En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

  • Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";29161334]Kukin tavallaan, mutta itse en kyllä pahemmin miettisi sijoittamista jollekin 1000 eurolle, eri asia jos kyseessä olisi 100 000 e.[/QUOTE]

Mun mielestä pientenkin summien sijoittaminen on järkevää, jos aikajänne on pitkä. Mistä ajattelit että se 100 000 tulla tupsahtaa jos pienemmistä summista ei voi säästää/sijoittaa?

Pari vuotta sitten aloitin ja rahaa on nyt osakkeissa noin 20 keur. Se ei ole vielä paljon mitään, mutta harva aloittaa sadoista tuhansista. Oikeastaan olisi järkevää harjoitella sijoittamista pienemmillä summilla, niin oppirahat eivät tulisi niin kalliiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
säpäle harmaana
Voi jeesus. Revitään nyt vaikka konkreettinen esimerkki. Esim Mastercardilla saa bonuksia (yleensä 1e=1bonus), jolla sit niitä palkintoja heidän MasterCard Membership Rewards-listalta.


En maksa mitään vuosimaksua, enkä korkoja kortistani, joten ihan ilmaiseksi tuo palkinnot tulee vrt. pankkikortti, jolla ei tienaa mitään.
No niin jeesus. Kuusi sivua kyselin tästä ihme bonuksesta ja nyt minulle vastattiin, että se bonus on siis jotain palkintoja. Millaisia palkintoja sinä olet tienannut, lentojen ja hotelliöiden lisäksi? Anteeksi nyt kun olen taukki. Tai ei tarvitse vastata, jos oikeasti pinna menee.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29160278:
No kun ne hyödyttää mua :D Joka ainoa lenkki kerryttää mun bonustani. Konserni tarjoaa sellaisen kokonaisuuden, joka joillekin on hyödyllinen ja joillekin ei. Mä kuulun niihin, joiden kannattaisi ostaa maitonsa ja makkaransa luottokortilla.
No eihän kerrytä, jos maksat luoton pois, ennen kuin se kerryttää korkoa. Näin ainakin osuuspankin sivuilla sanottiin.
 
Gjll
Mä käytän visaa ihan jokapäiväisiin kuluihin, tykkään, kun yhdellä laskulla näkee kätevästi kuukauden menot. Ja koko kulloinkin käytetty summa menee kerralla tililtä, luottoa en käytä.

Ja joku sanoi, että ei viitsi erikseen maksaa ensin kortilla ja sitten laskua: mulla visalaskut suoraveloituksessa.

Mies taas maksaa kaiken käteisellä, käyttää visaans vain jos on pakko (nettiostokset), jottei kukaan pääse seuraamaan. Potentiaalinen veronkiertäjä ja vilungin pelaaja.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29161743:
No niin jeesus. Kuusi sivua kyselin tästä ihme bonuksesta ja nyt minulle vastattiin, että se bonus on siis jotain palkintoja. Millaisia palkintoja sinä olet tienannut, lentojen ja hotelliöiden lisäksi? Anteeksi nyt kun olen taukki. Tai ei tarvitse vastata, jos oikeasti pinna menee.
Tuolta voi katsoa, mitä bonuksilla voi hankkia esim MasterCardilla:
https://www.americanexpress.com/fi/fi/content/membership-rewards/rewards-catalog.html

Mä olen monesti rahoittanut hotelliyöni ulkomailla näillä bonuspisteillä.
 
säpäle harmaana
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29162019:
No niin kiitos paljon. Tuollahan on ihan kivoja palkintoja. Esimerkiksi kun ostan 13500eurolla luotolla, saan viidenkympin legopaketin.
Sie oot ihana :D Ei sun oikeesti tartte koskaan ottaa korttia, ei minkäänlaista.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29162050]Sie oot ihana :D Ei sun oikeesti tartte koskaan ottaa korttia, ei minkäänlaista.[/QUOTE]

No sanoinhan että minulla on kyllä kortti, jossa on luotto-ominaisuus, en minä sitä ole tässä sanonutkaan. En vain tajunnut tuota "saan luottokortilla paremmat bonukset, kuin millään s-etukortilla" -juttua.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29162019:
No niin kiitos paljon. Tuollahan on ihan kivoja palkintoja. Esimerkiksi kun ostan 13500eurolla luotolla, saan viidenkympin legopaketin.
Mitä sä saat, jos ostat 13500e pankkikortilla? Et mitään.

Mä tienaan bonuksilla noin yhden hotelliyön kuukaudessa. Mun mielestä se on ok.
Maksan kaikki työni matkalaskut luottokortilla ja veloitan ne yritykseltä. Miehelläni on rinnakkaiskortti, joten perheemme kaikki ostot menee tuon kautta.
 
säpäle harmaana
Mitä sä saat, jos ostat 13500e pankkikortilla? Et mitään.

Mä tienaan bonuksilla noin yhden hotelliyön kuukaudessa. Mun mielestä se on ok.
Maksan kaikki työni matkalaskut luottokortilla ja veloitan ne yritykseltä. Miehelläni on rinnakkaiskortti, joten perheemme kaikki ostot menee tuon kautta.
No s-pankin debit-kortilla saan maksutapaetua 0,5 %.
 
säpäle harmaana
Ja vielä sen verran, että on ihan eri asia käyttää firman nimissä luottokorttia, kuin tällaisena yksityishenkilönä. Luulin, että tässä puhutaan nyt yksityishenkilöistä.

Enkä ole väittänyt erityisesti tienaavani maksaessani debit-kortilla, ihmettelin vain, mitä ne monesti mainitut bonukset sitten ovat ja nyt se minulle lopulta selvisi. Ja hyvä näin, kiitos. :)
 
Wieruus
Itse en kyseisiä palveluita käytä ihan vain sen vuoksi, koska tiedän mitkä seuraukset voivat olla jos oikein huonosti käy. Voi olla että siinä kärsii joku ihan muu kuin lainan tai luotonottaja.

Olen siis katsonut parhaaksi elää rahalla joka minulla varmasti on. Mutta jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa, tämä on minun ratkaisuni asian suhteen.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159765:
Tämä keskustelu on jotenkin niin hajallaan. Toiset puhuvat käyttävänsä pelkästään luottokorttia, mutta kun kysyy, miksi, sanotaan, ettei lentojen ja hotellihuoneiden varaaminen oikein onnistu muuten ja netistä tilaaminen on helpompaa. Minä kun miellän tuon siten, että myös ne ihan jokapäiväiset ruokaostokset, bensat ja satunnaiset kahvikupitkin ostetaan luotolla kun siitä saa kuulemma jotain mystistä bonusta. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä kertonut, miten se tulee edullisemmaksi ja mitä bonusta sillä sitten saa.

Ja jotkut sanovat maksavansa luotolla, kun eivät jaksa käydä automaatilla ja kaikkea muutakin ihmeellistä. Ehkä olen vain jotenkin tyhmä kun en tajua.
En ole vielä lukenut ketjua loppuun asti, mutta vastaan nyt tähän. Esimerkiksi Stockmann Master Cardilla saa Stockan pisteitä, jokaisesta eurosta jonka maksaa luoton puolelta missä kaupassa tahansa, saa yhden pisteen yhdestä eurosta. Pisteitä kun kerää vuodessa 3500 (?) tms, niin pääsee Exclusive-tasolle jolla saa parempia etuja Stockalta, kuten esim ekan tunnin ilmaista parkkiaikaa parkkihallissa ja tarjouksia tavaratalosta.

Finnair Master Cardilla tai Visalla taas saa jokaisesta luoton puolelta maksetusta eurosta Finnairin pisteitä, joilla saa tarpeeksi kerättyään halvempia tai ilmaisia lentoja.

American Expressillä maksettaessa saa heidän oman systeeminsä pisteitä, joilla saa sitten valita jotain palkintoja heidän omasta valikoimastaan sen mukaan paljonko korttia on käyttänyt.

Ja nämä kaikki edut siis saa myös kun käyttää korttia maksuaikakorttina, eli luoton korkoja ja muita kuluja ei tule maksettavaksi kun maksaa laskun aina eräpäivänä. Me esimerkiksi maksamme ruokaostokset aina luottokortilla ja seuraavassa kuussa maksamme koko ruokalaskun kerralla ilman kuluja. Näin on helppo seurata paljonko ruokaan menee rahaa ja lisäksi saa sitä "bonusta". Rahaa olisi kyllä tililläkin ostaa ruokaa, mutta tämä on meidän käytäntö.

Lisään vielä, että periaatteessa köyhät ei voi käyttää luottokorttia, koska heille ei sellaista myönnetä. Toiset tosin onnistuu pilaamaan taloutensa luottokorttia käyttämällä.

Ja Visa Electronista joku sanoi että on köyhien kortti, niin se jossain tapauksissa pitää paikkansa, sillä Visa Electronin ikäraja on 0 vuotta, koska sitä voi käyttää vain sen verran kun tilillä on rahaa. Sen voi antaa siis lapsellekin jos säännöstelee tilin katetta. Ja siis myös luottotiedottomille yms.
 
"perheenäiti"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159948:
No joo, minun pääni on varmaan ylivertainen, kun tiedän, että siellä on joka tapauksessa aina vähintään sen verran kuin ruokakaupassa kerrallaan tarvitsen.
Sama täällä. Hauska kuulla olevansa jotain parempaa kuin tavallinen ihminen ja pelkästään siksi, että tietää paljonko tilillä on rahaa ja muistaa mihin on pankkikorttia käyttänyt (ja millä summilla) :D

Mulle on aina päivänselvää, että mikä summa tilillä on (kympin tarkkuudella) ja jos ei ole, niin voin kotonani tarkistaa sen kätevästi palvelusta nimeltä nettipankki, ennen kauppaanmenoa. Edistyneemmät pystyvät varmasti tarkistamaan tuon summan ihan "tien päälläkin" niillä älypuhelimillaan, joilla pääsee nettiin. Itse en niin ylivertainen sentään ole, että sellaisen puhelimen omistaisin tai haluaisin.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";29162888]En ole vielä lukenut ketjua loppuun asti, mutta vastaan nyt tähän. Esimerkiksi Stockmann Master Cardilla saa Stockan pisteitä, jokaisesta eurosta jonka maksaa luoton puolelta missä kaupassa tahansa, saa yhden pisteen yhdestä eurosta. Pisteitä kun kerää vuodessa 3500 (?) tms, niin pääsee Exclusive-tasolle jolla saa parempia etuja Stockalta, kuten esim ekan tunnin ilmaista parkkiaikaa parkkihallissa ja tarjouksia tavaratalosta.

Finnair Master Cardilla tai Visalla taas saa jokaisesta luoton puolelta maksetusta eurosta Finnairin pisteitä, joilla saa tarpeeksi kerättyään halvempia tai ilmaisia lentoja.

American Expressillä maksettaessa saa heidän oman systeeminsä pisteitä, joilla saa sitten valita jotain palkintoja heidän omasta valikoimastaan sen mukaan paljonko korttia on käyttänyt.

Ja nämä kaikki edut siis saa myös kun käyttää korttia maksuaikakorttina, eli luoton korkoja ja muita kuluja ei tule maksettavaksi kun maksaa laskun aina eräpäivänä. Me esimerkiksi maksamme ruokaostokset aina luottokortilla ja seuraavassa kuussa maksamme koko ruokalaskun kerralla ilman kuluja. Näin on helppo seurata paljonko ruokaan menee rahaa ja lisäksi saa sitä "bonusta". Rahaa olisi kyllä tililläkin ostaa ruokaa, mutta tämä on meidän käytäntö.

Lisään vielä, että periaatteessa köyhät ei voi käyttää luottokorttia, koska heille ei sellaista myönnetä. Toiset tosin onnistuu pilaamaan taloutensa luottokorttia käyttämällä.

Ja Visa Electronista joku sanoi että on köyhien kortti, niin se jossain tapauksissa pitää paikkansa, sillä Visa Electronin ikäraja on 0 vuotta, koska sitä voi käyttää vain sen verran kun tilillä on rahaa. Sen voi antaa siis lapsellekin jos säännöstelee tilin katetta. Ja siis myös luottotiedottomille yms.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Olen ollut näistä ihan autuaan tietämätön. Minulla on vain tuollainen ihan tavis pankin tarjoama visa, eikä minulla ole ollut hajuakaan, että saisin sillä credit-ominaisuudella maksamalla jotain etuja.

Toisaalta minäkin saan monestakin paikasta etuuksia, joita en kyllä osaa ajatella minään arkipäivän elämää helpottaviksi bonuksiksi, esimerkiksi op:n jäsenkortilla taitaa tulla kaikenlaisiin tapahtumiin alennuksia, plussakortilla ja s-bonuskortilla tuotealennuksia, tapahtumalipuista alennusta, hotellitarjouksia, matkatarjouksia, ammattiliitostakin saa monenlaista etua, opiskelijana saan opiskelupaikkakuntani baareista halvempia drinksuja, alennusta vr:n lipuista, lehtitilauksista tulee jotain kalentereita tai juustoveitsiä tilaajalahjaksi jne. En jotenkin osaa ajatella, että nämä ovat minulle jokakuukausittaista ekstratuloa.
 
[QUOTE="Vieras";29162888]
American Expressillä maksettaessa saa heidän oman systeeminsä pisteitä, joilla saa sitten valita jotain palkintoja heidän omasta valikoimastaan sen mukaan paljonko korttia on käyttänyt. [/QUOTE]

Amexin korttien vuosimaksu vaihtelee 50e-700e kortin väristä (l. tasosta) riippuen.

Mutta omien korttieni (Nordean Visa ja MasterCard) vuosimaksullisuudesta olen ehkä puhunut läpiä päähäni. Taitaakin olla niin, että Nordean "Avainasiakkaana" (l. raskaasti asuntovelkaisena) näissä korteissa ei olekaan vuosimaksua.

En silti kuvittele hankkivani näillä korteilla ilmaisia lounaita, kuten ainakin muutamat tässä ketjussa näyttävät kuvittelevan omillaan hankkivansa. Totean edelleen, että kapitalisti ei ole hölmö, asiakas maksaa aina.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29162968:
Amexin korttien vuosimaksu vaihtelee 50e-700e kortin väristä (l. tasosta) riippuen.

Mutta omien korttieni (Nordean Visa ja MasterCard) vuosimaksullisuudesta olen ehkä puhunut läpiä päähäni. Taitaakin olla niin, että Nordean "Avainasiakkaana" (l. raskaasti asuntovelkaisena) näissä korteissa ei olekaan vuosimaksua.

En silti kuvittele hankkivani näillä korteilla ilmaisia lounaita, kuten ainakin muutamat tässä ketjussa näyttävät kuvittelevan omillaan hankkivansa. Totean edelleen, että kapitalisti ei ole hölmö, asiakas maksaa aina.
Joo Nordean kortit hinnoitellaan "etuohjelman" mukaan, ja avainasiakkaille luottokortit on ilmaisia. Paitsi Nordea Rahoituksen myöntämä Stockmann MasterCard, joka on kaikille vuosimaksuton. Luottokorko ja tilinhoitomaksut taitaa olla tavis-korttia korkeammat, mutta niitähän ei tarvitse maksaa jos maksaa laskut kokonaan eräpäivänä. Googlettamalla selvisi että Stockan Masterilla saa myös Stockalta (+ Beauty, Outlet, Akateeminen) maksutapaetua 0,5% maksaa sitten debit tai credit puolelta. Meniköhän jo mainostamisen puolelle...? :)
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29162162:
Ja vielä sen verran, että on ihan eri asia käyttää firman nimissä luottokorttia, kuin tällaisena yksityishenkilönä. Luulin, että tässä puhutaan nyt yksityishenkilöistä.

Enkä ole väittänyt erityisesti tienaavani maksaessani debit-kortilla, ihmettelin vain, mitä ne monesti mainitut bonukset sitten ovat ja nyt se minulle lopulta selvisi. Ja hyvä näin, kiitos. :)
Me puhutaan yksityishenkilöiden luottokorteista. Mulla on oma henk. koht luottokortti.
Jos mun pitää matkustaa jonnekin, niin mun työpaikan politiikka on, että itse hommataan se matka ja se maksetaan itse, ennen kuin se veloitetaan kululaskuna kuun lopussa yritykseltä.

Maksan siis työpaikkani matkakulut luottokortilla, kuten normaalisti on tapana, ellei firma anna omaa yritysluottokorttia.
 

Yhteistyössä