Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*

Pinsuli; Mulla nyt neljäs raskaus, painon nousu raskauksissa vaihdellut,pari kertaa ei ollut noussut yhtään ja niinpä seuraavaksi kerraksi vaadittiin lisää 2kg. En tiedä miten muilla mutta mun kohdalla oma painonnousu vaikuttaa sf-mittaan,eli eka raskaus jossa paino nousi vähiten ja vauvan syntymäpaino ollut pienin oli myös sf-mitta pienin. Sf-mitan ottajan olisi hyvä olla aina sama,koska vaikka onkin tietyt kohdat mistä mitta otetaan niin silti mittaajissa on eroa..
Mulla ei ole koskaan istukasta sen enempää katottu kuin sijainti ja jos yliajalle mennyt rupeaako tulemaan kalkkeutumaa istukkaan,mikä viittaa siihen että istukka ei enää ihan täysillä toimi,nuo virtaukset kertoo miten istukka toimii,näin olen asian ymmärtänyt.
Painonnoususta,täytyy vaan syödä enemmän kuin normaalisti, huolehtia proteiinin ja rasvan saannista. Mun lähtöpaino oli 48 kg(kysyttiin oonko aina ollut näin pieni painoinen)nyt jo sen 56kg,mulla meinannut painonnousu ahistaa(ollut syömishäiriöitä nuorempana)mutta yritän muistaa että vauvan vuoksi pitää sitä painoa saada,niin vauvakin saa tarpeeksi kasvuun tarvittavia ravinteita,meiän vauvat olleet 2,9kg,3,3kg ja 3,1kg ja kaikkien syntymäpaino ollut "suhteessa"mun painon nousuun.
Kannattaa kokeilla eri rautavalmisteita ja syödä samalla, kun rautaa ottaa c-vitamiini pitoista ruokaa,ei kahvia ja maitotuotteita yhtäaikaa.
Tärkeintä kai että vauva kasvaa omalla käyrällään tasaisesti, luulisi sen olevan hyvä merkki.
Vanhempien koko vaikuttaa myös jo sikiön kokoon.
Onhan se hyvä että seurataan kontrolli ultrissa,kyllähän sinulle olisi kerrottu jos jotain syytä huoleen olisi,sinun keho ja vauvahan on kyseessä! Mulla stressannut kun ollut vain tuo yksi lääkäri käynti,seuraava vasta synnytystapa arviointi..
oon miettinyt voisinko pyytää lääkäri aikaa,vaikka kaikki ihan ok.. Mä oon ruvennut synnytystä hermoileen,kipua lähinnä ja sitä että on toisten "armoilla",melkeenpä toivoisin sektiota. Vauva-arki mietityttää ja se miten jaksan yöheräilyt,kun oon semmonen etten pysty nukahtaan uudelleen kun tietää että kohta taas pitää herätä,tämä alkoi viimeksi vauvan yöheräilyjen kanssa..

Voimia kaikille masunkasvattajille!
 
pikku-uikku, kiitos! En tiedä onko tänään joku ihme piikki hormonien erityksessä, mutta olo on aivan kummallinen. Kaikki ahdistaa ja pelottaa. Mun lähtöpaino oli 47kg, nyt 54,9kg. Esikoisesta sama lähtöpaino, tässä vaiheessa painoa n. 56kg (eli ei ollutkaan niin montaa kiloa enemmän kuin muistelin...kilon XD). Esikoisen odotusaikana sf-mitta kulki keski- ja yläkäyrän välissä, ei ollut missään vaiheessa epäilystäkään pienikokoisesta vauvasta. Painoikin syntyessään 41+0 3590g. Mun istukka oli jo aivan kalkkeutunut silloin, kalkkeutuminen alkoi vähän ennen laskettua aikaa. Pelottaa ihan hirveesti että sama käy uudestaan, vauvalla kun oli vähän hapenpuutetta synnytyksessä/sykeongelmia. Ei saanut kovin hyviä pisteitä.
Minä olen 157cm, mies 172cm. Suhteellisen lyhyitä molemmat, minä vielä muutenkin hoikkarakenteinen ja pieni. Esikoisemme on poika, nyt on tulossa ilmeisesti tyttö. Eikös sukupuolikin voi vaikuttaa kokoon? Mä olin syntyessäni 3300g, synnyin käynnistyksellä yliaikaisena. Laskettuna aikana oon siis luultavasti painanut parisataa grammaa vähemmän. Mies oli syntyessään 3200g, syntyi myöskin melkein kaks viikkoo myöhässä.
Ihmettelen nyt siis miksi tämä kakkonen on niin pieni kun esikoinen ei ollut mitenkään erityisen pieni...
Sähän voit kysellä aikaa pelkopolille, jos synnytys hermostuttaa. Ja kyllähän ylimääräistä lääkäriä voi kysellä, eiköhän odottavan äidinkin toiveita kuunnella :)

Eilen ja tänään on tullut tosi paljon harkkasuppareita, onneks ovat kivuttomia. Pelottaa silti kun ihan yhtäkkiä noin vaan alkoivat o_O Levossa kuitenkin helpottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli; Niinhän tuo taitaa olla että tytöt syntyessään pienempi painoisia kuin pojat (siis saman / oman perheen lapset,en vertaile muiden lapsiin),ainakin meillä näin.
Juu terv.hoit. mainitsi viime käynnillä tuosta pelkopolista ja sanoi jotenkin että "ethän sä siltä vaikuta että tarvisit sinne käyntiä".. Saa nähä,mulla on synnytykset menny näin; Eka oksitosiinilla hoputettu/voimistettu supistuksia kun lopahtivat täysin ja lapsivesien menosta jo 12 tuntia,toinen yliaikaisuuden vuoksi käynnistetty ja kolmas käynnistetty ennen lask.aikaa vauvan suuren painoarvion vuoksi(arvio yli 3,6 kg,painoi 3,1kg). Eli en tiedä mitä on että keho saa itse käynnistää synnytyksen,kaikki sanoo että käynnistettynä synnytys on paljon kipeempi..

Onneksi on tämmöinen porukka joiden kanssa voi ajatuksia ja kokemuksia vaihtaa!! :)
 
Kaisa-tuulikki, muakin ihmetyttää miten nää kaks vauvaa tulee mahtumaan muhun kun oon vaan myös sen 160cm pitkä. Mullahan on nyt jo yli 3kg vauvaa tuolla mahassa ja kaks istukkaa yms. Joten mulla on mahassa nyt jo enemmän vauvajuttuja kuin sellaisella joka yhtä odottaa viimeisillään :D

Mmaria
 
Laitahan Mmaria kuvaa vatsastasi tuonne kuvapinoon! Mua niiin kiinnostaisi nähdä kunnon kaksosmaha :). Oma mahakin alkaa oleen tosi iso. Moni on sanonut lähteneensä synnyttämään tämän kokoisella mahalla ja onpa lasketunajan paikkansapitävyydestäkin tullut uteluja. Itse kyllä tiedän ettei tämä vielä edes ole iso. Esikoisesta olin aivan valtava kun lähdin 40+6 synnyttämään! Vahva tunne siis on että poika on tälläkin kertaa kyydissä. Kovasti oma muoto ja vauvan koko viittaavat edelliskertaan.

Tuo painonnousu tuntuu olevan melko yksilöllistä. Lähtökohtaisestihan sitä pitäisi tulla sitä enemmän mitä pienempi on painoindeksi ennen raskautta. Olen ymmärtänyt että alipainoisellekin riittäisi tuo 10-12 kg:n lisäys. Itselläni paino oli pudonnut viime neuvolassa 1,5kg joka teki -500g/viikko eikä tästä oltu yhtään huolissaan. Olenkin kyllä kerännyt jo 8 kg raskauden aikana joten välttämättä enempää ei tarvitsisi tullakaan. Vaan tuleehan sitä...

Minulla on neuvolat jatkossa kahden viikon välein. Aika hurjalta tahdilta tuntuu. Synnytystapa-arvio on rv 36 ä-polilla ja siellä päätetään meidän vauvan syntymäpäivä :). Jännää!

-tiiti 30+1-
 
Mmaria mustakin olis kiva nähdä kunnon kaksosmasu jos sä vaan viitsit sitä täällä näytellä :)

Neuvolasta oli puhuttu paljon. Mä pidän sitä lähinnä sellasena mittauspisteenä missä ammattilainen tsekkaa että kaikki on ok. Tarvittaessa sitten tehdään lisätoimenpiteitä ja tää on musta toiminutkin tosi hyvin. Keskusteluseuraa mä en kaipaa sillä tuttavapiirissä lähes kaikilla on lapsia, monenikäisiä, ja vertaistukea kyllä löytyy. Mutta kyllä mä muistan ykköstä odottaessa, että silloinen ihana neuvolantäti oli tosi tärkeä kun olin itse niin nuori ja kaukana kotoa kaiken lisäksi.

Väsymys on tullut taas. Illalla tulee mentyä kymmenen-yhdentoista aikoihin nukkumaan ja lähes poikkeuksetta herään viimeistään kuudelta. Noilla unilla ei sitten jaksa koko päivää. Joinakin päivinä olen saanut onneksi rauhoituttua päiväunille, mutta mä oon hirmu huono tuossa päiväuniasiassa vielä. Sitä voisi kyllä opetella, että osaa sitten vauvan kanssa nukkua :)

Vauvakuume on edelleen kova! Ollaan hoidettu tuttavien vaippaikäisiä välillä ja kyllä se on mukavaa touhua :) Onneksi se laskettu aika lähenee joka päivä :)

Amuniina & mukula 27+5 :heart:
 
Mulla on nyt jo toista päivää tosi omituinen olo. Sydän tykyttää, hengästyttää, alaselkä ja reidet tuntuu puutuneilta, kivuttomia supistuksia tulee liikkeessä/istuessa oikeestaan kokoajan. Levossa loppuu. Vatsa tuntuu oudolta. Niska ja pää "kihelmöi". Neuvolaan ei voi tänään soittaa, enkä tiedä onko tää synnärin juttu kun supparit ei oo kipeitä...
 
Pidetään peukkuja Pinsuli että kaikki olisi hyvin <3

Voinhan mä kokeilla laittaa masupinoon kuvan/kuvia jossain vaiheessa kun tietokoneen jaksan avata :) Tulee aina vaan puhelimella käytyä netissä, enkä ainakaam ppuhelimella osaa kuvaa laittaa, olen varsinainen tekniikan ihmelapsi! :D

Mmaria
 
Meille monikkovalmennuksessa juuri kätilö sanoi, että vihertävä väri viittaa siihen (ainakin lapsivedessä), että vauva on päästänyt hätäkakat. Muotoili asian niin, että on voinut olla jotenkin ahdingossa, mutta mitään akuuttia hengenvaaraa ei vauvalla kuitenkaan ole. Voiskohan sulla liittyä kuitenkin johonkin tulehdukseen, kun ei ole lapsivedestä kyse? Tsemppiä Pinsuli jokatapauksessa ja hyvää hoitoa saat Taysissa, jos siellä joudut piipahtaa.

Tänne ei kuulu kummempia... vauvat kasvaa hyvin tasaisesti. 1,5 vk:a sitten molemmat olivat reippaasti 1,2 kg:n painoisia. Tuolloin molemmat olivat edelleen perätilassa, mutta nyt tuntuu, etten enää tiedä miten päin ovat. Maha muljuaa kovasti ja potkuja satelee ylös, alas, sivulle, eteen... =) monikkovalmennuksessa oltiin tosiaan tuossa taannoin ja päästiin tutustumaan lasten teholle. Oli se kyllä liikuttavaa nähdä niiiiin pieniä ihmisiä... vajaa 1 kg -1,5 kg elämää pienen pienissä vaipoissa keskoskaapissa. :'(

Omat olot ovat olleet sitä samaa mitä viimeiset kuukaudet...närästystä ja selkäkipuja. Nyt viikon sisällä myös lonkkakivut tulleet mukaan kuvioihin ja helteiden aikaan myös kivat turvotukset. Vatsa alkaa olla iso... sf-mitta oli 32 cm 2,5 vk:a sitten. Kuinkahan iso pallo siitä vielä tullee...täytyy minunkin koittaa laittaa kuva masupinoon, kun vaan saan aikaiseksi. Kiva olis tosiaan nähdä Mmaria sinunkin pallo ja sen kolmannen kaksosodottajan (jonka nimeä en taaskaan muista :ashamed:)

Sairauslomalla tässä jatketaan loppuun asti. Olipa Kela tehnyt äitiys/vanhempainrahapäätöksetkin juuri, joten kaikki paperityöt on hoidettu Kelaan ja työnantajan kanssa.

Esikoista vailla ja tytöt 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis vihreä lapsivesi viitaa siihen että sikiö on kakannut veteen. Esikoinen teki sen tempun synnytyksessä :/ Nyt on kuitenkin kyse limaisesta vihreästä valkovuodosta (se oli kyllä.lääkärin melestä keltaista). Mut siis tulehdukseen viittaavia merkkejä oli, joten Flagyl kuuri napsahti. Lisäks pissanäytteessä leukkarit nätisti plussalla, joten sain myös antibiootit pissatulehdukseen. Pyysin jos mun tulehdusarvot voitais vielä katsoa verestä, ne pääsen vielä tänään antamaan. Ja toinen pissanäyte pitääviedä vielä myös. Huhhuh... Kiitos tsempeistä <3
 
Voi, Pinsuli. Onneks valkkarissa ei ollut kyse mistään pahemmasta. Mutta koitahan ottaa rauhallisesti vauva ei tykkää jos mamma ressaa. Kaikki menee varmasti hyvin, koitat keskittyä nyt positiivisiin aisioihin :heart: Painoa ei ole mullekaan ole tullut kuin reippaan kilon verran, ja siis mä olen jo ennestään hyvin hoikka ja BMI on ollut normaalin alarajoilla, eli älä liikaa sitä painoakaan tutkiskele. Kun kerran teidän tytteli siellä omilla siroilla käyrillä kasvaa kuitenkin koko ajan :hug: Ollaan niin yksilöllisiä ihmisiä kaikki, ettei kannata liikaa vertailla itseään muihin ja lisätä sitä kautta murhetta :) Tsemppiä oloihin!

Miekin haluun nähdä kaksosmasukuvia! Tuntuu tosiaan hauskaselta, että teillä kaksosten odottajilla, on siellä jo melkoisesti vauvaa masussa =)

Amuniina, mullakin on kauhee vauvakuume!! Ei millään jaksais enää odottaa, vaikkakaan en tietty synnytystä halua käyntii ennen elokuuta.
 
Kiitos sanoista Fiinis <3 Eiköhän tää tästä helpota :) Ja siis määhän kuitenkin vertaan itseäni itseeni, eli edelliseen raskauteen :/ sitäkään ei sais kai tehdä. --- Mäki haluan nähdä kaksosmasuja!! :)
 
Tsemppiä Pinsuli, toivottavasti lääkkeet helpottavat pian oloa ja CRP ei ole pahasti koholla. Kyllähän virtsatietulehduksesta voi tulla hyvin monella lailla huono olo, vanhuksethan ovat monasti tyypillisesti sekaviakin kun on virtsiitti päällä.

Ja valkovuoto ja lapsivesi on tosiaan ihan eri asia, eikä niitä voi vertailla keskenään.
 
Puutuuko teillä muilla jalat? Mulla on kokoajan jalat kuin maitohapoilla ja pelkkä portaiden nouseminen tuntuu siltä kuin olisi juossut 10 km. Varmaan johtuu lisääntyneestä painosta ja alaraajojen huonontuneesta verenkierrosta mutta tuntuu silti tosi ärsyttävältä!
 
Tsemppiä Pinsuli, toivottavasti lääkkeet helpottavat pian oloa ja CRP ei ole pahasti koholla. Kyllähän virtsatietulehduksesta voi tulla hyvin monella lailla huono olo, vanhuksethan ovat monasti tyypillisesti sekaviakin kun on virtsiitti päällä.

Ja valkovuoto ja lapsivesi on tosiaan ihan eri asia, eikä niitä voi vertailla keskenään.
Juu toki on... jäi vain korvan taakse tuo sana "vihertävä" siellä valmennuksessa. Paljon tulee uutta eteen näin ensi kertalaiselle. =)
 
Mieletöntä muuten, kun helmikuisetkin ovat jo ryhmittyneet tänne. Miettikäähän elomasut, miten isoja meidän vauvat on jo helmikuussa! Huijjui!
Samaa kattelin juuri ja mietin, että miten pitkä aika on vielä sinne asti... mutta toisaalta, kun kelailee aikaa taaksepäin niin hurjan nopeasti on kevät vierähtänyt ja ollaan huomenna jo kesäkuussa. :)

Tiiti85 puutuu jalat ja mulla on muutenkin jalkaterät kuin elefantilla...:O
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin puutuu jalat pienestäkin kävelystä. CRP oli 5.0 eli normaali :) Antibiootteja otettu nyt päivän verran ja taitaa vasta nyt koko pissatulehduksen oireet alkaa... Onneks kuuri on jo aloitettu! ---- Teen huomenna aamulla kesäkuun ketjun, nyt en enää jaksa!
 

Yhteistyössä