En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

  • Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29161769:
No eihän kerrytä, jos maksat luoton pois, ennen kuin se kerryttää korkoa. Näin ainakin osuuspankin sivuilla sanottiin.
Kerryttää se, jos olet avainasiakas. Jos et ole, niin sitten ei kerrytä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="perheenäiti";29162900]Sama täällä. Hauska kuulla olevansa jotain parempaa kuin tavallinen ihminen ja pelkästään siksi, että tietää paljonko tilillä on rahaa ja muistaa mihin on pankkikorttia käyttänyt (ja millä summilla) :D

Mulle on aina päivänselvää, että mikä summa tilillä on (kympin tarkkuudella) ja jos ei ole, niin voin kotonani tarkistaa sen kätevästi palvelusta nimeltä nettipankki, ennen kauppaanmenoa. Edistyneemmät pystyvät varmasti tarkistamaan tuon summan ihan "tien päälläkin" niillä älypuhelimillaan, joilla pääsee nettiin. Itse en niin ylivertainen sentään ole, että sellaisen puhelimen omistaisin tai haluaisin.[/QUOTE]
Nä minä en pidä kirjaa pankkikorttiostoksistani. Toki voisin niin tehdä, mutta en tee. esim sunnuntaina kävin tyttäreni kanssa Kirjamessuilla sekä Viini&ruokamessuilla. Maksoin kaiken pankkikortilla. Paitsi pari brittiläistä juustoa, joiden myyjille kelpasi vain käteinen. Kun lähdin messuilta, niin mulla ei ollut hajuakaan, montako satasta sinne messuille meni. En mä pidä mielessä, että nyt meni 79 € tonne, 84 € tonne, 34,70 € tonne, 52,40 € tonne, 81,45 € tonne jne. Enkä todellakaan Messukeskuksesta ulos astuttuani tiennyt, paljonko reissuun kaikkineen meni :D En tiedä vieläkään, vaikka siitä on jo useampi päivä :D Varmaan voisin käydä verkkopankista katsomassa, mutta ei mun ole mikään pakko. Jos nyt kauppaan Kekrin muita ruokia lähtiessäni ostoskuitin saldo on yli 200 €, niin makan varmuuden vuoksi visalla, Luultavasti tililläni on vielä se 200 €, mutta koska siellä on menossa myös suoraveloituksia lähipäivinä (en tiedä niidenkään summaa), niin järkevämpää maksaa Visalla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29162968:
Amexin korttien vuosimaksu vaihtelee 50e-700e kortin väristä (l. tasosta) riippuen.

Mutta omien korttieni (Nordean Visa ja MasterCard) vuosimaksullisuudesta olen ehkä puhunut läpiä päähäni. Taitaakin olla niin, että Nordean "Avainasiakkaana" (l. raskaasti asuntovelkaisena) näissä korteissa ei olekaan vuosimaksua.

En silti kuvittele hankkivani näillä korteilla ilmaisia lounaita, kuten ainakin muutamat tässä ketjussa näyttävät kuvittelevan omillaan hankkivansa. Totean edelleen, että kapitalisti ei ole hölmö, asiakas maksaa aina.
Näinhän se on ja laina-asiakkaat maksavat usein kortin maksuttomuuden siellä lainojensa koroissa. Ei pankkikaan hyvää hyvyyttään tarjoa "ilmaisia" kortteja. Ilmaisia lounaita ei ole, eri asia ovat sitten sellaiset julkkikset, joilla maksetaan siitä, että heidän tuotteitaan tai palveluitaan käytetään. Tähän taitaa aika harva tavis yltää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29164635:
Nä minä en pidä kirjaa pankkikorttiostoksistani. Toki voisin niin tehdä, mutta en tee. esim sunnuntaina kävin tyttäreni kanssa Kirjamessuilla sekä Viini&ruokamessuilla. Maksoin kaiken pankkikortilla. Paitsi pari brittiläistä juustoa, joiden myyjille kelpasi vain käteinen. Kun lähdin messuilta, niin mulla ei ollut hajuakaan, montako satasta sinne messuille meni. En mä pidä mielessä, että nyt meni 79 € tonne, 84 € tonne, 34,70 € tonne, 52,40 € tonne, 81,45 € tonne jne. Enkä todellakaan Messukeskuksesta ulos astuttuani tiennyt, paljonko reissuun kaikkineen meni :D En tiedä vieläkään, vaikka siitä on jo useampi päivä :D Varmaan voisin käydä verkkopankista katsomassa, mutta ei mun ole mikään pakko. Jos nyt kauppaan Kekrin muita ruokia lähtiessäni ostoskuitin saldo on yli 200 €, niin makan varmuuden vuoksi visalla, Luultavasti tililläni on vielä se 200 €, mutta koska siellä on menossa myös suoraveloituksia lähipäivinä (en tiedä niidenkään summaa), niin järkevämpää maksaa Visalla.
Tässähän on tietenkin se, että joillakin se liukumavara voi olla vain muutamia kymppejä. Minun mittapuuni mukaan nuo sinun ostoksesi taas ovat sen verran pieniä, että nuo kaikki summat voisi vaikka kertoa kymmenellä ennen kuin pitäisi käydä katsomassa, että riittääkö rahat. Jollakulla toisella taas se vastaava kertoja voi olla 100- tai 1000-kertainen. Mutta jos minun liukumavarani tilillä olisi vain muutamia kymppejä, niin toki eläisin ja ostaisin sen mukaan.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29162968:
Amexin korttien vuosimaksu vaihtelee 50e-700e kortin väristä (l. tasosta) riippuen.
Totean edelleen, että kapitalisti ei ole hölmö, asiakas maksaa aina.
Mulla on kulta-amex lompakossa ja on ihan ilmainen. Noi hinnat on lähinnä vain uusille asiakkaille.

Mitä mä siis maksan "ilmaisista lounaista"? Kerro nyt ihan käytännössä.
 
säpäle harmaana
Me puhutaan yksityishenkilöiden luottokorteista. Mulla on oma henk. koht luottokortti.
Jos mun pitää matkustaa jonnekin, niin mun työpaikan politiikka on, että itse hommataan se matka ja se maksetaan itse, ennen kuin se veloitetaan kululaskuna kuun lopussa yritykseltä.

Maksan siis työpaikkani matkakulut luottokortilla, kuten normaalisti on tapana, ellei firma anna omaa yritysluottokorttia.
No niin, mutta jos maksat omalla kortilla firman juttuja, ei voi kyllä sanoa, että sinä itse ne pisteet ja bonukset tienaat. Kyllähän minäkin vetelisin tähtitieteelliset summat s-bonuksia ja maksutapaetua, jos sillä kortillani maksaisin työpaikkanikin ostokset.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166881:
No niin, mutta jos maksat omalla kortilla firman juttuja, ei voi kyllä sanoa, että sinä itse ne pisteet ja bonukset tienaat. Kyllähän minäkin vetelisin tähtitieteelliset summat s-bonuksia ja maksutapaetua, jos sillä kortillani maksaisin työpaikkanikin ostokset.
Mä olen ollut useammassakin työpaikassa, jossa itse esimostan omat matkalippuni (lento- tai junaliput), vaikka kyse onkin työmatkasta. Maksan ne omalla luottokortillani ja siten saan niistä ne bonukset, mitä niistä tulee. Ei ne bonukset mene työnantajalle, vaikka teenkin matkalaskun ja työnantaja maksaa mun tililleni summan, jonka käytin lippuihin. Sama juttu, kun varaan ja maksan hotellihuoneen, ajan taksilla jne. Omalla kortilla, veloitus myöhemmin työnantajalta. Ei ne bonukset ja muut mahdolliset edut työnantajalle mene vaan minulle.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29164635:
Nä minä en pidä kirjaa pankkikorttiostoksistani. Toki voisin niin tehdä, mutta en tee. esim sunnuntaina kävin tyttäreni kanssa Kirjamessuilla sekä Viini&ruokamessuilla. Maksoin kaiken pankkikortilla. Paitsi pari brittiläistä juustoa, joiden myyjille kelpasi vain käteinen. Kun lähdin messuilta, niin mulla ei ollut hajuakaan, montako satasta sinne messuille meni. En mä pidä mielessä, että nyt meni 79 € tonne, 84 € tonne, 34,70 € tonne, 52,40 € tonne, 81,45 € tonne jne. Enkä todellakaan Messukeskuksesta ulos astuttuani tiennyt, paljonko reissuun kaikkineen meni :D En tiedä vieläkään, vaikka siitä on jo useampi päivä :D Varmaan voisin käydä verkkopankista katsomassa, mutta ei mun ole mikään pakko. Jos nyt kauppaan Kekrin muita ruokia lähtiessäni ostoskuitin saldo on yli 200 €, niin makan varmuuden vuoksi visalla, Luultavasti tililläni on vielä se 200 €, mutta koska siellä on menossa myös suoraveloituksia lähipäivinä (en tiedä niidenkään summaa), niin järkevämpää maksaa Visalla.
Eli voit tuosta noin vain ostella kirjoja sun muita sadoilla euroilla, vaikkei sinulla ole tilillä kuitenkaan välttämättä niin paljon rahaa? Miksi tämä logiikka ei nyt oikein aukene minulle? Tuhlata voi ihan huoletta, mutta silti voi ollakin niin, ettei rahaa jostain syystä olekaan?
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29166894:
Mä olen ollut useammassakin työpaikassa, jossa itse esimostan omat matkalippuni (lento- tai junaliput), vaikka kyse onkin työmatkasta. Maksan ne omalla luottokortillani ja siten saan niistä ne bonukset, mitä niistä tulee. Ei ne bonukset mene työnantajalle, vaikka teenkin matkalaskun ja työnantaja maksaa mun tililleni summan, jonka käytin lippuihin. Sama juttu, kun varaan ja maksan hotellihuoneen, ajan taksilla jne. Omalla kortilla, veloitus myöhemmin työnantajalta. Ei ne bonukset ja muut mahdolliset edut työnantajalle mene vaan minulle.
No niin niin. Siksi onkin minusta hölmöä täälla mainostaa miten hyvin tienaa omalla luottokortinkäytöllään, kun ne onkin firman kuluja, joista ne bonukset tulee.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166899:
Eli voit tuosta noin vain ostella kirjoja sun muita sadoilla euroilla, vaikkei sinulla ole tilillä kuitenkaan välttämättä niin paljon rahaa? Miksi tämä logiikka ei nyt oikein aukene minulle? Tuhlata voi ihan huoletta, mutta silti voi ollakin niin, ettei rahaa jostain syystä olekaan?
Niin, käyttötilillä. Pyrin siihen, että käyttötilillä pyörii sen verran rahaa kuin keskimäärin käytän. Säästötileillä pidän ne rahat, joita ei ole tarkoitus humputella miten sattuu. Koska katson käyttötilini saldoa vain silloin, kun maksan verkkopankissa laskuja (ja nykyisten e-laskujen aikakautena sitä ei tarvitse edes tehdä kovin usein), voin vain arvioida, paljonko käyttötilillä kulloinkin on rahaa. Ja koska mulla on kanan muisti :D, niin saatan hyvinkin unohtaa joitakin siltä tililtä veloitettavia summia. Maksan siis tarpeen mukaan Visalla ja seuraavan kerran, kun käyn verkkopankissa, voin joko todeta, että olisin voinut varsin hyvin maksella pankkikortillakin. Voisin toki siirtää joltain säästötileistäni rahaa käyttötilille, mutta se edellyttäisi, että käyn siellä verkkopankissa ennenkuin olen aikeissa shoppailla.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166908:
No niin niin. Siksi onkin minusta hölmöä täälla mainostaa miten hyvin tienaa omalla luottokortinkäytöllään, kun ne onkin firman kuluja, joista ne bonukset tulee.
Mutta ne tulee kuitenkin sille kortin omistajalle eikä firmalle. Eli kyllähän siinä se yksityishenkilö nimenomaan tienaa, kun makselee luottokortilla eikä esim pankkikortilla tai käteisellä.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29166911:
Mutta ne tulee kuitenkin sille kortin omistajalle eikä firmalle. Eli kyllähän siinä se yksityishenkilö nimenomaan tienaa, kun makselee luottokortilla eikä esim pankkikortilla tai käteisellä.
No tottakai. Mutta eihän se siltikään tarkoita sitä, että kaikki hk:n siniset kannattaa ostaa luotolla. Minusta se tarkoittaa lähinnä sitä, että se kortti kannattaa olla olemassa ja sitä kannattaa käyttää firman juttuihin. Yksityiskäytössä se tässä niin paljon puhuttu kannattavuus on melko olematon. Jos ajatellaan ketjun otsikkoa, niin eihän kukaan ole velaksi ostamista paheksunutkaan, jos puhutaan firman menoista. Onpas tätä nyt vaikeaa ymmärtää.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166932:
No tottakai. Mutta eihän se siltikään tarkoita sitä, että kaikki hk:n siniset kannattaa ostaa luotolla. Minusta se tarkoittaa lähinnä sitä, että se kortti kannattaa olla olemassa ja sitä kannattaa käyttää firman juttuihin. Yksityiskäytössä se tässä niin paljon puhuttu kannattavuus on melko olematon. Jos ajatellaan ketjun otsikkoa, niin eihän kukaan ole velaksi ostamista paheksunutkaan, jos puhutaan firman menoista. Onpas tätä nyt vaikeaa ymmärtää.
Eli jos sulla on vaikkapa Keskon plussakortti, niin sun ei kannata vilauttaa sitä Cittarin kassalla, ellet ole tekemässä ostoksia firmalle? Ei kai? Siis tottakai kannattaa ottaa kaikki bonukset, plussapisteet, kanta-asiakasalennukset ja mitä kaikkea nyt tarjolla onkaan ihan riippumatta siitä, ostatko itsellesi, lapsellesi, anopillesi, työpaikallesi vai lapsesi jääkiekkojoukkueelle.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29166941:
Eli jos sulla on vaikkapa Keskon plussakortti, niin sun ei kannata vilauttaa sitä Cittarin kassalla, ellet ole tekemässä ostoksia firmalle? Ei kai? Siis tottakai kannattaa ottaa kaikki bonukset, plussapisteet, kanta-asiakasalennukset ja mitä kaikkea nyt tarjolla onkaan ihan riippumatta siitä, ostatko itsellesi, lapsellesi, anopillesi, työpaikallesi vai lapsesi jääkiekkojoukkueelle.
Pointti oli se, että tässä on kerrottu luottokortin olevan ihan ylivertaisen kannattava maksuväline ihan kaikkeen maksamiseen, koska ap saa niillä ilmaisen hotelliyön joka kuukausi. Sitten ap kysyy, saanko minäkin hotelliyön joka kuukausi, kun maksan pankkikortilla. Juu en saa, kun en saa bonuksia ja maksutapaetuja työpaikkani kuluista, ainoastaan omistani. Tässä ei ole siis kyse maksutapojen eroista, vaan siitä, että minä en matkusta työni puolesta. Silti tätä erinomaisuutta on minulle nyt seitsemän sivun verran mainostettu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166956:
Pointti oli se, että tässä on kerrottu luottokortin olevan ihan ylivertaisen kannattava maksuväline ihan kaikkeen maksamiseen, koska ap saa niillä ilmaisen hotelliyön joka kuukausi. Sitten ap kysyy, saanko minäkin hotelliyön joka kuukausi, kun maksan pankkikortilla. Juu en saa, kun en saa bonuksia ja maksutapaetuja työpaikkani kuluista, ainoastaan omistani. Tässä ei ole siis kyse maksutapojen eroista, vaan siitä, että minä en matkusta työni puolesta. Silti tätä erinomaisuutta on minulle nyt seitsemän sivun verran mainostettu.
Varmaan puolet ketjun viesteistä ovat sinun :D
 
Lainaa ja luottoja? Juu, kyllä löytyy yhden asuntolainan verran. Harva meistä pystyy ostamaan asuntoa ilman lainaa. Remontteja tai autoja en hanki luotolla. Visalle ostan yleensä aina (turvallista) ja verkkokauppaostokset on myös helppo tehdä visalla.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166956:
Pointti oli se, että tässä on kerrottu luottokortin olevan ihan ylivertaisen kannattava maksuväline ihan kaikkeen maksamiseen, koska ap saa niillä ilmaisen hotelliyön joka kuukausi. Sitten ap kysyy, saanko minäkin hotelliyön joka kuukausi, kun maksan pankkikortilla. Juu en saa, kun en saa bonuksia ja maksutapaetuja työpaikkani kuluista, ainoastaan omistani. Tässä ei ole siis kyse maksutapojen eroista, vaan siitä, että minä en matkusta työni puolesta. Silti tätä erinomaisuutta on minulle nyt seitsemän sivun verran mainostettu.
Mites mä vääntäisin asian ymmärrettävään muotoon. Kun mä maksan OP:n Visallani, se kerryttää mulle bonuksia. Voin aikanaan nostaa ne bonukset rahana, jolloin tosin maksan niistä pääomaveron. Koska mulla on vakuutukset OP Pohjolassa, voin käyttää bonukset myös vakuutusmaksujeni kattamiseen. Olet ehkä joskus nähnyt telkkarista sellaisen OP:n mainoksen, missä mies iloitsi, kun vakuutuslaskussa maksettava summa oli 0 €? Se oli 0, koska siitä laskun summasta oli ensin vähennetty ne bonukset ja jos niitä oli riittävästi, niin ei jäänyt vakuutuksen ottajalle itselleen mitään maksettavaa. Niillä bonuksillaan hän siis maksoi vakuutuslaskunsa. Jos jostain syystä haluaisi pitää asuntolainasta lyhennysvapaita kuukausia, niin OP veloittaa siitä käsittelymaksun. Sen käsittelymaksunkin voit maksaa niillä bonuksillasi.

Jos taas maksaisin OP:n pankkikortilla tai käteisellä, niin niillä en kerryttäisi OP:n bonuksia. Ihan riippumatta siitä, matkustanko työni puolesta vai en. Ihmisillä on yleensä erilaisia kortteja, joilla saa erilaisia bonuksia. Luottokortteja, kanta-asiakaskortteja. Näissä on periaatteena, että mitä enemmän sitä korttiasi käytät, sitä enemmän saat niitä bonuksia. Millaisia ne bonukset missäkin kortissa on, vaihtelee. Kyllä mä vilautan Siwassakin bun bonuskorttiani, vaikka ostaisin vain yhden maitolitran. Ei se sitä bonusta paljoa kerrytä, mutta kerryttää vähän. Kerran vuodessa sieltäkin tulee kuponki, jonka voi vaihtaa rahaksi tai käyttää ostoksiin. Keskosta tulee plussaseteleitä pitkin vuotta. Eli ei tuossa luottokortin bonuksissa ole mistään sen ihmeemmästä kyse kuin että sitä käyttämällä on mahdollista saada etuja, joita et käteisellä tai pankkikortilla maksaessasi saa.
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166881:
No niin, mutta jos maksat omalla kortilla firman juttuja, ei voi kyllä sanoa, että sinä itse ne pisteet ja bonukset tienaat. Kyllähän minäkin vetelisin tähtitieteelliset summat s-bonuksia ja maksutapaetua, jos sillä kortillani maksaisin työpaikkanikin ostokset.
No kyllähän mä ne pisteet itse tienaan, koska kulutan ne rahat kortiltani.
Jos työpiakan politiikkaan kuuluu, että pitää maksaa ostokset ensin omalla kortilla ja sitten tehdä kululasku, niin tee sinäkin niin.
 
säpäle harmaana
Miksi ihmeessä sinä luulet, etten ymmärrä, mistä tuo op-bonus tulee? Ymmärsin sen heti, kun mainitsit OP:n nimen (sitä ennen oli vain joku mystinen luottoyhtiön bonus, jota en osannut hahmottaa). Op:n sivuilla nyt kuitenkin sanottiin, että sitä bonusta kertyy vain niistä luotoista, jotka kerryttävät korkoa.

Näköjään en nyt osaa selittää, mitä tässä taas ajan takaa ja olen kyllä jo itsekin sekaisin, kun yhdessä paikassa sanotaan yhtä ja toisessa toista.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167044:
Miksi ihmeessä sinä luulet, etten ymmärrä, mistä tuo op-bonus tulee? Ymmärsin sen heti, kun mainitsit OP:n nimen (sitä ennen oli vain joku mystinen luottoyhtiön bonus, jota en osannut hahmottaa). Op:n sivuilla nyt kuitenkin sanottiin, että sitä bonusta kertyy vain niistä luotoista, jotka kerryttävät korkoa.

Näköjään en nyt osaa selittää, mitä tässä taas ajan takaa ja olen kyllä jo itsekin sekaisin, kun yhdessä paikassa sanotaan yhtä ja toisessa toista.
No mäkään en oikein ymmärrä, mikä sulle tässä asiassa on niin vaikeaa :D Kun käytöt jotain korttia, minkä käytöstä kertyy jotain bonuksia, niin korttia käyttämällä kerrytät niitä bonuksia, joita voit sitten käyttää johonkin kivaan tai hyödylliseen. Jos taas ET käytä sitä korttia, niin bonuksia ei kerry. Mä en saa S-ryhmän bonuksia, koska mulla ei ole S-ryhmän korttia enkä asioi S-ryhmän kaupoissa. Jollain toisella on ja joku toinen siis kerryttää.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166932:
No tottakai. Mutta eihän se siltikään tarkoita sitä, että kaikki hk:n siniset kannattaa ostaa luotolla. Minusta se tarkoittaa lähinnä sitä, että se kortti kannattaa olla olemassa ja sitä kannattaa käyttää firman juttuihin. Yksityiskäytössä se tässä niin paljon puhuttu kannattavuus on melko olematon. Jos ajatellaan ketjun otsikkoa, niin eihän kukaan ole velaksi ostamista paheksunutkaan, jos puhutaan firman menoista. Onpas tätä nyt vaikeaa ymmärtää.

Vaikka en maksaisi mitään työpaikan juttuja, niin tilini kautta menee kuukausittain ainakin 5000e perheeni ostoksia luotolla.

Miksi mun siis kannattaisi ne maksaa pankkikortilla?
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29166932:
No tottakai. Mutta eihän se siltikään tarkoita sitä, että kaikki hk:n siniset kannattaa ostaa luotolla. Minusta se tarkoittaa lähinnä sitä, että se kortti kannattaa olla olemassa ja sitä kannattaa käyttää firman juttuihin. Yksityiskäytössä se tässä niin paljon puhuttu kannattavuus on melko olematon. Jos ajatellaan ketjun otsikkoa, niin eihän kukaan ole velaksi ostamista paheksunutkaan, jos puhutaan firman menoista. Onpas tätä nyt vaikeaa ymmärtää.
Jos ostan HK:n sinisen luottokortilla tienaan noin 7 bonuspistettä, kun taas jos maksan pankkikortilla, en tienaa mitään. Itse en halua käyttää korttia, joka on sidottu johonkin tiettyyn kauppaketjuun, koska en varmaan käy siellä oikeasti kuin kerran kuussa ostoksilla.

En siis ymmärrä, miksi ihmiset ihan väkisin haluavat aina maksaa pankkikortilla, kun siitä ei saa mitään?
 

Yhteistyössä