Eloveenojen 2007 isot kesäkuumassut:)

Harmaa Violet
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 09:05 Pellava kirjoitti:
Oletteko huomanneet väsymyksen lisääntymistä? Joku ketju näytti väsymyksestä olevankin, 30 viikolla alkoi joitain odottajia väsyttää. Mulla nyt menossa rv 27 ja väsymys on selkeästi lisääntynyt.
Mullakin väsyttää ihan hirveästi, varsinkin jos vähänkään tekee jotain. Kaupassakäynnin tai kylästelyreissun jälkeen tuntuu, kuin olisi raskaampikin työpäivä takana. :/ Supistelut vetävät myös väsyneeksi, yleensä kun niiden johdosta makoilemaan asetun, nukahdan ennemmin tai myöhemmin niille sijoilleni.

Violet, rv 27+4
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 10:46 viea kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 19:51 TinniPinni kirjoitti:
Mulle oli varattuna sokerirasitukseen aika mutta ajattelin että en mene siihen. Peruin siis sen... saa nähdä mitä neuvolassa sanovat mutta eikös kaikki neuvolan palvelut ole vapaaehtoisia... eli ajattelin ettei mulla ole mitään syytä sinne mennä...vointikin on mitä mainioin.
Älä missään nimessä jätä menemättä sinne sokerirasitustestiin!! Jos et ajattele omaa parastasi, niin ajattele pienen vauvasi parasta. Ei niitä ihan huvikseen tehdä. Käy katsomassa oheisista linkeistä tietoa raskausajan diabeteksestä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=diabetes&p_artikkeli=dlk00168
http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disA&id=79&catid=5

Enkä todellakaan tarkoita tätä millään pahalla, vaan siten että ymmärtäisit miten tärkeästä kokeesta on kyse.

Vai mitä mieltä muut ovat? Mielestäni jo se, että kyse ei ole ainoastaan äidin hyvinvoinnista vaan myös vauvan, on riittävä syy tutkituttaa itsensä.

Eli sinne kokeeseen nyt vaan!! :)
 
Heippa elokuiset!

En ole kirjoitellut kuin alussa,mutta täällä ollaan taustailemassa edelleen. Isohkoa vaavelia tässä vissiin odotellaan kun sf oli 28 tuossa rv 25. Rasitustestit jouduin myös käymään lievän ylipainon vuoksi ja oli paastoarvo vähän koholla ( 5.5 ), joten nyt pittää dieettiohjelmaa yrittää noudattaa.....ei niin helppoa varsinkin kun iihanat kesäjädet odottaa :saint: Nytsitten pitää seurata tuota sokeriarvoa kerta kk.
Muuten tuntuis olevan kaikki ok, ei kovia liitoskipuja eikä muitakaan kipuja normaalia enemmän. Turvotusta joo,mutta vielä menee jotkut kengät jalkaan viimekesältä. Sukupuolta ei saatu valitettavasti tietää Naistenklinikalla, vaikka oltais haluttu. Mulla on tulossa synnytystapa-arvio 4vkoa ennen laskettua aikaa, niin josko siellä jo sitten kertoisivat.

Kyllä on aika mennyt nopsaan..ei tässä ole kuin tovi kun kärvisteltiin pahoinvoinnin kanssa ja nyt jo synnytysasiat on mielessä. Mä olen ainakin alkanut miettimään vähän pelonsekaisin tuntein tuota synnytysta, mutta yritän pitää pahimmat pelot taka-alalla. Ihana vihreä kesä kuiten tulossa.
:D
Kesäistä viikonloppua !
 
Rouva Violetti
Hellou kaikille ihanana aurinkoisena päivänä =)

Semmosta aattelin kysyä että miten se on tuon selällään nukkumisen kanssa, saako nukkua vaikka synnytykseen asti jos ei tunnu itestä pahalta?
Vai miltä se sitten pitää "tuntua" kun ei ole hyväksi, kun mulla useinkin iltaisin saattaa olla hivenen huono olo, rupeenpa sitten nukkumaan kyljellään tai selällään. Tosin vauva alkaa enemmän liikkumaan selällään ollessani - onko sillä paha olla vai muutenkohan vain. Meinaan usein sillon nukkumaan mennessä alkaa möykkämään, tuleekohan siitä kovakin yövalvoja :/ ettei anna nukkua \|O ...
Vai tuleeko ihan selkee oire teille joilla ei ole hyväksi olla selällään? Mulla kun ois hampilekurikin parin viikon päästä (nyt rv 28 alkaa) ni pitäskö se perua kun siinähän vierähtää pitkäänkin jos on laittamista...ja kun näin pitkälle meni koko tarkastus, oiskohan tuo sama mennä vasta vauvan syntymän jälkeen?
Siis saako vauva jotain happivajetta tms. jos äiti on selällään?

Entä kutiaako teillä muilla tissit? mulla aivan tajuttomasti, oon raapinu ihan jäljille...rasvaus auttaa tosin edes hieman.
 
Pauzi

Tosta sokerirasituksesta sen verran että joo, lapsen (ja äidinkin) parhaaksihan niitä tehdään, mutta jos minäkin pelkän ylipainon takia (pissa ollut kuitenkin puhdas joka kerta) olisin siihen joutunut niin voipi olla etten olis mennyt. Mut mullakin oli tosiaan tuo sf-mitta melko iso (rv 21+4 26cm) niin terkka oli melkein varma et diabetes on. Mut arvot olikin aivan loistavat. Mut siis jos on se diabetes niin pahimmassa tapauksessa lapsi on todella iso => vaikea synnytys, ja lapsi voi joutua olemaan monta päivää sokeritipassa jne. Eli jos on oikeasti syytä epäillä jotain niin ilman muuta siihen rasitukseen kannataa mennä. Tämä tosin on vain minun mielipiteeni...

Ja väsymyksestä: KYLLÄ!! Väsyttää niin pirusti ettei tiedä miten pysyis tajunta kasassa... Jos en pääse päikkäreille, niin kaikki on niin hankalaa ja raskasta, ettei meinaa mistään tulla mitään. Ja olen aika äkäinen väsyneenä, joten ihan jo kanssaihmisten takia yritän ne päikkärit ehtiä nukkumaan. Ja mulla tää väsymys on lisääntynyt todella paljon tässä viimesen viikon aikana. Päänsärkyjäkin on alkanut tulemaan, pitäiskös siitä olla huolissaan?

Meillä onkin ihana vatsatauti löytänyt perille, ollaan pojan kanssa kumpikin ihan ripulilla. Tosi siistii!! Ei täs kai auta ku mennä vaan lepäileen vielä kun ehtii, joten hyviä viikonloppuja kaikille!!

Pauzi ja papunen 28+4
 
Jonna: Mulle on myös hyväksytty äitiysavustushakemus, ja pakkaus tilataan myös 18.5. (eli tänään!) ja minä itseasiassa toivoin sitä vanhaa pakkausta, mutta jos uuden nyt saan niin ei se mitään haittaa.Otan sen silti vastaan ilomielin:)

Olen tässä juuri eilen alkanut pesemään vaavin vaatteita, niitä kun tulee varmaan vielä lisääkin, ainakin ä-pakkauksen verran :) Jo nyt on sellainen kasa tuossa silittämättä että huhhuh, olen meinaan löytänyt aivan hirmuisen määrän hyviä vaatteita kirppareilta, kietaisupaitojakin ainakin 15 kpl ja bodyjä myös yhtä paljon! Useimmat on uutena niin kalliita, että tottakai ostan kun uudenveroisina löytyy ja vieläpä "pilkkahintaan" eli esimerkiksi: 1? tai 0,50?.

On niin ihanaa tuo vauvanvaatteen puhtauden tuoksu:) Käytän tietenkin huuhteluainettakin, on tuossa sellaista tuoksuakin hieman ja olen todennut kaikkein parhaimmaksi vaikkakin on halvimmasta päästä: Lidl:n Sensitiveä. Tuoksuu ihanalle ja tekee pehmeäksi pyykin.

Vaaveli on alkanut liikkumaan öisin, usein yöllä puoliuneen heräten kun se vaaveli siellä masussa melskaa ja jumppaa :)!!! Aiemmin ei tällaista ollut. Eli vilkkaammaksi taitaa käydä mitä lähempänä synnytystä ollaan.

Ensi viikolla se sitten selviää: 4D ultrassa kumpi siellä potkiskelee- tyttö vai poika. Olen itse pojan "kannalla" sillä on niin kovasti pojan näköinen, mitä tuossa rakenneultran kasvokuvassa näkyy: selkästi kasvot näkyy, ja on aika lailla kyllä isänsä näköinen ! :) Mies on sitä mieltä ihan alusta asti ollut että poika siellä on. Samoin tuleva isoveli; eli poikani 5v.

Eipä tässä nyt muuta; voimia väsymyksen keskelle toivottelen.
Milli-83+Pikku-Ukko 25+1.
 
Onko muilla ollu pahoja liitoskipuja? Tai paineen tunnetta kylkiluissa?

Mulla alkoi tiistaina ja tuntuu välillä, että pil** ja lantio repeäis :/ Tänään otin särkylääkkeen...

milana ja iita-aatu 29+0
 
Niin... mietin vain sitä että jos olen mitannut verensokeri mittarilla normaalit lukemat kotona niin eikös se ole sama asia kuin mennä laboratorioon... toki siellä kitataan se juoma missä sokeria tulee enemmän kehoon, vai voiko moiseen mittariin luottaa tässä tilanteessa?

Sf-mitta on normaali eli käyrillä (tosin eka mittaus alle käyrän), pissanäytteissä ei koskaan ole ollut sokeria, suvussa kellään ei ole ollut diabetesta eikä edes raskausdiabetesta, en edes syö kovinkaan paljon makeita tai käytä sokeria, paino ei ole noussut yhtään lähtöpainosta... eli voiko paremmin mennä? Ruokavalio on just sellainen jota käytetään sitten jos se diabetes todetaan, joten en usko että mulla on mitään syytä siihen mennä...

En tiedä sitten... :/
 
No mulla on ylipainoa sen verran että katsoivat sen perusteella tarpeelliseksi... mutta eivät kuitenkaan ottaneet mitään muuta huomioon... en ole vielä jutellut neuvolan tädin kanssa asiasta...täytyy ens kerralla ottaa asia puheeksi.

 
Pauzi harmaana

TinniPinni:

Ylipainon vuoksi minäkin siihen rasitukseen menin kun esikoista odotin. Silloin paaston raja-arvo oli 4,8 ja mulla oli 4,9. No sit kotona jouduin niitä arvoja mittaamaan ja kaikki oli aina normaaleja. Raskausajan diabetes mulla silti kuulemma oli.

Nyt taasen raja-arvoa paastossa on nostettu 5,1:een, ja mulla oli 4,6 eli erittäin hyvä. Ei aiheuta mitään toimenpiteitä.

Onhan se niin, et ne labravehkeet on herkempiä, ja kun en tiedä mitkä sulla ne arvot on ollu, et onko edes lähellä niitä raja-arvoja. Muistaakseni se yhden tunnin raja-arvo on 10 ja kahdentunnin 8. Jos sulla ne arvot on ihan täysin normaalit niin kyllä mua ihmetyttää et ne on sut laittanut niitä kotona seuraamaan. Musta on kyllä älytöntä et pelkän ylipainon vuoksi laitetaan noihin rasituksiin. Varsinkin jos ei mitään oiretta ole että diabetes voisi olla. Tässä raskaudessa sen omalta kohdaltani ymmärrän että rasitukseen jouduin kun terkka niin hätäili siitä sf-mitasta. Tule kertomaan sit et mitä neuvolan täti sanoi kun et mennytkään. Voithan sanoa sille et jos jotain oireita ilmaantuu niin voit menna kokeeseen, mut et aio pelkän ylipainon perusteella sinne mennä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 12:26 milana kirjoitti:
Onko muilla ollu pahoja liitoskipuja? Tai paineen tunnetta kylkiluissa?

Mulla alkoi tiistaina ja tuntuu välillä, että pil** ja lantio repeäis :/ Tänään otin särkylääkkeen...

milana ja iita-aatu 29+0
Minulla nää alko jo ennen puoliväliä :/ Minulla ei pahemmin lääkkeet auttanu :(
 
Lauantaita kaikille!

Rouva violetti: Kyselit tuosta selällään nukkumisesta. Loppuraskaudessa mulle on yleensä tullut sellainen huimaavaolo selällään esim. neuvolassa sydänääniä kuunneltaessa. Tästä on monenlaista tietoa että onko vauvalle haittaa vai ei selällään nukkumisesta. Itse vältän sitä vaikkei mulle huono olo tulekaan. Olen nimittäin huomannut aivan saman että vauva alkaa liikkua enemmän (jotenkin levottomasti) jos nukun selälläni. Tai kyljelleen kääntymisen jälkeen alkaa liikuskella paljon. Nämä on minun mutu-tuntumiani. Monesti kuitenkin huomaan yöllä nukkuvani selälläni eli olen käännähtänyt unissani. Minulla on oikea lonkka erityisen kipeä ja se hankaloittaa kyljellään nukkumista. Niin varmasti vaistomaisesti tulee käännyttyä selälleen jolloin kipu lonkassa helpottuu. En ole keksinyt mitään keinoa siihen etten kääntyisi unissani selälleen. Ihan normaalia vauvoja tähän saakka on syntynyt. Toivottavasti nyt myös.

Huh! Siivouspäivä takana. Se on yleensä parin tunnin urakka. Nyt vielä tuo flunssa painaa päälle, joten siivoominen ei ollut kovin kivaa.

Ensi viikolla olisi neuvola. Nyt oli väli vain kolme viikkoa. Tästä eteenpäin varmaan väli sitten se kaksi viikkoa.

Nyt tätä emäntää viedään kaupalle kun tänään tulee meidän kaverit kylään eikä kahvileipää ole tietenkään minkäänlaista kotona. Onneksi on näitä paistovalmiita kahvileipiä olemassa!

Hvyää viikonloppua kaikille!

Edie + "viivi-vaavi" rv 30+2
 
Rouva violetti:mä en osaa ainakaan vastata tuohon,itse en voi olla paria minuuttia kauempaa selällään,eilisessä ultrassakin tulin jo muutamissa minuuteissa ihan kalpeaksi ja pyörrytti kamalasti,siis kun olin selällään.

Ultrakuulumisia:tyttö painoi eilen 1200g ja oli kääntynyt perätilaan,kuten epäilin,tuntunut "kivoja" potkuja kohdunsuulla muutami päiviä,onnex tylleröllä on vielä rutkasti tilaa ja aikaa kääntyä.

Tunnin kuluttua lähden patikoimaan 33km,kun oon säästynyt vielä toistasex kaikilta vaivoilta :D Mies tulee hakemaan kyllä matkan varrelta,mikäli tuntuu,etten jaksakaan ystävineni :whistle:

A_Mam ja Lahja rv 29+1 :heart:
 
selällään nukkumisesta... Itsekin tätä miettinyt olen, koska minulla järjetön oikeanpuoleinen (jonkin sisäelimen?) kipu kääntää öisin aina selälleen nukkumaan. Olenkin järkeillyt tätä nukkumisasiaa niin, että mikä itsestään "parhaimmalta" tuntuu, olkoon se sitten selällään tai miten tahansa on varmasti ihan "turvallista"! En tiedä painaako kohtu tai mikä lie itselläni oikeaa puolta (rinnan alta säteillen selkään) joka kuitenkin aiheuttaa pakottavaa kipua heti kun istun vähänkään huonossa ryhdissä tai menen maate... Ainut nukkumisasentokin on tosiaan tämä selällään nukkuminen ja sekin välillä tuskaisaa. Että se siitä verenkiertoystävällisestä kyljellään nukkumisesta... Mutta ensi viikolla olisi istukkakontrolli ja ajattelinpa kysäistä tätä asiaa, vaikka luulenpa, että lääkärit sanovat: mikä itelle parhain, se lapselle parhain...
 
Heippa kaikki elokuisten tytöntylleröiden-ja pojanpalleroiden odottajat =)

Kelan sivuilla oli nyt kuvia uudesta äitiyspakkauksesta, musta kivan hentoja värejä ja sopii kummallekin. keltasta, vaal.sinistä, valkoista, minttua....ei oo vielä tullu omaa, hakemus ollu sisällä jo kolmisen viikkoa, ruuhkaa varmaan...

Omaan oloon, maitoa tulee muutama tippa nykyään lähes aina saunan tai suihkun jälkeen, äitini oli sitä mieltä että tulee varmaan hyvin maitoisa musta!

Tuntuu että vauva on jo kovasti iso, kun potkut on niin voimakkaita!, eikös vauva ole näillä viikoilla jo n.kilon painoinen?

Nanna ja tuleva esikoinen 27+2 :heart:
 
Mä jaksoin kävellä ystävän kans koko patikan :D Että oltiin ylpeitä.Oltiin kaiketi viimeisiä kylläkin,saavuttiin maaliin vain puoli tuntia ennen patikka-ajan päättymistä,johtuen siitä välillä huilittiin ojan penkalla istuen,kun askel kävi liian raskaaksi :whistle:

Naama ruskettu hirveästi,näytti eilen,et paikoin ois jopa palanut,mut nyt on pahin punoitus hävinnyt.


A-Mam ja Lahja rv 29+2 :heart:
 
Emmasofia: Tuo sinun kipusi kuulostaisi minusta rintanikaman lukolta. Nikamia menee normaalistikin ns. lukkoon ja aukeilee itsekseen ihmisillä kaiken aikaa. Raskausaikana kiertoja on kuitenkin hankalampi tehdä ja kun vielä se rasittaa selkää niin se ne saattavat vaivata normaalia enemmän. Kokeile esim. istuen selkä suorana hieman etukumarassa tehdä kädet olkapäillä ihan pientä selän kiertoa ees taas, saattaa auttaa. Olen siis fysioterapeutti ammatiltani, mutten tietenkään näin voi varmaa diagnoosia tehdä, mutta kuullostaisi tuolta nikamalukolta. Jos ei ala helpottaa niin käy lääkärissä tai mene suoraan esim. omt-fysioterapeutille.
 
may -86 harmaana
Heippa taas pitkästä aikaa!!

olen ollut täällä taustalla ja lueskellut teän juttuja. =) Nyt on itellä niin paljon asioita mielessä, et ajattelin teille hieman purkaa ja kyselläkin vähän. :D
Meillä ei ole vaavin tavaroita vielä laitettu valmiiksi. Vaatteita sain vähän serkultani,mutta pesemättä nekin vielä. Pinnasänky odottaa hiomista ja maalaamista...sen aioin ensi viikolla tehdä. se onkin meän ainoa hankinta. mutta onneksi aikaa on vielä laitella ja hankkia tavaroita.

Ystäväni sanoi, että rintapumppu on ehdoton hankinta.Oletteko muut hankkineet/ajatelleen hankkivanne?? Ja ne joilla on kokemusta, niin kumpi on parempi käsi- vai sähkökäyttöinen??

Mulla on kamala stressi mun painosta. Alussa ei tullut painoa ollenkaan. Viimeksi kun kävin neuvolassa niin oli kolmessa viikossa tullut 4kiloa. :eek: Neuvolantäti ihmetteli kovasti ja pisti mut koville, et miksi paino on näin noussut.Mielestäni en herkuttele mitenkään liikaa tai syö epäterveellisesti. Nyt mulla on taas viime neuvolan jälkeen tullut 2kiloa lisää. :ashamed: Apua. Neuvolan täti varmaan saarnaa mulle naama punaisena. Mutta onko se nyt jotenkin "vaarallista" tai epänormaalia, siis tuo mun lihominen? Mulla ei kuitenkaan ole tullut koko raskauden aikana kun n.6kiloa painoa. En tiedä miksi asia niin kovati mieltäni vaivaa. Olo on kuitenkin hyvä jne. jotenkin vaan hermostuttaa neuvolan tädin saarna..
Joudun myös siihen sokerirasitukseen. :(
Niin,paljonko teillä muilla on ollut tulleita raskauskiloja rv:lla 24-25??

Meidän masuasukki on vallan reipas tyyppi. Potkii aivan hurjasti yötä päivää. Ei anna äidin nukkun pitkään, vaan potkii mut hereille jo aikaisin aamusta. :) Mutta ihanaa, kun potkii. :) :heart:

Ai niin...Mulla on ihan järkyttävästi nyt ollut turvotusta. Siis ihan parin päivän sisällä on alkanut turvottaa ihan hulluna. Mikä avuksi??
Nilkat on paksut kun mitkäkin ja sormus ei lähde enää sormesta. (toivottavasti turvotus vähän laskee, että saa sormuksen irti. :whistle: )

No niin..olikohan siinä kaikki.. Mieli ainaskin piristyi, kun sai hieman purkaa. Kertokaahan kokemuksianne!
Ihanan aurinkoisia päiviä teille kaikille elomöhömassuille!!!!! :heart: :D :hug: B) B)

-May ja "valtsu" 25+1
 
Lara83
Nopeasti vain kommentoin tuota paino asiaa. Itsellä myös tuli kilot (5kg) kahden neuvola-ajan välillä ja pelkäsin että tulee sanomista, mutta ainakin oma neuvolantäti sanoi painonnousun olevan täysin normaalia kun sitä aikaisemmin ei ole juurikaan tullut. Nyt viikko 29 menossa ja painoa tullut 7 kiloa yhteensä (tosin pahoinvointi loppui vasta viikolla 25 joten sitä ennen painoa ei päässyt pahemmin kertymään). Eli en usko May 80 (?) että tarvitsee huolestua, ehkä sitten jos pidempään paino nousee useamman kilon viikossa, mutta tuskin yhdestä kerrasta kannattaa huolestua.

Rintapumppu tuli jo ostettua tarjouksesta, saa nähdä tuleeko sille käyttöä... Itse ostin Aventin käsikäytöisen mallin, toivottavasti on hyvä.
Meillä alkaa hankinnat olla hyvällä mallilla, vain turvakaukalo puuttuu. Ja äitiyspakkaus, jonka hakemuksen vein vasta perjantaina joten menee varmasti hetki ennen kuin se saadaan.

Lara83 ja typy 28+2 :heart:
 
Moikka!

Tulin vastaamaan pariin kysymykseen pikaisesti.

May-80 kyseli rintapumpusta. Itse hankin myöskin kuopusta odottaessa Aventin käsikäyttöisen rintapumpun. Itse tykkäsin siitä kovasti. Se oli myös jossain maalikkovertailussa paras(lukijat saivat valita). Sähkökäyttöiset ovat ihan eri hintaluokassa kuin käsikäyttöiset. Mulla ei maidon ylituotantoa ollut mutta tykkäsin kun pystyin pakastamaan maitoa pahanpäivän varalle. Tytön maha ei oikein kestänyt korvikkeita.
Ja vielä siitä painon noususta. Kuullostaa että paljolti siitä johtuu turvotuksesta että ole huoleti. Juo paljon vettä jotta nesteet lähtisivät kiertämään.

Ensi viikolla yritän laitella taas vauvan vaatteita. Suurimman osan olen pessyt mutta osa odottaa vielä silitystä. Älkää kysykö miksi mutta minun on pakko silittää vauvan vaatteet! Siinä ne tulee samalla lajiteltua koon mukaan ja menevät kyllä pienempään tilaankin. Että selityksiäkin löytyy...

Hyvää sunnuntai-illan jatkoa kaikille elomasuille!
 
painonnoususta:, mulla tullut koko raskausaikana 7,5 kiloa lisää painoa, viikkoja nyt 27+3. ei ainakaan mitään kommentoitu neuvolassa, sokerirasituskokeessa olin ja arvot olivat hyvät.

sunnuntain jatkoja elokuisille :heart:
 
Miekin olen miettinyt monesti tuota selällään nukkumisen vaarallisuutta. Siitä kun ollaan pakoin montaa mieltä. Herään monesti yöllä siihen että nukun selälläni ja vaihdan sitten kylkiasentoon. Olen miettinyt että kyllä siinä varmaan joku juttu on kun kuitenkin herään siihen kun olen selälläni... normaalisti nukun kuin tukki.

Rintapumppu on kyllä ihan ehdoton. Minulla ei ole riittänyt maitoa kovinkaan paljon edes lapsille asti, mutta rintapumppu on hyvä olemassa esim jos tulee rintatulehdus. Sillä olen saanut rinnat tyhjennettyä lämpimän suihkun alla ja sitten jos olen ollut menossa jonnekkin reissuun ja vauveli on jäänyt iskän kanssa kotiin, olen saanut pumpattua maitoa valmiiksi pulloon ja pakkaseen.

Turvotusta on välillä minullakin. Olen huomannut että nilkat ovat iltasella aivan patikat. Mutta niin on kyllä ollut edellisistä lapsistakin. Eli jonkinlainen turvotus on varmaan ihan normaalia, mutta jos ihan mahdottomasti turvottaa, kannattaa kyllä soitella vaikka neuvolaan... Se turvotus muuten nostaa painoa aikasta lailla. Huomasin viime neuvola käynnillä... :whistle: Mulla nyt tuo insuliini lääkitys turvottaa entisestäänkin. Välillä on naamakin ihan turpea, silloin pysytään kyllä neljän seinän sisällä visusti :)

Huomenna olisi taas ultraus keskussairaalassa ja vähän jännittää... Katsovat painoarviota ja miettivät varmaankin tulevaa leikkausaikaa. Mulla on jonkun verran nyt supistellut ja toivottavasti vilkaisevat kohdunsuun tilannettakin...
Minulla on sellaista ihmeellistä vihlontaa tuolla alapäässä. Eli kun laitan esim housuja jalkaani, vihlaisee oikein kipeästi ja joskus kävellessä se tuntuu myös. Kai se on sitten niitä liitoskipuja. Mulla ei kyllä ole ollut aikaisemmin näitä. Sitten myös alavatsaa ja oikealta puolen varsinkin vihloo... Ihmeellistä. Täytyy kysäisät huomenna näistäkin.

Poitsu potkii tosi kovasti ja välillä aivan kipeääkin käy kun tumahuttaa kylkiluiden väliin pienen jalkansa. Nytkin on ihan kauhea meteli, olisi jo kai sitä mieltä että äidin pitäisi olla jo makuuasennossa. Tänään tulikin aika paljon huuskattua, haravoin pihaa ja siivosin lasten leikkimökin. Juoksinpa koirankin perässä harava ojossa kun meinasi naapurin pikku koiran hävittää kokonaan... Oli varmaan näky kun isomahainen mammeli juoksee puhelin toisessa korvassa harava ojossa pitkin teitä :LOL: Tais se naapurin koira säikähtää enemmän minua kuin meidän koiraa...

Hyviä öitä kaikille

Seriina ja poitsu 26+4
 
Huomenta päivää!

Hassua sanoa, mutta ihanaa kun muillakin on pieniä (tai hieman isompia) kylki- ja liitoskipuja. Luulin olevani jotenkin kummallinen kaikkine kipuineni kun parilla raskaana olevalla kaverillani ei ole mitään kipuja.

Näköjään mun ihmeelliset kylkikivut ovat noita nikamakipuja ja päätin varata heti ajan omt-fysioterapeutille, KIITOS VINKISTÄ! Ja lonkat/alapää vihloo, mutta sen kivun kanssa selviää jotenkin.

Nukkumisesta: herään usein öisin nukkuvani selällään ja olen selitellyt sitä itselleni kun kääntyminen kyljeltä toiselle sattuu niin per....sti niin jään vahingossa selälleni. Olen huomannut vauvan olevan tosi tosi hiljainen jos olen nukkunut paljon selälläni. Ei oikein tykkää siitä.

Mukavaa päivää ja uuden viikon alkua!

t.Soippa ja Pinku 27+1
 

Yhteistyössä