<<<ELOMASSUT>>> lokakuussa

Huhhuh, mitenkäs, onko muilla iskeny rokotuksesta kuumeilun päälle? Eilen käytiin piikillä ja rotavirustropit perään ja nyt tuntuu omituiselta, vauva vaan nukkuu.. hermoheikon äitin pitää kokoajan olla kattomassa et hengittää varmasti. :/
Ite en oo enää pitkiin aikoihin pysyny palstailussa mukana, sillontällön käyny merkin heittämässä ja yrittäny lueskella mutku tuntuu ettei ehdi. Mutta nyt on neitillä sit iha nimiäisetki ollu, ja Veera Mimosa on virallisesti kaikille julistettu. Kahden viikon reissu Joensuun kulmille oli raskas mutta mukava, tietty yks haittapuoli löytyy; meillä oli vihdoinki rauhalliset yöt ja hyvä rytmi päällä ennen reissua. Viikon neiti nukku kuin unelma, ja sit päiväksi junaan nukkumaa.. nojoo.
Lähinnä sitä aattelin kysellä ( kun ei ehdi lukea noita kaikkia viestejä välistä ja silmäillen ei tullu huomattua ) että onko porukkaa vielä kasaantumassa jossain vaiheessa sinne Tampereelle tjsp?

nuuris ja Veera 3kk
 
Voi kun ihana kuva:) Mullakin profiilissa tuore kuva neidosta.

Kääk, esikoinen on sitten ottanut tavakseen näin talviaikaan herätä puoli kuudelta aamuisin:) Voi sentään!

Olette kyllä oikeassa noitten kiinteitten suhteen Poni ja muut; en minäkään alkaisi ihan "huvikseen" niitä aloittelemaan kuitenkaan. Neidon suhteen ei ole kiirettä kun on tyytyväinen vielä maitoon... esikoisen kanssa aloitin 3kk, oli vähän pakko, korviketta kun sai ja ne määrät oli jotain ihan järkyttäviä... mä olen kirjoittanut ylös, että jo kuusiviikkoisena söi 120ml kahden tunnin välein ympäri vuorokauden. Ja 9viikkoisena saattoi mennä 2dl... sitten pulautteli ympäriinsä. Korvikkeessa on kuitenkin se aina muistettava että liiat määrät rasittaa jo vauvan elimistöä, rintaruokituilla ei ole tuollaista onneksi, eli tyttö saa syödä vaikka koko ajan mun puolesta:)

Meillä päivärytmi menee enempi esikoisen mukaan, vauva syö ja nukkuu ja on hereillä silloin kun huvittaa... vauva asuu liinassa paitsi silloin kun laitan hänet leikkimatolle vähän voimistelemaan ja ilmakylpemään. Mutta siis suurimman osan ajastaan liinassa joko kehdossa tai pystymmässä, siinä sitten lykkään tissin suuhun silloin kun nälkä alkaa tulla. Vauva menee kyllä yöunille ja herää aamulla aina samaan aikaan, joten kyllä hänelläkin omaa rytmiä sen verran on.
 
Paljon on ollut puhetta nyt noista soseista ja velleistä. Minähän olen siis maistattanut poitsulle hedelmäsoseita ja velliä noin reilu viikon. Alotin lähinnä sen takia, että äitini suositteli mahan takia. Aprikoosi kuulemma tekee hyvää masulle jos on masuvaivaa ja maha kovalla. Annoinhan kuitenkin mallasuutettakin päivittäin. Mun mielestä ollaan nykyään kauheen tarkkoja kaikista tollasista asioista, onhan ne joo tutkittuja juttuja, mutta ihmettelen miten me kaikki ollaan näinkin hyvin hengissä vaikka meille on annettu jopa puuroja tässä vaiheessa. Jokainen tekee tavallaan.
Mä siis alotin ihan noilla hedelmäsoseilla, annan edelleen vaan pari kolme teelusikallista päivässä, vellistä alotin peruna-porkkanavellillä, jota meillä menee sellanen 50ml nyt iltasin. Joskus vähemmänkin. Ens viikosta alotan maistattaan noita perunasoseita.
Ja kyllä meilläkin varmaan kasvettais hienosti korvikkeilla, en sitä yhtään epäile, mutta meillä kyllä parani yöunet välittömästi vellin alotuksen myötä. Viime yönäkin nukkui melkein 9 tuntia putkeen. Vauvat on niin yksilöitä, ettei niitä oikein voi yhteen muottiin millään sulloo. Kaverin kanssa (kellä on nyt kolme lasta) ollaan puhuttu noista soseista ja velleistä ja ollaan tultu siihen tulokseen, että muutaman vuoden päästä suositellaan niiden alotusta vuoden vanhasta :) . Jos niinkun ymmärrätte mitä ajan takaa. Mä alotin esikollakin kolmen kuukauden iässä maistatuksen, eikä sillä mitään allergioita ole, eikä minkäänlaista mahavaivaa koskaan. Eikä tälläkään vauvalla ole mahavaivaa noista tullu, ei niitä kuitenkaan purkkikaupalla heti anneta.

Se siitä asiasta, jokainen tavallaan :)

Menkat vaan jatkuu ja jatkuu :kieh: :kieh: , nyt taas kestänyt jo kohta kaksi viikkoa. Edellisten kanssa aivan sama homma. Nyt toisaalta odottaa niitä kolmansia, että pääsis aloittaan noi pillerit. Hieno vuotaa kaksi viikkoa :kieh:

Nyt poitsu heräilee tosta sohvalta, täytyy mennä riisuun raukka, kun on kaikki ulkotamineet päällä, tultiin vaunulenkiltä vähän aika sitten ja jatko uniaan sohvalla :)

salah ja Aleksi 2kk ja14 vrk (eli siis 2kk ja 2vko :)
 
Jospa minäkin tänne ehtisin kirjoittelemaan pitkästä aikaa. Päivät tahtoo olla kiirusta vauvan kanssa, kun ei juuri nuku ja valveilla vain takkuaa, kitisee ja huutaa. Ja täällä on myös rintaraivareita lähes joka päivä :headwall:

Onko joku otattanut lapselleen (ei vauva) influenssarokotusta ja onko siitä ollut apua?? Mä kävin eilen neuvolassa piikityttämässä tuon melkein kolmivuotiaan tytön. Meillä on koko perheessä taas liikkeellä kova nuha ja mulla lisäksi kauhee kurkkukipukin. Mistä helkutista nämä taudit tulee. 5-vuotias tyttö sairaistui aivan yllättäen flunssaan tiistaina ja maanantaina ei vielä illallakaan sillä ollut mitään. Sanoinkin lapsille, että onkohan nukkumatti käyny yöllä teille tartuttamassa nuhan :LOL: Ja ei oo mitään mukavaa, kun vauva sairastaa nuhaa, toistaiseksi vähän lievemmässä muodossa.

Olis keskiviikkona ollu Camillan neuvola, mutta peruin sen, koska hällä myös 38 lämpöä ja muutenkin krätyinen. Seuraava neuvola onkin muistaakseni 27.11. ja sillon kolmivuotias saa toisen influenssapiikin. Niitä annetaan aluksi kaksi, että se vaikutus tehostuu kunnolla. Jatkossa joka syksy tulee yksi piikki jos haluaa rokotuttaa. Muille pitäis hakea reseptit lääkäristä, mutta en tiedä otanko vielä tälle vuotta.... Vauvalle influenssarokotteen saa siis antaa vasta täytettyään puoli vuotta.

Millä saan vauvalle annettua velliä pullosta, kun se aika koittaa?? Meillä käytössä pelkkä rinta ja pulloa on turha kokeillakaan, ei kelpaa!! Oon miettinyt, että pitäiskö jotain sosetta tai velliä jo pian ruveta neidille antamaan, kun yöt ja päivät menee 1-2 tunnin syöttöväleillä. Mua ottaa jo päähän, kun pitää koko ajan olla tissi suussa. Neiti kuitenkin oli syntyessään jo yli nelikiloinen ja nyt jotain reilut 6500 g.

Menkat: Mulla ei menkkoja edelleenkään näy eikä kuulu, mikä on outo, kun muidenkin lasten aikana täysimetin ja menkat tuli heti jälkivuodon perään. 1 vahinko on käynyt ilman ehkäisyä, mutta siitäkin on jo MONTA viikkoa aikaa eikä mitään raskauteen viittaavaa oiretta ole ilmennyt.

Meillä neiti kakkaa suurinpiirtein jokatoinen päivä ja sitä sitten on aina runsaasti!!! Usein tulee ihan selkää myören, että saa vaihtaa kaikki vaatteet. Hyvähän se on, että vatta toimii.

Meillä neiti kääntyy myös hienosti selältä kyljelle. Kolme kertaa oon sen löytäny myös sängystään mahaltaan!! Mutta siihen ne sitten jäikin.

Ei meillä vieläkään kovin hyvin kannatella päätä masulla ollessaan, mutta hetkittäin pää nousee ja ihan hienosti!!!

Onko normaalia, kun Camilla ei heti nappaa sormesta kiinni jos laitan sen nyrkin sisälle?? Ja jos nappaa, niin sillälailla laiskan oloisesti ja löysästi. Tulee vaan mieleen, että onko kaikki ok.... Kaikesta me äidit vaan aina huolestutaankin :D

Yöt mennään edelleen 1-2 tunnin syöntiväleillä, mikä tuntuu itsestä välillä tosi raskaalta. Seuraavana päivänä on sit silmät ihan solmussa eikä mikään huvittaisi. Nytkään en oo kahteen viikkoon ehtiny enkä jaksanu tarttua imuriin saatikka moppiin. Tänään viimein senkin ihmeen sitten tein, kun pikkuveljeni tulee huomenna meille viikonlopuksi.

Ostettiin meille uusi tietokone maanantaina, kannettava. Saa tuon vanhan romun pöytäkoneen ja tietokonepöydän hävittää. Vie paljon vähemmän nyt tilaakin, kun meillä on muutenkin tarpeeksi ahtaat huoneet. On täs vain mennyt aikaa, että oppii tätä jänskää hiirtä käyttämään ja kaikki ohjelmat on saatu viimein ladattua koneelle yms.

Olo on itellä aika flunssainen ja mieletön kurkkukipu edelleen jatkuu. Saa nähdä montako viikkoa tätä nuhaa vain kestää ja toivottavasti vauvan lämpö alkaa laskemaan pikku hiljaa. Tänään on kyllä ollu jo alle 38 reilusti, että hyvältä näyttää.

Mutta eiköhän tässä ollut taas kunnon romaania kerrakseen. Kiitos jos jaksoitte tekstini lukea :D Mä meen nyt viihdyttämään vaavia, kun muut lapset leikkii yläkerrassa, ja tottakai usein tappelevat keskenään :headwall:

Tatjana80 ja Camilla 10 viikkoa 3 päivää
 
Heips!

Tuuthan Triinu sit heti tänne kertoo kuin kävi testin kanssa? Jännäilen täällä... :D

Kukahan se oli kuka kyseli tosta, että onko täällä ketään kuka jo odottaa vauvaa?
Mä kuolisin jos nyt tulis heti kolmas perää. Ei siinä muuten mitää, mutta ku meillä on ne jo kerran perutut/siirretyt häät ens kesäkuussa ja nyt haluan ne viettää. :heart:

Meillä aiheutti talviaikaan siirtyminen sen, että Aliisa käy yöunille jo kaheksan aikaan. Ennen kävi ysin korvilla nukkumaa. Onneks ei sentää aamut oo alkanu aikasemmin kuitenkaa. Seittemän kaheksan välillä ollaan tällä viikolla noustu.
Eilenki nukahti jo vähän ennen kaheksaa, olin ihan varma, että herää viimeistää ilta kymmeneltä ihan pirteenä, mut nukkuki sit puol viiteen asti. =)
Ihanaa, ku on miehen kanssa kahden keskistä aikaa. Tosin ollaan joka ilta käyty jo tosi aikasin nukkumaa itekki. Eilenki mentii jo yheksältä.

Vielä noista kiineistä. Esikolle kun tosiaan 3kk ikäsenä ne alotettiin, niin ei niistä oo mitää allergioita tullu saatika masuvaivoja.

Jaaha, nyt Aliisa heräs. :wave:

HooÄs ja Aliisa 2kk2vko1vrk
 
Kiitos vastauksista kiinteiden aloittamisen suhteen! Sain paljon hyviä pointteja myös siihen, miksi voisin venyttää niiden aloittamista, ku itellä ei vielä siihen kovasti haluja olisi. Tuntui vain näin ensikertalaisena, että kai sitten minäkin, kun muutkin!
Ja kiitos myös aloitusvinkeistä! Kohtahan tuo kuitenkin on ajankohtaista ku Teemu on parin viikon päästä jo sen 4 kuukautta vanha.

Meille tulee vain pahanlainen muutos päivärutiineihin, ku lähetään joulukuun alusta lappiin mummoja ja pappoja moikkaamaan. Ollaan koko kuukausi siellä. Sielläpä onkin sitten kiva aloittaa kiinteisiin harjoittaminen, ku paikat ja ihmiset on Teemulle oudot. :| Tuosta reissusta mulla onki jo stressi, ku molemmat mummilat on siellä ja tietysti viihdyn paremmin omassa kodissani kuin anoppilassa ja anoppi vaatii tietysti sielläkin olemaan, että näkisi Teemua. Iskä aikoi sen sinne ottaa hoidettavakseen, että mieki saisin vapaapäiviä, mutta sitten itellä huono mieli, että miten Teemu siihen reagoi, ku mie kuitenkin olen sen päähoitajana ollu. Raukka olis siellä "vieraiden" hoidettavana, jotka ei tiedä sen rutiineja ja tapoja... :'( Onhan tietysti isä hoitanut Teemua täällä kotona, mutta harvoinpa sitä kotona loppujen lopuksi näkyy, ku käy töissä tai on nytki ollu monta päivää putkeen työmatkalla. Elikkäs ristiriitaiset tunteet tuostakin lapin lomasta...

Koska tää kroppa muuten palautuu edes lähelle entistä? Onko myös sektiolla synnyttäneen lantiot leventyneet, ku ei oo lähelläkään, että mahtuis entiset housut jalkaan... Osasyynä varmaan myös se, että karkki maistuu hyvälle... :ashamed:

Olipas tämä nyt omanapa-tekstiä enimmäkseen... Sorry.

Kiia ja poika 3,5kk
 
Isänpäivä lahjax meinasin, että tehään Tiitun käsi ja jalka kuvio taikataikinaan, eli kaksi taikataikina läpyskää toisessa käsi, toisessa jalka!! Isoveikalta on kanssa sellaset ja oon maalannu ne toisen vihreex ja toisen sinisex. nyt aattelin tehä punasen ja keltasen, sit reiät yläkulmaan, ni voi laittaa seinälle!!
 
testi tuli tehtyä ja selvä negahan se sitten kuitenkin oli, jotenkin ihmeellinen olo jäi..en varsinaisesti pettyny, mutta olisihan se ollu ihana jos tulos olisi ollu toinen. Toisaalta mikäs kiire tässä on, Casper on kuitenkin vielä niin pieni ja kun nämä pari ensimmäistä kuukautta olleet vähän hankalia, niin kyllähän se tähän nykyisen vauva-arjen päälle olisi ollut raskasta odottaa toista vauvaa.
 
Pikainen heippa!!

Elossa ollaan!! Kiirettä pitää ja kone temppuilee joten en oo päässyt kirjotteleen enkä oo oikein jutuissa ajantasalla. Pitäis joskus ajan kanssa lukea juttuja.

Jotain kiinteistä puhuitte, mulla ei oo kiirettä jos ei neuvolasta hoputeta, en jaksa sitä lusikallinen päivässä kun monesti vauva haluasi syyä vaikka kaikki ja suuttuu kun ei saa... mutta sitä oon miettinyt että jos tälle vauvalle sais ite soseet tehtyä... on ne vaan niin arvokkaita sitten kun niitä alkaa meneen useampi päivässä ja äkkiähän keittää kattilallisen pottua ja mössää... sais vaan aikaseksi :LOL:

Yhestä talosta tehty tarjousta ja saas nähä kuinka käy. Onko tuokaan se meijän oma....

Nyt kakkapyllyn pesuun, neiti söi tissiä ja kakkas taas kunnolla, nukahtikin mutta nyt alko kakka vaivaan.... joten mentävä on.

Muuten, pakko kertoa aamullinen juttu!! Tilda oli isänsä sylissä aamulla sohvalla ja isä oli ilman paitaa.. menin sitten siihen viereen ja naureskelin Tildalle että otappa "nipistäppä iskän tisusta kun se niin sopivasti siinä nenän ees on" ja ei menny kun vähän aikaa niin tytyn käsi alko heiluun ja niin tyttö vaan nipisti!! :LOL: sattumaa vai ei... :D

Lelumatolla leikitään innoissaan ja sitterissä olevan lelujutun leluilla (oon viritelly ikivanhasta sitteristä siihen sellasen kaaren).

Mutta nyt meen.. palaan taas kun pystyn ja lueskelen kunnolla..

Mammaliini83 ja Tilda n.2½kk (2kk neuvolassa 4120g ja 55cm, kirppu)
 
Täällä on ollut mielenkiintoista keskustelua kiinteiden aloittamisesta. Mikä on hyväksi yhdelle ei välttämättä ole hyväksi kaikille. Jokainen haluaa vauvalleen vain parasta ja toimii sen mukaisesti. Meille neuvolasta suositeltiin vellin aloittamiseta, kun Daniel söi 1-2 h välein todella paljon ja myös puklasi paljon. Kasvu on kuitenkin hyvää, yläkäyrille mennään =) Nyt syönti ja puklailu on vähentynyt, joten emme sitten aloittaneet kiinteitä.

Täytyy myöntää, että odotan kovasti kiinteiden aloittamista. Olisi mukava päästä maistattamaan eri makuja ja näkemään vauvan ilmeitä jne. Mutta toistaiseksi mennään rintaruokinnalla, annetaan suoliston kypsyä vielä rauhassa, mutta jos tilanne menee takaisin samaksi jatkuvaksi syömiseksi ja puklailuksi saatan kiinteitä jo aloittaa.

Meillä taitaa tulla ensimmäinen nuha. Aamulla herätessään Daniel oli räkäisen oloinen ja nytkin hengitys/nenä kuulostaa hieman tukkoiselta. Meillä oli tarkoitus mennä miehen kanssa illalla moottoripyöräkauden päättäjäisiin, mutta taitaa jäädä väliin, jos pikkuiselle nuha iskee :/

Jahas, täytyy taas mennä

Lauren-78 ja Daniel
 
neitiperho
Näinhän se tosiaan, toiselle sopii toinen juttu, toiselle eri juttu. Sitä myös täytyy kunnioittaa. Meillä alkanut vissiin tiheän imun kausi. Syödään yölläkin pariin otteeseen. Nyt ainakin niin menny kohta viikon ajan. Tuttelia neiti oppinut taas syömään, mikä aika hyvä homma. Nyt kun tällä mammalla ollut menoja päiväsaikaan ja isukki jäänyt siksi aikaa Iinan kanssa, on saanut tyttö hyvin sitten syötyä. Eipä ole mun tarvinut nyt sitten hermoilla sitäkään. Iltaisin tosin kun neiti tankkaa mun ollessa kotona, silloin ei tutteli kelpaa. Tosin Iina silloin niin nälkäinen olekaan, joten tästä syystä vain tissi kelpaa jos sillä tankkaus jo aloitettiinkin.

Itse miettinyt kiinteiden kanssa niin, etten tosiaan kiirettä pidä, mutta kyllä tarpeen mukaan aloitan heti kun tilanne sellainen. Esim jos syönnit edelleen vaan tihenee vaikkapa öisin tai muutenkin, eikä loppua näy, niin kyllä kiinteitä alan vähitellen maistattamaan. Tämä nyt taas mun ajatus. Ja välillä tosiaan myös musta tuntuu, että neuvot muuttuu jatkuvasti vuosittain. Myös tarkoituksena kannustaa äitejä imettämään enemmän. Monet kun ajattelevat jo niinkin, että mun rinnat menee pilalle jos imetän. Ja tosiaan on todistettu, että se 6kk imetystä on se, joka vaikuttaa lapsen vasta-aineiden saantiin. Sen jälkeen tehoon vaikutus on lähes mitätön. Kukin jatkaa imetystä toki jos niin tahtoon ja toiset lopettaa, toisien pitää lopettaa jo aiemmin ehkä maidon loppumisen vuoksi. Se silti ei lasta pahenna.

Mut nämä tosiaan näitä mun ajatuksia. Pääasia, että lapset ja äidit voi hyvin.
Isänpäivä lahjaa myös tosiaan kovasti miettinyt. Mut tosiaan ajattelin myös että hommaan taulut, joihin tulee Iinan jalan ja käden jälki. Samaa ajattelin papalle lahjaksi, kun ensimmäinen lapsen lapsi nyt olemassa. Miehelle olisi kyllä kiva jotain muutakin antaa...saa nähdä mitä keksin.

Nyt seurustelemaan neiti auringon kanssa, joka nukkui vaihteeksi 12 tuntia viime yönä. Sietää hymyilläkin, hehehehe.

Neitiperho ja Iina 2 1/2kk
 
eih, vitsi mikä ilma on tuolla ulkona, ei pääse kyl mihinkään käymään.. lunta tulee ihan mahottomasti.

meidän neidillä toimi nyt sit viimein maha,viikon tauon jälkeen (aikasemmin siis joka päivä n. 4 krt toimi) , mut sehän on kai normaalia kun suolisto kehittyy niin kakkaa ei tule niin usein, mut nytsit neiti taas itki kokoillan, mahaan ei kärsinyt edes nykiä. :'(

Triinu me ollaan miehen kanssa mietitty että jos vaan meille suodaan niin toinen olisi tilauksessa jossakin vaiheessa, ei siis isolla ikäerolla. En ole kyl alottanut edes pillereitä..

isänpäivä lahjasta ollut myös puhetta, mä ostin mukin jossa lukee että "maailman paras isi" ja sit mies tykkää tosi paljon valkosuklaasta niin jos sitä sit ja jotain pientä. Ja jos kävisi jossain syömässä. ja kotona teen varmaankin kakun.

Outoa nyt kun on lapsi, on jotenkin ihana miettiä kaikkia juhlia, siis isänpäivä yms ja tietenkin joulu, vaikka pikkunen ei vielä ymmärräkään joulua mut silti on ihana ruveta hössöttään, mä muistan ite lapsena kuinka mä rakastin joulua ja sitä tunnetta kun pukki tuli aina klo. 18.00. :heart:

Me ollaan varmaankin aika paljon tytön kanssa kahelleen kunhan talvi tulee, mies tekee talven auraushommia. nytkin kyllä ollaan.


mammaliinille tsemppiä että saisitte talon =) muistanko oikein, että oliko sinulla myös reuma? jos oli, niin miten onko alkanut oireilemaan? minulla alko synnytyksen jälkeen nivelet kipeytymään ja selkä+polvet+sormet on kaikista pahimmat. ensi kuussa on lääkäriin aika.

kääntyilystä meillä neiti ei kyl kääntyile vielä, ja kun pistää mahallaan, niin viihtyy max. 2 min ja alkaa kauhea huuto.

t. hosso ja alisa 2 kk 2vkoa 5 pvää :heart:
 
Heipsan!

Meillä oli eilen 2 kk neuvola, mitat 6240 g (4500 g) ja 61 cm (55 cm). Meillä on pulauteltu paljon suunnilleen viimeinen kuukausi ja tuntuu, että se vaan lisääntyy. Alussa poika kasvoi todella hyvin, ensimmäisen kuukauden aikana painoa tuli 1315 g, toisen kuukauden aikana vaan 425 g. Nyt oli tullut edellisestä käynnistä 13 päivässä 150 g ja se tuntuu jo kovin vähäiseltä, kun neuvolassa aluksi sanottiin, että sellainen keskiarvo olisi 125 g viikossa. Poika syö hyvin ja nyt meillä on vielä ollut oikein tiheän imun kausi menossa, mutta tuntuu, että kaikki mitä syödään tulee pihalle. Neuvolantätikään ei oikein osannut mitään ihmeellistä sanoa, mutta sanoi jututtavansa lääkäriä ja soittelee vielä mulle päin tänään.

Me mennään täysimetyksellä enkä kiinteiden alotusta oo vielä miettinyt ollenkaan. Varmaan näin ensikertalaisena ummikkona menen neuvolan ohjeiden mukaan, mutta on ollut hyvä lukea muidenkin mielipiteitä asiasta. Yötkin on mennyt jonkun aikaa yhdellä syötöllä, paisti nyt muutama viimeinen yö kun on muutenkin syöty normaalia enemmän. Jos yöt muuttuu pidemmän päälle tällaisiksi, niin sitten harkitsen ehkä muutakin kuin omaa maitoa, mutta sen näkee sitten.

Menkkoja mulla ei oo vielä alkanut, eikä oo ikäväkään, vastahan tässä jälkivuoto loppui joitain viikkoja sitten :D

Mitään kauhean säännöllistä rytmiä meillä ei ole kehittynyt, päivien alotus riippuu vähän siitä, onko pienellä masu kipeä, jolloin herätään aikasemmin itkeskelemään, tai sitten kuten tänään, nukuttiin syöttöjen välissä vielä kymmeneen asti. Sitten ollaan muutama tunti hereillä ja laitan pojan pihalle nukkumaan, missä uni voi maistua neljäkin tuntia. Ilta menee miten milloinkin, välillä vähän torkkuen, välillä hereillä koko illan, usein kuitenkin jossain määrin itkien. Usein kauppareissu ajoittuu iltaan kun mies tulee töistä ja automatkalla nukutaan, joskus kaupassakin. Nukkumaan poika saadaan usein vasta yhdentoista aikaan, joskus vähän myöhemminkin. Tuota nukkumaanmenoaikaa olisi mukava saada vähän aikaisemmaksi, joku oli maininnut saaneensa sitä muutettua, millähän konstilla? Vinkkejä otetaan vastaan :)

Meillä ei myöskään tuttia syödä ollenkaan. Sairaalassa sitä vielä syötiin vähän, mutta sen kanssa sai siellä usein sokerivettä, liekö sen takia nyt ei kelpaa, kun ei maistu millekään. Poika siis oli vastasyntyneiden teho-osastolla koko sairaalassaoloajan. Tuttipullo kyllä kelpaa, kun ollaan muutaman kerran annettu pumpattua maitoa. Vähän olen suunnitellut, ja neuvolassakin kehoittivat, että yritän opettaa sitä tuttia syömään, jos siitä saisi joskus apua itkuihin.

Nimiasia meillä vielä vähän auki, ollaan periaatteessa nimi jo päätetty, mutta mä vielä vähän epäröin, haluaisin ehkä sen nyt toiseksi nimeksi kaavaillun nimen ensimmäiseksi nimeksi, mutta ne nimet kuulostaa hassulta toisin päin, eli pitäisi miettiä uusi toinen nimi. Ristiäiset meillä on vasta kahden viikon päästä, johtuen osittain siitä, että mun päähän ei ensimmäiseen viiteen viikkoon mahtunut muuta kun vauvanhoitoa ja sitten rupesin lueskelemaan papereita ja huomasin, että ristiäiset kuuluisi pitää ennen kahden kuukauden ikää ja sitten ne meni näin pitkälle, vähän veljeni aikataulujen vuoksi, kun hänet halusin saada paikalle.

Nyt ryhdistäydyn ja rupean laittamaan vähän kotia kuntoo, pikkumies nukkuu pihalla. Mukavaa viikonloppua kaikille!

siili ja pikkumies 2 kk 1 pvä
 
ihan pakko tulla hehkuttamaan..Casper nukkuu päikkäreitä ja omassa sängyssään kaikenlisäksi mikä on todella harvinaista! :) ollut kyllä niin rankka viikko kun mies ollu yövuorossa, eli päivät nukkuu ja yöt sitten töissä eli tämä mamma saanut vähän makua siitä miltä tuntuisi olla yksinhuoltaja ja täytyy sanoa että nostan hattua niille äideille, jotka ovat jokapäivä yksin vauvan kanssa
 
Arvatkaapa olinko aamulla pikkasen onnessani. Meillä päätti poika vetästä sitten ilman ainuttakaan heräämistä tai tutin vaatimusta 9 ja puolen tunnin yöunet :) . Nukahti eilen illalla ysiltä ja heräs aamulla puoli seiskalta. Mulla itellä soitti kello ennen kuutta esikon koulun takia ja oli pakko käydä vielä kuuden aikaan tarkistamassa että hengittääkö vaavi enää kun nukkuu vaan. Oli niin hyvän tuulinen sitten kun heräs ja nälkänen :) . Oltiin melkein koko eilinen ulkona, että se tais vähän vaikuttaa hyviin yöuniin. Illallakin käytiin vielä lenkillä siskon kanssa ja Aleksi oli puolet siitä ajasta hereillä vaunuissa.

Nyt mies lähti ostaan Aleksin yksivuotiaalle serkulle synttärilahjaa ideaparkista. Pistin Aleksin niiden mukaan, kun itellä järkyttävä pääkipu ollu koko päivän :kieh: . Sinne lähti mummu ja pappakin, joten eiköhän ne siellä hienosti pärjää. Mies ei ole yksin kauheemmin Aleksin kanssa ollut liikenteessä, kotona kylläkin.

Nyt taidan mennä hetkeksi lepäileen kun vielä voin. Illalla otan hetken laatuaikaa esikon kanssa, mennään mun mummon asunnolle (hän itse on vanhainkodissa) pelaan lautapelejä ja syömään herkkuja. En ole yhtään kerinny oleen esikon kanssa kahdestaan ja sekin kuitenkin tarvii sitä huomiota.

hyvät päivänjatkot kaikille mammoille ja vauvoille (ja iseilleki)

salah ja Aleksi 2kk ja puolet päälle
 
Piiiitkästä aikaa täällä. Olen kokonaan jumiutunut Facebookin puolelle :D

Päivitin sentään profiiliin tytön kuvan :)

Eilen oli 3kk-neuvola. Rokote saatiin ja illalla pistettiin tytölle suppo varmuuden vuoksi vaikka ei ärtyisä ollutkaan. Yö menikin sitten tavalliseen tapaan rauhallisesti.
Painoa tytöllä on 5600g (3160) ja pituutta 60.4 (51). Hyvin siis kasvaa rintamaidolla, mikä on minulle tietysti erityisen ilahduttavaa että ei lisäruokaa tarvita :)
Rintaraivareita on ollut joinakin päivinä ihan hirveästi, mutta nähtävästi hän hyvin ruokaa on saanut silti :D
Kiinteiden aloituksesta en ole vielä päätöstä tehnyt että alotetaanko ne heti kuukauden kuluttua vai vasta myöhemmin. Ensi neuvolaan asti kuitenkin odotellaan ja jos paino edelleen nousee pelkällä maidolla hyvin, niin mikäs kiire niillä kiinteillä on. Puolen vuoden ikään tuskin kuitenkaan odotan...

Tällä viikolla tyttö nukkui eräs yö 7 tuntia putkeen! Minä nukuin niistä kuusi, ihanaa! Muuten heräilee öisin pari kertaa syömään.
Päivisin nukkuminen on mitä on, yleensä yhdet parin tunnin unet nukkuu ja sitten muuten vaan torkahtelee.

Meilläkin on tässä pieni kakkatauko meneillään, toissapäivänä on viimeeksi kakannut. Tähän asti on sen pari kertaa päivässä tehnyt kunnon satsit. Vähän ehkä tuntuu vaivaavan kun kakka ei tule, mutta onneksi pieruja sentään pöräyttelee :D

Tyttö on myös lähellä että kääntyy selältään masulleen :) Unissaan hän kyllä mahalleen pääsee kääntymään, sen olen kolmena yönä nyt todistanut... Muuten ei ihan mahalleen asti pääse vaan jää kyljelleen ähisemään, mutta ihan hilkulla on :)

Jahas, esikoinen heräsi....

Lilli ja Jade pian 3kk
 
Moikkelis pitkästä aikaa! En oo pariin viikkoon kirjoitellut, on ollut kaikkea muuta... Meidän koira hävisi viime viikon tiistaina ja sitä etsin 3 päivää, kunnes lehti-ilmoituksen perusteella löytyi kuolleena, oli ressukka jäänyt auton alle... :ashamed: :'( :'( Veti mielen todella matalalle, kun rakas ystävä on nyt poissa... onneksi oli sen verran siisti, että pystyttiin näyttää esikoiselle (3,5v) ja selittää kuolema, pidettiin pienet hautajaisetkin siellä metsässä. ainakin kerran esikoinen on leikeissään selvästi käsitellyt kuolemaa ja hautajaisia, vaikkei siitä muuten puhu.

Tää viikko ollaan sit oltu reissussa, 2 yötä mun äidillä ja 2 yötä anoppilassa. Reissu meni tosi hyvin. Matkat neiti nukkui ja perilläkin nukkui ja söi hyvin, seurusteli, hymyili - ja hurmasi kaikki :heart: . Alkuun vähän jännäsin, miten onnistuu syöminen ja nukkuminen vieraassa paikassa, kun serkkupojan ristiäisissä ei malttanut oikein syödä eikä nukkua.

Meillä on aika selkeä rytmi päivissä. Aamulla heräillään koko perhe joskus 8 maissa. Aamupalan jälkeen lähdetään ulos, yleensä silloin kävelemään/lenkkeilemään. Sitten päiväruoka ja vauva päikkäreille (nukkuu aamullakin kun ollaan ulkona). Kun herää päikkäreiltä (2-4t) syötän, vaihdan vaipan ja lähdetään uudelleen ulos, yleensä silloin vien esikoisen leikkimään puistoon ja vauva nukkuu taas. Ilta menee sitten seurustellessa ja kitistessä, itse en paljoa saa muuta tehtyä kun telkkaria tuijotettua vauva sylissä, mut onpa hyvä syy laiskotella :LOL: . Pitkien päikkäreiden aikana saa kuitenkin ihan hyvin tehtyä kotitöitä - jos ei mies oo niitä tehnyt :D , musta kun tuntuu, et se täällä tekee niitä enemmän kuin minä... :whistle: menee oma aika lasten kanssa touhutessa. Nukkumaan käydään joskus 22-24 maissa ja vauva syö kerran tai kaksi yössä.
Meillä ei esikoisella ollut oikein mitään rytmejä, oli huono nukkuja ja söi ihan koko ajan. Yöllä otti yhdet pidemmät unet, n.2 tuntia, muuten oli yhtä kitinää ja syömistä. Kakkosta oonkin monesti ihmetellyt, että näin helppoja vauvoja on olemassa!!! Tää on aina niin tyytyväinen kaikkeen, itkee vain nälkää tai kakkavaippaa, muuten nukkuu tai hymyilee :) .

Ehkäisyä ei olla vielä käytetty, kun ei oo (onneks) ollut menkkoja. Välillä kyllä ollut mahassa sellainen tunne, et menkat alkais. Viimeeks meni 4kk synnytyksestä, vaikka oli täysimetyksellä, ja vauva söi tosi tiheään. Nyt neiti syö paljon harvemmin ja vähemmän aikaa kerralla, joten saas nähä, millon menkat tulee. Tuli tossa miehelleki vitsailtua, et jospa ne mahan tuntemukset onki ollu oviksia, ollaan meinaan puuhailtu niinäkin päivinä :LOL: Vaikka välillä on vauvakuumetta, en haluis seuraavaa lasta kuitenkaan vielä ihan ensi vuoden aikana... mutta kuten nää 2 ekaakin, eiköhän se 3. ja 4. (ja 5. ja monta näitä sitten lopulta tuleekin, tai tuleeko yhtään lisää?) tule sitten kun ei sitä osata itse niin odottaa. Esikoinen on vähän "hups" lapsi ja kakkonen sai alkunsa kun oltiin jo luovuttu toivosta, et meillä nyt ikinä tärppää... oli vielä toiseen maahan muutto ym. "pientä" stressiä siinä!

Soseita tai kiinteitä en oo vielä suunnitellut aloittavani. Tai tavallaan jo kaihoisat fiilikset, että "kohta" neiti niitä rupeaa syömään... täysimetys on niin kivaa ja helppoa ja jotenkin tulee tunne, että kun vauva saa kiinteitä, se jo kohta kävelee. Vielä tää on niin ihana ja suloinen pikku-sylivauva :heart: , ei vielä osaa juuri mitään muuta kuin hymyillä ja pitää päätään koholla. Ei edes yritä kääntyillä tms. mitä muut ootte kertoneet, mut toisaalta, neiti syntyi vasta syyskuun puolella, kun osan vauvat syntyi jo heinäkuussa. Pysyis vaan vielä piiiiiiitkään äidin pikku mussuna :heart: vaikka eiköhän nää oo sitä vielä 60-vuotiainakin kun ite oon se 85v mummeli :)

Nyt vaipan vaihtoon.

Hemuli ja neiti 8 viikkoa
 
Soseista vielä...Itse olin maininnut, että aloitan suht ajoissa, tarkoitin 3-4kk iästä alkaen. Olen hyvin imetyksen kannalla ja ehdottomasti se on pääasiallinen ravinto, mutta tarkoitinkin maistattamista, ihan tilkkoja kerrallaan. Mulla onkin vähän päivästaisia kokemuksia kuin jollaikin muulla oli, mulla taas ollut, että lapsi ei alkais ottaa kiinteitä ja sitten on sitä lusikkaa paria antanut kuukausitolkulla. Ei todellakaan yöt siitä rauhoittunut tai muuta. Ajattelisin, että jos menis useita kuukausia, ennen kuin saa muutaman lusikan menemään, ettei menis pelkäks maitoiluks lähelle yhtä ikävuotta. Oma vähtinsä on noiden kiinteiden aloittamisessa, helpompaa tämä imettäminen on.
 

Yhteistyössä