en tiä mistään mitään, vauvan kiinteiden aloitus?

  • Viestiketjun aloittaja mamiska
  • Ensimmäinen viesti
mamiska
eli meidän tytsi on 4kk ja maitoa menee sen verran että on aika aloittaa kiinteät, mutta miten? pitääkö vellit tehä ite ja miten vai saako kaupasta? miten olette aloittaneet ja millä? ja mistä tulee mahavaivoja, eli mitä kannattaa välttää? kyllä, en tiiä näistä jutuista vielä mitään, joten kertokaapa ja neuvokaa :) olen pelkkänä korvana!
 
Esikoisen kanssa aloitin velleillä, mutta se ei sanottavasti kyllä muuttanut maidon kulutusta eikä pidentänyt yöuniakaan. Kuopuksen kanssa taas tein niin, että imetin niin pitkään kuin suinkin ja aloitin sitten ihan soseilla. Ensin bataatilla, sen ostin kaupasta, kotona keitin ja soseutin. Sitten tuli porkkana, joko kotona soseutettuna tai kaupan purkista, sen jälkeen peruna ja sitten aloitin kaupan hedelmäsoseilla. Ja ainakin meille tää oli hyvä järjestys. Usein neuvotaan aloittamaan perunalla, en tiedä miksi, mun järkeen se ei oikein mene. Mutta onhan se toki miedon makuinen ja se suomalaisen ruokavalion perusta, että kai se sikäli on fiksua.

Sehän on ihan makuasia, että tekeekö soseita itse vai ostaako kaupasta, itse olen ollut lastenruokien suhteen sujuva sekakäyttäjän, paljon tein itsekin, mutta ostin kaupastakin. Varsinkin sitten kuopuksen kanssa tuntui helpommalta, että syö suunnilleen samaa ruokaa kuin me muut, mutta ilman suolaa ym. mausteita. Esikoisen ruoan piti myös olla tosi hienojakoista että meni alas, kuopuksella taas riitti kun vähän haarukalla survaisi ja sitten syömään vaan.
 
Inka
Ei tosiaan neuvolassa mitaan neuvottu? Meille tungettiin kaiken maailman kirjasta ja lippua ja lappua, ei jaanyt mikaan epaselvaksi.

Me aloitettiin porkkanasoseella, sitten koetettiin perunaa, mutta ei maistunut. Siita sitten vahitellen lisaa makuja, puurot tuli kuvioihin n. kuukausi kiinteiden aloituksen jalkeen. Ihan tavallista Elovenaa. Velleja ei koskaan ole syotetty, koin turhaksi kun ei tuo muutenkaan pullosta juonut kuin hoitotilanteissa. Meidan vauva myoskin "sekakayttaja" (:)) eli aiti tekee aika paljon itse soseita, mutta purkkejakin kuluu.
 
näintein
Kiinteiden maistelun voit aloittaa nyt tai myöhemmin. Annokset ovat niin pieniä ettei ne useinkaan maidon menekkiä vähennä ja maito kuitenkin pääravinto edelleen. Vellejä en ole koskaan antanut. Perunalla olen aloittanut. Joillekin aiheuttaa vatsavaivoja, mutta useimmille sopii. Varmasti kaikki aiheuttaa alussa vähän mahanpuruja. Perunaan pian olen lisännyt porkkanaa, jolla saa mukavasti makua. Näistä hienon hieno sose, jota maidolla ohennan lähes vellimäiseksi. Teen muutaman päivän soseen jääkaappiin aina valmiiksi. Muutenkin me syödään paljon pottua ja porkkanaa niin samalla tuli aina vauvallekin. Suolaa emme lisää omaankaan ruokaan. Kuukausi pelkkiä kasviksia ja sitten lihat mukaan. Sen jälkeen puurot. Puurot melko äkäisiä suolistolle ja siksi niiden antoa suositellaan vasta lihojen jälkeen yli 6 kk iässä.
 
Rohmu
Mä aloittelin muistaakseni maissivellillä, mikä oli mielestäni ihan turha, eikä lapsi edes pitänyt siitä. Nykyään taitavat suositella perunaa ekaksi, varmaan tuo batattikin käy. Ja sit 6 kk ikäisenä kaurapuurohiutaleita hienonsin pienemmäksi ja keitin ihan puuroa. Kaupan päärynäsose oli yksi suosikki, kun niihin siirryttiin.
 
eipä auta neuvola ei
Ei meillä neuvottu neuvolassa mitään.

Me aloitettiin vellillä 3 kk iässä. Ruusunmarja vadelmasoseella 4 kk iässä. 1 lusikallinen viikon ajan 2x päivässä. Viikon jälkeen puoli purkkia ja sekaan uusia makuja. 5 kk iässä iltapuuro.
 
kisu
Kaksi kertaa olen perunalla aloittanut, mössöksi litkuksi maidon sekaan. Viikon päästä porkkanaa mukaan ja siitä sitten nopeammalla tahdilla muita. Hyvin on opittu, vähitellen. Ensimmäisenä viikkona vasta harjoitellaan nielemistä.
 

Yhteistyössä