**Esikoishaaveista plussanneet**

Tervehdys kaikille!

Täällä nähtiin kaksi vahvaa viivaa viime viikon perjantaina ekaa kertaa ja nyt on ehtinyt jo hieman totuttelemaan asiaan =) Ehkäisy jätettiin pois toukokuussa, joten en odottanut, että tärppäisi jo näin pian! Kierto on ollut hyvin epäsäännöllinen ja pitkä, joten alkuun en edes harkinnut testin tekemistä, mutta ajattelin kuitenkin varmistaa tilanteen ennen kaverin juhlia ja hyvä niin. Olin sitten "lääkekuurilla" ja join illan alkoholitonta boolia, täydestä meni. Nämä ensimmäiset päivät on mennyt lähinnä koneella istuessa ja lukiessa kaikenlaisia raskaussivuja ja -keskusteluja.

Ensimmäisen neuvola on 5.8. ja viisi päivää myöhemmin lääkäri. Aikaa varatessani en tajunnut kysyä kuinka täällä toimii nuo ultraukset, mutta eiköhän se selviä sitten neuvolassa. Varhaisraskauden ultraan ei ole tarkoitus mennä, kun luotan siihen, että asiat selviävät ajallaan. Itse valmistuin vasta ja olen tällä hetkellä työttömänä, puoliso opiskelee, joten kaikki "ylimääräiset" rahat yritetään säästää tulevaa varten.

Oireita ei ole ollut vielä kovinkaan paljon, mikä on voinut vaikuttaa siihen, kuinka hitaasti tätä uskoo todeksi. Rinnat ovat olleet kipeät jo pitkään, mutta erityistä rintojen kasvua en ole ainakaan vielä huomannut. Muutaman kerran päivässä tuntemuksia on myös vatsan seudulla, mutta muuta ei juuri ole ollut. Paitsi finnit! Kuvittelin niiden johtuvan aurinkorasvasta, jota tässä kuussa on saanut käyttää paljon, mutta viivojen näkeminen sai miettimään, josko finnit johtuisivatkin hormoneista.

Vähän jännittää jo tuleva talvi, kuinka selviän atooppisen ihoni kanssa. Olen syönyt ympäri vuoden antihistamiinia allergian ja kutisevan ihon vuoksi, mutta heti viivat nähtyäni jätin lääkkeet tietenkin pois. Lääkärini kanssa keskustelin jo, ja hän rauhoitteli, että ihan alkuraskauden antihistamiineja syöneet äidit synnyttävät kuitenkin usein terveitä lapsia. Siitä huolimatta pieni pelko on takaraivossa, koska omaa tyhmyyttähän se toisaalta oli, ettei tajunnut heti yrittämisen alkaessa vähentää lääkkeiden syöntiä. Mietoa kortisonivoidettakin kuulema saan käyttää pienillä alueilla tilapäisesti, mutta saa nähdä missä vaiheessa tämä kutina räjäyttää ihon pahemmaksi :| Jotain positiivista kuitenkin, allergiaoireet ovat ehkä vähentyneet raskauden aikana!

Itse syön tällä hetkellä multikalkki-vitamiineja, mutta aloin nyt miettiä, pitääkö hakea jotain foolihappoakin sisältävää. Pitänee tänään kaupungilla käydessä poiketa apteekkiin.

Mietittiin miehen kanssa hyvin tarkkaan, kuinka toimitaan kertomisen suhteen. Olin sitä mieltä, etten malta pysyä vielä kahta viikkoa hiljaa, joten kerroin jo vanhemmilleni (pikkuveli kuuli siinä samalla) ja puolison vanhemmille kerrotaan loppuviikolla. Omien vanhempien reaktio jännitti enemmän, koska heillä ei ole ennestään mummotettavia tai vaaritettavia, mutta siinäpähän ehtivät sitten sulatella asiaa :) Puolison puolelta on tullut vihjailuja lapsista jo aikaisemmin, joten siellä varmasti suhtautuvat varmasti ihan positiivisesti.

Huh, siinähän tuota tulikin tekstiä jo ensimmäiselle kerralle. Ihanaa päästä kirjoittelemaan "hengenheimolaisten" kanssa, kun teillä on samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia kuin itselläkin. Odotan innolla ystäville kertomista, että pääsee höpöttelemään sitten ihan livenäkin :)

pMyy rv 6+5 (niin ja LA on 12.3)
 
Heipa: joo, minä ainakin teen väikkäriä :) Ite oon solubiologiksi valmistunut kaksi vuotta sitten, tällä hetkellä teen töitä diabetes 2 ja lihavuuden parissa. Meillä ei oikein osattu tarjota missään mitään muuta vaihtoehtoa kuin lähteä jatko-opiskelijaksi, tosin kyllä tää oli suunnitelmissa mulla joka tapauksessa. Saa nyt nähdä mitä tästä tulee :)

pMyy: tervetuloa mukaan! Ja onnea plussasta :) Toivottavasti raskaus helpottaisi oireitasi atooppisen ihon ja allergioiden suhteen, itelläni iho on nyt huomattavasti rasvaisempi kuin yleensä, finnit onneksi hieman jo laantui pari viikkoa sitten.
 
Olen tähän asti ollut mukana -enimmäkseen lukijana- tuolla maaliskuisten pinossa. Heipalta sain kuitenkin vinkin, että täällä esikoista odottavien pinossa olisi vieläkin enemmän kiinnostavia jutunaiheita. Kaikki kun on niin uutta! Ja näinhän täällä näytti olevan :)

Omat tiedot: Ikä 27v. Sairaala NKL. Asuinpaikka Espoo. Ensimmäinen raskaus, joka saatu alkuun clomeilla. Pillerit jätetty pois jo 3v sitten ja yrityksestä on voinut puhua 2 vuoden ajan.

Viikkoja on nyt kasassa menkkojen mukaan 6+6, oletetun oviksen 6+1. Laskettuaika siis maaliskuun puolivälin tienoilla. Huomenna varhaisultra, joten se selventää sitten viikonlopun fiilikset :)

Oireina oli alkuun plussan jälkeen rintojen arkuus, mutta se hävisi viime viikonloppuna. Tästä tietty huolestuin, mutta ompa tuota vaihtelua ollut joillain muillakin. Tänään uskon olleen ihan oikeaa ällötysoloa. Eilenkin ainakin kuvittelin sellaista tuntevani :) Syömällä tuo olo näyttää aina hetkeksi korjaantuvan. Vatsan eriasteisia nippailuita ja menkkamaista kipua on vieläkin päivittäin.

Niin ja tuo vessassakäynti, josta oli puhetta... Se on minullakin hassusti, että päivisin ei niinkään tarvitse käydä, mutta öisin kyllä. Usein kaksikin kertaa. Johtuukohan päivän turvotuksesta - että sitten yöllä jotenkin aineenvaihdunta laittaa (vatsaan) kerääntyneet nesteet liikkeelle?

Onnea kaikille ensimmäistään odottaville!

Heinähattu
 
heinähattu, pMyy :wave: tervetuloa

Jo toinen yö peräkkäin, jonka saanut nukuttua hyvin, ihanaa. Viikonlopun sadetta odotellessa.
Lauantaina olisi kaverin häät tiedossa, mut ilmoitin jo hyvissä ajoin, et tulen autolla, kun en muuten pääse. Ei tarvi sit kenenkään ihmetellä rauttiutta. No enimmäkseen siellä tuntemattomia ja muutama työkaveri.

Eillen pahoinvointi pysy poissa melkein koko päivän, oli kyl paljon muutakin ajateltavaa, joka varmaan osaltaan auttoi. Ruoka ei maistu entiseen malliin, mut kyl se tästä. Nyt aavistuksen huolettaa, kun ei pahoinvointia. On tämäkin toivoo et olis ja kun on niin toivoo ettei olis. Eilen lueskelin, et pahoinvointi kertoo istukan toiminnasta. Oliskohan se nyt sit kokonaan kiinnittynyt?

Tänään sitten luovun kaloistani, harmittaa, mut ei voi nyt mitään.

Mulla on ollut 3 viikkoa suursiivo tekeillä ja tää ei oikein edisty :eek: jaksaa tehä vaan yhen pikkuhomman kerralla ja omat ajatukset pyörii niin tuon oman navan ympärillä.
Miten pikkunen voikin viedä koko ajattelukyvyn. Teki mitävaan niin vauva on koko ajan taka-alalla.

Eillen tuli TAYSin epikriisi; Nähdään kohtuontelossa laspivedessä sikiö ja ruskuaispussi. Sikiöllä syke. ihanaa luettavaa!!!

Aurinkoista perjantaita kaikille

sane & Toivo rv 7+0 *POKS*
 
Kiitoksia tervetulotoivotuksista, täällä on mukavan lämmin vastaanotto :) Tervetuloa Heinähatulle minunkin puolesta!

sane ihania uutisia :)

En tiedä meinasiko eilen tulla jotain hyvin lieviä pahoinvoinnin oireita vai olenko vain lukenut ja pohtinut niitä niin paljon, että meinasi tulla sympatiaoireita. Olipa kummin vain, syönti helpotti hieman.

Olen miettinyt muutamana päivänä onko mun rinnat kasvaneet ja eilen sain puolisolta kommenttia, että ne olisivat suuremmat. Kipeät ne ainakin ovat ja aiempaa kovemmat. Mistähän tuo kovettuminen sitten johtuu?

Eilen välähti mieleen, että jos tämän hetkinen LA pitää paikkansa, pienokaisen pitäisi syntyä meidän 7-vuotisseurustelupäivänä :heart: Voisiko parempaa lahjaa toivoa :heart:

Mukavaa viikonloppua kaikille, meidän tämän viikonlopun suunnitelmiin kuuluu mm. raskausuutisen kertominen puolison vanhemmille :whistle:

pMyy, 6+6

Ps. Enpä ole huomannut aiemmin sanoa, ikää minulta löytyy 25 vuotta.
 
Tervetuloa Heinähattu ja onnea plussasta :)

sane: mulla hävisi huono olo seiskaviikkojen aikaan, nyt tulee enää vain tosi mietona tosi harvoin. Koskaan en oksentanut edes, tosi vähällä pääsin...

pMyy: mulla on kans rinnat kovettuneet selkeästi, ei ehkä varsinaisesti kokoa kasvaneet mutta turpeammat. Veikkaisin et maitorauhaset siellä kasvelee :)

Täällä viikonlopun suunnitelmiin kuuluu möllötys. Mies lähti reissuun viikonlopuksi, joten oon ihan keskenäni täällä kissojen kanssa. Aion syödä huonosti (eli epäterveellistä ruokaa ;) ) ja katsella leffoja paljon :) Saa tuota kaikkea tehdä vaikka mieskin on paikalla mutta se vaan on eri asia yksin :D Voi katsoa ihan hömppää!!

Viime yönä ystävä sai poikavauvan, ja eilen yhdellä palstailijalla meni kesken, olo on vähän sekava molemmista uutisista. Oon kamalan onnellinen ystävän puolesta että kaikki meni hyvin, mutta taas iski pelkotilat tuosta keskenmenosta... :( No, se ei auta kuin mennä eteenpäin näillä eväillä ja toivoa parasta loppuun asti :)

pokiemoni & myttynen 9+3
 
Moi heinähattu, kiva kun tulit tännekin puolelle! :)

pokemoni, sulla on erittäin mielenkiintoinen tutkimusalue ja -aihe! Tsemppiä vaan väikkärin kanssa! Itsekin haaveilin jossain vaiheessa solubiologin hommista, mutta niin vaan ajauduin teknilliselle puolelle... mutta saan kyllä onneksi yhdistää työssäni tekniikkaa ja kestävää kehitystä :)

Keskenmenouutiset ovat kyllä kurjia ja laittaa mietityttämään :( Huomaa että joka pinossa porukkaa tipahtelee varsinkin alkuvaiheessa pois. Toivon sydämeni pohjasta ettei kenenkään tarvitse tästä pinosta poistua!! :heart:

Hihi, tää on niin hauskaa lukea kun kaikki on ihan samanlaisia oireiden kyttääjiä :D Mulla on pakkomielle kokeilla vähän väliä tissien arkuutta :LOL: Tänään ne on olleet taas selvästi kipeämmät kuin eilen, joten kylläpä vaan oireet seilaa edes takas. Vähän ne on myös turpeammat, mutta ei mitenkään silmiinpistävästi, joten edelleen niitä silikonitissejä odotellessa ;)

Mulla huono olo pysyttelee koko ajan semmoisena pienenä etomisena, joka on voimakkaimmillaan nälkäisenä. Sormet ja varpaat ristissä että se jäisi tähän...

Me lähdetään huomenna Pori Jazzeille. Harmittaa vaan kun on ollut hyvät säät niin pitkään ja sitten kun on menossa kerrankin johonkin kesätapahtumaan niin on luvattu vesisadetta koko päiväksi :/

Ps. Viime yönä näin taas k18-unen ja heräsin jälleen aivan tuskaiseen mahakipuun. Mistä hemmetistä toi johtuu?!?

Heipa rv 7+3
 
Tuli mieleen tossa, että millä viikoilla olette käyneet ekassa neuvolassa? Mulla, kun on se vasta vk 9 lääkärin mukaan, joka laski sen kuukautisista. Ihan samat oireet jatkuu edelleen. Juilintaa en tänään ole kauheesti vielä tuntenut :eek: No, toivotaan, ettei se ole mitään vakavaa. Onko yksityisellä käynti minkä hintaista, jos jotain varhaisultraa meinaa? :whistle:
 
Heipa: joo, täytyy myöntää et on kiinnostava aihe ;) Musta piti alunperin tulla ekologi mut mieli muuttui ekan vuoden jälkeen :D

Oireista lisää, unohdin mainita jalkojen turvotuksen! Mulla on aina jalkapöydässä näkyny jänteet, mutta niin ne vaan aina iltaa myöten katoaa :D Mulla ei oo koskaan turvonneet jalat... mistähän tää johtuis :D Joo, oireita kyttäilen koko ajan, millon on tissit kipeet ja millon ei, millon nippailee mahassa ja on mitäkin kipuja... Ei uskois että sitä voi kaikenmaailman vaivoija kaivata itelleen ja olla niistä onnellinenkin vielä! :D

Keskenmenoista: itse uskon, että täällä palstoilla normaalia suurempi prosentti saa keskenmenon, kun kuitenkin täällä on niin paljon niitä, joilla on ollut jo keskenmenoja takana tai muita ongelmia raskauksissa/ raskaaksi tulemisessa. En missään nimessä väitä etteikö palstojen ulkopuolisetkin saa keskenmenoja, mutta luulen, että tänne on erityisesti vertaistuen takia kasaantunut näitä ihmisiä. Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin :) Ite oon sellanen hermoheikko tietyllä tapaa ja prosentteihin tuijottelija ja jokainen joka tippuu matkasta viiltää ihan sielussa asti kun "se kasvattaa sitä todennäköisyyttä keskenmenoon". Mutta samalla koitan järkeillä, että ei se todennäköisyys siitä miksikään muutu ja yritän vaan olla positiivinen :)

innoM
: mulla oli eka neuvola viikolla 7, mutta eipä siellä sitten kuunneltu mitään sydänääniä tms. kun oli niin aikaiset viikot. Kesälomien takia menin noin aikaisin. Varhaisultra taitaa maksaa satasen verran, riippuen paikasta ja lääkäristä.
 
Oli pakko munkin tulla tänne raportoimaan oireista
Mulla on sitten tänään alkanut ihan kunnon ällötysolo :$ Aamupäivästä helpotti kun otin vähän välipalaa, mutta lounaan jälkeen meni sitten taas huonompaan suuntaan... Toivon hartaasti ettei tarttis ainakaan viikkoon pönttöä alkaa halailla. Viikon päästä alkaa kolmen viikon kesäloma, sit joutaa vaikka yrjöilläkin :p mutta täällä töissä ollessa ei oikein huvittais, en kuitenkaan haluaisi vielä vähään aikaa täällä kellekään mitään raskaudesta kertoa. Saas nähdä kuinka käy... Kohta onneksi viikonlopun viettoon!

Hyviä vointeja teille kaikille arvon leidit! :wave:
 
InnoM, mä meen ekaan neuvolaan vasta 10+0, eli kahden ja puolen viikon päästä! Yksityisten ultrien hinnat vaihtelee aika lailla ainakin Tampereella, alle satasesta kahteen ja puoleen sataan. Kannattaa soitella ja kysellä hintoja! Itse varasin ultran yksityiseltä, jossa varhaisultra maksaa 90e.
 
Heipähei kaikille!

Täällä on niin vilkasta keskustelua, että minä en kyllä meinaa pysyä perässä! Tervetuloa ja onnea kaikille uusille!

Mulla on voinnit oikein erinomaiset ja olikin pakko tehdä vielä äsken testi... Edellisen testin tein samana päivänä kun kk olisi pitänyt alkaa ja viiva oli aika hailakka. Nyt pärähti kontrolliviivaakin tummempi "vauvaviiva" ja otin siitä sitten kivoja kuvia, josko mäkin innostuisin kirjoittelemaan jotain päiväkirjaa :)

Onko muilla epäuskoinen olo? Me olemme tienneet raskaudesta nyt n. puolitoista viikkoa eikä mun jakeluun siltikään mene, että meille olisi tuloillaan vauva. Siis joo, olen raskaana kyllä, mutta että vauva... Missäseon, mistäsetulee... :D Sain eilen hyvältä ystävältäni aivan yllättäen lahjapaketin kyläillessäni hänen luonaan! Ystävä oli ostanut pienen, keltaisen bodyn :heart: Mä aloin kyllä itkemään! Se tuntui jotenkin niin konkreettiselta.

Ultrista ja neuvoloista,
meillä on eka ultra 3.8 (rv6+4) ja neuvola 10.8 (rv 7+4). Ultra otettiin sen mukaan, että sykkeen pitäisi näkyä ja neuvolantäti halusi antaa mulle neuvola- ajan mahdollisimman ajoissa, koska on eka lapsi tulossa. Tosi kiva, että tähän ekaan käyntiin varataan aikaa 90 minuuttia :) Niin ja ultra maksaa yksityisellä 50e.

Pahoinvoinnit, keskenmenot, tuulimunat, synnytykset yms. pelottava, mä en ajattele niitä :D Olen päättänyt, ja se on nyt pitänytkin, etten ajattele mahdollisia ikäviä juttuja. Murehtiminen ei auta, se vaan vie iloa odotuksesta. Itse elän hyvin terveellisesti ja pidän itsestäni huolta, enempään en pysty. Tiedostan riskit, mutta otan asian kerrallaan. Nyt on kaikki hyvin ja nautin siitä!

Kertomisesta
vielä, mä olen kertonut nyt 4 ihmiselle. Lähinnä siis hyville ystäville ja sellaisille joille voin kertoa jos kaikki ei menekään hyvin. Odotellaan sinne vkon 12 ultraan, ennen kuin kerrotaan sukulaisille. Miehelläkin on sukua niin julmetusti, ettei olisi kiva joutua kaikille raportoimaan ikäviä uutisia... Ja kuten jo mainittu, mun suvulle ei huvita kertoa missään nimessä ennen aikojaan!

Plink & Pähkinä 5+0 *poks*
 
Ehtoota

Oireista Kyl täälläkin vahdataan ja tehdään tissin puristelua, et kuinka kipeet ja kuinka turvoksissa :LOL: Kun ottaa rintaliivit pois, niin huomaa kaikkein parhaiten.
Eilleneräs pikku likka oleskeli mahallani ja paineli rintoja, ja kyl tuntu rinnoissa!
Toivotaan et pokemonin tyyliin pahoinvointi nyt helpottaa.

Neuvola Nyt mielestäni "jouduin" jo viikolla 5. Edellisestä olin viikolla 7 muistaakseni.
Jos menee kesken, niin tuntuu turhalta ravata liian aikasin neuvolassa ja viedä heidänkin arvokasta aikaa, mut tosin sain tukea tähän epävarmuuteeni.

Ultrasta Varasin 9.8 ultran yksityiselle, sillon viikot 9+3. Koskiklinikalle menen ja viimeksi siellä oli n 50 ? paikkeilla, mut katsotaan mitä on nyt.
Jotenkin vaan haluun vielä tuos kohtaa varmistaa et kaikki menee niin kun pitää, vaik usko onkin vahva.

Kertomisesta Mieheni sisko tuli yllätys käynnille ja pakkohan oli hehkuttaa vauva onneensa. Nyt pohdin kovasti, et koska appivanhemmille kerrotaan. Taidan antaa miehen kertoa sitten kun on valmis. Jotenkin ahdistaa heille kertominen. Ovat siis todella mukavia ja jne, mut eivät oikein ole sisäistäneet meidän lapsettomuutta ja kuinka rankkaa se on meille ollut. Olleet etäisempiä tän asian suhteen.
Serkkuni kävi tänään ja olin hilkulla kertoo hänelle, mut maltoin kuitenkin. Tiedän et jos hän tietää, niin sit tietää koko sukuni ja en haluu vielä liian laajalle tietoa.

Keskenmenoista Itellä yksi takana ja kyl se koko ajan painaa taka-alalla. Joinain päivinä enemmän. Tosin viimeksi näillä viikoilla jo tiesin, et tuskin tulee raskaus jatkuun kun ultrassa ei näkynyt oikeestaan mitään ja nopeestihan se raskaus loppukin. Nyt pelkään sitä, et selviänkö uudesta keskenmenosta. Sitten tulee taas uusi lähete ja kestää, et hoidot alkaa ja taas ollaan vuotta vanhempi ja kohta jo niin vanha, ettei saa hoitoja. Mut tää raskaushan menee loppuun asti! Nyt on ihan erilainen asenne kun viimeksi.

Kylhän se välillä on vaikeeta tajuta, et vartoon vauvaa. mitä enemmän siitä puhuu ääneen, sen todemmaksi se muuttuu.

Nyt kulaln kainaloon sohvalle

sane
 
Täällä taas tuhruillaan, ja reilummin kun viimeksi :( Syynä tällä kertaa kyllä luultavimmin yhdyntä, eli nyt on meillä petipuuhat pannassa :/ Vaikka tietää kuinka, että ruskea vuoto voi olla ihan normaalia kun ei ole kipuja ja tosiaan yhdyntä takana, niin kyllä alkaa mielikuvitus aina laukkaamaan..

Oireita kytätään täälläkin koko ajan, ja rinnat on kohta jo pelkästä tutkiskelusta arkana :) Mutta on ne vähän arat ja hieman turpeammat, rintsikoista jää jo kivat painaumat. Kamala turvotus jatkuu vieläkin, on ihan kiva masuli aina iltaisin, ei ole kukaan onneksi tullut vielä kyselemään :D Etomista ei ole nyt ollut kamalasti, mutta ei tee mieli syödä kuin vähän kerrallaan.

Ensikäynti on meillä reilu viikon päästä, eli viikoilla 7+6.

Eilen kerrottiin serkulle ja hänen vaimolleen, joilla on nyt pariviikkoinen miehenalku. Oli mukava saada kertoa, että kaveri on pojulle tulossa, ja päästä puhumaan raskaus- ja vauvajuttuja samanhenkisten ihmisten kanssa. Molempien vanhemmille kerrotaan ensi viikonloppuna, Miten ootte muuten kertoneet raskaudesta?

Hyvää viikonloppua kaikille!

yritteliäästi yltiöpositiivinen tupunen ja rymy 6+4
 
Kertomisesta = Äiti tuli kylään ja kävelin ovelle vastaan plussatestin kanssa :LOL: Äiti kysy myöhemmin txt viestillä "oliko se testi sitä mitä ajattelin?". Olin, että joo, mut nyt et ala hösäämään :whistle:

On ollut ihanan positiivinen olo jo pari päivää. Tiputaan sit korkeelta ja kovaa, mut mä en enää stressaa, enkä murehdi yhtään. Jos ei sitten mitään kauheita vuotoja ala tulemaan, niin sitten kyllä stressaan ja murehdin :D

Ultraakohan ne tuolla neuvolassa, kun mennään sinne rv 9. Olishan se todella hölmöä, jos ei. Eihän sitä tiedä sitten miten asiat siellä masussa on :eek:
 
Rentoa lauantaipäivää kaikille!

Plink, epäuskoa on kyllä ilmassa, varsinkaan kun ei ole vielä käynyt ultrassa. Sitten kun näkee pompotteleeko siellä pieni sydän niin varmaan alkaa tuntua todellisemmalta :)

sane, aika edullista näköjään toi ultraus koskiklinikalla :eek: Mä en sieltä edes kysynyt kun ajattelin että olis kallis paikka. Ymmärtääkseni ainakin terveystalo on aika hintava. Itse meen Pihlajalinnaan, mutta kylläkin Ylöjärvelle kun Tampereella oli kaikki ajat menneet :/

tupunen, kurjaa kun tuhruttelee :/ Mutta tuskin on mitään hätää kun noin selvästi liittyy yhdyntään ja muutenkin tuntuu olevan hurjan yleistä viattomat tuhrut. Olikos sulla varhaisultraa varattuna?

InnoM, mun tietääkseni ultraus ei kuulu neuvolakäynteihin. Jotkut ovat ultran saaneet, jos sydänääniä ei ole kuulunut ja neuvolassa sattuu olemaan ultravehkeet, mutta ymmärtääkseni tämä on poikkeustapaus. Eli onhan se eka neuvolakäynti vähän hassu sikäli että jos ei ole käynyt varhaisultrassa niin ei voi varmasti tietää masun tilannetta. Mutta eiköhän siitä lähdetä että suurin osa raskauksista on kuitenkin totta! :) Ja myöhemmissä neuvoloissa tosiaan sitten kuunnellaan sydänääniä niin tietää pikkuisen olevan elossa.

Kertomisesta: mun äitillä on ensi viikon sunnuntaina synttärit, ja jos ens torstain varhaisultrassa on kaikki ok, niin ajattelin kertoa silloin :) Paikalla tulee olemaan silloin myös mun sisarukset. Isälle haluan myös kertoa samana päivänä (eronneet), joten varmaan pistän tekstarin kun isä on nyt lomareissussa Espanjassa. Ja katsotaan jos sitten soitellaan vielä appivanhemmillekin :) Ja ultrasta seuraavana päivänä näen mun hyviä ystäviä ja asia tulee varmasti siellä väkisinkin esille kun "joudun" ottamaan oluen sijasta limpparia :)

Mulla vaan masukivut jatkuu, varsinkin iltaisin kun vatsa on eniten turvoksissa. Alavatsaan tulee semmoisia aaltomaisia kipukohtauksia, kramppaa/polttaa. Aloin jo pelätä ettei ne vaan ole supistuksia, mutta ei ne kai tolta tunnu? Näitä on ollut alusta asti.

Kohta nokka kohti Jazzeja!

Heipa 7+4
 
Mistä laskette noi viikot ja päivät? Edellisistä menkoistako? Laskuri näytti 5+1 ja tän viikon maanantaina lääkäri puhui jo 6 viikosta, koska neuvola on rv 9.

No, mitäs järkeä tossa nyt sitten on. Mä haluan sinne ultraan.. Mut, siis kuuntelee ne kuitenkin ne sydänäänet? Kuuluuko ne jos on vaikka kohdunulkoinen?
 

Tässä vähän pikaisesti vain kirjottelen hupelimella. Lähdin yllätysvisiitille vanhempien luo ja nyt matkalla takaisin kotiin :)

vuodoista: mulla kans tuli ihan vähän rusehtavaa vuotoa taannoin seksistä seuraavana päivänä, mut vaan kerran. Nyt tällä hetkellä tuhruttaa taas, enempi ku aiemmin, mutta kävin eilen salilla ja loppuajasta ei enää ollut niin hyvä olo, joten veikkaan vuodon liittyvän nyt siihen. Selkeästi ihan rusehtavaa valkovuotoa ennemmin kui menkkavuotoa muistuttavaa, joten en huolestu :)

kertomisesta: me laitettiin vanhemmille postikortit, mutta loppujen lopuksi soitin uutiset omille vanhemmille kun posti sössi korttien kanssa. Olivat kaikki ihan onnesta soikeana :) muutamalle ystävälle olen kans kertonut. Nyt kylläon maha pompannut parissa päivässä niin esiin, että kyllä tän alkaa jo nähdä jos vaan ottaa silmän käteen :D

mä oon muuten kans ny alkanu suhtautua tähän positiivisesti, äitikin sanoi että kyllä kaikki menee hyvin ja äidit on aina oikeassa! :D

pokemoni ja myttynen 9+4
 
Teistähän monet ovat jo kertoneet raskaudesta vanhemmille tms. :) Itse en taida uskaltaa kertoa ennen niskaturvotusultraa. Vain pari kaveria tietää. Työpaikalla ajattelin kertoa sitten, kun maha alkaa kasvaa.

Vai alkoi sinulla Pokemoni jo nyt pieni kumpu näkyä:) Toisaalta se on varmasti jo ihanaa, niin saa sitten pitkään nauttia vauvamahasta. Itse haluaisin vauvamahan kyllä aikaisin, mutta toivoisin sen jäävän loppua kohden melko pieneksi. Minulla tuli nimittäin paljon raskausarpia jo nuorena rintojen kasvun ja lantion levenemisen myötä, vaikken mikään erityisen iso olekaan. Ihon kudostyyppi vain on TODELLA helposti repeävä. Pitäisiköhän niitä arpia vastaan alkaa sotatoimet jo nyt? Mitään poppakonsteja tiedossa?


innoM: Päivät lasketaan yleensä edellisistä menkoista. Mutta itse lasken testillä tunnistamastani ovulaatiosta, joka tulee verrattain myöhään. Menkkojen mukaan minulla olisi nyt rv 7+1, mutta oviksen mukaan 6+3. Eli käytännössä olen seitsemännellä viikolla. Ja sinä taas 5+1 päivillä olet kuudennella raskausviikolla. Ovatko muut palstalaiset samaa mieltä? Ainakin vau.fi -sivuston raskautta viikko viikolta seuraavien sivujen mukaan 6+3 luetaan seitsemänneksi raskausviikoksi jne.

... Ja tämä oviksen mukainen laskuni vahvistui eilen varhaisultrassa! Pieni sydän siellä sykki ja vastasi ovulaation mukaista kokoa. Mittaa oli kuulemma puolisen senttiä :heart:


Ainoa miinuspuoli ultrassa oli todella töykeä lääkäri. Kyselin häneltä kohdun limakalvosta, koska maaliskuisten pinossa joku sanoi saaneensa mukavalta ultraajalta tiedot, että koska limakalvo on hyvä ja oikeassa paikassa olevan alkion sydänäänet kuuluvat, niin keskenmenoriski enää aika pieni. Hän sitten vastasi, että "mitä ihmettä höpiset limakalvosta, ei se tässä vaiheessa liity asiaan mitenkään".. okei! Hän myöskin sanoi, ettei sydänäänien löytyminen vähennä keskenmenoriskiä. Se kuulemma on tässä vaiheessa jokatapausessa n.15%. Kummallisen vaihtelevia tietoja sitä on...
Itse järkeilisin, että sydänäänien löytymisen on pakko vähentää riskiä, koska tuulimunan mahdollisuus jää pois.

No, hyvällä mielellä saa jokatapauksessa viettää viikonloppua! Ja tiedoksi oireita kyttääville: plussan jälkeen alkanut rintojen aristus katosi kokonaan viikko sitten. Eli kaikki voi olla hyvin, vaikka niin kävisikin :) Nyt olen kyllä huomannut niiden olevan jotenkin kiinteämmät, kuin aiemmin.


Ai niin! Se piti vielä ultrasta sanoa, että toisessa munasarjassa oli noin 5cm leveä keltarauhaskysta. Ultraaja sanoi, ettei sen olevan yleistä ja ettei sitä tarvitse sen kummemmin seurata. Kuihtuu sieltä itsestään pois. Pari kuukautta sitten tehdyssä clomi -ultrassa sellaista ei ollut. Eli liittyy varmasti tähän raskautumiseen. Onko muilla ollut?

Terveisin Heinähattu ja Vilttitossu 6+3
 
Huomenta!

InnoM, raskausviikot menevät juuri noin niin kuin heinähattu selitti. Kun viikkoja on 5+0, on siis viisi täyttä viikkoa täynnä ja sitten alkaa 6.raskausviikko (eli 5+1 --> ). Itselleni tämä käy eniten järkeen niin, että laskee alusta asti. Eli koska raskausviikot aloitetaan laskemaan viimeisten menkkojen alkamisesta, niin ensimmäinen raskausviikko on päivät 0+1 - 1+0.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta neuvolassa sydänäänet kuuluvat tavallisesti vasta viikoilla 12-13. Joillain voi kuulua jo vähän aiemmin ja joillain myöhemmin. Eli ensimmäisessä neuvolassa sydänäänet eivät vielä kuulu, joten ainut keino tietää alkion vointi on varhaisultra yksityisellä (jos ei jaksa odottaa ensimmäiseen ilmaiseen ultraan viikoilla 10-14). Kohdunulkoisen raskauden voi selvittää myöskin ainoastaan varhaisultralla. Jos menee ultraan vasta esim. viikolla 12, niin kohdunulkoinen on varmasti jo aiheuttanut oireita, kun alkio kasvaa esim. munajohtimessa.

eli InnoM, jos haluat varmistua raskaudesta ennen neuvolaa niin varaile aikaa yksityiseltä gynekologilta, esim. viikolle 8 (7+1 --> )

heinähattu, no hyi mikä idiootti lääkäri! Kyllä lääkäreihinkin mahtuu kaikennäköistä tyyppiä... jotain asiakaspalvelua sietäisi olevan, varsinkin yksityisellä. Ja ymmärtääkseni alkuraskaudessa täytyykin näkyä keltarauhanen (koosta ei hajua?), sillä se pitää raskautta yllä. Mutta muuten en osaa kommentoida kun en ole itse käynyt vielä ultrassa...

pokemonilla on jo ihana pikku masu :heart: Itsekin jo toivoisin sellaista... mun ainut maha on iltaisin ja silloin näytän jo siltä että raskaus olisi pidemmälläkin ;)

Mitenkäs neulainen voi?! Toivottavasti kaikki on hyvin ja tauti hellittänyt!

Jaahas, täytyy siirtyä aamupalan tekoon :)

Heipa 7+5
 
Heipa, kyllä mä odotan tohon ekaan neuvolaan, koska jos se km tulee, niin oli aivan turhaa käydä tuolla. Katsotaan sitten mitä neuvolassa sanotaan ja tekeekö ne mitään erikoisia tutkimuksia ja koska saa ajan sinne ekaan ultraan. Jos menee pitkälle, ni sitten käyn yksityisellä neuvolan jälkeen, jossa täytyykin käydä toisessa kaupungissa :| Ei siis auta, kuin toivoa parasta :heart:
 
innoM, täällä eka neuvola on aina 9. viikolla ja sitten seuraavalla viikolla on käynti lääkärillä. Sairaanhoitaja (tai terveydenhoitaja, kumpi lie ollut) sanoi jo aikaa varatessani, että lääkärikäyntipäivänä käydään antamassa aiemmin pissanäyte, mistä varmistetaan raskaus. Tuolloin mitataan myös verenpaineita ym. eli eka neuvolakäynnillä ei ainakaan ole mitään ultrauksia tiedossa.

Täällä on pahoinvointipeikko nostellut päätään. Eilen illalla tuntui jo pientä valikointia ruokien suhteen, kun ei tehnyt oikein mitään mieli (tai sitten tapahtui täydellinen kyllästyminen kesken palan). Tänään aamupalalla jäi anopin keittämä puuro lautaselle ja nyt on pikkuhiljaa alkanut jälleen maistua ruoka (tosin edelleen vain harvat ja valitut). Lämpöäkin pukkasi päivällä, mitä tapahtuu minulla todella harvoin, mutta nyt alkaa jo helpottaa. Olin siis yötä anoppilassa ja sain kovan komennon mennä heti lepäämään, kun lämmön nousu ilmeni. Kerettiin siis sanoa sielläkin suunnitelmien mukaisesti uutisista. Nyt olisi tarkoitus pitää hetki hieman matalampaa profiilia ja jatkaa uutisten kertomista vasta, kun on hieman varmempaa tietoa mahan asukista.

Plink, täällä on epätodellinen olo! Vaikka uutisesta on kertonut jo eteenkin päin, ei millään meinaa ymmärtää, että meille tulee oikeasti vauva. Ihanaa hämmennystä ja jatkuvaa oireiden tutkiskelua.

tupunen, minä kerroin äidilleni uutisesta tervehtimällä häntä "Hei mummo!" Eihän se ihan suunnitelman mukaan mennyt, kun äiti meni niin hämilleen, että piti vielä vääntää rautalangasta. Isältäni puolestaan kysyin, että haluaisiko hän sanottavan itseään ukiksi vai papaksi, jos kaikki menee hyvin. En siihen sitten saanut oikein vastausta, kun isä meni niin hämilleen :) Puolison vanhemmille kerrottiin uutisesta perinteisemmin ja sieltä tulikin heti lämpimät onnittelut. Mä luulen, että oli ihan hyvä kertoa omille vanhemmille jo tässä vaiheessa, niin ehtivät sulattelemaan asiaa rauhassa.

Onkos täällä kovia salmiakin syöjiä? Itseä on hieman mietityttänyt, kuinka paljon tuota salmiakkia saa raskausaikana syödä. Itse olen salmiakin suurkuluttaja ja melkein toivon, että minulla olisi matala verenpaine, jotta salmiakkia saisi syödä ilman suurempaa stressausta =)
 
pMyy, ok. Mulla on se 1km takana, joten en tiedä mitä sitten sanovat. No, toivottavasti saisin pian neuvolan jälkeen ajan ultraan. Odotellaan..

Kokoajan tekee mieli kertoa muulle perheelle (äiti siis tietää), mut ei vaan uskalla :$

Salmiakista tykkään, mut en ole suurkuluttaja ja nyt olen vähentänyt sitä. Tulipas karkkihimo :whistle: Kiitos vaan :D
 

Yhteistyössä