Eloveenojen 2007 isot kesäkuumassut:)

Minä oon vähän törkimys ja käyn aina vaan omaa napaa tänne kuittaamassa.. :ashamed: Mutta kun ei oikein enää ehdi ja jaksa kaikilla fooruilla käydä (täälläkin kuitenkin sekä kerhoissa että yleisellä).

Mutta mutta.. tänään oli se 4D-ultra. Saatiin tietää muksusta kaikki se, mitä kaivattiinkin.
Koon puolesta muksu menee vajaat 2 vkoa edellä viikkoja (laskettu aika ei vaihdu, koska hoitojen avulla alulle saatu mukula) eli painoarvio oli 1660g ja viikot siis tällä hetkellä 29+4. Käytännössä vastasi siis rv 31+3 ja painoarvio heittäen oli noin 4kg =) Sukupuolikin saatiin tietää, mutta siitä ei huudella ennen kuin on synnytys ohi.. vaikka selvä kuva olikin ;)

Kylläpä katosi tuon myötä varmaan pariksi päiväksi marmatus näistä kivuista ja säryistä :D :heart:
 
Rouva Violetti
Ahaa, siis pökräystä tiedossa jos selällään ei ole hyvä. Ei mua aiankaan tähän asti oo alkanu pyörryttään, vauva vaan alkaa tosiaan kovasti potkimaan ja jostain aiemmin luin että se tapahtuu siksi kun sille tulee huono olla - ahdasta siis.

Kiva kun tuli vastauksia, itte en ehtinyt kuin vasta nyt takaisin koneelle kun on ollut niin paljon menoja.

Onpa teille monelle tullut vähän painonnousua, mulla nyt rv 28 jo lähes 12 kiloa (vaihtelee 10 ja 12 välillä), apua, meinaakohan sevielä loppuakohti kuinka paljon nousta :ashamed: en kyllä oo mitään hirveitä mässäillyt, ei edes maistu makea isoja määriä.
Tosin mulle tuli jo heti aika alussa kuutisen kiloa kun alussa oli ihan tajuton nälkä kokoajan, yölläkin. Niin nälkä että vatsassa tuntui olevan aukko ja pakko oli keskellä yötäkin nousta syömään kun kouri nälkä ja muuten olisi aamuisin ollut TOSI huono olo, syömällä se pysyi poissa.

Nyt jo pitkään ei enää tuo lisänälkä ole vaivannut vaan tasaantunut rytmi melkein ennalleen (siis kuin ennen raskautta) ja enää ei painokaan ole niin nopsaan noussut. Normaalipainoinen olin ennen raskautta ja th sanoi ekalla kerralla ettei saa nousta kuin korkeintaan kymmenen. Viimeksi kun kävin ja oli eri th, sanoi että hienosti on noussut kuten pitääkin :wave: eli aika eri kommentteja näkyy tulevan.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:17 nirzu kirjoitti:
tuleva mami mä tarkotin tommosia pöksyjä...itsellä tosissaan monta paria..käytän päivittäin..jopa jumppapuvun alla...toivottavasti linkki toimii..


http://www.kenguruu.fi/product_info.php?manufacturers_id=22&products_id=45&osCsid=79eb92c043b2f40417cd0087f755ad6f
kiitos vinkistä!
 
Neuvolalääkäriä kävin aamusella moikkaamassa. Kaikki oli ihan kunnossa. Totesi että kohdunsuu on hieman pehmentynyt, mutta kuuluu kuulemma uudelleensynnyttäjällä jo tässä vaiheessa asiaan. Painonnousuni oli onneksi tasaantunut edellisistä käynneistä, nyt oli tullut reilu 200 g per viikko kun edellisellä neuvolakäyntivälillä melkein kilo per viikko. Kokonaisuudessaan painoa minulla tullut vasta 6,5 kg, joten ei sikäli huolta. Hb jatkaa laskuaan, joten raudan popsimista jatkan, onneksi se ei vaivaa mahaa. Minimi vetää masussa hurjia potkunyrkkeilytuokioita iltaisin, mikä jaksaa aina minun mieltäni rauhoittaa ennen nukkumaan käymistä kun tietää että pikkukaverilla kaikki on hyvin.

ENÄÄ KAHDEKSAN TYÖPÄIVÄÄ!! JEE!! =)

77mm ja Minimi rv 27+5
 
Pitkästä aikaa... Olen kyllä lukenut teidän muiden kuulumisia.

ON: Eilen kontrolli polilla suppareiden takia. Kohdunkaulaa jäljellä edelleen se reilu 2,5 cm, mutta vähän pehmentynyt ja ulkosuu sormelle auki. Saikkua äitiyslomaan saakka. Meidän mini oli ottanut kasvupyrähdyksen ja nyt painoa 1,5 kg. Mini on sitkeesti pysynyt raivotarjonnassa alusta saakka. Eilen kuitenkin illalla tunsin valtavaa mahan heiluntaa ja minusta nyt on perätilassa, kun iso pää tuntuu ylöspäin, eikä enää pikkujalat. Siirtyyköhän vielä takaisin rt-tilaan?

Tiki rv 29+2
 
Moikka kaikille!

Omaa napaa näin aluksi. Vaavi myllertää kovasti masussa ja olen tuntenut muutaman kerran kun hänellä on hikka :) Aika hassulta tuntuu.

Kävin maanantaina sokerirasituksessa ja onneksi arvot oli kohdillaan, aavistelinkin kun olen iskän mittarilla joskus mittaillut syönnin jälkeen. Eli huima painonnousu ei johdu sokerista.. en kylläkään mässäile kauheesti. On nämä raskaudet nii yksilöllisiä. Mulla yks kaveri "lihoi" 12 kg ja söi kokoajan kaikkee herkkuja ja ite yritän syödä terveellisesti niin nyt on jo tullut noi 12 kg ja oishan tässä vielä aikaa...

Vaavi painaa kovasti oikeaan nivuseen ja välillä juilii niin etten pysty käveleen. Töitä ois ollu vielä heinäkuun alkuun mutta lekuri pisti mut jo saikulle. Ihan hyvä ettei tarvii enää stressata töissä jaksamisesta vaan saa rauhassa kasvatella masua.

Miten teillä muilla, missä vaiheessa olette jääneet tai tulette jäämään pois töistä?

Pitää ruveta koko talo siivoomaan ja laittaan vauvalle kaikki valmiiksi. Mulla on vasta sänky ostettuna ja vaatteita jonkun verran. Nyt on aikaa onneksi rauhassa laitella kun vaan ite pystyis :/
Koiratkin on mielissään kun mamma on kotona, saas nähdä mitä sanovat kun alkaa ilmestymään tavaroita jotka eivät olekkaan heitä varten =)

Hyviä vointeja kaikille ja kohta on jo kesäkuu, iik :eek: kun aika menee nopeeta!

tellervo 28+4
 
tuleva mami: Mulla on aina välillä kivuliaita supistuksia. Pari päivää sitten tuli järkyttävä turvotus, jota nyt osittain laskenut, kun olen juonut kolmisen litraa vettä päivässä. Toissayönä alkoi järkyttävät supistelut ja jatkuivat koko eilisen päivän. En tiedä vaikuttiko turvotus ja sen lasku noihin suppailuihin.

Tänään oli neuvolalääkäri ja sanoi ettei huolta kun tänään ei supistele niin paljon. Joten ei noi rajutkaan supistelut välttämättä anna aihetta huoleen, vaikka mulla oli paikat vähän pehmentyneet. Se on kuulemma ihan normaalia näillä viikolla. Kohdunkaula oli edelleen noin 2cm, eli ei ole lyhentynyt sitten rakenneultrasta (alunperin oli 4cm).

Muut sydeemit oli painon muutos +280g/vk, turvotus +, verenpaine 126/76, pissa puhdas, Hb 103, sf-mitta 23,5cm, sykkeet 140-150. Sf-mitta mennyt aiemmin yläkäyrällä, nyt oli tipahtanut keskikäyrälle. Menen ensiviikolla mittauttamaan omalle neuvolatätsylle (joka tänään sairaana, lääkäri mittasi). Jos laskee vielä, niin sitten pitää mennä ultraan.

Tellervolle unohdin vastata. Mie olen ollut saitsulla jo pari kuukautta ja nyt olen sitten kesälomalle. Päälle pidän vielä joustovapaat ja sitten aloitan aikaistetun äitiysloman, joten ykköstyöpaikkaan en enään mene. Kakkostyötä teen muutaman tunnin viikossa äitiyslomaan saakka. Se kun on kevyttä toimistotyötä, niin pystyn sitä tekemään. Ihan hyvä mielenvirkeyden vuoksi.. :D

-Capri ja Tiitiäinen rv 27-

<br><br>
 
Tiki:Meillä kuopus kääntyi perätilasta vasta rv 34 pysyvästi rt:aan.Kysyin äippäpolilta tätäkin,niin sanoivat,että rv 36 asti mahtuu kääntymään hyvinkin,sen takia käännytys-yritys tehdään kuulemma rv 36-37,kun aiemmin käännettynä vois kääntyä hyvinkin takasin pt:aan.

Meillä pikkuinen viihtyi päivän rt:ssa,nyt taas perätilassa :D Niin on selvästi parempi olla.Pää on ihan palleassa kiinni :heart:

A-Mam ja Lahja rv 29+5 :heart:
 
Hei. Kai tässä nyt jo uskaltautuu ilmottautumaan tänne odotuspuolelle. Siis viikkoja kasassa nyt tasan 29. Laskettu aika nyt 8.8 ja synnärinä PHKS. Ite oon vuosimallia 78 ja esikoinen mitä ilmeisimmin tulossa. Ite oon Terkka/sairaanhoitaja ammatiltani ja vaikka asioista paljon tietää ei siitä mitään iloa ole kun on kyse omasta raskaudesta.

Saikulla olen nyt ollut supistelujen takia pari viikkoa ja välillä kokeilin töissä käymistäkin mutta ei se oikein sujunut ( työskentelen vuodeosastolla kolmivuorotyössä) hieman oli liian raskasta. Mutta aika näyttää kuinka käy. Nyt on useamman päivän ollut kovaa kylkikipua ilmeisesti veijari tykkää potkia kylkiä kovasti. Kun yrittää kävellä saa pian taipua kaksinkerroin ei mukavaa. Mutta jaksamista kaikille
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:25 ihaa kirjoitti:
Hei. Kai tässä nyt jo uskaltautuu ilmottautumaan tänne odotuspuolelle. Siis viikkoja kasassa nyt tasan 29. Laskettu aika nyt 8.8 ja synnärinä PHKS. Ite oon vuosimallia 78 ja esikoinen mitä ilmeisimmin tulossa. Ite oon Terkka/sairaanhoitaja ammatiltani ja vaikka asioista paljon tietää ei siitä mitään iloa ole kun on kyse omasta raskaudesta.

Saikulla olen nyt ollut supistelujen takia pari viikkoa ja välillä kokeilin töissä käymistäkin mutta ei se oikein sujunut ( työskentelen vuodeosastolla kolmivuorotyössä) hieman oli liian raskasta. Mutta aika näyttää kuinka käy. Nyt on useamman päivän ollut kovaa kylkikipua ilmeisesti veijari tykkää potkia kylkiä kovasti. Kun yrittää kävellä saa pian taipua kaksinkerroin ei mukavaa. Mutta jaksamista kaikille
Siis heh, kuinka niin esikoinen mitä ILMEISIMMIN tulossa? Mitä tarkoitat? Taphtuipa mitä tahansa eikös se silti olisi se esikoinen kun noinkin pitkällä jo on ja muutenkin...vai mitä sie meinaat?
 
oliko se tiki...mulla meijän 4 vaavi oli perätilassa ja oli kääntöyrityksiä ja akuneuloja ja vaikka mitä viikoilla 35-36 no sitten viikolla 37 herra kääntyi itse aamuyöllä aiheuttaen kauheat kivut mulle ..me mentiin sairaalaan ja lekuri pohti ja ultras ja kerto että kääntynyt on mutta kun ei tiennyt että oliko viottanut jotenki istukka, niin puhkasivat kalvot ja tarkastivat lapsiveden ja vau muutama tunti sen jälkeen saatiin meijän pikkuherra 3710g ja 49cm ja tosissaan synty rv 37...mikä olisi ollut paino jos olisi syntynyt oikeella viikolla..no ton herran jälkeen nää kaks seuraavaa olleet yli 4 kg...
 
Kirjoittelenpa minäkin tänne välillä. Olen ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut edes kirjoitella. Mulla on viimeinen harjoittelu menossa ja olen todella poikki iltaisin. Olen kävellyt töihin ja takaisin ja matkaa tulee päivittäin n. 5km. Ennen ei tuollainen matka olisi tuntunut missään, mutta nyt tuntuu, että iltapäivällä lähtee jo henki.. Olen sitten saanut kokea jo elämäni ensimmäiset supistuksetkin. Iltaisin särkee selkää, kun päivän on ollut jaloillaan ja turvotusta on Paljon. Mies on yrittänyt patistaa neuvolaan tai lääkärille, jotta jäisin sairaslomalle, mutta tahtoisin niin kovasti jaksaa vielä kolme viikkoa, niin sitten olisi kaikki opintoihin liittyvät hommat hoidettu. Pitää vaan nyt päivä kerrallaan seurata, miten jaksaa :\|

Painosta on ollut puhetta. Mulla oli viime neuvolaan mennessä tullut 10kg ja ensi viikolla on jo seuraava neuvola, joten en ole uskaltanut edes nyt käydä vaa'alla. Paljon on paino noussut, mutta eivät ainakaan vielä viimeksi mitään siitä sanoneet.

Mutta nyt täytyy alkaa kokkailla jotain ja tekemään suunnitelmia huomista varten.

Hemu 29+2(tai jotain sinnepäin)
 
Vauvamaha82
Moikka!!

Tänne kuuluu ihan hyvää. Töihin en enää ole menossa, selkäkivut edelleen vaivaa ja töiden teosta ei tule mitään. Mutta muuten kaikki on hyvin! Vauva potkii tai paremminkin muljailee paljon ja välillä tuntuu kuin puskisi itseään mahan läpi.. =)

Ihaa: Se on kyllä totta, että vaikka on ammatilta sairaanhoitaja (minä siis olen myös.. :) ) niin omassa raskaudessa on kyllä niin pihalla kaikesta! Tai toisaalta asialla on myös toinen puoli... välillä takerrun kaikkeen pahaan mitä saattaa tapahtua raskaana oleville... työni kun on sellaista. Jaksoitko tehdä pitkään yövuoroja? Itse lopetin jo melko aikaisessa vaiheessa, olisko ollut viikolla 17 - en vaan kertakaikkiaan jaksanut ja nukkuminen ei onnistunut yövuoron jälkeen.

Tuossa "kauhistelin", kun luin minkälaisia automatkoja kukin on tehnyt. Itselle tekee tiukkaa jo n.30-40km:n matkat.. Mutta siis se vain osoittaa, miten erilaisia me ollaan. :)

Jaksamisia kaikille!! :flower: Nautitaan näistä ihanista keväisistä päivistä ja kesän tulosta! :heart:

T:Vauvamaha82 ja pikkuinen 27+6.
 
Hei. Tunnollisesti tein yövuoroja olikohan viikolle 23 asti. Sen jälkeen onkin työnteko ollut enemmän ja vähemmän hankalaa. Nyt olenkin jo asennoitunut siihen ettei taida enää olla töihin muutenkaan menemistä. Nyt olen vielä saikulla ja sitten olisi kesälomaa ja vielä pari viikkoa töitä mutta ei taida enää jaksaa. :ashamed:
 
enteriä painoin liian aikaisin..piti siis vielä kysyä että minkälaisia rintapumppuja olette ostaneet/ostamassa. Näin vaan yhdessä kaupassa Ainu käsikäyttöisen ja hintakin oli vaan vähän päälle pari kymppiä..onkohan sellainen ihan hyvä?
 
Hellou!

Nyt on luvassa melko pitkälle pelkkää "omanapahössötystä", kun pitkästä aikaa on jotain ihan kerrottavaksi asti... ;) anteeksi siis etukäteen!

Eli eilen oli ns. keskiraskauden neuvolalääkäri. Koko käynti kesti n. 10 minsaa, eli lääkäri katsoi ainoastaan ultralla vauvan mittoja ja sitten teki vielä maailman pikaisimman sisätutkimuksen. Mitään verenpaine, hb, paino jne mittauksia ei tehty... Tämä minua vähän mietitytti varsinkin kun mulla tuo hemppa on tuupannunt olemaan aikas matala.

Se mitä tutkimuksesta kävi ilmi oli että vauva vastasi viikkoja 30+3 (ja mulla eilen oli 29+2). Kuulemma kaikki ihan ok, nätisti nökötti raivotarjonnassa. Istukka alhaalla etuseinässä ei ollut kuulemma liian alhaalla etteikö voisi alakautta synnyttää. Kohdunkaula oli lyhentynyt, ja sanoi että jos mulla olis raskaampi työ, niin saikkua olisi määrännyt.

No sitten vähän liitoskipuasiaa: Monta teistä on nuo liitoskivut vaivanneet jo pidemmän aikaa, mutta mulle ne ovat olleet ihan tuntemanton ilmiö _tähän asti_. Tänään sitten tuolla alapäässä on tuntunut ikäviä tuntemuksia, vähän sellaista lievää vihlontaa nimenoman kävellessä. Niin että onkohan nämä nyt niitä kuuluisia liitoskipuja? Meneekö nämä levolla ohi, vai onko odotettavissa että seuraavat kymmenen viikkoa nämä sitten vaivaavat? Kiva jos joku osaisi vähän vastata...

Nyt tällä kertaa siis hyvin omanapavoittoista asiaa...


inom 29+3<br><br>
 
Olisipa täälläkin toi ultraus mahdollisuus! Mullakin terveydenhoitaja otti ensin verenpaineen ja HB:n. Lääkärille menin vasta sen jälkeen. INOM: muutettiinko sun laskettuaika? Onko aiemmin näyttänyt kuitenkin esim. rakenneultrassa että olet rv 20 ja nyt sitten oletkin vauvan koon mukaan pidemmällä? Vai onko hän vaan kasvanut paljon ja tulossa isohko vauva?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:08 tuleva mami kirjoitti:
Olisipa täälläkin toi ultraus mahdollisuus! Mullakin terveydenhoitaja otti ensin verenpaineen ja HB:n. Lääkärille menin vasta sen jälkeen. INOM: muutettiinko sun laskettuaika? Onko aiemmin näyttänyt kuitenkin esim. rakenneultrassa että olet rv 20 ja nyt sitten oletkin vauvan koon mukaan pidemmällä? Vai onko hän vaan kasvanut paljon ja tulossa isohko vauva?
Laskettua aikaa ei muutettu, kun kuulemma mittauksessa on 10% virhemarginaali. Tosin mulla tuo sf-mittakin on ollut siinä ainoassa mittauksessa keskikäyrän yläpuolella, samoin rakenneultrassa reisiluun pituuden mukaan arvioituna vauva olis viikkoa vanhempi kuin laskettu aika osoittaa. NT-ultra aikanaan taas näytti muutamaa päivää la:ta nuoremmalta. Niin että tiedä häntä sitten :/ . Mies ja minä ollaan molemmat pitkiä, niin voihan se olla etä sieltä on iso vauva tulossa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:48 tuleva mami kirjoitti:
No ei kai nyt luulisi että ihan noin isoa virhemarginaalia voi olla...No kannattaa ehkä kuitenkin varautua että voi tulla sieltä jo paljon ennen papereissa olevaa laskettuaikaa...
Huii mikä näppäilyvirhe!! Siis vastasi viikkoja 30+3 eikä 33+3 :LOL:
Luin tuota sun vastausta ja ihmettelin, että ei kai tuo nyt niiiiin kauheesti heitä lasketusta ajasta... :D Eli sorry kirjoitusvirhepaholainen! Pitääpä korjata tuonne alkuperäiseenkin...
 
Joo no sitten ei niin paljon heitä.. =) Mullakin oli 4D ultrassa Rv 25+5 painoarvio 796g ja B-mitta vastasi rv 25+1, kallonympärys 26+0, vartalonympärys 24+4 ja reisiluun pituus 26+1. Eli aika paljon vaihteli jo tonkin mukaan. Ja kuukautisten mukaan laskettuaika olisi 28.7 elikkä oonkin kaikille vaan sanonut että heinä-elokuun vaihteessa kun kysyvät laskettua aikaa..tietty menee niin paljon yliaikaisesksi että syntyy vasta elokuun puolessa välissä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 20:59 inom kirjoitti:
No sitten vähän liitoskipuasiaa: Monta teistä on nuo liitoskivut vaivanneet jo pidemmän aikaa, mutta mulle ne ovat olleet ihan tuntemanton ilmiö _tähän asti_. Tänään sitten tuolla alapäässä on tuntunut ikäviä tuntemuksia, vähän sellaista lievää vihlontaa nimenoman kävellessä. Niin että onkohan nämä nyt niitä kuuluisia liitoskipuja? Meneekö nämä levolla ohi, vai onko odotettavissa että seuraavat kymmenen viikkoa nämä sitten vaivaavat? Kiva jos joku osaisi vähän vastata...

inom 29+3
Mulla pahenee jos lepäilen liikaa..Hieronta alaselälle ois herkkua, mutta kaikki pieni venyttely ja muu liikunta auttaa :)

milana ja ötti 29+4
 

Yhteistyössä