En jaksa enää lapsen valvottamista.

  • Viestiketjun aloittaja uneton^ap
  • Ensimmäinen viesti
uneton^ap
Tuntuu, että järki lähtee ton kanssa. Mikä ihme voi vaivata tota lasta? 1v2kk valvottaa joka ikinen yö, nyt ei suostu edes käymään nukkumaan! Viimeyö meni niin että pääsin puoli neljä itse nukkumaan kun lapsi valvoi, on ihan nukahtamaisillaan mutta ei päästä itseään uneen vaan kokoajan vispaa jalat tai joku ja väkisin pidetään silmiä auki. Päiväunia nukkuu n. 2h per päivä. Pitääkö tässä luopua päiväunista vaikka lapsi on vasta noin nuori???? Musta tuntuu että multa menee mielenterveys ihan just, tekis mieli ampua ittensä, pääsis ainakin NUKKUMAAN. Joka yö siis tuo lapsi herää kaksi kertaa, toisella kerralla jää valvomaan ja sit valvotaankin 2-3tuntia ja tätä siis jatkunut jo pitkään. Pakko oli purkautua, alan olemaan niin lopussa. Mulle ei mikään ole niin paha kuin se että ei saa nukkua vaikka on kuoleman väsynyt. Ja nyt tänään tuokin että ei nyt suostu käymään nukkumaan (yleensä nukahtaa kahdeksan aikaan) tuntuu yliraskaalta ton viimeyön jälkeen, ei jää edes mitään aikaa itselleen näin illasta. :(
 
"oona"
Meidän tyttö aloitti tollasen pelleilyn n. vuoden iässä. Ei käynyt nukkumaan illalla eikä päiväunille. Sitä kesti puoli vuotta, jonka jälkeen päikkärit jäi pois ja sen jälkeen ollut elämä taas ihanaa. :)
 
"meemi"
Luopuisin päiväunista. Meillä samanikäinen muksu ja hän on vuoden ikäisestä lähtien ollut useamman päivän viikosta ilman päikkäreitä.. Ei kuitenkaan koko viikkoa ilman.
 
M.oppi
Oot koittanu ehtoopuuroa ja hiukan lämmintä maitoa?, laventelikylpyä? (annat lotrata hyvän tovin ammeessa), rutiinit, pimeä ja sopivan viileä huone... panadoliakin ehkä kannattaa koittaa, jos onkin hammas tm särkyä.
 
Ei omaa aikaa
Kuinkas pitkät yöunet lapsesi nukkuu? Jos aamuheräämistä aikaistaisi, voisi heräily loppua. Jos lapsi herää jo nyt ennen seiskaa aamulla, ei jää muita vaihtoehtoja kuin joko laittaa lapsi myöhemmin nukkumaan tai lyhentää päiväunla. Onko lapsi ainoa? Silloin luulisi vapaa-aikaa olevan riittävästi jo päikkäreidenkin aikaan, joten voisit mennä lapsen kanssa yhtä aikaa illalla nukkumaan. Jos vapaa-aikaa tulee olla illalla, voit vaihtoehtoisesti nukkua lapsen kanssa päikkäreidenkin, että jaksat.
 
uneton^ap
Oot koittanu ehtoopuuroa ja hiukan lämmintä maitoa?, laventelikylpyä? (annat lotrata hyvän tovin ammeessa), rutiinit, pimeä ja sopivan viileä huone... panadoliakin ehkä kannattaa koittaa, jos onkin hammas tm särkyä.
ehtoopuurosta en ole kuullut. maitoa saa kun mennään petiin. suihkussa käytiin ennen nukkumaanmenoa, sai lotrailla siellä. huone tuuletetaan aina ennen kun mennään petiin ja on pimeää. yleensä kun on hampaita tullut on itkeskellyt, mutta nyt haluaa selvästi vain leikkiä ja touhuta yöllä, eli en jotenkaan usko että olis nyt hampaista kyse. kokeilen kohta tota lämmintä maitoa viellä jos sitten nukahtais..
 
jaksalmista
Mitä yöllä teet, kun herää? Vai onko niin, ettei edes nukahda? Meillä joskus tehnyt niin, että herännyt yöllä ja kun nostettu meidän sänkyyn,niin alkanut muka leikkimään. Me ollaan vaan teeskennelty nukkuvaa, vaikka on saattanut puolikin tuntia tehdä temppujaan. Kun on huomannut, ettei saa vastakaikua, niin on nukahtanut uudelleen.
 
uneton^ap
Kuinkas pitkät yöunet lapsesi nukkuu? Jos aamuheräämistä aikaistaisi, voisi heräily loppua. Jos lapsi herää jo nyt ennen seiskaa aamulla, ei jää muita vaihtoehtoja kuin joko laittaa lapsi myöhemmin nukkumaan tai lyhentää päiväunla. Onko lapsi ainoa? Silloin luulisi vapaa-aikaa olevan riittävästi jo päikkäreidenkin aikaan, joten voisit mennä lapsen kanssa yhtä aikaa illalla nukkumaan. Jos vapaa-aikaa tulee olla illalla, voit vaihtoehtoisesti nukkua lapsen kanssa päikkäreidenkin, että jaksat.
lapsi nukkuu kahdeksasta kahdeksaan-yhdeksään (tuohon väliin tulee kyllä nykyisin se parin tunnin hereillä olo yöllä + 1 herääminen). päiväunia voisin kokeilla lyhentää, itse en saa nukutuksi päivällä joten se siitä silloin nukkumisesta. lapsi on ensimmäinen, iltaisin on aikaa olla miehen kanssa kahden joten illalla vapaa aika on tärkeämpi kuin päivällä.
 
uneton^ap
Mitä yöllä teet, kun herää? Vai onko niin, ettei edes nukahda? Meillä joskus tehnyt niin, että herännyt yöllä ja kun nostettu meidän sänkyyn,niin alkanut muka leikkimään. Me ollaan vaan teeskennelty nukkuvaa, vaikka on saattanut puolikin tuntia tehdä temppujaan. Kun on huomannut, ettei saa vastakaikua, niin on nukahtanut uudelleen.
nostan meidän sänkyyn myös ja esitän nukkuvaa, ei auta. en siis juttele tai mitään muutakaan vauvalle. jos olen koittanut laittaa omaan sänkyyn valvomaan alkaa huutaa ja itkeä, kun pitää päästä viereen.
 
"myy"
Siis normisti kuitenki käy nukkumaan kasilta ja herää siis kaksi kertaa, joista toisella valvoo muutaman tunnin... Mun mielestä siihen jää kuitenkin ihan tovi aikaa nukkua. Mun (allerginen) lapsi heräsi yhden vuoden ajan 20krt jokaikinen yö. Siinä ei pystynyt nukkumaan. Jos normi terve lapsi, niin tuo on vaan vaihe, joka on toki stressava, mutta menee ohi. Mene muutamana iltana nukkumaan samaan aikaan kun lapsi, ni saat vähän nukuttua ja pysyt järjissäsi. Ja pyydä miestäsi valvomaan lapsen kanssa yöllä, vuorotelkaa öitä..
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
kuulostaa meiän tytöltä..jätti sitten 1,5v ikäsenä päiväunet pois itse.ei siltikään alkanut nukkumaan öitä..on siis valvonu koko elämänsä,vasta nyt(kohta 3v)alkanut nukkumaan niin että 21.00 nukkumaan ja 5-6 aikaan herää aamulla,höpisee yleensä sängyssä ja menee ehkä vielä tunniksi nukkumaan.jotkut lapset vaan on huonoja nukkumaan..tsemppiä,kyllä se siitä joskus alkaa nukkumaan:hug:
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"Molleri"
Minäki suosittelen että menet lapsen kanssa yhtäaikaa nukkumaan niin saat ehkä nukutuksi hetken pidempään. Miten jos kokeilisitte ilman päikkäreitä? Kun lasta alkaa väsyttää, keksikää jotain puuhaa :) Menkää käymään ulkona (lähikaupasta maitopurkki tmv.) sitten kotiin suihkuun, iltapala ja nukkumaan.

Tsemppiä! Mulle yöuni on helkkarin tärkeetä ja oon sairaan kärttyinen mikäli en nuku :D
 
Ei omaa aikaa
Tää nyt kuulostaa hieman ilkeältä, mutta jos on todella väsynyt ja unen puutteessa, ei ole mitään ongelmaa nukahtaa päivällä.
Lapsen aamuheräämistä varmaan itse aikaistaisin, lyhentäisin päiväunet tuntiin ja pidentäisin yöunen alkamisen ja päiväunien päättymisen välistä ajanjaksoa.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"lissu"
Olisko mitään laittaa lapsi toiseen huoneeseen nukkumaan? Opettaa nukahtamaan itse ja antaa vaikka vähän aikaa itkeäkin yöllä, ettei heti ensimmäisestä vinkaisusta mennä palvelemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
uninuni
Mun mielestä lapsi nukkuu liikaa. Meillä on samanikäinen tyttö joka menee nukkumaan klo 22 ja herää aamulla klo 8. Lisäksi nukkuu 2 h päiväunet. Kyllä tämäkin heräisi keskellä yötä valvomaan jos yrittäisin pakottaa sen nukkumaan 14-15 tuntia vuorokaudessa.
 
päikkäreitä voisi yrittää lyhentää, meillä juniori just 1vee ja tosi vähäuninen, nukkunut jo pitkään yksiä päikkäreitä, joiden kesto 30min-1,5h, välillä tosin tarttee kahdet, joista toiset rattaissa ulkona max 30min...
refluksilapsi on, eli ei ole paljon eheitä öitä meillä vielä ollut, ekat puoli vuotta valvottiin putkeen, kirjaimellisesti ja olin tulossa hulluksi, mietin, hyppäänkö parvekkeelta vai nakkaanko lapsen sieltä alas, ihan normaaleja fiiliksiä nuo sulla, ap, unideprivaatio on tuhansia vuosia vanha tunnettu kidutuskeino...
mä en öisin ota pois sängystä enkä syliinkään, paitsi jos itkee ihan oikeasti hätää/kipua tms, sen kyllä tunnistaa, otan syliin, tutitan ja rauhoitan ja heti takas petiin ja tassuttelua... mies meillä expertti täs unihommassa, vie lapsen nukkumaan ja se on siinä, korkeintaa pari kertaa joutuu puuttumaan hommaan...
tärkein pointti on, et lapsen täytyy olla väsynyt, kun käydään nukkumaan, päätätte tietyt säännöt, joista ei luisteta, kuten mä en ottasisi viereen, vaan menisin rauhoittelemaan ja vaan sinnikkäästi jatkaisin samaa...
me siirrettiin muksu tossa syksyllä omaan huoneeseen ja rauhoittui meno kaikilla, refluksi ja ruokavaivat vievät edelleen rauhattomaks näitä meidän öitä, hampaita tulee ja rokotteetkin just saatiin, eli vähillä unilla menty taas tää vko...
tsemppiä sulle ap, sinnikkyys palkitaan ja koska mulla palaa pinna aina nanosekunnissa, niin mies mahdollisuuksien mukaan hoitaa välillä näitä iltaunille laittoja ja yökkä rauhoitteluja, äiti kun tulee paikalle, niin vain homma villiintyy...
 
"vieras"
Mä en ottaisi missään nimessä päikkäreitä pois noin pieneltä. Aamulla aikaisemmin ylös esim. klo 7. Silloin päiväuniakin saa aikaistettua. Ulkoiletteko kautta liikutteko tarpeeksi päivällä? Näillä eväillä jos ei auta, kokeilkaa vaikka pitkävaikutteista särkylääkettä jos on vaikka hampaita tulossa. Onko terve? Entä ummetusta?
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
uneton^ap
[QUOTE="myy";25545945]Siis normisti kuitenki käy nukkumaan kasilta ja herää siis kaksi kertaa, joista toisella valvoo muutaman tunnin... Mun mielestä siihen jää kuitenkin ihan tovi aikaa nukkua. Mun (allerginen) lapsi heräsi yhden vuoden ajan 20krt jokaikinen yö. Siinä ei pystynyt nukkumaan. Jos normi terve lapsi, niin tuo on vaan vaihe, joka on toki stressava, mutta menee ohi. Mene muutamana iltana nukkumaan samaan aikaan kun lapsi, ni saat vähän nukuttua ja pysyt järjissäsi. Ja pyydä miestäsi valvomaan lapsen kanssa yöllä, vuorotelkaa öitä..[/QUOTE]


meillä ei oo tän lapsen eliniän aikana nukuttu kuin pari täyttä yötä, koliikin takia valvottiin ensimmäiset yli puoli vuotta. joten oi ei, tää ei oo meilläkään mikään VAIHE. nyt se vaan tuntuu sata kertaa raskaammalta kuin koskaan.
 
"vieras"
Olen samaa mieltä siitä, että jos olisit oikeasti hirveässä univajauksessa, nukahtaisit päivällä heti kun tilaisuus tulisi. Toki tuollainen valvominen on epämukavaa, mutta yritä miettiä, että tilanne voisi olla oikeasti myös paljon pahempi... Tsemppiä!
 
lisään vielä, et ulkoilua ja ohjelmaa eli liikuntaa tarpeeksi päivän aikana, yhdet vaikka tunnin päikkärit sopivassa välissä ja kunnon tankkaus yötä vasten eli puurot ja maidot tms, mitä teillä käytössä, ei juttelua, valoja, leikkejä tms silloin kun nukutaan, katsekontaktin välttäminen kuulostaa toisista kamalalta, mutta se toimii, meillä lapsi tunnistaa yöllä, kun tulen rauhallisesti huoneeseen, en katso silmiin, kippaan petiin ja itse asettuu vapaaehtoisesti makoilemaan, tätä joutuu joskus käymään läpi ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...
pahimpina aikoina ja edelleen taas nyt, kun palasin työelämään, mies valvoo muutenkin myöhään, eli mä saan alkuyöstä levätä, mies tulee nukkumaan ehkä 02-03 akselilla, hoitaa pojan tuhinat siihen asti, aamuyö yleensä menee melko rauhaisasti ja aamusta mä annan miehen nukkua ja hoidan hommat, annan maidon ja nousen lapsen kanssa... tää malli ollut meillä, kun mies osa-aikaisesti työttömänä eli kotihoidontuella pojan kanssa nyt kotona ja mä teen lyhennettyä työviikkoa...
saathan mieheltäsi/kumppaniltasi apua???
 

Yhteistyössä