<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

hei,
täällä on myös eka neuvola takana. Paljon oli papereiden täyttöä (isäkin sai täyttää pari paperia ruokailutavoistaan ja mm. alkoholin käytöstä) ja minulle ei ainakaan mitään seulontoja tyrkytetty, vaikka olen jo tälläinen ikä-äiti, vaan ihan tarjottiin ensin vain sitä niskapoimu-ultraa. Kun itse kysyin veriseulasta, saanko sellaisen, niin paperit kirjoitettiin. Minusta neuvolassamme tietoa sikiöseulonnoista oli riittävästi ja se oli asiallista ja huomioi äidin omat päätökset. Minä otan mielelläni vastaan ikäni jo minulle suomat kokeet. Varmasti stressaisin enemmän ilman niitä.
Rouva Pikkumyy: minulla on myös ollut migreenityyppistä päänsärkyä, mutta aika lievää verrattuna ns. normaaliaikaan. Olen nukkunut ihan hurjasti, kun tämän viikon aloittelin töissä tekemällä lyhyempiä päiviä. Toivottavasti tämä väsymys joskus hellittää.
Hyviä öitä!
 
Huomenta!

Ihanaa viikonloppu, koko perhe kasassa. =)

Uudet plussaajat lisätty listaan! :wave:

neitiperho vielä tää tammikuu asutaan Ankkurissa, sitten muutetaan Mettikselle. Entäs teitin sakki? :wave:

Mulla tää reilun kolmen viikon krapula alkaa helpottamaan. Enää eilen ei ollu niin ällöolo ku aikasemmin. Paitsi illalla ei maistunu muut ku omenat ja rypäleet. Hope so pääsen siitä eroo kokonaa. Ja muutkin ketkä siitä kärsii. :hug:

Nyt aamupalalle, jonka isäntä teki kun anto mun vielä pötkötellä sängyssä.:heart:

Hyvää lauantain jatkoa kaikille!!!


 
mulla oli laskettu aika päivän edellä eli mulla on laskettu aika 2.8 vaikka ultra kyllä näytti että olis päivän edellä mutta kun on pas lapsi niin tarkka hedelmöitys päivä tiedossa niin eivät voi muuttaa päivää niin paikkakuntia oli joku kyselly niin kokkolassa me asustellaan
 
Kiva kun nämä toimii taas:



Tällä erää ei onneksi ole migreeniä! :heart:

Ajattelin lähteä shoppaileen, jos kävis katsomassa niitä odottajan farkkuja, tuntuu vaan hassulle mennä odottavien osastolle, kun ei ole vielä paljoa mahaa! :D Ja jotain neuletta tai paitaa pitää saada pidemmän mallista, kun tämä mein salamatkustaja ei saa olla vielä julkinen työmaalla! :heart:


Ihanaa lauantaipäivää kaikille! :flower:

Rva ja kyytiläinen :heart:
 
Huomenta!

joo eilen kyllä tökki taas ja pahasti... :/ mutta taas toimii :D

meillä täällä kajjjaanissa ei ole mitään liikettä mikä möis äitiysvaatteita... :/ pitäis lähtee joko kuopioon tai ouluun shoppailee...
mutta tällä kelillä en taatusti lähe maantieajoon. ja lasten kanssa pitäis lähtä..ni eipä hirveesti innosta..kumpaankin suuntaan kuitenkin matkaa 200km plus takaisin... :kieh:

Vaikka meillä on täällä h&m ja lindex, niin kuitenkaan oo äitiysvaatepuolta..tympii :kieh:

mulla yhet raskaushousut on, mutta eilen siirsin lipastoa, ja lipaston takaseinässä oli naula kohollaan, ja housuihin tuli iso reikä reiden kohalle... :/
ajattelin paikata jotenkin sen, mahdollisimman tarkasti, ettei näkyis, mutta taidan silti tarvita toisetkin housut.
Kerkesin kesällä ostaa äitiyshameen kaks päivää ennen kun meni silloin kesken.joten sekin on kaapissa odottamassa. :D

Ihana, kun paha olo alkaa helpottaan, ei enää jatkuvaa huonoa oloa oo.
vaikka välillä yököttääkin ja etoo en oo to enkä pe enää oksentanu, nyt olis kolomas päivä jo... :D

jospa tää tästä rauhottuis.
Mitenkäs teillä muilla, joko rauhottuu?
Mites mansikan laita?

Mutta nyt pakkailee lapsille varavaatetta mukaan, lähetään mummilaan päiväksi (asuvat ns. maalla, ni ihana olla lasten kanssa siellä, ainut vaan että mulla ulkoilma tekee huonomman olon :/ )

Hyvää viikonloppua!!!

:heart: :lla AE ja säde 10+2
 
Kiva ,kun monella huonot olot alkaa helpottamaan.

Täällä oli taas niin uneton yö. Koko ajan heräilin ,eikä millään saannut unta. Viekussa nukkuva tyttö oli myös tosi levoton. Sitten pisulla joutui käymää kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tyttö heräsi niin ei autanut muu kuin ottaa hänet mukaan. Ihmeen pirteänä kuitenin kävin aamulla hevoset hoitamassa ja nyt ollaan lähdössä kaupoille.

Mieheni on sitten kertonut meidän vauva-uutisen jo kaikille kavereilleen :whistle: . Eräs hänen hyvä ystävä oli samalla avautunut heidän vauva suunnitelmista ,kun he ovat jo pitkää yrittäneet vauvaa ,mutta ei ole tärpännyt. No mieheni oli häntä opastanut ,että apteekista voi ostaa sellaisia tikkuja ,joiden avulla näkee tärppipäivät ja sitten kannattaa mennä myös gynelle :LOL: .

No mutta nyt pitää mennä taas. Heippa!
-Poni ja Manteli
 
Puhhuhu, täällä monilla alkaa paha olo helpottamaan mutta miulla vasta alkamassa!! Myös tänä aamuna, kesken aamupalan, kävin oksentamassa ja jatkoin sitten sinnikkäästi :D
Konkarit: onko kellään muulla alkanut oksentelu vasta viikolla 9?

Onhan minulla kuvostusta ollut aiemmin, muttei yhtään oksentelua. Kummallista.
Millos porukalla on np-ultrat? Minulla 24.1 siis ja sitä edellisenä päivänä neuvolalääkäri.. Jos sais sydämenlyönnit kuulla..:)
 
Huomenta!

Ihanaa, ei kuvota, ei okseta, tissit kyllä kasvaa edelleen ja turvottaa ja väsyttää, mutta näistä huolimatta on jotenkin ihanan seesteinen ja hyvä olo. Aloin tänään kirjottaa Taimille kirjaa, tuli monta aukeamaa, kun kerroin näistä kuluneista viikoista.

Eilen oltiin katsomassa Sooloilua-elokuva. Ei ollut musta kauhean hyvä, mutta... Mä vetistelin yli puolet elokuvaa! Kyyneleet valui ihan valtoimenaan enkä saanut sitä millään loppumaan! Itseäkin nauratti yhtäaikaa kun itketti kamalasti :LOL:

Vielä Tiina80 ja Poni06 - joku anarkisti barrikaadi-feministi (vaikken kyllä ole feministi) minussa herää ja käskee taistelemaan! Kannattaa pitää puolensa. Kun ottaa asioista selvää, ja tietää, että nään seulonnat on TÄYSIN vapaaehtoisia, ei tarvitse alistua. Seulaan ei tarvitse mennä siksi, että jollekin kätilötätille tulee paha mieli tai että "meillä on tapana tehdä tämä näin". Mitä sitten jos joku kätilö suuttuu? Eihän se meittiä liikuta! Pitäkää rohkeasti puolianne!

Jo... anarkia rules... B)
 
Piti tulla pikaseen aurinkoenergialle muistuttamaan, että Kajaanin Nicky&Nelly:ssä on äitiysvaatteita. Farkkuja ainakin ja varmaan joitain muitakin housuja. Käypäs kurkkaamassa. :)

Mun vointi on edellee sama, pahin öklötys on hävinnyt. Viime yön nukuin kuin tukki, vaikka unrttomuutta muina öinä ollutkin. Eilen herkuteltiin Hesen hampurilais-aterialla ukon kanssa, eka kertaa sorruin mässäilemään tän raskauden aikana, mut hyvää oli!

Nyt pitää lähteä nukuttamaan tyttö päikkäreille, alkaa olla jo itselleen vaaraksi kun on niin väsy. :LOL:

Lauantain jatkoa!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 8+4
 
neitiperho
HooÄs Me asutaan nykyään Karistossa, mutta sellainen auto pihasta myös löytyy jossa neljä pyörää, että liikkumaan pääsee :D

Mulla ongelmaksi alkanut kehkeytymään rinnat. Kävin jo ostamassa isommat liivit, mutta ei sekään auttanut. Kokoa siis tuntuisi olevan tullut lisää hieman, ei nyt mitenkään järkäleen paljon, mutta tuntuu kuin kantaisi tiiliskiviä. Kipeätkin on. Yöllä kun vaihtaa asentoa kyljeltä toiselle niin herään heti. Liikkuminen, varsinkin nopeampi sellainen ei suotavaa, tuntuu sen verran pahalta. Urheiluliiveistä nyt sitten tullutkin mun kestosuosikit :/
 
Kun lukee teidän muiden kirjoituksia niin tuntuu siltä, ettei tarvitse itse kirjoittaa mitään... On niin samoja oloja ja oireita! Selibaatit ja kaikki... :saint:

Pahoinvointi jatkuu, ihan kuin olisin ollu jo viis viikkoa vatsataudissa. Oon kyllä pystynyt syömään, vakioateria on paahtoleipää ja vihreetä teetä. Pakkokin syödä tosi usein jotain pientä, muuten olo pääsee kamalaksi ja ykäily alkaa. Eilen oli garmiva ilta, huhhuh. Mikään ei auttanut. Monena iltana on pahin olo iskeny just ennen nukkumaan menoa ja sängyssä pitää maata puoli-istuvassa asennossa ja hengitellä tosi rauhallisesti ennen kuin pystyy nukahtamaan.
Toivottavasti pian helpottaa...

Esikoista odottaessa huono olo kesti viikosta 6->11, sitten oli pari viikkoa lomaa kunnes ykäily pamahti uudestaan päälle. Kärvistelin viikolle 17. Oli se hirveetä. Positiivista on se, että kun paha olo loppuu niin unohtaa saman tien miten kamalaa se oli.

Np-ultraan menen ens torstaina.

Asutaan Keski-Uudellamaalla. Synnytyssairaala on Hyvinkään sairaala.
 
Mulla on alkanut toi huono olo ihan tosissaan vakioitumaan iltaan ja yöhön. Aamuisin ja päivisin maistuu onneksi laidasta laitaan kaikki. Ehdottomia päivittäisiä suosikkeja on löytynyt jo kaksi :D Banaanijogurtti ja Earl Grey-tee... Tota teetä voisin juoda litratolkulla :p

Onko kellään muulla sitä ongelmaa, että juomisesta tulee paha olo? Mä en pysty juomaan vettäkään kuin pari lasia päivässä, mehulla ja teellä oon koittanut pikkuisen lisätä.. Tuntuu vaan, että jano olis vähän väliä, mutta kun ei putoo niin ei. Mehujää on myös pikkuisen helpannut, mutta todennäköisesti juon ihan liian vähän...

Täällä myös alkanut unettomuus vaivata. Yöstä suurin osa tulee pyöriskeltyä sängyssä. Ehkä se sitten vaan kuuluu johonkin vaiheeseen, kun on näinkin yleistä :)

Me asutaan Tampereella.

kaneliomppu ja Elmeri 10+4
 
Me asutaan tampereen kupeessa ylöjärvellä. Tänään kävin itekseni vähän shoppailemassa, talvitakki löyty ja äippäfarkut. Kun ei ollut kun yhdet jotka meni kuvun alle ettei purista, mutta nekin valu! Lindexiltä löyty, henkalla ei oikeen ollut mitään :/ Kun laitto farkut jalkaan, ei siitä kyllä enää epäilystäkään ole etteikö siellä mahassa ketään asu vaikka ultrassa en vielä ole käynyt :D Niin pitkään vaan ravasin kaupungissa, että vasemman nivusen alle alko sattumaan :( Pitää ottaa ilta rauhakseen. En olekaan muistanut varmaan mainita että tissit on kyllä saanu ainakin yhden kupin kokoa lisää ja pirun arat nuo nännit |O Ei oo oikeen enää liivejä mihin ne sulloo :saint: Naamakin on kun teinillä, mutta ehkä tän kärsii kun tietää palkinnon :heart:
Pahaolo on välillä pois ja välillä saavuttaa mut illalla :$ Eilen oli semmonen ilta, join kulauksen vettä niin se tuli ylös ja sivussa vähän muutakin..Jännä et joka toinen päivä on helppo ja joka toinen ihan hirveä :headwall: Että aikas samoja fiiliksiä kun valtaosalla :D
Tervetuloa uudet elomasut:wave:

fosfori ja pampula 10+6
 
Sama juttu minullakin Odile, eli esikoista odotellessa luuli pääsevänsä kuvotuksesta kolmen ekan kuukauden jälkeen, kuten kaikissa oppaissa lupailtiin, mutta sehän jatkui viikolle 16... en elättele kauhean suuria toiveita että tälläkään kertaa loppuisi vielä vähään aikaan.... :x :x :x

Kaneliomena, ei se pelkkä vesi täälläkään uppoa kauhean hyvin, eikä mikään lämminkään juoma. Kivennäisvedet (sitruuna tai maustamaton) sinänsä toimivat loistavasti, etenkin kun sekoittaa mustaherukkamehua ja Novellea =)
 
fosfori Mä olen kans ihmetellyt, et joka toinen päivä on hyvä ja joka toinen päivä huono. Siis pahoinvoinnin suhteen :) Mulla on myös armoton väsymys koko ajan ja ihan vetämätön olo. Kuuluu tietty "taudin" kuvaan :LOL: Tiistaina sais olla hyvä päivä, kun on työhaastattelu :p Jaa-a, kaipa sitä vois mennä tuonne sohvalle pötkölleen.Moii!!
 
pitkästä aikaa piti tulla tänne kurkkaamaan, ja juttuaki on näköjään kovasti tullu :) Meillä poika ollu vesirokossa koko viikon, jospa nyt alkas helpottamaan, reppana sai viime yönä nukuttuaki jonku tunnin... taitaa meillä molemmilla olla vähän univelkoja :/ Eikä ukkokaan päässy armeijasta lomille...

Mulla välillä pahaa oloa, mut ei oo tarvinnu oksentaa....
 
Heipparallaa!Täällä pahoinvointi jatkuu-ensimmäinen viikko takana ja monta varmasti vielä edessä!!!!!!!Siis tää on jotain niin järkyttävää;ei jaksa mitään,eikä ketään..ei jaksa iloita raskaudesta keskittyy vaan siihen että pysyy tolpillaan ja pystyy jotenki vetää duunipvän läpi.. :( oon ollut jotenki tosi itkunenki ja tiedän että se kuuluu asiaan,mutta miks juuri mun pitää olla se jonka kohdalle tää sattuu,kun on niin monia "oireettomia" odottajia...oli täällä muitakin-onneksi,vaikka ei tätä kellekkään soisi...anteeksi tämmönen negatiivinen kirjoittaminen,mutta pakko purkaa johonki!Miestäni en halua enempää enää kuormittaa,reppana hoitaa koko kodin,pojan ja laittaa ruoan ku mä en pysty ku makaan tässä sohvalla...ihan oikeesti joskus mietin miten joku ryhtyy tähän yhä uudestaan uudestaan!!!!Nostan hattua,mä en jotenki "hallitse" itseäni ja tätä tilannetta ja vastuu siitä mitä sisälläni kasvaa( :heart: ) ahdistaa välillä aika tavalla...toivottavasti täällä saa kirjottaa myös tällaisista tuntemuksista...mä vaan toivon että aika kuluu nopeasti ja tää loppuu ja se on totta että jälkeenpäin sitä ei "muista" mille nyt tuntuu,joku biologinen juttu varmaan!Onneksi jo tiedän mikä siellä odottaa(toivottavasti) ja saa pidellä sylissään taas sitä pientä tuhisevaa viatonta pikku nyyttiä :heart: :heart: ihanaa että saan sen vielä kokea! Jousikas 7+1
 
Lindexiltä ostin äitiysfarkut, ihan kivan näköiset ja 2 äitiyspaitaa, vaikka voipi näitä muutenki käyttää! :D

Rintaliivejä ostelen ensi viikolla, rinnat kyllä on jo yli kuppikoon kasvaneet :D Mies tykkää, ja seksikin maistui todella mukavalle, meillä kun mies ollut viikon poissa, niin nyt oli mukavaa! :heart:


Eipä muuta kuin mukavaa jatkoa kaikille! :heart:


Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv9+5 :heart:
 
Unettomuudesta kärsin minäkin, ainakin illalla kun pitäis alkaa nukkumaan , ei väsytä yhtään ja sitten herään noin kymmenen minuuttia ennen kellonsoittoa ihan väsyneenä. Välillä herään yöllä vessaan (tästä se taas alkaa) ja sen jälkeen ei uni hetkeen tuu. |O

Oikeaa lonkaa särkee taas monesti, kasvukipu säteilee sinne. Ennen lapsia menkkojen aikaan tuo lonkkakipu oli jotain ihan hirveää. Enkä saanut joskus istuttua. Samoin supistukset avautumisvaiheessa säteili tuohon samaan kohtaan ja sitä puristin silloin mustelmille asti.

Lisää pinnaa tarvittaisiin täällä, tuntuu että mua kulutetaan molemmista päistä kun töissä pitää jaksaa antaa kaikkensa ja kotona odottaa kaksi vaativaa tenavaa ja mies ja kotihommat. Taas pitäis jaksaa alkaa paimentaa lapset siivomaan lelunsa ja iltatouhuille.

Oksentaa en oo joutunut enään viimeviikoisen jälkeen mutta töissä iskee monesti äklö olo jos on pitkät välit kahvitauoissa. Pitää vaan jaksaa hymyillä kassalla! Närästys vaivaa aika monesti ja palelen ihan koko ajan.

Maha alkanut pömpöttää jo kivasti ja kohta varmaa saa kans lähteä shoppaileen. Täällä ei vaan myydä kuin kahessa kaupassa äitiysvaatteita (+ kappahlissa mammafarkkuja, mulla oli kuopukselta sellaiset, tosi hyvät ja kulutin puhki). Meillä ei oo hm;ssäkään äitiysvaatteita ainakaan vielä myynnissä. Yhen paidan ostin sellaisen mikä venyy ja paukkuu ja on todella mukava päällä. Rintsikoita en oo joutunut ostamaan enkä varmaan hetkeen joudukaan sillä edelliset alkoi olemaan jo isoja rajun laihtumiseni takia (allergiat, stressi ym aiheutti) ja täytellään nyt ensin niitä! :p Rinnat kyllä on vähän pyöristyneet. Ihanaa!

Viime yönä oli oikein mukavaa miehen kanssa pitkästä aikaa! Jospa se tästä alkais piristymään..

Liukasta on edelleen ja aamulla töihin lähtiessä meinasin jo mennä selälleni! Olkaahan varovaisia liikkuessanne tuolla ulkona! Mukavia päiviä kaikille!




 
Jouskari-80 Mielestäni tämä palsta on juuri sitäkin varten ,että täällä voi purkaa kaikkia tunteita. Jokainen kokee raskauden eri tavalla ja hormoonit ym. olot aiheuttaa myös niitä negatiivisia tunteita. :hug: sinulle ja toivotaan ,että paha olosi helpottaa ,kun aikaa kuluu.

Täällä onnistunut shoppailureissu. Löydettiin sohvakalusteet meidän uuteen kotiin. Ei olisi paljoa enää ostamisia niin kaikki kamat uuteen kotiin olisi valmiina. Kävimme myös Rossossa syömässä ja kun tarjoilia suositteli minulle alkupaloja , niin mieheni kailotti isoon ääneen ,että ei hän voi graavilohta eikä tuorejuustoja syödä ,kun hän on raskaana :D .

No nyt lähdemme vielä vuokraamaan leffaa, joten hei taas!
 

Yhteistyössä