Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*


Kuva: Custom T-Shirts, Unique Gifts, Posters, & Personalized Mugs | CafePress

-----

Poikalupauksia: 26 :heart:
Tyttölupauksia: 16 :heart:

-----

:heart::heart: SYNTYNEET :heart::heart:

23.6. Mörbid / 33+6 / poika / 45cm / 2130g
27.6. MiNalo / 33+3 / poika / 49cm / 3380g

-----

:heart: Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala :heart:

29.7.
Nannaa / 20v / 1. lapsi / OYS
Skonssi / 30v / 2. lapsi / TAYS
vekarasakara / 25v / 3. lapsi / PKKS / poikalupaus

30.7.
m a r z a / 33v / 5. lapsi / TAYS

31.7.
Hemutus / 25v / 2. lapsi / K-HKS
pace / 25v / 1. lapsi / KYS
Pinsuli / 21v / 2. lapsi / TAYS / tyttölupaus

1.8.
mariet / 26v / 2. lapsi / EKKS / poikalupaus
Fiinaliina / 24v / 1. lapsi / TYKS / tyttölupaus
emelea / 26v / 2. lapsi / NKL
Elovaavi / 32v / 2. lapsi / VKS / poikalupaus

2.8.
Hulda^ / 26v / 1. lapsi / KOS

3.8.
Puccola / 28v / 1. lapsi / Ulkomaat (Italia) / poikalupaus
Ole luonani aina / 24v / 3. lapsi / NKL / poikalupaus
Hoxa / 31v / 4. lapsi / TYKS

4.8.
iiris_lorea / 32v / 1. lapsi / Ulkomaat (Saksa)
TaikaUsko / 28v / 1. lapsi / OYS

5.8.
Mussukka82 / 31v / 3. lapsi / TAYS
Ensinmäinen / 21v / 1. lapsi / ? / poikaolo

6.8.
tiiti85 / 28v / 2. lapsi / SatKS
Mmaria / 22v / 1. ja 2. lapsi / K-HKS / kaksoset / tyttölupaukset
kivitasku / 37v / 5. lapsi / K-HKS / tyttölupaus

7.8.
Madeia / 26v / 3. lapsi / OYS
reirei / 27v / 2. lapsi / KOS / tyttölupaus
Hobla / 30v / 1. lapsi / TAYS / tyttölupaus

8.8.
althema / 31v / 1. lapsi / SeKS / tyttöolo
murgu / 25v / 2. lapsi / TAYS
TatjanaL / 25v / 1. lapsi / MKS / poikalupaus
suklaarusina / ? / 3. lapsi / ? tyttölupaus
Elaisah / 33v / 2. lapsi / KOS / poikalupaus
jennii-- / 23v / 1. lapsi / HYS / poikalupaus

9.8.
Mirka J./ 32v / 4. lapsi / K-HKS

10.8.
Miini91 / 22v / 2. lapsi / Kät tai K-HKS
Saanuska83 / 30v / 1. lapsi / LAS / tyttölupaus
ChevyMama/ 23v / 3. lapsi / TAYS
maibe / 23v / 2. lapsi / TAYS

11.8.
esikoista vailla / 32v / 1. ja 2. lapsi / TAYS / kaksoset / tyttölupaukset

13.8.
Chiane / 25v / 1. lapsi / K-SKS
H keiju / 33v / 2. lapsi / HYS / poikalupaus
Elythia / 28v / 1. lapsi / KOS / poikalupaus
maggy / 21v / 1. lapsi / TYKS / tyttöolo

14.8.
Monsuliino / 31v / 1. lapsi / TAYS
-j- / 33v / 1. lapsi / ?
Sammi / 35v / 3. lapsi / KOS / poikalupaus
Tähtipölyä78 / 35v / 6. lapsi / K-SKS / tyttöolo
Viivi__ / 25v / 3. lapsi / TYKS / poikalupaus
Riduli / 45v / 4. lapsi / K-PKS / tyttölupaus
SookyS / 31v / 1. lapsi / TAYS
Juniori / 2. lapsi / OYS / poikalupaus
_mai / 28v / 1. lapsi / ? / ?

15.8.
ekulainen / 20v / 2. lapsi / NKL / poikalupaus

16.8.
Sipuri / 30v / 1. lapsi / SeKS
tipsula / 20v / 2. lapsi / TYKS / poikalupaus
Daisy D. / 31v / 2. lapsi / PS

17.8.
sushen / 30v / 2. lapsi / TYKS / poikalupaus

18.8.
Pink89 / 24v / 3. lapsi / KAKS / poikalupaus
Peppi1981 / 32v / 2. lapsi / OYS / poikalupaus
pikku-uikku / 30v / 4. lapsi / KAKS / poikalupaus
luna_82 / 32v / 2. lapsi / TAYS / poikalupaus
Livia* / ? / 2. lapsi / TAYS

19.8.
Supermum83 / 30v / 2. lapsi / Ulkomaat (Iso-Britannia)

20.8.
Helminni / 35v / 1. lapsi / KOS / poikalupaus
Mabirris / 29v / 2. lapsi / K-SKS / poikalupaus

21.8.
sunshine25 / 29v / 3. lapsi / MKS
arillam / 28v / 1. lapsi / VKS

22.8.
candyqueen / 19v / 1. lapsi / HYS tyttölupaus
MamaButterfly / 26v / 3. lapsi / PS
Monski94 / 20v / 1. lapsi / ? / poikalupaus
Seerumia / 23v / 3. lapsi / LAS

23.8.
Futuretar / 24v / 1. lapsi / TAYS

24.8.
Amuniina / 34v / 2. lapsi / ?

25.8.
kuppikakku / 25v / 2. lapsi / KAKS
Vehnis / 37v / 2. lapsi / JS / poikaolo
emhi / 23v / 2. lapsi / K-SKS
tarantellah / 28v / 2.lapsi / TAYS

26.8.
Danskuu / ? / 1. lapsi / K-SKS

27.8.
helke / 25v / 2. lapsi / JS

28.8.
mammuttisi / 23v / 3. lapsi / PKKS / tyttölupaus
milkei / 33v / 2. lapsi / Ulkomaat (Ruotsi) / poikaolo
Kaisa-Tuulikki / 33v / 2. lapsi / SeKS / poikalupaus
siok_ / 26v / 1. lapsi / KOS

29.8.
mimosalaha / 24v / 1. ja 2. lapsi / ? / kaksoset / tyttölupaukset
verppu / 24v / 1. lapsi / ?
Shuri / 28v / 3. lapsi / OYS / poikaolo
Caro_ / 26v / 1. lapsi / TYKS

-----

Surun kohdanneet: :'( :hug:
Kkamilla
Maarii
Sinadrius
Toothie
Mequ
Samapo
Zemar
esteri76
Elohiiri82

… ja muutama muu, jotka eivät halunneet nimeä listalle <3

Paljon vauvapölyä teille :heart:

-----

Raskauden seuranta

1.7. Pinsuli (U)
3.7. Elythia (N), Saanuska83 (NL)
8.7. Pinsuli (NL)
16.7. Peppi1981 (NL)
22.7. mammuttisi (N)
30.7. Peppi1981 (N)

11.8. Peppi1981 (N)

Lyhenteet:
VU = Varhaisultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
NT = Niskaturvotus-ultra
RU = Rakenneultra
IB = Istukkabiopsia
ÄP = Äitipolikliniikka
S = Sokerirasitus
U = Muu ultraus
PP = Pelkopoli

-----

Missä kukakin synnyttää
:heart::

EKKS - mariet
HYS - candyqueen, H keiju, jennii--
JS - helke, Vehnis
KAKS - kuppikakku, pikku-uikku, Pink89, TuikQ
K-HKS - (Miini91), Mirka J., Mmaria, Hemutus, kivitasku
K-PKS - Riduli
K-SKS - emhi, Mabirris, Tähtipölyä78, Chiane, Danskuu
KYS - pace
KOKS - *Tiuhti*
KOS - siok_, Elaisah, reirei, Elythia, Sammi, (Miini91), Helminni, Hulda^, Tsiuh
LAS - Saanuska83, Seerumia
LKS - hanspu
MKS - sunshine25, TatjanaL
NKL - Ole luonani aina, emelea, ekulainen
OYS - Shuri, Peppi1981, MiNalo, Madeia, TaikaUsko, Nannaa, Juniori
PKKS - mammuttisi, vekarasakara
PHKS -
PS - MamaButterfly, Daisy D.
SAS -
SatKS - tiiti85
SeKS - Kaisa-Tuulikki, Sipuri, althema
TAYS - tarantellah, Futuretar, Monsuliino, esikoista vailla, maibe, ChevyMama, murgu, Mussukka82, Pinsuli, m a r z a, Skonssi, luna_82, Livia*, SookyS, Hobla
TYKS - Fiinaliina, Hoxa, Mörbid, tipsula, maggy
VKS - arillam, Elovaavi

-----

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet

EKKS = Etelä-Karjalan keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
KAKS = Kainuun keskussairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen sairaala
KOKS = Kymenlaakson keskussairaala
KOS = Kätilöopisto
LKS = Lapin keskussairaala
LAS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
PHKS = Päijät-Hämeen keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
SAS = Salon aluesairaala
SatKS = Satakunnan keskussairaala
SKS = Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen keskussairaala
VKS = Vaasan keskussairaala
ÅHS = Ålands centralsjukhus

-----

Yleisön pyynnöstä ehdotuksia sairaalakassiin! :)

- vauvan kotiintulovaatteet

- äitiyskortti
- imetysliivit
- alushousuja & sukkia
- vaihtovaatteet (rennot sellaiset!)
- videokamera & laturi
- digikamera & laturi
- hammastahna & harja
- shampoo & hoitoaine
- hiusharja & pompuloita
- läppäri/tabletti
- musiikkisoitin
- siteitä (tosin sairaalassa ainakin viimeksi omat siteet ei olis riittänyt mihinkään!)
- liivinsuojuksia
- ehkä joku kirja/lehtiä
- jotain herkkua ym. naposteltavaa
- kauratyyny
- korvatulppia
- oma tyyny (jos haluaa tuttua mukavuutta!)
- omat olo- / yövaatteet (samaisesta syystä kuin yllä)

-----

Edelliset ketjut:

- http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2313226-viela-muita-joilla-la-elokuussa-2014-a/
- Joulukuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2315013-elovauvat-2014-3-joulukuussa/
- Tammikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2322763-elovauvat-2014-3-tammikuussa/
- Helmikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2329844-elovauvat-2014-3-helmikuussa/
- Maaliskuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2335734-elovauvat-2014-3-maaliskuussa/
- Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2345852-elovauvat-2014-3-huhtikuussa/
- Toukokuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2363360-elovauvat-2014-3-toukokuussa/

-----

Päivityspyynnöt mielellään jollain kirkkaalla värillä :)

-----

IHANAA ODOTUSAIKAA MEILLE KAIKILLE! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt sitten tätä kesäkuun ketjua :) Vaikee käsittää että mun laskettu aika on ens kuussa! Vaikkakin viimenen päivä… :D

Mut siis niin, kyllä täälläkin tiiti puutuu erityisesti reidet :( Ei tarvii paljookaan kävellä.

Ja kiitoksia vielä kaikille myötäelämisestä mun terveyskeskusrumbassa <3

Pinsuli ja Himpula 31+3 <3
 
Ei oo enää pitkä aika laskettuun :)
Täällä voidaan ihan hyvin vaikkakin saikkua vietetään sitten kesälomaan asti supistuksien takia :/ Mutta eipähän tarvi enää mennä kuumaan keittiöön töihin. :D
Poitsu on potkinut ja riehunut paljon masussa, joten hieman pelottaa minkälainen tasmanian tuholainen tästä pienestä tulee :D Välillä kylkiluut saavat kyytiä ja kunnolla.

Äitiyspolille sain nyt sitten ajan alhaisen hemoglobiinin takia. En nyt tiedä mitä ne sitten siellä oikein tekevät? :/ Ja samalla tuli aika pelkopolille, koska tahdon sektion sukurasitteiden vuoksi. Äidillä, mun mammalla ja isoisomammalla on kuollut aina ensimmäinen vauva istukan irtoamisen ja raskausmyrkytyksen takia. Kaikilla on lapset leikattu sen takia, joten en halua ite ottaa sitä riskiä että ensimmäinen kuolee jos päätetäänkin kokeilla alakautta synnytystä :/ Täytyy vaan toivoa että pelkopolilla se ymmärretään.

Mutta eipä tässä mitään sen ihmeellisempää oo tapahtunut. Hiljaiseloa oon hieman viettänyt, mutta kyllä täältä on tullut luettuu kaikki tekstit.

Monski ja poitsu 28+2 :) <3
 
Hui monski, kuulostaapa kamalalta toi sukurasite! :eek: Pidetään peukut pystyssä että ymmärtävät, sun pitää vaan vaatia ja vaatia ja vaatia ja vaatia. Pysy tiukkana :) Kuinka alhainen sun hemoglobiini oikein oli kun ä-polille varasivat ajan? :eek: Mulla oli viimeks 98.
 
Ihanaa, kesäkuu on täällä! :) Menispä tääkin nopeesti, koska meidän poitsu syntynee ens kuussa joka tapauksessa. :heart:

Mä oon vähän laiska kirjottelemaan tänne..suokaa anteeksi. :ashamed:

Pinsuli Hyvä ettei kysymys ollut mistään vakavammasta ja sait lääkkeet pissatulehdukseen! :)

esikoista vailla Kiitos masukuvaketjun kuvasta! Ihan mahtavan kokoinen massu sulla jo on! :)

Olitte puhuneet vauvan koosta..Mullahan siis tulossa esikoisen jalanjälkiä seuraten "sokerivauva" tän diabeteksen ansiosta. Siis, ajatelkaa, painoarvio oli nyt rv 29+0 jo 1800g!! Esikoinen siis painoi syntyessään rv:lla 32+4 2,6kg. Samaan tahtiin siis, ellei kovempaakin, näyttäisi tämä poika kasvavan. Ihan hirvittää tämä tahti! :O Mikähän jättiläinen sieltä onkaan loppujen lopuksi tulossa..? Taitaa mennä niin, että mun kohdalla päädytään sektioon ihan vauvan ison koon takia ja se varmaan tehdään reilusti ennen laskettua aikaa. Usein diabeetikoilla se tapahtuu raskausviikoilla 35-39. Riippuen tietysti monestakin seikasta. Tätä tahtia kasvamalla 4 kiloa paukkuu rikki siinä rv:n 37-38 paikkeilla..Ja jos tahti kiihtyy niin vieläkin aikaisemmin! Joten jännityksellä odotan mitä tuleman pitää..Mullahan on nyt käynnit äitiyspolilla 2 viikon välein. Viimeisin oli nyt siis rv:lla 29+0 ja seuraava käynti onkin jo 31+1. Oon tosi tyytyväinen, että seuraavat tarkoin ja tiheään mm. vauvan kasvua.

Nyt kai se on virallisesti kesä! Joten ihanaa kesää elomammoille!! :cool: Koittakaamme nauttia parhaamme mukaan helteistä ja kaiken maailman vaivoista huolimatta! ;)

MiNalo ja natiainen rv 29+5
(hui hirvitys! pian poksuu uudelle kymmenluvulle! :))
 
Pinsuli nojoo kyllä pitää olla tosi vaativa siel ja päättäväinen. Ja hb on ollut koko raskauden ajan alle 110. Vähimmillään mullakin se on ollut sen 98. Sen takia laittoi minut sinne käymään, kun syön jo tuplamäärän rautaa ja hb joko putoaa alaspäin tai pysyy samana.
 
Kiitos Pinsulille pinosta!

Monski
hui miten hirveä kohtalo teidän suvun naisilla on ollut vauvojen suhteen. Ihan kamalaa! Uskoisin, että noilla perusteilla ei ole syytä olla päästämättä sua sektioon!

Minalo
syntyikö sulla esikoinen ihan alakautta vai sektiolla?

Fiinis 31+2
 
Buhuu, mäkin haluun jo pian vauvan, mulla menee todennäköisesti sinne syyskuulle. Teillä voi joillain jo olla 2kk ikäinen vauva siinä vaiheessa kun mä vasta synnytän. :)

Mulla meni viime yö ihan persiilleen. Aku on vaihteeksi perätilassa, ilmeisesti pää painaa niin palleaan, etten saa henkeä ja potkut tuonne alas tuntuu tosi kipeältä. Kääntyis nyt jo taas niin pääsis olemaan normaalisti. Kaksin kerroin joudun menemään kun potkii, ettei ota niin kipeetä.

Kaisa-Tuulikki 27+3
 
Voi kauhea Monski, kuullostaapa pelottavalta! Muistat vain pysyä tiukkana siellä pelkopolilla etkä yhtään anna löysiä. Eikä ole pahitteeksi vaikka olisit vähän selvittänyt sektion riskejä jo etukäteen. Minulla oli ainakin tosi asiallinen kokemus eikä joutunut mihinkään naurettavaan aneluun. Voi kyllä olla sairaalakohtaisia nuo jutut mutta näin täällä Satakunnassa.

Onko sulla Minalo ihan diabetes perussairautena vai radiko noin vauvaa kasvattaa?

Meidän perhe oli tänään metsäretkellä ja aika hyvin sitä jaksaa vielä tuollaisen 3km tallustaa. Hassua että sitten toisinaan jo pelkällä kauppareissulla meinaa puhti loppua kokonaan. On tämä kyllä niin päiväkohtaista nämä olot...

-tiiti-
 
Kiitos uudesta pinosta Pinsuli! Onneksi sait selvyyden oireisiin!

Esikoista vailla Aivan ihana masu!

Täällä ei kummempaa. Samat olot kuin ennenkin jatkuu ( en viitsi taas toistaa itseäni). Pitäisi hiljalleen aloittaa vauvan vaatteiden pesurumbaa, jotta saisi ne vielä paikalleen ennen synnytystä. Vaikka tokihan siihen o vielä aikaa. Aika vaan tuntuu menevän tällä hetkellä nopeasti ja hupskeikkaa ollaankin jo elokuussa. Töissä alkaa olla raskasta tai lähinnä töiden jälkeen. Työpäivän jaksaa kyllä puskea, mutta työpäivän jälkeen, tai no viimeisen tunnin aikana viimeistäään alkaa supistelut ja väsymys. Töitä on vielä pari viikkoa ja sitten pääsee lomailemaan :D Viime viikolla oli neuvola, jossa kaikki oli hyvin. Seuraavan kerran sitten juhannuksen jälkeen ja siitä kuukauden kuluttua neuvolalääkäri. Harvakseltaan on käyntejä, mutta sen sopii mulle hyvin. Tarvittaessahan sitä sitten pääsee terkkarille, jos siltä tuntuu.

Hyvää alkanutta kesäkuuta kaikille!

Sammi ja Anselmi 29+3
 
Fiinaliina Esikoinen syntyi sektiolla. Viikon kerkesin olla sairaalassa osastolla raskausmyrkytyksen kourissa..se etenikin vauhdilla ja mun munuaiset ei olis kestäny enää päivääkään pidemmälle raskautta. Myrkytys oli tosi raju tapaus..tiiti85 Mulla on tyypin 1 diabetes, ollut lapsesta saakka. Sepä se vauvaa kasvattaa. Toisaalta diabeetikoiden vauvaa kasvattaa kohonneet verensokeriarvot ja toisaalta insuliini itsessään, onhan kyseessä kasvuhormoni.
 
Hyvää kesäkuuta :) Jännää tosiaan että jo tässä kuussa osa meistä saattaa synnyttää! Toivottavasti kuitenkin pysyisivät vielä masuissa ja vasta ensi kuussa alkaisi tulemaan vauvoja. Se nyt on selvää että silloin niitä jo tulee. Jopa meidän pieni voi olla seuraavan kuun lapsi! En jotenkin yhtään osaa ajatella että tämä menisi lasketun ajan yli. Varmaan pitäisi asennoitua siihen niin ei tarvitsisi sitten hermoilla jos ei vauvaa meinaa kuulua :D

Hurjalta kuulostaa monski tuo sukurasite teillä! Todella pelottavaa ja ymmärrän kyllä jos tuossa tilanteessa valitsee suoraan sektion. Toivottavasti suostuvat. Onko teidän suvussa loput lapset aina syntyneet sektiolla?

MiNalo
, toivottavasti teillä pysyisi nyt raskausmyrkytys poissa ja vauvan kokokin kurissa. Oliko esikoisen vointi millainen kun noin aikaisilla viikoilla syntyi?

Minulla oli hb viime neuvolassa taas laskenut 109:ään. Pitäisi käydä ostamassa rautaa kun edelliset on loppu. Ei vaan saa aikaiseksi kun harvemmin tulee apteekissa käytyä. Neuvolastakin on jo viikko että toivottavasti ei ole laskenut lisää. Onneksi nuo rautatabletit kuitenkin toimivat minulla ihan hyvin ja pitäisi taas alkaa nousta kun alan niitä syömään säännöllisesti.

Minulla onnistuu vielä kävelymatkat ihan hyvin sillä hetkellä kun kävelee, mutta jälkikäteen kaduttaa kun nivuset kipeytyy. Se tulee aina vasta illalla jos on päivällä kävellyt ja jatkuu muutaman päivän.

18 päivää töitä mutta tämäkin päivä on jo kohta voiton puolella. Esikoinenkin on jo niin loman tarpeessa ja tällä viikolla näköjään saapuivat päiväkotiin kesälapset jostain toisesta päiväkodista tai mistä lie ja vieras hoitajakin oli aamulla vastassa. Onneksi saa olla tänä kesänä pitkään kotona kun on niin kova stressaaman tuollaisia muutoksia!

mariet ja pieni 31+3
 
MiNalo, toivottavasti tuo raskausmyrkytys ei tule tällä kertaa! :( Eiköhän sektio saada sovittua ajoissa ja kaikki mene paremmin tällä kertaa :)

Mää en pysty kyllä yhtään kävelemään :/ Muutaman kymmentä askelta menee normaalivauhtia, sitten pitää hidastaa mummovauhtiin kun alavatsaa alkaa kiristää. Himpula (ja koko kohtu) hengailee tosi alhaalla, joten johtuu varmaan siitä.

Kävin ostamassa nyt Retafer -rautalisää. Aikaisemmin oon käyttänyt Floradixiä mut se on niin mahdottoman ärsyttävän vaikeaa ottaa, kun se pitää säilyttää jääkaapissa ja ottaa kaks kertaa päivässä! Pitää siis olla tiettyihin aikoihin sidottuna kotiin että sitä voi ottaa, kun se pitää ottaa vielä puol tuntii ennen ruokailua. Toivottavasti toi Retafer ei tee pahaa mun mahalle :) Viikon päästä on neuvola niin siellä näkee onko Hb noussut tuosta 98sta.

Onko muut huomanneet, että autolla ajaminen olis vaikeutunut? Mulla tulee pienestäkin matkasta reidet niin kipeiksi, että esim. kytkimen pohjassa pitäminen tekee tiukkaa. Se varmaan liittyy siihen jalkojen puutumiseen. Kädetkin puutuu esim. tiskatessa. Sitä oli kyllä viimeksikin, en tiskannut viimeiseen kuukauteen ollenkaan! :D

Me käytiin viikonloppuna pikkunen yhden yön reissu 4h ajomatkan päässä mun ystävän valmistujaisissa. En kyllä tässä raskaudessa istu enää autossa tuntia pidempään! Pikkusen teki tiukkaa ja supistuksia tuli ja pissatti ja huhhuh. Ja vielä nää pissa- ja emätintulehdukset siihen päälle nii ai että ;)

Ihanaa viikkoa ihanille elomasuille ja -mammoille <3

Pinsuli ja Himpula 31+4 <3
 
Mä olin neuvolassa. Olisin kyllä hyvin voinut hoitaa koko käynnin itse, jos olisin saanut hetkeksi dopplerin lainaan. Niin turhaa... Viikkoja nyt siis 27+5.

RR 123/76
Pissa puhdas
Sf 25
Tarjonta rt (varttia ennen neuvolaa kääntyi)
Syke 145 bpm

Kaisa-Tuulikki
 
Melkein kaikilla teillä taitaa olla jo vauvat kääntyny. Tai ainakin niillä keillä se on nyt katottu. Täällä tää tyttö majailee edelleen jalat ristissä istuskellen. Hohhoi. . .

Pinsuli, toivottavasti rautalisän vaihto onnistuu eikä aiheuta masuongelmia! Mä oon kanssa syöny tota nestemäistä (tosin eri merkkistä), mutta ottanu aina sen koko annoksen kerralla (vaikka suositus olis 2x).

Autoilu ei täällä ainakaan vielä aiheuta ongelmia... Onneks!

Minalo minkä kokoinen teidän esikoinen oli sillon syntyessään? Ja mitkä viikot sulla oli silloin?
 
Fiinaliina Esikoinen syntyi rv:lla 32+4 ja painoi 2600g. Pieni, iso tyttö siis. :D

mariet Esikoinen vietti ensimmäisen vuorokauden keskoskaapissa. Happituki oli muistaakseni noin puoli vuorokautta, koska minuutteja syntymänsä jälkeen oli lakannut pieneksi hetkiseksi hengittämästä. Tuolloin minua siis vielä kursittiin kasaan leikkauspöydällä. Joka tapauksessa hengitti myös itse heti syntymästä lähtien. Minähän sain kortisonipiikit muutamaa päivää ennen sektiota, joten kai ne oli ehtiny keuhkoja jonkin verran kypsyttää. Vauva vietti keskoskaapissa yhteensä noin viikon päivät, silloin pääsi ensimmäisen kerran sylihoitoon. Siihen saakka kosketeltiin ja hoidettiin vauvaa kaapissa olevista aukoista. Maito meni nenämahaletkun kautta parisen viikkoa, kun vauva ei jaksanut vielä itse imeä. Sitten pikku hiljaa alettiin syöttämään maitoa tuttipullosta ja tyttö vahvistuikin nopeasti pivä päivältä. Heti keskoskaapista päästyään tosiaan siirrettiin tavalliselle vuodeosastolla ns. keskolaan, jossa sitten elämä oli lähinnä sitä syömisen opettelua. Sinivalohoitoa tosiaan sai muutaman kerran ja alkuun siellä teholla ollessa oli myös sokeritippa matalien verensokeriarvojen takia. Mutta verensokerit vauvalla normalisoituivat nopeasti. Kokonaisaika sairaalassa oli 4 viikkoa ja 2 päivää. Tyttö pääsi kotiin, kun tuli 37 raskausviikkoa ikää täyteen ja sai lähtiessä terveen paperit. Ei tarvinnut mitään keskosseurantoja vaan normaali neuvolaseuranta riitti. Ja ihan normaalisti on kasvanut ja kehittynyt tähän saakka. On erittäin reipas ja sosiaalinen syksyllä 6 vuotta täyttävä eskariin menijä. :)
 
Moikka! En ole vieläkään tietokoneelle asti jaksanut niin en ole kuvaa laittanut, mutta laitan kyllä kunhan jaksan :)

Hurjaa vauhtia ne vauvat kasvaa näilöä viikoilla. Viikon takaiseen oli tullut noin 300grammaa. A:n painoarvio 1790g ja b:n 1970g :) Lääkäri oli yllättynyt kun kasvavat näin hyvin vielä, hieman jopa yläkäyrällä. Varmaan insuliini auttaa asiassa. Nyt b:kin on asettunut raivotarjontaan, hienoa :)
Kohdunkaulaa ei katsottu tällä kertaa, turha ärsyttää sitä kun viikko sitten katsottu ja ei ole mitään tuntemuksia ollut. Kahden viikon päästä seuraava käynti.

Mmaria
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Toivottavasti Minalo tällä kertaa säästyt tuolta raskausmyrkytykseltä! Eikös se ole tosi harvinainen että tulisi kahdesti? Vai ovatko diabetikot tässä poikkeus...?

Koita Fiinaliina "makoilla" sillain pää maassa ja takapuoli korkealla. Joskus kuulin että se voisi auttaa vauvaa kääntymään oikeinpäin. Mene ja tiedä sitten :D.

Täällä on vietetty kesäloman ensimmäistä päivää. Kaksi viikkoa olisi lomailua tiedossa. Sen kunniaksi kaivelin taas opinnäytetyön tuohon esille josko se vaikka edistyisi. Sitten vielä kaksi ja puoli viikkoa töitä ja pitkään odotettu äitiysloma! :) Vähiin siis käy.
 
tiiti85 Me diabeetikot taidetaan olla kaikessa se poikkeus! :D Ei vaan, vakavasti sanottuna niin diabetes lisää raskausmyrkytyksen riskiä, mutta kyllä sekin tässä pätee et siihen on pienempi riski toisen raskauden kohdalla kuin ensimmäisen.
 
Hei taas! Täällähän on tapahtunut vaikka mitä..

Kiitos Pinsuli uudesta pinosta ja tosi hyvä että sun tulehdukset on hoidossa :)

Monski onpa sulla hurja sukurasite.. Pidät tosiaanki pään kylmänä kun otat asian puheeksi ja vaadit sitä sektiota.

Esikoista vailla on sulla kyllä mahtava massu!! Voin vaan kuvitella miltä tuntuu kun siellä on kaks pientä potkimassa ja pyörimässä.. :)

Autoilu on jo pitempään aiheuttanut normaalia enemmän supistuksia. Ja se taukoamaton tärinä alkaa pissattamaan :) Mutta kyllä menee vielä ihan hyvin, jalat ei puudu kun on automaattivaihteinen auto ja luojan kiitos tuossa autossa on mahtava ilmastointisysteemi!

Kesäjuhlia on nyt tulossa.. Yhdet häät ja yhdet ristiäiset. Häät on tasan kuukausi ennen laskettua aikaa ja ristiäiset on tulossa heinäkuun alussa, ne ei oo vielä päivää lyöny lukkoon. Molemmat juhlat on sen verran kaukana että hieman jännittää reissuun lähtö.. Mekkoasiaa mietin sen verran että meen vaikka sukkahousuissa ja tunikassa jos ei muuta löydy, tällä vatsalla saa taatusti anteeksi sen jos ei ole viimeisen päälle pukeutunut :)

Mulla on ollut tämä kuun vaihde aika vauhdikas. Koko ajan pitänyt mennä ja unetkin jääneet aika vähiin. Mulla on ollut koko ajan pieni huono omatunto sairaslomalla olemisesta, mutta nyt tuntuu että mä osaan alkaa oikeesti nauttiin tästä vapaa-ajasta :)

Eilen kävin neuvolassa ja raskaus etenee hyvin. Lapsi tosin on perätilassa, mutta onhan tässä aikaa kääntyä vielä vaikka miten. Meillä alkaa viikolta 30 neuvolakäynnit kahden viikon välein ja viikolta 36 viikon välein. Huh, elämä on sitten yhtä neuvolaa.. Mä kyllä meinaan venytellä noita välejä mikäli kaikki on ok. Meillä kuulemma otetaan kaikilta se streptokokki ihan loppuraskaudessa.

Isyyspakkaus on viimeistelyä vaille valmis. Jos mä nyt sitte tänään saisin käytyä kaupoilla tekemässä loput hankinnat... :)

Amuniina & mukula 28+2 :heart:
 
Eikös se niin tosiaan oo, että jos kerran saat raskausmyrkytyksen, niin on suurempi riski saada se myös seuraavassa raskaudessa? :/ Senpä takia sitä tosin seuraillaan tiheempään.

Täällä on kans neuvolat jo kahden viikon välein, ja mä tämmösenä hermoperseenä tykkään siitä kyllä ihan hirveesti! :D Ja sit muistaakseni 36 viikolta oli tosiaan viikon välein, sekin kelpaa mulle aivan loistavasti.

Mullakin toi autoilu aiheuttaa myös niitä supistuksia. Niinku kaikki muukin istuminen. Itse en enää hirveästi pitkiä matkoja autolla aja, kun kuljetaan miehen kanssa aikalailla samoihin paikkoihin.

(.) Himpulalla ei taida olla minkäännäköistä tasaista rytmiä tuolla mahassa. Oon niin monesti kuullut kuinka sikiöt on aina "vilkkaimmillaan tiettyyn aikaan päivästä". Himpula joko möyrii koko päivän, tai sitten on suhteellisen hiljaa. Nyt on ollut taas pari hiljaisempaa päivää, mutta liikkeitä kuitenkin tulee. Tykkäisin paljon enemmän siitä jatkuvasta möyryämisestä kuin tästä D: Lisäks kun Himpula on vähän pienempi, niin se mahtuu pyörimään tuolla mahassa vielä ties miten päin, niin liikkeet on välillä paljon vaimeampia (on ehkä kasvot mun selkään päin?) ja välillä tosi teräviä (joku ruumiinosa pullottaa tuosta mahasta läpi :D).
 
Meillä täällä on neuvola vielä neljän viikon välein ja lopussakin kai kahden viikon välein jos ei mitään ongelmia ole. Terkka meinasi laittaa minulle jo kolmen viikon päähän seuraavan neuvolan koska edellisessä raskaudessa verenpaineet alkoi kohota loppua kohden. Mutta otettiin nyt kuitenkin vielä se neljän viikon väli. Minulle tämä sopii oikein hyvin kun ei tosiaan mitään kummempia vaivoja tai ongelmia ole niin turha siellä on koko ajan juosta. Ehkä sitten ihan viimeisillä viikoilla olisi ihan kivakin käydä usein tarkastuttamassa että kaikki on kunnossa mutta saa nyt nähdä kuinka usein neuvola silloin todellisuudessa on.

Minusta on ihana kun täällä jotkut kertoo näitä kokoarvioita :) Saa vähän perspektiiviä, että minkäkokoinen vauveli omassakin mahassa kasvaa. Ei sitä osaa yhtään kuvitella, että siellä on ihan oikea pieni ihminen!

Autolla ajaminen sujuu vielä ihan hyvin. Töihin on sellainen 25 minuutin ajomatka eli tulee päivässä ajeltuakin. Lähinnä jos miehen autolla joutuu ajamaan niin ei meinaa kohta enää mahtua ratin taakse kun maha alkaa ottaa kiinni rattiin eikä penkistä meinaa päästä ylös :D Tuossa omassa autossa ajoasento on paljon parempi ja hyvin mahtuu kyllä loppuun asti.

Hurjaa kyllä, miten nopeasti aika tällä hetkellä menee. Toisaalta tuntuu, että nämä työpäivätkään ei koskaan lopuja laskettuun aikaan on ikuisuus mutta aamulla taas mietin että kohta poksahtaa jo 32+0 ja tämä syntyy ihan kohta. Eli kohta pitää alkaa oikeasti tekemään niitä viimeisiä hankintoja ja järjestelyitä.

mariet ja pieni 31+4
 

Yhteistyössä