~~Elorakkaat Toukokuussa~~

Lääkärineuvoloita on mullakin kolme, parinviikonpäästä olisi sitten se keskiraskauden lääkäri, saapi kattoa onko supistukset saanut "tuhoa" aikaan vain onko nämä samaa sarjaa kuopuksen suppareiden kanssa

Nimiä pitäs alkaa miettiä kun haluan hätäkastelupaan ihan "oikeat" nimet eli ne mitkä lapselle sitten annettais muutenkin ja tuo hätäkastelupa pitää viedä tuonne lääkäri neuvolaan eli pariviikkoa olis enää armonaikaa..

Blanco Hyvä että sulla alkaa edes sen verran helpottaa että pääset kotiin. KOtona on kuitenkin aina mukavampi maata kuin sairaalassa.
 
Heippa kaikille.

Tänään kävin sokerirasituksessa ja olipa tosi inhottavaa olla juomatta, syömättä menee niinkin mutta vettä oli ikävä.. : / Jopa se sokeriliemi oli aivan taivaallista siihen janoon :D
Vauvakin oli ihmeen hiljainen, kun nälissään piti molempien olla. Nyt se testi on kuitenkin ohi ja syönti jatkuu :popcorn:
Tuloksia en saanut vielä mutta eiköhän ne huomenna ole valmiit ja vielä kun saisi sen neuvolan vastaamaan puhelimeen niin hyvä olis. Neuvolaan on vissiin tullu jonkinlaiset puhelin ajat, kun ei sinne niin vaan enään pääse soittamalla.

Nimistä Meidän neidille on nimi ollut valmiina jo ihan alusta lähtien ja minä olen kaikkien nimet saanut päättää ennestäänkin :D miehelle on ne kelvannut oikein hyvin.
Olen kysellyt miehen mielipiteen tietenkin nimiin. Tässä raskaudessa poikien nimiin kyllä kahteen tuli kieltävä vastaus mutta onneksi siis tyttö tulossa niin ei tarvinnu alkaa enempää kinaamaan poikien nimistä.

Paino ja maha Painoa on tullut n. 9kg. Mulla tuota muuta pintaa on kyllä aika rutkasti ja vauvamaha jossain tuolla piileksii. SF-mitta oli minusta aika pieni rv 25+1 22cm, kun olen aiemmista raskauksista samoilla viikoilla saanut sf-mitaksi 24-25cm..
Nyt vasta on ihmiset alkaneet kyselemään, että onkos vauva tulossa eli ihan heti tämä ei raskausmahalta näytä mutta halusinkin mahdollisismman pitkään olla kertomatta kenellekään tulokkaasta.

Tarvikelistaa

Nyt meillä on...
Turvakaukalo
Pinnasänky, verhokatos, pinnasuoja, patja, petari
Hoitopöytä
Emmaljungan yhdistelmät 2v vanhat
Emmaljungan sisrusrattaat
Kantokassi, amme, ammejalat, sitteri ym.. odottavat varattuina liikkeessä
Vaatteet haettiin eilen varaston uumenista
Kantoliina
Itkuhälytin
Harsoja paljon
äitiyspakkaus otetaan
ja saattaa jotain nyt unohtua mainita... :confused:

Vielä hankkimatta minulle ja vauvalle...
Pulloja varuiksi 1-2kpl
Uudet imetysliivit
liivinsuojat
bebanhen-voide
Ceridal-öljy
D-tipat (ei saada neuvolasta)
Rela-tipat
Vanupuikkoja napatyngän puhdistukseen
Rintapumppu (pakko ostaa jo uusi, kun edellinen meni rikki)
Vaippoja 2-4kg ja 3-6kg
Isoja ja pieniä siteitä
Imetyspaitoja vielä 2-3kpl
Suolatippoja
Talkki, rasvaa, kylpyöljy
jne...
Huh.. :rolleyes: paljon on vielä hankittavaa


Pieni Tähtönen ja Martta 27+1
 
Heipsan!

Aivan ihania kuvia mammy :heart:

Lääkärineuvoloita täällä on se yks, mut mulla ei oo nyt sitäkään kun eivät polilla halua että kukaan "turhaan" ronklaa mun alapäätä kun kuitenkin ramppaan tuolla sairaalassa lääkärillä.. Meen sit vaan silloin käymään terkkarilla ku ois lääkäri ollu.. Periatteessa mun ei tarvis neuvolassakaan käydä kun polilla kattovat kans aina pissan ja paineet jne mutta haluun kuitenkin käydä siellä pääsee henkistä puolta purkamaan, sairaalassa on kuitenki aina niin "toimenpidepainotteista"..

Painosta on taas jutusteltu.. Mua itteäni vähän ihmetyttää kun mulla on nyt paino pudonnu tänä aikana ku oon vaan makoillu :O Mulla ei oo nyt tullu painoa ku 2,5kg alusta ja oon kuitenki ihan normaalipainoinen, eli sais sitä painoa tulla kyllä.. Tosin mä nyt oon osaa teistä monta viikkoa jäljessä, että ehkäpä sitä painoa alkaa tässä kertyä :) Mut onneks vauva kasvaa hyvin, se on pääasia :)

Blanco, mua ihan pistää vihaks tollanen, että yks lääkäri sanoo yhtä ja toinen toista! Itsekin sitä mietin, että jos yks lääkäri on huolissaan ja toinen ei, niin kyllä mua silti itseäni huolestuttaa kun linja ei oo sama.. (näinhän mullakin oli..) Ja jos noi sun supistukset ois kaikki normaaleja niin miks tosiaan ne joudutaan lopettamaan piikillä (ihan ku mäki täällä itseäni piikittäisin aina ku supistaa..) ja muutenki miks oisit siellä jo viikon maannu.. :confused: Tuntuu kyllä ihan käsittämättömältä toi tilanne.. Toivottavasti kuitenki se kotiuttava lääkäri nyt sitten on oikeassa ja pärjäät kotona, tottakai sitä ennemmin kotona on (vaikka välillä mua ainakin pelottaa olla täällä yksin jos jotain sattuukin, otan suunnilleen vessaanki aina kännykän mukaan!) :) Toivotaan, että kaikki menee hyvin :heart: Ja mullekin tosiaan puhuttiin ensin Kuopioon lähdöstä ja sitten pääsinkin kotiin.. :stick: Ja nyt sit yhtäkkiä kontrolli vast 3 viikon päästä.. On tää sekavaa!

Nyt ei jaksa enempää ku taas supistelee :(
 
Heipat kaikille ja tervetuloa uusille :wave:

Olen yrittänyt nauttia näistä aurinkoisista päivistä, ennenkuin taas loppuu. Nukkuminen on edelleen ajoittain tukalaa ja varmaan vaan pahenee loppua kohden. Viimepäivinä olen huomannut myös töissä, että istuminen pitkiä aikoja alkaa olla tuskallista. Tänäänkin tuntui että vartin välein pitää nousta ylös, tuntuu siis tuolla alaselässä. Mietin sitä tukivyötä, olikos siinä joku juttu että pitkiä aikoja istuessa se painaa laskimoita tms. ettei sen takia suositella sellaiseen? : /. Varmaan on sitten sairasloman haku edessä, mutta enpä aio kyllä turhaan kärsiä töiden takia.

Lääkärineuvoloita on täällä ollut tähän mennessä kaksi, viikoilla 14 ja 27. Varmaan loppuraskaudessa on sitten kolmas. Seuraava neuvola on kesäkuun alussa ja sen jälkeen kuulemma käyntejä alkaa olemaan tiheämmin. Jänskättää vaan noi kesäajat, toivottavasti oma neuvola on auki ja saisi käydä loppuun saakka tutulla terkalla. Kesäkuun alussa mennään myös tutustumaan synnärille. Muuta valmennusta ei sitten täällä olekkaan, neuvolasta tuli postissa kirje, jossa oli kolme nettiosoitetta ja kehotus katsoa se Helistin dvd. Vähän on kyllä surku siitä, olisi ollut kiva saada jotain oikeaakin valmennusta. Täytyy vaan toivoa että netti pelaa :p.

Hankintoja:

- vaunut
- pinnasängyn suojus
- pussilakanoita ja tyynyliinoja pari settiä
- vaatteita, eri kokoisena
- soittorasia

Hoitopöytää ja pinnasänkyä on katsottu jo valmiiksi, eli sen kun hakee kaupasta pois. Auton joudun myös vaihtamaan, ei tuo kaksi ovinen kauppakassi riitä, kun on toi neljäjalkainen pallerokin.

Mutta nyt on taas oikaistava ja syötävä =)
 
Heippa kaikille, laiska kirjoittaja saapunut taas maisemiin :)

Olin eiliseen asti saikulla selkäkipujen takia ja nyt sitte vielä muutaman päivän lisää flunssan takia, inhottavaa kun on ihan tukossa ja väsynyt koko ajan.. :snotty:

Muuten kaikki hyvin, tänään oli aamulla neuvolalääkäri:

paino 62,6 kg, eli viikossa tulee n. 600g lisää (viime käynnillä merkattu +400g/vko) Ärsyttävää kun on nuhainen niin ei pääse liikkumaan, yleensä lenkkeilen tai pyöräilen joka päivä, tuntuu että paino nousee kohisten kun makaa sohvalla ja syö koko ajan
RR 138/80, korkea alapaine voi kuulemma johtua flunssasta
B-Hb 131
kohdunpohjan korkeus 23 cm, jee pääsin keskikäyrälle, alussa huideltiin aika korkealla :)
kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 2 cm, jota vähän ihmettelin et aika vähän mut lääkäri sanoi et kaikki ok

Vaavin syke 150 ja kovasti liikkuu :heart:

Meillä on 3 kertaa lääkärintarkastus, mulla tosin ekaa ei ollut ollenkaan kun käytiin siellä varhaisultrassa yksityisellä, siellä tehtiin sisätutkimus. Toinen käynti rv 26-28, ja kolmas 36-38. Niin ja synnytysvalmennuksetkin alkoi, jäi tosin eka käynti väliin mut terkka sanoi antavansa meille siellä jaetut monisteet ja dvd:t kotiin katsottaviksi. Huomenna on toinen valmennus johon onneksi päästään, parin viikon päästä sitte viimeinen ja sitten vielä tutustuminen synnärille, mies on innokkaana menossa jo sinne :)

Nimistä oli jotakin juttua, meillä on kummallekin päätetty yhdet nimet, ja olen niihin tykästynyt joten ei niitä varmaan enää vaihdeta.

Tarvikkeista meillä on jo paljon kaikkea:

vaunut (+hyönteisuoja ja hoitolaukku)
turvakaukalo + aurinkosuojat autoon
pinnasänky + pinnasuoja ja lakanoita
hoitopöytä + alusta
amme
sitteri
hyppykiikku
lattiapeitto
vaipat + puhd.pyyhkeet
tutteja ja pulloja
rasvoja
nenäniistäjä
vaatteita
leluja (mummo lupasi ostaa puuhamaton)
äippäpaketista tulleita tarpeellisia juttuja; harja, kynsisakset, harsot, lämpömittari yms.

vielä puuttuu:

vaunujen sadesuoja
pinnasängyn patja ja verhokatos (+mobile)
pari aluslakanaa
imetystyyny
itkuhälyttimet
imetysliivit- ja paidat
rintapumppu
d-tipat ja paljon bepanthenia, meillä sitä kuluu jo nyt paljon :D
olen meinannut korvakuumemittaria mut onko kellään siitä kokemusta, onko hyvä?

Mun pitäis vissii ostaa joku yötoppi jossa pysyis liivinsuojat hyvin paikallaan, väljät yöpaidat on jatkuvasti pesussa kun rinnat vuotaa ensimaitoa jo niin paljon, toivottavasti maitoautomaatti toimii yhtä hyvin kun beibi syntyy. :D Onko muilla samanlaista "ongelmaa"?

Joopa, yritän nyt saada itseni parannettua et jaksais lauantaina mennä töihin, miten sitä enää viitsii mennä kun on kolme viikkoa ollut pois :D

Nannie ja pirpana 26+0 :heart:
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Tänään oli lääkärinla. Täällä Vantaalla niitä on 2: keski- ja loppuraskaudessa.

Paino +/- 0 (sain tästä kovasti kehuja :D, tosin mun painonputoominen on loppunut, joten oletan sen rupeavan pikku hiljaa hiipimään takaisin kohti korkeuksia..)
Pissa puhdas
Hb 143
kohdunpohjankorkeus 25cm (viimeksi oli täsmälleen käyrillä, nyt melkein pluskäyrällä. : / En kuitenkaan huolestu, kun siitä ei tullut mitään sanomista)
syke 145
liikkeet ++
RR 120/98
Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm


Mistä ihmeen sairaalalomakkeista (hätäkasteet yms) te puhutte?? :confused: Kysyin tänään ja sain kuulla, ettei sellasia täytetä, ainakaan neuvolassa! WTF?

Mäkään en kehtaa saikulla kauheesti pyöriä julkisilla paikoilla. Jotenkin hirveen noloa, jos törmäis työkaveriin.. Tosin tää on sen verran iso kaupunki, et aika huono säkä sais olla jos joku tuttu kävelis vastaan.


u & Liipukka 26+0 Poksuti poo!
 
Nii ja piti lisätä, että oon suunnitellu reissua apteekkiin, josta ois tarkotus hommata vauvanhoitoon tarvittavat apteekkituotteet. Näitähän ei luonnollisesti vielä ole, kun ekaa kertaa ollaan tässä tilanteessa.. :p

Mitä apteekkituotteita kannattaa hankkia?
 
Sivut toimii taas! =)

Ihanaa blanco, että oot päässy kotihoitoon!! Onnittelut siitä :flower: Ja tervetuloa kaikille uusille!! :wave: Meitä todellakin on monta onnellista odottajaa täällä :)

Mitäs, ainakin nimistä on ollut puhutta. Ite en sen kummempaa nimilistaa pysty antamaan kun meillä oli vain nuo yhdet ja ainoat nimet mielessä sekä tytölle ja pojalle. Tytöstä olisi tullut Lina, sen voin paljastaa =) Mitään sen enempää nimiä ei edes mietitty.

Hankittuna vauvalle on vielä aika vähän eli:

- sitteri (normi ja sähköinen)
- turvakaukalo x 2 (kumpaankin autoon)
- matkarattaat (miehen sisko sattumalta löysi kympillä ja korjasi talteen :) )
- pieni läjä vaatteita ja kenkiä.
- hoitopöytä askarrellaan varmaan yhdestä noista meidän lipastoista

Muuta ei sitten vielä olekkaan mutta eiköhän tässä vielä ehdi. Hieman meinas paniikkia pukkaa kun luin miten jotkut jo hankkinu melkeen kaiken. Mulla on pahana tapana jättää vähän viime tippaan asioita :whistle:

Mutta nyt ei ehdi enempiä jotta ehtii vielä jumppaan!

Piianappula + Pikku Pena 26+6 :heart:
 
Täälä täytetään sairaalaa varten lomake jossa kysytään edellisten raskauksien ja synnytysten tiedot, perus sairaudet suvussa ja vanhemmilla ja se hätäkaste lupa ja nimet jotka halutaan, lisäksi siihen voi laittaa toiveta synnytystä varten (esim. puudutus toiveet, ammeet jne.) jne.
 
Ulleli, en mäkään tiedä mistään hätäkaste-lappusista mitään, ehkä Vantaalla ei sellasia täytellä...?

Meillä siis ensimmäisellä neuvolakäynnillä täytettiin lomake, jossa kyseltiin edellisten raskauksien tiedot ja suvun perussairaudet. Siinä ei kyselty mitään synnytystoiveita, enkä muista kyseltiinkö niitä 6 vuotta sittenkään ennen kuin vasta synnärillä. Tuntuu oudolta että eri puolilla Suomea toimitaan niin erilailla, eri määrät lääkärikäyntejä ja mitä kaikkea. Ei meidän neuvolassa esimerkiksi ole ultralaitteita edes lääkäreillä vaan kaikki ultrat tehdään synnytyssairaalassa.

Onko täällä pääkaupunkiseudulta porukkaa? Jotenkin tuntuu että muu Suomi on paremmin edustettuna tällä palstalla.

Onko kukaan vielä saanut 2011 pakkausta? Miltä haalari näyttää, onko se ankean värinen vai nätti harmaa? Makuupussi ei oikein iske (niin antiikkinen kuosi kuin olla voi). Ei noista Kelan kuvista ota selvää, ainakaan väreistä. Mä arvon edelleen otanko pakkauksen vai ostanko vastaavat tavarat kaupasta/kirppikseltä Kelan euroilla.

Tässä vedellään viimeisiä lomapäiviä, ihan vähän ressaa töihin paluu ja tekemättömien töiden kasan kohtaaminen maanantaina... Vastahan mä 9 viikkoa olen ollut pois töistä, ensin talvilomalla ja sitten saikulla päänupin takia. Ihan hyvää on tehnyt kotona "lorvailu", vaikken mitään olekaan saanut aikaan (sama sekasotku kotona on nyt kuin 2 kk sitten...). Alkaa onneks pikkuhiljaa pysyä asiat nupissa edes jossain järjestyksessä ja se jos mikä helpottaa oloa.

Sammeli & Sintti 24+5
 
Meillä oli samanlainen lomake mitä vicy kuvaili! Sai täyttää joko netissä tai sit sai neuvolasta paperit.

Kiva kun ootte kirjotellu vähä tota hankinta listaa, meillä vasta hankittuna:

-Vaunut
-pinnis ( esikoisen jäljiltä )
-vähän vaatetta
-sitteri, saatiin.

+ kynsisakset, kylpymittari ym. tollaset löytyy jo ennestään.

Ei varmaan vielä muuta, pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa hankkimaan.. :D
 
Onpas erilaiset käytännöt lääkärineuvoloissa tosiaan vieläkin ympäri Suomen asetuksesta huolimatta. Toisaalta, sama asetushan muutti myös suosituksia lastenneuvolakäynneistä, joita tulisi jatkossa olla 2kk, 4kk, 8kk, 1.5v ja 6 v iässä lääkärillä, mutta ainakaan meillä ei vielä toteudu kun tuo 2kk, 8kk ja 6v.

Tosiaan aikas eri käsityksiä eri lääkäreillä Blancolla ja Huikkiksella?! Mua varmaan riepois tommonen kun ei tiedä mihin sitten luottaa. Toivottavasti tosiaan Blancon viimeisin lääkäri oikeassa ja kotona pärjäät hyvin, tosiaan mukavampihan siellä varmasti olla.

Tarvikelistaa.
- vaatteita meillä on monen monta pahvilaatikollista, niitä en oo käynyt vielä läpi ja jos tulokas on poika, ei ne suurin osa kyllä sovi kun ovat aika pinkkivoittoista=) Mutta eiköhän siellä ole aika paljon unisex-vaatteitakin. Isompia vaateostoksia, kuten ulkohaalareita, jne, hankin aikanaan tytölle paljon esim ruskeana, juuri siksi jos joskus niitä käyttää poikakin.
- Ihan vauvaa varten on myös ostettu muutamia omia uusia kesävaatteita, kun esikko oli syysvauva
- Pinnasänky on, samoin verhokatos ja mobiili, tosin verhokatos pinkeillä kukilla varustettuna ja pinnasuoja myös pinkkivalkoinen :LOL:
- Matkarattaat yhdelle, menevät varmaan myyntiin kun hommataan tuplat
- Imetystyyny
- Sähkökäyttöinen rintapumppu
- Kestisvaippoja n. 12 kpl
- Harsoja
on jonkin verran
- Vaunuihin toppamakuupussi
- Vaunuihin "riistasuoja" vaunujen päälle, metsän vieressä kun asutaan ja tarkoitus nukuttaa vauvaa ulkona päivisin
- Sähköinen koliikkikeinu jäi esikoiselta
- Hoitopöytänä on lipasto jonka päällä hoitoalusta
- Kynsisakset, lämpömittari jne on tallessa esikolta
- Leikkimattoja on useampikin tallessa

Hankittavaa
- Vaunut (esikoisen jo laitettu kiertoon), joko yhdistelmät+tuplamatkarattaat erikseen tai Britaxin B-dualkombinaatio
- Turvakaukalo (kuin myös jo laitettu eteenpäin)
- Sitteri
- Itkuhälytin (esikon aikana ollut meni rikki)
- Vaippoja, kertikset alkuun ja kai joitakin kestoja lisää, varmaan kyllä vasta sitten kun on syntynyt ja näkee mitä kestiksiä ruvetaan käyttämään
- Tutti ja tuttipullo sekä purkki NANia varuiksi
- Liivinsuojia
- Imetysliivit itselle
- Imetyspaitoja
- Amme
- Puhdistusliinat jne.
- Hoitolaukku! Esikolta oli Emmaljungan vaunujen mukana tullut ja jo esikon aikaan kului puhki
- Tälle vauvalle aion myös hankkia sellaisen turvakaukalopussin, jossa reiät turvakaukalon vöille, ja vauvalle ei tartte pukea paljoakaan sisällä päälle kun vaan sujauttaa suoraan siihen pussiin turvakaukaloon, joka siis saa olla siellä jatkuvasti. Esim jokin tällainen: Lodger - Bunker Raspberry - fi.babyshop.com

Joku kyseli, mitä vaatteita kannattaa hankkia ja mitkä olis turhia. Varmaan riippuu paljonkin mitä tykkää käyttää, mutta itse huomasin, että alle kävelyikäsellä en juuri käyttänyt pitkähihaisia paitoja ja mekkoja jne, ne meni aina "rullalle" eikä olleet kovin käytännöllisiä. Pääasiassa ekan vuoden aikana käytettiin pitkähihaisia bodeja, pehmeitä "college"housuja, sukkahousuja, puolipotkuhousuja. Vasta kun nousi seisomaan ja alkoi kävellä aloin enemmän käyttämään pitkiä paitoja ja mekkoja ja haalareita jne... Mutta tosiaan, miten kukin tykkää. Bodeista aluksi tykkäsin niistä jotka sidotaan kainaloista, pään yli vedettävät tuntui ihan pienen vauvan kanssa, joka ei osaa tukea niskaansa, jotenkin hankalilta alkuun. Meillä kun oli syysvauva, niin kaikki mun kesällä hankkimat lyhythihaiset bodyt ja muut kesävaatteet jäi kyllä auttamatta käyttämättä :LOL: Mutta nyt oon muutaman lyhythihaisen bodyn hankkinut, kun odotan tän syntyvän heinäkuun puolella jo.

Lappusista, ei oo meilläkään vielä semmoisesta puhuttu, esikolta kyllä annettiin neuvolasta, mutta se jäi täyttämättä ja palauttamatta kun esikoinen syntyi niin yllättäen ennenaikaisesti.
 
Tosta esitietolomakkeesta (vai mikä lie?) pikaisesti:

Esikoisen odotusaikana asuttiin Vantaalla ja sielä ei tosiaan sitä lomaketta ollut. Kuopuksen aikana täällä Länsi-Uudellamaalla taas täytettiin sellanen lomake, jossa tosiaan kysyttiin synnytystoiveita ja hätäkastenimeä. Nyt en ole vielä saanut sitä, mutta oletettavasti saan sitten loppupuolella. Eri käytäntö siis jopa HUS:n alueella. :O

Vitsit mua jo vähän naurattaa toi aamunen itku painon noususta ja siihen liittyvä ketutus mahankasvukommenteista. Täytyy vaan olla ylpeä isosta vauvamahasta ja hyvällä ne kaikki ihmiset ovat kommentoineen. Nää äitiyshormoonit vaan aiheuttaa näköjään kauheita tunnemyrskyjä typeristä ja olemattomista asioista. :ashamed:

Tervetuloa Iines ja muut uudet!

Pujaja ja Nuppu 25+4
 
Blanco, hyvä että pääset edes ensi viikolla kotiin! Toivotaan että ne sokeriarvotkin siitä tasaantuu! =)

Mammy, tosi ihania ultrakuvia! Tosi hyvin noista kyllä jo näkee minkä näköinen vaavi on, ei niinkuin niistä "tavallisista" joita mä sain mukaani...

Huikkis, jos olet vuodelevossa niin sun lihaksethan siinä surkastuu... eli painon putoaminen johtuu varmaankin siitä.

Ulleli kyseli apteekkituotteista - mun mielestä niitä ei vastasyntyneelle tarvita mitään. Tai siis meillä ei ainakaan ole ikinä tarvittu. Bepanthen on aivan ykkönen kun tulee vaippaihottumaa, mutta eipä sitäkään meillä ole vastasyntyneelle tullut. Sitten on tietty mahdollista, että vaavilla on kuiva iho tms. jota täytyy rasvata, mutta sitähän ei vielä tiedä. Eli mä en osta apteekista meidän Pluttea varten mitään ennen syntymää. Niinkuin en osta tuttipulloa tai tuttiakaan, kuopuksella molemmat jäivät käyttämättä. Kyllä siellä kaupassa ehtii piipahtamaan synnytyksen jälkeenkin.

Tervetuloa uudet taasen!

Mulla vaavi on alkanut potkimaan tosi pahasti oikean kylkiluun alle. Ihan niinkuin esikoinenkin. Ja melkein kolme kuukautta tätä tuskaa on vielä jäljellä... kuopus oli niin ihana kun oli poikittain ja jätti mun kylkiluut rauhaan :D

Siobhan ja Plutte 28+0
 
Tervetuloa uudet!!

Ihania noi Mammyn kuvat!! :heart:
Toivottavasti saisin ens viikolla jommasta kummasta ultrasta vinguttua edes yhden kasvokuvan vauvakirjaan muistoksi..

Niistä hankinnoista..
No ihan ekaks.. Kirppiina: Meillä on tämmönen
Babyidea - Vauvanhoidosta - Jokas
Tykkään, että on tosi kätevä tuon vetoketjun vuoksi. Ja aivan ehdoton oli lokakuun lapselle. Meni ne vyötkin sitten oikeasta kohdasta.

*Vaatteita meillä on jo aika kivasti, mut joku hylly/kaappi pitäis niille hommata kun Mimmin vaatteet on vallannu koko lipaston. Esikoisella oli niin paljon unisex-vaatteita, että tulee tuolta masusta nyt kumpi tahansa, niin vaatteita riittää, mutta pitäähän sitä jotain "omaakin" olla uudelle ihmiselle. Tein jossain kohtaa päätöksen, etten osta kuin 50-62cm, ettei karkaa ostelu käsistä. ;) Isompia ehtii hankkia sitten myöhemmin.
Yhtään lyhythihaista bodya en kyllä ole hommannut vaikka heinäkuussa ajattelen lapsen syntyvän.. Kai sitä joku pitää hommata, kun esikoiselta sellaisia ei ole jäänyt.

Lisäksi löytyy tuplavaunut, hoitopöytä, imetysvaatteita (lisääkin vois hommata), perusharsoja, kaukalo jalustoineen on tulossa taloon kaverilta lähiaikoina, talkkipurkki ja rasvat ennestään..

*Vaippapaketti pitää ostaa joskus heinäkuussa..
*Tuttipulloja löytyy, mut tuttiosia ei. Esikoinen sai alussa lisämaitoa 5kk ja sen jälkeen joi vielä satunnaisesti vettä pullosta imetyksen lisäksi, kun opetteli kiinteitä syömään. Sitten kun lopetin imetyksen 13kk iässä, niin hän jatkoi pullokorvikkeella aina 1v8kk ikään asti. Että oli ne pullot sit aika kauan lopulta kuvioissa mukana vaikka imetystäkin oli ihan kivasti.
* Rintakumeja ostan yhden 2kpl:n paketin ihan varmuudeksi.

* Kestoliivinsuojia PUL-kankaalla suosittelen lämpimästi! Huutiksesta saa uutena edullisesti. Niitä on jo hankittuna lisääkin.

Mulla oli laitoksella kertakäyttöisiä liivinsuojia ja ne tarttui nänniin kiinni. Olin lypsänyt 100ml ja jatkoin lypsämistä samaan pulloon toisesta rinnasta.. Vaan siitäpä olikin liivinsuojus napannut pienen palasen ihoa irti ja pulloon meni muutama veritippa. Että 120ml maitoa viemäristä alas ja lapselle korviketta! :headwall:

(.) Leikkasin tänään nurmikon ekaa kertaa ja päätin, että yritän leikata sen itse niin kauan kuin pystyn. Tavoite on juhannukseen asti. Mies saa sen pestin sitten loppukesällä. Mä nimittäin tykkään siitä puuhasta! Meillä kestää noin 2h leikata kun kerran viikossa ajaa. Hyvää hyötyliikuntaa. :)

Tänään on ollut niin ihana päivä! Ollaan oltu kaupungissa puistossa, ulkona koko päivä, käyty jäätelöautolla ja oli kiva huomata, että mulle ei ne maistu. Ei vaan tee mieli.

Ai niin, kummeilta kysyin tänään ja toinen suostui heti ja toinenkin otti asian hyvin iloisena vastaan, mutta luonteelleen tyypillisesti, hän sanoi harkitsevansa asiaa. Se hälle suotakoon. Sanoinkin, että ihan reilusti saa kieltäytyä, jos yhtään siltä tuntuu. :)

Ei mut hei.. Nyt mä meen maate!

Raitis ja Salarakas 27+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Raitis, just jotain tommosta olin ajatellut, kiitti vinkistä! Tosiaan tolla vetoketjulla vois olla kätevämpi kuin toi Lodger Bunker, jota oon käynyt esikoisen ajoilta asti kuolaamassa lastentarvikeliikkeessä. Joku tommonen sun ehdottama kuitenkin käytännöllisempi. Sellainen hankittava, siis.

Tosiaan rintakumit on hankittava kanssa. VIHAAN niitä, mutta esikoiselta ei olis imetys onnistunut ollenkaan ilman niitä. Koskaan ei niistä päästy eroon, mutta ainakin sain jatkaa imetystä niillä sinne 6 kk ikään, tosin korviketta tyttö sai jo 8 vkon iästä alkaen lisänä, kun kasvoi kovin hitaasti, alkuun pieniä määriä mutta loppuimetystä kohden aika paljonkin suhteessa vrk:n maitomäärään. Meilläkin siis tuttipullot oli käytössä PIIIIITKÄÄÄN, itse asiassa varmaan 1.5 v ikään asti, ennenku sitten oppi juomaan nokkamukista ja tavallisesta mukista. Tän toisen kohdalla aion kyllä vierottaa pullosta ajoissa, jos pulloon tarvii turvautua. Toivoisin niin että imetys onnistuisi paremmin kun esikon kohdalla!

Kiitos Raitis myös vinkistä noista liivinsuojuksista. Yks kaverikin suositteli noita kestoliivinsuojia kanssa.

Nannie kyseli korvakuumemittarista. Meillä on se ja nopeastihan sillä mittaa, jos osaa. Se pitää olla aika tarkalleen oikeassa asennossa jotta saa mitattua, ja heiluvan vauvan/taaperon kanssa aika haasteellista. YLeensä mittasin vauvalta ja vieläkin tolta esikolta pyllystä digimittarilla, jolla ei kauan mene ja piippaus kertoo kun varmasti valmis. Ja pyllylämpö myös luotettavampi.
Kysyit myös tosta maidonvalumisesta. Maitoa tulee jo tipoittain, viime vkolla oikein tunsin tutun kihelmöinnin kun maito nousi rintoihin jo, ja sitten suihkussa tipotteli, mutta ei nyt vielä valu. Esikoisen synnyttyä muistan kyllä että piti nukkua imetysliivit/toppipäällä koko imetysaika jotta sai niihin ne liivinsuojukset pysymään paikoillaan, muuten oli paita aina märkänä öisin.

Kummit mekin on mietitty jo valmiiksi, muttei vielä kysytty. Kysytään varmaan vasta sitten kun vauva on syntynyt. Ollaan kyllä varmoja että suostuvat. Tälle tulee kaksi pariskuntaa kuten esikoisellekin. Yksi kummankin puolelta.

Sitten tarttisin apua! Nimittäin meillä on ongelma nimeltä VAUNUT. Esikoisella oli Emmaljungan Duo edget, jotka myytiin jo tässä välissä eteenpäin. Nyt siis on hankittava uudet. Asutaan omakotitalossa, ja tarve vaunuille on seuraava: Kotona ollessa nukuttaminen ulkona ja lenkeillä, kaupunki- yms reissuja varten ostetaan matkarattaat erikseen varmaankin. Mitä vaunuja te olette hankkineet/on valmiina, ja mitä suosittelisitte? Kriteereinä lähinnä, että kulkee lumessakin talvella, ei ihan hangessa tartte mutta jos tota tietä ei ole ehditty aurata; autossa ei tartte mennä kovin pieneen tilaan koska kuljetustarve vähäinen (lähinnä mummoloihin sillon tällöin). Ja erityisesti, onko kokemusta vaunula.fin Firkon F7:sta tai Teutonian Prestigeistä tai Gessleineista? Vaunut aion tällä kertaa hankkia pehmeällä kantokopalla.
Ja millasia lapset peräkkäin, ei vierekkäin, tuplarattaita teillä on? Millasia kaukaloita niihin saa kiinni? Kauppareissuja varten pitäs saada vauvan turvakaukalo nostettua suoraan niihin (sitäkään ei siis vielä ole kun esikon myytiin miehen siskolle)?
Käytiin eilen katsomassa erilaisia vaihtoehtoja, ja tuntuu ettei mitään oikein löytynyt! Kaikilta myyjiltä tuntuu mallit just nyt loppuneen eikä tarkkaa tietoa millon seuraavat mallit tilataan :headwall:

Kirppiina ja muru 28+3
 
Viimeksi muokattu:
Sain neuvolasta sokerirasitus vastaukset ja ne oli normaalit =) ei siis huolta.

Lappusesta Täällä myös on sellainen lappu mihin laitetaan mm. hätäkaste nimet.

Ulleli83 kysyi apteekkituotteista

Tässä jotain vinkkejä..
-vauvan särkylääkkettä, sitä ei alle 3kk suositella ilman lääkärin lupaa mutta siis jo lääkekaappiin voi ostaa odottelemaan.
-D-tipat
-Rela-tipat
-Korvakuumemittari (olen todennut erittäin hyväksi ja helpoksi, vaihtopäitä kannattaa olla paljon varsinkin perheissä, jossa lapsia on useita)
-Bebanthenia
-Perusvoidetta
-Ceridal-öljy
-Itsellekin Panadolia
-Vauvalle nenä suolatippoja
-Nenäfriida on myös hyvä, saa tosin ihan marketistakin ostettua

Siinäpä ainakin jotain :)

Pieni Tähtönen ja Martta 27+2
 
Heippa piiiitkästä aikaa naiset! =) Kuulumisia olen aina välillä ehtinyt käydä lukemassa muiden koneella, mutta oma kirjottelu on kyllä jääny. Nyt jos sitä aktivoituis, kun oma kone on taas kunnossa:)

Täytyy kyllä selata taaksepäin koko tämän kuukauden ketju, että muistaa mistä olette puhuneet:ashamed:

Ainakin hankinnoista? Meillä on valmiina vino pino vaatteita, hoitopöytä ja turvakaukalo. Emmaljungan valkoiset Mondial Duot odottaa kaupassa varattuna, ne oli aivan superihanat:) Vaikkakin järjettömän kalliit:kieh: Eli vielä riittää hankittavaa vaikka kuinka, mutta ehtiihän tässä? :D

Täälläkin ajoittain supistelee, mutta paikat on kiinni eli ei mitään hätää sen puolesta. Liikuntaa on joutunu rutkasti vähentämään, kun on alkanut tuo edellisen sektion arpi kipuilemaan kovassa rasituksessa. Huh... meinaa vaan ahdistaa tuo liikunnattomuus ja painon nousu:D lenkillä käyn päivittäin, mutta jumpat on nyt syksyyn asti unohdettava. Nooh, toisaalta painoa on tullut vasta 4,6 kg ku esikoiselta oli tullu tässä vaiheessa jo 15kg, lähtöpainokin on kuusi kiloa vähemmän nyt. Tyhmää stressata tämmösestä, mutta kun on kauhia vaivan ja työn nähny, että on päässy hyvään kuntoon, niin ei kauhiasti houkuta ajatus aloittaa samaa uudestaan :D Siis ekassa raskaudessa painoa oli loppujen lopuksi 79,8 ja mie tosiaan olen sen 150cm pitkä:LOL: Kamalaa!! Nyt ollaan vasta 56 kilossa menossa.

Anteeksi omanapainen purkautuminen painosta:ashamed: Paljon tsemppiä supistuksista kärsiville ja levossa oleville!!:hug:

Lopuksi masukuvaa eiliseltä



eveliina ja tiitiäistyttö 25+3 :heart:
 
Huomenta..

eilisen lääkärineuvolan tulos = sairasloma.. No, paikat oli vielä kiinni, mutta rajuja nosteluita täytyypi välttää eli töihin ei oo paluuta. Tästä alkaa ns. äippäloma mulla... Joku kyseli että kehtaako liikkua ulkosalla kun on saikulla.. No mie kehtaan, koska kaupassa käynti ja muu liikkuminen ei oo niin rankkaa mitä vuodeosastotyö on, joten ei haittaa jos työkaverit näkee, kun tietävät varmasti työn raskauden.. :)

Kopsaan nyt toisesta pinosta tämmösen listan jossa on kaikkea mahollista vauvalle ja äidille.. jokainen osaa valita mitkä on turhia ja mitkä ei.. Kaikkea ei varmaan tarvii hommata :whistle:
Vastasyntyneelle vauvalle:
- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bepanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
- Särkylääkettä
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:
- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Siinäpä lista! :p

terkuin hyppy ja muru 26+6
 
Noni nyt vähä eilisestä neuvolasta..

rv 26+5
Kohdunsuu pehmeä ja kiinni
pituus 3.2

Hui ku jotenki tuntuu pelottavalta että se tosiaan on totta että kohta synnytetään.. viimeks kohdunsuu oli 4cm.. ja nyt 3.2, siitä se vaan lyhenee... apua :whistle:


Omia hankintoja vauvalle..

- Pinnis (reunapehmusteet) + patja
- Sitteri
- Syöttötuoli
- Turvakaukalo
- Leikkimatto
- Rintareppu
- Vatteeita paljon :D mutta pitäs vielä tsekata että mitkä on turhia ja mitä tarviis lisää
- Tutti

Ei näitä viel hirveesti oo, kaikkee pitäs hankkii.. tuntuu et tulee ajanpuute! ja tilanpuute vielä lisäks..

Onko teillä hankittu kesäpipoja vauvalle? millainen kangas ois hyvä, hengittävä? :)
 
Aurinkoista huomenta! Eikös tänään pitänyt sataa vettä =)

Paljon tullut uusia, kiva, tervetuloa!!!!

Itse olen nyt saikulla ja kyllä on huono omatunto vaikka oikeasti työni on niin raskasta että siihen ei vain tämän masun kanssa kykene. Keveämpiä vaihtoehtoja siellä ei ole. Tosin en ole vielä lopullisesti jäämässä kotiin mutta jonkun aikaa ainakin joudun ottamaan rauhallisesti. Hirveästi ei tee mieli kaupungilla ja työpaikan lähettyvillä liikuskella :| .

Hei, ihanaa kun on tullut näitä hankintalistoja tänne!! Itse yritin näin ekaa vauvaa odottavana jo viikkoja sitten kysellä samaa mutta ei kenelläkään ollut vielä silloin innostusta asiaan ;) . Mutta nämä ovat siis todella tarpeeseen.
Ihmettelin vain että mitä imetyspaitoja?? pitääkö siihen olla jotain erityisiä vaatteita, vaiko vain jotain löysiä jotka on helppo siirtää sivuun :ashamed: . Kun ei voi tietääää....
Ja Kirppiina mikä riistasuoja? mekin asutaan metsän keskellä. onko siis jotain tukevampia kuin hyttysverkko? Pikkusen mietityttää noi metsän ötökät vaikkei niitä tietenkään itse ulkona ollessa näekään.

Jotain mun piti vielä sanoa mutta nyt on aivot narikassa. Kivaa päivää kaikille!

Luna ja Miisu, ties vaikka törmätään synnärillä :D

Megalintunen ja sykerö 25+1
 
Megalintunen Ei tarvii olla imetyspaitoja, ellei joku halua :) Eiköhän se imettäminen onnistui ihan tavallisellakin paidalla jos tarve vaatii. Tuo lista nyt on vaan niin laaja, että siitnä on vaikka mitä jos joku haluaa hankkia esim imetyspaidan, että niitäkin on olemassa :)
 

Yhteistyössä