<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Pupuvaimo :hug: , todella surullista, voimia teille.

illuusia toivottavasti vuotosi on ihan harmitonta, niin kuin se usein on.

Täällä kivempia uutisia. Varhaisultrassa kaikki hyvin. Kokoa 1,1 cm ja sydän sykki tomerasti. Lääkäritäti tutki niin ronskisti ,että vähän tuhruvuotoa nyt. Kohdunsuu on minulla ainakin niin herkkä vuotamaan. Paikat oli hyvin kiinni ja kohdunkaulan pituus 3 cm. Hyvä tietää tuokin pituus nyt ,että on mihin verrata ,kun esikkoa odottaessa kohdunkaula lyheni ja tyttö syntyikin rv 35. Oli kyllä helpotus ,kun kaikki hyvin. Pikkuisen itketti ,mutta melko hyvin sain itseni hillittyä :) .
 
Moikkelis taas!

Pahoittelut ja :hug: teille joiden pikkuiset eivät jaksaneet mukana.

Ja myös onnea uusille :flower:

Uudet vuodet on juhlittu ja pikkusiskollekin tuli kerrottua masuasukista. Vanhemmilleni tuli kerrottua jo silloin jouluatonaattona. Ollaan ko. pikkusiskon kanssa menossa tänään ruotsinristelylle ja ajattelin että olisi reilumpaa kertoa aikaisemmin että sisko tajuaa ettei siitä tulekkaan välttämättä niin vauhdikasta reissua :) Ihan hyvin otti ja ilmoittautui kummiehdokkaaksikin nyt kun on viime kesänä sen rippikoulunkin käynyt :D Olisi päässyt pojankin kummiksi mutta oli silloin vasta 11v... Oltiinkin miehen kanssa ajateltu häntä kummiksi :D Siis mikäli niin pitkälle päästään...

Nyt täytyy mennä ruoanlaittopuuhiin, hejssan! :heart:
 
Iltaa!

en ollu käyny pitkään aikaan koneella, joten olitte 8 sivullista kerenny kirjoittamaan, kiva oli lukea :D .

Tosin ikäviäkin sattunut, Suuren suuri :hug: km saanneille !

mie kävin tänään ultrassa, ja pikkuinen vastaa viikkoja 8+6 niinkuin listassa on! :D
ihana 2,3cm toukka siellä nökötteli, jalat näkyi ja kädet ja syke tottakai :heart:

kerroin meidän pikkuherralle (3v) että lähetään käymään lääkärissä (tosin mies ja Aaron odottivat odotushuoneessa sen ajan ) sanoin että siitä vauvasta lääkäritäti ottaa kuvan. Aaron meni ihan hiljaiseksi ja sanoi sitten että, "se vauva tulee sieltä reijästä pois ja lääkäri ottaa kuvan" mie sanoin että ei se pois tule sieltä, vaan lääkäri ottaa sellaisella erilaisella kameralla kuvan. Aaron oli kuitenkin sitä mieltä jo, että vauva tulee mahasta siksi aikaa pois ja kysäisi sitten minulta vähän hämmentyneenä että " laittaako se täti sen vauvan sitten varmasti sinne masuun takaisin". :D

Voi pikkuista!

No lääkärissä kävin ja kotona sitten näytin Noralle (7v) ja Aaronille sitä kuvaa, niin kummatkin oli vakaasti sitä mieltä että tulokas näyttää tytöltä! :heart:

hei, uusimmassa odotuslehdessä oli sellainen testi, mistä tietää että kumpi tulee: Se oli näin: mene kauppaan, etsi kindermunat, ja katsele munia rauhassa ja yritä saada yhteys johonkin, älä pidä kiirettä. Sitten kun olet varma, mikä muna puhuttelee sua, valitse se ja osta se, jos yllätys on tytöille sopiva, tulokas on tyttö, mutta jos taas pojalle , tulokas on tietenkin poika, jos ei oo ihan varma kummalle soveltuva lelu on, niin pitäis kysellä tutuilta että kummalle he antaisivat kyseisen lelun. kuullemma ehdottoman varma testi.

En oo kyllä vielä kokeillu, kun ei tuo suklaa uppoa...mutta kerkeehän tuota vielä, tai syöttää lapsille suklaat.. :D

Mahtaa ne vaan prismassakin katsoa pitkään kun yks akka hyllyn reunalla yrittää saada yhteyttä munaan :LOL:

Pahoinvoinnista: se jatkuu, välillä oksennuksen kanssa, välillä ilman, mutta paha olo jatkuvaa, ei vielä pääse nauttimaan :x

nyt pyykkituvalle!

:heart: :lla Arska ja säde 8+6
 
Kiitos kaikille rohkaisusta ja haleista! :hug:
Aamuisen vessakäynnin jälkeen ei ole mitään tullut ja mahakin on ollut ihan ok, pienoista nipistelyä on ollut ja se nyt tietty mietityttää ja jotenkin vaan pelottaa ettei kaikki ole hyvin.
:/
Aattelin että jos nipistelee tai jotain muuta ilmaantuu niin soitan aamulla neuvolaan, josko oisivat sitä mieltä että lähettäisivät ultraan varmistamaan tilanteen.
Pahoinvointikin on helpottanut ja se tietysti mietityttää että onko se nyt huono merkki sitten.
Kaikille hyviä vointeja lähetellen,
illuusia ja papu 9+3
 
Heipat kaikille! Hyvää kuuluu tännekkin, osanotot km saaneille.. :hug:

Mulla on aikas oireeton raskaus, vähän väsyttää, palelee ja tisseihin sattuu.. :D
Eli ei oikein mitään, eipä kyllä ollu edellisissäkään raskauksissa.. =)
 
Tervehdys kaikille!
Liittyisin listoille. Eli täällä 35-vuotias "ensikertalainen", rv 8+4. Toissapäivänä varhaisultra ja siellähän se pieni sydän sykki! Takana keskenmeno 8/07, joten nyt helpottunut ja nii-in onnellinen olo! Ainoa asia, joka painaa, on korkea verenpaineeni: ultran yhteydessä mitattiin arvot 177/97! Se vähän pelottaa, mutta sekä lääkäri että äitiysneuvolan terkkari rauhoitteli, etä tässä vaiheessa ei syytä huoleen.

Tarkat tietoni: Hki, Naistenklinikka, LA 10.8.08.
 
hei, pauliino! apua, me ollaan ihan "samiksia"! :D minäkin 35-vuotias ensikertalainen, rv 8+0, km 8/07, ja Naistenklinikalle menossa, LA 13.8.! vau! me emme ole varhaisultranneet, odotamme kutsua sairaalaan lähiviikoille, joten täällä on jännitys vielä päällä :) eka neuvolakäynti oli maanantaina kyllä ja pahoinvointia sen verta, että aika luottavainen mieli on, mutta olishan se ultraus poikaa...
 
voi argh, mä kirjoitin pitkän jutun joka katosi johonkin bitti avaruuteen... :snotty:

Pahoittelut keskenmenon kokeineille, nyt sympatiseeraan erityisesti pupuvaimoa, lapsettomuuspuolella olen sua seuraillut myös. Voimia!

Jouskari mä olen käynyt jo kahdesti ultrassa, 5+5 ja 7+0. Molemmilla kerroilla näkyi syke. meillä tuo hedelmöityspäivä on ivf:n takia tarkkaan tiedossa ja kun ennen joulua haluasin päästä, oli tuo 5+5 ainoa mahdollisuus. Ja onneksi näkyi. Joku Oulun yliop. sairaalan laskuri sanoi, että se on eka päivä, kun voi syke näkyä. Tokalla kertaa näkyi sit tosi hyvin, itsekin erotin ihan kunnolla.

Ekalla kertaa näkyi myös jo kaikki pussit paikallaan, ainoastaan sitä sykettä mä en meinannut erottaa, mutta sitten kun lääkäri näytti ja selitti niin (varmaan) näin sen. :kieh:

Pahoinvoinnin puolesta parempi päivä, mut väsymyksen puolesta ei. Lääkäri laittoi mulle reilun saikun iho-ongelman takia, joten nyt saan puolitoista viikkoa vaan uinailla kotona.

Eka neuvola maanantaina, ihan kivaa. Tuhrutkin on nyt loppuneet, vaikka sänkyaktiviteetit jatkuneet. Hyvä kun loppuivat, aiheuttivat niin pahaa mieltä
:(
 
Hellurei! Täällä uusi elokuinen odottaja, bonustehtävän sisko (joka minut tänne houkutteli) =) . Paljon riittää luettavaa, ootte tosi aktiivisia kirjoittajia!

No, varmaan olisi hyvä kertoa jotain itsestään... toinen lapsi on tulossa, la 23.8. eli nyt mennään viikolla 6+4. Esikoinen (poika) syntyi 3/05 ja häntä ennen koin km rv 6+3, eli tuon kauhupisteen maagisella puolella ollaan, huhhuh.

Oireita on ollut vaikka kuinka ja alkoivat todella aikaisessa vaiheessa. Maha on turvoksissa ja etenkin iltaisin VALTAVA ja joulun aikaan, kun viikkoja oli huimat 5 anoppi ja siskon mies oli sitten jo mahasta arvannut, että vauva on tulossa... äitiyshousut on jo käytössä, kun omat puristaa. Esikoisella siirryin äippähousuihin sentään "vasta" viikolla 11 vai 12 :D ... Muita oireita mm. pahoinvointi, oudot himot, tissien kasvu + arkuus, väsymys, jano ja pissatus, puuskuttaminen, runsas valkovuoto, huimaus... onhan noita.

Neuvolaa en ole vielä varannut, tai no, täällä ei edes sellaisia ole, mutta lääkäri olisi ilmeisesti viikolla 8. Mietin, että jos varaisin ajan vasta vähän myöhemmäksi, kuuluisivat sydänäänet sitten ja ei sitten tarviisi pelätä keskenmenoa enää... en kyllä tiiä, mikä täällä on niiden kuuntelussa käytäntö. Millä viikoilla ne on mahdollista kuulla? Ultra täällä tehdään vasta viikoilla 18-20 ja varhaisultraan tuskin mennään. Vakituinen kotimme on Jyväskylässä, mutta ollaan väliaikaisesti ulkomailla, Suomeen palataan maalis- tai kesäkuussa, kunhan muutama asia selviää.

Eiköhän siinä nuo päällimmäiset asiat.

 
Iltoja ja oikein hyvää tätä vuotta! :heart:

Enpä ole täällä ehtinyt käydä, tuli oltua tuossa vuoden vaihde mökillä. Mulla on alkanut pahoinvointi (onneksi!) helpottaa, viime viikkoon verrattuna. Paitsi mitä nyt tänäänkin ruoan jälkeen piti yökkäillä muutaman kerran, mikä oli ihan uutta. Yleensä on tullut huono olo kun ei ole syönyt.. jospa söin liikaa.. :$ Tuntuu, että tekeepä mitä vain, niin kaikki menee väärin päin. :whistle:

Tänään on taas alamasua nipistellyt, kaipa siellä tapahtuu jotakin venymisiä tai muuta kummaa.. ;) Ja maha on niiiiiin turvoksissa jälleen kerran.. ja on se ehkä himpun kasvanut jo "oikeastikin", pieni kumpu tuntuu etenkin vatsalleen maatessa. Tykkään nimittäin nukkua sillai, ja masu tuntuu aika mukavasti, sillai paineen tunne tuntuu siellä. :whistle: Kaipa sekin kuuluu asiaan... tiedä näitä kaikkia mukana tulevia juttuja =)

jeps, nyt saunomaan!! :p

oda-sofia & pikkunen 9+1 :xmas:
 
Iltoja... =)
Olipas jännää varata eka neuvola,ens viikolle menee mutta eihän tässä kiirusta ole. Hassua kun kaikki oireet on humpsahtanu muutaman päivän sisällä. Rinnatkin kutisee ja sattuu..|O tempasin jo kaakaorasvat käyttöön jos vähän helpottais oloa kun tuntuu että iho on aivan riekaleina.

Laskeekohan tuon mahan turvotus vielän tässä välissä kun tuntuu että se on aivan pallo jo. En tiedä miten sitä kehtaa mennä loman jälkeen takas kouluun kun maha selvästi pompsottaa läpi. Enkä millään tahtois vielä asiaa niin kamalasti julkistaa,taidan olla vähän taikauskonen tai jotain.. |O
Mutta samapa tuo silti taitaa olla,tuleehan se ennen pitkää näkyviin kumminkin.. :D
Yks kiva asia raskaudes sentään on..ei tarvi tyhjäillä kissojen vessoja. Tai no nyt miehen ollessa lomalla ei tarvi,sitte arjen koittaessa pitää ottaa kumihanskat käyttöön.. On niin monta asiaa muistettavana.. :D

Iltoja taas kaikille =)
 
Iltaa kaikille!! Uusivuosi meni nukkuessa ja syödessä, mulla on painoa kertynyt nyt jo varmaan joku 5kg, kaikki housut puristaa ja ahistaa, tosi turvonnut olo kokoajan, ja silti on 2-3 tunnin välein syötävä ettei tuu heikko olo..
Jänskättää ihan kauhiasti, huomenna olis ensimmäinen neuvola (tosin lääkärissä olen kyl käynyt jossa tekivät silloin ultran kun oli mahakipuja..) Mä olen ihan neuroottinen, en maha sille mitään että pelottaa niin paljon että pälli meinaa levitä aina välistä, ja jotenkin sitä tutkailee itseänsä ihan ylipaljon, pienikin mahavihlaisu tuntuu kun sisuskalut kääntyis ympäri ja ensimmäisenä päähän tulee ajatus "että taasko kesken"... :( mut pitää toivoa vaan parasta...
Mutta hyviä vointeja kaikille =)
Hosso 8+6
 
Moi! Minä olen joululoman aikana näköjään tippunut listoilta.. Pahoittelut ja uutta plussaonnea kaikille keskenmenon kokeneille! Ja toivotaan että nuo huonot uutiset loppuisi uuden vuoden myötä kokonaan.

coatrack rv 8+3, 2.lapsi, L.A. 10.8. , TAYS/VAS/kotona

Mulla on siis takana yksi keskenmeno ja viime raskaudessa uhkaava keskenmeno, ja niin vaan nytkin "menkkojen alkamisaikaan" rv 8 alkoi yöllä vatsassa myllertämään niin että piti sängyn reunaa puristaa enkä kivulta pystynyt liikkumaan sen vertaa että oisin voinu töniä miehen hereille, perhepedissä nukkuvan taaperon takia kun ei kärsinyt huutaa. Mutta kivut meni sitten alle päivässä ohi eikä mitään vuotoja ole ollut. Pahoinvointia on ollut entiseen tyyliin, ei auta kuin toivoa että kaikki on hyvin..

 
Mulle voisi uutteen hienoon listaan päivittää synnäriksi K-PKS.

Me kerrottiin vauva-uutinen tänään mun vanhemmille. Olivat jo kuulemma odottaneen moista uutista ja lähes arvanneet kohta sen kuulevan. Innoissaan olivat. Mun vanhemmat ovat juuri jäänneet eläkkeelle ja siksikin ovat niin iloisia ,kun heillä on aikaa puuhata lastenlasten kanssa. Mun siskolla on kolme koululaista, mutta he asuvat niin kaukana ,että eivät näe näitä lapsia niin usein.

Pitäisi kompia jo petiin ,kun tuo meidän taaperon unet ovat taas mitä sattuu. Viime yönä valvoi 4 h |O .
:wave: kaikki uudet !

-Poni ja Manteli tasan 7
 
terve :wave:
lääkärineuvolassa käyty ja terkkari katso lapsia sen aikaan kun levittelin jalkoja . raskausajan huonoja puolia on just nää sisätutkimukset, mut onneksi niihinkin tottuu raskauden myötä.
Kaikki ok ja kohdun koko n. 12 cm eli iso, mut tavan kun 2 lasta mahassa :whistle: sydän ääniä ei alkanut lekuri kuuntelemaan koska ei ole varmaa et kuuluisi niin turhaa huolta aiheuttaisi. Nyt odotellaan vaan sitä kutsua sinne kyssiin. Ja sanoin neuvolaan etten ala sitte juoksemaan joka vkoa neuvolassa kun toi bensanhintakin on pilvissä :kieh: :snotty:
Lapsille en ole vielä kertonut enkä kerrokkaan ennenkuin olen siellä kysissä käynyt varmistamassa ultrassa et siel on kaikki ok. :heart:
mut ruoan tekoon, alko nälättämään neuvolanreissu :whistle:
rv 9
 
Pupuvaimo: pahoitteluni sinulle ja voimia tulevaan.
Minä vielä jännitän, onko vatsassani mitään eloa. Huomenna olisi toinen ultra ja olen kyllä varautunut pahimpaan...
Minulla on kyllä yllättäviä himoja: eilen söin nakkeja mansikkahillolla! ja muutenkin ruoka maittaa, mulla on kauhea nälkä jatkuvasti (painoa tulee liikaa...) ja vettä juon litrakaupalla. Samoin väsyttää ihan urakalla - niin että näiden oireiden vuoksi voisi luulla, että raskaus jatkuu...
Kaikille hyvää päivänjatkoa!
 
Toivon kovasti voimia kaikille, joiden raskaus on päättynyt keskenmenoon :hug:

Omalla kohdallani on huomenna edessä ultra. Joulun pyhinä oli siis veristä vuotoa, joka sitten kuitenkin joulupäivän iltana loppui kuin seinään. Sen jälkeen ei mitään ihmeellistä ole ollut. Huomenna sitten selviää, missä meillä mennään vai mennäänkö missään.

Jotain pieniä raskausoireita tässä olen tuntevinani, mutta mistäs sen tietää, vaikka olisivat tuolla korvieni välissä generoituja :D Joka tapauksessa nyt mentäisiin jo pidemmällä kuin elokuisessa keskenmenossa. Se kun tuppaa tuolla taustalla koko ajan itsestään muistuttamaan.

Meiltä on täältä töistä puolet porukassa mahataudin kourissa kotona, joten oksennustauti tästä nyt vielä puuttuisikin :kieh: sitä odotellessa...juuri kun olemme selvinneet Nokian vesilaitoksen järjestämästä tautiylläristä.
 
Huomenia!
Illalla alkoi taas kivut, menkkamaiset sellaiset ja tuhrua tuli, ehkä enemmän kuin toissa iltana. :(
Soitin justiin neuvolaan ja terkka ohjasi käymään päivystyksessä, eli sinne siis, pelottaa niin pirusti!! :/
Toivottavasti tänään kuitenkin selvyyden asiaan saan, niin ei tarvitse huolesta kipeänä olla enää enempää.
 
Huomenta!

Tervetuloa uusille!

Tsemppiä Illuusialle, ihan kamalalta tuntuu, tiedän kokemuksesta, mutta toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin hyvin! Toivottavasti pääset päivystyksessä heti ultraan!

Ultraamisessa tuntuu olevan isoja eroja. Kaveri, joka on 3kk edellä, asuu pääkaupunkiseudulla (me just sen ulkopuolella) kärsi pahoista kivuista alkuraskaudessa eikä päässyt millään ultraan. Jorvissa ja joka paikassa vaan vähättelivät niitä ja epäilivät mahataudiksi tms eikä tutkineet. Kaveri meni sitten yksityiselle, joka otti ylimääräiseksi potilaaksi ajanvaranneiden joukkoon ja vilkaisi - kaiki oli onneksi kunnossa. Mä taas täällä pääsin heti ultraan kun menin ja sanoin, että vihloo.

Mä en pysty enää olemaan mahallani, kun tissit on niin kasvaneet. Jos pitää tällai kolmen viikon välein ostaa uudet rintäliivit, niin mahtaa olla aikamoiset kesällä... Mies kyllä tykkää...

Konkarit auttakaa!
Viime yö oli kauhea ja nyt vähän pelottaa. Yöllä heräsin kun vatsaan alkoi sattua. Oli sellainen polttava ja kiristävä tunne kohdun seudulla. Ihan karseeta. Närästystä mulla on paljon, ei siis mitään sellaista, vaan just kohdun seudulla. Lämpö nousi myös ja tuli kylmä hiki. Pari panadolia kun otin ja makasin paikoillani jalat koukussa puolisen tuntia niin pystyin taas alkaa nukkua. Onko teillä muilla ollut mitään vastaavaa alku- tai myöhemmässä raskaudessa? Millaisia on km-kivut? Supistukset luulin tuntevani, kun on tehty noita lapsettomuushoitoja ja sorkittu kohtua vaikka millä tavalla, kuvittelin tietäväni miltä tuntuu kun kohtu supistelee, mutta onko niitä erilaisia?

Näin aivan pimeetä neuvola-unta. Mä olen koko yön seikkaillut neuvolassa, tapellut neuvolan tädin kanssa, joutunut yllättäen neuvolan rukouspiiriin (???), paistanut ja polttanut sämpylöitä - en päässyt ottamaan niitä uunista (siis neuvolan uunista) pois kun olin väkisin siellä rukouspiirissa... jne. jne. todella täysjärkinen uni... :LOL: Lopuksi mä joudun sinne töihin, en enää muista mihin hommaan, mutta unen lopussa muistan selittäneeni, että aloitan täällä huomenna työt, mutta jouduinkin jo tänään hommiin... :wave:
 
Illuusia tsemppiä. Toivotaan ,että katsovat ultralla ,jotta saat mielenrauhan.

Mariainen hauska uni sinulla :LOL: . Kaikki paikathan tuolla masussa venyy ,vaikka itse kohtu ei vielä kovasti kasvakkaan. Uskon ,että kuvaamasi kivut ovat ihan normaaleja. Itselläni ei kovin kovia kipuja ole ,mutta useimmilla tutuillani on ollut tosi kauheita kipukohtausia. Mulla esikolta oli kylkiluut ihan sairaan kipeät, jota lääkärikin ihmetteli. Jokainen venyy varmaan vähän eritavalla :) .

Mulla onneksi turhu lakannut. Naurattaa kyllä näin jälkikäteen ,kun se gyne niin tomerasti teki sen sisätutkimuksen. Minä vain makasin kauhusta kankeana tutkimuspäydällä, vaikka teki mieli sanoa ,että tuo sattuu. Sitten se gyne ei saannut ultraa heti toimimaan ja sillä anturillakin tökki mua vaikka kuinka. No loppu hyvin ,kun terhakka vauva löytyi. Ihanaa ,kun on kuva pikkuisesta ,jota voi aina välillä katsella.

-Poni ja Manteli 7+1
 
Illuusia tsemppiä. Toivotaan ,että katsovat ultralla ,jotta saat mielenrauhan.

Mariainen hauska uni sinulla :LOL: . Kaikki paikathan tuolla masussa venyy ,vaikka itse kohtu ei vielä kovasti kasvakkaan. Uskon ,että kuvaamasi kivut ovat ihan normaaleja. Itselläni ei kovin kovia kipuja ole ,mutta useimmilla tutuillani on ollut tosi kauheita kipukohtausia. Mulla esikolta oli kylkiluut ihan sairaan kipeät, jota lääkärikin ihmetteli. Jokainen venyy varmaan vähän eritavalla :) .

Mulla onneksi turhu lakannut. Naurattaa kyllä näin jälkikäteen ,kun se gyne niin tomerasti teki sen sisätutkimuksen. Minä vain makasin kauhusta kankeana tutkimuspäydällä, vaikka teki mieli sanoa ,että tuo sattuu. Sitten se gyne ei saannut ultraa heti toimimaan ja sillä anturillakin tökki mua vaikka kuinka. No loppu hyvin ,kun terhakka vauva löytyi. Ihanaa ,kun on kuva pikkuisesta ,jota voi aina välillä katsella.

-Poni ja Manteli 7+1
 

Yhteistyössä