<<<ELOMASSUT>>> lokakuussa

Jee

Meillä jälleen hyvin nukuttu yö takana, nukuttiin taas 7 ja puoli tuntia putkeen yhdellä tutin annolla. Vähän olen ilonen, kun Aleksi on alkanu nukkuun pitempiä pätkiä. Tänään ei olla päikkäreitä sitten nukuttukaan kun kolme puolen tunnin pätkää, nyt poika on tuolla partsilla nukkunu parikymmentä minsaa, saa nähdä kauan vielä nukkuu :/ .

Esikko lähtee isällensä lauantaina yökylään ja ajateltiin miehen kanssa lähtee syömään päivällä johonkin ravintolaan. Otetaan kylläkin Aleksi mukaan, en viitsi toista taas laittaa mummulaan kun on joutunu oleen siellä aikas usein nyt lähiaikoina hoidossa. Kyllä se siellä mukanakin menee kun vaan asennoituu siihen että nyt on vauva mukana.

Nyt on ollut kauhean levollinen olo henkisesti, on pystynyt nauttimaan täysillä Aleksista, enkä ole stressanut niin paljon asioita. Jos se nyt tossa huutaa ja kitisee niin sitten kitisee. Ei se siihen kuole jos vähän antaa vauvan huutaa. En tietenkään tahallaan huudata, mutta jos on joku asia itsellä kesken. Nyt Aleksi on jo jonkin aikaa tajunnut omat kätensä, laittaa niitä suuhun (ja melkein joka kerta ne sinne meneekin) ja hieroo niillä silmiä kun väsyttää. Pari kertaa on peukku eksyny suuhun :) , ei kylläkään ime sitä vaan lähinnä ihmettelee ja maistelee. Eilen käänty leikkimatolla ekan kerran kunnolla selältä kyljelleen ja mahallaan kun on niin monta kertaa keikauttaa itsensä selälleen :) . Lelut on kanssa nyt alkanu kiinnostamaan. Ihana kun noi vauvat hokailee asioita, niitä on ihana seurata :heart: .

Nyt tohon meidän pihaan tuli päristeleen joku jollain kova äänisellä koneella :kieh:

Että sellasta täältä tällä kertaa, hyvää päivän jatkoa kaikille :wave:

salah ja masa 2kk ja 7vrk
 
Heip,

2kk neuvola takana. Mittoja hieman:

painoa 6.4kg (4080g)
pituutta 61cm (52cm)
pipo 40.4cm (36cm)

Hurjaa vauhtia poikanen kasvaa. Eipä ainakaan tarvii huolehtia riittääkö maito jne.. :LOL: On nää lapset niin erilaisia kaikinpuolin kun meidän esikoinen oli hädin tuskin noissa "mitoissa" 4kk iässä. Tyttö onkin kyllä aina ollut melkoinen rimppakinttu. :) Saas nähdä miten iso mies tuosta pikku-ukosta aikanaan kasvaa.

ROTAROKOTE saatiin siis tänään mekin ja neljän viikon kuluttua sitten se toinen annos. Poju nieleskeli tyytyväisenä lääkeannoksen. Tällä hetkellä nukkuu tuolla vaununkopassa sohvalla ulkovaatteet päällä ihan tyytyväisenä, ihme kun ei ole vielä herännyt syömään. Syöttöväli on venynyt kyllä jo reilusti yli normaalin 2h:n!! Historiallista.. :D
Tuosta rokotteesta tosiaan sen verran että minä tein esikoisen aikana silleen kakkavaippojen kanssa että vaipanvaihdon jälkeen pakkasin vaipan pakastepussiin ja kiikutin ulos. Pesualtaat pesin päivitäin desinfiointiaineella, pyllypyyhettä ja käsipyyhettä vaihdoin sen viikon ajan päivittäin sekä aina huolellisen käsienpesun jälkeen laitoin vielä käsidesiä. Samoin aion toimia tälläkin kertaa. Kestovaippojen suhteen en osaa neuvoa koska niistä ei tällä laiskalla mammalla ole kokemusta. ;) Mutta luulis että vois esim. just pussiin pakattuna säilyttää iltaan asti ja pestä yhden päivän vaipat sitten illalla. Viisaamat kertokoot enemmän ko asiasta..

Oma vointi mulla ihan hyvä. Hemppa oli 131 ja veranpaineetkin hyvät. Painoa tuli mulle lähemmäs 20kg raskausaikana ja nyt sitä on jäljellä vajaat 7kg. Lähtöpaino mulla oli kyllä aika alhainen, toivottavasti imetys ei hirveän paljon alipainon puolelle tuota mun painoani vetäise. Tuntuu vaan ettei näiden kahden kanssa touhutessa EHDI syömään missään välissä. Pikku-ukko imee mut kuiviin kirjaimellisesti ja neiti 2vee pitää huolen ettei äidin takamus laskeudu ruokapöydän ääreen kovinkaan useasti päivässä. Myöhään illalla tuleekin sitten mätettyä kaikkea ei niin kauhean terveellistä.. :ashamed:

Jep mutta nyt jatkan vielä surffailua hetken ennen kuin poju heräilee syömään. Luulis olevan hikipäässä tuolla kopassaan, mutta hyvin näyttää uni maistuvan silti..

Päivän jatkoja!

:heart: haaveilija ja Veikka 2kk 3pvä
 
Meillä on mennyt kolme yötä putkeen vain yhdellä syötöllä, oon saanut nukkua pitkiä pätkiä ja olo on aika pirtee. Meillä poika nukkuu vielä äp-laatikossa meidän sängyn ja seinän välissä korokkeella niin että on samalla korkeudella meidän sängyn kanssa. Aluksi ajattelin perhepetiä, mutta leikkauksen jälkeen oli hankala nostella lasta sängyn seinänpuoleiselle laidalle ja sängystä pois niin viriteltiin sitten se koppa sängyn viereen. Ei se kai enää kauaa siihen mahdu, kai se sitten laitetaan omaan sänkyyn, joka on vielä meidän makkarissa. Pääsee sitten joskus isompana omaan huoneeseensa joka tällä hetkellä on täynnä remonttikamaa, ehkä siitä joskus tulee vielä lastenhuoneen näköinen :)

Mulla oli jälkitarkastus tänään ja sain sieltä mukaani Cerazette-pillerit. Lääkäri sanoi, että noi voi alottaa kun tahtoo, ei tarvi oottaa ekoja menkkoja kun ei tiedä milloin ne mahtaa tulla, mutta ekan viikon ajan pitää sitten käyttää lisänä jotain muutakin ehkäsyä. Siitä on vuosia kun oon pillereitä viimeks syönyt ja mietityttää miten ne mahtaa muistaa ottaa, lapsellekin meinaan unohtaa antaa d-vitamiinit. Lääkäristä sain myös kortisonirasvaa rintoihin, toivottavasti ne sillä paranee, mä oon ruvennut jo vähän jännittämään imettämistä kun pelkään että se sattuu kun rinnoissa on syviä haavoja. Eilen jo oikein säikähdin kun puklu oli syönnin jälkeen ruskeaa ja hätääntyneenä soitin neuvolaan, ja siellä sanottiin että sulla on varmaan rinnat rikki ja lapsi on saanut maidon mukana verta :(

Päivät tuntuu jotenkin paremmilta jo. Itkuisuutta on vähemmän ja kun lapsi nukkuu niin hyvin ja kauan pihalla päiväunia niin siinä saa aikaa itselleenkin ja ehtii touhuta kaikkea. Mulla on kantoliina, mutten oo oikein oppinut käyttämään sitä, silloin kun olen koittanut, lapsi ei ole viihtynyt siinä ja sitten se on jäänyt.

Ruokahetki kutsuu ennen kuin poika herää syömään. :wave:
 
Hosso: meidän neidil muuttui kertaheitolla vatsantoiminta. Oli kuukauden verran joka vaipas, nyt kolmen päivän välein valtava satsi. Poikkeava yksilö meidän perhees, edelliset aina tähän päivään kakanneet useita kertoja päivässä :snotty:

Joku kyseli VAUVAN NUKKUMAJÄRJESTELYISTÄ. Meillä samassa huoneessa vielä, kun oikein muutakaan vaihtoehtoa ei ole, kun en isompien kanssa viitsi samaan huoneeseen laittaa, kun syö kuitenkin useita kertoja yössä. Toisaalta olis järkevä siirtää toiseen huoneeseen, jos ois mahdollista, ettei itte heräis joka vikinään, niin vauva oppii aika yllättävän nopeasti palveluun. Edellistä pidin aika pienestä eri huoneessa, kun muuten heräili tunnin parin välein, alkoi eri huonees vähän paremmin nukkumaan, kun oppis ettei heti tule äiti joka kitinään,eikä liian helpolla tissi suuhun.

Tuskin tosiaan VAUVANROKKOA meil oli, kun en kuumet ollut havainnut ja koko iho ärtyisä, ilmeisesti sitä uudistumista. Keskimmäisellämme on ollut korkea kuume ja ajattelin, että oisko se kuitenkin rokkoa, että olis häneen tarttunut, mut hän puolestaan ei ole saanut näppyjä ja on kovin räkäinen. Sattui olemaan hänellä vielä tänään neuvolalääkäri ja korvatulehdus löytyi.

Vauvanhoito ja ton kakkosen hoito on ollut lastenleikkiä esikon, kolmevuotiaan tyttösen kanssa. Hän on aina ollut hyvin vilkas ja ajatusta nopeampi ja kekseliäämpi persoona. Kymmenen tunnin vuorokausiunnilla hän menee päivästä päivään kiukuten ja touhuten. Jatkuvaa huomiota kerjäten ja mikään ei tehoa, siis kiellot. Ei hyvällä, ei pahalla. Vieraiden läsnäollessa osaa välillä olla niin nätisti, että kukaan ei usko, miten vilkas hän on. Hän on ollut lapsistamme kaikin tavoin vaativin alusta alkaen. On toki aurinkoinen, monen hurmuri, mutta äitin ja isänkin hermoille ottaa. Kolmevuotisneuvolassa neuvolatätikin oli pulassa ja totesi, että erittäin vaativa ja vilkas lapsi. Ei kuitenkaan epäillyt adhd:ta. Jollekin, jos olen tuosta puhunnut, vähän kuin hermojani tuulettaakseni, kaikki sanoo, että kaikkihan lapset samanlaisia ne ovat :headwall: . Onhan näitäkin, mutta tuskin aivan kaikki. Mummille hän näytti tänään kaikki temppunsa, nyt viimein mummikin tajusi, että ei se nyt ihan helppo ollutkaan.
Itseäni tulee usein syytettyä lapsen käytöksestä. olen yrittänyt kaikin tavoin häntä huomioida, uskon, että vauvan syntymäkin vielä lisää hänen levottomuutta. Huomioita, huomiota, syliä, syliä han loputtomiin saa, mikään ei vaan tunnu riittävän. Onneks nuo nuoremmat, eivät ole niin vaativaisia, silloin minun tarttis muuttua kolmeksi äidiksi. Kiitos kuin sain vuodatella, nyt jaksaa paremmin ja varmaan jollakin samoja kokemuksia?
 
:wave: Täällä vielä kukutaan..niin kuin joka yö tähän aikaan vietän omaa aikaa hetken koneella. Meillä nuo tyttöset meneen nukkumaan niin myöhää. Näin öisin on hyvä hoidella myös kodin ja firman pankkiasioita, joskin niiden kanssa menettää joskus yöunet :/ . Tänään olikin niin helppo ilta ,kun mies palasi taas töistä kotiin. Täytyy myöntää ,että melko rankka olla kahden lapsen kanssa viisi päivää ja käydä illat vielä töissä. Vielä tämä flunssa verottaa voimia. Onneksi vauva edelleen terve.

Aukku Meidän esikoinen on myös kovin vilkas ja juuri omille vanhemmille ,erityisesti äitille. Muakin välillä ottaa päähän muiden kommetit ,että kun teidän tyttö on niin rauhallinen ja tottelevainen. Hauskaa ,kun toiset voi muutaman hetken lasta tavattuaan kommentoida noin. Nyt meilläkin mummo ja pappa hoitaneet tyttöjä illat ,kun mies poissa niin hekin ovat huomanneet ,ettei kaikki olekkaan aina niin sujuvaa. Jaksuja sinne ja paras äiti olet tietenkin omille lapsillesi ,vaikka siihen syyllistämiseen helposti tulee sorruttua.

Nukkumisesta Meillä kaikki samassa huoneessa ja loppupeleissä myös samassa sängyssä. Mies kylläkin usein sohvalla :) . Esikko nukkuu lastensängyssä ,joka on meidän sängyssä kiinni. Hän kömpii mun viekkuu yhden ja kolmen välillä. Herää edelleen vaikka yli 2 v useita kertoja yössä ja lohtua tarvii. Vauva aloittaa yöt pinniksessä ,joka toisella puolella sänkyä. Hän nukkuu ekaan syöttöön siinä ja sitten otan viekkuun. Vauva omaa kyllä ihan uskomattomat unenlahjat. Viime yönäkin nukkui 7 h putkeen. En voi käsittää ,että vauva voi nukkua noi hyvin ,kun esikoinen heräsi tuon ikäisenä 2 h välein. No kyllä ne hulinayöt kerkeää moneen kertaan vielä tulla ,mutta pitää iloita ,kun nyt menee hyvin. Mä en voisi nukkua itse ollenkaan varmaan ,jos lapset olisi eri huoneessa. Lapsia ennen mulla oli miehen lisäksi sängyssä kissat. Lapset siirtyy omiin huomesiin nukkumaan sitten ,kun itse tahtovat.

Kyssäri...Pyörryttääkö teitä?? Mua on taas alkanut huippaamaan. Muista saman myös ,kun esikkoa imetin niin pariin kertaa piti soittaa mies jostain hommista kotiin ,kun pyörrytti niin kovasti. Nyt alkanyt taas sama homma. Se on aikasta pelottavaa ,kun vauvaa katelee.. Syön ja juon mielestäni hyvin ja riittävästi, en laihdu mitenkään nopsaan enää. Kotimittarilla mittasin verenpaineen ja sekin ihan normaali.

Hyvää yötä!!
-poni ja vauva 2kk2vk
 
irtosora: Meillä mies on saanut aikaa sitten jo sohvamajoituksen kuorsauksensa takia. Ei lopeta sitä vaikka kuinka oon öisin tökkinyt, mulla tuli sitten MITTA TÄYTEEN ukon retaleen kanssa. Mä nukun omassa sängyssä ja vauva nukkuu pinnasängyssään. Yöllä otan viereen mun peiton alle ja syötän makuultaan. Sen jälkeen nostan omaan sänkyynsä ja jatketaan unia!! En tiedä mihin ihmeeseen me Camilla siirretään, kun laitetaan omaan huoneeseen. Nyt jo 6- v poika ja 5-v tyttö ovat samassa huoneessa kerrossängyssä ja pian 3-v tyttö on yksin omassa huoneessa. Siihen ne huoneet sitten loppuikin :headwall:

siili81: Jos sulla on rinnanpäät (tai vain toisessa tississä) haavaumilla/verestävät, niin koita rintapumpulla pumpata muutaman päivän ajan etkä imetä siitä ollenkaan. Itellä sama juttu ihan alkuaikoina, pumppasin rikkinäistä rintaa ehkä 3-4 päivää ja se parani ihan silmissä!! Toki rasvailin sitä aina pumppauksen jälkeen. Tiedän tunteen, että imettämistä odottaa kauhulla, kun nänniin sattuu. Mulla tällä hetkellä vasen nänni jotenkin aristaa, kun vauva imee. Toivottavasti rinnanpääsi pian parantuu!!!

Poni06: Veit sitten mun kysymykseni :LOL: Just meinasin tulla samaa asiaa kysymään kuin sinä :D Mutta, mulla on todettu migreeni ja sen johdosta välillä pääkivun lisäksi mun toinen käsi ja jalka puutuu, puhe sössöttää, oksettaa ja huimaa. Nyt haluisinkin tietää, että onko tämä huimaaminen edelleen normaalia ja migreeniin liittyvää (ei pääkipua nyt)?? Eilen illalla alkoi kauhea pyörryttäminen ja mies sai vauvaa kannella sinne minne käskin. Nyt aamulla edelleen huimaaminen jatkuu, mutta pääkipua ei ole. Mitä mä teen? On tosiaan pelottavaa, kun vauvaakin pitäis kannella ja hoitaa tässä kunnossa. Mulle tulee jo mieleen kaikki aivokasvaimet sun muut sellaiset :'( Kun se mun pään magneettikuvauskin meni pers***. Ahtaanpaikan kammoisena laitteessa tuli paniikki ja se siitä sitten.

Jahas, pitäis pikku hiljaa poikaa herätellä eskaria varten, että kerkeää rauhassa syömään aamupalan. Kauheita nämä ilmat vain, kun sataa ja tuulee ihan sairaasti. Pyörällä poika on itte mennyt ton muutaman sadan metrin matkan. Oli pakko ennen vauvan syntymää opettaa se itte kulkemaan, kun on mahdotonta mun lähteä kolmen muun kakaran kans viemään neljättä kouluun ja yks niistä on vauva. Toki aivan hirveillä keleillä sitten kuljetetaan autolla.

Tatjana80 ja Camilla 9 vkoa 4 pvä
 
Poni, pakko kommentoida tohon pyörryttämiseen, että yks päivä vippas nupissa tosi kovin, mut sit seuraavana ei.. ja usein ku nousee nopeesti ylös ni huippailee.. en sit tiiä mistä johtuu, mutta sillon kyllä huolestuin ku piti montaa kertaa ottaa ovenkarmista kiinni ettei kaadu.. ja miuta ei yleensä pyörrytä..

Kiirettä pitää täällä päässä..

2kk neuvola

5.3kg (3.6kg)cm)
58cm (49cm)
39cm (35.5)pipo

Eikä mitään ihmeitä, kasvaa hyvin, meilläkin siinä hieman yläkäyrillä menee paino, mutta eihän se näin pienillä haittaa :D . Korvikkeella mennään nyt melkeen kokonaan.. ja samalla devitol tippoja saa alentaa siihen 3 tippaan/pv.

Mein Tiitu nauro ääneen yx ilta, ja ai että ku tuli tippa linssiin!! Ravistelin pyykkejä kuivamaan, ni neiti hörähti nauramaan ja sit tietty piti vatkata sitä vaatekappaletta pitkän aikaa et mies ja poikakin kerkes kuulemaan sen ihanan ihmeen :heart: . mutta ei eilen enää nauranu..kai se vaatii oman aikansa että oppii käyttämään noita uusia juttua!!

Ja nyrkiton kova sana myös, ne menee suuhun ja hirvee imu päällä, huulet punasena luputtaa käsiä :D ja välillä työntää sormet kurkkuun ja yökkä'ilee, eikä tajuu että ite aiheuttaa sen yökötyksen :D

meinasin lähtee tänään ajelee helsinkiin lasten kanssa sukuloimaan, ku miehellä on nii paljon kaikkee vkloppuna, ni saa olla rauhassa, eikä miun tarvi olla yksin näitten kanssa.. vähän kyllä' jänskättää, ku en oo yksin ajanu tota matkaa koskaan.. miehen kanssa kyllä monta kertaa. matkaa siis n. 250km.. mutta kai se hyvin menee!!

Nyt aamutoimiin!!

Hyvää vkloppua kaikille meille ihanille äiteille ja pienille palleroille :heart:

äiti lpr ja Tiitu 2kk 5pv
 
moikka!
täällä kans pyörryttävää oloa välillä...eli ei ainakaa mulla liity imetykseen milläänlailla kun Eetu on täysin pullovauva.. tosin voi sit olla ainaki joskus syömättömyydestä johtuvaa kun välillä tulee nii huonosti syötyä kun "ei ehi".

Täällä myös alettu ääneen naureskelee sekä jokeltelee. Ihanaa! :heart: ja miehen vauvakuume on alkanu tarttumaan minuun (ihan kuin viime vuonna tähän aikaan!!), voi ei :eek: :whistle: ;)

Siivosin tänä aamuna jo äp-laatikon pois pinniksestä, niin se vaan alkaa olla jo iso poika! Nyt nukkuu kiltisti uudessa pedissään. :heart:

Eilen tuli tilattua h&m:ltä jo joululahjoja, ja samalla itelle kolmet housut :whistle: ostatteko te pikkuvauvoille paljo joululahjoja?! (juuuu ehkä hieman aikaista ;) ) tuntuu nii hankalalta keksiä mitää muuta ku vaatetta, ja ei niitäkää jaksas mielettömästi ostella!

Upp3 ja Eetu 2kk 1vko
 
Pakko tulla äkkiä kommentoimaan, tatjana80 sanoi puutumisesta. Mulla puutuu vähän väliä kummatkin kädet ja jalat, oon pähkäilly et mitä se on, ja joka ikinen päivä koskee päähän. Tosin mulla saattaa olla kyllä hartiat yms niin tukossa että sekin vaikuttaa..

ja noista
nyrkin löytymisestä meillä kans neiti löys ne aika aikasessa vaiheessa, ovat aika usein suussa tai sit yrittää sormea imeä, siihen olen kyllä puuttunut, ettei jää tavaksi.
Mutta nyt tyttö on ruvennut tuttia vieroksumaan, aina kun sen laittaa se "pulauttaa" sen pois, ja tunkee kätesä tai sit hamuaa tissiä, vaikkei nälkä olisikaan. ja ennen kelpasi tutti..


t.hosso ja alisa
 
neitiperho
Heissan

Täällä olisi myös suunnitelmissa laittaa äp-laatikko sivuun ja kantaa pinnasänky meidän makkariin. Neiti siis nukkuu meidän makuuhuoneessa ja varmaan niin kauan nukkuu kun öisin herää. Oon niin laiska etten jaksa toiseen huoneeseen mennä tyttöä syöttämään. Mulla sama tapa kuin jollakin oli, että nostan yöllä tytön mun peiton alle ja maate syötän. Usein siinä samalla ite nukahdan ja herään kun neiti nukahtaa ja sylkee tissin pois suusta. Jos jaksan niin nostan tytön omaan sänkyyn jatkamaan unia, joskus Iina kuitenkin jatkaa unia mun vieressä. Itelle vaan tulee älyttömän kuuma tytön ollessa vieressä ja levottomammin sen jälkeen tulee nukuttua.

Olin eilen tytön kanssa äiti-vauvajumpassa. Vähän oli kivaa. Iina nautti ja katteli kun äiti rehki tyttö sylissä. Hiki tuli pintaan ja neiti väsähti sen jälkeen niin hyvin, että jäi suoraan nukkumaan päiväuniaan. Kaksi kertaa siis tällä viikolla olen jo jumpassa ollut, ihanaa. Tätä olinkin odottanut.

Sone ihan pakko kysyä, et mihin menet E-typeä kattomaan. Katkerana sitä jo aiemminkin luin, mutta unohdin mainita siitä. Haluu kans päästä sitä kattomaan!!!! Pari kertaa sen kyllä olen nähny mut silti. Tykkään niiden europopista. Mulla niiden kaikki levytkin taitaa löytyä :whistle: Joskus vaan tuli niihin tykästyttyä kymmenisen vuotta sitten ja edelleen hyvältä kuulostaa.

Niin ja tosiaan vielä...meillä nyrkki myös maistuu tytölle. Aina kun mahdollista koko nyrkki pitää änkeä suuhun ja toinenkin vielä perään. Sitten elämä onkin hauskaa :D

Neitiperho ja Iina 2kk ja öö....paljon päälle...ei enää pysy perässä
 
heippa pitkästä aikaa! vihdoin ja viimein pääsen tänne kirjottelemaan, meillä edelleen tietokone korjuuksilla joten oon ihan pihalla mitä kaikkea täällä on juteltu |O

ristiäiset oli ja meni, pojan nimeksi tuli Casper Elis :) mun mies on suomenruotsalainen, joten piti valita sellainen nimi mikä sopii sekä suomen että ruotsinkieliselle. Onko kenelläkään muulla kaksikielistä perhettä? Casperista tulee kaksikielinen, eli minä puhun suomea ja isänsä puhuu sitten pojalle ruotsia..vähän tuo mietityttää että kuinka tasapuolista kielten oppiminen tulee olemaan, todennäköisesti Casper menee sitten joskus tulevaisuudessa ruotsinkieliseen päiväkotiin.

Poitsu on ollut nyt parisen viikkoa tosi itkunen, mikään ei tunnu olevan hyvin ja imetyskin välillä on yhtä taistelua kun toinen ei meinaa millään rauhoittua. Päivällä ei edelleenkään meinaa nukkua kuin lyhyitä pätkiä. Onneksi yöt nukkuu edelleen tosi hyvin, eli herää suunnilleen yhdeltä ensimmäisen kerran syömään ja seuraavan kerran viiden maissa, sitten nukutaankin noin puoli yhdeksään asti.

Neuvolassa käytiin maanantaina, poika kasvanut huimasti: 59,2cm ja painoa jo 5110g, pitkä ja hoikka poika siis :D niin ja sen sydämen sivuäänen takia käytiin vaasassa ultrassa, sieltä löytyi pieni ja vaaraton reikä josta tämä sivuääni johtuu. Sitä nyt kuitenkin kontrolloidaan seuraavan kerran 4-5kk iässä, ellei ole siihen mennessä reikä umpeutunut niin seuraavan kerran sitä tutkitaan vasta 2-vuotiaana.

Jahas poitsu heräsi, ei kai se auta kuin mennä taas syöttöpuuhiin

Triinu ja Casper (tänään tasan 2kk)
 
Heippa kaikille. Pikaseen tulin laittamaan meidän neuvola kuulumiset. eilen siis oltiin ja 2kk neuvola siis.
paino: 4480g ( 2910g )
pituus: 57cm ( 48cm )

ja jatketaan pelkällä rintamaidolla. Hyvin neiti nukkuu yöt ja on muutenkin rauhallinen vaavi. Neiti on nyt alkanut nukkumaan ihan koko yön eli herää vasta minun herätyskellon soittoon kun muksuja alan kiljumaan ylös että ehtivät kouluun. Mutta silloinkin neiti vaan killittelee ei hänellä ole mikään kiire syömään.

Raskausmyrkytyksen kokeneet: Minulla tuli loppu vaiheessa tuo raskaus myrkytys ja nyt edelleen minulla on arvot koholla. Onko muilla kokemuksia kun en muista oliko jollain täällä palstalla kanssa raskausmyrkytys. Minua alkoi eilen neuvolan jälkeen ihan hirvittämään kun lääkäri teki tuon jälkitarkastuksen ja muuten kaikki oli hyvin mutta noista arvoista sanoi että pitää ottaa vielä ensi kerralla kun menen niin kaikki kokeet ja jos ovat vielä koholla proteiini arvot niin sitten pitää tehdä lisä tutkimuksia ja vilautteli sellaista lauseissaan kun munuais vaurio ja nyt pelottaa niin pirusti. Onko muilla raskausmyrkytyksen kokeneilla olleet vielä synnytyksen jälkeen proteiini arvot koholla...........Jos jollain on kokemusta tai tietoa niin olisin erittäin kiitollinen kaikesta tiedosta tästä munuais vaurio asiasta.

Kotiäiti32 ja MIra 8vko
 
Hei taas pitkästä aikaa. Yritän aina tilaisuuden tullen lueskella kuulumisianne, mutta itse en ole ehtinyt kirjoitella. olen ollut vähän väsyksissä esikon huonojen öiden takia, vauva kylläkin nukkuu tosi hyvin. Onneksi edes toinen.. Vauva sai nimekseen Lumia. Lumia nukkuu "huonoina"öinä niin, että syö kaksi kertaa yön aikana, mutta pääsääntöisesti syö vain kerran tuossa 4-5 maissa. viime yö oli ensimmäinen yö, jolloin hän nukkui koko yön heräämättä. Illalla nukahti klo 23 ja aamulla heräsi 6.55 syömään. olen kyllä aivan ihmeissäni, kun esikko ei edelleenkään (1v 9kk) nuku hyvin, vaan valvoskelee yösin ja heräilee moneen otteeseen.

Moni on tässä kertoillut kuinka paino on pudonnut synnytyksen jälkeen. Mulla taas ei meinaa pudota, ei sitten millään. Paino nousi kaiken kaikkiaan 10kg. Synnäriltä kotiin tultuani paino oli tippunut huimat 2kg, eli vähemmän kuin vauvan paino +istukat ja lapsivedet. Ja tähän mennessä on tippunut kaikkiaan 3-3,5kg. Ei paljon naurata :LOL:

Tosin en kyllä ole itse juuri edesauttanut painon putoamisessa olen nimittäin järjettömässä sokerikoukussa edelleen. Joka päivä päätän, että nyt en syö/osta mitään herkkuja, mutta kas kun kävelen kaupasta ulos, niin aina on jotain "pientä" mukana. Vielä olis pudotettavaa 7 seitsemän kiloa ja pitäis saada vielä vähän extraakin. Esikon raskauskilot olivat ihan yhtä tiukassa :headwall:

No, tälläistä tää mulla on, ikuista kampailua kilojen kanssa.

Nyt Lumia heräsi päiväunilta, pitää mennä syöttö ja seurustelupuuhiin.
 
Sone
Neitiperho: Parikkalaan, Kaakonrantaan, tuppukylähän se, ja aatella että sinne tulee E-Type! Vissiin Joensuussa niil on tai oli joku keikka kans ja sit ne saatiin tänne meillepäinkin. Mut se on aika varma et ei ne heitä kun jonkun lyhkäsen setin, niin teki kuulema Pandorakin, oli vasta vähän aikaa sit tääl.

 
Moikka kaikille!!

Nukkumisjärjestelystä olitta puhuneet.. meillä nukutaan edelleen niin, että parisängyn toisella puolella on esikoisen sänky (1v.9kk) ja mun puolella koroke, minkä päällä vaunukoppa ja siis Olivia nukkuu siinä! Usein kyllä käy niin, että kaikki neljä nukutaan samassa sängyssä, ainaki osan yöstä.. :D Eipä tuo neiti varmaan kovin kauaa enää mahu yöunille tuohon koppaan, joten sitte siirretään pinnasänkyyn, joka on meiän huoneessa myöskin. Mut vähän kauempana meiän sängystä...

Mulla on maidontulo loppunut melkein kokonaan, mikä ei sinänsä oo ihme, ku neiti syö enimmäkseen pullosta. Omaa tissimaitoa riittää ehkä kerran päivässä ja sit yöllä muutamaan kertaan. Mut nyt oon joutunu hakemaan yölläki korviketta ja se vähän harmittaa... :/ Mut ei voi mitään, pääasia että neiti saa jostai ruokaa ja kasvaa...vaikka mielellään oisin imettänyt pitempäänkin..

Meillä on edelleen rytmi aika vaihtelevaa..eli nytki Olivia valvoi 2 pv peräkkäin niin, että päivisin nukkui vaan vartin unia ja yöt hyvin. Sen jälkeen sitten nukkui taas pari päivää paljon.. eli vaihtelee. Yöt menee yleensä ehkä kolmella syötöllä.. parhaimmillaan nukkuu 5-6 h putkeen.

Meilläki on opittu jokeltelemaan ja hymyilemään.. :heart: Ja yhtenä yönä Olivia nauroi ihan ääneen unissaan,oli kyllä suloisen kuulosta kerrassaan.. :heart: Mut mua on mietityttäny, et onkohan ihan normaalia, kun neiti ei välillä ollenkaa keskity katsomaan ihmisiä kasvoihin!? Eli kun hänelle yrittää jutella, niin pää vaan heiluu puolelta toiselle, eikä tarkenna ollenkaa kasvoihin!? Tätä siis aina sillon tällöin, välillä taas kattelee ihan hyvin ja varsinki leluja seurailee ja naureskelee niille... Mut toisaalta lapsethan voi kehittyä tosi eriaikaan, mut silti meinaa huolettaa, et onkohan tuo normaalia!? Kuitenki Olivia täyttää kohta jo 3kk, joten mun mielestä ikäisekseen aika vähän seurailee katsetta? Pitänee neuvolassa ens viikolla puhua asiasta...

Mut nyt ruuanlaittoon... :wave:

Annilia & Olivia (kohta) 3kk
 
Heipat taas kaikille :)

Kyllä on hyvä olo, jotenkin tosi pirtee ja ilonen. Esikolle tuli koulukaveri leikkiin ja Aleksi on unilla. Itse tässä kahvikupposen kanssa koneella :) . Jotenkin on sellanen levollinen olo. Olen saanut meidän kodinkin pidettyä siistinä. Leivoinkin tänään. Tää olotila varmaan johtuu lähinnä varmaan siitä että Aleksi on alkanut viihtymään pidempiä hetkiä sitterissä ja leikkimatolla. On saanu ite tehä touhut mitä pitää tehdä, ei ole niistä paineita. Aleksi nukkuu yöt ja päivät hienosti. Viime yönäkin nukku 8 tuntia putkeen heräämättä. Ja eilen vetäs kolmet puolen tunnin unet ja yhden kerran kolmen tunnin unet. Tänään on jo nukkunu ne pitkät päikkärit ja nyt on nukkunu partsilla kohta tunnin.

Aleksista on tullut ihana hymypoika jos on kaikki hyvin. Hymyilee ja jokeltelee ja naureskelee puhelleen. Sitten kun nostaa olkapäälle niin siinä yleensä selittelee kauheasti juttuja :heart: . Illalla on edelleen kiukkusempi, mutta jotenkin senkin nykyään kestää ihan eri tavalla.

Miten teidän muiden vauvat ottaa kylvetyksen, tykkäävätkö? Meillä Aleksi nauttii täysin siemauksin joka kerta.Nyt varsinkin kun on oppinut polskiin jaloilla vettä :heart: . Meillä yleensä suututaan kun sieltä kylpyvedestä otetaan pois, kauhea huuto alkaa ja jatkuu niin kauan kun saa maitoo :) .

Huomenna tosiaan esikko lähtee isällensä ja jäädään miehen ja Aleksin kanssa kolmistaan. Sunnuntaina mies lähtee aamusta vanhemmilleen Aleksin kanssa, kun mun pitää väsätä esikosta sellanen oma näkemys kaikista ongelmakohdista seitsemän vuoden ajalta. Oma lääkäri pyysi sellaisen kun tekee lähetteen taysiin lastenpsykiatriselle. Epäillään sitä aspergeria :( . Niin siis saan hetken pienen hengähtää sunnuntaina ihan kaikessa hiljasuudessa yksin :)

Ai niin, meillä Aleksi on nyt viikon verran saanut päivällä pari teelusikallista hedelmäsosetta ja illalla 40 ml peruna-porkkanavelliä. On muuten pikkukaveri tykänny. Nyt ollaan maistettu jo aprikoosia soseena ja puolukkaa ja päärynää soseena :) .

Hyvää päivänjatkoa taas kaikille :wave:

salah ja Aleksi 2kk 8 vrk
 
Heips!

Muutama rivi pikaisesti ennen kun poitsu heräilee..

HUIMAUSTA täälläkin! Uskon tuon johtuvan todella jumissa olevista hartioistani. Tuon reilun 6kg:n ukkelin kantelu ja jatkuva imettäminen on saanut jo ennenstään jumissa olevat hartiani aivan totaaliseen jumiin. Pitäis varata aikaa hierojalle, mutta kun ei saa mitään aikaiseksi. Joskus iltaisin kun on aikaa lämmitän kaurapussin ja haudon sillä hartioita, siitä saan helpotusta hetkeksi. Hemppa mulla 131 ja verenpaineetkin kunnossa, joten niistä ei ainakaan pitäis johtua. Mujuta selitystä en tuolle huimaamiselle oikein keksi kuin nuo hartiat. Tosin syöminen mulla hyvin heikkoa, ei vaan millään ehdi.. :ashamed:

Jälkitarkastuksessa aamulla kävin. Kaikki sillä saralla kunnossa. Tuli aivan hurjan haikea olo neuvolalääkärin luona, hormoonitko lie sai minut sekaisin ja aloin haikailla raskausaikoja.. Ehkä nyt kuitenkin näissä kahdessa pikkuisessa on joksikin aikaa tuota työnsarkaa ihan tarpeeksi vaikka ikuinen vauvakuume mua taitaa vaivata. Olenkohan ainoa?
Ehkäisyksi sain minäkin nuo cerazette-pillerit ja reseptin sitten niihin omiin vanhoihin pillereihin, jotka aloitan sitten imetyksen lopetettuani. Hieman jännittää nuo cerazettet aloittaa kun mulla ei niistä aiempaa kokemusta ole, että saankohan niistä joitain "oireita"..

Tänään ei jaksettu lasten kanssa edes ulkoilla kun ollut niin harmaa ja sateinen ilma. Pojan pistin vain ulos vaunuihin nukkumaan ja tytön kanssa leivottiin sadepäivän piristykseksi pullaa. Kohta tuleekin tytön kummitäti iltapäivä kahveille, pitääkin lähteä pikku hiljaa herättelemään tyttöä päiväunilta.
Jep mutta nyt imetyspuuhiin, pikku-ukko on nukkunut jo lähemmäs 3 tuntia ja nyt taitaakin olla melkoinen nälkä!

Meillä muuten eilinen rotarokote ei aiheuttanut oikeastaan mitään oireita. Ainoastaan pukalaili illalla hieman normaalia isompia määriä ja söi ehkä vähän normaalia vähemmän. Uniin ei ainakaan vaikuttanut mitenkään.

Nyt menen..

:heart: haaveilija ja Veikka
 
Nukkumisjärjestelyistä, meillä nukutaan kaikki samassa huoneessa, poju nukkuu omassa pinnasängyssä. Yöllä nostan saman peiton alle nukkumaan, mutta syötyään nostan takasin omaan sänkyyn. Kuukauden päästä kun päästään muuttamaan uuteen kotiin :heart: niin aion siirtää pojun omaan huoneeseen, kun aamuöisin poju aloittaa kauhean ähkimisen ja möyrimisen mihin herään aina enkä saa enää kunnolla nukuttua. Poika on kyllä ite ihan unessa ähinöistä huolimatta.

Kylvetys, meillä sujuu kylvetys aivan samalla tavalla kuin salah kuvaili, meilläkin ensin nautitaan, mutta sitten harmitus loppuu vasta kun tissi on suussa :D

Mua kauhistuttaa nyt jo tuo kellojen siirtäminen sunnuntaina. Nyt kun poju on todella tarkka yörytmistään, eli illalla nukkumaan 19-20 ja aamulla ylös 6.30-7. Kellojen siirron jälkeen tämä siis tarkoittaa että poju yrittää nousta jo klo 5.30 :eek: Ei sovi kyllä mulle niin aikaset aamut :kieh: Ja iltaisin en saa valvomaan pidempään vaikka kuinka myöhään nukuttaisiin viimiset päikkärit, huuto on hirmuinen jos ei pääse unille.

ruusulainen ja poju 2kk 3vko
 
Viimeinki ehdin kirjoittamaan niitä neuvolakuulumisia.

Eli käytiin eilen 3kk neuvolassa ja tässä mittoja:
paino 6940g (2880g)
pituus 62,3cm (48cm)
pipo 43cm (34cm)

Täti kirjoitti vihkoseen: "Painoa ja pituutta tullut hyvin. Tuhti poika. Hymyilee, jokeltaa ja nauraa ääneen. Normaali kehitys."

Poika on kyllä kasvanutkin, ku 5 viikkoa takaiset mitat olivat 4360g, 56,5cm. Pipon mittaa en muista. Eli painoa tullu melkein 2,6kg ja pituutta noin 6cm viidessä viikossa!

Samalla saatiin rokotus, joka otettiin vastaan vain pienellä itkulla. Kysyin siitä rotarokotteesta ja ehditään sellainen vielä ottaa. Tänään kävin reseptin neuvolasta ja rokotteen apteekista. Maanantaina käydään se neuvolassa ottamassa. Seuraava satsi kuukauden päästä. Poika ehtii vähän yli 4kk:n vanhaksi, eli hilkulle meni tämä rokote... :whistle:

Tässäpä nämä! Hyvä ku muistutitte talviaikaan siirtymisestä, olisin unohtanu sen totaalisesti! Nykyään olo on kuin kanaemolla, varsinkin sen kanan muistin suhteen...

Kiia ja poju 3kk 1vk
 
Pyörrytyksestä: uskoisin, että syynä teillä on just jumissa olevat hartiat. Olen yli 10 vuotta jo kärsinyt jumittuvista niskoista ja nykyisin ne pysyy suht kunnossa kun käyn säännöllisesti hierojalla. Ellen käy oireita on mm. jokapäiväinen päänsärky, satunnaisesti pyörrytystä, korvien vinkunaa ja sitten käsien puutumista ja kylmentymistä ym, ym.
Vuvan nostelu ja kanniskelu sekä imetys altistaa vielä enemmän tuohon niskan- hartiaseudun jännitystilaan. Lisäksi jos pientä stressiä pukkaa päälle, aina vain pahemmin.

Meillä rauhallinen päivä tänään. Sisällä koko päivän, sateista ja nuo vanhemmat lapset kipeänä, taaperolla korvatulehdus. En tehnyt mitään ylimääräistä tänään ja keskityin tuohon esikoiseenkin oikein kunnolla. Päivän väsymyspiikin aika sylittelin ja rauhoittelin ja luulinkin sillä saavan pahimmat kiukut purettua hänestä. Tuli känkkäränkkä kuitenkin ja hän väsyi totaalisesti, että sain jopa hänet päiväunille, mitä ei kyl ikinä yleensä hyvällä eikä pahalla. Nytkin kyllä pitkään olin hänen vuoteen vierellä.

Vauvalla taas vaikeuksia nukahtaa yöuneen, jotain pientä masuvaivaa tuntuu oleva. Jos mitään vaivaa hällä ei oo, hän melkein koko ajan nukkuu, aivan uskomaton tapaus :) . Olenkin ajatellut, että kai sitä joku rytmi jo pitäis olla, mutta ei kai sit tarvii erityistä rytmiä, jos vaan nukkuu. Edellinen lapsonen vauvasta asti heti valvoi kahden tunnin pätkän ja sitten nukkui kolme tuntia. Erilaisia ovat.

Hassua kuin joillakin teillä vauvat nukkuvat melkein läpeensä yön. Olen pitänyt tätä helppona tapauksena, kun joutuu syöttään 2- 3kertaa. Kokonaiset yöt olen aina saanut vast yksivuotiaana, jos silloinkaan. Must on hyvä tilanne, jos vauva ei valvoskele, eikä herättele ihan tunnin parin välein. Noh, kaikki suhteellista, miten kukin kokee. Pääasia on, että saa tarpeeksi unta...
 
Kateellisena ja haikaillen luen niiden kuulumisia, jotka saavat nukkua jo lähes koko yön. Me ollaan viime aikoina taisteltu yöunille menosta, on nukahtanut joskus klo 23:00-01:30. Tosin nyt muutamana päivänä ollaan noustu aamulla ylös noin klo 8:00, keksitty Danielille aktiviteettia, kanneltu, käännelty, väännelty ja pesty pyllyä, jotta kaveri on pysynyt hereillä. Pitkille päikkäreille on mennyt noin klo 11:00, herännyt 15:00, sen jälkeen ottanut pari puolen tunnin torkkua ja yöunille 21:30. Yösyötöt klo 23:00, 03:00 ja 06:00.
Tuota 23:00 syöttöä en vielä varsinaiseksi yösyötöksi laske, kun en nuku itsekkään, silloin otetaan pullosta tuttelia.
Yösyötöt ovat onneksi varsin nopeita kestää 5-15 min. Yleensä tuo klo 03:00 kestää vain 5 min, olen varsin herkkä uninen ja herään pieneenkin kitinään, joten olenkin ajatellut mahtaako ko. syöttö olla ns. turha. Kaveri on silmät kiinni kun rinnalle nostan, ottaa muutamia hartaita imuja, päästää rinnasta irti ja jatkaa uniaan.

Daniel nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa omassa pinnasängyssään. Miehellä on vielä viikonloppu töitä ja sitten alkaa parin viikon loma. Alunperin oli tarkoitus loman aikana muuttaa meidän makkari toiseen huoneeseen ja ja tehdä meidän nykyisestä makkarista pojan huone, mutta saa nähdä ehditäänkö. Jotkut sanovat, että yöunet voisivat parantua, jos vauva ja äiti nukkuvat eri huoneissa.

Nolotti, kun töistä soittelivat (jälleen kerran) ja kyselivät koska tulen käymään. Meidän oma tiimi on jotain hankkinut ja laittavat muistamisen postissa jos en kohta tule. Olen luvannut jo monta viikkoa mennä käymään vaan niin se vain on aina jäänyt. Matkaa päätoimistolle on noin 160 km, joten johtunee siitä, ettei tuosta vain tule lähdettyä. Lupasin (jälleen kerran) ensi viikolla mennä käymään ja tällä kertaa myös menen, ellei jotain todella suurta estettä tule. En osannut odottaa, että heillä vielä jotain lahjaa on, koska sain heti syntymän jälkeen firman puolesta kukat ja lahjakortin, joten oletin muistamisen olevan siinä. Mutta kivahan se tietysti on kun vielä oma tiimi muistaa erikseen.

Lauren-78 ja Daniel 2 kk 3 vko
 
sone: mie kävin baarissa viikko sitten ja pumppasin rinnat tyhjiks kahdeksan maissa illalla. seuraavan kerran pumppasin sit vasta aamulla yhdeksän aikaan. kipeet tissit oli aamulla mutta ihan hyvin onnistu baarireissu eikä tissit tuntunu liian täysiltä. sit imetin pjan ens kerran vasta kolmelta päivällä. 2 kertaa vielä päivän aikana pumppailin maitoa pois.
 

Yhteistyössä