Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

Moikka pitkän hiljaiselon jälkeen! Mä oon tän huonon oloni ja väsymyksen kanssa jaksanut vain selviytyä arjesta. Nyt ehkä vähän alkaa helpottaa...

Varhaisultrassa kävin sillon tammikuun alussa ja syke löyty ja vastas viikkoja ? 6.2. olis niskaultra.
Laskettuaika onkin 21.8.

Eilen ja tänään yritin kuunnella sydänääniä, mutta ei löytynyt... :/ illalla uudelleen

Kelle piti laittaa viestiä tai miten pääsi sinne fb-ryhmään?

Sunshine ja toukka 9+2 muistaakseni ;-)
 
Suurisuuri huoli!
Tänään 12 eteenpäin minua on sattunut sisäänhengittäessä oikeaan rintaan ja hartiaan. Sellaista pistävää kipua. En edes ajatellut liittyvän mitenkään raskauteen mutta kun tuossa oireita googlettelin, monissa paikoissa oli mainittu kohdunulkoisessa raskaudessa toispuoleinen viiltävä kipu. Niin kova se ei ole että tässä ihan töissä porskutan mutta ei mikään kauhean mukavakaan, kuhan en syvään hengittele. Minkäännäköstä vuotoa ei tule mutta eihän se mitään kerro. Pitäiskö tässä päivystykseen mennä vai mitä sanotte? Rupes kauheesti pelottamaan että eikai se nyt vaan tässä sitten ollut, niin toivottu pikkuinen olisi! :( Ens torstaina vasta ultrataan neuvolalääkärissä eikä neuvolassa sydänääniä koitettukkaan joten en edes tiedä vielä miten masussa voidaan :/

anskk 8+6
 
Ei se varmaan mitää vaarallista oo! Mulla epäiltiin kohdun ulkoista ja lääkäri sanoi, että siihen lähes poikkeuksetta kuuluu pieni veren tiputtelu ja erittäin voimakkaat vatsakivut.Toisaalta pääset varmasti ultraan jos meet lääkäriin ja saat mielenrauhan :)
 
Anskk, tuskin on kohdun ulkopuoleinen kun oireilee vain yläkropassa. Voisiko olla närästystä? Minulla tuli kerran ekaraskaudessa samanlainen tunne mutta vasemmalla puolella. Olin varma että nyt tuli sydänkohtaus mutta tuskinpa kuitenkaan. Koita ottaa vaikka rennie tai lepäile hiukan jos auttais.
 
Anskk, ettei olis yläselän lihakset jumissa? Mulla jos on lapojen välissä pahat jumit niin pistää rinnan puolelle. Selittäis sen hartiapistonkin. Kohdun ulkopuolisessa raskaudessa on monesti jotain vuotoa, yleensä ilmeisesti rusehtavaa?

Me on tänään juhlittu kuopuksen 1v synttäreitä ja esikko 3v täräytti uutisen: "Äitillä on vauva masussa!". Nyt tietää koko suku. Kummit oli siinä vaiheessa kerenny lähtee...

Mulla on ollut tänään kova pääkipee. Otin muutama tunti sitten 1g panadolin, ei mitään vaikutusta. :( Millähän helpottais. En uskalla nyt buranaa ottaa...

Pink ja tirriäinen 9+5
 
Tervetuloa uusille!

Masun kasvusta. Selailinpa minäkin tuossa vanhoja kuvia. Ekassa raskaudessa alkoi kumpua pykätä ekana ylävatsaan muiden sisäelinten siirtyessä kohdun tieltä. Tuolloin oli taaksepäin kääntynyt kohtu. Rv 20 olin jo melkoinen tynnyri, mutta selvästi alavatsa alkoi työntyä ulospäin vasta rv 24+4 kuvassa... Toisessa raskaudessa mun kohtu oli kuulemma "ihmeellisellä mutturalla" = taittunut voimakkaasti kaksinkerroin ja kai jotenki kiertynyt... Silloin alkoi kasvaa alhaalta ensin, mutta näyttäis ehkä vauvamasupömpältä vasta kuvassa 11+1. Nyt tässä kolmannessa... No huoh. Kohtu on edellisen raskauden jälkeen kääntynyt eteenpäin, ja tämä on näyttänyt ihan selvältä vauvamasupömpältä rv 6 ->. Että peitteles nyt tätä sitten. Toisaalta paljon mukavampi näin, ku se ekan raskauden tynnyriruho.

Vaunuista. En osaa suositella yksösten vaunuja, mutta meidän Easywalker tuplat on aivan ihanat! On niissä huonotkin puolensa joo... Seljänojan säätö on monimutkaisin kaikista mitä meillä on ollut, toimii käytännössä kahdella vetskarilla. Ei se nyt niin vaikea ole, mutta kun muissa on ollut sellainen pikasäätö. Huono puoli minusta myös, että turvakaaressa ei ole pikalukitusta. Ja jalkatuki voisi olla vähän leveämpi. Mutta siinä ne kaikki huonot puolet olikin, ja yhdetkään vaunut ei ole kaikin puolin täydelliset. Kaikkein parasta näissä on se, että nämä on yhteensä kolmen vuoden käytön jälkeen edelleen kuin uudet! Me siis ostettiin nämä käytettynä suht halpaan hintaan (400e, sekin on toki paljon, mutta tuplat maksaa!) ja nämä on edelleen aivan priimakunnossa kankailtaan, metalliosiltaan ja akseleiltaan. Meidän yksösrattaat aikoinaan, Quinnyt, oli kyllä vuoden käytön jälkeen jo niin käytetyt, että niistä ei paljoa kehdannut silloin rahaa pyytää eteenpäin myydessä. Vaikka samalla lailla molempia on säilytetty. Ja meillä on koiraperheen ja enimmäkseen julkisilla liikkuvana perheenä vaunut kovassa käytössä! Ja näitä Easywalkereita voin myös suositella vaikeaan maastoon (10cm hanki, no problem, toki habaa vähän tarvitaan; juurakkoinen ja kivinen polku, no problem; korkealattiaiset bussit, no problem). Yks merkki, mitä en voi suositella, on Brio, vaikka se muka niin laadukas ja kallis onkin. Niissä tuntuu design menevän käytännöllisyyden edelle. Olen monta kertaa nähnyt bussissa brion rattaiden kippaavan taaksepäin, jos lapsella on ollut peruskiukkupotkut siellä, tai ihan vaikka tiukassa käännöksessäkin. Myös yksi tuttu, jolla on Brion yhdistelmät sanoi tästä, että helposti kippaavat. Matkikset meillä on Chicco merkkiset, minkä yleensä olen kokenut kaikissa tarvikkeissa hinta-laatusuhteeltaan oivalliseksi, mutta näissä alkoi kyllä jarrut olla epäluotettavat reilun puolen vuoden käytön jälkeen.

Siinä olikin paljon tarinaa vaunuista... Eipä sitä tarvii lukea, jos ei ole kiinnostunut :)

Sukupuolesta. Me kyllä halutaan tietää. Jos ei rakenneultrassa selviä, niin sit käydään yksityisellä. On kahden tytön jälkeen kaapeissa enimmäkseen vaaleanpunaista, kukikasta, rusetein koristeltua jne... Tietääpä sitten, laittaako niitä kiertoon, vai ottaako tääs käyttöön :) Aika paljon kyllä kerittiin jo myydäkin, kun tämän Sankarin oli tarkoitus tulla vasta muutaman vuoden kuluttua... :D

Kertomisesta. Meillä kaikki lähisuku tietää ja lähimmät ystävät. Niin ja oli mies kuulemma kertonut jo työpaikallaan kaikille, mikä mut yllätti. Mut lapsille ei haluta vielä kertoa, kun varmaan esikko ainakin odottais sit joka päivä, että joko se vauva syntyy. Hän tätä nykyä synnyttää itse itselleen pari pikku siskoa ja -veljeä per päivä :D Nuorempi nyt ei varmaan ymmärtäiskään vielä mitään...

Oloista. Mulla on koko ajan tosi tukala olo! Ihan ku ois jo viimeinen kolmannes menossa... Tuntuu, että pystyy syömään kärpäsen annoksia kerrallaan, tai on koko elimistö tukossa. Ei tämä kai ihan ummetustakaan ole, vatsa toimii päivittäin. Mutta jotenki vaan tosi tukala olo koko ajan. Kai vatsalaukkua sit vaan painaa jokin... Lisäksi mun napaan sattuu edelleen aina ajoittain, ja siinä taitaa olla tyrä, koska juuri navan yläpuolelta on alkanut nyt pullottamaan silleen oudosti :/ Pitää sit nl-lääkärin kanssa jutella, että onko ihan normaalia.

Mulla oli välissä himo kaikkeen suolaiseen ja etikkaiseen. Nyt ne yököttää! Mutta se on muuttunut, että vesi ei enää ällötä. Eli jotain suolatasapainon heittelyä kai.

Petipuuhista. Ajatuksissa pyörii ja periaatteessa tekee mieli, mutta loppupeleissä aika vähälle jää... Sekin on enemmän ku kahdessa edellisessä raskaudessa näillä viikoilla :) Toinen kolmannes on mullakon ollut perinteisesti suht intohimoista aikaa, että sitä odotellessa ;)

Shuri ja Sankari 8+2
 
Kiitos kaikille tsemppauksesta!
Käytiin päivystyksessä jossa ensin lääkäri vaan vähän paineli vatsaa ja sanoi että ei pystytä ultraamaan, odota sitä torstaita kun on NL. Kauheesti mua siellä itketti ja lääkäritädillä tuli sääli ja kutsu meiät takasin, gynekologilla oli hetki aikaa. No, raskaus oli missä pitääkin mutta pussissa vaan ei näkynyt mitään. Vastaa kuulemma viikkoja 4+5.. Joten joko olen aivan alussa tai sitten oli tuulimuna.. Torstaina menen sinne NL, katsotaan onko tapahtunut kehitystä jos ei verenvuoto ennen sitä ala. Kovin epäilen ettei siellä ketään ole, vaikka kierto oli sekaisin pillereiden lopetuksen takia, ei nyt noin paljoa.. :/
Jokatapauksessa mut voi täältä poistaa, jos siellä joku ois ni LA siirtyis kuitenkin syyskuun loppuun joten elomammaa ei musta tule :( Tsemppiä kaikille!
 
Anssk, hirveästi tsemppiä ja positiivisia ajatuksia sinne teille!!! Ehdin kirjoittaa jo ihan muuta, sillä välin olit ehtinyt laittaa raporttia.

Täällä on ollut railakas loppuviikko... Kävin kääntymässä Suomessa työn merkeissä ja kärvistelin päivän asiakkaiden joukossa puristavissa housuissa. Never again! Reissusta asti mahassa on puristanut muutenkin ikävästi, välillä supistusmaisia tunteita. Vetää alavatsan ihan pinkeäksi. Aikaisemman keisarinleikkausarven kohdalta varsinkin.

Aamulla oli tunti aikaa kasata tavarat kirppikselle, jossa seisoskelin koko päivän. Löysin myös itselleni kolmet mammahousut, joista kahdet menee jo nyt! Jee! Ei jää kyllä mitään arvailujen varaan.... anoppikin totesi tänään, että voisin hyvin olla viidennellä kuulla. Turvotus on siis täällä edelleen. Tiistain ultran jälkeen aion olla peittelemättä, kun ei mitään hyödytäkään. Jos tuolla on kaikki hyvin siis.

Kirpparin jälkeen säntäsin tanssitunnille. Aika metka olo tuli perinteisten vatsalihasliikkeitä tehdessä, taidan jättää väliin ja keksiä jotain muuta. Onko teillä ideoita? Lankkuna?

Huomenna olis toinen tanssitunti ja valokuvauskurssin tehtävämateriaalien luovutus... Tosin en vielä ole ehtinyt ottaa niitä kuvia. Valokuvamalliksi amatöörille Ruotsiin, anyone? :)

Nauttikaahan viikonlopusta!

milkei + ~<3 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Nopeesti tulin tsemppaamaan Anskk:ta! Harmillinen juttu kyllä, mutta toivottavasti kyse oli vaan siitä kierron epäsäännöllisyydestä ja siellä masussa olis vauva turvallisesti kasvamassa. Toivotaan, että saatte ensviikon ultrasta hyviä uutisia. Haleja. :hug:
 
Eipä oikeen kukaan tässä vaiheessa mahd. raskautta varmaan osaa sen enempää sanoa, sen verran pienihän se siellä on että ei sitä erota. Joten toivotaan että torstain ultrassa olis kasvanut normaaliin vauhtiin + hcg nousussa! Mutta kyllä tässä nyt vähän skeptisenä oon, ei uskalla liikaa toivoa ettei pety vielä pahemmin (jos se nyt tästä enempää on mahollista). :( Onneks on toi mies tossa kuka jaksaa pysyä positiivisena, oli tulos kumpi vaan <3 voin tulla torstaina kertomaan miten kävi!
 
Kaikki Fb-ryhmään haluavat voivat lähettää yksityisviestin Madeia:lle :)

Mulla ei tänne kuulu mitän uutta, Torstaina onneksi np-ultra, sitä siis odotellessa :) Tämä on ollut mun raskauksista se kaikein helpoin, ei mitään pahonvointeja ja rinnatkaan ei enään kipuile. Mutta palailen taas Torstaina, toki lukemassa käyn päivittäin.

Elohiiri ja ruttu 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: Madeia
Tsemppiä anskk!

Minä kerroin eilen raskaudesta esikoisen synttäreiden yhteydessä. Yllättyneitä olivat lähes kaikki, mutta iloisia ja onnellisia silti meidän puolesta. Serkuksille on tulossa n. 6kk ikäero, aika kiva juttu :)
Töissäkin kerroin tällä viikolla työparilleni ja lähimmälle esimiehelleni. Joudun vaihtamaan työtehtäviäni, niin huomenna on pakko kertoa seuraavalle esimiehelle, jotta päästään järjestelyihin.

Joku mietti urheiluvarustusta. Mä ostin viime raskauden aikana (vai synnytyksen jälkeen?) kunnolliset ja sopivan kokoiset urheiluliivit. Normaalistikin käytän aina urheiluliivejä, mutta ne olivat liian pienet siinä vaiheessa. Liivit oli ainoat, mitä ostin raskauden takia. Muuten menin vanhoilla vermeillä. Nyt nämä liivit ovat taas käyttämättöminä kaapissa, mutta eiköhän ne pian pääse taas käyttöön. Isojen tissien kanssa suosittelen todella lämpimästi kunnollisia urheiluliivejä oli lajina mikä tahansa.

Vaunut me ostettiin 2v sitten uutena. Tilattiin Saksasta Hartan Topline X:t. Ne ovat olleet ihan parhaat yhdistelmävaunut! Helpot käyttää, eivät nitise tai natise, heittoaisa, säädettävä aisakorkeus, helpot kasata, TILAVAT. Meidän 2v nukkuu edelleen niissä päiväunet talvitamineissa! Ja olen lenkkeillyt niillä satoja kilometrejä, eikä mitään vikaa ole ilmaantunut. Säästettiin useita satoja euroja, kun tilattiin ne Saksasta. Toimitus oli kotiovelle. Renkaat meillä on ilmakumiset ja niihinkin olen todella tyytyväinen, vaikka välillä onkin ollut kumi tyhjä. Rattaat ovat paljon kevyemmät rullaamaan, kuin vastaavat ilmakennorenkailla.
Samassa tilattiin Britaxin turvakaukalo ja isofix-telakka. Ja adapterit rattaiden runkoon, että saa kaukalon vaan napsautettua kiinni esim. kauppareissuille.
Nää kaikki tilattiin uutena sillä ajatuksella, että tarvitsemme niitä vielä myöhemminkin.
Kaukalossa suosin ehdottomasti 5-pistevöitä, jotka pitävät vauvan varmemmin kaukalossa esim. auton ympäriajossa. Telakka on myös superkätevä, ei tarvitse vöillä leikkiä. Kaukalo vaan napsautetaan paikallee ja nappia painamalla irtoaa.

Mammavaatteita ei oo vielä tarvinnut kaivaa esille. Ja ne onkin itseasiassa kaikki vielä siskollani lainassa. Jos päivällä pitää kireitä housuja, niin kyllä illemmalla vatsaa ahdistaa ja tietää survoutuneensa pieniin housuihin. Kotona käytän vain collareita.

Viikko vielä nt-ultraan. Sitten saa varmistuksen raskauden kestosta, ja että ylipäätään siellä on ketään kotona.

sushen 10+0
 
Voi anskk :'( Toivottavasti nyt pääsisit edes tuonne syyskuisten puolelle… Tsemppiä! <3

Kaisa-Tuulikki, kappas, en tiennytkään tuota :eek: Jännä oire, kun kyse on kuitenkin alavatsan seudulla tapahtuvista asioista.

Pink89, ihanaa et löysit ne sydänäänet! Se pienikin hetki tuntuu jo niiin kivalta :)

milkei, mun käsittääkseni lankku on just hyvä vatsalihasliike raskaanaoleville, ellen ole ihan väärässä :)

sushen, kyllä uskon että monet lukee, vaikka harvemmin kävisikin. Mun mielestä tää on suht hiljainen ketju. Esikoisen ketjuun tuli monesti päivässä kaksikin sivua viestejä.

Äh. Mulle on nyt iskenyt sitten aivan hirveä pöpöpelko tuon meidän tämänviikkoisen sairastelun jäljiltä… Kokoajan vaan pyörii mielessä, että millon sairastutaan seuraavan kerran ja missä silloin ollaan yms. Yks mun pahimmista peloista on sairastua jossain muualla kuin kotona. Kai tästä pitää jotenkin vaan päästä yli koska sairastelu on täysin normaali ja neutraali asia, ja sen kanssa pitää vaan oppia elämään. Veikkaan, että se ainaisessa pelossa eläminen on vielä kamalampaa kuin se itse sairastaminen.
Niin ja tietysti, paljon maitohappobakteereja ja muutenkin vastustuskyvyn parantamista :)

) . ( Masussa ei tapahdu mitään erikoista, ummetus jatkuu ja kaikenmaailman vatsakivut.

Pinsuli ja himpula 12+2 <3
 
Viimeksi muokattu:
Hyi järkky muuten mikä närästys (?) mulle on tänään iskenyt! Kauhea painontunne/kipu ja poltto tuossa ihan ylävatsassa, pahaa makua nielussa. Hyi. Mua ei yleensä ikinä närästä, enkä ole röyhäissytkään kuin muutaman kerran sitten vauva-aikojen. Vauvana kuitenkin todennäköisesti röyhtäilin :D
 
Vatsalihasliikkeet kannattaa jättää siinä vaiheessa kokonaan pois, kun vatsalihaksista nousee pystysuuntainen "harja" niitä jännittäessä. Lihaskalvot venyy ja siitä on enemmänkin haittaa, jos sitten vielä paljon tekee. Lankku saattaa olla ihan ok, niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Mä tein vatsalihasliikkeiden tilalla viimeksi selinmakuulla lantionnostoa, selkälihasliikkeitä ja syviä vatsalihaksia. Syviä vatsalihaksia voi tehdä vaikka niin, että selinmakuulla laittaa polvet koukkuun ja sormet suoliluiden kohdalle (lantion sivuille, vatsan puolelle) ja vetää ikään kuin vatsaa littaan (liian piennet farkut, vetoketju). Pintalihakset pitäisi jäädä rennoiksi ja sormien alla pitäisi tuntua jännitys. Mua auttaa myös ajatus, että yritän laittaa selkää notkolle sisäisesti, vaikka ulospäin ei mitään tapahdukaan. Sitten voi myös jännittää emätintä suppuun ja sisäänpäin, niin tulee treenattua lantionpohjan lihaksia, jotka synnytyksen jälkeen on melko huonossa kunnossa. Googlesta varmasti löytyy lisää ohjeita. Ja voi niitä neuvolastakin kysyä. Joissain kunnissa saattaa päästä myös fysioterapeutin ohjaukseen lääkärin tai neuvolaterkkarin lähetteellä. Kannattaa kysyä, jos kokee tarvetta!
 
Joo, ei mikään kauheen vilkas pino, ja mä ainakin luen aina noi pitkätkin viestit. Musta se on vaan kiva kun jaksatte kirjottaa ja kertoa. Mulla ei vielä kauheesti kerrottavaa ole, kun tää oireilu menee oksentamisen merkeissä, masu ei oo vielä kasvanu ja mitään ei pysty tehdä tän huonon olon takia :D

Sushen
Mistä saksasta te tilasitte vaunut? Mä oon hirveen huono noitten nettikauppojen kanssa, tai oikeastaan arka. En oikein uskalla tilata mitään netistä, varsinkaan ulkomailta.

Turvakaukalosta
Täälläkin ehdottomana kriteerinä on uus turvallinen turvakaukalo. Ja just noilla 5pistevöillä. Ja erikivahan se olis jos sais sit semmoset vaunut/rattaat, et sais turvakaukalolle adabterin. Siitä telakasta mä en vielä mee takuuseen onko se hintansa väärti.

Hirveen kateellinen olen teille joilla on toi mahdollisuus kuunnella sydänääniä:heart:. Me ei varmaan sitä doppleria kuitenkaan hankita.

Ruvettaisko muuten päivittään noita sukupuolioloja? Tai onko muilla mitään oloja? En tiedä onko siittä liikaa vaivaa Pinsulille. Mut mulla on tällähetkellä aivan tyttöolo. Oon nähny pari kertaa vauvaunta ja siinä on ollu poika, mut silti mulla on ihan tyttöolo. Erityisesti koska ultrakuvissa näyttää ihan mun siskontyttäreltä :)
 
Fiinaliina, ei siitä ole vaivaa! :) Tottakai voidaan alkaa päivittää sukupuolioloja. Teen sitten niin, että kun "viralliset" tiedot sukupuolista tulee, niin laitan sen sitten tuon olon tilalle, ettei tule liian epäselvä tuosta etusivusta.

Minulla on tyttöolo. :)

Siinä vaiheessa kun vatsa alkaa olla isompi, kannattaa tosiaan keskittyä niihin syviin vatsalihaksiin (joihin esim toi lankku vaikuttaa), ja etenkin lantionpohjanlihaksiin! Niitä tarvitaan synnytyksessä kun vauvaa ponnistaa pihalle. Kuin myös noita syviä vatsalihaksia. Mä aion pitää itseni hyvässä kunnossa tässä raskaudessa, koska uskon, että synnytys menee paremmin jos voin itse paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä