<<<ELOMASSUT>>> lokakuussa

En ole pariin päivään kirjoitellut, pikaisesti vain lukemassa jutut. Meillä oli eilen todellinen bad-hair-day, koko päivä oli kiukuttelua, välillä hetken hymyiltiin ja sitten taas huutoa. Tänään sitten on ollutkin hyvä päivä ja poika naureskellut paljon.

Mites muilla kakkaaminen, sillä olen huomannut, että jos jää päivä väliin, niin seuraava päivä onkin sitten huono päivä, yleensä kun kakkii joka päivä.

Alex on kova poika juttelemaan.
 
Yhteisöstä!
Taidan olla yhtä pihalla kuin sinä HooÄs! Vähän jännitti mennä sinne, ku sinnehän täytyi rekisteröityä! Uudet tunnukset tuli siis luotua. Pikaisesti vilkaistessa en löytänyt sieltä mitään vanhan yhteisön tietoja! Ja jos oikein ymmärsin, näen ehkä jotain vasta sitten, kun hyväksyt liittymiseni. Tuo "lontoon kieli" ei oo vahvuuteni... :ashamed:

Vauva-asiaakin samalla. Saatiin maanantaina rotarokote ja neuvolassa sanottiin, ettei mitään sivuvaikutuksia pitäisi tulla, mutta tulipa kuitenkin. Nyt meillä ollaan kakattu ja puklattu valtavasti eilisen ja tämän päivän aikana! Toivottavasti menee pikaisesti ohi...

Kiia ja poika 3kk ja risat
 
Hellou!!

Kyllä pitää kiirusta, ei kerkee tännekään joka päivä..

Vkloppuna käytiin joo reissussa helsingissä, yksin läksin lasten kanssa poika 4v. ja tyty. Kiltisti olivat molempiin suuntiin autossa, Tiitu nukku molemmat matkat. 3 yötä oltiin ja kivaa oli, mutta onpa aina ihana tulla kotiin!!

Tiitulla on sellanen rytmi, että 3 päikkärit nukkuu päivässä ja yhet niistä on reilusti pitemmät. yöllä syö 2 kertaa ja nukahtaa samantien takas. kelloajat vaihtelee, mutta se ei miuta niin haittaa. illalla n. 21-23 käy nukkumaan.

tupakki on joo alkanu maistuu.. onnex en oo ainut.. maidon tulo hiipui pois, ku oli kaikkee pientä ärsyttä'vää huolta itellä, ni unohtelin syyä.. no siinähän se tupakki tuli heti mieleen.. mutta onnex en ihan hirveesti polta päivässä..tänään menny vaan yksi..

Käytiin miehen kaa joo viihteelläki reilu viikko sitten ja kivaa oli, mutt hirvee darra palkkana ja 5h yöunet, ni ei kauheesti naurattanu jälkikätee.. ja hyvin oli mummi ja ukki pärjänny lasten kanssa, vaikka miuta pelotti et jos tiitu vaikka huutaa koko illan, mut oisinhan mie sinne sitten voinu mennä rauhottelee.. mutta ei ollu kuulemma itkeny yhtään!!!

Meillä kanssa yritetään pungeta kyljeltä masulleen, mut ei vielä onnistu.. kädet on alkanu hapuilee leluja ja suuhun ne menee sujuvasti. päätä punkee ylös jo sitterissä istuessaki ..

Nyt iltapesulle!!!

Äiti lpr ja Tiitu 2kk +11pv (kai..)
 
enpä oo pitkiin aikoihin kirjotellu, mutta nyt on hyvä hetki siihen. Elikkäs ristiäiset oli ajat sitte ja poika sai nimen mico cristian!
Kävin just kaupassa ja mukaani tarttui maissivelliä joten huomenna kokeillaan jospa nukkuis koko yön. On meinaan jo yöunilla.
Mico on tosi tyytyväinen vesseli, tosi vähän itkee, olen yllättyny että näinkin voi olla. (koputan puuta kop kop)
Mulla menkat alko vast eilen ja yhden raskaustestinkin jo kävin ostaas mut negaa näytti.onneks! en oo vielä ihan tehnyt päätöstä jääkö poika ainokaiseksi vai tahtoisko sitä vielä yhden. En ole imettänyt ollenkaan, kun maito ei edes noussut!
laihdutuskuurin oon alottanu tai kiinteytys kuurin paremminkin. vatsalihaslaite siirtynyt autotallista sisätiloihin ja vaunulenkki noin 50min joka päivä, mutta miks ei mitään tapahdu? osaisko joku kertoa? Tuttu puhus että johtuis katkonaisista yöunista! 7kg kun sais pois niin oisin omissa mitoissani, eikä tarvis koko vaatekaappia uusia!
jep taidan tästä siirtyä töllön viereen.
mariska ja mico 2kk 11p
 
Mä oon NIIIIIN pihalla tosta yhteisöstä! Äsken mä sieltä löysin muutamat hakemukset, mitkä hyväksyin. Tosin en tiiä teinkö oikein... :whistle: Kaikista eniten mua ärsyttää, jos ne neuvola ym. jutut ei tosiaan tonne siirtyny. :headwall: Ilmottakaa joku jos ne sieltä jostain löydätte. Mulla kanssa toi enklanti aika kehnoa.

Osaako teidän vauvat "esittää" loukkaantunutta/surullista tmv.?
Aliisa on tehny sitä jo jonku aikaa, että itkee niin surkeen näkösesti esim. sitterissä ja heti ku menee siihen vieree, ni ilme vaihtuu sekunneittain hymyyn ja huulet alaspäin. Mut tän aamunen oli paras show ikinä: Otin kainaloo syömään vähän ennen kuutta. Söi ja nukahti, tai ainakin mä nukahdin ja luulin hänenki nukahtaneen ku oli ihan hiljaa. Sit yht'äkkiä alko itkemää ja kiljumaa ihan ku ois päätä yritetty halkasta. Mä menin ihan paniikkii, että mikä tuli. Koitin röyhdytyttää, hyssytellä, antaa tisua...pidin kuitenki valot poispäältä että olis vielä hetkeks nukahtanu. Mut jatko vaan sitä huutoa. No sit laitoin valot päälle ja kappas, itku loppu ku seinää ja neiti alko hymyilee ilosesti. Halus vaan äitin ylös kukonlaulun aikaan. :kieh:

Nyt aamupalalle esikon kanssa, ku neiti nukkumassa parvekkeella.

HooÄs ja Aliisa 2½kk
 
yhteisöstä eli tapahtuuko sinne meno samanlailla kuin aikasempaan? mää en tosiaan käsitä. :D

HooÄs meidän neitillä ihan sama juttu!! ja sit komentelemaan on ihan mahdoton, siis jos joutuu yhtään olemaan yksin, esim. kun menen vessasssa käymään tai sit jos on lattialle tms niin alkaa älähtelemään, eli ei itke mut karjasee aina, ja sit lopettaa ja kun pääsee syliin tai tulen seurustelemaan. Ihania kyl. :heart:

noista soseista yms mä en vielä ajatellut kokeilla, ajattelin imettää mahd. pitkään.

mä en kyl älyä tota vauvan mahantoimintaa kyselin siis aiemmin tosta että pystyykö yhtäkkiä muuttumaan, eli siis aikasemmin kakki sen 4 kertaa päivässä ja nyt on taas 6 päivää sit viimeks kakannu. no, se kai on ihan normaalia että kun suolisto kehittyy niin vatsan toiminta heikkenee, mut nyt on tullut ihan älyttömän pahan hajuisia ilmavaivoja ja kakkaa ei näy eikä kuulu, käskivät neuvolasta antamaan sitä mallasuutetta, jota annoinkin yhtenä päivänä, mutta mitään ei tapahdu siltikään.

t.hosso ja kultamuru :heart:
 
Huomenta!

Vauvan rytmistä teillä ainakin ollu puhe. Meillä illalla molemmat tytöt menee samaan aikaan nukkuun, noin 20.30, Ilona saattaa viä syödä yheksän aikaan lisää, yöllä syö yhden maissa ja seuraavan kerran puol kuuden aikoihin, herätys meillä on 7-8 aikaan. Päivät meneekin sit hereillä ollessa ja pikku torkkujen voimin. Kunnon päikkäreitä I nukkuu tosi harvon, viime viikolla kolmena päivänä, tällä viikoo ei viä kertaakaan.

Sit noista menkoista, mulla alko kun I oli 1kk ja 2vko, kestivät pari päivää ja oli niukat. Nyt onkin jo kolmannet menossa... Eli kolmas kerta jo tässä kuussa. Kestävät pari päivää ja niukat on. Ja täysimetyksellä mennään.

Tiheen imun kausia meillä on ollu jo kaks, viimesin oli nyt pari pv sitten. Yöllä I söi useita kertoja ja päivällä tiheeseen tahtiin viihtyi tissillä.

I on alkanu hapuileen leluja kohti, ei tartu kii, mutta kova huitominen käy. Kyljelleen kääntyy, mutta ei viä mahalleen.

Niin ja noista soseista ja velleistä. I:n kohdalla ajattelin alotella pikkuhiljaa tos 4kk kohdalla soseet. En pidä mitään kiirettä maistamisten kanssa, kun näyttää, että tissimaitoo piisaa. Esikon aikana alotin soseet tytön ollessa vähän reilu 3kk. Vellejä en antanu lainkaan.

Jaaha, I tunkee nyrkkiä nyt niin ahnaasti tonne suuhunsa, että taidanpa sen vaihtaa tissiin. Tuttia meillä ei edelleenkään syödä.

Emeelia ja Ilona 2kk1vko1pv
 
Yhteisö, mie en löydä sitä sieltä.. rekisteröidyin äsken sinne, mut en löydä.. Millä nimellä se on siellä..?? :D

Yö meni hyvin, ja nyt Tiitu on jo ekoilla päikkäreillä. Pakko tänää olla paljon ulkona ku on noin nätti ilma!! käytii eilen illallaki ulkona.. puol kasi oltii viel kiikkumassa :D , mut mitäpä se kelle kuuluu monelta myö ollaan pihalla, ku pakko oli päästä!!
 
Mä en ole edes miettiny vielä soseiden aloittamista. Sampo on nyt 2kk tasan ja tissimaidolla kasvaa hienosti. Ja alotan korkeintaan 4kk ikäsenä ja toivottavasti ei tartte alottaa sen aikasemmin Ja jos poika vaan pärjää tissillä niin sitten imetän pelkästään puolivuotiaaksi.
Vellejä mä en ole antanu kellekkään.

Menkkoja ei näy ei kuulu.
 
imetyksestä jupinaa: mulla on ihan hirveä stressi imetyksestä..alan olla niin tympiintyny ja väsyny kun nyt on jo useamman viikon ajan ollu mahdotonta taistelua sen kanssa. Lähes joka kerta poika alkaa huutamaan kun joutuu vaakatasoon (ellei sitten juuri ole herännyt pikkutorkuilta)..saattaa pari kertaa imeä ja taas huutaa, sammasta ei ole eikä mitään muutakaan fyysistä vaivaa pitäisi olla. Maitoa tulee välillä ihan suihkuamalla ja sitä pikkumies protestoi, mutta en usko että nämä ongelmat siitäkään kuitenkaan johtuu. Parhaiten imetys onnistuu makuultaan, mutta eihän sekään ole aina mahdollista, minä kun en halua kuitenkaan olla vaan neljän seinän sisällä kotona. Aina saa kuitenkin jännittää että sujuuko imetys ilman huutamista kun ollaan jossain muualla kuin kotona. Kuinka kauan näitä rintaraivareita oikein pitää sietää?? En vielä haluais kuitenkaan luovuttaa sen suhteen, mulla kuitenkin maitoa tulee hyvin ja kun öisin kuitenkin sujuu moitteettomasti..nämä päivät on vaan ihan mahdottomia, varsinkin kun ei poitsu nuku kuin lyhyitä päikkäreitä :headwall: |O
 
Yhteisöstä taasen!
Nyt pääsin kunnolla sisään, hyväksytty oli :D
Sieltä oli tullu sähköpostia, josta piti käydä vahvistamassa oma sähköpostiosoite. Nyt näkyy entisen yhteisön keskustelut ja kuvat. Meitä oli siellä "jo" neljä mammaa! Ikävä kyllä, HooÄs, en minäkään löytänyt niitä muita osioita sieltä :/

Menkkoja ei ole näkyny, ei niitä kyllä ikävä olekaan! En enää niinkään imetä, mutta pumppaan kolme-neljä kertaa päivässä ja koko päivän saaliiksi tulee noin 7-8 desiä. Imetyksessä meni hermot, ku se kesti välillä kaksi tuntia ja silti oli vielä nälkä! Joten päädyin tähän ratkaisuun.

Minua jännittää tuo kiinteisiin opettelu, ku näin ensikertalaisena ei ole hajuakaan mitä syötän ja mistä aloitan ja kuinka paljon annan ja ja ja... Neuvolassa sanoivat, ettei tarvi vielä aloittaa, ku vasta ehkä neljä kuukautta vanhana, ku kasvaa hyvin pelkällä maidollakin, mutta itellä haluttais jo aloittaa kokeilut. Eli viisaammat, kertokaa, ostanko kaupasta jotain velliä (mitä?) vai soseutanko pottua kera tissimaidon ja annan sitä. Kuinka paljon ja kuinka monesti??? Kyllä tässä tuntee ittensä välillä ihan taukiksi äitikokelaaksi... :ashamed:

Kiia ja pihalla koisaava poika
 
Me säädettiin itse Danielin rytmiä, kun aiemmin sitä ei tahtonut saada yöunille ennen puolta yötä. Nyt menee 21:00-22:00, nukahtaa tissille, josta nostan sen omaan sänkyyn. Nukkuu noin puoli tuntia, jonka jälkeen annan tuttelia. Sitten herää syömään kaksi kertaa yöllä ja herää aamulla noin klo 8:00.
Me saatiin neuvolasta "lupa" antaa velliä, mutta ei ole tullut vielä annettua. Rintamaitoa tulee hyvin ja poika tuntuu siihen tällä hetkellä tyytyväiseltä.

Meillä loppui rintaraivarit ja tissin "tapporavistukset", kun hankin imetystyynyn. Loistava keksintö muutenkin tuo tyyny, molemmilla on huomattavasti parempi olla, miksen tullut sitä heti hankkineeksi.

Daniel kakkaa yleensä kaksi kertaa päivässä, mutta eilen ja viime yönä oli jostain syystä mahasekaisin. Piereskeli tosi paljon ja pahan hajuisia ja kakkaakin tuli melkein tunnin välein, ei kuitenkaan huuda tai kiukuttele mahaansa. Kakka on ns. normaalin näköistä, sama väähtely ja piereskely on jatkunut tänäänkin. Muutoin on tosi virkeä ja hyvän tuulinen.

Nyrkit on meilläkin löytynyt noin kuukausi sitten, kyljelleen käännytään muttei vielä mahalleen. Kovasti touhuilee muutenkin, sylissä ja sitterissä ollessaan nostaa itse päätään. Lattialla ollessaan nostaa itsensa ns. kaarelle ja työntää jaloilla, joten ei pysy enää yhtään paikallaan, hoitopöydälle ei uskalla enää yksin jättää. Vaipan laitto on välillä melkoinen taiteen laji, kun yrittää laittaa teippejä kiinni, kaveri nostaa takapuoltaan ja siirtää pyllyään puolelta toiselle, niin eihän siitä mitään tule =)

Nopeasti tämä aika kuluu, lauantaina täyttää jo 3 kk.

Lauren-78 ja Daniel
 
triinu: meijän poitsu käyttäyty samallain niin sillä oli korvat tulehtunut, imetys onnistuu nyt moitteetta kun saatiin lääkekuuri toinen kuuri jo menossa kun eka ei tepsinyt.

määkin aijon imettää puolvuotiaaksi jos vain maito piisaa ja poitsu pysyy tyytyväisenä.

jaaps huuto kuuluu täytyy mennä.
 
Triinu: Täällä yksi kohtalotoveri! Meidän poju alkaa myös huutamaan, kun edes laitan imetysasentoon, ei auta imetystyyny, hyssyttely, rauhottelu eikä mikään :/ Makuultaan suostuu joskus syömään huutamatta, mutta aina sekään ei toimi. Mitään fyysistä vaivaa(sammas, korvatulehdus tms) ei pojulla ole. En myöskään "pakota" syömään, mutta välillä tuntuu, että pakko tuputtaa, jotta toinen saa ruokaa.

Eilinen oli varsinkin katastrofipäivä, söi viiden aikaan aamulla ja seuraavaksi kahdeltatoista, normaalisti syö 2,5 tunnin välein. Ei myöskään nukkunut kuin 15minuutin torkkuja ja niin pojulla kuin mullakin alko olemaan jo itku silmässä :( Sain lopulta vauvan syömään pumppaamalla ensin 20ml maitoa pulloon, minkä poju vetäs ahmimalla.Siitä sitten vaihdoin pullon varovasti tissiin ja hyvällä halulla syötiin tissillinen maitoa. Toiselle tissille siirto ei sitten enää onnistunutkaan.. Muutaman kerran poju on alkanut syömään myös niin, kun olen kävellyt rinta paljaana, hytkytellyt ja tarjonnut nänniä suuhun, mutta vähään aikaan sekään ei ole toiminut.

En haluaisi luovuttaa imetyksen suhteen, maitoa tulee mullakin hyvin(ajoittain myös suihkuamalla, mikä taas aiheuttaa huutoa), mutta välillä on sellanen olo, että miksi kiusaan itseäni ja vauvaa. Tähän asti yösyötöt ovat sujuneet ongelmitta, mutta viime yönä nekin takkusivat ja tissi ei meinannut millään kelvata. Turhauttavaa :headwall: :headwall:

Tänään on yksi syöttö onnistunut ilman pullolla hämäämistä, minkä jälkeen oli ihan voittajaolo :p Et siis ole Triinu murheesi kanssa yksin ja helpottavaa kuulla, etten minäkään. Imetysvinkkejä otetaan vastaan ja olisi myös kiva kuulla muiden mielipiteitä imetyksen ja korvikkeiden annon suhteen..

oviili ja poju(jotain päälle 2kk)
 
Neuvolakuulumisia: Eilen siis oli pitkästä aikaa neuvola, ku Olivia täytti 3kk. Ihan hyvin oli kasvanu, painoa nyt 5360g (3010g) ja pituutta 57,7cm (49cm), pipo 41cm (34,5). Pituus meni hiukan alaspäin käyrillä, mut neuvolatäti sanoi sen olevan aivan normaalia!! Kysyin hoitajalta siitä, ku Olivia ei oikein kunnolla kannattele vielä niskojaan, mut ei kuulemma tartte olla huolissaan. Rokote saatiin ja kaikki näytti olevan kunnossa!!

Jokos teillä muilla kaikkien vauvelit kantaa hyvin niskojaan massullaan ollessa? Meillä neiti pitää vaan hetken niskoja ylhäällä, enemmänki pää on silleen vinottain ja reppana yrittää siinä asennossa nostaa..eipä kyllä viihykkää sit massullaan ku ei jaksa päätä pitää ylhäällä! :/ Selälleen sen sijaan viihtyy leikkimatolla tosi paljon, innossaan heiluttaa (vahingossa) leluja ja sit niille jokeltelee ja nauraa... :heart:

Soseitten aloituksesta: Mä aattelin aloittaa soseet siinä 4kk iässä, ku kuitenki maidolla kasvaa ihan hyvin. Niin mentiin esikoisenkin kanssa...

Hooäs kirjoitti tuosta vauvan "loukkaantumisesta".. meillä on Olivialla ihan samaa, eli välillä itkee aivan kuin tekoitkua, mikä loppuu kuin seinään kun huomaa äidin.. :whistle: Ja välillä oikein "valittaa" sellaisella itkuisella äänellä, ku joku on muka huonosti.. aivan huvittavaa.. :D

Mut nyt kiehuu vesi kattilassa, siis ruuan tekoon... :wave:

Annilia & Olivia tasan 3kk :heart:
 
Yritän nyt kirjoitella vähän, vaikka lapset herääkin yleensä just kun olen aloittamassa kirjoittamaan. Niinkuin nytkin tyttö alkoi heti ähkiä vaikka äsken oli ihan tolkku pois:)

Me käytiin 3kk neuvolassa tänään, tytön mitat:

61cm(49cm)
6270g(3510g)

Tuossakin on suluissa syntymämitat. Sai rokotuksen ja itku tuli pienellä:( Muuten kaikki hienosti, terkkari kyseli koska ajattelin kiinteät aloittaa, ja vastasin että en ihan lähiaikoina, vaan vasta sitten kun tuntuu että oikeasti tarttee sitä tujumpaa sorttia. Luulen kyllä että ennen puolta vuotta, nämä mun lapset kun ei mitään kovin pieniä ole niin tarttevat energiaa. Mutta siis täysimetyksellä mennään, ei huoli neito tuttipulloa meilläkään.

Meillä oli kans juuri toinen tiheänimun kausi, tyttö söi yöllä kahdeksan kertaa :whistle: Ja seuraava päivä jatkettiin tississä "roikkuen". Tuntui todellakin, että mulla on enää kaksi vanhaa nahkapussia roikkumassa tuossa:) Mutta jo parissa päivässä maitoa tuli taas enemmän eli tehosi tuo jatkuva imuttaminen ainakin. Hyvä!

no jaahas, siinä paha missä mainitaan... en saa kyllä ikinä kirjoitettuakun neito ei hyväksy sitä näemmä yhtään. meillä on liina käytössä joka päivä... aina ulkoillessa ja sisälläkin 6-8 tuntia tyttö siinä viihtyy. nyt yritin sitteriin laittaa mutta eipä se onnistunutkaan.

esikoinen sai muuten tänään neuvolassa itku kautta mustasukkaisuuskohtauksen, sellaista ei ole aiemmin saanutkaan. itki tosi surkeana, äiti äiti, roikkui mun he´lmassa ja yritti kiivetä syliin, asettui mun ja hoitopöydän väliin kun puin vauvaa. oikein tuli lapsen puolesta paha mieli, mutta terkkari sitten otti tytön niin että sain lohdutella esikoista.

lyyli on tosi rauhallinen vauva, ei itke paitsi nälkää ja närkästystä, jos hän ei saa olla sylissä =) iltaisin itkee vähän väsymystään, kun ei malttaisi nukahtaa. kapalo on edelleen melkein kuin taikuutta, kun siihen pääsee niin nukahtaa saman tien.

lyyli kakkaa ainaskin kolme kertaa päivässä vielä, ei ongelmia sen kanssa. Kyljelleen kääntyy, ei muuten, vielä. Kovin yrittää jo ryömimään lähteä...

Yritänpä jatkaa myöh uudelleen, ei tästä tue yhtään mitään kun neito ei suvaitse kirjoittelua ;)

vib ja lyyli vajaa3kk
 
Täällä kerrankin molemman nukkuu päikkyjä yhtäaikaa. Vauva taitaa kyllä pian herätä.

Täällä on ollut paljon puhettaa kiinteiden aloituksesta. Tiedän sohaisevani nyt muurahaiskekoa ,mutta miksi monella on niiden aloituksen kanssa hoppu ?? Kuitenkin kaikki suositukset ovat aloituksen suhteen ,että 4-6kk. Usein vielä korostaen ,että täysimetys 6 kk asti. Vellit aikaisintaa 5 kk iässä. Aloituksessa myös kehoitetaan huomioimaan vauvan tarve ,jota hän osoittaa mm. kiinnostumalla vanhempien syömisestä, osaa istua jne. Jos korvikkeella tai rintamaidolla kasvaa hyvin niin aikaiseen aloitukseen tuskin perusteita. Liian aikaisin aloitettuna ne tutkitusti lisää allergioiden riskiä eikä vauvan suolisto ole valmis niitä vastaanottamaan kovin pienenä. Joskus aikaseen aloitukseen on syynsä ,jokin sairaus esim. refluksitauti. Tietenkin kiiteiden aloitus on jokaisen ihan oma asia ,jota ei neuvola eikä muu taho määrää, mutta itse vain ihmettelin miksi kiirehtiä niiden aloituksessa. Itse aloitin esikoiselle kiinteiden maistatuksen 5 kk:n iässä ja nyt meinaa täysimettää 6kk ikää asti ,jos ei muuta tarvetta tule aloittaa kiinteät aikaisemmin.

Nyt vauva herää..pitää mennä..
-Poni ja vauva
 
Keskiviikkoa kaikille!

IMETYS- JA SOSEASIAA kommentoin minäkin.. PONIN kanssa samoilla linjoilla minäkin tämän asian suhteen. En todellakaan ole mikään "imetyskiihkoilija" mutta käytännössä vain olen huomannut kuinka rinta- taikka korvikemaito on parasta ravintoa näin pienille vauvoille kuin elokuiset vielä ovat. Esikoiseni kanssa imetys ei onnistunut kuin kaksi ekaa kuukautta, sen jälkeen siirryttiin sitten täysin korvikkeelle ja tyttö kasvoi silläkin hyvin. Kiinteitä alettiin maistelemaan noin 4kk:n iässä kun yösyötöt alkoivat yhtäkkiä lisääntymään rajusti. Yösyötöt oli normalisoituneet 1-2 kertaan yössä ja sitten siinä 4kk:n iässä tyttö alkoikin vaatimaan yhtäkkiä paljon useammin maitoa yöllä, joten terveydenhoitaja ehdotti potun maistattamista. Se helpotti kummasti, pienikin määrä riitti palauttamaan yösyötöt 1-2 kertaan/yö. Niin ja vellekä meillä ei olla koskaan esikoiselle annettu. Lastenlääkärimme sanoi velleistä että ne vain venyttävät lapsen vatsalaukkua eikä pidä nälkää sen paremmin kuin maitokaan. Jos on tarvetta "tukevammalle" iltasyötölle niin aloittaa sitten suosiolla puuron syötön iltaisin.
Jotenkin minusta tuntuu että tässä asiassa on kaksi ääripäätä, ne jotka haluavat alkaa mahdollisimman aikaisin maistattamaan kiinteitä ja sitten ne jotka eivät missään nimessä halua antaa kiinteitä ennen 6kk:n ikää. Toisaalta tuskin on olemassa ainoaa oikeaa tapaa menetellä näissä asioissa, jokainen lapsi kun on yksilö näissä ruokailuasioissakin. Missään nimessä ei siis pitäisi yleistää saatika vertailla.
Minusta tuntuu nyt tämän kakkosen kohdalla että imetän paljon mieluummin häntä sen 2h:n välein päivällä ja usein yölläkin, vaikka esikoisen aikana tälläiset välit olisivat varmasti saaneet mut hulluuden partaalle. jotenkin minä vaan venyn huomattavasti enemmän nyt toisella kerralla, koska tiedän että kyseessä on hurjan lyhyt ja ohimenevä vaihe. Kohta ne nämä meidän elokuiset vetelee isot annokset iltapuuroa ja nukkuvat tyytyväisenä 10h:n yöunet. Tieto ja ajatus siitä että todennäköisesti muutaman kk:n kuluttua tilanne on jo aivan toinen imettysvälien yms yöähinöitten kanssa saa ainakin minut vaan sitkeästi jatkamaan pelkällä maitolinjalla. Toki meidänkin ukkeli saa yötä vasten pullollisen korviketta koska jää molempien tissien jälkeen vielä selvästi nälkäiseksi. Siltikin 3h:n unien jälkeen hän heräilee jo ekan kerran alkuyöstä syömään.
PONIN mainitsemat allergia riskit ja suoliston kehittömättömyys on kyllä ihan totta. Muistan niin hyvin kuinka meilläkin esikoisen alettua kiinteitä maistelemaan alkoi vatsaongelmat. Masu meni totaali jumiin, duphalacit, mallasuutteet ja luumut oli päivittäisessä käytössä. Ei sekään kovin kivaa ole. Mutta jokainen tyylillään. Minäkään en halua mielipieteilläni ketään loukata saati pahoittaa kenenkään mieltä, joka tapauksessa mielipiteeni ja omat kokemukseni asiasta kirjoitin kun kerran puhetta on täällä asioista ollut. :)

HOSSON vauvan ummetukseen suosittelen minäkin sitä mallasuutetta annettavaksi. Anna sen ohjeen mukaan ja joka päivä. Ei välttämättä heti ekanan eikä tokanakaan päivänä tehoa, pikku hiljaa alkaa kuitenkin kakka löystymään. Tsemppiä!

TRIINun kertomus rinnalla raivoavasta vauvasta kuulosti ihan meidän esikolta! Suihkutissit ovat juurikin se syy monesti niihin raivareihin, ainakin meillä silloin aikoinaan oli. Neiti meinas vähän väliä tukehtua maitoon ja sai ihan hirveitä raivareita. Tyhjentelin monesti sitten ennen syöttöä hieman rintoja ja se helpotti hieman. Samoin se ettei päästänyt lasta ihan hurjan nälkäiseksi. Meillä myös tyttö söi tyytyväisenä öisin, puoliunessa kun oli, mutta päivisin taisteltiin ja paljon. Lopulta luovutin, näin jälkikäteen sanottuna harmittaa valtavasti! Se pullojen kanssa pelaaminen ei ole lainkaan mukavaa varsinkaan yöaikana. Jos siis vaan suinkin voimavaroja jatkaa imetystaistelua niin jatka ihmeessä! Hyvia neuvoja ja kokemuksia löytyy ainakin imetystukilistalta netistä.

Pidemmittä puheitta poistun ruuanlaittoon. Mies jää tänään lasten kanssa kotiin kun minä lähden siskoni kanssa yhteen konserttiin, ihanaa päästä vähäksi aikaa aikuisseuraan ja irti kotikuvioista. Pienet ne on kotiäidin ilot. :LOL:

Päivän jatkoja!

:heart: haaveilija ja Veikka 2kk1vko
 
Meillä mennään pääasiassa rintaruokinnalla, mutta iltaisin annan korvetta, sillä illalla Alex tankkaa yötä varten ja rinnoista ei tarpeeksi tule. Iltaisin meillä saadaan jonkinlaisia rintaraivareita ja ne on nyt loppuneet, kun antaa korviketta lisänä.

Meillä ei vielä käännytä ei edes kyljelleen, mutta tänään jätkä punki jaloillaan itseään toiseen asentoon.
 
Oviili: lohduttavaa kuulla etten ole ainut jolla ongelmia imetyksen suhteen, sun tilanne vaikuttaisi olevan tismalleen samanlainen mitä mullakin. Vaikka ei näin saisi ajatella, niin väkisin syyttää itseään ja tuntee huonoa omaatuntoa että vauvalla on huono olla rinnalla :ashamed: oon kuitenkin ihmetelly että miten oon näinkin kauan jaksanut noita raivareita, enkä tosiaan haluaisi vielä luovuttaa. Ärsyttää sekin kun kaikki anopista naapurin tummuihin asti on kyselemässä että "onko sulla riittäny maitoa? onko vauva kiltti?" :headwall:

niin ja voisin tehdä tunnustuksen, tai paremmin sanottuna kerron epäilyni... nyt oon reilun viikon verran potenu tismalleen samanlaista oloa kuin mitä sillon kun aloin Casperia odottamaan, pahoinvointia ollut nyt useamman päivän. En kyllä millään jaksa uskoa että olisin taas raskaana..meillä kun ei kovin useasti noita petipuuhia olla harrastettu, mutta kävipä kuitenkin kerran töppäys ehkäisyn suhteen muutama viikko sitten ja eihän siihen kuin se yksi töppäys tarvita. Menkkoja ei vielä ole ollut ja täysimetyksellä ollaan (ainakin toistaiseksi), että senkin puolesta mahdollisuus siihen että olisin raskaana pienenee ainakin hitusen :snotty: vähän kyllä jännittää kun Casperiakin aloin niin äkkiä odottamaan että olenkohan joku ihme-raskautuja :LOL: eihän siinä muuten suurempia ongelmia olisi, mutta kun mut kuitenkin leikattiin ja eikös sektion jälkeen pitäisi uutta raskautta odottaa vähintään vuosi? no mutta..huomenna menen apteekkiin ostamaan testin että saan mielenrauhan, voihan tuo pahoinvointi johtua jostain muustakin :snotty:
 
tissiraivarit: täällä saadaan niitä myös. poika huutaa kun hullu kun yritän laittaa tissiä suuhun. usein meillä auttaa se että laitan rintakumin. sen poika ottaa helpommin suunu kun paljaan nännin. sit kun on vähän aikaa rintakumin avulla syöty niin otan sen pois ja yleensä sit kelpaa pelkkä nännikin.. en tiiä miksi näin mutta meillä ainakin auttaa tämä keino.
triinu: tulethan kertomaan miten kävi. ónnea huomiselle! ainahan vauvan tulo on ihana asia. :flower:
 
Sone
Triinu: Samaa ongelmaa meillä, siksi imetän yleensä pitkältään.. Suihkutissit täällä. Epäilin eka korviakin mut vauva yleensä itkee pitkällään ja on muutenkin kärttynen jos on tulehdus.

Hooäs: Meilläkin Aava huutaa aamulla ja sit kun laittaa valot päälle niin väläyttää ison hymyn heti ja aletaan seurustella:) Eli selvästi ei jaksa enää nukkua, ja sillon kannattaakin nousta ylös niin vauva saa itse tehtyä sitä omaa rytmiä , eli aikasin ylös ja alkaa pikkuhiljaa muuttaa rytmiä et käy aikasempaan nukkuu.

Poni: Aika samoilla linjoilla minäkin kiinteistä. Antaa suoliston ensin tottua maitoon kunnolla ja sitten pikkuhiljaa soseita. Tosin joissain tapauksissa ymmärrän että on alettu antaa aikasempaan kiinteitä, jos on ihan jatkuvasti kiinni tississä ja äiti todella väsynyt.. Aiak jännä että suositukset on muuttunut niin paljon, meilläkin jo vähän päälle kolmen kuukauden alettiin sanoo et voi antaa perunaa reilu 3 vuotta sitten :eek: :whistle:

Yöh, tytsi väänti järkyttävät *askat , ja se on liinassa täs samal, joten nyt loppu kirjotus.. On varmaan itekki yltäpäältä täynnä sitä itteensä!!
 
Joup!

JOs kerkee ennen ku tyty herää..

Kiinteistä ruuista, en tiiä onko siinä sitten uutuuden villitystä vai mikä, ku niitä pitää alkaa kokeilee..toisaalta itekin ootan hirveesti et saa alkaa antaa, mutta kiirusta en haluu pitää, hyvinhän tuo tyty jaksaa tolla tuttelillakin, ja kasvaa hyvin!! Yö unet vois olla joo pitemmät yhteen putkeen, mutta esikoisella ei ainakaan velli niitä pidentäny.. Että sinne 4kk asti ainaki kyllä mennään maidolla, ellei sitä ennen tuu jotain mikä pistäis miettii uudestaan.. Toki jokainen tekee niiku parhaax näkee, mut jonku takiahan ne suositukset on.. esikolta alotin muistaakseni n. 3.5kk antaa perunaa ja maissivelliä.. en muista oliko suositus sillon 4v. sitten 3 vai 4kk..

Kun alottaa kiinteet kokeilut (joku muistaakseen kysy tätä..), ni mie alottasin perunasta, porkkanasta ihan 1 tl ekax ja sit enempi seuraavina päivinä (pikkuhiljaa et masu tottuu..) ja sitähän voi löysentää tissi/korvike maidolla ja niitähän on valmiita purkkiruokia kasviksia soseena ym. mistä voi kattoo mitä kaikkee voi pienelle antaa, jos haluu ite tehä!! Voihan sitä kai alottaa hedelmä soseistaki, mut sit vauva voi tottuu makeeseen makuun ja voi peruna ym. olla vaikeempi tottuu.. mie nään asian näin :D

Mie kävin äsken viemässä pojun kerhoon ja ku tulin takas, ni mies huusi kylppäristä et PELASTAJA TULEE.. se oli luullu et tiitulta oli tullu pissa huosun läpi ja menny vaihtaa vaipan, ni tyttö oli kainaloihin asti paskassa :LOL: :LOL: . oli se saanu hienosti pestyy ja bodynki siististi pois päältä !! Kyllä nauroin, kerranki se sai nuo hommat hoitaa :D Mie sit pesin vaatteet ja sitterin ku miestä alko jo oksettaa se haju :$ :LOL: , kyl ne on herkkiä!!

Sellasta meillä!!

Oon saanu hillittyä omaa makeenhimoaki, tosin eilen vedin sipsejä ja voileipä keksejä, muta suklaata en oo syöny kahteen viikkoon (paitsi jäätelön seassa..mut siit ei pietä :D ). aikasemmi meni nimitäin joko levy suklaata tai pussi karkkia melkeen joka päivä :ashamed: ..tai jotain vastaavaa.. ei ihme ettei paino putoo.. nyt on vaan oma ruokailu unohtunu samassa ku suurimmat herkku himot on pois.. mut yritän syyä päivässä kuitenkin säännöllisesti.. välillä vaan huomaa iltapäivällä, et oonko syöny muuta ku aamupala leivät..??

pitäs mennä laittaa pyykkii kuivamaan.. ja sit hakee poitsu kerhosta!!

Iloista sade päivää kaikille!!

Äiti lpr ja Tiitu 2.5kk

*muoks* se piti viel sanoo, et mein neitillä on kanssa noita mielenosotuksia alkanu tulee.. aiemmin ei itkeny juuri ikinä, ja nyt välillä huutaa hillittömästi ja rauhottuu heti ku näkee jonkun naaman :heart: . ja nälkä on yht'äkkiä niin kova, ettei sitä maitoo voi oottaa sekuntiakaan, ku aiemmin sitä pysty oottaa jonku aikaa, ja sillokaan ei huutanu kurkku suorana :D

 

Yhteistyössä