Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Hei pitkästä aikaa! Täällä menossa nyt 6+2 ja tosiaan lauantaina ois varhaisultra :) meinaa jo jännittää.

Oon joutunut olemaan sairaslomalla tämän viikon voimakkaan pahoinvoinnin takia. Ei meinaa mikää pysyä sisällä ja olo on ihan hirveä kokoajan. Olisko kelläään hyviä vinkkejä pahoinvointiin? Muuta ku säännöllinen syöminen. Tuntuu et oon kohta jo kokeillut kaikki vinkit ja niksit, mut olo ei helpota sitten millään. Iltasin meinaa olla kovasti myös turvotusta alavatsassa. Muuten täällä on mennyt hyvin.

Täällä on vietetty synttärit, joten mun iäksi voi vaihtaa 28 :) Synttäripäivä menikin pyttyä halaillen... Onneksi kohta on viikonloppu ja mieskin on kotona hellimässä, niin jospa se olokin helpottaisi.

Ihanaa loppu viikkoa kaikille! Ilmottelen lauantaina mitä ultrassa näkyi! toivottavasti kaikki on hyvin meidän pikkuisella taikauskolla <3
 
Ekulainen kyllä tuo ällötys ja aistiherkkyydet on raskaudessa tyypillisiä. Muistan ku esikosta tulin raskaaksi ja kävelin ruokakauppaan, nii oikee semmone pahoinvoinnin aalto iski kun leipäosastolla haisi leipä liian voimakkaasti. Lisäksi miehellä oli ykksi saippua, en kestänyt sen hajua yhtään.. lopulta lakkasi käyttämästä sitä kun en kestänyt edes halata. Tupakoinnin haistoin sisälle asti toiselle puolen asuntoa.. nyt ei ole vielä tullut tätä ainakaan nii voimakkaana kuin viimeksi, koska sillon se ihan iski siis tajuntaan.
 
Hei, olen rv 6+1 ja lisäksi kohdussa kookas myooma joka aiheuttaa virtsaumpea. Raskaudesta johtuvaa on väsymys ja rintojen arkuus. Onko täällä ketään kellä on myooma? Jotenki pelottaa miten molemmat mahtuu olemaan kohdussa.
 
Heippa!
Ajattelin varovasti uskaltautua tänne. Plussasin siis eilen, nyt ois menkoista laskettuna 4+1. Saas nähdä miten jatkuu, neuvolaan ajattelin soitella huomenna!

Vähän hirvitää, kun alamasua nippailee kokoajan ja toinen nivunen on järisyttävän kipee! En oikein osaa kuvailla, mutta nipistelee ja kramppailee masu ja nivunen.. Onko muilla ollut samanlaisia näin alussa?
 
Mmaria: Tottakai voit soittaa päivystykseen! Sitä varten siellä ovat. Toivottavasti kaikki on hyvin, tulethan kertomaan miten käy.

Yynii: Kovin tavallista taitaa tuo nippailu ja jomottelu olla ja on kyllä muutkin sanoneet nivuskivuista :)
 
Wipii!! 7.viikko alkoi ja viikon päästä ultra :)

tässä pari linkkiä kielletyistä ruoka-aineista:)
Raskauden aikana vältettävät ruoka-aineet, Vanhempainnetti - MLL

Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - THL

Tässä virallinen lista RASKAUSAIKANA VÄLTETTÄVISTÄ ruoka-aineista! - Sana vapaa - Keskustelu - Meidan Perhe

eli taitaa jäädä meikäläiseltä jäädä kalat syömättä jouluna :( ...suurinta herkkua kun on lämminsavulohi :(( mitenköhän mahtaa olla sillien kanssa? ..ne kun ei oo vakuumipaketissa vaan lasipurkissa.. kaiken järjen mukaan niitä voisi siis syödä?!

reirei ja masukki 6+0
 
MiNalo, mä olen itse sairastanut vasta vajaan vuoden. Pistoksella mennään, ei mulle ole koskaan edes hoitajalla tai lääkärillä käydessä mainittu pumpusta mitään, mutta tää käy ihan hyvin mulle.

Just kun olen vain saanut säädettyä insuliinia oikeille kohdilleen ja tiedän suurinpiirtein oikean tarpeen niin sit heti alkaa kamala vuoristorata(mun pitäis varmaan varata aika meikkuun jos tarvitsen täksi ajaksi jotain muuta kuin lantuksen/novon.. Jos ne ei sovi mulle raskausaikana?) plus suuret pelot kun oon lukenut netistä kaikkea mahdollista diabeetikoiden raskauksista ja miten sokerit voi vaikuttaa niihin yms.

Esikoisen kohdalla en siis ollut vielä sairastunut ykköseen, mutta silloin mulla todettiin tosi pienellä heitolla kylläkin radi josta sain tietää vasta kun tytön yksivuotis neuvolassa. Suuresti ihmettelen, sillä jos olisivat heti kertoneet niin olisin silloin voinut varmasti jotenkin vaikuttaa tuon jättiläisen syntymäkokoon, esimerkiksi syömisilläni(olisin jättänyt ne viisi kiloa mandariineja/päivä plus joka kauppareissulla miljoona pillimehua pois rutiineista). Mut mennyt on mennyttä ja tyttö syntyi terveenä, vaikka olikin VALTAVA! :-D

Nyt murehditaan vaan tätä hetkeä ja tätä masua, ottaa vaan päähän, että miksi luen Googlesta ihan kaiken ja panen pääni sillä pyörälle!


Mä olen ihan superväsynyt, vaikkakin tytär herätti vasta kahdeksan jälkeen, etten tiedä edes mitä tekstiä mun pääni suoltaa.. heheh :--)

ekulainen 5+0
 
Voi vitsi Fiinaliina <3 Tuollaisia uutisia sitä toivoo itselleenkin, ja kaikille muillekin <3 Mua jostain syystä pelottaa ihan hirveesti ettei mun masussa ookaan mitään… Ens viikon torstaina vasta selviää. Siihen on i-kui-suus. Tai tuntuu siltä ;)

).( Mulla tuli eilen ihan järkyttävän huono olo, maha kipeäksi ja sekaisin kun söin pizzaa. Taisi jäädä rasvaisen ruuan syönnit tähä, hyi helkkari hyi helkkari.

Palaan myöhemmin juttelemaan enemmän, nyt pitää syöttää esikko!

Pinsuli ja himpula 7+0 *poks* !! :heart:
 
Avauduinkin täällä jo aiemmin neuvolaan soiton vaikeudesta. Tänään sitten yritin uudelleen ja nyt sieltä joku vastasikin. Mutta mutta, oma terkka on paikalla kuulemma vasta ensi tiistaina, joten jätin siis soittopyynnön tiistaille! Ärsyttää vain kesken työpäivän alkaa hoitamaan tällaisia asioita. Ärrrsyttää!

No joo, onhan tässä 9 kuukautta aikaa odotella, joten ei tämä parista päivästä ole kiinni. Taitaa tämä raskaus vain tehdä jotenkin malttamattomaksi.

Oma vointi ei ihan häävi ole. Tasaista kuvotusta on koko päivän ja viime yö tuli valvottua ja kuunneltua myrskyä. Onneksi kohta on joulu ja pitkät pyhät tiedossa :heart: Tulevat tarpeeseen!

-tiiti-
 
Ompahan tullut tekstiä ja paljon uusia myös, kiva :)
En oo nyt päässy muutamaan päivään palstailemaan, mut josko sitä taas aktivoituis!

Joku kyseli myoomista. Mulla esikoisen osotusaikana löydettiin kohdusta myooma joka ei raskauden, ja vauvan kohtuun mahtumisen, kohdalla tuottanut mitään ongelmia. Eikä ole vaivannut kyllä senkään jälkeen. En edes tiedä onko sitä enää siellä, kun sillon ainakin ultraaja sanoi että ne saattaa myös kadota sieltä omia aikojaan.

Mulla ois ollu tänään aamulla varhaisultra, mutta onneks peruin sen, sillä ei menny kauaakaan kun esikoisen kerhoon viemisen jälkeen sieltä soitettiin, että pojalla vatsa sekasin. Pitää siis tänään jossain vaiheessa varailla uutta ens viikolle. Pitäis sit kaiken näkyäkkin jo hyvin, kun on 7+ jotain.

Mmaria: Toivottavasti kaikki on hyvin siellä!

Jännä muuten kun alussa aika oikeen mateli ja nyt tuntuu, että aika on ennemminkin harpannu eteenpäin viikolla! Kuluis vaan nopeesti sinne np-ultraan asti, sitten voikin nauttia jo vähän vapaammin tästä odotuksesta :)

OLA ja Vaavi 6+5
 
Fiinaliina Ihana kuulla! :)

Omat olot
Alavatsa tuntuu rauhoittaneen kipuiluaan päiväsaikaan, mutta mokoma herättelee öisin edelleen tunnin-kahden välein. Tänään eka yövuoro näiden oireiden alkamisen jälkeen. Hieman jännittää näillä unilla :D

Ruoka pohdintaa
Kyllä meinasi taas eilen aiheuttaa päänvaivaa, kun huomasin että glögissä on käytetty mausteena inkivääriä. Pitkän pohdinnan päätteeksi join mukillisen. Aion kyllä noita ohjeistuksia pääsääntöisesti noudattaa, mutta kun aloin ajattelemaan esimerkiksi omaa äitiäni joka joi meidän kaikkien neljän lapsen odotusaikana suoraan maitoa navetan maitotankista ja silti meidät kaikki neljä terveenä synnytti, joten päätin ottaa vähän maalaisjärkeä tähän touhuun :D
 
Kamillalle halauksia ja plussapuhureita!:heart:

äitiysvaatteista
myös mä vähän hermoilen ton vaatetuksen kanssa, ei tekis missään säkissä mieli kulkea puolta vuotta. Mutta löysin ainakin tämmösen kivan kaupan netistä, jossa oli ihan tyylikkäitä äitiysvaatteita: http://fi.babyshop.com/aitiysvaatteet/s/624

Tervetuloa
Ekulainen, Princessa, Maibe, yynii

Dopplerista
En varmaan aijo sitä hankkia.

Mariet
Joko näitte pienen?

OLA
harmi, että ette päässeet tänään vauvaa kattomaan, mutta toivon pikaista paranemista!

ON:
Eilen illalla miehen kanssa kuunneltu vauvan sydänääniä ja kateltu 4D/ultraelokuvaa repeatilla. Hehhe on se niin ihmeellistä!

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille masuille!
 
ainii.. joku ihmetteli et eka neuvola on tosi myöhään..?! mullakin vasta kun viikkoja 9+5!! ..en tiiä johtuuko joulusta vai mistä :eek: Esikoisen kanssa olin 8+6.


musta kans aika menee toooosi hitaasti. Tuntuu, et kauhean moni täällä on pidemmällä kuin mä :D ...vaikka mullakin on alkukuusta (7.8.) LA

reirei ja masukki 6+1
 
btw.. Onko kellään kokemusta 4D-ultrasta?
Mitä maksoi? Millä viikoilla tehtii? Kannattiko? Mahdollisesti sisaruksia mukana? ...mietin, että säikähtääkö tuo vajaa 3-vuotias jos näkis sellaisen vauvan? :eek:
 
Meidän pieni löytyi ultrassa oikeasta paikasta sykekin näkyi :heart: Mitään enempää en tiedä, koska oli tosiaan halpisultra, jossa ei otettu mittoja eikä mitään tuollaisia hienoja videoita tai ääninauhoja kuin Fiinaliinalla. Ajattelin, että nyt voisi vähäksi aikaa huokaista, mutta eipä tämä huoli pienestä mihinkään katoa. Mietin olisiko pitänyt kuitenkin maksaa triplasti lisätiedoista, oliko syke normaali ym.ym.

Mmaria, onko kaikki hyvin? Pääsitkö päivystykseen?

Tervetuloa taas uusille :wave:

mariet ja pieni 7+0
 
Kiitos Fiinaliina tuosta vaatelinkistä! Tuollaista kauppaa en ollutkaan vielä löytänyt :) Näyttivät vaatteet olevan vielä ihan kohtuullisissa hinnoissakin. Kovin kalliita ei viitsisi ostaa kun en muutenkaan vatteisiin hirveästi rahaa laita. Ja vielä kun tämä on väliaikaista.

Onko kenelläkään tietoa noista Mama licious -vaatteiden mitoituksesta? Pitävätkö koot miten paikkaansa?

Alkuvuodesta varmasti tarvitsee jonkinlaiset housut hankkia. Viime raskauden vaatteet olen jo laittanut kiertoon enkä kyllä niihin enää varmasti mahtuisikaan :LOL: Viimekerralla menin aikalailla ihan normaaleilla paidoilla. Lyhyt kun olen niin pituus riitti hyvin mahankin kanssa.

-tiiti-
 
Noniin pakkohan tänne oli itsekkin kirjautua ja tulla mukaan. :) Elikkäs eilen plussasin kaksi testiä ja tänään piti vielä tehdä yksi testi varmuuden vuoksi ja plussaahan sekin näytti. Tuli soitettua neuvolaan ja ajan sain varattua tammikuulle.

Hieman jännittää kun ensimmäinen raskaus, mutta ihan toivottu raskaus kyseessä. Ainoa pelko ja huolenaihe tällä hetkellä on vain se että "mitä jos menee kesken?". Okei ei pitäisi miettii koko asiaa, mutta en voi vaa sille mitään että mietityttää.

Perustietoja itsestäni sen verran että ensimmäinen raskaus ja ikää on vielä 19v. mutta kuukauden päästä 20v. :) Laskettu aika olisi noin netin testien mukaan joku 18.8.14, mutta tokihan se vielä voi muuttua. Innoissani kyllä olen ja jotenkin niin onnellinen <3
 
Nopeat terveiset kaikille - hurjan paljon uusia odottajia! Onnea odotukseen :flower:

Voi Mmaria, toivottavasti kaikki on hyvin!

Vuodoista / keskenmenoista: Aika nihkeästi olen kuullut, että alkuraskauden vuotoihin / keskenmenoihin suhtaudutaan. Ystäväni sai pari vuotta sitten keskenmenon viikolla 14 kun odotti ensimmäistään. Tosi kurjaa, olivat jo ultrassakin ehtineet käydä ja kaikki oli siellä kunnossa. Ei kuulemma ollut syytä mennä päivystykseen tai minnekään, koska ei vuodolle siinä vaiheessa mitään voi. Käskettiin mennä jos vuoto kestää rajuna tosi kauan tai ei pärjää särkylääkkeillä kotona. Jokin tarkastus oli sitten myöhemmin, jossa katsottiin tarvitaanko kaavintaa tms. Sama juttu vuosi sitten toisella kaverilla, jolla km kahdeksannella viikolla. Jollakin täällä olikin kokemusta km 15 ja 20 viikoilla. En pysty edes kuvittelemaan miltä se on tuntunut ja miltä nyt uutta odottaessa tuntuu. Hurjan paljon onnea nyt matkaan, että pikkuinen pysyy kyydissä!

Ruoista: Ei tosiaan kannata stressata kaikesta, lukee neuvolan ohjeet ja ottaa rennosti. Itse yritän herkuttelua vähentää juuri aiempien raskausdiabetesten takia. Olen aivan satavarma että taas on ekassa neuvolassa jo sokerit pissassa plussalla :/ Ja PepsiMaxin juontia rajoitan sen hiilihapon takia, turvottaa mahaa entisestään. Makeutuksena käytän toki sokeria ainakin vielä, ja sitten Steviaa ja muita sallittuja jos ei ole steviaa tarjolla. Graavikalaa en syö muutenkaan, mutta lämminsavustettua ja uunissa paistettua kalaa aion vastedeskin syödä rajoitukset huomioiden (eli ei Itämeren kalaa ja sisävesien petokaloja kovin usein). Norjan kasvatettu lohi lienee ihan ok :)

Tänään työpaikan pikkujoulut. Eilen hain työkaverin kanssa lounaaksi salaattia, ja mun oli pakko kysyä salaattipaikassa mitkä niistä juustoista on pastöroituja. No kaikki muut oli paitsi parmesan. Työkaveri oli siinä sitten kuulolla ja oli sen näköinen että päässä raksutti. Kerroin sitten hänelle raskaudesta, mutta sanoin ettei tartte kenellekään vielä kertoa. Ollaan onneksi kavereita ja luotan häneen. Saan varmaan tänään toivottavasti taustatukea tai harhautusapua pikkujouluissa, jossa varmasti helposti kiinnitetään huomiota jos pyytää kaiken alkumaljoista alkaen holittomana... :p Mutta kohta hotellille ja valmistautumaan etkoille...

Rentoa viikonloppua :)

Mussukka82 + pikkumussukka 7+4
 
Hei taas kaikille.
Mä en kyllä jaksa kovin usein kirjottaa tät menoa, vointi alkaa paheta vaikka joka aamu ajattelen että jos tänään helpottaa. Pahin on juoda vettä, kaikki tulee heti takas ja tää janon tunne alkaa olla raastava. Maitoa ja tuoremehua saan juotua, ruoka ei onneks kovin usein tule ylös.
Ekas raskaudes menin rajun oksentelun takia tk:seen kun 3pvän aikana en pysynyt yhtään mikään sisässä ja huimasi koko ajan ja laihduin 3kg. Eihän ne siellä tk:s mitään tehneet, selvittivät vaan onko raskausmyrkytystä vaikka viikkoja oli enintään 12 sillon ja pistivät kotiin :|

Pitää vaan toivota et paha olo helpottaa, olis hirveenä rästis hommia mut miten niitä teet täs olotilas :kieh:

Mulla on kans neuvola tammikuun alus, siellä on nyt eri neuvolatäti ku ennen. Toivottavasti olis vähän mukavempi, tää edellinen oli ihan sairaan tarkka painosta mitä tuli viikkoa kohden raskauden aikana vaikka en ookkaan mitenkään ylipainoinen.

Princessa ja rakkausmurunen 6+4
 
Soitin eilen päivystykseen mutta sanoivat vaan että seuraa vuotoa, lääkettä jos tarvii ja soitto omaan neuvolaan.
Vuotoa tosiaan eilen tuli se yks tulvahdus ja sitten pyyhkiessö paperissa näkyi viemän. Tänään ei ole enää ollut muutakun yön jäljiltä pyyhkiessä näkyi..
Neuvola sanoi että hän ei asialle mitään voi ja todennäköisesti oireiden perusteella hormoneihin liittyvää vuotoa..

Mä nyt seuraan viikonlopun yli jos vuoto alkaa taas niin sitten päivystykseen. Maanantaina on se neuvola ja torstaina nähdään onko pienellä kaikki hyvin..
 
Mmaria:lle tsempit, toivottavasti kaikki on hyvin!

Fiinaliinalle onnittelut hyvista varhaisultrauutisista! :)

Minakin tassa nopesti omanapailen: varhaisultrassa nakyi tanaan yksi pienenpieni 4mm vauvanalku, joka oli ihan oikeassa paikassa ja sydamen sykekin loytyi! <3 Aika pienelta tuo 4mm vaikutti, mutta laakarin mukaan ihan normaalikokoinen.

Oliko tanaan muita, joilla oli varhaisultra?

Puccola 6+5
 

Yhteistyössä