¤Esikoishaaveista Plussanneet Vol 9¤

Marta :wave: Tsemppiä sinne remontin keskelle. :) Hih, saatte kuitenkin vissiin katon valmiiksi niin että ehditte laittaa vielä joulua ennen aattoa? :) Miehet on niin hassuja, kun ne innostuu jostain projektista niin se pitää tehdä sitten heti. Anoppilassa on koko talo ihan hyrskyn myrskyn kun appi innostui mm. laajentamaan eteistä ja kaateli seiniä sun muita. Eikä varmastikaan saa projektia valmiiksi ennen joulua. :D

Oon ihan samoilla linjoilla teidän kanssa tuon artikkelin suhteen ja olin jotenkin ihan vihainen kun luin sen. En kuitenkaan osaa selittää miksi olin vihainen, kaikillahan on vapaus omaan mielipiteeseensä. Ja kaikilla on oikeus myös raskauteen/äitiyteen, vaikkei se kaikille yhtä iso haave olekaan. Mutta sen vaan sanon, että jos leikkipuistoon joku äiti tulis tuollaisen asenteen kanssa, niin mä en ainakaan heti olis sen kanssa kaveeraamassa! :D :D

Ikuisuus ja Marta kirjoittelee niin fiksuja tuosta raskauden aikaisesta olemisesta ja omassa aikataulussa toimimisesta sun muusta. :heart: Mulla on koko ajan niin kova väsymys, etten osaa sanoa mitään noin fiksua! Mutta tässä vähemmän fiksua kommenttia.. :)

En ymmärrä ihmisiä, joiden pitää tehdä kaikki raskaana ollessa samalla tavalla ja teholla kuin ennenkin. Ehkä se on jotain sellaista superihmiseksi pyrkimistä? :) Mutta en myöskään tykkää sellaisesta ylidramasoinnista, siitä että kaikesta tehdään mahdollisimman hankalaa sen takia kun ollaan raskaana. Siis esim. ettei voi varmistaa kyläilyä tms. vasta kun tunti ennen sovittua ajankohtaa, ihan vaan koska ollaan raskaana. (siis jos ei ole mitään vaivoja kuten pahoinvointia tai iskiasta!) No, ehkä mä tässä kuukausien kuluessa tulen ymmärtämään.. ;) :LOL:

Mulla muuten jää heti yksi harrastus tauolle, kun pelaan lätkää ja neuvolantäti kyllä heti suositteli jäämään pois sieltä. Nyt pitää vaan keksiä joukkuekavereille hyvä selitys, kun en vielä heillekään haluaisi raskauttani paljastaa.. :p

ikuisuus, aivan totta ettei pysty 9 kk:tta olla värjäämättä hiuksia kun ne kerran on värjännyt.. mä mietin jo että oonko koko odotusajan pipo päässä vai vedänkö siilitukan jos ei värjäystä sallita.. :LOL: :LOL: (turhamainen? minä? eeeen kai :eek: :D )

Sartsa, voi sun tortilloittes kanssa.. Mun alkoi taas tehdä niitä mieli!! :D Tosi ihania ihmisiä sun ympärillä kun noin huolehtivat. Mä yritän ottaa aika rennosti tän odotusajan kantamusten sun muiden suhteen: teen mitä pystyn ja jos maha on tiellä/johonkin sattuu/tms. niin jätän tekemättä. :p Mun työ on vaan vähän sellaista, että jännittää kauanko pystyn sitä kunnolla tekemään, masu voi olla siinä vähän tiellä..

Selina Totta tuo sun kommentti. Ihmiset suhtautuu eri tavoin raskauteen ja lasten hankintaan ja se toki sallitaan. Välillä vaan ihmetyttää jonkun toisen asenne, mutta toisaalta kai ne toiset taas ihmettelee mun asennetta. :D :D Ja toiset tosiaan kasvaa äidiksi raskauden myötä, jotkut taas vasta sitten kun se pieni käärö on käsissä ja siihen pääsee tutustumaan. Mukavaa odotusaikaa ja äidiksi kasvamista! :heart:

Niin ja oon tässä parin päivän aikana huomannut, että mulla taitaa olla vähän sama juttu kuin Selinalla, tuntuu en uskalla iloita raskaudesta ennen kuin on ultrassa käyty jne. :/ Kun oon tätä kauan toivonut ja sitten vihdoin tärppäsi niin ekat päivät olin ihan innoissani. Nyt kuulostelen koko ajan kroppaani että onko vielä oireita ja kun ne on vähän vähentyneet niin huolestun. Tiedän ettei oireita koko ajan tasaisesti olekaan, mutta jotenkin en uskalla intoilla kun en tiedä onko kaikki hyvin. Yritän nyt kovasti päästä tästä asenteesta eroon, koska mun pitäis olla innoissani eikä huolissani! Musta tulee äiti!! :D Mä vaan oon jostain syystä nykyisin oikein lahjakas pessimisti.
Ja pakko vielä sanoa että tuo Sartsan innokkuus ja optimistisuus on ihanaa! Voi lähetä sitä optimismia vähän sullekin että uskallan innostua itsekin! :)
 
Iltaa |O Oltiin miehen kanssa 12h reissussa, aamulla mentiin neuvolaan, sieltä suoraan jouluostoksille ja nyt illasta oltiin vielä monta tuntia sukuloimassa. Olo on ihan väsähtänyt, kun sukulaisissa oli vielä pieniä lapsia kylässä, ja lapset erittäin riehakkaalla tuulella. Jostain syystä mun kärsivällisyys meteliä ja melskettä kohtaan on laskenut todella paljon.

Neuvolassa kaikki oli hyvin ja uusi terveydenhoitaja ihan mukava. Vauvan sykkeet +145, hb noussut 106 -> 119, verenpaine ok, sf 28cm ja vauva raivotarjonnassa. Mutta mun paino on noussut peräti 720g/vko, ja mulle on tullut painoa jo 11kg tämän raskauden aikana. On mulla viime aikoina jalat olleet niin turvoksissa, että illalla ei oikein erota, missä mun nilkat on, että osa painosta on varmaan puhtaasti turvotusta. Mutta ei se paljon lohduta, kun on ihan älyttömän lihava olo ja tuntuu, että naamakin on alkanut turvota. :ashamed: Tää mun maha on ihana, mutta on alkanut tuntua siltä, että tätä painoa kertyy paljon muuallekin kuin mahaan...

Ja sitten se neuvolatäti sanoi ääneen, että mullahan on laskettuun aikaan alle kaksi kuukautta. Siis alle kaksi kuukautta. Apua! Tuntuu siltä, että just vasta oli puoliväli ja rakenneultra, ja ettei siitä plussauksestakaan olisi niin kauhean kauaa aikaa. Ja nyt yhtäkkiä tässä on enää jokunen hassu viikko edessä.

Siili kyllä sä uskallat värjätä tukkaasi raskauden aikana. :) En mä jaksa uskoa, että siitä mitään haittaa olisi. Yksi päivä muuten pesin uunia ja tungin uunin täyteen siihen tarkoitettua pesuainetta. Tää pesuaine haisi lievästi sanottuna vahvalle, ja siinä pää puoliksi uunin sisällä kuuratessani mietin, että mitähän kaikkia kemikaaleja ja aineita hengittelenkään, ja että mahtaakohan vauva tykätä. Yritin sitten pitää pääni kauempana ja kurotella käsilläni.

Onnea vauvahaaveita plussasta!

Vauva on tänään taas viettänyt koko päivän tunkien jalkapohjaa mun kylkiluiden alle. Tuntuu melkoisen epämiellyttävältä, ja teki kyläillessäkin mieli kellahtaa pitkälleen sohvalle. Vaan on vauva ollut tänään muutenkin vilkas parin hiljaisemman päivän jälkeen. Liekö jotenkin vaihtanut asentoa, kun liikkeet taas tuntuu paremmin, tai sitten on vaan ottanut lepoa parin päivän ajan. Vaikkei kaikkia liikkeitä enää aktiivisesti rekisteröikään, niin kyllä sen aina huomaa, jos päivä on ollut hiljaisempi. Silloin on pakko oman mielenrauhan takia kellahtaa sohvalle ja kuulostella niin kauan, että liikkeitä tuntuu.

Juu, hyvä kirjoitella täällä painosta ja samalla mättää popcornia naamaan. :LOL: Täytyy vastapainoksi juoda oikein paljon vettä, jos saisi nesteet liikkeelle.

Anteeksi tämä hyvin omanapainen kirjoitus, olo on jotenkin niin väsynyt, etten jaksa paljoa keskittyä tähän. :ashamed:

Ikuisuus ja Kerttu 31+4
 
ikuisuus sulla tosiaan on tuo LA huiman lähellä!!
Ja onnea vauvahaaveita plussasta :heart:

Mut siis tää väsymys on aivan hirveetä!! Onko teillä muilla ollut raskausväsymystä? Mulla alkoi noin reilu viikko sitten ja mua väsyttää aivan koko ajan! Eilisiltana menin nukkumaan seitsemältä ja nukuin aamuun asti, yhteensä 11h! Ja silti väsyttää! Ja töitä pitäis yrittää olevinaan tehdä..
 
ikuisuus, hui sullahan on ihan pian vauva sylissä!! noi viikot menee varmaan ihan hujauksessa eli sulla alkaa odotusaika päättyä. :)

vähänkö odotan sitä että on iso maha ja kun tuntee vauvan liikkeet masussa. :) :heart: vaikka äiti-ystävieni kuvailun perusteella ei se aina ole kovin kivaa, yhdelläkin vauva oli sellaisessa asennossa että onnistui kuulemma jotenkin potkia virtsarakkoa ja aina tuntui että tulee pissat housuun saman tien. :LOL: :LOL:

ikuisuus, ootko normaalisti pienikokoinen kun sulla on älyttömän lihava olo? tää on nyt mun nettitutkimuksen ja kavereilta kuullun mukaan pääteltyä, mutta 11 kg:han ei oo vielä mikään ihan tajuton määrä painonnousua, etenkin kun siitä osa on turvotusta. vai? mä oon aika pikkuinen ja nyt jo välillä ahdistaa kun mahassa on normaalia enemmän makkaroita kun oon niin turvonnut (mulla ei ole mikään halu olla laiha, mutta kun ei ole tottunut isoihin vyötärömakkaroihin, ne tuntuu ahdistavilta). mies naureskeli just mun tuskailulle, että kohta se maha on aika paljon isompi.. eli ehkä on ihan hyvä että on jo alkuvaiheessa turvotusta :D mutta se pallomaha ei sitten varmastikaan tunnu ahdistavalta samalla tavalla, kun ei se oo samanlaista "läskiä". ja ihan sama vaikka vähän ahdistais, kun siellä masussa on vauva! :heart:

selina, mulla on ollut samanlaista väsymystä. ihan kamalaa! mä olen joka ilta siinä kahdeksan maissa valmis nukkumaan, mut jotenkin aina kymmeneen asti notkun ylhäällä. olen sitten nukkunut yhdeksän, kymmeneen asti ja jo yhdeltätoista oisin valmis päiväunille. :D oon yleensä melko energinen ja saan paljon aikaiseksi, nyt oon ollut tosi väsynyt päivisin ja teen kaiken hidastetusti.. =) mutta oon tosiaan saikulla nyt niin oon saanut onneksi tehdä asiat omassa tahdissa. katotaan miten sit sujuu joulun jälkeen kun pitää mennä takaisin töihin. tsemppiä väsymyksen voittamiseen! ;)

).( tänään on taas ollut enemmän mahan nippailua ja pahoinvointia, joten ilmeisesti tosiaan oireet tulee näin alkuvaiheessa aaltomaisesti. aattona tulee täyteen rv 6+0, jostain luin että kuudennella viikolla pahoinvointi yleensä puhkeaa "täyteen loistoonsa", joten sitä odotellessa.. :LOL: :LOL: mutta siis, näähän on yksilöllisiä juttuja enkä oo kovin pettynyt jos ei tuu voimakasta pahoinvointia missään vaiheessa, kunhan toukalla on silti kaikki hyvin.

sellaista tänään.

:xmas: oikein ihanaa ja hyvää ja rentouttavaa joulua kaikille! :xmas:
 
Heippa!

Saanko ilmoittautua mukaan esikoisen odottajiin?

Itsestäni sen verran, että odotamme miehen kanssa esikoista, olen 30-vuotias ja juuri perjantaina 18.12. plussannut. Raskausviikot ovat 4+2. Meillä tämä mun suureksi iloksi ja ihmetykseksi tapahtui tosi nopeasti ehkäisyn jättämisen jälkeen, ja ehkä siksi tätä on vielä tosi vaikea uskoa todeksi! Mutta siis hurjan onnellinen odottaja tahtoisi liittyä joukkoon :)

Tuosta raskausaikana elämän muuttumisesta, viitaten myös siihen Oliviassa olleeseen juttuun. Oli aika kaukana se äiti siinä jutussa mun sielun maailmasta... Ihmiset on tietysti erilaisia ja jotenkin ajattelisin että etenkin selvästi nuoremmilla odottajilla saattaa vielä tuntua että jääkö elämää elämättä? Mä tunnen itseni todella valmiiksi muutoksiin, koska en ajattele että mun pitäisi luopua mistään mulle tärkeästä. Asiat ehkä muuttuu ja joitain asioita voi tehdä vähemmän kuin ennen, mutta mitäs siitä. On mulla aikaa odottaa :)

Kivaa, että täällä on kaikissa eri raskauden vaiheissa olevia odottajia. Voi sitten vertailla kokemuksia ja ottaa opiksi :D
 
bubunen tervetuloa joukkoon!

Selina76 mulla oli alkuraskaudessa aivan hirveä väsymys, joka väistyis vasta joskus toisen kolmanneksen aikaan. Vuorotyön tekeminen tuntui todella tuskaiselta, kun ilta- ja aamuvuorojen välissä ei ehtinyt nukkua riittävästi. Vapaapäivinä nukuin helposti kellonympäri yöunet. Jaksamista väsymyksen kanssa, toivottavasti sinulla on tässä joulun alla aikaa levätä. :hug:

Siili joo, oon ollut ennen raskautta pienikokoinen, 155cm ja 50kg. Sillä kai tässä onkin totuttelemista, kun ei mulla ole koskaan ollut tällaista mahaa, ja entisestä ketterästä minästä on jäljellä toistaiseksi vain muisto. :D Ja nyt vielä on alkanut supistella kävellessä, niin matkanteko on todella hidasta. Sitä paitsi juuri tänään yksi ystävä sanoi, ettei musta takaapäin edes huomaa, että olen raskaana. Ja sain taas kolmen ihmisen taholta poikaveikkailuja, että saapi nähdä, mitä täältä mahasta putkahtaa. Tähän mennessä mun mahan muodon perusteella on veikkailtu pelkästään poikaa.

On tullut tänään taas käytyä ruokakaupoissa ja kukkakaupassa ja vaikka missä. Aamu alkoi hulinalla, kun oli ystäväpariskunta kylässä 1-vuotiaan poikansa kanssa. Meidän sisustus ei taida olla mikään lapsiperheen unelma, etenkään tuo ruokapöydän alla oleva matto ei tunnu enää ollenkaan hyvältä ratkaisulta. :LOL:

Vaan menenpä tästä paketoimaan viimeiset lahjat ja odottelen miehen vanhempia ja siskoa kylään. Rauhallista joulua teille kaikille, syökää hyvin ja levätkää! :xmas:

Ikuisuus ja Kerttu 31+6
 
Hei!
Tänään se sitten tapahtui, plussa pamahti testiin tosi vahvana. En voinu ymmärtää. Ajattelin testailla ku ajattelin et hormonit on aivan sekasin, että saa alottaa pian näköjään taas hormonilääkkeet mutta eipä nyt tarvikkaan :) On tämä vesseli kyllä toivottukin =) ..kunhan pysyisi vaan loppuun asti mukana.. :heart: Aamulla soittelin heti terveysasemalle, ja kyseinen henkilö joka hoitaa paikkakuntani odottavia on lomalla eikä hänellä ole sijaista töissä.. Käskivät soittaa 7.1. uudelleen koska tälle "tädille" ei voinut varata aikaa.... (??) Mutta siis nettilaskurilla LA olisi 19.8.2010 ja VKS olisi paikka synnärille..
 
Sasumalle isot onnittelut plussasta :flower: Aika hyvin on plussia tullut pitkään yrittäneille, kun meitä jo neljä on siitä pinosta plussannut tässä muutaman kuukauden sisään.

bubuselle myös onnittelut ja tervetuloa pinoon!

Meillä remppa tehty ja kyllä tuli hyvä!! Uskomatonta, kuinka paljon saa aikaan pelkällä katon ja yhden seinän maalaamisella. Eilen käytiin mummia ja ukkia moikkaamassa ja ihana oli nähdä, kuinka mummin silmät oikein tuikki, kun se puhui vauvasta. Iso kasa rukouksia on lähetetty, että saavat molemmat vielä nähdä uuden tulokkaan. Perusterveitähän nuo ovat ei siinä, mutta ukki on 91v. ja mummi 88v. niin eihän se enää ihan itsestäänselvyys ole.

Rauhallista joulua kaikille!

Marta ja pikku myyrä 14+1
 
bubunen :wave: tervetuloa! on niin kiva että säkin pääsit tänne odotus-puolelle! :)

sasuma tervetuloa! onnittelut plussasta! meillä ois näillä näkymin sama LA! =)

ikuisuus, me ollaan sitten aika samankokoiset, itse oon 158 cm ja 52 kg. eli tiedän sitten mitä odottaa kun luen sun kokemuksia.. ;) oon kuullut kans, että poikamaha on just tuollainen että masua ei näy takaapäin, mutta muistanko ihan väärin että siihen on oikeana selityksenä se, että kohtu on taaksepäin kallistunut tai jotain vastaavaa? mielenkiinnolla odotan kumpi sieltä sun mahasta maailmaan putkahtaa. :D

on kyllä ihan kätevä pyytää joku lapsi vieraaksi testaamaan sisustuksen lapsiystävällisyys ennen oman vauvan tuloa. ehtii sitten tehdä tarvittavat muutokset. vaikka eipä se oma vauva sitten ensimmäisten kuukausien aikana varmasti kovasti tuhoa onnistu tehdä kun se ei vielä konttaa.
meillä on jo kaverin lapsi tilattu tuollainen testaus tekemään. :LOL: :LOL:

Marta, onnittelut remontin valmistumisesta! :) se on kyllä ihmeellistä miten paljon joku seinän maalaus tai joskus jopa sohvan tms. paikan vaihto muuttaa asunnon ilmettä. toivottavasti isovanhemmat pysyvät "menossa mukana" uuden tulokkaan syntymään asti ja vielä pitkään sen jälkeenkin. on aina mahtavaa, kun uusi sukupolvi ja suvun vanhat sukupolvet pääsevät tutustumaan. :heart:

omaa napaa: väsymys on aivan hurjaa, tänäänkin takana 1,5 h päiväunet ja silti väsyttää kamalasti. eilen nukahdin n. klo 23 vaikka yleensä aattoyönä menen vasta kolmen aikaan nukkumaan, kun pitää käydä syömässä välillä ja lukea joululahjakirja melkein loppuun. :)
turvotusta on ja kun yritän vetää vatsaa sisään, masuun sattuu ja/tai meinaa tulla oksennukset. näytän siis siltä että rv:ja ois jo paljon enemmänkin. :LOL: mutta treenaapa siinä sitten syviä lihaksia, kun treenaus tuntuu kamalalta!
jouluaatto sujui hyvin ilman viinejä, maksalaatikoita sun muita kiellettyjä aineita eikä kukaan huomannut mitään tai ainakin osasi pysyä asiasta hiljaa. ;)

söittekö te muuten joulupöydästä maksalaatikkoa? mulle neuvolatäti sanoi, ettei sitä saa syödä lainkaan, vaikka maksapateeta tai -makkaraa saa vähän ottaa. elokuun pinoa lukiessa huomasin, että jollekin oli sanottu että sitä saa syödä kohtuudella.

mukavaa joulun jatkoa! :heart:

siili ja toukka 6+1
 
Siili niin onkin! :heart:

Mäkin oon aika samaa kokoluokkaa siilin ja ikuisuuden kanssa, 160 cm ja 54 kg. Mun ystävä joka on suunnilleen mun kokoinen, kasvatti ihan hirmuisen mahan loppuvaiheessa. Että saas kattoa millaisen vatsan kanssa me sitten tulevaisuudessa lyllerretään (no, ikuisuushan onkin jo tässä vaiheessa) :D ja palataan ketteriksi sen masun jälkeen sitten toivottavasti taas! :) :)

Marta toivotaan, että isovanhemmat ehtivät nähdä tämän pienen elämän ihmeen, joka teille on tulossa! :hug:

Siili mä en syönyt maksalaatikkoa, maksapasteijaa otin vähän. Täytyy myöntää, että mulla on vielä noi ruoka-aineet kunnolla tutkimatta että mitä saa syödä ja mitä ei... :( Tänään ajattelin ottaa projektiksi. Yritän suhtautua hiukan rennommin, koska mulla on yleensä taipumus kehittää helposti stressiä kaikesta :) Mutta sen sentään tiesin vanhastaan, että raakaa kalaa, maksalaatikkoa ja pastöroimattomia juustoja tulee välttää. Jäi kyllä syömiset vähän tavallista vähemmälle, kun kävin oksentamassa sekä eilen että tänään joulupöydässä. Mut tulipahan sitten vähän tavallista pienempi jouluähkykin.

Vielä ihanaista joulun jatkoa! :xmas:
 
Siili H, uskon, että tuo LA tuosta vielä muuttunee, ite nyt yritin jotain laskeskella... Kummallista oli kyllä tuo neuvolan/terveysaseman toiminta kun ei pääse heti sinne vaan joutuu odottamaan ensin 2vko ennen kuin voin edes soittaa sinne :eek: ..ja se neuvola täti jolle ensin soitin, sanoi että aijaa, että olisin jo aika pitkällä, että 8-9vko..? ja silti saa odotella sinne pääsyä.. Samalla se toteaa että se ei hoida tämän paikkakunnan odottajia vaan joku toinen (..tyyliin että voi voi..).... *huokaa* Haluis jo nopeaa päästä neuvolaan ja tietää että kaikki on ok :)
 
Olipa mukava ja rauhallinen joulu. :) Eilen käytiin haudoilla ja oltiin ilta mun äitini luona, tänään mentiin puolilta päivin syömään miehen vanhempien luokse ja kotiuduttiin siltä reissulta vasta äsken. Maha on ollut eilisestä alkuillasta asti aivan täynnä, mutta silti vähän väliä täytyy hipsiä keittiöön ja laittaa suuhun jotain pientä naposteltavaa... Onneksi mulla on neuvola vasta puolentoista viikon kuluttua, muuten voisi olla neuvolan täti ihmeissään. Nilkat on entistä turvonneemmat ja paino näyttää varmaan tähtitieteellisiä lukemia.

Meillä maksalaatikko ei kuulu joulupöytään ollenkaan, joten sen kohdalla ei tullut ongelmaa. Mähän olin pari kuukautta sitten laivalla ja söin kahtena iltana peräkkäin ihan hirmuisen läjän mätiä, koska en kertakaikkiaan tiennyt/tajunnut, että se kuuluu kiellettyjen ruokien listalle... Nyt pysyttelin kuitenkin kaukana homejuustoista ym. kielletyistä, mitä nyt puolivahingossa söin pienen palan graavilohta. :ashamed:

Martalle onnittelut remontin valmistumisesta! Ihanaa, että saitte jouluksi kodin kuntoon. Pienillä asioilla saa kyllä paljon aikaan, meilläkin on tässä uudessa kodissa seinät maalattu, vanhat ruuvit poistettu seinistä ja niiden tekemät reiät paklattu umpeen ennen muuttoa, ja pelkästään se teki jo todella paljon.

En tiedä minkä takia, mutta musta tuntuu vieläkin jotenkin hassulta aina, jos etenkin vähänkään tuntemattomammat ihmiset kommentoi mun raskautta jotenkin tai kyselee aiheesta jotain. Kai tässä on vieläkin vähän sellainen olo, että tuleeko meille muka oikeasti vauva. En jostain syystä tykkää puhua tästä aiheesta vieraampien ihmisten kanssa, tai menen jotenkin vaikeaksi. En tiedä mistä tämä johtuu, kun kuitenkin olen kauhean onnellinen ja lapsi on todella toivottu. Ehkä tämä johtuu vain siitä, että tilanne on ihan uusi ja ennen kokematon.

Taas tänään kuulin, että mun maha on kuulemma kauhean pieni. :kieh: Ette usko, miten paljon raivostuttaa, kun noita kommentteja on tullut useampiakin lähiaikoina. Sf-mitta kasvaa kuitenkin tasaista tahtia keskikäyrällä, ja minä kun en mahaani saa kasvamaan nopeampaa tahtia vaikka mitä tekisin. Tulee aina vähän paha mieli tuollaisista kommenteista. Vaan jospa tämäkin ottaisi bubusen kaverin tavoin loppuspurtin.

Taidanpa poistua tästä taas keittiön suuntaan ja sen jälkeen suunnitella nukkumaan menoa, jos uusilta joululahjakirjoiltani maltan. Toivottavasti teillä kaikilla on ollut onnistunut joulu!
 
bubunen :D ootan niin sitä lyllertämistä! :D
mä söin vahingossa raakaa kalaa, kun äiti osti ensimmäistä kertaa elämässään kaupan rosollin ja siihen oli tungettu jotain himputin kalaa! en kuitenkaan kovin paljon syönyt kun sitten asian tajusin ja en kyllä onneksi kehittänyt mitään paniikkia siitä vaan ajattelin vaan että oho. ;)

sasuma koska sulla siis on ollut viimeksi menkat jos neuvolatädin mielestä on jo rv 8 tai 9? mulla on 14.1. neuvola-aika, silloin muistaakseni rv 9+0. neuvolatäti oli sitä mieltä ettei ole vielä todellakaan kiire käydä siellä, mutta sattui olemaan vapaana aika silloin. ei ne vissiin kovin aikasin meitä vaan halua sinne. :D

ikuisuus, se on varmaan outoa kun vieraat tai puolitutut ihmiset kommentoi mahaa/raskautta. mä kyllä itsekin kesällä kommentoin baarissa tarjoilijalle sen mahaa (siis kehuin vaan että ihana masu ja onnea), kun itsellä oli kamala halu saada samanlainen. vähän kyllä hävetti heti kun avasin suuni, ei tunnu jotenkin hyväksyttävältä kommentoida vieraan ihmisen "tilaa".
ja joo, sinähän voitkin niin kovin vaikuttaa tuohon sun masun kokoon, kyllähän sitä sen pienuutta sulle kannattaakin päivitellä.. *pyörittää silmiään* jotkut ihmiset vaan tuntuu kommentoivan kaikkea.. älä anna kommentien pahoittaa mieltä! :heart: no, odotas vaan, kohta ihmiset kommentoi sitten sun syötävän suloista pikkuvauvaa :)

täällä on joulu mennyt leppoisasti ja onnistuneesti, tänään ei edes ole ollut niin hirveän kamalan kova väsymys! nyt alkaa kyllä jo väsymys painaa, taidan katsoa uutisvuodon ja painua pehkuihin. :)

mites välipäivät, oletteko vapaalla vai töissä? mä oon edelleen sairaslomalla, joten saan köllötellä kotona. aah! :)
 
Sasuma tsemppiä neuvolan odotukseen! :hug: Kyllähän sitä kuumeisesti odottaa, että pääsisi ekaan ultraan ja sais tietää että kaikki on kunnossa... Mulla on eka neuvola 8.1., jolloin olen vasta 7. viikon lopulla. Olisi kyllä mielellään ottanut mut selvästi myöhemmin, mutta mulla oli silloin vapaapäivä ja muuten olisi sitten mennyt tosi pitkälle. Että eipä niillä taida kiire olla!

Martalle myös minulta onnittelut remontista! Ihana tunne, kun saa hommat valmiiksi ja pääsee nauttimaan uudistuksista :heart:

Ikuisuus kiva kuulla, että sun joulu oli mukava! :) :) Mulle kävi kanssa niin, että söin mätiä ihan onnellisena, kunnes tajusin että se ei olekaan hyvä. Oon vielä aika alussa, ja tuntuu että ei ole sisäistänyt ihan kaikkea vielä :eek: Hassua tuo mahan kommentointi, mitä kellään pitäisi olla kommentoitavaa toisen mahan koosta? Ei ymmärrä! Mut niin kuin Siili (?) tuossa jo mainitsi, joidenkin ihmisten pitää melkein aina kommentoida. Ehkä se on hyvä, että maha on vielä pienempi, niin pysyt toivottavasti loppuun asti hyvävointisena!! Tai sitten se ottaa sen loppuspurtin tässä lähitulevaisuudessa... :)

Mulla on yleensä aika litteä vatsa, mutta sitten välillä se turpoaa ihan hurjasti, jos satun syömään jotain sopimatonta. Oli kerran (siis ennen raskautta) oikein kunnon turvotus päällä, ja satuin näkemään yhden puolitutun, joka sitten heti onnitteli mua ja kysyi koska laskettuaika on... :D No, voinpahan siitä sitten päätellä miltä näytän viimeisilläni :LOL: Oon ollut tuon tapauksen jälkeen viimeistään itse tosi varovainen, ennen kuin kommentoin mitään kenenkään vatsoista, ei voi tietää miten ihmiset sen ottaa ja onko omat tulkinnat oikeita. Oli vaan aika huvittava juttu :)

Siili sattuuhan noita. Niin kuin tuossa ikuisuudelle jo kirjoitin, niin söin kanssa nyt jouluna hyvällä halulla mätiä... Ajattelin sit vaan, että ennen vanhaan (esim. silloin kun äiti mua odotti) ei ollut juuri mitään rajoituksia, ja ihan terveitä lapsia meistäkin on tullut :D Mä onnellinen olen lomalla 7.1. asti, ihanaa :heart: Nauti Siili kotona olosta!! :heart: :heart:
 
Sartsa83
Siili Joo.. mun ympärillä on tommosia ihme "ylihuolehtivaisia" ihmisiä. Ihania ovat, mut joskus tuntuu että "nyt hiljaa!" :LOL:

Onneks olkoon Sasuma :hug: :heart:

Mulla on kans bubunen eka neuvola 8.1. ... tuntuu et se on "joo joo" reissu mut tää ens viikon ultra on SE reissu. :p

Mulla on kuulemma masu nyt jo kasvanu :eek: En tiiä uskoisko. Ohan toi tommonen pömppis, mut... EI VOI OLLA! :LOL:

Sartsa ja PötziMöhkisTurska rv 8 :heart: :LOL:
 
Tulin juuri Tavastialta Scandinavian music groupin keikalta kotiin. Oli aivan ihana keikka, mutta kyllä nyt väsyttää. Mitenkäs muut, oletteko käyneet keikoilla raskauden aikana? Mä mietin joskus kesällä ihan huolissani, että voiko vauvalle olla jotain haittaa kovasta metelistä, mutta näyttipä Terhi Kokkonenkin olevan raskaana ja lavalla aivan tyytyväisenä. :D Yritän tässä nyt tehdä kaikkia sellaisia asioita, mitä ei sitten keväällä välttämättä pysty tekemään. Huomaa kyllä, että olen nyt raskauden aikana todella herkkä, vaikka yleensäkin reagoin asioihin voimakkaasti. Tuon keikan aikana meinasin ainakin kolmesti ruveta itkemään, ja jouluaattona isäni haudalla tuli ihan kamala olo, kun mietin, ettei hän ole näkemässä lastenlastansa. Isäni kuolemasta on kuitenkin aikaa jo liki 10 vuotta, eikä moneen vuoteen ole enää tullut näin vahvoja tunteenpurkauksia.

Siili ja bubunen todellakin ärsyttävää, että ihmisten pitää puuttua johonkin mahan kokoon. Eikä tää mun mielestä mikään erityisen pieni ole, ihan sopusuhtaisen näköinen. Pitäiskin joku päivä taas ryhdistäytyä ja ottaa tänne uutta mahakuvaa. :) Eikä mua kaikki mahan kommentoinnit häirtse, joulumarkkinoilla kolme mulle täysin tuntematonta ihmistä kommentoi mahaa ihan hyvällä tyyliin "voi miten suloinen maha". Eihän sellainen voi tuntua kuin mukavalta. Itsekin aina katselen raskaana olevien mahoja, vaikken niitä kehtaakaan mitenkään kommentoida.

Sartsalla ihana työnimi. :LOL:

Olen välipäivät kotona, tai siis mulla alkaa virallinen äippäloma 14.1, mutta muuton takia työsopimus loppui jo 20.12 ja olen tässä välissä vajaan kuukauden tavallaan työttömänä. Nauttikaahan vapaapäivistä te, joilla sellaisia on, ja muille jaksamista arjen aherrukseen!
 
Siili H Viimeisimmät menkat alkoi 31.10. Mutta eihän siitäkään nyt tule 9vko:a vielä.. En mä tiedä mitä se neuvolatäti siinä puhelimessa sitten oikein laski :LOL:

Bubunen, todellakin haluais vaan nopeeta päästä sinne neuvolaan, odottaa justiin sitä tietoa, että kaikki on hyvin, ettei tällä pikku vekaralla oo mikään hätänä. Kuitenki ku ekaa odottaa ja ei oikein tiedä että mitä on odotettavissa. Sukulaisille tms. ei olla vielä miehen kanssa kerrottu, ajateltiin sitten vasta kertoa kun tämä 3kk:n kriittisin aika on mennyt ohitte.

Eilen sitten sai olla ekaa kertaa WC pytyn kaverina, ollu aatosta asti semmonen olo että koskahan se alkaa niin eilen se sitten tapahtui. Onko teillä muilla missä vaiheessa alkanut tuo pahoinvointi, ja onko teillä aamulla vai illalla? Itelläni se alkaa illalla joskus klo 23 ja loppuu vasta päivällä klo 12 aikoihin.. Mutta tälläistä se on, ite on tätä vekaraa n iin kauan toivonu, on tää kaikki sen arvoistakin :) :heart:
 
sasuma mulla alkoi pahoinvointi aika pian plussan jälkeen, mutta joskus vkolla 6 se paheni. Nyt vko 14+5 ja edelleen oksentelen tasaisen epätasaisesti. Voi olla välissä muutama hyvä päivä ja sitten taas alkaa. Tässä vaiheessa alkaa jo oikeasti tympiä tämä olo, vaikka alkuun ajattelin, että en saa valittaa, kun niin pitkään yritettiin. Mulla se ei ajoitu mihinkään tiettyyn ajankohtaan. Tulee ja menee miten tykkää ja jos on huono päivä, niin kestää aamusta iltaan, eikä mikään auta. Ja tuosta ekasta neuvolasta, niin se on aika pitkälti vain puhumista ja lappujen täyttämistä ja saamista. Jos sulla silloin on vkoja n.8-9 niin ei ne välttämättä edes yritä kuunnella sydänääniä, kun niin harvoin kuuluu ja siitä tulisi vain lisähuolta vanhemmille. Parhaan vastauksen siihen, onko kaikki kunnossa, saa alkuraskauden ultrasta jos siihen haluaa mennä. Joissain neuvoloissa kyllä ultrataan joka käynnillä, mutta se kai on aika harvinaista.

ikuisuus keikoilla ei tule juurikaan käytyä ylipäätään, joten ei ole raskaus asiaa muuttanut :) Täällä ei juurikaan keikkoja edes ole ja mulla on niin valikoiva musiikkimaku, että on sunnilleen yhden käden sormilla laskettavissa ne bändit, joiden keikoille viitsisin lähteä. Mutta jos joku mieleinen tulee, niin menen kyllä vaikka raskaana olisinkin.

Siilille piti kommentoida jo aikoja sitten siihen, kun sanoit, että ärsyttää, miten raskautta käytetään tekosyynä, ettei voi mitään tehdä ja sopia etukäteen. Mä olen siinä ihan samaa mieltä. Eri asia on sitten tosiaan ne raskausajan vaivat, jotka voi oikeasti olla esteenä asioiden tekemiselle, mutta tuskin se raskaus itsessään estää käymästä kylässä tai kaupungilla tai muuta.

ON: töihin tarvii mennä vasta 11.1, joten täällä makailen vielä sängyssä ja kohta jatkan joululahjakirjan lukemista. Pitäisi aktivoitua tekemään jotain, kun nyt olisi aikaa, mutta jotenkin ei oikein huvita mikään. Ihan uskomattoman väsynyt olen ollut tässä muutamat viime päivät ja sen lisäksi kärsinyt kunnon päänsäryistä. Mulla harvoin koskee, mutta jos koskee, niin siihen tarvii silloin kunnon buranat tai miranaxit ja niitä ei tietenkään nyt voi käyttää. Panadoliakaan en viitsi joka päivä vetää. Näinköhän olisi poskionteloissa jotain tulehduksen poikasta, kun välillä pää tuntuu muutenkin olevan ihan turvoksissa.
 
bubunen Mä oon kans yrittänyt pitää järjen päässä noiden ruokarajoitusten sun muiden kanssa ajattelemalla, ettei niitä silloin ennen vanhaan ollut ja silti on tullut terveitä lapsia. :) En tokikaan ehdoin tahdoin mene ahmimaan maksalla päällystettyä, sinihomejuustolla täytettyä graavilohta ( :D ), mutta jos jotain vahingossa syö niin en aio panikoida jatkossakaan. Ja tein tänään päätöksen, etten muutenkaan aio stressata odotuksesta, koska haluan olla sitten vauvan synnyttyä rento äippä. Kattoo nyt miten päätös pitää. :D

Nauti sinäkin kotona olosta! :heart: Kiva että sulla on vähän lomaa, kun oot vissiin aika stressaantunut työsi takia. Lupaa mulle, ettet ajattelekaan työasioita! =)

sartsa mulla on maha edelleen tosi turvonnut ja sitten en voi pitää syviä lihaksia jännittyneinä kun se sattuu ( :eek: ) , joten mun maha näyttää normaalia isommalta. mut kun jännitän lihaksia niin masu on melkein normaali. sä oot kuitenkin viikkoja edellä mua joten kaipa se masu voi jo olla vähän kasvnut. :heart:

ikuisuus kiva että oli ihana keikka! mä oon menossa maaliskuussa the baseballsien keikalle, myöskin tavastialle! :) en oo moneen vuoteen käynyt millään keikalla, jotekin ei saa ikinä aikaiseksi.. joten voi olla että tuo on ainoa keikka jolle raskauden aikana menen.

oon huomannut kans, että kamala herkistely iskee välillä ja saatan itkeä valtoimenaan. yleensä en itke, koska tunnen silloin itseni heikoksi. :ashamed:

sulle oikein mukavaa "työttömyyttä" ja äippälomaa!! :heart: :heart:

sasuma, mulla on pahoinvointia vaihtelevasti. kaksi kertaa oon vasta oksentanut, ensimmäisen kerran jo ennen r-testiä ja toisen kerran pari päivää sitten. mutta pahoinvointia on toisina päivinä koko päivän aamusta nukkumaanmenoon saakka ja yölläkin saatan herätä siihen että oksettaa. toisina päivinä ei sitten mitään. pari päivää on kyllä ollut jatkuvaa pahaa oloa eli ehkäpä mullakin alkaa nyt säännöllistymään tämä, kun on viikkoja 6 + risat. mutta sama asenne mullakin, ei paljon oksentelut sun muut haittaa kun tietää mikä siellä lopussa sitten odottaa.. :heart:

marta nauti sinäkin vapaista! :heart: :heart: eikä aina tartte aktivoitua tekemään jotain, nauti nyt vaan joululahjakirjoista ja hae vaikka kirjastosta lisää, jos uhkaa loppua kesken. ;)
ja lepäile, jospa vaikka pääkipu / poskiontelo-ongelma menis ohi.

huh, mikä väsymys! nukuin taas viime yönä joku 10 tuntia (tosin nukahdin vasta klo 1 aikaan, kun join vahingossa vierailla kahvia aivan liian myöhään..) nyt voisin taas painua päiväunille! :) tai ainakin sohvalle lukemaan vauva-lehtiä, joita äsken kannoin kirjastosta. mukavaa päivänjatkoa kaikille ja hyvää vointia jokaiselle!
 
Siili kultainen lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon! Ei yhtään työasioita, ennen kuin loma loppuu!! :heart: :heart: :heart: Mä muuten kunnioitan sun ajatuksia olla rento äiti ja ihan jo tietoisesti vahvistaa itsetuntoasi äitinä (kun niitä neuvojia kuitenkin riittää aina..). Vaikutat tosi fiksulta, ja susta tulee varmaan loisto äiti :heart: :heart: ps. Toivottavasti löydät jostain alesta ne Brion keltaiset happyt, tai sit vaan kantoliinailet koko vauva-ajan ;)

Ikuisuus nyt tuli hirvee keikkakaipuu! Mä nautin ihan hirveesti livemusiikista, mut en ole käynyt keikoilla tooooodella pitkään aikaan!! Olisinkohan ollut viime keväällä PMMP:n keikalla viimeksi... Täytyykin tsekata taas keikat ja lykkästä itseni jollekin keikalle nyt kun vielä pystyy :) :)
Isästäsi suuret :hug: :hug: ja nauti alkaneista vapaista!!! :heart:

Sasuma mulla alkoi etova olo jo oikeastaan reilu viikko hedelmöityksestä, minkä takia osasinkin epäillä raskautta... Sitä oli sitten viikon verran joka päivä iltapäivällä n. klo 12 eteenpäin, mutta nyt sen jälkeen se on vähentynyt ja ajat on muuttunut, välillä on iltapäivällä, välillä illalla ja yöllä. Ja kun etominen väheni, niin tuli sitten sellainen oire, että tulee yhtäkkiä yökkäyksiä. Tänään oon yökkäillyt pisin päivää. Kerran vasta oon oksentanut, mutta ihan varma ei voi olla et onko vain yökkäysrefleksi vai tuleeko jotain ylös... Että tällaista tällä hetkellä :)

Martalle ihania vapaapäiviä ja kirjoista nauttiminen ja lököilyhän on mitä parasta ajanviettoa... :) :) Toivottavasti päänsäryt vähenee!!
 

Yhteistyössä