**Esikoishaaveista plussanneet**

Jos saataisiin taas kasaan esikoista odottavien pino? Itse ainakin tekee mieli keskustella paljonkin samanhenkisten kanssa, joilla on samoja tyhmiä kysymyksiä, haaveita ja odotuksia.



Kerään tähän esikoistaan odottavia

Tammikuu 2011

misteli83........................................11.1 Ikä 26v, Tyks

Piupula...........................................7.1 Ikä 24v

Taca...............................................20.1 Ikä 30v, Nkl

neulainen.......................................26.1 Ikä 28v, Tays

Heta83...........................................28.1 Ikä 27v, Tays


Helmikuu 2011

Ninnu83..........................................7.2 Ikä 26v,

pokemoni........................................22.2 Ikä 24v, KYS


Maaliskuu 2011

Naneni.............................................3.3

moumou..........................................3.3 Ikä 29v,

mariaana80.....................................7.3 Ikä 30v, K-HKS

heinähattu.......................................10.3 Ikä 27v, Nkl

Heipa..............................................11.3 Ikä 29v, Tays

sane...............................................11.3 Ikä 31v, Tays

pMyy...............................................12.3 Ikä 25v,

tupunen..........................................14.3 Ikä 22v, K-SKS

Jinda...............................................18.3 Ikä 24v

Jaspis..............................................22.3 Ikä 31v, Saksa

Almukka83......................................23.3 Ikä 27v, Tyks

Rulla82............................................23.3 Ikä 28v

Mömmömmöö..................................25.3 Ikä 23v, HYS

Plink................................................25.3 Ikä 22v

Katjahei...........................................28.3 Ikä v, Kaks



Huhtikuu 2011

Almukka83.........................................4.4

HappyFeet........................................6.4 Ikä 25v, Tays


Toukokuu 2011

fyssari86...........................................21.5 Ikä 24v, Lks

Tiudeliini...........................................26.5 , K-Sks


Edellinen ketju löytyy täältä, mutta sieltä kaikki ovat jo melkein synnytysvaiheessa

¤Esikoishaaveista Plussanneet Vol 9¤

Saataisko tänne kasattua meitä hieman alussa olevampia odottajia?
 
Viimeksi muokattu:
Moi

täälla kans esikoista hartaan odotuksen jälkeen odottava.
la 11.3.2011 ja kans Tampereen suunnalta. Ikää jo 31v.

Vielä ei pahemmin oireita ole. Väsymystä, mielialan vaihteluita ja aikas itkuherkkä olen. Yhdessä kohtaa tissit kipeet, ei pystynyt ees koskemaan, mut nyt ei enää arat, mut turpeat.

Kaikki ruoka maistuu, mutta hienoista tökkimistä ajoittain havaittavissa. 20.6 olis varhaisulrta TAYSIssa
 
Moikka,

Aloititkin tämän kuin tilauksesta =) Me mennään sanen kanssa aika samoissa. Tiistaina plussasin ja laskurilla sain la 10.3. Asun Kanta-Hämeessä, mutta lapsettomuushoidoissa ollaan oltu TAYSissa, jossa aika 5.8. Tunnin päästä menen verikokeeseen.

Tosi aikasessahan tässä mennään, mutta otan kyllä kaikki irti tästä ihanasta tunteesta, kun kahden vuoden jälkeen tämä on oikeasti totta :heart: Ainoa raskausoire on oikeastaan ihan älyttömän turvonneet ja kipeät rinnat. Varsinkin aamuisin. Töissä varmaan katsovat, että onko se ottanu silikoonit :LOL:

Mariaana 4+5
 
Ilmoittaudun kans mukaan, täällä plussattu viime kuussa, LA tällä hetkellä 22.2. Olen Kuopiosta ja 24 v.

Pahoinvointi ja mahakipuilut on alkaneet hellittää, rinnat on kasvaneet kuppikoolla tai kahdella ja jonkin verran kipeät. Pahin turvotuksen tunnekin on hävinnyt, mutta maha pullistelee silti :D

Vasta nyt alkaa tuntua siltä (pään sisällä ), että olen raskaana, meni pari viikkoa tottua ajatukseen :)

pokemoni & myttynen 6+6
 
tervetuloa kaikille!! :heart:

Meilläkin tätä tulevaa yritettiin vajaa vuosi, ja nyt en voi vieläkään kunnolla uskoa raskautta. Nt ultra on viikon päästä, ja kävin tänään antamassa verinäytteet sitä varten. Nyt tietää suurin osa mun suvusta, äidille tosin en ole vielä saanut kerrottua. Miehen puolelle mies haluaa kertoa vasta ultran jälkeen, kun hän ei ole päässyt alkuraskauden ultriin mukaan. Itse kävin siis ensin yksityisellä vko 7+5, ja neuvolalääkäri oli 9+0, jolloin hän ultrasi vielä jollain aataminaikaisella koneella. Vielä viikko jännitettävää, että onko kaikki nyt ok vai ei.

Itselle kävi tänään töissä pieni työtapaturma, ja vähällä oli peukalon murtuminen. Itseasiassa siellä saattaa nytkin olla joku pieni hiusmurtuma, mutta en halunnut röntgeniin, ja lääkärikin oli sitä mieltä ettei ole riskin arvoista. Nyt siis viikon saikku, ja käsi paketissa. Saanpahan levätä nyt kunnolla näillä helteillä :LOL:

Itsellä on myös tissit ihan todella kipeät ja turvonneet, samoin vatsa alkaa olla jo vähän liiankin turvonnut. Töissä piti pyytää jo isompia työhousuja pari viikkoa sitten.

Joko teillä muuten kaverit osaa ennustaa jotain? Meillä mun ystävät huomas musta heti, vaikka en niille alkuun mitään sanonutkaan. Samoin mun sukulaiset huomasivat, en oikein osannut peitellä sitä huonoa oloa, väsymystä ja juomattomuutta kun oli sukujuhlat koko viikonlopun :whistle:

neulainen ja klöntti 10+5
 
neulainen Huh, onneksi ei käynyt pahemmin. Joo, ei varmaan haittaa pieni loma näillä keleillä. Mulla on tämä ja ens viikko vielä töitä ja sitten kaksi viikkoa lomaa. Pääsen pois täältä työpaikalta tarkkailevien silmien alta... ;)

Mun äiti palas eilen lomareissultaan ja ajattelin mennä tänään moikkaamaan. Pelkään että se näkee heti mun naamasta että jotain on meneillään. Mulla on koko ajan sellanen tunne, että mun otsassa lukee isolla RASKAANA :LOL: Ollaan siis päätetty ettei vielä kerrottaisi kenellekään ennen TAYS-käyntiä...

Rinnat on edelleen kipeet ja mahaa turvottaa. Ruuan jälkeen on vähän aikaa hieman huono olo mutta se menee nopeasti ohi.

Mariaana 4+6
 
neulainen onneksi ei sattunut pahemmin, loma tulee varmasti muutenkin hyvään saumaan ;)

Täällä ei kukaan ole osannut arvata mitään, saas nähdä miten käy kun palaan takaisin töihin ensi viikolla. Onneksi porukkaa ei ole kamalasti vielä ensi kuussa paikalla, elokuussa voi sitten olla vaikeampaa enää peitellä mitään. Mutta jos näin tapahtuu, että kukaan ei huomaa mitään, niin varmaankin sit lokakuussa on jo aika selvää, oon nimittäis syyskuussa lomalla kaksi viikkoa ja siihen perään heti viikon työreissussa ulkomailla :D

Viikon päästä eka neuvola, kovasti toivon, että kuuntelisivat siellä sydänäänet :)

pokemoni & myttynen 7+0
 
^nehän ei sitten välttämättä kuulu vielä, joten ei kannata panikoitua jos ei kuulu mitään. Mulla itsellä oli neuvolalääkäri vko 9+0, ja silloin ei löytynyt sydänääniä, mutta vanhalla ultralla näkyi kuitenkin syke.

Tosiaan, loma tuli ihan sopivasti. Lääkäri sanoikin, että nyt kun sulla on vielä esikoinen tulossa, niin laittaa viikon ihan senkin takia, että saan levätä kunnolla. :flower:

Mä lähden nyt autokoulun kirjallisiin kokeisiin, jännittää. Me ostettiin viime viikolla meidän eka autokin, Opel Astra farmari, käytettynä kylläkin. Miehellä on kortti, ja itse tosiaan autokoulussa, vaikka olisin voinut suorittaa tän jo 10 vuotta sitten. mutta parempi myöhemmin, kuin ei milloinkaan. Päästään sitten autolla shoppailemaan kaikkea pikkuiselle.

Joko olette katselleet rattaita ja muita tarvikkeita? Mä suosittelen, että älkää missään nimessä käykö katsomassa Stokken sivuja, mä ihastuin siihen niiden pinnasänkyyn ihan liikaa, se on vaan ihan tuhottoman kallis.

Tässä on muuten hyvä linkkivinkki, josta löytyy lisää linkkejä vähän joka vaiheeseen odotusta ja lapsen saantia.

http://www.vauvakuume.com/Vauvalinkit/body_vauvalinkit.html

neulainen ja klöntti 10+6
 
Moikka,

Taidan minäkin hypähtää myös tähän pinoon, kun kauan toivottua esikoista odotellaan. Olen myöskin Tampereelta, 29v. ja LA nettilaskurien mukaan 8.3. Plussan saamiseen meni 1v. 1kk, tärppi kävi kolmannesta clomikierrosta, joista ensimmäinen ei kylläkään toiminut (liian pieni annos).

Ultraan menen vasta reilun kolmen viikon päästä, joten siihen asti ollaan raskaana oireiden ja vuodottomuuden perusteella. Ultran jälkeen sitten voi jo ehkä uskaltaa kertoa jollekin... Sikäli ultra osuukin hyvään aikaan, että näen ystäviäni seuraavana viikonloppuna ja he kyllä tulevat huomaamaan siunatun tilani, kun tietävät, että meillä vauvaa kovasti on toivottu. Myös samana viikonloppuna on äitini synttärit, joten ehkä hänelle voisi synttärilahjaksi jotain vihjaista... :) Kiva siis ensin varmistaa, että masussa oikeasti joku luuraa ennen kuin kukaan tietää. Mutta odotellaan nyt ensin ultraan asti ennen kuin liikaa haaveillaan!

Samasta syystä en ole siis vielä antanut itseni katsoa mitään lastentarvikkeita. Tahdon ensin saada selville, onko tämä oikeasti todellista.

Koskas muuten aiotte varata tai varasitte ekan neuvolan? Tampereen kaupungin sivuilla lukee, että hyvä aika varata neuvola on rv 7-9, mutta näillä keskustelupalstoilla aika moni on soittanut neuvolaan heti plussattuaan. Mun alkuperäinen ajatus oli, että varaan neuvolan vasta ultran jälkeen, mutta nyt kun ultra on noin myöhään, niin kai sinne neuvolaankin pitää soitella sitä ennen...

Heipa rv 5+0
 
neulainen , pahoittelut peukalosta ja onnittelut "loman" johdosta ja tsemppiä autokouluun.

heipa tervetuloo tänneki ja pokemoni samoiten :wave:

sain hCG tuloksn 730 rv sillon 4+3.
Ensin olin kovinkin pettynyt, kun noin alhainen tulos, vaikka viitearvossa ja tiedän et paljon heittelyä
Kahlasin erinäisiä sivuja ja nyt mieli jo hieman parempi, monella ollut alhasempiakin tuloksia ja raskaus mennyt hyvin, kaikki on hyvin ainakin vielä.

Mulle varhais uä kuuluu TAYSista, koska siellää lapsettomuushoidoissa, jos ei olis kuulunut olisin sit mennyt koskiklinikalle. viimeksi sain siellä hyvää palvelua ja hinta oli 50 ? luokkaa.

Neuvolaan en olisi ihan näin aikasin halunnut, mutta antoivat ajan kun soittelin lähetettä hCG kokeeseen, jonka haluun uusia ensiviikolla, et saan mielenrauhaa. eli eka neuvola jo 14.7 eli rv 5+5

Muutama kaverini jo tietää, koska ovat kovasti olleet minua tsempaamassa hoitojeni aikana. Tosin en kyl ole pystynyt suutani pitään kiinnikään. Äidilleni kerroin eillen ja pikkuveikkani tietää. Pakkohan sitä on päästä kailottaan, siskolle pitää ilmoittaa, et saa järjestää vauvakutsut. Minulla kun ei ole ollut polttareita, niin tilalle vauvakutsut.

Vielä olen malttanut mieleni vauvatavaroiden suhteen. Ehkä edelliskerran pettymys vielä takaraivossa kaihertaa.
Tosin eillen fiilistelin mun vauva-laatikolla johon on pikkuhiljaa kertynyt kaiken näköistä tavaraa.
Ruokakaupasa tulee silmäiltyä vauva tavaraa ja muutamalla nettisivulola olen surfannut. Ainoa hankinta on BOLA-koru, joka tulee loppuviikosta.

Huomenna on meno ideaparkkiin, joten kai siellä on pakko sortua ainakin hipelöimään vauva tavaraa.

sane ja toivo rv 4+4
 
neuvolasta: itse soitin ajan aika pian plussattuani, tosin aika on vasta ensi viikolla. Loma kun pukkaa kaikille päälle, niin suosittelivat että aika soitettaisiin mahdollisimman aikaisin, jottei venyisi kovin pitkälle. Varhaisultrassa en ole ollut, enkä mene. Naiivin hyvällä uskolla menen eteenpäin, kaikki on hyvin jos on ollakseen :)

hankinnoista: kaikennäköistä sitä on tullut kurkattua netistä (myös niitä stokken pinniksiä!) mutta varsinaisia hankintoja ei ole vielä tehty. Kun kerroin miehelle, olin ostanut pienen mustan hauskan paidan (jossa luki remove baby before washing) ja eilen ostin alennuksesta neutraalin setin bodyja. En usko että näitä ostoksia enempää meille ei tule ennenkuin kaikki alkaa olla ihan oikeasti varmaa.

neulainen: itsekin ajoin kortin vasta vuosi sitten kun ostettiin oma auto (myöskin käytettynä ). Kakkosvaihe on vielä käymättä kun säästetään häämatkaan rahaa, sitten ensi keväänä viimeistään, hyvällä lykyllä syksyllä :)

pokemoni & myttynen 7+0
 
Tervetuloa Heipa!! Itse soitin Treella ajan jo heti plussattuani, ja taisin käydä neuvolassa tasan 6+0. Silloin otettiin kaikki perustiedot, sain kasan lippulappusia, sellaisen odotuskirjasen (vau.fi), helistin.fi dvd ja mitähän kaikkea muuta :D Meillä neuvola on todella oudosti ihan eri kaupunginosassa kuin meidän normi terveyskeskus, mutta niin esim. meidän postikin on ihan oudossa paikassa. Se on kiva asua täällä "välimaastossa". Asutaan lähellä Hervantaa siis.

Ja nyt jos olisin itse tiennyt että neuvolalääkäri ultraa, niin en mäkään olisi käynyt yksityisellä varhaisultrassa. Mulla sattui neuvolalääkäri siis jo vko 9+0, ja silloin katsoi sellaisella todella vanhalla laitteella. Näki kuitenkin sydämen sykkeen, ja se olikin tärkeintä.

teoriakoe nyt suoritettu, joten enköhän mä sen ajokortin vielä joskus saa! :saint:

Mulla on muuten jo viikon verran ollut ihan kaamea himo hesen fish & chipseihin, vaikka en ole "roskaruokaa" syönyt varmaan kolmeen vuoteen. Pari viikkoa sitten käytiin miehen kanssa ravintolassa, jossa tosin otin kasvishampparin. Olen ollut siis kasvissyöjä jo 15 vuotta. Siinä hampparin pihvissä vaan oli joku tosi ihme mauste, mitä mä en voinut sietää ollenkaan. Ensimmäistä kertaa jäi todella huono mieli ravintolaruuasta, en sitten tiedä mistä johtui, muutenkin etovasta olosta vai mistä. Toivottavasti ei vaan käy samoin ton hesen kanssa :whistle:

neulainen ja klöntti 10+6
 
Neulainen, kiitos neuvolainfosta! Pari lisäkysymystä: varattiinko neuvolalääkäri vasta ensimmäisellä neuvolakäynnillä vai sekin jo heti kun soitit? Saitko käynnillä ajan myös nt-ultraan ja tarjoaako kaupunki sen? Oliko sulla mies mukana käynnillä?

Tuntuu vaan niin hassulta varata neuvolaa ja varsinkaan käydä siellä ennen kuin näkee kasvaako siellä masussa joku vai ei. Olen siis kyllä ihan luottavaisella mielellä, mutta silti. Kai sitä täytyy muuttaa asennetta ja soitella neuvolaan :)

Heipa 5+0
 
heipa puhelimessa varasin vaan ajan neuvolan tädille. Ekalla kerralla varattiin aika lääkärille (odotuksen aikana on kolme neuvolalääkärin aikaa) ja nt-ultraan. Kaupunkihan tarjoaa kaksi ultraa nykyään :) Ja jos haluaa osallistua niihin sikiöseulontoihin, niin verikokeissa pitää käydä ennen nt-ultraa, itse kävin eilen, kun se ultra on viikon päästä. Siellä ultrassa sitten otetaan se niskaturvotus mitta, ja sitä sekä verikokeiden tuloksista yhteensä tulee se todennäköisyys kromosomihäiriöihin. Nehän on kaikki vapaaehtoisia seulontoja.

Samalla kun kävin antamassa verta niihin seulontoihin, niin ne otti veriryhmän, sukupuolitautikokeet yms. Lisäksi neuvolan täti laittoi mulle kerran jo lähetteen laajempiin rauta-arvokokeisiin mun ainaisen uupumuksen takia, ja ilmeisesti sitä tullaankin seuraamaan tarkemmin. Eli ne ottaa neuvolassa kyllä sormen päästä sen hb arvon, mutta mulla on tutkittu myös noita rautavarastoja, jotka mulla oli ihan tyhjät. Nyt olenkin syönyt lisärautaa koska en syö lihaa, ja se on hieman auttanut väsymykseen. Mutta turha tällaisista on huolehtia ennenkuin omalle kohdalle osuu :)

Itsellä ainakin on todella mukava neuvolantäti, jolla on kokemusta ja jolle uskaltaa soittaa jos on jotain kysyttävää. Toivotaan että sullekin osuisi sellainen! :flower:

neulainen ja klöntti 10+6
 
Tervetuloa Heipa tällekin puolelle!

Hankinnoista Mä en uskalla vielä katsella mitään lastentarvikkeita.. Osaksi siitäkin syystä, että pelkään että innostun liikaa tilaileen kaikkea. Eilen sanoin miehelle, että sovitaanko, että hyväksytän sulla kaikki hankinnat niin pysyy joku järki niissä mukana :LOL: Se vaan vastas "niin kuin mä pystysin sulta jotain kieltään" :)

Me ollaan tosiaan oltu TAYSissa lapsettomuushoidoissa, mutta kaikki toimenpiteet on tehty mun miehelle (hormonihoito). Nyt en sitten tiedä, kun meillä on aika sinne TAYSiin niiden kesätauon jälkeen 5.8. (rv 9+0), että ultraako ne edes mua siellä kun en tajunnu kysyä ja nyt en tietenkään voi soittaa kun ne on lomalla. Pitäisiköhän mun vaan soittaa meidän oman paikkakunnan neuvolaan ja kysyä, että pitäisikö mun varata sinne jo aika? Ensin ajattelin että otan omaan neuvolaan yhteyttä vasta sen TAYS käynnin jälkeen...

Oireina rinnat on vaan joka päivä yhtä kipeet, varsinkin aamuisin. Nyt parina päivänä maha on ollut ihan pallo, ilmaa siis. Ikävää.. Mies sano, että pumpataan se pois ;)

Mariaana rv 4+6
 
Mariaana, hyvä etten ole ainoa joka pohdiskelee neuvolasoiton kanssa... Mä ehkä soittelen ensi viikolla, jos uskallan :)

Oireista: valittaahan ei saisi kun tätä on niin kauan toivottu, mutta jos mä ihan vähän... jumankautsi kun en saa öisin nukuttua! Luulin, että raskaana pitää olla superväsynyt, mutta ei! Heräilen öisin vessaan tai mahakipuun enkä saa enää unta ja muutenkin nukun ihan koiranunta. Sitten töissä pitäis muka keskittyä johonkin... tahtoo nukkua :/

Muuten oireina on mahakivut ja rinnat tuntuvat tulevan koko ajan vähän aremmiksi. Vaihteleeko teillä muuten oireet? Mulla välillä nimittäin rinnat eivät olekaan arat, kuten eilen päivällä, mutta aamulla ja illalla taas selvästi kipeät. Mä vielä odottelen sitä silikoniefektiä ;) vaikka kyllä ne vähän täyteläisemmät jo on.

Turvotuksesta: mulla on myös tota pallo-ongelmaa :D Aamulla on ihan littana maha ja illalla niin kuin ilmapallo, pinkeä ja jättimäinen. Tekis mieli iskeä neula sisään ja päästää ilmat pihalle ;)

Mutta enempää en ruikuta, itepä tätä halusin :D Ja niin kauan kestän kaikki oireet kunhan en oksenna kuukautta putkeen, niin kuin yks mun ystävä! *oksennuskammoinen*

Heipa rv 5+1
 
neulainen asuukin lähellä mun lapsuusmaisemia :D Oon Hervannasta nimittäin kotoisin, asunut siellä elämäni ekat 18 vuotta, sitten muutinkin jo pois Tampereelta opiskeluiden takia :)

Täällä ilmavaivat on alkaneet helpottaa ja vatsan turvotus sitä myöten laskenut. Kovasti sitä silti kuvittelee, että olisi pieni kumpu jo ilmestynyt :D

Viimeinen viikko lomaa menossa, aika menee ihan liian nopeasti, vielä voisi pitää viikon lomaa. Onneksi sattui lomat näin alkuviikoille, olisin ollut töissä varmasti ihan puhkipoikki. Nyt sai rauhassa totutella ajatukseen ja levätä :) Tulisi vielä se kunnon ukkosmyrsky tänne niin ilma raikastuisi edes vähän! Mä en saa nukuttua kunnolla kuumassa :/

pokemoni & myttynen 7+1
 
mariaana80
Uskon että ultraavat TAYSissa, koska se kuuluu niiden palveluun.
PGH:lla on nyt päivystys TAYS naistentautienpolilla ja mun ultra on siellä 20.7
Ite luulin, että eivät ultraa kun meillä hormonihoitoja mulle ja tavalliset yhdynnät. Totesivat, et jos heillä hoidossa, niin ilman muuta uä kuuluu asiaan ja katsotaan et kaikki kunnossa.

Heipa mua lohduttaa kuulla, et muillakin katkonaiset yöt. Ite nukun todella huonosti. Heräilen ja sitten ei saa unta. toissa yönä pahoinvointia niin ettei saanut nukuttua. Edellisestä raskaudesta olisin nukkunut kellon ympäri, mut nyt ei edes tunnu pahemmin väsyneeltä. Välillä tunen, et tulee nukuttua liian vähän ja ei tällä kuumuudella pysty nukkuun. Yön pimeinä tunteina vaan ajatukseni pääsee laukkaan liikaa ja ne on pitkiä tunteja.....

Mulla rintojen kosketusarkuus ja turvottelu vaihtelee. Välillä ovat täyteläisen ja kiinteän oloiset. Nännit kipeet ajoittain, et ei voi ees hipasta ja sitten taas ei mitään, ihan normi rinnat.

Eillen illalla hävis pahoinvointi ja olin ihan paniikissa, et nyt sitten meni kesken. Mies rauhotteli, et kyl se takas tulee. No nyt vasta rupee pikkuhiljaa nostaan päätään.
Mut aamulla klo 5 oli pakko nousta syömään, kun oli niin kova nälkä.
itse toivon kunnon oireita, et tiedän et kaikki on hyvin, mut kai se on vaan kärvisteltävä.

Mua on alkanut huolettaan ruokavalioni. Olen siis reilusti ylipainoinen, mut perusruokani on tervettä. Nyt olen laittanut herkkuja entistä enemmän panniin ja lopettanut colajuomat kokonaan ja kahvia kohtuudella.
Olen aina pitänyt hedelmistä ja niitä menee nyt roppakaupalla. Viime yönä iski tajuntaan, et kai sitä lihaa pitäs ruveta syömään enemmän, et saadaan proteiineja. jotenkin näillä helteillä ei maistu kun hedelmät ja salaatit. Ja sit kun tavallaan ei sais laihduttaa, koska elimistön kaikki huonoravinto menee sit vauvalle.

Bola-koruni tuli tänään ja se on ihana ja taitaa nyt alkuun rauhoittaa mua enemmän kuin vauvaa

sane 6 Toivo rv 4+5
 
Luin uudestaan tätä ketjua ja tajusin, että Tampere taitaa olla kaikille tuttu paikka =) Itse asuin siellä 02-08. 1,5 vuotta sitten muutin takaisin vanhaan kotikaupunkiini tänne Kanta-Hämeeseen. Lapsettomuustutkimukset on tehty TAYSissa mutta synnytyssairaalani KHKS eli Hämeenlinnan keskussairaala.

Ruokavaliosta: Heti kun plussasin etsin tarkempaa tietoa siitä mitä ei saa raskaana ollessa syödä. Netistä löytyy aika paljon ristiriitaista tietoa. Päätin sitten ihan maalaisjärjellä, että mitkä jättää kokonaan pois ja mitä syö/juo kohtuudella. Jos niitä ohjeita noudattais orjallisesti, ei saisi syödä suurinpiirtein mitään :x Itse olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla muutamaan otteeseen (siinä siis vältetään sokeria, valkoista vehnäjauhoa, riisiä, pastaa, perunaa). Olen normaalipainoinen ja tavoitteenani oli tasata sillä hormonitoimintaa ja se onnistui ja sain kierrot tasaantumaan. Raskaana ollessa sitä voi soveltaa siten, että vaihtaa vaalean leivän ruisleipään, ja normaalit riisi ja pastatuotteet täyjyväversioihin. Niistä saa mukavasti pitkäkesoista energiaa. Karkkia syön kohtuudella. Limuista olen aika hyvin päässyt eroon ja tilalle on tullut maustetut vichyt. Ne vaan tuppaavat ainakin tässä vaiheessa turvottamaan :(

En ollut kuullut aikaisemmin tuosta Bola-korusta. Katselin netistä, että ne näyttävät kyllä tosi kivoilta ja niillä on myös mukava funktio. Taidan itsekin sortua tilaamaan sellaisen ;)

Jes, yksi viikko taas täynnä!

Mariaana 5+0
 
Munkin tartti heti googlettaa toi Bola-koru :D Kuulosti mielenkiintoiselta, mutta en ainakaan vielä uskalla tilata, mun mies pitäis mua ihan höyrähtäneenä ;)

Ruokavaliosta: mä myös lueskelin vältettävien ruokien listaa. Eniten mietitytti tuorejuustokielto, kun rakastan fetaa ja muita tuorejuustoja. Tuorejuustosääntöhän koskee kai vain pastöroimattomia juustoja ja ainakin apetinan feta ja bonjourin tuorejuustot ovat pastöroituja. Näitä olenkin kyllä sitten syönyt.

Kahvinjuojat: oletteko jatkaneet kahvin juontia? Mulla on siitäkin ristiriitaiset fiilikset. Viralliset ohjeethan on, että kofeiinia voi käyttää 300mg vuorokaudessa, mutta asiasta on ristiriitaisia tutkimustuloksia. Joku jenkkitutkimus kertoo, että jo 200mg kofeiiniannos lisää keskenmenon riskiä huomattavasti ja joissain maissa odottavia äitejä neuvotaan välttämään kofeiinia. Yleensä olen hieman skeptinen näistä uutisista, jos en ole artikkelia itse lukenut, mutta kai tämä raskaus heittää maalaisjärjen narikkaan kun en ole oikein kahvia uskaltanut juoda!

Muuten en ole kauheasti ruokavaliotani muuttanut, vaikka toki terveellisemmin voisi syödä. Olen aina ollut aika pieniruokainen, mutta nyt mulla on koko ajan NÄLKÄ, joten olen syönyt enemmän kuin yleensä. Ja iltaisin olenkin sitten ilmapallo, kuten jo mainitsin... mutta se johtuu vain turvotuksesta ;)

Heipa rv 5+2 (jee nukuin viime yönä vähän paremmin :)
 
Kahvista Mietin myös tuota kahvinjuontiasiaa.. Meillä on töissä tapana juoda kahvit aamulla ja iltapäivällä. Kaadan itselleni vajaan mukillisen, kuten ennenkin mutta juon siitä varmaan 1/3 ja kaadan loput pois. Saan siitä sen kahvinhimon tyydytettyä ja työkaverit ei turhaan kiinnitä huomiota muuttuneisiin tapoihin. Varmaan kun jään ens viikon jälkeen lomalle, jätän kahvin kokonaan. En muutenkaan kovin usein kotona keitä kahvia, kun mies ei juo.
 
Mariaana, olen tehnyt ihan samalla lailla pariin otteeseen :LOL: Tänäkin aamuna join muutaman kulauksen ja kaadoin loput pois.

Mutta nyt musta tuli hysteerikko:

a) Olen juonut mustaa teetä kahvin sijaan, mutta sehän sisältää kofeiinia noin puolet siitä mitä kahvi. Ei saa juoda kuulemma vihreätä teetä eikä yrttiteetäkään. Mitäs mää sitten muka juon?!

b) Luulin tosiaan, että fetaa saa syödä pastöroituna, mutta luin äsken tarkemmin ja sääntö koskee SEKÄ pastöroimattomia juustoja ETTÄ pehmeitä juustoja, kuten fetaa ja mozzarellaa. A-pu-va, en pärjää ilman fetaa :D

Pitipä vielä kysyä: syöttekö mitään vitamiinivalmisteita? Itse syön raskaus-multitabseja, kun mun ruokavalio ei aina ole ihan täydellinen (lue: liikaa roskaruokaa), joten täytyy taata vitamiinit vauvan kasvuun.

En voi ymmärtää kuinka musta tuli yhtäkkiä näin skitso...
 

Yhteistyössä