<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Pellervo hulinaa sitä kuullostaa olevan teilläkin ja kesällä lisää. Meillä on vanhin kohta viis vuotta ja viides lapsi tulossa =)
Täällä lapset vielä valvoo ku nukhativat autoon ku käytiin kaupassa...ja arvaatte varmaan että ketään ei saa nukkuun sitten ihan heti!
Huomenna on eka neuvola ja muistin yhtäkkiä että tosiaan pitää ne vanhat kortit kaivaa matkaan eka käynnille.

Ja nuista syömisistä. :saint: Mä olen todellakin niin tyhmä että syö just sitä mitä mieli tekee. kohtuudella. Alkoholia meillä ei käytetä ollenkaan ja tupakastakin olen luopunu (niistä harvoista savuista joita saatoin illassa polttaa).
Mitä särkylääkettä olette ottanu jos on tarvinnu?
Mä olen nyt vielä onneksi pärjänny panadolilla.Olisinkohan kerran ottanu. Mutta edellisessä raskaudessa lääkäri määräs 600mg buranaa migreeniin.
Ja saapa nähä millon sitä rennietä tarvitaan jälleen...taidan pyytää lääkäriltä tehokkaammat lääkkeet siihenki. Edellisessä raskaudessa määräs mahansuojalääkkeet ku mikään ei tehonnu. Meinas että tiheesti ollut raskaana niin on jo niin ärtyny että ei auta mikään muu.
 
Tervetuloa mukaan Mairo ja onnea !

Täälläkin ilmennyt enenevässä määrin kaikenlaisia venymis ja kasvukipuja. Normaalejahan ne on ,mutta ei voi mitään ,kun välillä ne pistää huolettaa. Muutenkin ,kun minullakin on kaikki muut oireet vähentyneet niin tulee heti mieleen ,että onkohan kaikki kunnossa. Viime yökin pyörein sängyssä asiaa murehtien ,eikä uni juuri tullut silmään. Olipa kiva olla todalla väsyksissä töissä.

On niin tyhjät aivot ,että ei mitää keksi kirjoittaa. Pitää vielä syödä jotain ja sitten unille.
Hyvää yötä äipät ja masut!
-Poni ja Manteli 9+4 (taisin eilenkin merkitä näin ,mutta ei aina voi laskea oikein)
 
Iltaa vaan pitkästä aikaa!
Lueskelemassa oon jokusena iltana tällä viikkoo käyny, mutta itse kirjottelu onkin sit jääny. Typykän kanssa meni viikko ihan vaan kiukutellessa ja töitä tehdessä. Eli ei hyvin :( Päivät on täynnä itkua ja väsymystä, mutta yöllä ei pysty nukkuun, tiedä sitten mikä on.

Joku tos sano, että on ollu supistuksia, niin täällä kans pieniä mahan kovettumisia töitten jälkeen. Mä olen jaloillani sen 8h töissäni. Nytpä olenkin toivonut vain kuuden tunnin työpäiviä, jospa ei tarttis saikulle jäädä.

Ja sit noihin gallupeihin, eli mä 24, mies 27 elokuun lopulla. Yhdessä ollaan oltu 12/05, yhteen muutettiin 12/06, kihloihin 03/07 ja nyt ekan yhteinen tulossa :heart: Mullahan entuudestaan tyttö 12/04 joka on isällään joka toisen viikon ja mulla joka toisen.
Painoo mulla on tullu noin kaks kiloo, eli ihan ok neuvolan mukaan, mutta 7-11 saa tulla koko aikana.

Huomenna on sit heti aamusta sokerirasitus, sitä nelli-tutkimusta varten ja mähän muutenkin automaattisesti joutunu jossain vaiheessa.

Ja sitten, voiko tosiaan liikkeet tuntua näin aikaseen??? Vai kuvittelenko? Typystä tunsin tosi ajoissa, 16+3.

Mutta nyt odottelen miestäni saapuvaksi :heart:
 
pieniananas
Mulla loppui oireet turvotusta ja rintojen valtavuutta lukuunottamatta joskus viikko sitten. Sen jälkeen oli se ultra jossa Taimi meille kovasti heilutteli. Luin jostain, että rv:lla 9 monelta loppuu esim. pahoinvointi, ei tarvitse huolestua.

Itse odotan kovasti seuraavaa neuvolaa, kun täti oli varma että siellä se syke kuuluu. Näkemistä pitää odottaa niin monta kuukautta kun ei ole ultria tulossa.

Musta tää on ihanaa. Voin hyvin, paitsi että on kauhea flunssa (nyt menossa pois) joten en voi arvioida väsymyksen tasoa, kun tää tauti nyt niin väsyttää.

Perämaan emännälle
suuret pahoittelut

Kohta kahden talon loukussa, lähdetään tästä talokaupan tekoon eikä edellinen ole vielä edes myynnissä...huh...

M ja Taimi 10+ 5
 
miullakin on loppunut pahaolo ja rinnat on myös aika kosketusta kestävät nykyään, mutta eilen illalla iski hirveen pahaolo, ku söin jäätelöä.. ja hurjat ilmavaivat iski..?? ikinä oo maitotuotteista miulle tullu mitää.. mutta oli se annoski aika iso.. =)
 
Tervetuloa Mairo ja huomenta muille! :wave:

Taas maanantai ja työt pukkaa päälle, mutta keskiviikkona lääkäri ja silloin ehkä saa kuulla ne kauanodotetut sydänäänet =) Viikonloppunua tuli ostettua äitiysfarkut, kun pikkasen alkoi ahdistamaan nuo vanhat. Paitoja ei vielä tullut ostettua, mutta kun katseli tuota kaupan "perusmuotia" hennalla ja maukalla ja lindexissä, niin ei se paljoja äitiysvaatteesta eronnut =) =) =) Kiva niin, onpahan mistä valita!!

Pepppi ja papu 10+5
 
Huomenia kaikille!
Tänään olis ollu mahdollisuus mennä kuunteluttamaan niitä sydänääniä(kun siis 10+0 eivät kuuluneet), mutta päätettiin isännän kanssa, etten mene. Koska jos eivät olisi vieläkään kuuluneet, olisin varmaan aivan sekaisin huolesta ja töihinkin pitäisi tänään mennä.. Lääkäri on ke ja ultra to, niissä sitten selviää, onko kaikki hyvin.
Huojentavaa kuulla, että joillain muillakin oireet vähentyneet näillä viikoilla..
Hauskaa viikkoa kaikille! :wave:
 
Pepppi nyt selvis mullekkin mistä noi mun hirveet ilmavaivat saatta johtua,mä vedän ku hullu noita Super salmiakkeja :eek: :ashamed: niistä on tullut todellista herkkua näin raskausaikana ja niitä on pakko saada melkeen päivittäin :ashamed: Tänään kyllä aloitin ton karkkilakon,koska en halua hirveeks valaaks tässäki raskaudessa. Vime raskaudessa kävin siinä sokerirasituksessa,mut kaikki oli ok. Täytyy tänään soittaa neuvolaa,et laittas mulle lähetteen labraan,mulla on vissiin taas se virtsarakontulehdus |O

keskiviikkona np-ultraan.kauhee flunssa päällä :snotty:
 
MOI!

niistä juustoista edelleen viime vuonna oulussa ainakin kiellettiin kaikki tuorejuustot myös pastoroidut!(hovi,viola ym) oli niihinkin listeria iskenyt. suletajuustot pitäisi olla ok.

Palelua lukuun ottamatta ei mitään oloa!! aamapalan jälkeen ruukannu ällö iskeä, mut ei tänään. pikku hiljaa alkaa normalisoituun. enää ei ole niin "limainen olo" koko ajan, olis pitäny suihkussa asua.

täällä satelee lunta, ihanaa! vauva nukkuun ja pihalle :wave:

triine ja ötökkä 9+0
 
Pitkästä aikaa päätin jaksaa kirjoitellakin jotain pelkän viestienne lukemisen lisäksi.

Perämään emännälle ja hänen perhelleen toivon kovasti voimia. Todella ikävä oli lukea tuosta asiasta. :hug:

Itselläni on menossa nyt toiseksi viimeinen viikko nykyisen työnantajan leirissä, ja helmikuun alusta sitten uudet haasteet uudessa paikassa. Jänniä ovat ajat monessakin mielessä.

Tänään sain varattua np-ultraan ajan yksityiselle, ja se on sitten Runebergin päivänä. Neuvolaankin kai pitäisi ilmoittautua jossain vaiheessa. En kovin paljon luota kuntani terveydenhuoltoon, joten olen toistaiseksi pysytellyt tuolla yksityisellä puolella, mutta kaipa ne kunnankin tarjoamat vähät palvelut vastaanotetaan. Kunnan nettisivujen mukaan ensimmäinen käynti neuvolassa olisi viikolla 11. Siis ensi viikolla, täytynee siis ottaa nöyrästi luuri käteen ja varata aika.

Maha on niin turvoksissa, että alkaa ärsyttämään. En muista, että aiemmissa raskauksissa olisi ollut tällaista turvotusta. Vasta kun varsinainen vauvamaha tuli esiin, oli jotain pelkoa raskauden paljastumisesta. Nyt saan peitellä jo tässä vaiheessa, vaikkei vauvamahasta ole tietoa vielä pitkään pitkään aikaan.

Aamulla ajellessani töihin kertoivat radiossa uudesta tutkimuksesta, jossa oli todettu kofeiinipitoisten juomien lisäävän merkittävästi keskenmenoriskiä. Mielenkiintoista, eihän kofeiinia ole suositeltu tähänkään asti, mutta ihan noin ehdottomia tuloksia ei taustalla ole ollut. No, tutkimuksiahan on joka lähtöön. Minä en kahvikupposistani luovu =)
 
Yök, pahaa huomenta.
Olo on ollut heräämisestä asti kamala, useampaan otteeseen noussu sappinesteen maku suuhun ja melkein oksennus lentänyt. :( Pari tuntia kävin kuvaamataidontunneilla istumassa, seuraavat tunnit alkaa vasta 13.40 onneks..

Säihke, minäkin kuulin tuosta tutkimustuloksesta. En myöskään aio luopua kahvikupillisestani, parina päivänä oon jättäny väliin ja paha olo on ollut aivan sietämätön! Minulla siis toistepäin kuin joillain: pakko saada kahvia tai on huono olo. :)

Ens viikon perjantaina ois verikoeaika, sitä seuraavalla np-ultra ja sitä seuraavalla eka lääkäriaika. Kohtahan tässä alkaa masu pullottaa muutenki kuin turvotuksesta, sitä odotellessa pitäs varmaan vähitellen alkaa miettimään porukoille kertomista.:D Mies taitaa todella pelätä hänen sukunsa reaktiota: hänen siskonsa on vähän jo arvannut ja antanut vain negatiivista palautetta. :( Tosi harmi juttu.. Oma perheeni ottaa asian varmasti suopeammin vastaan, äiti ehkä jo aavisteleekin jotain kun on niin kovasti vauvoista minulle jutellut! ;)

Hmh.. Pitää tästä koittaa parannella oloa että kykenee kouluun puolentoista tunnin päästä.

Upp3 ja Kirppu 10+6
 

Hei!

Mulla vaan on paha päivä..ensiks menttin lääkäriin aamusta, kun meillä on ollu niin paha flunssa ja pitkään (miekin oon supistellu jo viikonlopun, 3 kipeää supparia joukossa.) noiden supistelujen takia gynelle aika klo 13. pitää vaan toivoa että kaikki olis hyvin.
Pahoinvointi on loppunut kuin seinään joka myös huolestuttaa. :/

siispä lääkäri antoi diagnoosin ja minulla on akuutti keuhkoputkentulehdus, johon määräsi jotain yskänlääkettä mitä saan ottaa kerran päivässä 2,5 ml...
ja sairaslomaa 3pv, tytöllä (7v) on influenssa :/ . joka tietty pelottaa munkin saada. poika onneksi oli terve (ainakin vielä jonkin aikaa)

Sitten kun rupesin soittaan hoitolasten äidille että olen nyt sitten 3 pv sairaslomalla, niin se vaan ilmoitti että hän on menossa katsomaan toista hoitopaikkaa, siis aikoo vaihtaa hoitotätiä vain sen takia että mulla sattuu olemaan omia lapsia. Se on tuonu NIIIN monta kertaa omansa hoitoon sairaana, että tottahan se tauti tarttuu miun lapsiin sitten ja joudun siksi pitämään vapaata kun omat sairastaa, ja se on kauheaa. Olen kyllä melko varma että on hokannu että oon raskaana, ja oikeasti sen takia vaihtaa...tulee lisää lapsia...

Mitenhän saan mitään lapsia hoitoon nyt kun on enää 4-5kk aikaa hoidella ennen kuin alkais äippäloma(jos nyt sinne asti päästään) :eek:

Anteeksi valitus... :ashamed:

surullinen AE ja säde 11+4


 
Moikka!

En ole kirjoitellut ihan äskettäin, mutta taustalla on pyöritty. Kirjoitan kun on jotain uutta kerrottavaa.

Ensimmäinen nla oli viime pe. Laskettupäivä on siis 28.8. ja synnärinä kätilöopisto. Mulla lähtöpainoa aika paljon, joten nyt ollaan tarkalla ruokavaliolla ettei sokerit nousisi ja vauvalla ja äitillä olisi hyvä olla. Keskiviikkona yksityiselle varhaisultraan.

Jennip & pikkuruu 8+4
 
Ensimmäisenä pahoittelut Perämaan emännälle :hug: Jaksamista ja voimia hänen perheelleen.

mammaliini83: Kiva, että löytyy muitakin Seinäjoella synnyttäviä!! Ite en asu Seinäjoella vaan noin 100 km päässä.

Uudet tulokkaat: Tervetuloa mukaan :wave:

Rouva Pikkumyy: Meillä täällä neuvolassa on perusteina sokerirasitustestiin lähinnä se, jos lähisuvussa on sokeritautia. Mun äiti sairastui aikuisiällä diabetekseen ja sen takia olen kaikkien neljän raskauden aikana joutunu testissä käymään. Ensimmäisessä raskaudessa todettiin raskausdiabetes, toisessa ja kolmannessa ei onneksi mitään (hilkulla kyllä oli!) ja nyt tämän neljännen raskauden aikana olen ollu jo kerran sokerirasitustestissä viikoilla 9+3 ja arvot puhtaat :heart: Seuraava testi on joskus 20 viikon kieppeillä. Täällä päin siis tehdään kaksi kertaa :kieh:

Joku kyseli supistuksista. Mullakin on sellaista pientä ollut sillon tällön, että aivan kuin maha menee kovaksi ja tuntuu jotenkin jännittyneeltä. Ja noista liikkeistä: Soitin justiin niistä neuvolaan, kun kerroin olovana tuntevani jotain poreilua masussani. Sanottiin, että tuskin ne vielä liikkeitä on, että moni uudelleen synnyttäjä on ensiliikkeet tuntenu tossa 15-16 viikoilla. Että kaipa se suolisto sitten tekee tepposiaan, mene ja tiedä :$

Mahavihlaisuja on täälläkin ollut, varsinkin jos nousen liian äkkiä tai käännyt rajummin sängyssä. Muuten olo alkaa olla voiton puolella, paitsi aamuisin vielä on sellaista ällö oloa eikä aamupalaa meinaa saada millään alas :'( Suklaa, jäätelö yms. ei täällä maistu ollenkaan. Se on sinänsä hyvä, että ainakaan herkkujen takia ei tule ylimääräistä painoa! Paitsi ruuasta sitä varmasti tulee, kun pitää syödä 5 kertaa päivässä, muuten tulee kauhee olo.

Seksi ei valitettavasti vieläkään maistu. Koko ajatuskin ällöttää :ashamed: Miesparkaa käy sääliksi, mutta minkäs teet. En siihen hommaan omaa tahtoani vastaankaan viitti ruveta.

LinttaIita kyseli lääkkeistä. Itse en ole vielä tämän raskauden aikana joutunut turvautumaan yhteenkään pilleriin :wave: Lääkekaapissa on kuitenkin varalla Panadolia ja migreenilääkkeet on nyt pannassa; toiset on kolmiolääkkeet ja toiset lievempiä. Pitää varmaan perjantain lääkärineuvolassa pyytää varooksi reseptiä Panadol 1 g jos migreeni iskee. Vaikka nekin on kyl kuin yhtä tyhjän kanssa.

Tällaisia kuulumisia täältä päin. Onnea pian ultraan menijöille (itellä vasta 28.1. se np).
 
Huh, viimeinkin flunssa helpotti, eilen oli vielä kipeä olo ja nyt on alkanu helpottamaan.. Kävin kuunteluttamassa sydänäänet, nyt ei tarttenut etsiä eikä mitään, kuulu heti, 170 krt/min :heart:
Oireita ei mullakaan ole, muutakun et ruuan kanssa saa olla tarkkana eli että muistaa syödä, muuten tulee huono olo, tänä aamuna kiireessä en saanut syötyä kunnolla niin tuli oksennus, muutenkin tuo "pahaolo" on mulla jänskä, ei tule huonoa oloa eikä mitään on vaan 5 sekuntia aikaa juosta vessaan ja sit lentää yrjö ja se on siinä, et ei hirveesti varottele itestään..
Eilen sain laittaa kassillisen housuja pois säilöön kun ei mene napit enää kiinni kun oon niin turpeessa, ja vähän lihonukkin... :ashamed:
Kipuilua täällä myös jonkin verran...
Torstaina olis sit se np ultra..
Upp3: tosi inhottavaa jos tulee negatiivista palautetta raskaudesta, teidän pienokainenhan se on ja siinä ei pitäis olla kenelläkään mitään sanomista!
Meille ei kukaan ole sanonut mitään negatiivista mut huomaa anoppilassa käydessä että ei oikeen hirveesti kunnioiteta siinä mielessä kun oon puhunut että ite oon tupakin polton lopettanut heti kun sain tietää olevani raskaana, ja että nyt se haju tuntuu tosi pahalta, niin polttavat sisällä ja just silleen et kun meikäläinen on syömässä niin vetävät kessua siinä vieressä, et ihan kiva.. ei hirveesti kiinnosta käydä kyl siellä..
Aurinkoenergialle Pikaista paranemista, ja tosi p*ska juttu jos tommosen takia vaihtaavat hoitopaikkaa.. :(

Mutta, hyviä vointeja kaikille, meikä rupee siivoon.. :kieh:

T. Hosso ja Iisakki 11+4
 
anteeksi, nyt tulee tosi tyhmä kysymys, mutta: miltä supistus tuntuu? minä kun esikoista odotan, en tätä voi tietää. voisiko joku yrittää kuvailla sitä sanallisesti, millä alueella se tuntuu, miten voi verrata menkkakipuun, tms.? olen tosi kiitollinen vastauksesta etukäteen! :flower:

irtis 10+5
 
Harjoitussupistus yleensä tuntuu sellaiselta, että maha menee kivikovaksi (kun kädellä koittaa, niin maha on kova kuin mikä) ja saattaa pientä painontunnetta tuntua. Yleensä ei liity kipuja.

Oikeat synnytyssupistukset/synnytykseen valmistavat supistukset vetää mahanahan myöskin kovaksi, mutta samalla tulee kipuakin. Kipu voi olla lievää tai sitten todella kovaa, riippuu taas ihmisen kipukynnyksestä. Toivottavasti sait tästä jotain selkoa!!!

Mansikka85: Jos epäilet virtsatietulehdusta, niin sinuna soittaisin vaikka sinne sairaalaan jossa se ultra tehdään ja varmistaisit asian sieltä, että voivatko ultran tehdä vai pitääkö se siirtää.
 
neitiperho
Upp3:Ymmärrän oikein hyvin tuon tunteen, kun saa pelkkää negatiivista palautetta. Itselläni vähän myös tilanne, että lähinnä pelottaa tulevaisuudessa reaktio mikä se tulee olemaan appivanhempien ja miehen siskon puolelta. Ne kun eivät oikein vieläkään hyväksy mun tuloa sukuun. Omien vanhempien reaktion voin arvata kyllä. Niille "köllöttäjä" on ensimmäinen lapsen-lapsi jota ovat odottaneet ja kauan. Joten itelläkin ollut töitä pitää suu vielä supussa. Appivanhemmat tosiaan voi reagoida sitten ihan miten vaan.

Kertauksena siis, miehellänihän on siis olemassaan kolme lasta entisestä avioliitosta, jotka appien silmäterät. Minähän vaan olen ollut aina kodin rikkoja sinne suuntaan, vaikka ole siis koskaan ollutkaan osaa eikä arpaa siihen touhuun. :kieh: Alkaa ihan taas ärsyttämään kun ajatteleekin, mrrrr...

No joo. Mutta se taas omaan arvoonsa. Tänään ensimmäinen neuvola ja sitä odotan innolla. Siis jotain hyvääkin =)

Neitiperho ja köllöttäjä 10+5
 
mun miehellä on kanssa 2 lasta entuudestaan, ja oon kyl saanu kuulla siitä ihan ensimmäisestä kerrasta lähtien ja että miten kiltti ja hyvä se entinen minijä on ollut ja kuinka he pitävät vieläkin yhteyttä yms, ja kirjahyllyssä oli ukostani ja sen entisestä muijasta yhteiskuvia, tuntu tosi kivalta.. mut sit, öö.. mulla meni hermo, sanoin miehelle että en tuu enää sinne jos tommonen ei lopu ja sanoin kyllä ihan anopillekin että mä en oikeesti jaksas jutella jostain entisistä yms.. ja kai ne vierasti sitä kun "oon niin nuori kuulemma mieheeni verrattuna" eli mä 20 ja ukko 28.. mut nyt kun aikaa on kulunut niin tilanne rauhottunu tosi paljon eikä enää ole mitään kahnauksia..
t.hosso
 

Yhteistyössä