Epäilen refluksia!

Maidotonhan se taitaa ainakin mun muistaakseni olla tuo teidän valmiste. Voihan sitä varmaan kokeiluluontoisesti olla pari päivää ilman ja katsoa onko vaikutusta suuntaan tai toiseen. Nää on aina vähän hankalia...
 
Mä oon nyt viikon noudattanu tätä tiukkaa dieettiä. Ja tilanne ei ole mennyt yhtään parempaan :'( Oma jaksaminen kyllä tosi tiukilla. Tytön on tosi paha nukahtaa ja muutenkin on melkein aina kitisevä ja itkuinen. Välillä on kuitenkin pieniä hetkiä kun hymyilee ja jaksaa keskittyä "leikkimään".

Mietin tota refluksia, että onkohan se allergista vai rakeenteellista (siis pyörittelen päässäni jatkuvasti näitä samoja ajatuksia). Allergiseen luultavasti viittaa löysä kakka ja silloin kun jätin maidon, munan ja soijan pois niin tytön poskessa ollut "ihottuma" parani. Tuskin tolle löysälle kakalle muuta selitystä löytyy. Onko rakenteellisen ja allergisen refluksin oireiden välillä eroja?

Kaikki syömäni ruoka-aineet on muuten ihan perusmarketeista ostettuja, voikohan esim riisi olla "epäpuhdasta"? Kai minä vielä kuitenkin yritän jaksaa noudattaa tätä dieettiä toisen viikon, vaikka koville ottaakin :/ Ei ole helppoa tuolla vauvallakaan kun on niin kipeä, että vetää tissillä itseäään mykkyrään ja melkein kiljuu kivusta :'(
 
Kyllä jotkut tuotteet ovat epäpuhtaita. Riisissä auttaa ilmeisesti hieman se, että huuhtoo niitä siivilässä juoksevan veden alla ennen keittämistä, sama homma hiutaleissa.

Tuo imetysdieettaus on todella syvältä, eritoten jos se ei tuota tulosta. Tuosta tilanteesta minulla on ikävä kyllä kokemusta. Minulla ei jälkeenpäin ajateltuna ollut mitään mahdollisuuksia onnistua dieetissäni, sillä tyttö oli niin monelle "varmalle" allerginen ja esim. öljyistä ei oikein mikään sovi edelleenkään. Jos tilanne tuntuu umpikujalla ja omakin jaksaminen on tiukilla, on korvikkeen kokeilu joskus ihan hyvä veto.
 
Jospa kokeilisit vaihtaa banaanin, hirssin ja riisin johonkin muuhun? Banaani vaikka persikkaan, aprikoosiin ja nektariiniin ja viljana kokeile maissia (löytyy erilaisia valmisteita mm. puurojauhoja, pastaa jne.)? Maissi on kyllä hieman hankala allergioiden kannalta mutta niin taitaa olla riisikin. Imetysdiettaus on todella hankalaa.. Hankalaa tossa refluksissa on vielä se että saattaa olla molempia ja pitäisi saada tilanne rauhoitettua ts. närästykseen lapselle jotain.. Voisitko soittaa lääkärille ja kysyä, jos voisitte kokeilla esim. Antepsinia, jota saa ilman reseptiä? Sitä vois sitten antaa ennen unia ja auttaa nopsaan, tosin vaikutus on aika mieto ja ohimenevä mutta voisi tuoda edes vähän apua?
 
Miten imetysdieeti puretaan? Olen niin kypsä näihin ruokiin. Pe/la tulee 2viikkoa täyteen. Sittenhän näen jos tulee muutosta huonompaan...

Tytön voinnista sen verran, että oksentelu on nyt pari päivää ollut aika vähäistä. Kakka on löysää tai vihreää ja limaista jatkuvasti. Tissillä olo tuottaa tuskaa, eli syödään usein ja vähän kerrallaan. MHB:n antamisen lopetin toissapäivänä.

Kasvanut kuukaudessa: 5400g-6400g ja 58,1cm-60,4cm, eli vissiin ihan normaalisti.

Aamuyöt on levottomia, mutta se ei taida olla tavatonta 3kk ikäisille.
 
Jos sulla malttia riittää, ota yksi kerrallaan ruoka-aineita mukaan ja jätä maito-muna-soija viimeisiksi mukaan otettaviksi. Mieti, mistä ruoka-aineesta olisi eniten apua sun jaksamiseen ja otat sen ensin (ei mielellään vehnää tms. vaan jos viljaa kaipaat, esim. kaura kotimaisista).
Mitä mhb:a teillä oli?
 
Onko teillä ollut lääkärin kanssa puhetta korvikekokeiluista, jos dieetin purkamisen johdosta tilanne menisi vielä huonommaksi? Monella erityiskorvike saattaa olla ihan varteenotettava vaihtoehto tilanteessa, jossa äiti väsyy ja imetysdieetille ei saa vastinetta.

Meillä on ollut vaikeuksia löytää sopivaa mhb:tä, joten ei nekään automaattisesti kaikille sovi, vaan ne täytyy kokeilla samalla lailla kuin muutkin eväät.
 
Mitäs kokeneemmat äidit tuumaatte? Nyt maidottomalla korvikkeella oltu 1,5 viikkoa eikä mitään muutosta ole tapahtunut. Iho on edelleen kuiva, pysyy kyllä rasvauksella aisoissa. Karstaa kehittyy päähän aivan kuten ennenkin ja maidon/happojen nousuun herätään aivan kuten ennekin. Pulauttelu ehkä mennyt pahempaan, tulee enemmän limaista puklua kuin ennen. Tilanne on siis aivan sama on poika sitten Nan:lla, Semperillä, Almironilla tai Neocatella.

Olisiko siis todennäköisempää, että kyseessä olisi rakenteellinen refluksi ja pojalla tämän lisäksi kuiva iho perintönä isältä, mikä on siis nyt ilmojen kylmettyä hieman pahentunut? Huomenna mennään lääkäriin kuulemaan hänen mielipiteensä, mutta mielellään vielä teiltäkin kommenteja kuuntelisin...lääkäreistä kun ei aina tiedä. Mitä pitäisi siis lääkäriltä osata vaatia, jos ei ota asiaa hoitaakseen. En kyllä lähde sieltä ainoastaan kommentin kanssa, että jokaisella vauvalla on jonkinlaista refluksia ja menee ajan kanssa ohi. Vai pitäisikö vielä kauemmin kokeilla noita erityiskorvikkeita?

Tuosta kakasta ennen korvikekokeiluja piti muuten sanoa, että kakka oli yleensä vihertävän sävyistä, mutta "ryynit" löytyi aina eikä koskaan ollut löysää (paitsi rotan jälkeen kerran). Viime aikoina Semperillä "pohjalla" vaipassa oli tuota vihertävää ja päällä sitten normi maitokakkaa jonkin verran. Pyllyä ei polttanut koskaan. Ja aina on maitoa juonut hyvällä halulla, kerta-annokset 150-200 ml ja syöttöväli 3-4 h. Vatsakipuja ei oikeastaan ole ollut koskaan vaan noita ilmavaivoja, jotka (röyhtäilyt) esiintyy aina nesteiden nousun yhteydessä.

Voi kun tähän pikku hiljaa tulisi jo selvyys, kun ei enää yöunistakaan tule mitään. Viime yönä piti käydä noin tunnin välein nostamassa poikaa pystyyn kun heräili happojen nousuun.
 
Toi on Malla tosi vaikea tilanne :/ Musta on ainakin selvää se, että jotain lääkitystä tuohon tueksi tarvitaan oli refluksi sitten allergista tai rakenteellista. Neocatekaan ei kaikille allergisille sovi ja joskus on vaan mentävä sitten sillä sopivimmilla korvikkeella ja lääkittävä sitten niitä oireita. Ei meilläkään alkuun pärjätty ilman refluksilääkitystä, vaikka allergiasta oli kyse. Täälläkin on lapsia, joille on sitten loppupelissä käynyt parhaiten korvikkeeksi soija, kunhan sitä ikää on tullut sen käyttämiseen tarpeeksi ja on kokeiltu. Joillekin soija ei käy sitten yhtään, joten tosi yksilöllistä on.

Joillain taas menee tosi kauan ennen kuin tilanne rauhoittuu sopivallakin korvikkeella. Täällä taitaa olla pari lasta, joilla aikaa on mennyt jopa melkein kolme viikkoa tilanteen tasoittumiseen. Rakenteellinen tilanne ei oikein selviä kuin tähystämällä. Joillain refluksi voi olla sekä rakenteellista että allergista samaan aikaan.

Tässä oli nyt muutamia ajatuksia, jotka todennäköisesti sekoittivat sun päätä entisestään... :whistle:

Joka tapauksessa kysyisin mahdollisuutta johonkin lääkkeeseen, josko siitä olisi apua!
 
ahmutar: erityiskorvikkeet kokeilussa nyt olleet 1,5 viikkoa. En ole imettänyt kuukauteen eikä mitään kiinteitä ole vielä kokeiltu, kun halusin selvittää tämän maitoasian ensin kuntoon.

Itselläkin on fiilis, että pojalla ainakin on tuota rakenteellista refluksia, multa löytyy kanssa, mutta mikä on sitten tuon allergian osuus niin sepä ei vielä ole selvinnyt. Itse olisin kyllä sillä kannalla, että tuo tähystys tehtäisiin niin selviäisi tuo rakenteellisen refluksin osuus. Tuo ph-mittaushan ei anna muuta kuin varmuuden niistä happojen nousuista, jonka jo tiedänkin.
 
Vielä sen verran piti sanoa, että kun lopetin imetyksen ja siirryttiin pelkälle korvikkeelle niin pojan olossa ei tapahtunut mitään huononnusta, päinvastoin yöunet ja välillä päikkäritkin alkoivat maittamaan paremmin kun sai vatsansa kunnolla täyteen =)
 
Tänä aamuna tyttö taas oksenti kaksi kertaa ja oli aika kitisevä.

Sain uuden neuvolatädin, kokeneemman ja ainakin mukavamman :saint: Juttelin hänen kanssaan tilanteesta ja hän muisti ehkä yhden tapauksen jossa MHB ei ole sopinut vauvalle. Jätin siis MHB:n pois ja samoin disflatyl-tipat. Annan ainoastaa deetippoa, jotka mielestäni sopivat.

Aloitin aamulla maidon, tai siis a-jugurtin. Maitotuotteet on minulle tärkeimmät ja niitä kaipaan eniten. Maidonhan jätin pois jo 4 viikkoa sitten, eikä siitä tullut muutosta oksenteluun. Posken iho parani, mutta ei ole varmaa johtuuko tuosta. Otan tänään 2dl jogurttia ja lisään määrää hiljalleen. Kirjaan ylös mahdollisia oireita.

Toivoisin, että tytölle voitaisiin tehdä se tähystystutkimus, jolla voitaisiin selvittää onko kyseessä rakenteellinen vai allerginen vika. Jos nimittäin siirrytään kokeilemaan erityiskorvikkeita, niin tiedän että imetys loppuu siihen. Minä en heru pumpulle, eli en saisi ylläpidettyä maidontuotantoa. Onkohan se tähystys kovasti tuskallinen toimenpide? Ja tehdäänköhän niitä usein vauvoille? Toisaalta, jos saisin purettua imetysdietin niin, että tytölle ei tulisi tämän enempää oireita, niin uskon, että pärjäisimme. Oksentelu on vähentynyt ja tyttö on hyväntuulisempi(luonnollisesti).

Saitteko malla1982 apuja lääkäriltä?
 
Jep lääkärissä käyty ja nyt menetellään niin, että vielä ensi tiistaihin asti erityiskorvikkeella ja mennään silloin maitoaltistukseen ja katsotaan tuleeko mitään reaktioita. Nyt pitää ensin hoitaa iho kuntoon kortisonilla ja rasvaisella perusvoiteella. Atooppisen ihon diagnoosi saatiin joka tapauksessa, on siis mennyt tässä viime aikoina hieman pahemmaksi. Allergologi sanoi, että noin 60 % atooppisista lapsista syy on ruoka-aineallergioissa ja lopuilla kyseessä muuten herkkä/atooppinen iho. Pulautteluun kokeillaan nyt ensi hätään Gavisconia ja jos maitoaltistus ei osoita merkkejä allergiasta niin sitten mennään tarkempiin tutkimuksiin rakenteellisen refluksin osalta ja katsellaan tehokkaampaa lääkitystä, jos siis tuo Gaviscon ei auta.

Itse olen tuon Gavisconin suhteen hyvin skeptinen, niin monelta olen kuullut ettei ole tehonnut edes tuohon rakenteelliseen refluksiin. Ja sitten vielä sukutietoutta: mulla, mun mummolla ja enolla on rakenteellinen refluksi, pahiten elämää haittaa enolla. Atooppinen iho ilman ruoka-aineallergioita on taas miehellä ja mun serkun 2 lapsella. Näillä atoppista ihoa ei siis ole ainakaan yhdistetty ruokiin, koska iho oirehtinut lähinnä kylmiin aikoihin ja satunnaisesti joskus muulloin.

Enpä tiedä tuliko itselle nyt sen parempi mieli tämän päivän lääkärikäynnistä. Tuntuu, että ei tämä vyyhti purkaudu koskaan. Pääasia kuitenkin, että asiat etenee. Lääkäri sanoi, että tulette tiistaina sitten maitoaltistukseen niin saadaan suljettua maitoallergia pois laskuista...jäi vähän sellainen olo, että ei usko siihen allergiaan kun ei Neocatekaan auttanut vaikka eihän sekään kaikilla toimi.
 
Mitähän mä eilen ajattelin kun menin sitä a-jogurttia suuhuni pistämään?!? Oli vaan niin tuska saada syödä jotain muuta kuin noita jo ällöttäviä ruoka-aineita ja mielellään maitotuotetta.

No eilen aamullahan tilanne oli se, että tyttö oksenti kahdesti ennen minun jogurtin syömistäni. Eli ei ollut kokonaan oireeton/tila vakiintunut. Oksennukset ei olleet isoja, mutta kaksi aamun aikana oli paljon enemmän kuin viimepäivinä. No sitten minä menin tytön päiväunien aikana syömään 1dl jogurttia ja 1tl oivariinia. Ja sitten se alkoikin, nimittäin oksentelu. Tyttö oksensi koko illan ihan vanhaan malliin. Käytiin kaupassa ja sinä aikana tuli varmasti 4 isoa oksennusta, vanupuku oli ihan märkä rinnuksilta. Ja tänä aamunakin oksensi vielä, ei kylläkään niin paljoa kuin illalla.

Nyt mulle saa sitten sanoa, että "mitä minä sanoin". :headwall: Varmaan menee ikuisuus, että tuo maito poistuu elimistöstäni. Nyt on taas hetkellisesti motivaatiota jatkaa tätä dieettiä, mutta tiedän että kohta taas ollaan kovilla noiden syömisten kanssa. Lääkäri on tiistaina, se on tavoitteena, että jaksaisin sinne asti. Toivottavasti lääkärin asenne olisi parempi kuin viimeksi. Silloinhan sain ohjeeksi ottaa esim. maidon heti takaisin ja tosi runsaasti käytettynä, ei kannata rajoittaa syömisiä enempää, allergian aiheuttajia ei nykyisin suositella kartettavaksi jne.

Jos tyttö on allerginen vain maidolle niin sen poistuminen elimistöstä olisi sitten vienyt yli 3 viikkoa! :eek: Tai sitten mukana on muitakin allergisoivia aineita, joiden poistuminen olisi vienyt reilun viikon. Ja sittenhän on vielä se MHB mysteeri, liittyykö se tähän soppaan?

Onpas taas soppa!!! Mutta ne pari päivää jotka tyttö oli oksentamatta olivat kyllä erikoisia. Oli hassua kun koko ajan ei tarvinnut pelätä että "kohta lentää, ota varulta rätti mukaan". Ja mikä ero kun eilen alkoi taas oksentaa. Huomasi, että se ei ole normaalia. Ja pikkasen enemmän tyttö itki, varmasti "närästi" tai jotain. Mutta ei tuo oksentaminen ihan hirveän huonotuuliseksi tyttöä tehnyt, onneksi.

Että tämmöistä :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja An-nik-ki:
Aiemmin annoin diarrexia ja nyt kun sitä ei saa niin bioteekin probiootti plussaa. Ymmärtääkseni nuo on kumpikin täysin maidottomia. Annan jauheen suoraan suuhun vauvan omaan sylkeen sotkettuna kun se auttaa sammakseen. Tai paremminkin sammaksen loitolla pitämiseen. Meille tuli sammasongelma mun antibioottikuurin jälkeen, mutta nyt sammas on onneksi parantunut.
Noi oli ne MHB:t.

Eilen tuli vähän oksennusta, mutta ei paljoa. Nyt tuntuu taas paremmalta, ei ole vielä tänä aamuna oksentanut ja on ihan hyvän tuulinen.

 
Kävimme lääkärissä.

Tyttö on tänään oksentanut melko paljon, eli joko viikon takainen maito kummittelee vieläkin, dieetissäni on jokin allergisoiva aine tai kyseessä on rakenteellinen vika TAI jotain. Välillä on parempia päiviä ja toisinaan näköjään huonompia vaikka siis olen tiukalla dieetillä.

Lääkärin kanssa sovimme jatkosta niin, että otan ruokavalioon heti takaisin kaiken muun paitsi maidon, munan ja soijan. Seuraan oireita ja viikon kuluttua raportoin tilanteen lääkärille. Tuona aikana pitäisi ainakin nähdä jos tila menee merkittävästi huonommaksi tai esim. iltojen kipuitkut palaa. Jatkosta keskustelimme sen verran, että voisimme ensiksi kokeilla sitä rakenteellisen refluksin lääkettä, sitä joka annetaan sydänvalvonnassa. Ja jos tuosta ei ole apua niin vasta sitten miettiä erikoiskorvikkeeseen siirtymistä. Järjestys näin, koska en haluaisi ihan vielä lopettaa imettämisen ja minulla on tuskin paluuta imettämiseen kun en heru pumpulle.

Tytöllä oli vaipassa mielestäni vetinen ja vihreä kakka, mutta lääkäri piti sitä normaalina. No, en oikein voinut vastaankaan väittää. Hänellä on useamman kymmenen vuoden kokemus ja tämä on ensimmäinen lapseni.... No, mutta hyvähän se on jos on normaali kakka.

Paino ja pituus on kehittyneet normaalisti.

Näillä siis mennään....

 
Jospa se Prepulsid toisi teille avun. Hyvä että mhb on ollut maidoton, voihan olla ettei se muuten vaan sovi, mullekaan eivät esim. Gefilus tai Rela sovi, maha menee ihan kuralle. Eikä mulla mitään allergioita ole tms.
 

Tyttö ei ole oksentanut moneen päivään! Välillä saattaa tulla ruuan jälkeen pieni puklu ja toisinaan huomaan, että hieman nieleskelee suuhun noussutta maitoa, mutta ei muuta. Ja neiti on tosi hyvällä tuulella lähes koko ajan!

Keskiviikkona aloin syödä kaikkea paitsi maitoa, munaa ja soijaa. Enkä ole huomannut ainakaan mitään pahempia oireita, päinvastoin parempaan tuntuu menevän koko ajan. Eilen ja tänään on ollut pari tissiraivaria, mutta epäilen että ne johtuvat maidon mausta(minulla alkoivat ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen) ja niistäkin on "huijaamalla" selvitty.

Voikohan olla niin, että kyseessä on ollut rakenteellinen vika ja nyt kun tyttö on jo 3,5kk vanha niin elimistö alkaa olla kehittyneempi. Voi miten toivon, että näin olisi!!! Tiistaina soittelemme lääkäriin kanssa ja luulenpa, että jos tämä jatkuu näin hyvänä, niin saan "käskyn" kokeilla myös maidon ja munan sopivuutta. Kakka on edelleen tosi löysää ja välillä vihertävää, mutta ei tyttö kyllä itke tai kipristele masuaan. Ja jos tilanne pysyy samana, niin meillä ei kyllä ole mitään tarvetta lääkitykselle tai erityiskorvikkeelle.

Voi että äidistä tuntuu nyt hyvältä =) :heart:
 
Näköjään vauvan olo vaihtelee päivittäin. Juuri oli muutama melko hankala päivä, kovasti tyttö oksenti ja oli kitisevä. Tänään ei ole tainnut tulla yhtään puklua ja tyttö on todellinen päivänsäde. Ihmeellistä.

Omia syömisiä olen yrittänyt seurata, mutta en ole huomannut minkään yksittäisen ruoka-aineen aiheuttavan enemmän oksentelua. Nyt syön kaikkea muuta paitsi kananmunaa. Jos tilanne jatkuu samana, otan myös munan ensi viikolla takaisin ruokavalioon.

Tutustuin kaverin vauvan kakkavaippaan ja kovasti oli saman näköistä kakkaa kuin meilläkin. Löysää ja hieman vihertävän sävyistä. Vihdoin alan itsekin uskoa, että tytön kakka on normaalia.

Saatiin vihdoin lähete keskussairaalaan tutkimuksiin. Mies epäili, että tyttö on kymmenen kun kutsu tulee :LOL: Sitä odotellessa.
 

Yhteistyössä