<<<ELOMASSUT>>> lokakuussa

Huomenta!

Nyt olis sit jo lokakuu, ja uuden pinon aika. Niin nopeesti menee aika, että ei meinaa perässä pysyä. =)
En laittanu enää tohon ekaan viestiin sitä missä näkyy meidät kaikki odottavina. Kaikki ollaan nyt saatu vaavimme, niin tuo syntyneiden pino varmaankin riittää?

Voi upp3! Kurjaa, että sulla on paha olla. Mutta hyvä, että pääset ammattilaiselle puhumaan, se auttaa aivan taatusti. Jaksuja!!! :hug:

Tänään tulee käymään mun kaasot meillä, aletaan suunnittelemaan häitä. Eipä olla yhtään ajoissa liikenteessä, mutta minkäs teet ku oon ihan innoissani. :D

Pitäis mennä tänää käymää Jesper Junior myymälässä, kun siel on Jonathan vaatteiden esittelijä ja jokaisesta 50? ostoksesta saa 10? lahjakortin. Esikolle pitää ostaa talveks toppatakki ja -housut.

Jos nyt menis laittaa paikkoja kuntoo, ku tytsy nukahti.

Mukavaa lokakuun alkua mammat! :wave:

HooÄs ja Aliisa 1½kk
 
Kiitos HooÄs uudesta pinosta!! =)

Meillä myös ollut rintaraivareita ihan alusta asti, varsinkin iltaisin tehnyt niin että laittanut tutin vaan suuhun, rauhottunu sit siihen, uskosin että meillä ainakin ihan vaan sitä imemisen tarvetta..

Emeelia puhui noista päikkäreistä, meillä on ihan sama juttu! vaunuissa ja autossa nukkuu tosi tosi hyvin, mutta sisälle ei tahdo asettua millään, ja kuitenkaan aina ei kumminkaan voi liikkeessäkään olla. Nyt sain tuon neitin nukkuun kun laitoin löyhään kapaloon ja tosi ohuen myssyn päälle ja sitteriin, saas nähä kauanko nukkuu...

Upp3 Voimia ja haleja tosi paljon!! toivottavasti saisit purettua ja juteltua psykologille. :hug:

vedenantamisesta minulle kanssa mun äiti on sanonut veden antamisesta, kun taas synnärillä sanovat että ei tarvitse antaa sen takia että suu huuhtoutuisi koska maitoa kuulemma joka tapauksessa nousee. Mutta olen kyllä välillä syönnin jälkeen antanut pienet hörpyt keitettyä vettä.

pitääpä lähteä valmistautumaan, tänään olisi jälkitarkastus..

t. hosso ja neitokainen 1kk 2 vkoa 5 pvää :D :heart:
 
Päikkäreistä meillä nukkuu myös tosi hyvin vaunuissa ja autossa. Joskus jos on kitinäpäivä niin kossi vaan kitisevänä/huutavana vaunuun, parikymmentä metriä niin jo nukahtaa. Pari kertaa olen myös tuota löysää kapalointia harrastanut, eilen illalla viimeksi. Daniel ei millään meinannut nukahtaa, ei kitissyt, mutta halusi vain seurustella. Kapaloin sen omaan peittoonsa, tuti suuhun ja otin sen meidän viereen keskelle, siihen sitten rauhoittui ja nukahti.

Voikohan olla mahdollista, että jo näin pienestä aloitetaan äidille kiukuttelu ja isälle ollaan sitten niin enkeleitä. Välillä oikein ärsyttää, jos poika on ollut päivän kuin takiainen, viihtynyt vain sylissä ja kitissyt. Sitten, kun isä tulee töistä niin sille hymyillään oikein leveästi.

Meillä on nyt koirat ottaneet pojan "laumaansa". Jos koirat ovat ulkona ja poika alkaa huutamaan sisällä, vanhin uroksista ns. sekoaa ulkona, sen on ihan pakko päästä sisälle tarkistamaan tilanne, se ei kuule eikä näe mitään haluaa vain sisälle. Sisälle päästyään käyttäytyy sitten kuin ei mitään, on ihan tavallisesti eikä osoita kiinnostuksen merkkejä poikaan. Narttu taas käy vähän väliä etsimässä poikaa, löydettyään sen rauhoittuu. Välillä pojan ollessa tissillä narttu tulee hoitamaan myös --> nuolee pojan päätä.

Lauren-78
 
Kiitos jälleen uudesta lokakuun pinosta!!!

Sone: Öisin vauva syö vain toisen tissin, simahtaa ja nostan omaan sänkyyn. Parin tunnin välein yöllä sama taas alusta. Päivällä usein syö vain toisen tissin, mutta on nyt ruvennut sillon tällön vetämään molemmat tissit peräjälkeen.

Iltaisin täällä myös huudetaan, takutaan, saadaan rintaraivareita yms ja tissi käy suurimmaksi osaksi vain lohduttamaan. Tuttia ei edelleenkään syö enkä oo näkeny sen kummemmin tarvettakaan enää yrittää sitä tukkia suuhun, yökkii vain. Imemisen tarvetta kyllä vähän olis, sen takia kai illat roikkuu tissillä :headwall:

Emeelia: :wave: täällä myöskään ei saada juurikaan vauvaa päivällä nukkumaan. Aamusta lähden pienelle kävelylle ja vaunuihin kyllä nukahtaa. Useimmiten jääkin sit ulos nukkumaan noin pariksi tuntia, niin kuin nytkin on ulkona! Muuten vain sylissä ottaa pieniä torkkuja tissittelyjen välillä ja kun vien sänkyyn, niin minuutin päästä on armoton huuto päällä, tissi suuhun, nukahtaa syliin ja oon sit antanu siinä nukkua. En aina jaksa sitä huutookaan kuunnella.

Moniko käyttää täällä Deetippoja vauvalla? Viime viikolla aloitin ne Jekovit-tipat (vasta 5 viikon iässä aloitin) ja niistä tuli 3 päivän käytön jälkeen kauheet iltahuudot ja masun vääntämiset vaikka annoin vain yhtä tippaa aluksi. Lopetin viikonlopun yli ja hieman rauhoittui illat. Nyt tiistaina aloitin nuo Deetipat, eka annoin 2 tippaa, tänään 3 tippaa, huomenna 4 jne, kunnes kaikki 20 tippaa saavutetaan. Deetipat kuulemma pitäis olla vatsaystävällisempiä, tiedä sitten.

Ite oon voinut suht hyvin. Kiirettä todellakin pitää joka ikinen päivä, onhan jaloissa kuitenkin pyörimässä neljä lasta!! Onneksi päiviä helpottaa se, kun poika on esikoulussa ja toiseksi vanhin on hoidossa 3 kertaa viikossa. Kotona saan olla sit kahden pienimmän kanssa. Mut aika hulabaloota tämä elämä on, kun vauvan kans menee niin paljon aikaa ja jos se vielä sattuu olla krätyisellä päällä koko päivän. Mutta ei auta valittaa, ittepä oon tähän halunnut ryhtyä!!! On noista isoimmista lapsista jo kovasti apua joka asiassa :D

Mulla tulee edelleen sitä jälkivuotoa vaikka synnytyksestä jo 6 viikkoa aikaa. On sellaista punaruskehtavaa ja tosi niukkaa kylläkin. Ja haisee todella pahalle :headwall: Soitin hajusta jo neuvolaankin ja sanoivat, että vois viitata kohtutulehdukseen jos kovin haisee. Mut ei mulla oo mitään mahakipuja, niin sitä se ei sit kai ole. Jälkitarkastukseen odotellaa ja se olis 9. pvä. Mulla on ollut kahden ensimmäisen synnytyksen jälkeen kohtutulehdus ja tiedän kyllä mitä se on!! Se oli täyttä helv***, maha oli niin lujaa kipeä, että itte en päässyt edes autoon, saatikka kävelemään. Ja ne tuli heti 2 viikon jälkeen synnytyksestä, samoin rintatulehdukset kaikkien kolmen aikana. Nyt neljännen aikana oon kummastakin toistaiseksi säästynyt.

Jos menis laittaan pyykit kuivamaan, muuten taas kaikki asiat seisoo, heh.

Tatjana80 ja Camilla Laila Tuulia 6 vko 2 pvä
 
Tatjana80 Meillä käytössä Deetipat. Jekovitit eivät sopineet, ensi kokeilulla tuli kamalat mahakivut ja huudot, toisella ja kolmannella yrityksellä huusi ja oksenteli. Viimeisen kerran kun Jekovitiä kokeilin annoin aamulla yhden tipan, poika itkeskeli ja oksenteli koko päivän, vasta joskus kahdeksan aikaan illalla maito pysyi sisällä. Neuvolasta vaan neuvoivat pitämään parin päivän tauon ja yrittämään uudelleen, niin teinkin tuon 3-4 kertaa, kunnes vaihdoin Deetippoihin, niistä ei ole tullut mitään.

Deetipat nostin todella nopeasti siihen 20 tippaan, eikä mitään ongelmia. Enää en edes laske tippojen määrää vaan annan suoraan pipetistä silmämääräisesti.

 
Tatjana80
Meilläkin aloitettiin Jekovit-tipat, mutta iltaisin kauhea huuto ja mahakivut. Ja nyt sit vaihdetaan Deetippoihin. Meillä vain täällä kaikista apteekeista tuntuu olevan loppu nuo deetipat ja seuraavan kerran niitä saatavana tukusta vasta 15.10, näin ainakin sanoivat apteekissa.
Katsotaan sopiiko nuo deetipat sit meille, toivotaan ettei tule mitään sivuvaikutuksia.

Joh4nn4 ja Valtteri 6vko 6pvä
 
Sone
Jes , uusi pino, kiitoksia vaan taas viitseliäisyydestä Hooäs!

Jaksamisesta: Muuten on jaksanut tois hyvin, mutta viime viikon flunssa verotti kyllä paljon. Univelkaa on tainnut tulla ihan kiitettävästi, ihan mustat silmänaluset ja iho rapisee kuivuutta.

Jännä juttu et sillon kun olen vauvan kanssa kahdestana kotona, niin se tuntuu paljon rankemmalta kun kolmestaan. Esikoinen on tiistai päivät hoidossa ja niinä päivinä olen kaikista väsynein. Vauva on paljon vaativampi ja itse kyttää enenpi kun ei ole 3,5 vuotias pitämässä ääntä ja elämää talossa. Onko muilla näin?
 
Hello!! ja kiitti taas uudesta pinosta! =) ja onnea häiden suunnitteluun, kateellisena kuuntelen, myö ei kuulema mennä koskaan naimisiin..

Upp3 :hug: , toivotaan että saat nopeesti apua pahaan oloon, niin pääsisit nauttimaan tästä vauva ajasta =)

Neuvola kuulumiset .

ikä 6vk 3pv,
paino 4890g (3655g)
pituus 55.5cm (49cm)
pipo 38.3 cm (35)

napakka tyttö, kasvaa hyvin. Iho nätti. Pään kannatus ikätasosta. Ilmavaivoja, ei kipuja.

Se oli lääkärin kommentit!

Korviketta menee 2-3dl päivässä, tähän asti syöny vaa toisen tissin, nyt alkanu syömää molemmat ja sen jälkee korviketta, että alkaa tuo maito hiipumaan vissii.. Terkkarikin sano, et annat korviketta kun tarvii ja imetä nii paljo ku jaksat, mutta stressiä ei tarvi siitä ottaa. eli katon miten maidon käy. illalla ja yöllä kyllä annan tissiä, helpompaa:D

Viime yönä neiti nukku 6h!!! mutta mie en, ku eskoinen heräs itkemään ja piti antaa särkylääkettä ja ym. Mutta ihan kiva että neiti nukkuu, tietää et mahollista on joskus nukkua itekin sit ton verran, ehkä =)


Soitin sit villisti äsken pojan päiväkotiin ja sanoin et enää ei sinne mene. meillä ollu vähä erimielisyyksyä joidenkin hoitajien kanssa tosta hoidon tarpeesta, ja yx hoitsu päätti et mein poika ei saa olla kokopäivää hoidossa, (vaikka on vaan 12 pv/kk) ku mie oon kotona, ja poitsu on nyt ollu puolipäivänen, mutta mie en jaksa sitä ravaamista, ku hölmö aika jo tuon vauvan nukkumisen kannalta, just nukahtaa ja sit ku herää ni heti uudestaan autoon ja hakee poika kotii.., ja ei saa syyä siel aamupalaa, mut silti pitää viiä 8 hoitoo, et kerkee aamutouhuihin mukaan. ni nyt päätettii miehen kaa, et ei mee enää sinne. pitää vaan ite sit panostaa enempi tohon virike puoleen. pitää yrittää saada vaik johonki kerhoon, ne kestää sen pari tuntia, ni siin välis ei tarvi ite mennä kotia, käy vaik kaupassa, ni samalla reissulla pääsee.


vaatteet, menee viel jotkin 50 cm ja siitä ylöspäin 62cm on käytössä. ja veikkaan et tuo 62cm kestääjonku aikaa, ei vaikuta ainakaan vielä hirveen rajulta tuo kasvu vauhti!

jälkivuotoa miullakin vielä, ihan vaaleeta haaleeta ja niukasti, mutta silti en uskalla olla pelkässä pikkuhousun suojassa tai se ei ihan riitä joka hetkellä.. kyl on ärsyttävää..

nyt unohtu loput kommentit, palaan taas ku kerkeen!!

äiti lpr ja nöppöskä (nimeltään vielä pari päivää :D ) 6vk3pv
 
Tervehdys ja kiitos Hooäs uudesta pinosta!

Päiväunista: Täälläkään ei nukuta kunnon päiväunia. Uni tulee tosiaan vaan liikkuvassa autossa tai vaunussa. Aamupäivisin kun lähdetään vaunulenkille poitsu nukkuu juuri sen aikaa kun vaunut liikkuu, mutta kun tullaan kotiin, niin heti on silmät auki ja huutoa. Sisällä ottaa max. puolen tunnin torkkuja ja nekin sylissä. Kun yritän laskea hänet pois sylistä niin silmät rävähtää heti auki :/ Ja sitten pikkuinen vaan känisee väsymystään...Toivottavasti tämä on ohimenevää!

Itse voin hyvin niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta hieman edelleen jännittää kaupassa käynti ym. vauvan kanssa. Muutaman kerran olen käynyt ja joka kerralla poitsu on hermostunut totaalisesti ja koko reissu on mennyt huutamiseksi... Siksi en mielellään lähde mihinkään vauvan kanssa. Mikä on sinänsä ristiriitaista kun tekisi mieli käydä jossakin, että ei aina olisi vaan kaksin vauvan kanssa kotona. Tuntuu että kauppareissukin keskellä päivää voisi piristää kummasti.

Mutta tälläistä tällä kertaa, palaillaan !

Ruusulainen ja poju 8vko 1vrk
 
Heiluri kaikille!!

Olen edelleen kyllä lukenut kaikki jutut hyvin tarkkaan, mutta aikaa kirjoittamiseen ei juuri ole. Opiskelen siis tässä myös eli niissä merkeissä kaikki "luppoaika"..

Neitokaisemme on aivan ihana, tietty, ja kaikki sujuu hyvin. Nukkuu nykyään myös päivisin minne hänet vaan laittaa ja illallakin nukahdetaan hyvin. Aamuyöllä yksi täystankkaus ja nukutaan taas. Rintamaitoa vetelee, eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmaa. Tuttia ei syö ei millään, mutta ei tässä nyt suurta tarvetta olekaan..on se vaan kuitenkin hiukan hyvä taito, jos joskus joku muu hoitaa niin saa rauhoiteltua. Treeniä lisää..

Meillä käytössä Devitol-tipat ja aika ronskilla aikataululla kyllä annosteltiin yhdestä tipasta viiteen, eikä ole mitään vaivaa tullut. Kurja kyllä teillä kaikilla, jotka joudutte niiden eri tippojen kanssa pelailemaan.

Mitäs muuta..jollakin muillakin oli esikko hiukka taantunut pottailun kanssa, hiukan samaa myös täällä.. Pyykkikori täyttyy poitsun housuista välillä aikalailla..Oli siis ollut totaalikuiva jo melko pitkän ajan, mutta nyt sitten merkkaillaan vissiin siskon takia reviiriä uudelleen. Ohimenevää..hoppas.

Mietin tässä yksi päivä, että onko kukaan antanut vanhemmalle sisarukselle rintamaitoa? En imettämistä tarkoita, mutta maistiaista tai esim. puuron sekaan? Olisiko siitä mitään hyötyä isommalle? Vai pitäisikö sitä litroittain olla kaatamassa.. Ajattelin vaan kun meillä esikko on aika kiinnostunut tästä maitotuotannosta ja rintapumpusta ym.

Mitäs muuta..juu, meillä muuten myös kuului tytöllä sydämen sivuääni ja kuuluu varmaan vieläkin. Käytiin ensimmäisessä kontrolliultrassa, kun tyttö oli 1kk vanha ja on siis reikä kammioiden väliseinämässä. Ei siis mitään vakavaa, mutta mennään kattoo tilanne, kun tyttö 1v. Ihan hullua, etten edes ihan heti asiasta kuullessani ollut mitenkään huolissani..outoa, yleensä otan nämä lasten asiat aika raskaasti..

Meilläkin ollut neiti kantoliinassa pystyssä jalat auki heti siitä kun se hyvältä vaikutti, ehkä noin reilusta kolmesta viikosta asti. Viihtyi ensinnäkin paljon paremmin niin. Itseasiassa me molemmat viihdyttiin..

Saas nähdä mille vuodelle sitä itse jotain hääpäivää ehtii mallaamaan..olisihan se ihanaa.. Eli kaikki ilo irti vaan HooÄs!

Kertokaas vielä useinkin synnyttäneet, että onko menkat alkaneet samalla tavalla tai siis yhtä pitkän ajan kuluttua synnytyksestä. Viimeksi menkat tuli n. 7kk synnytyksestä ja ajattelin tilata samanlaisen setin tälle kertaa myös..mä olen niin pettynyt, jos alkaa aikaisemmin..

Sitten vielä; ihan hurja määrä tsemppiä upp3:lle!! Parasta on se, että olet alkanut toimiin. Vauvan läsnäoloon, vaatimuksiin ja hoitoon ei vain aina totu ihan heti. Ja vastuu painaa.. Hienoa, että jaat taakkaa. Sun poika ja mies voivat olla susta ylpeitä, heillä on hyvä emäntä ja äiti talossa. Tarttuu härkää sarvista ja silleen.

Nyt on pakko alkaa lukemaan.

Voikaa hyvin!!

Pastilla & Neiti, pian kai 10vkoa
 
Heips pitkästä aikaa!

En kerta kaikkiaan ehdi tänne enää, sen hetken kun olen koneella niin menee s-postin, facebookin ja "virallisten" juttujen parissa... Käyn välillä lukemas, mut just kun meinaan että nyt kirjotan niin sit tyttö herää taas... tällä hetkellä nukkuu kantoliinas, joskin jo pari kertaa havahtunu, vaikkei ole taas nukkunu klo 8.30 jälkeen kuin pikku pätkiä.

Eli en tiedä oletteko keskustelleet näistä asioista, mutta kysyn kuitenkin jos joku jaksais neuvoa... Vauvan rytmi: onko muilla jo jonkinlainen rytmi ja vaikuttaako siihen vieraat tai itse jossain käyminen?

Korvikkeen määrä? jos joudutte antaan korviketta, niin minkä verran annatte kerralla ja minkä verran yhteensä /vrk. Onko siihen joku ohjeistus jossain? Meillä siis 5-vkonen on nyt osittaisimetyksellä kun tyttö saa raivareita vaikka on ensin imeny molempia tissejä 1-2 h... Miten kauan teidän vauvat tisuttavat kunnes ovat tyytyväisiä? Onhan se tietty yksilöllistä...

Miten usein teidän vauvat kakkaa? Mein tyttö kakkas viime ke saakka päivittäin useestikin, mut sitte harventunu, välillä 1-2 pvää välissä ja sittenki saattaa tulla vaan yks kakka/pvä; se kai vähentyy korvikkeen ja tietty iänkin myötä?

Oma jaksamisenne? mulla ollu pari päivää pinna aika kireellä kun edellisyö oli melko rankka ja vaik viime yö oli ok niin sit taas tänään päivällä oli aika taistelua ennen kuin tyttö nukahti liinaan... Mitä teette siinä kohdin kun pinna meinaa tosissaan palaa, mutta pakko vaan jaksaa vaikka toinen raivoaa naama punasena :( :'( Kyllä tyttö on ihanan aurinkoinenkin ja jo seurustelee paljon, mutta sitte taas välillä ihan tuon vastakohta...

Onko jotain niksejä miten oman maidon sais riittämään paremmin, ettei tarttis korviketta antaa? Mä poden kauheen huonoa omaatuntoa siitä, etten pysty ravitseen lastani riittävästi... toisaalta en sitte taas jaksais niinkään, että tyttö asuis tissillä jatkuvasti :/ :ashamed: olenko vaan huono äiti?

Sen verran luin Upp3:n tekstiä, että hän on ahdistunut siitä kun ei omaa aikaa olekaan enää vaan pitää ottaa aina ensin vauva huomioon... :hug: sinulle! Varmasti meitä löytyy muitakin, jotka kokee noin; hyvä että saat mennä juttelemaan siitä ammattilaisen kanssa! Kyllä tämä uusi rooli on kieltämättä melkoista opettelua ja harmittaa että kokee sellaisia tuntemuksia, että "tällaistakö tämä nyt onkin" ja "miksi tämän pitää olla näin vaikeaa" jne... Kun kuitenkin vauvaa on todella pitkään toivonut ja halunnut ja nyt kun hän on viimein olemassa, vauvaan tottuminen onkin erilaista kuin oli kuvitellut :eek: Mutta ei tätä lasta pois antaisi, ja jossain vaiheessa varmasti sisaruksillekin annetaan mahdollisuus - eli ei tämä kuitenkaan niin kamalaa ole, vaikka pinna kiristyykin välillä kun ei osaa vastata pikkuisen tarpeisiin...

No tämä tällä erää, saa nähdä koska ehdin seuraavaksi... Kiitos jos joku ehtii vastaamaan!

Soma & TyttöVaavi 5 vkoa 2 pvää :heart:
 
Heip,

pikaisesti tulin minäkin tsemppaamaan Upp3:sta! Aivan todella hatun noston arvoinen juttu että osasit pyytää ja ottaa vastaan apua kun alkoi siltä tuntumaan! Toivon todella että saa avun neuvola psykologon kautta pahaan oloosi ja pääset nauttimaan pienestä pojastasi täysillä. Joskus tosiaan äitiyden "opetteluun" menee oma aikansa ja toisilla se saa alkuun aikaiseksi paniikki-reaktion, eikä siinä todellakaan ole mitään hävettävää. Pikemminkin hävettävää on siinä jollei kehtaa pyytää apua. Tsemppiä hurjasti sinulle ja perheellesi asioiden käsittelyssä! :hug:

Nyt ei ehdi millään muuta kun sängyn päällä ähkää pieni nälkäinen mies. Poju syö kellon tarkkaan kahden tunnin välein. Olenkin alkanut antaa yötä vasten pullosta korviketta tissimaidon seassa, sillä ollaan saatu eka unipätkä venymään jopa 5 tuntiin! Muuten mennään niillä tutuilla kahden tunnin pätkillä.

Jep, päivän jatkoa!

:heart: haaveilija ja poju 6vkoa
 
Upp3, hyvä kun hait ja sait apua, hienoa! Jaksamisia teille. :heart:

Kyllä meillä on vauvallakin jo rytmiä, me mennään kuitenkin sen rytmin mukaan, mikä esikoisella on.. vauva nukkuu vähän pidempään aamuisin ja päikkäreitä miten haluaakaan. Ei Hiltu mitenkään pitkiä unia nukukaan, sylissä torkahtelee ja vaunuissa.

Kakkaa tulee pari-kolme kertaa päivässä, se on vähän vähentynyt, yöllä ei enää. Neidon vatsavaivatkin on vähentyneet huomattavasti:)
 
neitiperho
Ääh...sunnuntaina tosiaan ristiäiset ja vieläkään en sitten yhtään tiedä mitä kakun päälle laittaisin/keksisin. Tekemistä taas tuntuu muutenkin olevan ihan älyttömästi, siivottavaa ja leivottavaa.....hermot siis tuppaa jo nyt menemään tällä mammalla.

Jahas, en sitten taida kommentoidakaan taas tämän enempää..neiti jo huutelee mamman perään. Jatkan siis taas paremmalla ajalla.

Neitiperho ja "Iines" 6vko6pvä
 
:whistle: huoh. Pikkusen saan huokasta. Olen lasten kans siivonnu koko päivän ja koko talon... :p Vaavi nukkuu ja isommat on naapurin lasten kans pihalla.Luksusta...äkkiä pullaa ja kahvia.
Minulla on ihan mieletön ruokahalu kokoajan. voisin syödä vaikka pieniäkiviä jos ei muuta olis saatavana.

Joko olette lähteny urheileen?
Mä en pyöräilyä kummempaa ole harrastanu. Muutaman kerran kävelly kilommetrin matkan mummolaan. ja mitä nyt väliin venyttelen. Mä odotan että pääsen taas kuntonyrkkeilyyn, mut ei ihan vielä uskalla lähtä.
 
Kiioksia uudesta pinosta HooÄs!

Tämä on kyllä niin mukava pino, kun täältä saa apua ja tukea. Ei ole paljon itse tarvinnu kirjoitella esim. noista rintaraivareista, päikkäreistä yms. kun täällä on ollut jo puhetta ja mammat vastaillutkin :)

Upp3 Voimahalit taasen! :hug:

D-vitamiinista Mä olen antanut sitä Jekovittia, jota neuvolasta annettiin. En ole huomannut sen erikoisempaa masunkipristelyitä meidän neidillä. Ja aloitin ne tunnontarkasti 2vkon iässä ja heti viidellä tipalla :ashamed: Huomaa, että olen esikoisen äippä...Kamalalta kyl tuntuu niitä antaa, kun ne maistuu älyttömän pahalta!

Vaatteista:Meillä alkaa 50cm jäädä jo pieniks ja ollaan siirrytty 56cm :D Neiti on hieman kirppu, vaikka ikää jo se 2kk :heart: Täytyykin päivittää profiilikuva. Yks päivä jo yritin, mutta eipä onnistunut. Lähti vaan vanha kuva veks...

Jaksamisesta:Kyllähän tässä jaksetaan. Välillä meinas seinät kaatua, mutta onneks se olo meni ohi. Ollaan oltu ihan liikkeel ihmisten ilmoil ja nähty kavereita. Tais se olo tulla siitä, kun tytsyl oli edellisviikol koko viikko mahanpuruja ja niitä huusi. Ei saanut kunnolla nukutuks.

Joku oli menossa naimisiin. Onnittelut siitä! On se vaan niin ihanaa järjestellä häitä :) Mä voisin aina järjestellä häitä, heh.

Bella-Lumia ja tyty 2kk ja nyt en muista kuinka monta vrk:ta...
 
upp3 hieno homma, että etenet asiasi kanssa! hyvä sinä, olet hyvä äiti, kun lähdet hakemaan apua :) pidän sulle peukkuja!

soma kirjoitit, että vauva syö molemmista tisseistä 1-2 h? meillähän oli niin, että alussa luulimme, että vauvan pitää antaa mussuttaa tissiä niin kauan kuin se vain haluaa. että vasta itse nännistä irrottaessaan vauva on kylläinen. olin aivan poikki imettäessäni ihan jatkuvasti ja todella pitkään. onneksemme neuvolahoitaja tuli kotikäynnille jo ekan kotiviikon aikana ja kysyessämme vastasi, että vauva saa mahansa täyteen nopeasti ja loppuaika on luultavimmin vain viihdetisseilyä. niinpä meilläkin lyheni imemisajat heti silloin jopa 45 minuutin sessiosta max 15 minuuttiin. nykyään vauva saa masun täyteen jo alle 10 minuutissa.
nykyään voi käydä niin, että annan molemmat tissit peräkkäin ja kaks kertaa päivässä niiden lisäksi myös 100-160 ml korvikemaitoa, jotta nälkä taittuisi. en tiedä, mistä on kyse tai edes teenkö oikein, mutta ei se nälkä vain taitu iltapäivällä ja aamuyöstä ilman tuota temppua. muuten vauva siis söisi noihin aikoihin tunnin välein, iltapäivällä jopa useammin.

pakko mennä, sain kädet lopulta vapaaksi - meilläkin on aivan mahdoton sylitakiainen täällä, lohduttavaa kuulla, että muillakin on samaa haastetta!!

irtis ja poitsu 6 vkoa ja 2 päivää
 
Pikainen ilta visiitti...

Meillä neiti syö yleensä kummatki tisut päivä aikaan, yöllä nukahtaa rinnalle ekan puoliskon jälkeen.
Muutenki on paljon nopeempi syömään, tai ei oo samanlainen tissillä roikkuja ku poju oli vauvana. Tytsyllä syömiseen menee about 15min, poika tissitteli aina tunnin verran.

Meillä on d-tipoista Jekovitit käytössä. Ei aiheuttanu masuvaivoja ollenkaa. Onneks. Esikoisella meni masu tosi pipiks ja sekasin alkuun niistä. :/

Kakkaa tulee noin parin kolmen päivän välein. Tossa yhessä vaiheessa ei tullu ku kerran viikossa. Ja ihan alussa, joka vaipanvaihdon yhteydessä oli kakkelit pöksyssä.

Korvikkeen määrä, yleensä likka vetäsee yhellä ruokailulla 100ml. Joskus enemmän joskus vähemmän.

Ristiäiset on meillä viikon päästä sunnuntaina. Miehen siskon mieheltä pitäis taas tilata herkut sinne. On niiiiin taitava leipomaa! :p
Tänää kävin ostamassa juhliin vaaleenpunasia tuikkukynttilöitä ja vaaleenpunaset servetit.
Ja äsken huvikseen kokeilin mahunko mekkoon, minkä ostin toissakesänä olleisiin kaverin häihin. Ja tsadaa, se meni kiinni! Tosin, rinnat joutu aikamoiseen puristukseen, näytti, että olis silarit tai vähintääkin armottomat push-upit. :D

Nyt meen iltapalalle. :wave:

HooÄs
 
Kiitos HooÄs uudesta pinosta taasen!

Vauvan rytmistä Täytyy sanoa ,että onneksi meillä on yö ja päivä :) .Mitää muuta rytmiä ei on vielä muodostunutkaa. Illoissa se on aika vakio nykyisin ,että yöunille alkaa klo 24 maissa. Nyt tässä sylissäni vauva tuttia imuttelee ja jo puoliunessa. Yöunet kestää noin 9 h ja tähän mahtuu pari syönti kertaa. Päivistä ei koskaan ennakkoon tiedä mitä tulee..joskun nukkuu paljon ja joskus vähemmän :) . Mua ei tämä vielä mitenkään häiritse ,kun vauva on niin pieni ,että saa mennä täysin oman rytmin mukaan. Kyllä se sitten jossain vaiheessa selkyityy.

Kantamisesta..reppu vai liina. Mulla oli esikolle Ergon reppu ja nyt ostin vauvalle liinan. Itse olen tykännyt liinasta paljon enemmän kuin repusta. On paljon tukevampi vauvalle ja siksi sen kanssa on helpompi olla. Joten liina saa minulta suositus pisteet. Suht helposti sen oppi myös sitomaan. Käytän kylläkin vain yhtä sidosta ,sitä kietaisuristiX-sidontaa tai mikä se nyt olikaan.

Imetys Musta tissittelyn kesto riippuu ihan vauvan imutehosta. Meillä tämä vauva on oikea tehoimuri eikä imetys kestä kuin 15-30 min kerrallaan, joskus illalla pidempään. Esikoista taas imetin lähes aina ,kun oli hereillä, koska hän oli "huono" imemään. Maidon määrää saa lisättyä sillä ,että imettää paljon ja lapsentahtisesti. Myös puppaus auttaa vaikkei mitää tulisikaan :) . Joskus tai ehkäpä useimiten imetyksen onnitumisen eteen saa tehdä töitä ja se on myös aika sitovaa ,kun pitää olla aina valmiina. Mutta niinhän ne lapsoset meidät sitookin itseensä kiinni ja me niihin :) . Itse kylläkin yrittäjänä käyn töissä 3h/pv ja siksi vauva saa pulloa kerran päivässä..korviketta ja pumpattua maitoa :/ . Niin ja mitä pahaa siinä on on vauva käyttää tisua tuttina, jos äitille sopii. Esikon kanssa tämä onnistui hyvin. Samalla mies illalla passasi kaiken nenän eteen ,kun minä imetin ja katsoin telkkua :D . Nyt onneksi tämä pikkukakkonen on tuollainen tehoimuri ,kun esikko vaatii osan huomiosta ja nukahtaa vain minun syliin.

Nyt taas kaksi kättä käytössä ,kun sain vauvan nukahtamaan...

D-vitskut.. Meillä Jekovit ja hyvin passaa. Hyvä ,kun sama tuote menee molemmille lapsille.

Kakkiminen Meillä 1-2 kertaa päivässä kakittu alusta saakka. Usein tulee kyllä sellaiset satsit, että on selkää myöten sotkussa. Esikko oli sellainen joka vaippaan rupsauttelija. Tässäkin on kaikki 1-10 pv välillä normaalia. Ja myös tuo joka vaippaan...

Liikunta Minä käyn lähes joka päivä reippaalla vaunulenkillä. Ratsastaa yritin ,mutta ei vielä lonkat kestäneet. Mulla on edelleen todella paljon väljyyttä kaikkialla lantion alueella. Kauheeta pauketta välillä ja myös liitoskipuja. Esikolta pystyin ratsastamaan 6 viikoa synnytyksen jälkeen ,vaikka repeämät oli pahat. Eihän noi luut palaudu täysin ennen kuin ½-1 vuosi synnytyksen jälkeen ,mutta nyt ne on jotenkin vaan niin löysät. Onko muilla samanlaista??

Jopas taisi tulla tekstiä :whistle: .. Nyt nukkumaan ..hyvää yötä!!
-Poni ja vauva 7½viikkoa
 
yötäpäivää!!

Nukkumas pitäs olla, (mul käy aina niin ku pääni kallistan ja oon nukahtamas, ni poika herää :/ ), muutta halusin pikasezti pyörähtää tääl lukemas kuulumisia.

Meil mennään tissimaidol, mut pulautellaan aivan mahoton. onko muilla "ongelmana"? Tiisejä syödään joskus molemmat, välil riittää toinen, vaihtelevaa.

Kakkaa meil tuli ennen pitkin päivää, nyt tasottunu et pari päivässä isompi satsi.

Jekovittia oon jo yhen tipan saanu annettua :ashamed: eli en tiiä viel miten reagoi... :ashamed:

Ristiäiset on marraskuun alussa, tuplat sellaiset, siskon tyttö kastetaan samalla.

Vaatteet, meil menee viel jotku 56, 60 olen alkanu jo sovitteleen.

Urheilusta... pieniä (ja jos on aikaa ni pitempiäki) vaunulenkkejä, ootan innol et pääsis jo jälkitarkastukseen et sais luvan mennä jumpalle. En uskalla ennen sitä.

Mut nyt nukkumaan

tuiccu ja "teppo" 3vko ja jotain päivää
 
viel tuli mieleen tosta poni06:n jutusta et meilki o liina, ite tykkään , kuhan oppisin viel nopiasti/näppärästi sitomaan (harjoitus tekee mestarin), viimisin kerta vaan päätty siihen ku vauva oli jonku aikaa liinas, ni pulautti sitten tissi väliin lahjaakkaasti ("avonainen" imetys paita oli alla), ei oo nyt teheny mieli sen jälekeen pistää poikaa liinaan... toivottavasti pulauttelu vähenis.
 

Yhteistyössä