En vieläkään tykkää lapseni nimestä

  • Viestiketjun aloittaja masentunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Siis Natalia?! Aivan ihana nimi! Todella kaunis, Ei tippaakaan hutsahtava!! Miten sulle on tullut tuollainen edes mieleen? Minusta todella kaunis ja suloinen nimi. Voisin antaa omalleen tyttärelle.

Natalie Portman minulle tulee mieleen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
nimi se vain on
Ihanahan tuo Natalie nimi on, eikä tule venäläiset eikä sen puoleen minkään muun maanlaisetkaan hutsut mieleen. Tatjanasta olis tullut kyllä.

Mutta mä oon valitettavasti sitä mieltä, ettei kannattaisi vaihtaa. Ainakaan jos lapsi tunnistaa nimensä hyvin (en tiedä kuinka teillä oikeasti on, jos ette ole paljon edes kutsuneet häntä nimellä?) Mutta jos vaihtaa meinaatte, tehkää se äkkiä! Mä en oo ikinä oikeen tykänny omasta nimestäni, mutta en silti osais kuvitella nimekseni mitään toista. Nimi on osa identiteettiä.

Olen jostain lukenut joskus, että mieleltään epävakaat persoonat vaihtavat herkästi aikuisina nimeään..Tai ihmiset, jotka ovat kokeneet jotakin niin traumaattista, että haluavat aloittaa kaiken ikäänkuin puhtaalta pöydältä, uudella nimellä. (vähän out of topic)
 
masentunut äiti
Selvitän vielä kerran kun pari tyyppiä ei ollu ihan kärryillä: Siis Abigail on yksi tyttöni nimistä ja siitä kyllä tykkään, mutta tuo etunimi, Natalie, joka on melko lähellä venäläistä Natalia nimeä on jotenkin vastenmielinen. Joku ehdotti että muuttaisimme nimeä niin että se olisi Amelia Abigail Natalie...Tätä voisi harkita. Toinen vaihtoehto on ottaa kutsumanimeksi tuo Abigail nimi. Olen miettinyt sitäkin jos tyttöä sanottaisiin vaikka Nanaksi, mutta onkohan se sitten vaan vähän semmonen raukkamainen keino kun se virallinen nimi olisi kuitenkin Natalie, eli ei se silti mitään muuttaisi.
 
masentunut äiti
Ihanahan tuo Natalie nimi on, eikä tule venäläiset eikä sen puoleen minkään muun maanlaisetkaan hutsut mieleen. Tatjanasta olis tullut kyllä.

Mutta mä oon valitettavasti sitä mieltä, ettei kannattaisi vaihtaa. Ainakaan jos lapsi tunnistaa nimensä hyvin (en tiedä kuinka teillä oikeasti on, jos ette ole paljon edes kutsuneet häntä nimellä?) Mutta jos vaihtaa meinaatte, tehkää se äkkiä! Mä en oo ikinä oikeen tykänny omasta nimestäni, mutta en silti osais kuvitella nimekseni mitään toista. Nimi on osa identiteettiä.

Olen jostain lukenut joskus, että mieleltään epävakaat persoonat vaihtavat herkästi aikuisina nimeään..Tai ihmiset, jotka ovat kokeneet jotakin niin traumaattista, että haluavat aloittaa kaiken ikäänkuin puhtaalta pöydältä, uudella nimellä. (vähän out of topic)
Mä en ole kyllä ajatellut vaihtaa omaa nimeäni, enkä ole harkinnut nimen vaihtoa muiden lasteni kohdalla. Tää on mulla aikalailla uus tilanne.
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27260566:
Juu tämmöistäkin ollaan kuultu. Romaneitten maineen tuntien ei ole ehkä kovin hyvä mielleyhtymä.
Turha tuota on miettiä, mikä tahansa nimi aiheuttaa aina jollekin negatiivisen mielleyhtymän.

Mulle tulee tuosta mieleen nata, eikö se ole joku kasvi... Ja Natalie Portman, joka on hyvin maanläheinen. Ihan hyvin sopii luonnonlapsen nimeksi mun mielestä. Ja lempinimihän se yleensä käytössä on.
 
Miten mulle tulee tästä mieleen se yks harmaa, joka harva se päivä kyselee mielipiteitä nimestä Abigail, lempinimeä Abigailille (Abby ei kelpaa), onko Natali vai Natalie parempi nimi, vaiko kenties Eimi tai Amy... :snotty:

Eniveis, Natalie on kaunis nimi. Natashasta tulisi mieleen venäläinen ilotirppa (se on yleisnimitys prostituoiduille siippani kotimaassa).
 
.,.
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27260059:
Voi kun se oliskin noin helppoo...tai siis maistraatin suhteen se on melko helppoo ja tyttö on vielä sen verran pieni että oppis uuden nimensä hetkessä, mutta sukulaiset ja tutut! Mun äiti on voimakas persoona ja mun suvussa on muutenkin paljon voimakkaita persoonia ja tommosen jutun takia meistä tulis ihan hylkiöitä mun suvussa ja miehen vanhemmille maine ja järkevä käytös on kaikki kaikessa ja mielensä muuttaminen tällasessa asiassa ei ole heidän silmissään järkevää käytöstä. Saatais molempien suvussa ja vielä kaikkien tuttujen silmissä ihan hullun maine ja sit meillä ei olis enää minkäänlaista sosiaalista verkostoo.
Nyt kerroit just syyn, miksi vaihdat sen nimen. Ketkään sukulaisesi, tai äitisi, eivät tahtoineen saa sinun perheesi asioihisi puuttua. Näytä nyt, että toimit itse ja itsesi parhaaksi, jääkööt he kaikki vaan kiukkuamaan ihan itsekseen!
Äläkä kuule yhtään pelkää minkän verkoston häviämistä. Jos se tälläisestä syystä häviää, ei sellaista todellisuudessa ole ollut olemassakaan. Parempi sun vaan on ollakin ilman sellaisia.
 
"koo"
Abigail voi olla vähän hankala nimi suomalaisten suuhun. Kuvailit tyttöäsi luonnonlapseksi. Tulee mieleen Netta tai Nella. Omasta tytöstäni tuli melkein Nella :D

Kyllä Nataliasta tulee ikävä kyllä mieleen venäläiset tai romanit. Mulle ei kyllä tullut ensimmäisenä mieleen Natalie Portman. Lapsellani olisi jokin kamala ja erikoinen nimi, jos olisin kuunnellut äitiäni. Nyt kuuntelet omaa sydäntäsi ja vaihdat nimen! :) Ja pian!
 
da
Natasha, Natalia vai Nadja. Ekan vois muokata Tashaksi, toisen Natiksi ja kolmannen öö tota...Nadiksi? Mut ihan hyvin sen Abigailin voi ottaa käyttöön. Saahan siitä Abby, Gailii ym lempinimee. Minusta nuo slaavinimet on sieviä, mut mulla ei oo mitään assosiaatiota venäläinen = huorahtava nimi.

Oikeesti masennus ei voi johtua lapsen nimestä, se voi johtua vaikka sun pakkomielteisestä perfektionismista.
Mun mielestä välien säilymisen kannalta olisi järkevintä vaan kehitellä nimestä joku teidän suuhunne sopiva lyhennys/lempinimi, jolla sitten alkaisitte kutsua lasta. Näin suku ei voisi ottaa nokkiinsa samoin kuin jos vaihtaisitte nimen kokonaan uuteen. Yllä on hyviä ehdotuksia ja pari lisää: Natsaha=Sassa, Sassu, Natalia = Nannu...
 
"Amanda"
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta rohkaisuksi haluan kertoa, että muutimme lapsen nimen kun hän oli yli 1-vuotias. En tottunut lapsen nimeen (pitkä stoori miksi se annettiin joten ei siitä sen enempää), mutta muutimme toisen nimen kutsumanimeksi ja se on ollut paras päätös!! Ympäristön tottuminen uuteen nimeen käy todella nopeasti. Olen niin onnellinen että teimme sen! En tiedä olisinko koskaan tottunut. Nyt lapsella on se nimi joka olisi pitänyt olla alusta saakka :)
 
"Vieras"
Vielä puoltoääni Nataliille: nata on heinä, ja kevyt lii perässä kuin tuulen suhina siinä. Kaunis!

Mutta jos/kun se ei tunnu omalta, niin vaihtakaa se, ja mitä pikemmin, sen parempi.
 
masentunut äiti
Nyt alan olla vähän fifti-fifti sen nimen vaihtamisen suhteen. En tiedä...on se Natalie toisaalta ihan nättikin, mutta lausuttuna niin kuin se kirjoitetaan se on karmee ja välillä sitä tietty kuulee niinkin kun ei kaikki tietenkään tiedä miten se kuuluu lausua (se särähtää ikävästi korvaan).
 
"Omppu"
Minulle tulee Natalie-nimestä mieleen Ranska, rentous, hulmuavat hiukset ja raikas nauru. Nasu on myös hauska lempinimi, itsellleni tuli ensimmäiseksi mieleen Naatti ja Nata. Tai sitten lempinimen voisi muokata samaan tyyliin kuin Natasha -> Sasha eli vaikka Natalie -> Liili/Lilli. Ystäväni perheessä kaikilla lapsilla on kauniit lempinimet, joita käytetään perheessä vaikka lapset ovat muuttaneet jo pois kotoa. Nuo nimet ovat jäänne vauva-ajalta ihan niin kuin teidän Nasu.

En olisi huolissani siitäkään, jos päädytte vaihtamaan nimeä ja osa kutsuu Natalieksi ja osa uudella nimellä. Rakkaalla lapsella kun on monta nimeä.
 
"heh"
Myös minä olen sitä mieltä, että Natalie nimessä ei ole mitään vikaa!! Ei tule yhtään venäläis- tai mustalaisfiboja ainakaan minulle. Luulin aluksi että nimi on Natasha tms., mutta tuo Nataliehan on kaunis kansainvälinen nimi.

MUTTA....silti olen sitä mieltä, että mikäli asia sinua vaivaa koko ajan ja et pääse siitä yli, niin suosittelen vaihtamaan nimen, ettet jatkossa aiheuta lapselle oman nimen häpeämistä ja peittelyä, jos esim. otatte jonkun lempinimen käyttöön.

En kyllä käsitä, miksi olet alunperin antanut äitisi päättää lapsen nimen... :O
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27263279:
Nyt alan olla vähän fifti-fifti sen nimen vaihtamisen suhteen. En tiedä...on se Natalie toisaalta ihan nättikin, mutta lausuttuna niin kuin se kirjoitetaan se on karmee ja välillä sitä tietty kuulee niinkin kun ei kaikki tietenkään tiedä miten se kuuluu lausua (se särähtää ikävästi korvaan).
Ihmiset eivät mitenkään voi automaattisesti tietää, että ensimmäinen nimi pitää lausua oikein, mutta toinen nimi väärin.
 

Yhteistyössä