Epäilen refluksia!

Kyselisin vähän refluksista, täältä varmasti löytyy jotain tietoa asiasta. Olen alkanut epäillä, että tytöllä on refluksi jonkin asteisena. Toki otan puheeksi neuvolassa, mutta olisi jo kiva etukäteen keskustella asiasta ja saada mahdollisia vinkkejä.

Eli kyseessä on 10 viikkoinen tyttövauva. Alussa ei ryöhtäillyt ja puklautellut juuri ollenkaan. Hiljalleen alkoi puklautella ja nyt se on lähes jatkuvaa. Syönnin aikana saattaa päästää rinnan suustaan ja puklauttaa aivan valkoista tasaista "maitoa". Syöntien välissä tulee paksua, "limaista" puklua ja ohutta, "vetistä" jossa seassa maito kokkareita. ja jatkuvasti huomaan kuinka maitoa nousee tytön suuhun ja hän nieleskelee sitä takaisin.

Tyttö on alusta asti ollut kovasti itkuinen tapaus. Itkuisuus ei ole ainakaan vielä helpottanut. Nukkuu yöt kuitenkin hyvin, esim. 21-2 + 4-8 ja päivällä 4h ulkona ja 1-2kertaa pikku torkkuja. kasvanut normaalisti: syntyessä 49cm ja 3340g, 2kk 58cm ja 5410g.

miltäs tämä kuulostaa? onko jollain saman suuntaisia kokemuksia? vai vaikuttaako normaalilta?

tietysti jotkut vauvat ovat kovia puklimaan, mutta tämä on esikoiseni, joten ei ole mitään vertailukohtaa. ja liika syöntiäkin on ehdotettu, mahdollista, koska itkuinen vauva rauhoittuu rinnalla.

muuta en nyt osaa kertoa.
 
Kannattaa ehdottomasti seurailla tilannetta ja jos alkaa enemmän huolestuttamaan tai lapsi alkaa selvästi kärsiä vaivastaan, niin kannattaa käväistä lääkärissä. Neuvolasta ei kovin usein ikävä kyllä apua saa, sillä tietoisuus refluksista on siellä aika heikkoa.

Refluksi on lapselle aika ikävä vaiva, joka varsinkin pitkään jatkuessa voi tulehduttaa ruokatorven.

Refluksi voi olla myös allergian oire, kuten omalla lapsellani ja aika monella muulla täällä. Silloin ensi sijaisena hoitona on sopiva ruokavalio, korvikelapsella sopiva erityiskorvike ja imetyksessä olevalla äidin imetysdieetti. Lapsen yleisimmät allergiat ovat maito ja muna sekä kotim.viljat ja soija. Käytännössä äiti siis välttää kyseisiä ruokia.

Refluksin/allergian selvittelyyn on hyvä olla mukana lääkäri, lasten allergologi on usein hyvä vaihtoehto!
 
Varasin ajan lastenlääkärille, aika on vasta kahden viikon kuluttua :(

Ajattelin kokeilla odotellessa ruokavalion muutoksia(ollaan täysimetyksellä). Kauankohan muutosta ruokavaliossa on ylläpidettävä, jotta allergiaoireet häipyisivät? Jos vaikka ensimmäisenä kokeilisi munatonta ruokavaliota.

Tänään olen seurannut tytön syömistä ja eihän tuosta meinaa tulla mitään. Hyvä jos viisi minuuttia syö ja sitten alkaa hirmuinen riuhtominen ja huuto. Ja ulkona oltiin vaunulenkillä lähes tunti ja heti kun otin tytön vaunuista pois niin tuli mieletön vesi puklu, syömisestä oli siis yli tunti.

Mitähän se lääkäri osaa asian hyväksi tehdä? Antavatko "helpolla" lähetteen refluksitutkimukseen? Mitäs jos tutkimuksessa havaitaan refluksi, miten diagnosoidaan onko kyseessä allerginen vai elimellinen vika?

Olen kyllä tosi väsynyt tähän vauvanhoitoon. Juuri miehen kanssa juttelimme, että vauva ei ole elämänsä aikana ollut kertaakaan edes puolta tuntia tyytyväinen(siis hereillä ollessaan). Reppana :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja An-nik-ki:
Olen kyllä tosi väsynyt tähän vauvanhoitoon. Juuri miehen kanssa juttelimme, että vauva ei ole elämänsä aikana ollut kertaakaan edes puolta tuntia tyytyväinen(siis hereillä ollessaan). Reppana :ashamed:
Refluksi-/allergiaepäilyssä on hyvä juuri kiinnittää tuohon vauvan/lapsen yleistyytyväisyyteen/-tyytymättömyyden. Jokin häntä aivan selvästi vaivaa ja nyt on hyvä lähteä sitä selvittämään mikä ja miten häntä voitaisiin auttaa. Jatkuva itkuisuus, kitinä ja huono olo ei ole normaali tila vauvalle.

Imetystukilistan nettisivuilla on hyvät ohjeet imetysdieettauksesta. Yleensä aloitetaan maitoproteiinin ja samalla kananmunan välttämisestä kaikissa muodoissaan.

Refluksin diagnosointi (eli se onko refluksia vai ei ) on suhteellisen yksinkertaista. Joillakin pelkät päälle päin näkyvät oireet tekevät diagnosoinnin helpoksi. Tarvittaessa voidaan tehdä ph-mittaus.

Haasteellista onkin refluksin syyn tai syiden selvittäminen. Mitään yhtä tutkimusta ei ole sitä varten. Jonkun verran voidaan saada toki selville esim. tähystämällä, jolloin mahdollisesti löytyy jokin rakenteellinen vika.

Meillä refluksin syy löytyi kokeilemalla ruokavalion muutosta ja maidon eliminointi lapsen ruokavaliosta poisti oireet lähes kokonaan. Lisäksi meillä lapsellä oli käytössä muutamien kuukausien ajan Losec Mups -lääke, josta oli jonkun verran apua. Oleellista meidän lapsen kohdalla on ruokavalion sopivuus eli lähes kokonaan meidän tapauksessa kyse on ollut allergisesta refluksista.

Mikäli ruokavaliolla ei olisi saatu muutoksia aikaan, olisi tehty tähystystä yms. tutkimusta. Mutta niitä tutkimuksia ei sitten enää tarvittu.

 
Meidänkin neidillä tuo refluksi alkoi vasta joidenkin viikkojen kuluttua. Vatsavaivat tulivat ensin. Ja noita pukluja tuli tosiaan muutama tunti syömisestäkin. Lapsi ei juurikaan viihtynyt vatsallaan (tai mitenkään muutenkaan kuin sylissä...) Ja rintaraivarit olivat tosi yleisiä!
Edellä saitkin jo paljon ohjeita; meillä refluksi todettiin ruokatorven pH-mittauksella, joka tosin oli tavallaan "hyödytön", koska refluksi johtui allergioista (ehkä osin myös rakenteellista).
Imetys meillä lopetettiin kokonaan 4kk iässä ja jo 3kk iässä alettiin antaa lisänä korviketta.

Tsemppiä teille, vuoden ikäisen tytön kanssa täällä kamppaillaan edelleen yöunien ja syömisten kanssa, refluksi onneksi on helpottanut. Alkuajat ovat vielä edelleen hyvässä muistissa. Meillä tilanne helpotti ekan kerran jonkin verran n 5-6kk iässä, kun saatiin Neocate kokopäiväiseen käyttöön.
 
Voiko tosiaan käydä niin, että joudun lopettamaan imetyksen? :'( Meillä esim. nukuttaminen hoidetaan tissille ja muutenkin imettäessä saan ehkä parhaat "fiilikset" vauvasta (siis silloin kun syö tyytyväisenä, eikä rimpuile ja riuhdo) .

Tytön kasvoilla on ohimoinen alapuolella, vähän niin kuin silmien sivustoilla karheita "näppyjä". Lääkäri epäili niitä puhdistusnäpyiksi, mutta eivät ole vieläkään poistuneet (tyttö 10vkoa) ja mielestäni iho punoittaa ja on karheaa tuolta näppyjen alueelta. Voisikohan tuo viitata allergiaan. Muuten vartalossa tytöllä on tosi hyvä iho.

Meidän tyttö viihtyy parhaiten sylissä kanniskellessa. Sitterissä on hetkittäin ja lattialla myös jonkin aikaa. Röyhtäyttämisestä en ole huomannut mitään apua, on kyllä aina ollut huono röyhtäisemään. Röyhtäisyn tilalla saataa tulla iso puklu, eli tulee myös pystyasennossa ihan yhtä helposti kuin muussakin asennossa. Sängynpäätyä ja vaukoppaa ei ole nostettu pystyasentoon, koska nukkuu kuitenkin ihan hyvin. Onneksi :)
 
Imetystä ei ole pakko lopettaa, jos allerginen lapsi saadaan kuntoon äidin ruokavaliota viilaamalla. Yleensä dieettaaminen aloitetaan välttämällä maitoa kaikissa muodoissaan ja samalla pois jää normaalisti se muna. Monilla jo tämä dieetti auttaa, mutta aika usein äidin täytyy jättää pois myös soija ja kotimaiset viljat sekä pahimmat "yleisesti allergisoivat" kuten kala, mansikat, sitrukset, pähkinät, tomaatti jne. Jokainen lapsi on kuitenkin yksilö ja allergiat erilaisia, joten sopiva dieetti täytyy vain kokeilla.

Minä jouduin lopettamaan imetyksen lapsen ollessa reilut 4 kk, koska oireettomuutta ei kerta kaikkiaan tullut. On olemassa myös paljon äitejä, jotka ovat onnistuneesti imettäneet laajastikin allergisia lapsia sopivan ruokavalion löydyttyä. Apuna kannattaa pitää ruoka/oirepäiväkirjaa, johin kirjaa ylös omat syömiset ja lapsen oireet.

On hyvä, että olet varannut aikaa lääkärille. Toivottavasti kohdalle sattuu sellainen, joka asian päälle jotain ymmärtää. Itsellä on vähän huonoja kokemuksia, sillä piti käydä muutamalla eri lääkärillä ennen kuin soppa alkoi selviämään.

JOS haluat kokeilla onko imetysdieetistä apua lääkäriaikaa odotellessa, niin kannattaa aluksi jättää pois se maito ja muna. Se ei vielä paljoa omaa ruokavaliota rajoita ja kalkkia voi ottaa purkista.

Meillä tehtiin myös tuo PH-mittaus, mutta eipä siitä juuri hyötyä ollut. Refluksi oli selkeästi havaittavissa ilman mittaustakin. Meillä refluksia hoidettiin mittaustuloksen perusteella ensin rakenteellisena vikana, kunnes vihdoin vaihdettiin allergologille ja selvisi, että kyseessä oli allergian oire.
 
onpa ollut hankala aamu, onneksi sain tytön päiväunille. viimeyönä nukuttiin 3h pätkiä, eli yötkin menee entiseen verrattuna huonommin. ja aamulla tuli ihan hirmu isoja pukluja(haisevat oksennukselle, joten pitäisikö niitä sanoa oksennuksiksi?), tytön omat vaatteet, minun vaatteet, puklurätti, viltti jne menivät pyykkiin. eikä tyttö ollut vaakatasossa, vaan puoli-istuvassa asennossa sitterissä ja minun sylissä.

mietin, että alkoikohan meilläkin tämä jo kaksi kuukautta sitten. aluksi tulivat mahavaivat. tyttö kipristeli mahaa ja disflatyl-tipat auttoivat. sitten itkuisuus alkoi uudelleen ja reilu kuukausi sitten alkoi tämä runsas puklauttelu. annan edelleen disflatyl-tippoja, onkohan niistä hyötyä? en uskalla olla antamattakaan... viikonloppu meni kyllä mallikkaasti, joten odottelen, että niitä parempia päiviäkin saattaa tulla.

minusta tuntuu kyllä tosi pahalta. olen todella kateellinen kavereilleni, joilla on ns. helppoja vauvoja. minä olen "taistellut" jo kaksi kuukautta, eikä loppua näy. harmittaa, kun ei paljoa tule nautittua tuosta ihanasta tyttösestä. enkä koe saavani tukea juuri mistään, mies jaksaa aina välillä, mutta hänkin hermostuu minuun kun olen niin surullinen. neuvolan täti antoi esitteen koliikista, ei ole muuta apua sieltä suunnalta saanut. äitini pitää minua ylireagoivana, hänen mielestään tytöllä ei ole mitään hätää, vauvat vaan itkevät ja pulauttelevat. ei ole ihme, että kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, oli vähän erilaiset odotukset ja kuvitelmat tästä vauva-arjesta.

harmittaa niin vietävästi kun lääkäriaika on vasta 2vkon kuluttua, miten jaksan sinne asti? vien tytön yksityiselle lastenlääkärille. meillä tuo tk-lääkäri on aivan turha vanha ukko, kaikkeen vaivaan auttaa aika, eikä lääkkeitä tms. hoitoja ja tutkimuksia määrätä.

kiitos kaikille vastanneille :flower: ihanaa kun joku ymmärtää, myös virtuaalituki voi tuntua mahtavalta ja auttaa jaksamaan =)
 
Vertaistuki olisi tosiaan monelle tilanteessasi olevalle tärkeää, itse jäin aikoinani myös ensin asian kanssa aika yksin. Neuvolasta sain ilmeisesti sen saman koliikkiesitteen ja siinä se sitten olikin.

Meillä allergia alkoi myös pikku hiljaa eli ensin tuli vatsavaivaa ja sen jälkeen refluksi alkoi vähitellen pahentua. Imetyksellä myös kakka meni lopulta ihan ripuliksi ja lähinnä sen takia minun imetysura oli pakko lopettaa. Minulla ei silloin ollut vielä oikein tietoa imetysdieettauksesta ja karsin ruoka-aineita pois ilman mitään logiikkaa ja palauttelin niitä sitten takaisin ja lopulta oli kasassa sellainen soppa, ettei siitä saanut mitään selvää. Meillä homma lähti aukeamaan vasta, kun löytyi kunnon lääkäri, joka otti tilanteen haltuun.

Netissä on tämän palstan lisäksi ainakin Yahoossa allergiaryhmä, joka on ainakin minun mielestäni hyvä ja olen saanut sieltä itse paljon apua. Se on suljettu ja vaatii rekisteröitymisen, mutta hyväksyntä jäseneksi tulee yleensä aika pian.
 
Todella paljon :hug: An-nik-ki!
Tiedän tunteen, kun kaikkien muiden lapset ovat "helppoja ja normaaleja" ja itse saa taistella kipuisen ja itkuisen lapsen kanssa. Ja arvostelijoita aina riittää, mutta muista, että itse tunnet lapsesi parhaiten!
Hyvä, että menette yksityiselle, toivotaan, että teillä on asiantunteva lääkäri. Ja jos ei, niin aina voi mennä seuraavalle...

Mekin käytimme tuota Disflatyliä jonkin aikaa, mutta ei siitä meille ollut mitään apua. Niin kun ei Cuplatonistakaan, tai vyöhyketerapiastakaan...
Imetysdieettiä minäkin pidin, mutta syömiseni alkoivat käydä niin vähiin, että imetys oli lopetettava. Minulle se sopi paremmin, sillä ruokavalio oli niin niukka, että kärsin itse jo henkisestikin siitä....

Vertaistuki on hyvä apu arjessa ja itsekin olen selvinnyt pahoista päivistä tämän keskustelupalstan avulla ja täällä olevien muutaman saman kokeneen neuvoilla. (Kiitos taas mm NallePuh82 ja Ahmutar ja muut!)
Tuo Yahoon palsta on myös hyvä, itse en vaan jotenkin ole jaksanut olla aktiivinen kahdessa ryhmässä... :ashamed:
 
Pikainen kysymys vielä, eli voiko vauvaa syöttää liikaa? Ja voiko se aiheuttaa nämä refluksioireet? Minulle kun on ehdotettu, että annan vauvalle liikaa rintaa ja siksi pulauttelee paljon. Onko todella mahdollista? Myönnän kyllä, että tarjoan vauvalle herkästi rintaa, koska itku usein helpottaa edes hetkeksi kun saa syödäkseen. Ja ruuan päälle sitten pulautetaan...

Minä kun en ole ikinä oppinut tunnistamaan mitä mikäkin itku tarkoittaa, kun tämän meidän vauvan elämä on yhtä jatkuvaa itkua :'( Siksi kokeilen aina vaipat, ruuan tarjoamisen ja mahdollisen nukkumisen(nukahtaa vain tissille)...
 
Alkuperäinen kirjoittaja An-nik-ki:
Pikainen kysymys vielä, eli voiko vauvaa syöttää liikaa? Ja voiko se aiheuttaa nämä refluksioireet? Minulle kun on ehdotettu, että annan vauvalle liikaa rintaa ja siksi pulauttelee paljon. Onko todella mahdollista? Myönnän kyllä, että tarjoan vauvalle herkästi rintaa, koska itku usein helpottaa edes hetkeksi kun saa syödäkseen. Ja ruuan päälle sitten pulautetaan...
Uskoisin että et ole syöttänyt vauvaa liikaa ja aiheuttanut sillä refluksia. Päinvastoin refluksioireista kärsivät vauvat usein haluavat nimenomaan tiheästi rinnalle tai pullovauvat pullolle. Maito "helpottaa" hetkeksi oloa. Ilmeisesti kun vatsahapot korventavat ruokatorvea ja aiheuttavat kipua, juotu maito huuhtelee ruokatorvea hapoista. Ongelmallista tässä usein on se että se samainen maito saattaakin aiheuttaa ne refluksioireet eli kyseessä on noidankehä.

Meillä lapsi joi pahimpien refluksioireiden aikana todella usein ja todella pieniä määriä kerrallaan. Ja itki ja itki. Kokonaisvuorokausimäärät olivat ihan normaalit kyllä. Jatkuva tiheä syöminen jäi pois, kun saatiin refluksi kuriin sopivalla erityiskorvikkeella/ruokavaliolla. Lapsi alkoi juomaan "normaalitiheydellä" ja suuria määri kerralla.
 
Meillä oli aivan samanlainen kuvailemasi tilanne eli lapsi viihtyi koko ajan rinnalla ja vain siinä oli tyytyväinen, tosin olihan niitä "rintaraivareitakin" sekä kiemurtelua syödessä, otteen irrottamista jne.

Tuo tiheä syöminen johtui paljolti juuri siitä, mistä Ahmutar kirjoitti eli lapsi lievitti ruokatorven kipua maidolla, joka epäsopivana aiheutti sitten lisää refluksia, jota taas lievitettiin rinnalla ja noin kehä on valmis.

Meillä tilanne normalisoitui, kun sopiva erityiskorvike löytyi. Itse pelkäsin imetyksen lopetusta juuri siksi, koska lapsi oli varsinainen tissitakiainen ja rauhoittui vain ja ainoastaan rinnalle. Sopivan korvikkeen löydyttyä ei lohdutusta rinnalla enää tarvittukaan ja lapsesta tuli huomattavasti tyytyväisempi. Kerralla alkoi upota suurempia määriä ja syöntivälit myös pitenivät meilläkin. Tavallaan se noidan kehä murtui, koska pahan olon aiheuttaja eli meidän tapauksessa epäsopiva rintamaito saatiin pois pelistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja An-nik-ki:
Minä kun en ole ikinä oppinut tunnistamaan mitä mikäkin itku tarkoittaa, kun tämän meidän vauvan elämä on yhtä jatkuvaa itkua :'( Siksi kokeilen aina vaipat, ruuan tarjoamisen ja mahdollisen nukkumisen(nukahtaa vain tissille)...
Mä muistan tuon ajan pikkuvauva-ajalta, jolloin lapsi kärsi refluksioireista, että en tunnistanut mitä mikäkin itku tarkoittaa. Pidin itseäni jo välillä huonona äitinä, joka "ei osaa kuunnella" vauvansa viestejä.... Kun oppikirjojen mukaan muutamassa viikossa pitäisi oppia vauvan tarpeet itkun sävyjen mukaan tunnistamaan, niin se ei todellakaan mennyt niin meillä.

Kun lapsi itkee, kitisee, voi huonosti ja on tyytymätön (lähes) jatkuvasti vaikka refluksin takia, ei niiden itkujen seasta voi enää vauvan perustarpeita tunnistaa. Niin vain siinä sitten kävi, että kun refluksi saatiin kuriin, aloin tunnistamaan ja huomaamaan vauvan perustarpeita eli milloin on nälkä, milloin väsynyt jne. Itkuihin/tarpeisiin pystyi äitinä paremmin vastaamaan, kun ne "ylimääräiset" jatkuvat itkut hävisivät.

 
Sama täällä, opin tunnistamaan eri itkut vasta neidin ollessa n puolivuotias... Olin tosi ihmeissäni, kun en ymmärtänyt aiemmin ja kaikkialla toitotettiin, kuinka äiti oppii kuulemaan eri itkut. :/
 
Jätitkö sen maidon pois myös? Siis munan lisäksi? Jos suinkin onnistuu, jätä muna, maito ja soija pois ruokavaliostasi ja korvaa lehmän maidon kalkki kalkkitableteilla sen aikaa. Kannattaa aloittaa dieetti vaikka heti, jotta pääsette asiassa eteenpäin. JOS vaikka onkin allergista ja jos taas ei, niin ompahan sekin testattu.

:hug: Kyllä oma äiti lapsensa parhaiten tuntee, ei sinussa mitään vikaa ole vaan vauvassa ts. vauvaa vaivaa jokin. Siksi et osaa sen viestejä tulkita.
 
Moi ja kiitos kaikille kommentoinneista :flower: Saatte olon tuntumaan paljon paremmaltta =)

Jätin eilen pois munan ja maidon kaikessa muodossaan. Ton maidon kanssa saa kyllä olla tosi varovainen, sitä on melkein kaikessa ja vaikka millä nimellä... Onneksi emme syö säännöllisesti valmisruokia! Mitenkäs tuo soija, josta Luppis kyseli? Missä kaikessa sitä on? Onko muulla nimellä? Ainakin eilen söin vielä soijaa, oli itse tehtyä kanaa, johon laitoin soijakastiketta. Tätä imetysdieettiä ehdin noudattaa lähes kaksi viikkoa lääkäriaikaan mennessä. Eli onpahan jotain jo sitten kokeiltukin. Ajattelin muuten kirjoittaa ylös noita oireita ja omia huomioita. Onpahan sitten helpompi keskustella lääkärin kanssa, kun noissa tilanteissa tuppaa aina puolet asioista unotua.

Tytön naama tuntuu jatkuvasti punaisemmalta, tai siis posket, leuka ja nenä. Unien jälkeen on aika normaalin värinen, mutta sitten punehtuu. En tiedä johtuuko hankaamisesta, olisiko allergiaa vai kuvittelenko kaiken. Ihossa on siis punaisia näppyjä, myös näpytön iho on punainen ja eilen kun katsoin lähemmin niin oli aika kuiva. Vaikuttaa vähän atooppiselta iholta. Itse olen nuorempana ollut atoopikko, nykyisin oma iho on kyllä ihan kunnossa. Joskus esim. kissakontakti saattaa aiheuttaa kaulaan punaista ihottumaa.

Olen yrittänyt ottaa vähän rauhallisemmin, enkä stressata ihan koko ajan. Lisäksi olen syöttänyt tyttöä harvemmin. Yritän rauhoitella muilla keinoin, enkä heti työnnä tissiä suuhun. Suoranaiset jättioksennukset on vähentyneet. Mutta kyllä sieltä tulee happamalta haisevia pukluja, tyttö nieleskelee paljon ja syönnin aikana saattaa pullauttaa heti paksua maitoa takaisin. Mutta tosiaan, olo on vähän parempi kun päätin, ettei heti ensimmäisenä tarvitse ajatella ja lukea kaikista pahimpia asioita. Tilanne kuitenkin on ilmeisesti vielä melko hyvä, tyttö nukkuu kohtalaisesti ja jaksaa aina hetken seurustellakin.

Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:
 
Toivottavasti teillä alkaisi tuo maidoton/munaton helpottamaan ja ei tarvitsisi diettiä enempää kiristää. Soija on kai ilmoitettu yleensä ihan sillä nimellä, joskus on jotain soijalestiiniä jne. mutta se soija sana siellä on. Soija ja maito ovat ristireagoivia ja siksi soija saattaa aiheuttaa oireita maitoallergiselle myös. Moni imetysdieettaaja alkaa syödä suuria määriä soijajogurtteja ja tofujäätelöä maitoa vältellessään ja siinä mennään usein vain ojasta allikkoon. Jotkut maitoallergiset reagoivat myös naudanlihaan.

Saattaa mennä useita päiviä ennen kuin imetysdieetin vaikutukset näkyvät, joten malttia!
 
No niin, täällä taas :)

Dieettiä noudatettu ihan onnistuneesti, ainakin omasta mielestä, toivottavasti vahinkoja ei ole tapahtunut.

Nyt tuntuu siltä, että vauvan masu on rauhoittunut. Tytöllä sanottiin olevan koliikkia kun itki niin kovasti mahaansa. Mielestäni se oli mahakipua, kun kouristeli jalkoja ja itseään. Esimerkiksi tänä aamuna ei itkenyt kuin muutaman kerran ja sekin itku tuli vain oksennuksen jälkeen, eli varmasti johtui tuosta ruuan takaisin nousemisesta. Käytössä on edelleen disflatyl-tipat, enkä niitä kyllä uskalla poiskaan jättää, jos auttavat tuohon vatsaan.

Nostimme pinnasängyn päädyn ylös, mutta samalla tavalla päänalunen on märkä, eli puklua tulee. Samoin hereillä ollessa ei ole väliä missä asennossa vauva on kun oksennus oikein lentää suusta. Usein tuon näkee kun tyttö on sitterissä, joka kyllä on melko istuvassa asennossa. Samoin kun pitää sylissä puoli-istuvassa asenossa niin jatkuvasti nieleskelee, yskii ja puklii.

Voikohan illan "nukahtamisongelmat" johtua tästä. Eli kahdenksan maissa illalla tyttö alkaa haukotella ja vaikuttaa uniselta. Lähdemme syömään ja usein uni tulee tissillä jo 20min kuluttua. Nostan tytön sänkyyn ja hän saattaakin jäädä sinne nukkumaan. Sitten menee noin 15min ja vauva on hereillä. Uudestaan tissiä ja uni tulee melko nopeasti. Nyt sitten sänkyyn nostaminen ei onnistukaan, eli herää viimeistään kun laitan peittoa päälle. Ja tätä jatkuu usein kymmeneen asti, eli 4-6kertaa illan aikana. Sitten kun oikeasti nukahtaa niin nukkuu kyllä sen 3-5h. Yöllä en enää vaihda vaippaa, joten saan uudelleen nukkumaan noin 45min-1h ajassa. Päiväunilla ei ole tämmöisiä ongelmia, saan pukea vielä haalarinkin ja nostaa vaunuihin nukkumaan, eikä herää tai jos herää niin nukahtaa kun hytkyttää vaunuja. Joskus joudun käydä vähän hytkyttämässä vaunuja kesken unien, mutta nukahtaa silloinkin uudelleen. On kyllä hankalaa kun tyttö nukahtaa vain tissille. Illat ovat sellaista kierrettä, että syödään, torkahdetaan, herätään, oksennetaan ja taas syödään. Voihan tuo varmasti johtua väsymyksestäkin... En tiedä. Neuvolasta olen yrittänyt kysellä, mutta meillä on niin "turha" neuvolan täti, ettei mitään rajaa :kieh:

Kasvojen ihottumassa ei ole muutosta. Voisikohan se olla ulkoisesta ärsytyksestä johtuvaa? Hapanta oksennusta kun on jatkuvasti kasvoilla ja nuo pienet kädet myös hankaavat naamaa ja varmasti myös levittävät tuota oksua.

Jään odottamaan mahdollisia dieetin vaikutuksia, en tiedä mitä odottaa :eek: Onko parempi, että tytöllä selviää jokin allergia vai että ongelma on rakenteellinen? Voih, tätä äitiyden onnea :heart: ja ahdistusta :ashamed:
 
Jatka dieettiä sen pari viikkoa että näät, onko siitä apua. Ihan heti ei kaikki oireet häviä, jos on allergiaa ja voihan olla että on allerginen muullekin kuin maidolle. Mutta tällä dieetillä sinne lekurikäyntiin saakka. Kokeile laittaa perusvoidetta ihottumaan.

Tuo iltakuvio voi johtua ihan siitä että tankkaa illalla ja kun maha kovin täynnä, oksentaa helpommin. Jos syötön jälkeen oksentaa, tarvitsee sitten uutta mahantäytettä jne. eli ei auta muuta kuin imettää. Tissille nukahtaminen on ihan ok noin pienellä.

Refluksiin voi saada lääkettäkin, siis närästykseen, oli se sitten kumpaa vaan - kumpikaan diagnoosi ei ole mukava ja niillä on puolensa..
 
Imetysdieetissä meneillään nyt 5. päivä. Tytön poskien iho on parantunut huomattavasti, punaisuus ja näpyt on poissa lähes kokonaan. Iho on vielä jonkin verran karhea. Tyttö on ollut melko tyytyväinen vaikka puklu "lentääkin". Olen huono arvioimaan, että oksentaako vielä yhtä paljon kuin ennenkin, mutta joka tapauksessa oksentaa.

Kakkaan on tullut parissa päivässä muutos. Eli kakka tulee nyt kahdesti vuorokaudessa ja se on tosi löysää. Sellaista, että valskaa vaipasta. Ei tule läpi, mutta nousee selkään tai karkaa lahkeesta. Mukana on jonkin verran niitä pieniä "hippusia", on vähän ehkä limaista ja väriltään kellertävän oranssia. Ei kuitenkaan aivan ripulikakkaa, joka meillä koettiin minun antibioottikuurin yhteydessä. Mutta aika lähellä kuitenkin. Maitohappobakteeria olen antanut säännöllisesti.

Lääkäri on tasan viikon kuluttua. Jännittää. Olen lukenut niin järkyttäviä kertomuksia lääkäreistä, kuten varmasti kaikki jotka tietoa etsivät. Olen valmis lähtemään vauvan kanssa vaikka sitten Tiina Tuomelalle tutkittavaksi, jos muu ei auta. Kilometrit eivät ole esteenä. Mielestäni ei ole ollenkaan epäselvää, onko kyseessä refluksi. Vaan pitäisi tosiaan selvittää mikä sen aiheuttaa ja miten se hoidetaan kuntoon.

Äidinvaisto on jotain uskomatonta, sen vaan tietää että kaikki ei ole kunnossa. Onneksi se on olemassa, jotta ihanat pikkuisemme tulevat mahdollisimman hyvin hoidetuiksi :heart: Lääkärit kun tuntuvat vähättelevän oireita, syyllistävän äitejä ja jopa kieltäytyvät tutkimasta ja hoitamasta sairaita lapsia :kieh:
 
Nyt en oikein tiedä mitä ajatella tuosta eilisestä lääkärikäynnistä. Tyttö on melko tyytyväinen nykyisin ja ilman itkuja meni lääkärireissu. Itsestä on jo useamman päivän tuntunut, että tytöllä ei ole hätää. Hän on tosiaan melko tyytyväinen nykyisin, oksentelu harvoin haittaa häntä ja yötkin menee hyvin, ensimmäinen unipätkä 6-8h. Mutta oksentaa siis usein isojakin määriä.

Lääkäri oli sitä mieltä, että minun ei tarvitse rajoittaa enempää ruokavaliota ts. kokeilla esim kotim.viljojen pois jättämistä. Kokeillaan aiheuttaako maito tai muna pahempia oireita kun otan ne takaisin ruokavalioon. Antoi varulta lähetteen allergiatesteihin, jos siis tulee oireita munasta tai maidosta. Lääkkeeksi antoi gavisconia, 5-6krt/vrk, 1/2h ruokailun jälkeen. Epäilen, että ei tule annettua tuota lääkettä.... Tyttö nukahtaa rinnalle ja hereillä ollessaan tankataan noin tunnin välein.

Olen kahden vaiheilla, että varaanko ajan allergologille vai seuraanko tilannetta. Jos tämä meno jatkuu niin seuraavaksi muuttuu elämä kun aletaan antamaan kiinteitä muutaman kk kuluttua. Lääkäri oli sitä mieltä, että se auttaa refluksioireisiin.

Minä olen ihan :eek: ja |O ja :whistle: ja :/ ja :xmas:
Otan mielelläni kommentteja vastaan :)
 
Kiinteät auttaa kyllä refluksiin, jos se on rakenteellista. Allergiseen refluksiin ne eivät sillä tavoin helpotusta tuo kuin rakenteelliseen. Meillä lastenlääkäri määräsi ainoinaan myös tuota Gavisconia ja se ei meidän tytöllä sopinut yhtään. Se on tarkoitettu enemmän just rakenteellisen hoitoon ja muodostaa jonkun suojaavan kalvon vatsan pinnalle, ettei ne sapuskat niin nousisi ylös. Meillä siitä tuli kahta kamalammat oireet, koska siinä on aivan mahdoton lista eri makuaineita yms. ja tyttö oli sille siis allerginen ja se vain lisäsi refluksia. Mä annoin muutaman kerran ja sitten jätin sen pois, koska ei tullut apua. Vaikka meillä siitä oli aika huonot kokemukset, voihan olla että se jotain toista auttaa.

Kaiken kaikkiaan hyvä, että teillä tilanne vaikuttaa paremmalle ja ootte saaneet nukuttua jne. Jotenkin minulle jäi tuosta lääkärijutusta sellainen kuva, että lääkäri ei oikein allergioihin usko ja hoitaa enemmän refluksia rakenteellisena vaivana :/
 
Voi apua! Tytöllä on ollut kaksi päivää masuvaivoja. :'( Yleensä alkaa iltapäivästä tai alkuillasta ja nukkumaan päästään vasta 1-2h normaalia myöhempään. Tai voi niitä olla jo näin aamustakin, mutta päikkärit tulee niin nopeasti heräämisen jälkeen, ettei tässä ehditä paljoa seurustella tai syödä. Itkee myös yösyötön yhteydessä. Vain kanniskelu auttaa. Itkee tissillä, ei suostu syömään, rauhoittuu vain kun noustaan kävelemään. Jalkoja vetää kippuraan ja sätkii kamalasti. Kakkaa tuntuu tulevan jatkuvasti, ennen tuli 1-2krt/vrk. Ja kovasti vaikuttaa polttavalta kakalta. Muoks. kakka on muuten välillä vihreää ja välillä sinappista. Joskus seassa on "rakeita" ja toisinaan ei.

Olen ihan neuvoton! Ja ensi viikolla pitäisi kokeilla kananmunaa tai maitoa. Yritin kysellä meidän kaupungin lääkäriasemilta lasten allergologeja, mutta nämä lasten lääkärit, joilla olemme käyneet, ovat ainoita jotka hoitavat näin pienten allergia-asioita. Ja tästä tätistä jäi ainakin se käsitys, että ei ole allergiaa meidän tytöllä.

Yritin eilen antaa tytölle gavisconea, huonoin tuloksin. Ei suostunut nielaisemaan ainetta vaan työnti ulos suustaan. Mutta gaviscone ei voi aiheuttaa näitä masukipuja, koska maha oli kipeä jo toissa päivänä ja silloin en ollut antanut vielä koko ainetta.

Juuri kun itsekin rauhoituin ja tuntui, että tyttö on tyytyväinen ja kivuton. Nyt olen ihan riekaleina. En jaksaisi enää yhtään tätä huolta ja surua :'(
 

Yhteistyössä