt mä meen kurkkii naamakirjan puolelle. :wave:

HooÄs ja Aliisa 3kk4vrk
 
tatjana meillä vain pienimuotoista raivoamista, en tiedä, onko näistä apua: syötän eka pullosta jonkin verran ja sit tissiä perään. toinen, uudempi-parempi keino: jaakko tykkää "kulkea" ympäri kämppää niin, että kannan häntä mahallaan. sitä vähän aikaa ja sit kääntö, vips, toisinpäin "valmiille" tissille, niin hän on jo sillä välin unohtanut, että tissi ei kelpaa.

3 kk neuvola oli tänään, kaikki hyvin! 6220 g ja 62 cm ja pipoki oli kasvanu, en muista kuinka paljon. saatiin perusrokote ja otettiin viel rotatömssy päälle :)

irtis ja J 3 kk 1 pvä
 
tatjana
meillä ihan sama juttu!
Aluks ajattelin että kyllä tää varmasti pian ohi menee mut tosiaan pari viikkoa jo jatkuut eikä loppua näy :headwall:

irtis vinkkaili pullosta niin meillä tulee entistä pahempi raivo pullosta ja se onkin nyt jätetty pariks päiväks kokonaan pois. Ja meillä ei ainakaan heijailu auta, tai no tyttö rauhottuu kyllä mut heti kun taas tarjoaa tissiä ni sama raivo.

Tänään neuvolaan! Sitä onkin odotettu kun viimeks oltu kun Ada oli 6vkoa. Rokotus pelottaa, varsinkin jälki kitinät kun mies tulee vasta yöllä kotiin.

Nyt neiti taas hermostuu joten maitobaaria availemaan!
 
Tatjana mulle neuvolassa annettiin sellainen vinkki, että antaa pumpattua rintamaitoa lääkeruiskulla (saa apteekeista) suuhun, ellei vauva meinaa millään suostua imemään. Meillä ei tarvinnut tätä keinoa sitten loppujen lopuksi kokeilla, joten en tiedä miten toimii, mutta kannattaa yrittää jos ei mikään muu auta jos ei pullostakaan suostu syömään :hug:
 
Sone
Tatjana: Onko sammasta? Meillä raivoaa aina sillon kun on paljon sammasta, oikeen vihertäväks menny kieli välillä. Ilmeisesti sattuu imeminen. Vischyllä lähtee pois melkeen heti, kunnes taas tulee uudelleen. Tytsi lutkuttaa tuttia niin paljon että varmaan siitäkin johtuu, vaikka yritän keittää melkeen jokapäivä tutin..
 
Vähän kuulumisia täältäkin

poika nukkuu terassilla, ois kyllä hyvä vaunuttelu sääkin, mutta mulla on vähän flunssainen olo joten en jaksa lähteä. laiskimus : )

Mäkin olen facebookissa, menin aikoinaan kaverin pyynnöstä ja nyt en ole käynyt siellä piiitkiin aikoihin, kunhan saan itseni aktivoitua niin tulen sinne yhteisöön kanssa. =)

Tällä viikolla käytiin pojan kanssa srk:n kerhossa, muutama tuttu oli mukana ja ihan mukavaa oli. Sai äidit juoda kahvit ja pikkuiset ihmetellä toisiaan siinä vieressä =)

Viikon päästä ois 3kk neuvola, otetaan se rota-rokote samalla. Kiva taas nähdä miten on kasvanut.

Taidan mennä keittämään jotain lämmintä juotavaa jos olo kohentuisi
 
tänään käytiin sit päivystyksessä, tytöllä oli korvatulehdus+silmätulehdus molemmissa silmissä+ flunssa. saatiin hirveä määrä lääkkeitä (antibioottia,2erilaista tippaa, silmävoidetta, öljyä korvaan ja särkylääkettä) nyt viihtyy vaan sylissä, voi pientä äidin kultaa. :'(

me oltiin viikonloppu oulussa kylpylässä, vähän oli ihanaa, siel oli sit lauantaina vauvauintikin, käytiin siinä, tyttö tykkäs tosi paljon. harmi vaan että on ihan älyttömän kallis harrastus... :ashamed:

noista kantorepuista+liinoista ollut puhetta, mulla on emma merkkinen rintareppu ja lisäksi sain lahjaksi semmosen kankaisen repun, missä vauva tulee "pussiin", ja sit on rengasliina, jota en osaa käyttää...

joulusta me ollaan mun siskon luona, ja sinne tulee joulupukki =) ihana kun sielläkin on 3 lasta, sit mun äiti ja sisaret tulee sinne ja hyvää ruokaa,odotan innolla. =)

t.hosso ja tosi kipeä neiti
 
Moi

Täällä kans aivan ihana ulkoiluilma, mutta ei millään jaksa lähtee ulos :ashamed: . Pistin just Aleksin partsille nukkuun. Meillä on takana aivan karmea yö. On menny tosi pitkään tosi hienosti, mutta viime yönä sain hyvän muistutuksen että ei varmasti mene aina niin hienosti. Aleksi nukahti joskus ysin aikaan, ite nukahdin siinä kymmenen maissa. Mies tuli töistä joskus puolen yön tienoilla ja heräsin siihen. Aleksi päätti kahden aikaan alkaa pitään ihme valitusta ja möyrinää sängyssään, hän oli aivan tukkonen. Olin itekin ihan tukossa. Puoli tuntia taistelin antamalla tuttia sitkeesti ja sain vauvan nukahtaan ja ei kun omaa tukkosuutta hoitaan. Olin jonkun tunnin ainakin hereillä siinä :kieh: . Aleksi päätti alottaa uudestaan saman valituksen neljän aikaan ja taas taistelin puoli tuntia tuttia antaen. Ja sitten kuudelta pikkumies päätti että nyt herätään. Olin ihan pihalla kun on tottunu nukkuun 6-8 tunnin yöunia |O . No nää on näitä.

Kohta tulee yksi kaveri, kuka toimii tupperi esittelijänä, tuomaan mun tupperitavaroita. Tilasin vaaville helistimen, esikolle piirtotaulut, itelleni muffisivuoan ja miehelle vesipullon töihin. Ja sain taas kerran ison summan meneen rahaa :/

Joulu on meillä tänä vuonna sellanen, että aatoaattona mennään mun vanhempien mökille koko perhe, ollaan siellä aattoiltaan asti ja sieltä illalla ajetaan kotiin. Joulupäivänä mennään sitten miehen vanhempien luo ja ehkä lähdetään miehen veljelle tai jotain. Tapaninpäivänä on esikon synttärit. Aikamoista reissaamista on siis meidän joulu. Joululahjat on kaikille jo päätetty, pitäs vaan käydä ostamassa ne. Joulupukki luultavasti tänä jouluna jättää vaan lahjat ovelle, koska esikko on jo niin iso ja Aleksi niin pieni. Esikko kylläkin uskoo joulupukkiin ihan täysillä. Joulua aion kyllä kotona laittaa jonkun verran ja kyllä meille joulukuusikin hommataan vaikka ei kotona itse jouluna ollakaan. Koristellaan se vaan ajoissa että keritään siitä nauttimaan

Siskoni joutui lauantaina sairaalaan kun siltä lähti baari-illan päätteeksi kylällä taju. Nyt oli selvinnyt että sen lasiin oli laitettu ilmeisesti subutexiä siellä baarissa. Oli tullu epikriisi eilen kotiin ja siinä oli lukenu että virtsasta oli tätä löydetty. Kauheeta, säikähdin aivan kauheesti ja sisko oli myös aikas kauhuissaan. Netissä luki että siitä olis voinu seurata jopa äkkikuolema. Onnex hän on kuitenkin ihan kunnossa. Joten te ketkä ravintoloissa ja baareissa käytte, älkää jättäkö edes tanssin ajaksi lasianne mihinkään. Ei ollu siskokaan jättäny, mutta ilmeisesti joku kuka homman osaa pystyy tekeen sen tosi huomaamatta.

Huomenna olis sitten 3kk lääkärineuvola ja poitsu saa rotarokotteen ja normirokotteen.

:wave:

salah ja Aleksi 3kk ja 3pv
 
Kävinpä itekin nyt facebookissa painamassa "request to join" nappulaa. Kivaa saada sinne oma ryhmä, siellä kuitenkin luuraan enemmän kuin täällä... pitäis kait pyrkiä jo pois näistä "nettiriippuvuuksista", mut mitäs on niin helpot lapset, et äidillä on liikaa aikaa pyöriä netissä.. :D
Käytiin viime viikolla ekaa kertaa kerhoilemassa. Kiva tuo meidän lähipuiston kerho, kun on enimmäkseen ulkona, Riina saa hyvin nukuttua ja ei oo sit niin tarkkaa, et mihin aikaan sinne menee ja lähtee pois. Sopii tollanen joustava aikataulu meille paremmin kuin hyvin :D !
Esikoinen lähti eilen mummolaan muutamaksi päiväksi, muuten oltais tänään testattu myös srk:n kerho. Omia kavereitakin oon nyt ihan tapaamalla tavannut, ihanaa saada vähän aikuiskontakteja päiviin.
Muuten täällä on riittänyt vilinää, esikoinen kävi jo testaa heikot jäätkin tässä... pelkällä säikähdyksellä selvittiin, tai toivottavasti poika nyt jotain oppi :eek: .
Nyt tää mamma lähtis ratsastamaan, mies palas just salilta vauvan vahdiksi!

Hemuli
 
Vau, tosiaan kävin tuolla facebookissa rekisteröitymässä ja osasin ja osasin ainakin jotenkin jopa käyttää sitä. Kyllä siihen aikaa tarvii että oppii käyttään sitä sillain miettimättä, ehkä olen hiukan tyhmä :LOL:

Jes, nyt lauantaina lähdetään kamun kanssa shoppaileen, tarvii ostaa esikolle talvisaappaat, jumppatossut ja aion ostaa aleksille prismasta toppatakin ja housut. Jotenkin tosi kiva kun pääsee vähän taas johonkin muualle ku tohon meidän kauppakeskukseen. Äskön kävin netanttilan sivuilla tilaamassa vähän joululahjoja :)

Jep, nyt takas facebookiin opettelee nyt kun aleksi vielä nukkuu

salah ja nukkuva aleksi
 
heips, 3 kk neuvola takana ja kasvu oli seuraavaa:

paino 6290g, vaikka terkka ei kyl ottanu vaippaa pois ja sano et noin 40g vähennetään joten ei tuo nyt varmaan ihan täysin tarkka oo mut kuitenki (3310g)

pituus 59,5cm (48cm)
pipo 41cm (oisko ollu 35 tai jotain syntyessä)

piikin laitossa vähän itkasi poika mut heti ku oli ohi niin loppu itkuki. terkka oli unohtanu varata meille lääkäriajan joten ens keskiviikkona uuestaan sit vaan lekurikäynnille.

niin eli sanoin siellä et Bayden on heräilly yöllä nyt 2 tunnin välein ja päivisinki syö aika tiheään joten maissivelliä taidetaan iltasin aloitella. nyt siis kysyisin kun en tajunnu neuvolassa kysyä et mimmosilla määrillä ootte alottaneet jotka velliä annatte? jos nyt ajatellaan et en sekottas sitä tissimaitoon (vaikka saatan niinki kyllä aluksi tehä) niin minkäköhän verran sitä uskaltais eka antaa ettei mee ihan pakki sekasi poitsulla?

kiitos jo etukäteen!

salamanteri&Bayden 3kk 2pvää :heart:
 
Mä olen siis tehnyt niin, että alotin niin että ekana iltana annoin 20ml "raakaa" velliä, niin tein parina iltana. Sitten lisäsin määrän 40ml jne. Kahtena iltana on Aleksi juonu tossa puol kasin tienoilla 60ml maitoo, sitten kasin jälkeen 80ml velliä ja vielä 125ml siihen heti perään maitoa :/ . Taitaa olla iltatankkaaja.
 
Jos on vähänkään herkkämasuinen, niin suosittelen aloittamaan ekat kerrat iltapäivällä, että kerkeää kitinä loppua ennen yötä... Meillä ainakin oli onni, että aloitin iltapäivällä, koska vähän se massua kipristeli, mutta yöunet piteni kuitenki heti, vaikkei yötä vasten aloittanutkaan... Ja 20ml mekin aloitettiin, ensin maitoon sekoitettuna ja nyt sitten eka velli toisesta pullosta ja maito päälle. :)
 
Kysymys kestovaipoista: Minkälaisia käytätte? Meillä on käytössä merinovillahousut ( Siis aivan mahtavat!!! )ja harsot, sekä muutama taskuvaippa ja froteisia lisäimuja... Kuinka usein vaihdatte vaippaa? Ja minkälaisten lisäimujen kanssa öisin? Meillä on öisin käytössä kertakäyttövaipat, kun vasta aloitellaan näitä kestoja... Ja jos ette ole käyttäneet alusta asti kestoja, niin huomasitteko vauvassa muutosta? Meillä kun tuntuu, että päiväunetkin on alkanu paranemaan ja muutenkin pikkumies tuntuu entistäkin iloisemmalta. ( Varmaan äidin luulotautia. :LOL: )

Taas Tiitu ja Rasmus 3kk
 
kestoista Meillä vielä lähinnä sisävaippa tai harso ja päälle ruskovillat tai minun omakuitomat hahtuvat tai kuorivaippa.
Muutama taskuvaippa on tuolla mutta ei oikeen tälle pojalle ne passaa.
Yöllä laitan kertakäyttösen ku ei riitä imu missään niin en ole jaksanu värkätä mitään isoja pakkauksia. :saint:

joulusta Me ollaan aatto aina kotona. Päätin silloin ku rakennettiin et ku oma talo on valmis niin kotoa ei aattona lähtä ku haudalla käymään. Ja ilmotin sukulaisille et meille saa tulla mut me ei lähtä. Tämän sakin kans se on sellasta sähläystä lähtä et halutaan rauhottua kotiin. Pyhinä sitten käydään mummoloissa.
 

Yhteistyössä