~~Elorakkaat Toukokuussa~~

Hemari Voi sun pientä. Vie vaan herkästi sinne lääkäriin, se kuivuminen tapahtuu pinillä niin nopeasti. Nestettä pitäisi mennä 10kg painavalle 10dl vuorokaudessa ja 20kg painavalle 15dl. Kuivumisen merkkejähän on just valkoinen kieli, hengitys haisee asetonille ja käden ihoa jos kevyesti nipistää niin jää koholle. Pieniä otetaan osastolle tiputukseen aika nopeasti.

Me käytiin tuon 7v kans taas lääkärissä, kuuri korvatulehdukseen loppui su ja nyt ollu taas kuumetta ja korva kipeä, uus kuuri tuli vahvempaa lääkettä...

tervetuloa mukaan minde85 :wave:
 
Kiitos kaikille tuplaratasgallupiin vastanneista. Ongelma vain paheni ku sain naapurilta kokeiltavaksi hyväksi kehutut emmaljungan rattaat. Kokeilin 1,5 vuotiasta hoikkaa poikaani tuuliasussa kyytiin ja rinnalla vaunukoppa niin ahastahan tuossa on ja pojan toinen käsi menee koko ajan vaunukopan päälle, mitä se mahtuvuus sitten on toppapuvussa. Pitäsköhän harkita sittenkin peräkkäin istuttavia vai mitenkä :O

Voimia Blancolle ja muille lepäilille, itselläni vähä toinen meininkin, olen just lähdössä spinningiin =) Mulla tuli suolaisen mässyttelystä vapulta heti toista kiloa lisää elopainoa yhdessä päivässä, pkele että kyllä kaikki jää kroppaan.

Hoitopöytä on juuri kyseinen esillä ollut ikean hoitopöytä ja erittäin tukeva ja hyvä, tosin laatikoston pohja välillä menee kuperalle jos on täynnä vaatteita.

Mitähän muuta mun piti mainita, en nyt muista enää
t schnappy 24+5
 
Heips kaikille!

Olen uusi kirjoittelija mutta seurannut ketjua jo pitkään. Meille siis toinen tulossa, nyt menossa 27+1 viikot. Toinen poika tulossa, jo rakenneultrassa selvisi ja useampaan kertaan nyt ultrailtu niin aika selvästi on näkynyt.

Nyt ajattelin vihdoin kirjottaa kun huomasin että blanco oli joutunut sairaalaan pötköttelemään. Mä olen tällä hetkellä kotilevossa, mutta 2,5 viikkoa vietin sairaalassa huilaamassa. Kaikki lähti liikkeelle siitä kun 24+3 viikolla huomasin pientä veristä vuotoa ja pääsin keskussairaalaan tarkastukseen jossa huomattiin että kohdunkaulaa jäljellä n. 2cm, kohdunsuu pehmentynyt ja kohdun sisäsuulle muodostui tunneloitumista eli sisäsuu avautui jonkin verran. Kun vauvan päätä painettiin nioin avautuminen lisääntyi. Otettiin sit heti mut osastolle ja vuodelepoon, vessassa sain vielä käydä ja ruuat hakea itse. Sitten 24+6 tutkittiin uudelleen ja tilanne edelleen sama ja koska alapäässä tuntui paineen tunnetta, laitettiin supistuksia estävä tippa ja annettiin kans eka annos tota kortisonia. Sitten lähdettiinkin viemään ambulanssilla yliopistosairaalaan jossa paremmat valmiudet hoitaa keskosta jos sattuu syntymään. Siellä sain antibioottia ja tosiaan täysi vuodelepo, ainoastaan vessaan sai mennä ja pikaisesti suihkuun. Paniikki oli tietysti kauhea kun vauva kuitenkin tosi pieni. Siellä osastolla sit pötköttelin melkein 2 viikkoa ja siirsivät takas keskussairaalaan kun tilanne oli rauhottunut niin että kohdunkaulaa 3cm ja tunneloituminen pienentynyt. Lepo teki siis tehtävänsä. Nyt makailen siis kotona vuodelevossa ja parin viikon päästä tarkastus äitipolilla. Pelottava tilanne kaiken kaikkiaan ja siksi halusin nyt kirjotella ja toivotella blancolle tsemppiä makoiluun ja toivoa siis tilanteen rauhottumiseen on. Ei siis välttämättä tarkoita sairaalassa oloa koko loppuajalle vaikka sitä mullekin aluksi puhuttiin. Tilanteet on niin erilaisia eikä koskaan voi tietää miten kukin reagoi. Toivottavasti lääkitys auttaa ja lepo saa kohdunsuun tilanteen rauhottumaan ettei ainakaan vielä tässä vaiheessa menis huonommaksi. Vauvalla tosin on jo hyvät mahdollisuudet vaikka syntyisikin mutta mahassa tietysti paras paikka pienelle vielä. Jos haluat blanco kirjotella vaikka yksityisviestiä niin vastailen mielelläni ja yritän parhaani mukaan kertoilla omia kokemuksia.

Mut vois lisätä listalle eli Olivia 27v 2 lapsi K-SKS poikalupaus
 
Tervetuloa Olivia! Pakko kirjottaa heti sulle ku huomasin et oot Keski-Suomesta ja kiva kuulla että tilanne sulla on parantunut.. Ja lähinnä kiva kuulla, että pääsit vielä yliopistollisesta kotiinkin, vaikka viikkoja alle 30.. Mulle väläyteltiin just viime viikolla osastolla ollessa supistusten takia, että käsky Kyssiin voi käydä nopeastikin ja siellä pitäisi sitten olla "loppuun asti" tai kun tuo n.30 viikkoa tulee täyteen.. Mut kiva tosiaan kuulla ettei se oikeasti aina ole niin.. :) Mulla tilanne parantunu ja nyt oon taas ihan kotosalla ja yritän saada viikkoja kasaan.. Täysiaikaiseksi tämä lapsi tämän hetkisestä hyvästä tilanteensa huolimatta tuskin kuitenkaan menee, esikoinenkin on keskonen.. Joka viikko on siis plussaa :)
 
Tervetuloa uudet!

Omaa napaa, mistäs aloittaisi... Mulla on niin voimaton olo. Kävin tänään juttelemassa mun tilanteesta (parisuhdekuviot + tän masennuksen takia nousee pintaan kaikki vanhatkin ongelmat) jonkun hoitsun kanssa kun VIHDOIN sain ajan. Kiroon tän systeemin kun apua ei saa sillon ku tarvii vaan joskus hamassa tulevaisuudessa puolen vuoden kuluttua (koskee kaikkea, mm. jutteluapu, lääkäriaika, hammaslääkäri). Pomo utelee menenkö töihin reilun viikon kuluttua vai en. Ehkä, ehkä en, ei voi tietää mikä on olo silloin. Jos meen niin saan sitten unohtaa kaikki jutustelutuokiot kun ei meidän töistä pysty olemaan pois. Eli se siitä avun saamisesta sitten, muutenkin oon saanut taistella että pääsen yleensäkään mihinkään juttelemaan ja kun nyt pääsen niin se on kerran viikossa vaan ja tietty keskellä päivää. En haluaisi lopettaa, pakkohan mut on kuntoon saada ja vauvakin kärsii kun oon niin masentunut kokoajan. Mua stressaa sekin mitä kaikkea tää mun stressi saa aikaseks masuasukille kun kovasti varoitellaan että vauva kärsii myöhemmin elämässään... Mun kesäloma-aika on kuulemma päätetty, lomailen ennen mammaloman alkua vaikka toivoin ihan muuta. Perehdyin vähän Kelan sairauspäivärahakuvioihinkin, ja mulle jäis sairasloma-ajalta vuokran jälkeen 300 euroa kouraan /kk - jos ne nyt yleensä edes myöntää sitä kun sekin on kai mahdollista ettei ne myönnä jos on "väärä diagnoosi". No, joka tapauksessa en siis pysty jatkamaan sairaslomaa vaikka tarvetta olisi, ei mulla oo varaa. Sossusta en tuu saamaan mitään lyhytaikaistakaan tukea kun on tilillä rahaa. Ei muuta kuin säästötilit käyttöön, oonkin säästänyt just sitä varten että saan ostettua ruokaa pöytään ja maksettua laskut... Perkele. Mua stressaa jo valmiiks millä me eletään syksyllä sitten kun palkallinen mammaloma loppuu, pitää kai ostaa kaapit täyteen makaronia. Kaiken kukkuraks meidän parisuhde taitaa nyt olla katkolla. Uusi kämppä pitäis silti etsiä, mutta mistä, ja millä kokoonpanolla me sinne lopulta muutetaan (vaikuttaa paljon siihen kannattaako hakea 70 vai 90 neliöistä asuntoa että saa asumistuet maksimina). Ja sit vielä muutama muu pikkujuttu...

Mä hajoon tähän stressiin. Fiksut väittävät että asioilla on tapana järjestyä. Siihen kun jaksaisi uskoa, edes pienen hetken joka päivä...

Onneks pikkunen sentään potkiskelee vähän enemmän kuin aiemmin. Pitänee taas vähän rauhoittua ja mennä mahan viereen pötköttelemään ja potkuja odottelemaan. Eilen oli maha niin pinkeenä, oliskohan suppareita tai mitä lie.

Sammeli & Sintti 23+5 (ja pussillinen karkkia lohturuokana, ei tee hyvää meille kummallekaan)
 
Blanco, voimia makoiluun!:hug:

Koralli, voi itku miten tympee lääkäri. Ihana asenne sulla kyllä, koita pitää tuo. Eihän mikään ole varmaa, voi olla vaan muuten pienempi kuten Hyppy sanoi. Tsemppiä! :hug:

Myös okaasanille voimia... :flower:

( . ) Täälläkin sitten jäätiin sairaslomalle, ainakin nyt ensi viikon loppuun, ja katotaan sitten tilannetta uudelleen. :headwall: Sen verran tuskaisia nuo supistukset nyt on ja piinaavat yöt läpeensä. Kun nyt 3 lääkäriä ovat sitä mulle suositelleet, pakko uskoa. Oli viime yö kyllä jo sen verran kamala, että ei kiitos enää tämmöstä. Lopulta nukahdin klo 5.00 vaan herätäkseni 6.30.. Toivottavasti nyt levolla rauhoittuisi tilanne....:'(

Huikkis, onneksi paikat olivat kiinni! Toivotaan,ettei tollaisia öitä enää...

Hemari, toivotaan että tyttö pian paranee! :heart:

Kirppiina ja muru 27+2
 
Kirppiina, kuulostaa kyllä tosiaan siltä, että ihan syystä jäät saikulle.. Ja tosiaan kuten varmaan tiiät, se että öisin supistelee ja koskee on jotenki henkisest ihan kamalaa.. Väsyneenä ja yöllä asiat vielä tuntuvat sata kertaa pahemmilta kuin ovat, siis henkisesti.. Yöllä ajattelin et lähen heti näytille, aamulla ku helpotti niin en meinannut edes soittaa mihinkään mut onneks soitin ja kävin ni sai huolen ainaki hetkeks pois.. Toivotaa, että sulla lepo auttaa.
 
Helou pitkästä aikaa :wave:

Tänään oli ultra jälleen ja nyt ei jäänyt epäilystäkään..mulle voi päivittää tyttölupauksen On se jännää saada typy kahden pojan vesselin jälkeen. Painoarvio oli 940 g.

Tuplarattaista olette puhuneet. Mä olen katellu Carena douple swingejä ja kokeiltiinkin liikkeessä niitä ja hyviltä vaikuttivat. Mutta jos jollain kokemusta niistä niin olisi kiva kuulla.

Teelikki ja typy 26+0
 
Voi Sammeli kun sun tilanne kuulostaa inhottavalta. Jos vaan mahdollista niin jäät sairaslomalle vielä, että saat itsesi kuntoon. Koita olla stressaamatta ainakin sitä että mitä stressi aiheuttaa vauvalle, hänellä on varmasti kaikki hyvin. Nyt keskityt itseesi ja siihen että jaksat. Raha-asiat on niin perseestä kun niistä on stressiä. Mä oon ihan varma että asiat järjestyy vaikka nyt ei tunnu siltä.

Tervetuloa uusille! :wave:

Hoitopöytä meille tulee taas Ikeasta, sellainen 25 euroa maksava. Siihen on tallessa korit alle johon tulee sit rasvat ja vaipat ja pyyhkeet. Uuden alustan käyn myös ostamassa. Vaatteet meillä ei ole samassa kun pöytä tulee kylppäriin niin on lähellä lavuaaria.

Päksäkkä 27+5:heart:
 
voi sammeli, ja kaikki muutkin, mutta nyt ihan sammelille kirjotan..

tiiän niin tunteen. raha-asiat on ihan e:n peestä!!!

mä otin tän "uuden" asuntomme eli 83 neliötä ihan heitosta.
tässä siis ollaan kirjoilla minä ja nuorimmainen 3 v. mun isommathan on mulla puolet kuusta mutta kirjoilla isällään. tällä hetkellä en saa täyttä asumistukea vaikka muuten siihen tulojen puolesta oisin oikeutettu, johtuen tuosta neliömäärästä. vauvan synnyttyä saan koko vuokralle tuen. kahdelle hengelle tuo tuki tulee ainakin täällä 62 neliötä ja 3:lle sitte 90 neliöstä. laskin että nää viimiset kuukauet sinnittelen ja pärjään.laita mulle yv:tä jos tuntuu... niin samanmoiselta meän tilanteet vaikuttaa... tsemppiä!!!

myyden ja + jotain 25 ??
 
Pikaisesti tulin vielä Sammelille voimahalit antamaan :hug: Niin pieniltä ja tyhmiltä tuntuu nyt omat ongelmat, että hävettää se eilinen tilityskin omista työjutuista :ashamed:

Itelläkin ollu niin monta kertaa tunne viimesen puolen vuoden aikana , että kaikki kaatuu päälle ja missään ei miään mieltä. :( Mutta päivä kerrallaan se on vain mentävä. Meidän tilanteet tietenkin täysin erilaiset, itellä kuitenkin "vain" painimista surun, vihan ja ikävän kanssa.

Paljon jaksamisia sinne, ja vaikka tämä niin hirveä klisee onkin, niin kyllä ne asiat luttaantuu, tavalla tai toisella, enemmin tai myöhemmin.

Voimia! :heart:
 
Tervetuloa uudet ! :flower:

Sammeli - :hug: ..Mä stressaan myös todella paljon, kaikista pienistäkin asioista ja sit tulee mietittyä myös kuinkahan stressaantunut tämä tuleva vauva tulee olemaan kun syntyy ym..

Monella täällä tuntuu olevan huolia ja murheita, toivotaan että asiat järjestyisi ja kaikki sais nauttia rauhassa loppuraskaudesta!

Tuleeko muilla verta nenästä ? Mulla tulee päivittäin, ei valumalla mutta aina kun niistää, aamullakin tuli ihan pieniä "veri hyytymiä".. Johtuuko se siitä että lima kalvot on niin kuivat, vai siitä että mun HB on niin alhainen ? ( 3vk sit neuvolas olil huikeat 96 )

Majj & 25+3
 
Eea
Sammelille paljon voimia!! Raskausaika itsessään on jo melkoista tunteiden myllerrystä, eikä siihen lisäksi kaipaisi enää minkäänlaista ylimääräistä huolta tai murhetta. Onneksi on olemassa tällainen paikka, jossa kaikki voivat purkaa murheitaan ja tuntojaan. Oli ne sitten isoja tai pieniä.

Kaikki uudet tervetuloa! Meitä alkaa olla jo aikamoinen joukko. :wave:

Täällä poksutaan taas! Eea & Urkki 24+0
 
Tervetuloa uusille meitähän on jo paljon! :)

Sammeli Tiedän tasan miltä tuntuu painia raha-asioiden kanssa. :hug: Minäkään en saa asumiseen tukea, neliöiden vuoksi.. meillä on kolmio siis ja neliöitä alle 70. Mutta en saa, toivottavasti saan sittten syksyllä kun vauva syntyy! Ja mua hävettääkin miten meiän raha asiat on.. tilit on nollilla, molemmilla.. ite oon sairaslomalla ollu paljon joten palkkakin sen mukainen.. mies on töissä mutta ei lohduta kun kaikki rahat menee laskuihin. Toivotaan että ne asiat lähtisi järjestymään! :heart: Voimia!

Stressaamisesta.. Silloin ku odoteltiin punktion tuloksia niin stressaaminen oli kamalinta. En ikinä oo stressannu mitään niin paljon! vaikka luonteeltani oon semmonen että pienetkin asiat saa stressaamaan, mutta se aika ja ne tulosten odottelut.. en halua takaisin sellaista enään. Nyt tuntuu että osaan jopa nauttia tästä raskaudesta, eikä tule murehdittua pienimpiä asioita.. :)

Omaa napaa..

mulla on J Ä R K Y T T Ä V Ä hammaslääkäripelko! viikko hammaslääkäriin ja mua pelottaa. Ihan kamalaa, mulla on niin iso reikä tuolla hampaassa että pelkään että ne repii sen irti. :$ mutta onneksi siellä ei yleensä kauaa kestä, saisimpa sen puudutuksen!

Pikkupikkuvaatteita on tullut osteltua jo aika runsaasti! :D pitäs varmaan kohta kahtoa että mitä me oikeesti tarvitaan, kun nuo on ollu heräteostoja lähinnä.. ja mihin ihmeeseen laitan nuo vaatteet, tuntuu että tila loppuu kesken. :kieh:

Mutta nyt kaffeeta kitusiin!

Hyppy ja muru 25+6
 
Huomenta!

Taisi tulla sairasloma kuitenkin tosiaan tarpeeseen, heräsin "aamulla" klo 11.30, jonkin verran taitaa olla univelkaa ja levontarvetta. Edelleen kovin väsynyt olo ja taidan tästä ihan kohta lähteä taas päiväunille. Positiivista se, ettei viime yönä supistellut yhtään, unta kyllä rikkoi se kun esikoinen heräsi itkemään ja piti hakea keskellä yötä viereen. Kiitos tsempeistä, erityisesti Huikkis ja voimia sinne samanlaiseen tilanteeseen :hug:

Majj, mullakin tulee verta nenästä helposti, aina aamuisin niistän veriklönttejä. Hb oli eilen neuvolassa 125 eli ihan hyvä, raskaus siis varmaan kuivattaa vaan nenän limakalvoja, kuten Huikkis sanoikin.

Kirppiina ja muru 27+3
 
Hyppy Kyllähän puudutuksen saa raskausaikana =) Kerro sille lääkärille siitä pelosta, vois suhtautua vähän erilailla. Mä oon kans jo kaks kertaa käyny nyt keväällä.

Eipä auta ku lähtee tänään käymään apteekissa. Näkyy 2 viikon antibioottikuuri jotain vaikuttavan, mulla on tullu siitä nyt sit hiivatulehdus :ashamed: Kutittaa ja polttaa ja supistuksia tulee jonkin verran, mut ei ne satu onneks. Hyi yäk! Huomenna loppus se antibiootti...
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

On taas tovi vierähtänyt enkä oo päässy kirjottelemaan kuulumisia. Lukemassa oon kyllä käynyt, mutta kun en oo samantien jäänyt kirjottamaan niin se on sitten aika päässyt venähtämään.

Tervetuloa uusille ja Blancolle voimia köllöttelyyn, mie olin viime raskaudesta viikon sairaalassa ja sitten 4 viikkoo kotona vaakatasossa. Sitten jo lääkäri oli sitä mieltä että jos tulee niin on tullakseen, viikon 36 jälkeen siis. Mie yritän lepäillä mahdollisimman paljon nyt sairaslomalla ollessa ja hyvin olen onnistunut saamaan nuo supistukset loitolle...tai sitten ne on sellasia joita en huomaa. Pitää vaan yrittää saada lisää sairaslomaa että saa rauhassa loikoilla supparit pois :whistle:

Yritin tänään päästä hoitamaan noita paperiasioita, mutta eihän meiän kylällä tietenkään oo virastot auki kun vasta alkuviikosta :headwall: Joten jääpi nyt roikkumaan...sain sentäs vietyä nyt sen äitiyspakkaushakemuksen sinne Kelan laatikkoon. Samalla paprulla en nyt sitten sitä raha-anomusta laittanut, kun en oikeesti tiiä millon jään "lomalle"...en haluis sitä varhennettua vaan kai se on pakko jos ei lääkäri anna sairaslomaa enempää...

Mie olen jo monena yönä käyny synnyttämässä :ashamed: ja oon kyllä huomannu, että se synnytyspelko alkaa nostamaan päätään. Pitää ottaa tuo puheeks ens viikolla kun käyn sairaalassa. Edellinen synnytys ei oikeesti ollut mitenkään kauhea, joten mistä tää oikein kumpuaa :confused:

Tottis ja napero 24+3

Muoks. jospa nyt kuitenkin oltais vielä viikoilla 24 eikä 34 :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Totinen torvensoittaja mä olen miettinyt että se synnytys jännittää varmaan sen takia nyt enemmän kuin esikoista odottaessa kun ei yhtään silloin tiennyt mitä on tulossa. Mä en ainakaan ollut miettinyt muuta kuin että haluan epiduraalin ja muuten saa mennä omalla painollaan. Mä en esikoista odottaessa lukenut kauheesti mitään synnytyksestä, täältä vaan synnytystarinoita ja mulle ei ainakaan tehty minkäänlaista suunnitelmaa tai kyselty toiveita. Turhahan sitä synnytystä on muuten mun mielestä hirveesti suunnitella kun eihän siitä tiedä miten se menee kun vasta kun on tosi kyseessä. =)

Mä oon niin väsynyt ettei tosikaan. Mä en tajua tätä! Oikein itseäkin harmittaa. :(

Päksäkkä 27+6:heart:
 
Kiitos jälleen kaikille voimaannuttavista toivotuksista ja sanoista! :heart: Ja kiitos etenkin Olivialle rohkaisevista kokemuksista ja jaksamista sinullekin sinne kotipetiin. :hug:

Paljon on muillakin tässä pinossa huolia ja murheita ja kovasti teille kaikille toivon voimia ja jaksamista eteenpäin! Erityishalaukset Sammelille vaikeassa tilanteessasi. :hug:

Täällä tilanne vaihtelee eli eilen oli suhteellisen rauhallinen päivä supistusten suhteen, mutta tänään jälleen on supistellut napakastikin ja olen saanut estolääkitystä sekä piikillä että tablettina. Pelottaa tietysti se, että siirtävät minut täältä Mikkelistä Kuopioon eli kauas miehestä ja lapsista. Tänään oli se tyttären karsastusleikkaus ja kyllä äidin sydäntä raastaa, kun ei pystynyt olemaan lapsensa tukena siellä. Viimeisin tieto on, että tytär siirrettiin klo 13.30 heräämöön, mutta sen jälkeen ei ole mies vielä mitään ilmoitellut. Täytyy seuraavaksi sinne pirauttaa.

Raitis taisi kysellä aiemmin lastenhoidollisista jutuista eli onhan niissä sumplimista... Nyt mies otti tähän alkuun viikon kesälomaa ja ensi viikolla hänen isänsä tulee meille Ruotsista avuksi.

Nyt ei jaksa näin kyljellään ja yhdellä kädellä enempää kirjoittaa. Päivä kerrallaan täällä siis mennään.

Blanco + Öttiäinen 26+3
 
Voi Koralli Tiedän kyllä miltä susta tuntuu elää epävarmuudessa, ja varsinkin kun on ollu noin paska lääkäri! (niinku meilläki oli, se vaan sai pahanmielen aikaan.. ) itekkää en meinannu pystyy kysymään mitään siltä lääkäriltä ku itku kurkussa olin sen sanoista. :hug: Mutta, menikö mulla jotain ohi vai oliko teillä rakenneultra ok? reisiluun mitta? Koska, jos se olisi vain lakimitaltaan pieni, niin eihän se kerro mitään. Voi olla pieni vauva, tai periytyy suvusta? onko teillä "pienipäisiä" suvussa? :heart: Yritin selata tekstii taaksepäin mutta en löytäny missä oisit kirjottanu, (laiska oon, en varmaan selannu tarpeeks kauas..) :heart:
Kiitos Hyppy! (Ja kaikki muutkin, kiitos, ootte ihania!) :heart: Rakenneultrassa kätilö epäili hetken onko lapsivettä tarpeeksi, mutta en saanu seurantaultraa kumminkaan. Lisäksi kätilö sanoi, että lakimitta on pieni. Reisimitta oli ok. Sikiö vastasi 6pv pienempää. Googlettelin kotona tuota lakimittaa ja se tuntu aika pieneltä. Tekayn sivuilla on se laskuri ja lukema ei ollut käyrillä. (rv 19+6 ja bdp 38,7mm)

Nyt maanantain ultrassa lapsivettä siis oli ok. Reisimitta ok. Päänympärys ihan normaalin alarajalla. Lakimittaa ei saanu käyrille lainkaan vaikka kuinka mittas, eli sen alle jäi. (rv 25+5 ja bdp 57mm) Sikiö vastasi nyt 1vkoa 4pv pienempää. Paino oli 684g, normipaino mutta siellä alarajoilla.

Mulla on noilla mun pojilla kummallaki reilun kokoinen pää. Samoin mun miehellä, mulla on ihan normikokoinen pallopää :) Mun toisella veljellä on ehkä kapea pää nyt ku ajattelen, ehkä tyttö olisi tullut häneen. :confused:

Googlettelin lisää ja vaikuttaisi kyllä siltä, että jos päänympärys on normaali niin silloin ei pitäs liikaa tuijottaa lakimittaan, vaan se viittais pään muotoon (kapea). Tämän käsityksen sain. Mutta en tiedä sitten. Ei kai kukaan tässä vaiheessa voi ennustaa, voiko olla kyse esim. downista, kun kerran kromosomitutkimusta ei ole tehty. Tuo maanantain ultralääkäri muuten kysy, olisinko mennyt punktioon, jos sitä mulle olisi rakenneultran jälkeen tarjottu...pisti vähä miettimään, miksi tuota kysyi..Hyvä kumminkin että OYS:issa on tuo kontrolli täs kuukauden sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä