<<<ELOMASSUT>>> lokakuussa

Meillä päätti iskeä koko perheeseen joku aivan kauhee kurkkukipuflunssa :snotty: . Ensin se alko miehellä, hän käväs lääkärissä ja lekuri sano että on virustulehdus ja määräs hälle penisiliinikuurin. Samana päivänä alko mulla julmetun moinen kurkkukipu, oikein polttaa kurkussa. Mulla se on pysyny jotenkin aisoissa omilla särkylääkkeillä, mutta koko ajan polttaa silti. Eilen illalla alko sitten vauvalla, ei oikein meinaa syödä kun aristaa kurkkua. Miehellä se menee pahemmax vaan, yöllä sillä alko mieletön nuha siihen päälle ja vauvalla kans. Esikko on vielä säästynyt siltä, mutta on kyllä kumma jos tää ei sille tule.
Ollaan siis nukuttu yö tunnin pätkissä kun vauvaa on joutunut seurailemaan, se meinas muutaman kerran tukehtua siihen rään määrään, joten otin sen sitten viereeni nukkuun. Täytyy varmaan lähtee lekuriin sen kanssa tänään, ottaa vaan päähän mennä tän kylän päivystykseen, se on vähän mitä on.

Mä olen kyllä käyny salilla ja lenkillä,eikä ole ollut mitään haittaa siitä. Vatsalihaksia en ole tehnyt, kun ajattelin odottaa jälkitarkastukseen. Muuten olen kyllä salilla ollu juoksumatolla (kävellyt kylläkin), kuntopyörällä ja lihaskuntoa tehnyt.

Huomenna vaunulle lähtö. Lähdetään siskon ja poikien kanssa viikonlopux. Tietysti jos tässä nyt vielä sairaamaksi mennään ni sitten täytyy siirtää reissua.

nyt valmisteleen esikkoa ja vauvaa, esikko menee kasiin kouluun. väsyttää ihan sikana |O

upp3, voimia sulle todella paljon ja paljon paljon :hug: :hug: . Koita jaksaa.

salah ja masa 6vko ja 5vrk
 
Huomenta!!

Tääläkin heikommin nukuttu yö.. vauva kyllä nukku taas ihan hyvin, söi pari kertaa ja sit jatkaa unia. Mutta esikoinen on toipumassa siitä nielurisa leikkauksesta ja heräs pari kertaa itkee yöllä ja häntä piti lääkitä ja rauhotella.. ja sit aamulla hän keksi että 6.30 on herättävä.. mie oon käyny 23.30 nukkuu ja tosisaan heränny monta kertaa siinä välissä.. että äitiys on :D just niin tätä!! silti en vaihtas pois, vaikka ärsyttääkin, että mies vetää sikeitä toulla makkarissa :kieh:

kakkaamisesta, meillä neiti kakki alkuun ihan koko ajan ja nyt on tasottunu, että yöllä ei tuu, saattaa pienet sinapit olla joskus aamusin, mut sit päiväs aikaan vääntelee isompia ja pienempiä vuorotellen, välillä myös pelkkä pissa vaippa!!

Liikkuminen, mie oon käyny vaunukävelyillä ja yhen tunnin mittasen pääsin tekee vauvan kaa kahestaa muutamii päivii sitte. ei tässä jumppaan tai muualle ees kerkee, vaikka ehkä haluiskin..

Salamanterin vaaviko oli tippunu?? Mein poitsu tippu kanssa sängyltä n. 4-5kk vanhana, hän ryömi ite sängyltä alas, ja mie en ihan kerenny napata kiinni, hurja kolina ku pää kolahti patteriin, mutta ei siinä sen kummempaa sattunu kuitenkaan. kyllä siinäkin oli itellä paha mieli, että mix ei voinu vahtii paremmin..

Eilen erehdyin facebookiin, ja voi vitsi että jäin koukkuun heti :D Hurjasti löyty vanhoja koulukavereita, ketää oo nähny 15 vuoteen!! Ihanaa ku on internetti :D :D

Äiti lpr ja nöppönen 6vk4pv
 
äiti lpr: Kummaa touhua, kun lapsenne ei saa olla kokopäivähoidossa vaikka oletkin itse kotona :headwall: Meillä on 5-vuotias tyttö ollut jo parisen vuotta ryhmiksessä ja kokopäiväisesti vaikka oonkin kotona muiden lasten kanssa. Hoitopäivät on yleensä 3 kertaa/viikko, eli sen 12 päivää kuukaudessa. Mies vie aamulla hoitoon töihin lähtiessään, eli noin kello 7.20 ja mä hain kello 15 kotiin. Toimii hyvin. Onko sitten tämäkin paikkakuntakohtaista.... Me asutaan suht pienellä paikkakunnalla.

Pastilla: Mulla kolmen edellisen synnytyksen jälkeen tuli kuukautiset lähes heti jälkivuodon perään. Nyt neljännen aikana jälkivuotoa tulee edelleen, mutta todella niukkana ja kestänyt jo 6 viikkoa päälle. Kuukautisista ei ole harmainta aavistustakaan. Kaikkien lasten aikana oon ollut täysimetyksellä.

Kakka: Aluksi sitä tuli yölläkin ja usean kerran päivässä. Nyt ei enää pitkiin aikoihin ole yöllä tullut muutakuin kauhea määrä pissaa!! Kakkaamisvälit on harventuneet ja neiti ei kakkaa enää edes joka päivä. Joskus tulee vain 1-2 kertaa viikossa, mikä on kauhean vähän mielestäni. Tai siis normaaliahan tämäkin on, mutta kun ehti jo tottumaan, että kakkaa tulee monta kertaa päivässä ja enää ei tulekaan :LOL:

Vauvan rytmi: Sen verran meillä on jo rytmiä, että aamupäivästä nukutaan parin tunnin päikkärit ja muuten päivä menee melkein miten sattuu. Välillä kitistään, roikutaan tissillä ja torkahdellaan sylissä, mutta joskus hyvässä lykyssä saan neidin jäämään omaankin sänkyyn edes 1-3 kertaa päivässä. Yöunille mennään joka ilta samaan aikaan, eli Salkkareiden jälkeen. Muuten mennään ihan täysin vauvan rytmissä eikä pidetä kiirettä rytmin säännöllistämisen kanssa!!

Nyt lauantaina lähdetään tätini luo yhdeksi yöksi. Saa nähdä miten päivä ja yö vieraassa paikassa Camillan kanssa menee. Lähinnä jännittää se yö, kun tätini on jumalattoman kova kuorsaamaan, että miten vauva saa nukuttua :LOL: Mä siis nukun tätini ja Camillan kanssa samassa pienessä makuuhuoneessa ja 2 vanhinta lasta nukkuu olohuoneen sohvilla. Toiseksi nuorimman jätän kotiin, koska kaikki ei mahdu nukkumaan asunnon pienen koon takia.

Jep jep, jos jatkais laukkujen pakkaamista. Siinä onkin miettimistä mitä kaikkea pitää ottaa mukaan yhden yön takia vauvalle!!! Ainakin reilusti vaihtovaatteita ja vaippoja :D Niitä on paha lähteä enää kotoa hakemaan, kun matkaa tädin luo tulee jotain 150 km.

Tatjana80 ja Camilla 6 vkoa 3 pvä
 
Auttakee. Oikeesti heräs kysymys tosta jälkivuodosta.. voiko toi olla sittenkin virtsankarkailua :kieh: .. siis miten se käyttäytyy?? karkaileeko vain aivastaessa ym. vai voiko karkailla muuten vaan :LOL: .. siis kauheeta.. aloin vaan miettii ku ei miulla pyyhkiessa oo tullu pitkään aikaan mitään mikä viittais emättimestä tulleessen johonki limaseen vuotoon.. plah..

siis kertokaa miulle mummo vaivoista :headwall:
 
Tatjana on kyllä ihme touhua ja siellä samassa päiväkodissa on ollu muittenkin kotiäitien lapsia kokopäivä hoidossa.. että tällästä täällä.. naamavärkin mukaan vissiin lapset saa päivähoitopaikkoja!

Mutta sain poitsun seurakunnan kerhoon 2xvk ja sit sillä välin ite voin käyä lenkillä tai kaupassa, ni ei tarvi kotiin ajella sit turhaan, ja pääsee poitsukin vähän leikki kavereitten kanssa!!
 
poni mulla alko ainakin kroppa kärsiä jatkuvasta, melkein tunnin tuttitissittelystä alussa. nänninpäät hajosi ja oli kipeät, ja selkä, hartiat ja niska kärsi. tosin silloin jännitti muutenki kaikkea enempi, ekalla viikolla.
samoin on tylsää yöllä, jos vauva vaan jatkaa ja jatkaa, ja ite haluaisi nukahtaa. meidän vauva ainakin käytännössä nukahtaa vartin päästä tissille ja jatkaa silti imemistä heikolla teholla. ei aina, ei silloin kun on aktiivinen muutenkin, mut todella usein. silloin on parempi tuupata tutti lussutettavaksi, kun kerta maha on täynnä. ja pian se tuttikin putoaa suusta.
nykyään on tosi kiva imettää, kun kroppakin kestää sen paremmin.
 
Paremmin nukuttu yö takana, kivaa! Poika on paranemaan päin, mutta ei tänään vielä uskalleta pihaleikkeihin varsinkin kun on sateista. Onneksi pyykkiä riittää;)

Poni, eihän siin mitään pahaa ole, että äiti on "tuttina", minä en vaan sitä jaksanut yhtään. Valvoin koko yön ja tyttö tissillä, sitten kuitenkin itki kun maitoa tuli eikä masuun mahtunut. Tätä kesti pari ekaa viikkoa, ja sitten annoin tutin. En uskaltanut aiemmin antaa kun pelkäsin että imetykseen vaikuttaa, meillähän esikoinen ei osannut imeä ja koko touhu menikin piloille; nyt halusin varmistaa että kaikki menee hyvin:)

Vielä kantoliinoista. Mä suosin liinaa, en tykkää repuista, koska olen pienikokoinen ja liinan saa takuulla hyvinistuvaksi. Mulla on kaksi pitkää liinaa(trikoo ja kudottu) kaksi rengasliinaa, kaksi neliöliinaa ja lonkkaliina... noista osa menee kyllä kiertoon kirpputorille tässä kuussa, kun ei kaikkia käytetä. Pitkässä liinassa käytän sidontana kietaisuristikakkosta ja tuplaristiä. Rengasliina on käsilaukussa aina, sen saa helposti päälle kun menee vaikka kauppaan:)

Musta tuntuu ettei nuo rautalääkkeet auta, on väsyneempi olo vaan... tosin sain tietää alhaisesta hemoglobiinista vasta viikko sen jälkeen kun verikoe oli otettu, joten se oli voinut entisestään laskea. Tietysti voi johtua myös siitä etten ole päässyt pihalle kun poika on sairas.

Liikunnasta, ite olen käynyt liinailemassa ja vaunuilemassa päivittäin ja kyllä se urheilusta käy tässä vaiheessa:) Jumppapallon kanssa on pitänyt venytellä kun selkä kipeytyy. Salille en ole jumppaan kerennyt esikoisen syntymän jälkeen...

Hei vielä tuosta vauvan päivänukkumisesta! Meillä esikoinen oli semmoinen tapaus, että alkoi nukkua päiväunia vasta 5kk ikäisenä kun alkoi aktiivisemmin liikkua(kieriä). Siis jos ei ihan paria ekaa viikkoa oteta lukuun. Ei vaan poikaa nukuttanut päivisin:) Meidän neiti näyttää olevan eri maata, nukahtelee kyllä päivälläkin ihan silloin kuin huvittaa. Tosin omassa sängyssä ei nuku, vaan sylissä tai liikkuvissa vaunuissa. Nukkuu aamulla pitempään kuin esikoinen, jonnekin kymppiin asti, joka on tosi hyvä sinänsä koska ehdin rauhassa hoitaa esikoisen aamupuuhat ja kipaista itsekin suihkuun. Yöunille menee siinä yhdeksän aikoihin, saattaa vielä tankkailla ja siinä vaiheessa vaihdetaan yöpuku.

Peittokapalosta siirryttiin hihalliseen unipussiin, koska mun on helpompi siinä tyttöä siirrellä. Yhtä hyvin on nukkunut siinäkin, pitäisi vaan hankkia isompi kun nyt jo tytön jalat ottaa pussin alasaumaan kiinni. Tyttö on tosi pitkä, tai sitten vaan kuvittelen:)
 
upp3 :hug: :hug: :hug:

Rytmistä: Elmerillä on ollut jo kolmisen viikkoa suht samat ajat sekä päivin, että öin milloin heräilee ja milloin taas menee nukkumaan. Ainoa mikä sotkee totaalisesti päivän uniajat on se, jos jää vaunulenkki ja sen myötä pisimmät päikkärit välistä. Yleensä käydään ulkoilemassa puolenpäivän jälkeen ja sen jälkeen poju nukkuu pihalla kolme tuntia. Sisällä ei osaa nukkua enää noin pitkää aikaa päivällä, vaan uni katkeaa vähintään puolen tunnin välein ja sitten sitä haetaan taas vähän aikaa...

Poju heräs ja huutelee. Palailen myöhemmin :D
 
Heippa. Kiitokset HooÄssälle uudesta pinosta =) .

Kuuntelen samalla lastenlaulu-levyä ja mietin ristiäislauluja. Tänä aamuna aurinko nousi - niminen kappale kuullostaa oikein mukavalta, kun vaan jostain löytää siihen sanat. Ristiäiset on meillä 18.10.

Meillä oli neuvola tiistaina, neidillä silloin ikää 3 viikkoa 6 päivää. Mitat oli 58cm (+4cm) ja 4995g (+1035g), että hyvin kasvaa ja maito riittää! Tyttö sai jäntevyydestään kehuja. Oli terkan mielestä ikäistään vanhemman oloinen. Samaa sanoivat jo sairaalassa, vaikuttaisko sitten se, että syntyi rv 41+4?

Rintaraivareilta ollaan täällä pääosin vältytty, huoh. Imee kyllä paremmin ja pidempään oikealta ja etenkin jos on masuvaivoja tämä korostuu. Maitoa kyllä tulee molemmista, enemmän on ongelmana "suihkutissit". Oon yleensä imettänyt molemmat rinnat kerralla, tai neiti itse lopettaa syömisen ja haluaa parin minuutin päästä uudelleen syömään, oon sit antanut toisesta rinnasta maidon. Pakkaseen oon laittanut maidonkerääjiin valuneen maidon, eli siellä on nyt pääasiassa etumaitoja.
Mä oon imettänyt melkein missä vain ja milloin vain. Alkuun arastelin sitä esikoisen kanssa ja vähän samaa arastelua on nytkin... Pitäis ostaa imetyspaitoja, ettei koko maha näy, sit varmaan jäis tuo arastelu kokonaan pois... mut kahviloissa ym. oon siis imettänyt, kavereiden nähden ym.

Uppille kovasti tsemppiä! Itelläkin välillä ihan hillitön itkuisuus vaivana, vaikkei siihen periaatteessa olis mitään syytä. Syytän hormooneita ja toivon et tää jälkivuoto lakkais ja hormonit tasottuis. Välillä tuntuu, et pää räjähtää, mut on nää molemmat lapset silti niin rakkaita, etten raaski olla erossa. Ristiriitaisia tunteita on, paljonkin, onneks suurin osa ajasta menee hyvin ja pystyn oikeesti nauttimaan äitiydestä. Fyysisesti voin erittäin hyvin, henkisesti välillä noita notkahduksia.

Laitan vielä neidistä kuvan profiiliin, sit syömään!

Hemuli ja lapsoset ketterät poika 3,5v & tyttö 4 viikkoa
 
... jep, poika ulkona nukkumassa ja minä taas täällä :D

Niin kakkaamisesta piti sanomani, että Elmeri on kakkinut 1-2 kertaa päivässä alusta saakka. Kerran oli vuorokauden väli ja silloin oli oleminen jo niin tuskaisen näköistä, että piti hiukan avustaa kuumemittarilla - ja kyllä sitä sitten tulikin!

Kävin tänään jälkitarkastuksessa äitiyspolilla ja kaikki repeämät on parantuneet hyvin. Neuvolassa on oma jälkitarkastuksensa ensi viikolla, mutta tuleehan sitten tehtyä tuplatsekkaus :D Vähän kyllä ihmettelen...

Mulla alkoi menkat kaksi viikkoa sitten :headwall: Kuinkahan kauan nää ekat kestää... Välillä tuntuu, että tulis vähemmän tavaraa, mutta sitten taas seuraavana aamuna on hanat auki.

Tuntuu, että sitä nykyään elelee kahvin ja satunnaisen pullan voimalla. Kahvia tulee keiteltyä varmaan kolmen tunnin välein ja ruokavalion terveellisin osuus koostuu päiväruoasta, jonka jotenkin jaksaa värkätä. Mulla on tosiaan tullut paha tapa ottaa suuhun mitä kaapista helpoiten löytyy ja yleensä se ei ole mitään terveellistä. Pitäis ottaa itseään kunnolla niskasta kiinni, koska väsymystä ei helpota ainakaan näin sokeriset eväät :whistle:

Huomenna pojan kanssa kaksikuukautisneuvola. Saa nähdä paljonko on kokoa tullut kaverille lisää :heart: =)

kaneliomena ja Elmeri (tänään tasan 2 kk)
 
neitiperho
No niin, jos nyt kerkeäisi ihan kunnolla kommentoimaan tännekin :D

Tuntuu että päivät nykyään menee niin tohinalla ettei mitään enää kerkeä. Ei varsinaisesti neiti työllistä, mutta silti. Mihin nää seittemän viikkoakin on oikein menneet??? Nyt tietty ollu muutenkin puuhaa ristiäistenkin takia. Niin alkaa vaan kiukuttamaan koko sekin juttu. Pakko nyt tosiaan avautua. Ensin tosiaan mun isovanhemmat peruu tulonsa, kun serkkulikan 18vee synttärit siirrettiinkin nyt juuri ristiäispäivään vaikka täytti vuosia jo viime viikolla. Pitikö perkele ne synttärit juuri samalle päivälle siirtää ja kaikki varmasti tienneet et ristiäiset meillä silloin on isovanhemmat mulle olleet läheiset joten olisin ne todellakin odottanut tulevan paikalle.

Nyt sitten miehen ex-vaimo on yrittäny houkutella lapsiaan mukaan viikonloppureissulleen ja nuorin niistä lähteekin sen mukaan..eli sisko ei edes ole tulossa oman siskonsa ristiäisiin. Mitähän vielä..no miehen sisko tyypilliseen tapaansa myös epäillyt että tuleeko ollenkaan. Niin jätti tulematta viime vuonna meidän häihinkin, mutta jouluna sitten änki kyllä ilmoittamatta meille syömään ja oli puhumatta sanaakaan koko aikana. Nyt sitten taas ilmoittanu että on yövuorot. Perhana että mulla taas kiehuu nupissa. Miten niin mä stressaan???!! :kieh:

Onneksi silti tuota kultaa kun kattoo vaan niin tulee hyvälle päälle. Mut kyllä sukulaiset voisin taas kaikki manata niin syvälle sinne...sitten ihmetellään kun ei kiinnosta niiden kanssa olla tekemisissä.
Edelleen kakkuideoita otetaan vastaan???!!! Mitä kakun päälle tähän aikaan vuodesta??

Niin ja rintaraivareihin kommentti. Ne meillä myös jokapäiväistä. Välillä keskeytän syömisen siihen, nostan neidin olalle ja röyhtäytän. Tai ainakin pidetään tauko. Hetken päästä jatketaan uudestaan ja useimmiten paremmalla menestyksellä. Oppinut kyllä myös huomaamaan jo että onko neiti oikeasti nälkäinen vai onko pelkkää imutarvetta. Lopulta lykkään tutin suuhun kun ollaan syöty ja näyttää, että syötäisiin vaan.

Mutta sellasta. Jaksuja hirmuisesti teille äipeille. Tää hermoraunio nyt koittaa taas oikoa nurkkia ja rauhoittaa nuppia :D
 
noista kantoliinoista yms mä sain lahjaks semmosen rengasliinan, mut en osaa jotenki käyttää sitä, *minäkö tyhmä...* :D mut siis siinä on semmonen "pussi" mihin vauva tulee ja jotenkin tuntuu et tippuuko se sieltä jne jne jne...

kakkaamisesta meillä kakkii ainakin sen 3 krt päivässä, nyt on ollu pari yötä semmosta että ei ole tullut..

Hemuli80 meille sanottiin synnärillä kans että jos ei tietäisi että on vastasyntynyt luulisi paljon vanhemmaksi kun oli niin tarkkaavainen, ja sit on kehuttu neuvolassa joka kerralla moni täti kun on niin jäntevä ja tosi tarkkaavainen. syntyi rv 41.

mä kävin jälkitarkastuksessa tänään, kaikki oli ok, hb:kin noussut 126.
verenpaine on vaan jostain syystä korkeammalla kuin raskauden aikana.

neitiperho ymmärrän fiilikses ristiäisten suhteen! mun miehen vanhemmat, eikä sen veljet tulleet ristiäisiin, eivät edes muistaneet mitenkään, sit aina kun soittavaat ovat niin tekopirteitä että ääh, hermo menee. jotenkin olisin odottanut että olisivat edes muistaneet jotenkin, mutta ei väkisin.


semmoista tällä erää. ja ainiin, nyt pariin iltaan ei ole ollut huutomaratoneja!!!! =)

t. hosso ja typy 7vkoa 2 pvää
 
Kiitoksia tosiaan uudesta pinosta!

Yritän nyt muistella mistä kaikesta olette keskustelleet ja kommentoida...

Vauvan nukkumisesta ainakin, että myös tämä meidän tyttö nukkuu erinomaisesti vaunuissa, yleensä autossakin. Sisälle nukuttaminen on välillä aika haastavaa, eilenkin hän heräsi puoli seitsemän aikaan illalla ja nukahti ihan lopen uupuneena kahdentoista jälkeen yöllä kun sitterissä häntä keikutettiin vuoron perään miehen kanssa. Hetkeksi ennen tuota pari kertaa torkahti, olin suurin piirtein päälläni seissyt että silloinkin nukahti.
Nyt hän nukahti huudon saattelemana tyynyn päälle syliini, nytkin minun pitää hytkytellä itseäni koko ajan että hän unessa pysyy :LOL: Joskus hän sitten taas nukahtaa kun hänet vaan omaan sänkyyn pistää kun pilkkiminen alkaa, joskus se saa aikaan hirveän huudon. Ota näistä selvää :)
Öisin onneksi nukahtaa sitten tissille kun on mahan täyteen syönyt, siitä nostan hänet minun viereeni. Ekan pätkän hän nukkuu omassa sängyssä.

Meidänkin tyttö syö aika tarkalleen kahden tunnin välein. Hän viihtyy tissillä juuri sen aikaa kun masun syö täyteen, eli minuuteista puhutaan :LOL: Hän tosiaan hotkii minkä ehtii... Öisin syöttövälit ovat onneksi 3-4 tuntia, joskus enemmänkin.

Minun "menkat" sitten loppuivat kun viikon kestivät. En nyt sitten tiedä oliko menkoista oikeasti edes kyse vaikka aluksi niin luulin. Vuoto oli niukkaa ja loppua kohden sellaista vaaleanpunaista limaa :x Kätilö silloin aikoinaan sanoi että voi jälkivuodon loppumisen jälkeen vielä vuotaa hetken jossain välissä, kun kohtu vielä supistuu. Jospa se oli sitten sitä...
Jälkitarkastus on minullakin 9.päivä, sen jälkeen otan asiakseni hommata hormonikierukka. Meille ei tätä jälkikasvua enää varmastikaan tule, joten tuollainen pitkäkestoinen ehkäisy on ihan jees. Eikös se viisi vuotta pelitä ennen kuin pitää vaihtaa... Sekin on plussaa että sitä ei tarvitse muistaa, kuin sen viiden vuoden välein :D

Rintaraivareita on täälläkin, nyt on taas vähemmän mutta muutama viikko sitten oli kyllä sellaista taistelua että alta pois... Välillä piti odotella että hän väsyy ja sen aikaa imeskelee tuttia. Sitten kun hän oli nukahtamassa niin tissi äkkiä suuhun. Silloin alkoi sitten lopulta syömään.
Välillä hän alkaa kesken syömisen raivoamaan, mutta se johtuu yleensä siitä että hän on kylläinen jo, olkapäälle hän sitten rauhoittuu kun tissi on poissa näkyvistä :D Tai sitten tulee röyhy ja sitten vielä jatketaan syömistä.

äiti lpr mainitsi facebookin.... Minä en ole siihen vielä tutustunut mutta pakko kai sitä on kokeilla kun moni on sanonut jääneensä siihen koukkuun :D Jos vanhoja tuttuja löytäisi!

Lilli ja Tiitti pari pv vajaa 2 kk
 
Heipä hei!

Olen tässä muutamana päivänä ollut aivan hermorauniona kun en saa poikaa millään nukkumaan päiväunia ja sitten illalla on aivan rättiväsynyt ja kitisee väsymystään... No tänään poju päätti näyttää äidilleen ja vetelee nyt jo neljättä tuntia päikkäreitä :heart:

Kakkaamisestakin ollut puhetta. Meillä kakitaan hyvin tarkasti joka päivä klo: 11-12 ja sitä tuleekin kerralla niin paljon, että osaan jo varata aamupäiväksi isomman vaipan. Noita pienempiä käytetään vielä muutoin kun niitä on vielä varastossa, mutta kakkavaipan on oltava tuo isompi koko muutoin falskaa pahasti :)

Mulla oli tänään jälkitarkastus ja sain noita Cerazette minipillereitä, onko jollakin kokemuksia onko niistä tullut kovia sivuvaikutuksia? En tuota kierukkaa halua kun olisi tarkoitus hankkia pojulle sisaruksia vielä tulevaisuudessa.

Kantoliinasta haluaisin kokeneemmilta hieman neuvoja... Sain ensimmäisen kantoliinani tosiaan vasta viime viikolla enkä oikein vielä osaa sitä käyttää. Muutaman kerran poju on siinä pienen hetken ollut, mutta en ole saanut sitä oikein toimimaan niin kuin pitäisi. Elikkäs olen koittanut tuota kietaisuristi2 sidontaa, koska poju ei viihdy ollenkaan kehtoasennossa, mutta en saa siinä pojan päätä tuettua niin että uskaltaisin irrottaa käsiäni hänestä... Olisin kiitollinen vinkeistä tai mahdollisesti vaikka kuvista, että miltä sellainen sidonta käytännössä oikein näyttää kun lapsi on mukana. Tuolla kantoliinakanavan kotisivuilla on kyllä kuva, mutta siinä lapsi on jo niin iso, että hänen niskaa ei ole tarvinnut tukea.
Olipas todella vaikeasti selostettu tarina, mutta toivottavasti joku otti siitä selkoa :D

Rintaraivareilta ollaan ainakin toistaiseksi säästytty, mutta rintakumista ei tahdota päästä millään eroon... Mutta totesin että käytän ihan mielellään sitten vaikka sitä rintakumia koko ajan kun sentään imetys ylipäätään onnistuu.

Ruusulainen ja poju 3 pv vajaa 2 kk
 
ruusulainen: mulla oli cerazette pillerit muutama vuos sitten ja tykkäsin niistä kovasti. mulle ei tullu mitään muita sivuvaikutuksia niistä kun että menkat jäi kokonaan pois. mikä ei miusta ollu ollenkaan huono asia.
 
neitiperho, meille tulee tytsyn ristiäiskakusta vaaleenpunanen (kermavaahto) prinsessakakku. =) Muuta ideaa mä en keksiny...

Cerazettepillerit alotin reilu viikko sitte. En tiiä johtuuko niistä vai mistä mut nyt on tullu pari päivää sellasta ruskeeta tuhru vuotoa. Tai onko menkat alkamassa, ku yleensä mun menkat alko tollasel tuhrulla.?! :/

 


Tässä jotenkin näkyy, tuo pää on tuolla henkselin alla... tässä esikoinen on kyllä jotain 5kk eli ei ihan vastasyntynyt enää, mut idea on sama ja vastasyntyneellä on ehkä helpompikin saada tuo pää henkselin alle kun se ei tule niin ylös kuin isommalla vauvalla:)
 
Heippa!
Pikaisesti kirjoittelen, en ole kerinnyt lukemaan viestejä kuin sieltä täältä.

Neuvolakuulumiset:
6250kg (4530)
60cm (52,5)
6vk, 6pv

Kakkamisesta on teillä ollut puhe. Meillä poika kakkaa joka vaippaan. Aina on kakat kun vaihtaa, ainakin 8-10 kakat päivässä. Yöllä vähän harvemmin. Vihreä kakkakin on loppunut.
Sitä tuli kolme viikkoa. Maha vaivatkin on loppuneet. Vyöhyke terapiassa käytiin 8 kertaa.

Meillä oli kans niitä rintaraivareita ja vielä silloin tällöin iltaisin. Huuto alkaa kun on masu täynnä ja maitoa vaan tulee. Nyt on kohta viikon ollut illat hiljaisia. Aloin jo pelkäämään iltoja ja kauhulla aina odottelin milloin se huuto taas alkaa.

Meillä poika nukahtaa 21.30-22.30 välillä. Syö sen pari kertaa, välillä kolme kertaa yössä. Kolmen, neljän tunnin välein.

Mulla oli myös cerazette pillerit edellisen synnytyksen jälkeen. Mulla jäi menkat pois ja niitä sainkin odotella, vaikka lopetin pillerit vuoden syönnin jälkeen. Menkat tuli vasta vuoden jälkeen lopetettuani niiden käytön. Ei se siinä mielessä haitannut, mutta kun halusin tulla uudelleen raskaaksi.

Päiväunia ei meilläkään nukuta kuin vaunussa liikkeellä ollessa ja autossa. Tosi rasittavaa välillä, kun ei voi tehdä edes ruokaa, kitisee kokoajan kun on väsynyt. Tutti meillä käytössä, mutta sekään ei pysy oikein suussa, saa koko ajan olla laittamassa sitä suuhun. Onneksi on noita apulaisia siihen hommaan. Kantoliinakin olisi, mutta en ole sitä opetellut vielä käyttämään.

 
Vib, kiitos kovasti kuvasta!

Nyt ruvetaan taas pojun kanssa harjoittelemaan. Usein harjoittelut vaan loppuu melko lyhyeen kun poika hermostuu, enkä sitten enää viitsi jatkaa ettei poika ala ihan totaalisesti inhota liinailua ennen kun ollaan päästy kunnolla edes alkuun.
 
Moi!

Pastilla meijän vauvalla ilmeisesti sama homma sydämes, kaiken muun päälle... välillä tuntui tosi ahdistavalta ja tuntui että uskaltaako tuosta edes nauttia jos se otetaankin meiltä pois kun aina vaan jotakin. Nyt alkaa pikkuhiljaa elämä olemaan jotenkin normaalia...

Upp3 Jaksamista! :hug: Toivottavasti olosi helpottuu pian!

Meillä keskimmäinen yhtäkkiä innostui jättämään vaipat pois, eilen aamulla meni herättyään vessaan ja teki pissat pönttöön, koko päivän oli ilman vaippaa ja ei yhtään vahinkoa!!! =)
Tänään taas ollut ilman vaippaa, yöksi laitoin ettei tartte alkaa heti lakanoita peseen, harjoitellaan ensin päivällä. Meillä ei siis kumpikaa isommista oo potasta välittänyt vaan ollaan suoraan pöntölle menty. Tuo keskimmäinen täyttää tän kuun lopussa kolme. En oo pitänyt kiirettä kun ei oo tytöllä ennemmin ollut haluakaan. Nyt sitten jää kivuttomasti.

Ristiäiskakun päällä mulla oli kermaa (tietenkin =) ) ja kolme marjapuuron punaista marsipaaniruusua lehtien kanssa siinä keskellä ja ympärille sirottelin sellasta pientä vaaleanpunasta sokeriraetta (ei nomparelllia tai kuulia vaan sellasia jänskiä... )
Keskimmäisen ristiäiskakussa oli kermaa ja päällisen päälle ripoteltuna hopeita kuulia kastehelmiksi...

jotakin piti vielä kirjottaa mutta tää kone tilttailee välillä ja unohin koneen miettiessä...

nyt polkemaan apteekkiin, unohin ennen miehen töitä käydä ja nyt ei oo autoa. sisko tuli kattoon likkoja.

mammaliini83 ja Tilda

niin... ketään Elisan asiakkaita? Kattokaa tarkkaan laskunne.. meillä loppui nyt yhteistyö,,, ihme ylimääräsiä summia peritään laskuissa!! ite siirryin sellaseen kuin Eettinen Aina. Kuulun allergia ja astmaliittoon ja sieltä tuli siitä esitteitä. Jospa olis parempi... Elisan asiakas oon ollu jostain -97-98 vuodesta.
 
ruusulainen juu, ei kannata treenata liinaa, jos vauva alkaa hermoilla. kokeile vaikka heti syömisen jälkeen, kun vaippakin on tarkistettu eli elämä hymyilee. me reenailtiin muutama kerta, ennenkuin homma alkoi luistaa ja silti esim. tänään ei liina kelvannut. mut tähän varmaan täytyy tottua loppuelämäksi, milloinkas lapsella ois kaks samanlaista päivää ja mielialaa :D
yks vinkki vauvan hermostumiseen vielä: musta on helpointa asettaa ensin pojan peppu syliin tavallaan keskikohtaan, keskelle liinan "olkaimia", sitten sujauttaa jalat toiseen "olkaimeen" ja heti peppu, selkä ja pää toiseen "olkaimeen". kun oon saanut nuo kaikki kohalleen, nostan nopsaan sen "eturepun" ja nousen ylös, niin poika ei ehdi hermostua turhia, koska liikkeellä ollessa hän on aina tyytyväisempi kuin paikallaan istuessa. toi "peppu ensin keskelle" on aika toimiva strategia, sillä muuten vauva voi valahtaa liian selälleen kehtoasennossa. tai musta se ainakin näyttää tukalalta, jos hän on sillä lailla, mieluummin laitan vähän pystympään.
ja muista harjoitella sohvalla/sängyllä, ettei oo pelkoa vauvan putoamisesta liian korkeelta. ei hän kyllä omista käsistä luista helpolla, eikös vaan :)
joku puhui rengasliinasta: meillä on sellainenkin, mutta ei me tajuta sitä yhtään! se on todella hermostuttava, joten käytetään vaan tuota hug-a-bubia (vai-mikä-se-oli ).
 
Nopeasti tulen vaanmainitsemaan cerasette pillereistä. Mä alotin ne samana päivänä kun menkat alko ja viikon vuosin tosi niukasti. Luulin että vuoto loppui, mutta sitten aloin vuotaan TODELLA paljon. Sitä kesti viikon verran, lääkäri sanoi että joillekin tulee niistä vuotohäiriöitä ja minä olen sitten ilmeisesti sellainen tyyppi. Samantien kun pillerit lopetin niin parin päivän päästä vuotokin loppu. Ja se vuoto oli pahempaa kuin jälkivuoto, sitä tuli koko ajan ja paljon.

salah ja masa
 
neitiperho
Mielenkiinnolla olen lukenu noita teidän kokemuksia noista cerasette pillereistä. Itse myös sain saman reseptin, tosin edelleen hakematta kun taas ei kerkeä.
Ihan hölmö kyssäri, kun mulla taisi mennä ohi lääkärin mulle puhuessa. Kun nyt alan syömään niitä niin niitähän pitää syödä tauotta...mutta kuinka kauan. Syönkö niitä tosiaan vaan nyt niin kauan kuin haluan vai häh?? Hölmö blondi kyselee.

Ensimmäistä kertaa meillä oikein levoton yö takana. Neiti heräsi kahden aikoihin...simahti siis jo hieman ennen ysiä illalla. Reppana vissiin väsähti kun oltiin ensimmäistä kertaa vaavin kanssa saunassa. No yöllä kun heräsi niin eihän me sen jälkeen juuri enää nukuttukaan. Syömistä ja kantamista sitten kesti kuuteen asti. Sitten heräsin miehen kelloon seiskan aikaan ja silloin neiti olikin vihdoin nukahtanut mun viereen. Vähän väsyttää, mutta en voi valittaa. Tosiaan ensimmäinen tällainen yö meillä koko aikana.

Nyt keittämään kahvia...tää mamma tarvii sitä. Vissiin koirakin pitää päästää sisään kun kuulostaa että ovi on kohta raadeltu...hmm..sillä kait asiaa :whistle:

Neitiperho ja iines 7vkoa 1pvä
 
Irtosora, kiitos vinkeistä, jatketaan taas tänään harjoittelua! Toivottavasti paremmilla tuloksilla!!

Neitiperho, niitä todellakin syödään niin kauan tauotta kun halutaan ehkäisyä. Itse aloitin ne eilen ja toivon että säästyn ainakin suurimmilta sivuvaikutuksilta. Ajattelin sitten imetyksen jälkeen kokeilla sitä ehkäisylaastaria, kun en jaksa muistaa noita pillereitä päivittäin ja kierukkaa en tosiaan halua, pikkukakkosen toivossa :D

Meillä oli kanssa normaalia levottomampi ilta. Yön poju nukkui hyvin, mutta illalla nukahti vasta 23.45, kun yleensä käy nukkumaan viim. klo:22. Massussa hällä taisi vääntää kovasti kun sen luokan pieruja päästeli sitten unissaan!
 

Yhteistyössä