**Esikoishaaveista plussanneet**

Hei vaan kaikille, minäkin ilmoittaudun välillä! :wave: Olen kyllä lueskellut teidän kirjoituksia, mutta olen ollut aika poikki niin en ole jaksanut itse kommentoida mitään.

Ihania ultrakuulumisia, onnea kaikille ultratuille! Itselläni oli eka neuvolakäynti viime maanantaina ja 1,5 tuntia juteltiin ja katsottiin hb ja verenpaine. Nyt sitten odotellaan TAYS-lapsettomuuspolikäyntiä ens to ja perjantaina on verikokeet (seulonnat, veriryhmä ym.). Eka kunnallinen ultra on sitten jo 17.8.

Heipa Mä kerroin mun äidille näin "Kuules quattromummi, mitä jos susta tuliskin kvintti?" Se oli vaan että tä? :D Ja sit tuli itku, vähän molemmille. On tätä kuitenkin jo kaks vuotta toivottu... Eilen kerroin mun parhaalle kaverille ja itku tuli sillekin. Muille kerrotaan sitten vasta tuo ens torstain TAYS-käynnin jälkeen, kun tietää että siellä sydän lyö... (ja sehän lyö! en edes suostu ajattelemaan muuta)

Äitiyspakkauksen otan ilman muuta ja odotan jo kovin, että pääsen hiplaileen niitä ihania tavaroita, mitä siinä tulee ;) Eilen ostin pari mammapaitaa, mitä voi käyttää kyllä muutenkin, ne oli vaan vähän pitempää mallia. Muita hankintoja en ole vielä tehnyt. En haluis ostaa vielä vauvalle vaatteita, kun ei tiedä kumpi tulee. Halutaan siis ilman muuta tietää, kumpi on tulossa. Kaveri sanoi just, että sen sisko ei aio tehdä enempää lapsia ja saataisiin sieltä käytettyinä esim. pinnis ja kaikkea muutakin tarpeellista. Ainoa varma hankinta, jonka olen päättänyt (mieheltä ei siis näköjään kysytä :D ) on Stokken Tripp Trapp-tuoli. Tyyris, tiedän, mutta varmasti sen arvoinen ja pitkäkäyttöinen.

Kestoiluun en ikävä kyllä ole lähdössä vaikka omatunto kolkuttaakin...

).( Oireet ovat ennallaan. Rinnat turvonneet ja arat. En voi nukkua ollenkaan mahallani. Pahoinvointi jatkuu ja aina välillä joudun halaan pönttöä. Onneksi ne menevät aika pian ohi. Väsyttää varsinkin iltapäivisin tosi paljon. Saa nähdä nyt kun loma loppuu, että miten siellä töissä pärjää kun ei pääse päikkäreille :(

Tänään olis sitten laatuaikaa itsekseen. Perheen miehet lähti seuraan autourheilua ja minä jäin kotiin kirjan ja sipsipussin kanssa. Jos lenkille sentään vääntäis itsensä jossain vaiheessa.

Mariaana & papu 8+2

(neuvolan laskujen mukaan 9+2 mut käytän toistaiseksi omia laskujani, eiköhän se siellä ultrassa sitten selkiydy)
 
neulainen: kiitti blogista, mukava seurailla jonkun muun samassa tilanteessa olevan ajatuksia :)
Sulla on kyllä ihanan suuri suku. Mulla on sukua kyllä mutta tekemisissä olen vain muutaman kanssa. Äidillä on yksi sisko joka asuu Saksassa, heillä on yksi poika. Äidillä on kaksi serkkua, joiden kanssa ollaan jossain määrin tekemisissä. Isällä taas sisaruksia riittää mutta ne on kunnon keski-ikäisiä ihmisiä ja heidän perheen lapsuuden emotionaaliset kokemukset perustuu aikalailla isään joka jahtaa puukolla äitiä, ja sota-ajan loppuun, joten he eivät oikein osaa käsitellä tunteitaan vaan ovat aina riidoissa keskenään :| Isällä on kkasi veljeä kenen kanssa ollaan oltu enemmän tekemisissä, muita sisaruksia en ole vuosikausiin nähnyt. Molemmat isovanhemmat ovat kuolleet. Mulla itsellä on kolme velipuolta, joista yhtä en ole nähnyt vuosiin (se on vähän sellainen huithapeli).
Miehellä taas on yksi sisko, heidän isä kuoli 10 vuotta sitten, ja äiti meni uusiin naimisiin muutama vuosi sitten. Uudella miehellä ei ole lapsia. Miehen äidillä taitaa olla pari siskoa ja täti joiden kanssa ovat enemmän tekemisissä. Mummi on vielä siellä puolella isovanhemmista elossa.
Että aika pieneksi tuo suku jää :)

Tulipas selostus :D

pMyy: millähän mäkin saisin miehen lastentarvikekauppoihin :D ehkä sit kun on ultrassa käyty :) Ja sitä vartenhan täällä ollaan että saa purkaa kaikki pienemmätkin asiat! :D

mariaana näköjään kirjotteli samaan aikaan niin en nähnyt tekstiäsi :) Tripp Trapp tuolia minäkn olen ajatellut investoinnin kohteeksi :)

ON: ei mitään uutta. Taas tuli ruskeaa tuhrua, vain pyhittäessä tosin. En osaa edes huolestua. Ihanaa kun ilma viileni, nukuin niin hyvin!

pokemoni & myttynen 10+4
 
huomenta! Täällä tuli kans nukuttua vihdoin ihan hyvin, mitä nyt joka öiset vessassa käynnit vaan periksi antaa. Itse käyn siis nykyään jopa kaksi kertaa yössä pissalla, en tiedä johtuuko se aineenvaihdunnasta vai siitä että juon helteiden takia enemmän.

Minäkin olen miettinyt stokken tuolia, mutta huomasin että Briolla on melkein samantyyppinen ja halvempi. Nähtäväksi jää, kumpi hommataan, mutta eiköhän meille jompikumpi tule. Mies ei ymmärrä mitään noiden päälle, eikä syöttötuolilla nyt mikään kiire tosiaan ole. Sen voi hommata vasta kun lapsi osaa itse istua. Suurempi mietintä meillä on tällä hetkellä pinnasänky ja rattaat. Nyt meillä on talouskin vähän kireämmällä kun ostettiin auto, lisäksi tarvittaisiin myös meille aikuisille uusi sänky. Meidän nykyinen on täysin hajoamispisteessä, ja se on vain 120cm leveä. Siihen mahdutaan nytkin just ja just kissojen kanssa (koira nukkuu lattialla), mutta vauva siihen ei enää mahdu. Onneksi meille tuli tohon viereen Ikea :D

Täällä on jo parempi olo, mitä nyt pientä päänsärkyä niskoista johtuen. Olen niitä kyllä venytellyt, mutta näköjään en tarpeeksi :ashamed:

neulis ja klöntti 14+3
 
Ilmottautuisin mukaan!

Plussan sain reilu viikko sitten! Siitä lähtien olen hitaasti lueskellut pinon kirjoituksia ja vasta nyt pääsin loppuun!

Raskauslaskurin mukaan 5+1 ja laskettu aika aprillipäivänä (1.4.)! Tämä tarkentunee myöhemmin: 16.8. on 1. neuvola, ultraa ei ole vielä sovittu. Sairaalana Tyks tai Salo. Ikää on 31 v.

Sukupuolesta: mies haluaa tietää etukäteen, minä en aikaisemmin halunnut, nyt en tiedä...

Kiloista: olen jo nyt ylipainoinen, toivon pystyväni pitämään nykyisen painoni mahdollisimman pitkään...

Äitiyspakkauksen haluan ehdottomasti. Kysymys: kuinkia kauan jaetaan 2010 pakkausta? Milloin vaihttuu uuteen?

Oireista: Kulunut viikko on olut melko oireeton (verrattuna ovulaation jälkeisiin oireisiin). Ennen nukkumaanmenoa vaikea löytää hyvää asentoa ja ateriakokoa on ollut pakko pienentää, tulee täysi olo aikaisemmin! Mutta kai niitä oireita tulee...

Kertomisesta: haluan että tiedämme ensin että kaikki on hyvin, ennen kuin kerromme. Eli ainakin 1. ultraan tai rv 12 asti. Katsotaan miten onnistuu eli miten paisahdan / millaisia juhlia on tiedossa / tuleeko pahoinvointia...

anna ja röpsökkä 5+1
 
Ainiin, unohtui laittaa, että olen kesälomalla ja ensi viikolla pääsen shoppailemaan kaupunkiin, jossa vain muutama tuttu --> Saa rauhassa katsella vauvajuttuja ja äitiysvaatteita ilman kiinni jäämisen plekoa! Jee! Ja miehen jätän suosiolla pois matkasta!
 
Onpas tullut tekstiä, varmaan jää jotain kommentoimatta... Annalle tervetuloa!! :flower:

Mariaana, kiva kuulla susta, mietinkin että ootko niin lomatohinoissa ettet ehdi kirjoitella :) Toivottavasti väsymys alkaa helpottamaan ennen kuin palaat töihin, lomalla tirsojen otto on toki sallittua ja suotavaa ;)

pokemonilla tuhrut jatkuu :/ Nostan kyllä hattua sulle että osaat olla noin tyyni, niin kuin toki pitääkin, kun tuhruttaminen on niin yleistä ja monesti vaaratonta. Itse olisin vaan heikkohermoisena ihan helisemässä kun oon jo näiden oireidenkin kanssa välillä sekoamassa :ashamed:

neulainen, kiva kuulla että on jo parempi olo! Toi päänsärky taitaa olla aika yleinen oire. Mullakin on nyt viime päivät kolottanut päätä, en tiedä johtuuko raskaudesta vai jostain muusta.

Sukupuolesta: en muistaakseni vielä vastannut... me halutaan kyllä tietää kumpi sieltä on tulossa, vaikka sillä ei väliä olekaan. Voi sitten vähän henkisesti valmistautua ja ostaa muutakin kuin neutraaleja värejä.

Äh, no nyt jää muut jutut kommentoimatta kun ne on edellisellä sivulla :/

ON: Mä sitten kerroin eilen mun ystäville raskaudesta ja olivat kovin iloisia mun puolesta :) Olivat kuulemma vähän aavistelleet että ehkä nyt olisi voinut tärpätä... en tiedä onko ne kyllä ajatelleet niin joka kerta kun on mua nähnyt kun ovat tienneet yrityksestä alusta asti! Mutta ihanaa kun ei tarvitse salailla ja kaverit olivat kyllä heti pitämässä huolta :)

Tänään onkin sitten väsyttänyt ja ollut vähän kipeä olo. Muutenkin hormonihöyryt nousseet päähän... olin ideaparkissa etsimässä äitille mummo-aiheista synttärilahjaa ja olin siellä koko ajan ihan kyyneleet silmissä :eek: En meinannut uskaltaa puhua kenellekään myyjälle kun pelkäsin että purskahdan itkuun, hohhoh :)

Onkos teillä ollut yliherkkyyttä liikkeellä? :) Mun entinen naapuri kertoi että se itki ihan koko raskausajan. Toivottavasti ei nyt ihan siihen mentäis...

Ruokavälttelyt: siis mulle ei jumankauta mene kaaliin noi pehmeät juustot. Toissapäivänä sain kyllä estettyä itseni syömästä raejuustoa, vaikka teki mieli. Mutta tänään kävin sitten kahvilassa syömässä sämpylän. Heipa: "Hmm, hyvännäköinen mozzarella-pesto-bageli, otanpa sen." Eka haukku... hyvää mozzarellaleipäää... niin tosiaan, MOZZARELLAA!! Noh, ei siinä auttanut kuin syödä loppuun, hyvää oli :p

Nyt vähän köllimään tän pullukkamahan kanssa ( . )

Heipa 8+4
 
:wave:

Nyt on sillain jännä fiilis, kun tietää, että tänään/huomenna pitäisi alkaa sydämen lyömään... :heart: Mies yritti edelleen kovasti tiedustella, olisiko sykkeitä mahdollista kuulla painamalla korva mahaan kiinni :LOL:

Me käytiin tänään kahdessa eri lastentarvikeliikkeessä sekä kirppiksellä! Kirppis ei ollut kovin kiva mesta, joten voi olla, että mä alan ajoissa katselemaan edullisia vaatteita netistä ja kaupoista sen sijaan, että ostaisin paljon käytettynä. Kaukaloita me kateltiin ja esittelin miehelle sellaista kaukaloa, jota olen ajatellut. Kyllä se niitä vähän testaili. Mutta jotenkin noi kauppakierrokset meni enemmänkin sellaisen jännityksen vallassa, että nopeesti katseltiin mitä näkyi ja nopeesti edettiin koko ajan. Ehkä ekan kerran kuuluukin mennä noin, hapuillen ja kiirehtien? :D

Herkkyydestä! Täällä on moinen laitettu merkille :ashamed: Rupesin tänään itkemään kaupassa, ihan voimatta sille mitään! Me mietittiin paistinpannun ostoa ja päätettiin jättää se viikon päähän. Sanoin miehelle, että koitetaan tehdä nyt paljon ruokia uunissa seuraava viikko. Mies oli sitä mieltä, että voidaan syödä koko viikko kanankoipia! Ja kun mä kuvittelin mielessäni syöväni joka ikinen päivä koipia, ensin tuli yökki ja sit aloin itkemään. Nieleskelin kyyneliä ja totesin ukolle, että nyt on kyllä menossa joku hormonihyökkäys, että siirrytäänpä tonne nurkkaan "katselemaan pölynimureita..." Vähän aikaa vetistelin, niistin ja nauroin yhtäaikaa kunnes onnistuin kasaamaan itseni. Varoitin kyllä miestä laukomasta enää moisia ajattelemattomuuksia :D

Kuvotuskin jatkuu. Pahoinvointi ei ole käynyt kovinkaan pahana, mutta sitä on koko ajan. Aamut on ehkä helpompia, siihen asti, että iskee nälkä. Mä kyllä teen ruokaa aina heti välittömästi herättyäni.

Ruoasta tulikin mieleeni, että mä olen kyllä syönyt koko ajan reilusti. Mun on ihan pakko syödä hereillä ollessani parin tunnin välein kunnolla. Ja kun mun ruokavalio on tosi tiukka, syön kyllä myös terveellisesti. En siis syö lainkaan karkkeja, sipsejä tms. herkkuja. Syön myös joka päivä pellavansiemenöljyä, joka on pahaa, mutta haluan varmistaa riittävän rasvahappojen saannin. Ja appelsiineihin mulla on nyt himo :p

Ainiin! Kertomisesta suvulle. Kuten jo aiemmin olen kertonut, mua on pelottanut ihan kamalasti, että miten isäni+sen puolen sukuni ottaa uutisen vastaan. Mä ajattelin asiaa ihan koko ajan ja se tuotti kyllä stressiä. Niinpä tässä yksi aamu heti herättyäni, otin kännykän käteen ja pirautin isälleni. Itku kurkussa selvitin asiaani ja kerroin ajatuksiani, ja isäni kyllä yllätti iloisesti! Hän oli oikein onnellinen uutisesta ja toivoi kovasti, että kaikki menee hyvin. Juteltiin aika kauan ja mulla jäi hirveän hyvä mieli :heart: Selvisi muutama väärinkäsitys ja mä vähän olen ajatellut, että pelkäsin ehkä sitä torjuntaa ja isän pettymystä niin paljon, etten pystynyt kuvittelemaankaan muuta vaihtoehtoa. Yritin suojella itseäni pettymykseltä. Pessimisti kun ei pety :kieh:

Äitiyspakkauksesta, vuoden 2011 pakkaus tulee jakoon huhtikuun tienoilla, mutta edelliset pakkaukset jaetaan ensin loppuun.

Niin ja olipas täällä ihania ultrauutisia! Onnea niistä :)

Heipa, eihän siinä juustojen syömisessä ole mitään pahaa? :) Vai miksi yrität estellä itseäsi? :D Kunhan ne on pastöroituja ja suurin osa suomalaisten kauppojen valikoimista on. Tuotteessahan pitää erikseen lukea, jos käytettyä maitoa ei ole pastöroitu. Mä siis ainakin aion vedellä oikein tyytyväisenä eri juustoja!

Plink & Pähkinä 6+1
 
Tuntuu välillä että toukka tekee minusta idiootin. Jotenkin kömpelyys potenssiin kaksi ja älykkyys miinus viisi. Tänne kirjoittamistakin piti miettiä vartti, kunnes huomasin että en ole kirjautunut.=)

Ja kuitenkin välillä tuntuu ettei tämä ole tottakaan. Kaikki tapahtui niin nopeasti ja ennen kuin kunnolla päästiin vauhtiin testi näytti positiivista. Ja tein kaksi testiä kun tuntui että ensimmäinen oli aivan väärässä. Mutta ei, toisella kertaa tuli jo tosi selkeä viiva melkein heti. Laskettu aika meillä olisi sitten 23.3. Mun iskä on syntynyt 27 ja kovasti toivoi jotta voisinko pitää jalat ristissä siihen saakka. Yritetään.

Ensimmäinen onkelma tuli siinä, kun toukka ei tykkää suklaasta. Suklaanarkkari irrottautuu nyt sitten suklaaasta ja jäätelöstä. Heti tulee paha olla ja suurin osa mitä enää syömme on kasviksia ja kanaa. Mahdollisimman mautonta ruokaa. =) Ja mie olen itsenäisestikin hyvin nirso kaikelle uudelle, mutta nyt minusta on kuoriutumassa vieläkin nirsompi.

Seuraavaksi seurasi ongelmat mahallaan nukkumisen kanssa ja nipistelly mahan pohjassa. Nykyjään lisäksi on tullut hulun kipet tisut ja palelu. Kauhean vakea kirjoittaa tätäkin ku koko ajan värisyttää. Ja miulla on slogin kangas toppi ja sen päällä rintsikat kun tuntuu etä muuten irtoaa näppylät.

JOtenkin tuntuu vielä aivan uskomattomalta että mitään tällaista on tapahtumassa.
Meillä on terveyskeskuksetkin kesälomalla niin sinnekään en ole vielä päässyt soittamaan aikaa. Mutta lasketaanko ne viikot nyt viimeisistä menkoista vai ovulaatiosta? Vitsi mun älykkyys laskee roimasti. Haluaisi toitottaa kaikille että meille tulee vauva, mutta miehen siskolla on ollut huonoa tuuria omien raskauksien kanssa niin koko ajan hiipii pelko persiisiin että jotain sattuu. Vielä pari viikkoa ja suurin uhka lienee ohi???? Ja kyllähän se siellä pysyy, niin monella muullakin pysyy.

Mutta tänään olen nyt sitten ottanut askeleen eteenpäin ja alkanut lukemaan aiheesta ja kaikesta mitä odotukseen liittyy. Kamala kun vapisuttaa, palelee!! Mill viikoilla te olette käyneet ensimmäisiä kertoja neuvolassa?? Ja kyllä haluan äitiyspakkauksen, kun ei meillä ole vielä mitään. Onneksi toukalla on serkkuja 10 joten luutavasti sieltä vaatteet löytyy ja muuta. Enimmäkseen tietoa. Tietääkö kukaan mistä löytyisi niitä upeita ultrakuvia kaikilta viikoilta?? Tähän mennessä vastaan tulleet on olleet piirrettyjä. Ja se vaan ei ole sama asia.

Kova on odotus. Minusta tulee äiti! (Itkupilli äiti, mutta äiti kuitenkin. Kamala kun joka asia herkistää ja vetistyttää.)

Rulla ja toukka 6+3 (tai 4+3)

Vitsi mie oon tollo!! :headwall:
 
Plink, hienoa että isäsi otti asian hyvin! <3

Juustoista: neuvolasta saaduissa ohjeissa lukee, että: "pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja SEKÄ pehmeitä juustoja kuten home- ja tuorejuustoja ei suositella kuumentamattomana listeriavaaran vuoksi". Eli vaikka pehmeät juustot olisivat pastöroitu, niin niitä ei siltikään suositella... ilmeisesti listeria voi tarttua pehmeisiin juustoihin jälkikäsittelyvaiheessa ja toimii hyvänä kasvualustana listerialle. Mutta, jossain kyllä sanottiin että kotimaisissa ison meijerin tuotteissa on niin hyvä laadunvalvonta, että listeriaa ei juuri ole. Nämä on nyt taas näitä, että pitää itse päättää ottaako riskin. Listerianhan voi saada luultavasti paljon helpommin esim. kasviksista. Neuvolan ohjeissa jopa lukee, että kasvikset pitäisi kuoria ennen syömistä :eek:

Listeriasta: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/elaintaudit/listeriat

Listerian välttämisestä: http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteeri/

(Viimeisessä linkissä kylläkin lukee, että vain ulkomaisia pehmeitä juustoja pitäisi välttää...)

Itsekin olen kyllä siis fetaa syönyt ja krhmm tänään sitä mozzarellaa (enkä ole kuorinut vihanneksia), mutta koko ajan tulee puntaroitua riskejä. Omantunnon mukaan...
 
Rulla :wave: Onnea ja tsemppiä :)

Pari vastausta sun kysymyksiin:

Viikot lasketaan viimeisten kuukautisten alkamisesta ja huomioon otetaan myös kierron pituus. Voit katsoa viikkosi esim. täältä: http://www.vau.fi/Laskurit/raskauslaskuri/ Voit laskea sen joko menkkojen tai ovulaation mukaan (ovulaation mukaan on tarkempi, jos tietää tarkalleen koska se oli), mutta viikot siis lähtevät joka tapauksessa alusta niin, että ovulaatiopäivä on periaatteessa rv 2+0.

Itse menen ekaan neuvolaan 10+0 mutta suurin osa on tainnut käydä jo vähän aiemmin. Riippuu siitä koska neuvolaan soittaa ja minkä ajan saa/haluaa :) Itse halusin vähän myöhemmin kun halusin ensin käydä varhaisultrassa tarkistamassa tilanteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heipa:
Plink, hienoa että isäsi otti asian hyvin! <3

Juustoista: neuvolasta saaduissa ohjeissa lukee, että: "pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja SEKÄ pehmeitä juustoja kuten home- ja tuorejuustoja ei suositella kuumentamattomana listeriavaaran vuoksi". Eli vaikka pehmeät juustot olisivat pastöroitu, niin niitä ei siltikään suositella... ilmeisesti listeria voi tarttua pehmeisiin juustoihin jälkikäsittelyvaiheessa ja toimii hyvänä kasvualustana listerialle. Mutta, jossain kyllä sanottiin että kotimaisissa ison meijerin tuotteissa on niin hyvä laadunvalvonta, että listeriaa ei juuri ole. Nämä on nyt taas näitä, että pitää itse päättää ottaako riskin. Listerianhan voi saada luultavasti paljon helpommin esim. kasviksista. Neuvolan ohjeissa jopa lukee, että kasvikset pitäisi kuoria ennen syömistä :eek:

Listeriasta: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/elaintaudit/listeriat

Listerian välttämisestä: http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteeri/

(Viimeisessä linkissä kylläkin lukee, että vain ulkomaisia pehmeitä juustoja pitäisi välttää...)

Itsekin olen kyllä siis fetaa syönyt ja krhmm tänään sitä mozzarellaa (enkä ole kuorinut vihanneksia), mutta koko ajan tulee puntaroitua riskejä. Omantunnon mukaan...
No niin, kyllähän tosi monessa ruoassa (Ja muussakin) piilee erilaisia riskejä. Mä olen ollut ihan siinä käsityksessä, että pastöroituja juustoja voi huoletta syödä ja aion kyllä niitä jatkossakin syödä :) Kyllä menisi elämä ankeeksi jos ei mitään kohta uskaltaisi syödä. Tarkoitan siis itseäni, sallitut ruoka- ainekset ovat tosi vähissä, en syö mm. lisäaineita, aromivahventeita, makeutusaineita ja muutenkin elän tosi terveellisesti joten toivotaan nyt, etten noista vähistä syömisistäni saa huonolla tuurilla mitään ikävää...
 
Noniin, eilen oli nettivapaa päivä, tänään täällä taas :D

Ensinnäkin tervetuola uusille ja onnea plussasta! :flower:

Heipa: joo, ja tuhruttelu jatkuu edelleen :/ Mutta ei koske mihinkään ja ei ole millään lailla veristä vuotoa, ennemminkin rusehtavaa valkovuotoa (anteeksi tarkka kuvaus :D ) joten en usko sen olevan vakavaa :) Tietysti ensin pelästyin mutta nyt se on jatkunut jo parisen viikkoa, ei tosin edes päivittäisenä eikä lorisemalla, usein vain pyyhkäistessä :)

Yliherkkyyttä en ole huomannut, kyllä mua kiehuttaa asiat ehkä normaalia enemmän mutta toistaiseksi osaan vielä rauhoittua itsekseni :D Mä oon muutenkin aika viilipytty, tosin juhannuksena lauloin kaverin kanssa autossa täysillä Kaija Koota ja siinä meinas itku tulla! :D mut se biisi on itkettänyt aiemminkin ;)

Mutta kömpelyys ja aivolahous on iskenyt! Unohtelen asioita joita en KOSKAAN unohda ja välillä kaikki tippuu käsistä vaikka oon aika näppärä yleensä :ashamed:

Juustoista mä vältän homejuustoja ja pästöroimattomia juustoja en syö, mutta kyllä mä meinasin vetää fetaa, mozzarellaa yms jos mieli tekee ja kunhan ovat suomalaisia.

ON: tänään mulle iski tajuntaan että ihan oikeasti mun maha on kasvanut! Laitoin aamulla hameen, joka yleensä on ollut vähän jopa löysä, ja eihän se nappi, saati edes vetoketju mennyt kiinni!!! :eek: No sitten vaan hame mahan päälle korviin asti niin johan mahtui :D Tämä on nyt ensimmäinen kerta kun mun omat vaatteet ei vaan mene päälle!
Tänään töihin palasi suurin osa työntekijöistä, saa nähdä koska huomaavat tän pöllykkämahan, lasken tunteja, oma veikkaus on että tänään jo vähän ihmettelevät :D

pokemoni & myttynen 10+6
 
Huomenta :)

Täällä nyt sitten vauvauutisista tietää mun vanhemmat ja sisarukset :) Oltiin eilen äitin synttäreillä ja ostin sille ideaparkin mummola-lahjapuodista puuvillapyyhkeen, johon oli ommeltu sydän "mummu"-tekstillä. Ujutin mukaan vielä tekstin "maaliskuussa tavataan...". Heti meni jakeluun ja äiti oli ihan myyty :) Monta kertaa vierailun aikana sanoi että "olipa hyviä uutisia" ja kaivoi mun neuvolakortinkin esiin 29 vuoden takaa. Sisko oli kans ihan innoissaan ja velikin rupesi puhumaan muumitapeteista ;) Toinen veli ei ollut paikalla, mutta eiköhän sana kiiri.

Isää en saanut eilen kiinni mutta äsken soitin sille (on siis matkoilla just) ja vähän ihmeissään oli uutisista :) Onnitteli kuitenkin ja alkoi höpistä että pitää ostaa espanjasta vauvalle joku paita :p

Vielä olisi anoppi ja appiukko jäljellä, mutta he tulevat varmasti ilostumaan :) Odotetaan vaan hyvää hetkeä. Mies oli juorunnut asiasta jo varmaan puolelle kavereistaan :p Kiva että mieskin on innoissaan.

Mulle tuli vaan yhtäkkiä semmoinen kammo :eek: Kauheasti on odottanut että saa asiasta kertoa, ja nyt kun monet tietää niin aloin ajatella että mitä jos jotain tapahtuukin... murphyn laki iskee. Olisiko sittenkin pitänyt olla tyylillä "kel' onni on, se onnen kätkeköön". Yritän vaan toitottaa itselleni että mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaikki menee hyvin ja jos jotain sattuukin, niin that's life, ei se ole mikään häpeä. Mutta on tää vaan vähän epävarmaa aikaa kun vauva ei vielä näy eikä tunnu, pitää vaan luottaa oireisiin. Nopeasti se varhaisultran jälkeinen varmuus katoaa ;)

Täälläkin on maha kasvanut, mutta mulla se kyllä on vaan turvotusta. Aluksi turvotusta oli vain iltaisin, mutta nyt mulla on jo aamusta lähtien pömppis... tai viimeistään kun syö ensimmäisen kerran. Kai sitä pitäisi lähteä vaatekaupoille ostamaan jotain väljempää ja peittävämpää, kun en halua vielä tätä möhömahaa selitellä ;) Farkkuja en pysty pitämään, en edes farkkulegginsejä kun kiristää niin pirusti.

No jopas tuli omaa napaa :)

Heipa 8+6
 
Tervetuloa Anna mukaan :wave:

Rulla täällä pääsee neuvolaan 9. raskausviikolla eli itsellä on tällä viikolla edessä, tuolloin on 8+5.

Mä alan turhautua tosissaan tähän huonoruokaisuuteen. Viikkoon en ole tehnyt juuri muuta kuin ollut kotona, maannut sohvalla ja yrittänyt napostella jotain pitkin päivää. Olo on voimaton, kun ei syö juuri mitään, mutta ei jaksaisi enää vain olla. Mies passaa, käy kaupassa ja tekee kaiken mitä pyydän ja vähän ylimääräistäkin, mikä on aivan ihanaa, mutta kun itsekin haluaisin tehdä jotain. Pari reissua kaupunkiin on osoittanut sen, että nälkä tulee suunnilleen heti ulko-oven suljettua, mutta kahvilla on turha käydä, kun mitään ei jaksa syödä kokonaan (tai edes puolia). Tai oikeastaan ongelma ei ole se, etteikö jaksaisi, ei vain maistu tai halua syödä :(

Atopia on pahentunut viime päivinä taas huomattavasti, kun olen pitänyt taukoa kortisonista. Odotan ensi viikon lääkäriä, että pääsen keskustelemaan kunnolla tämän vaivan hoidosta.

Toissapäivänä iski mieletön himo salmiakkiin. Ennen olen valinnut kaupassa pusseja, joissa on mahdollisimman paljon salmiakkia, nyt valitsee niitä, joissa on vähiten ja yrittää nauttia niistä muutamista herkkuhetkistä, mitä pussista saa. Mies katsoo huolissaan aina vieressä, etten vaan söisi liikaa kiellettyä herkkua. Hedelmäkarkit ja muu makea ei vain maistu.

Anteeksi omanapainen valitus, mutta nämä on nyt ne päällimmäiset tunnelmat. Pientä lohdutusta tuo kaveri, jolle saan kertoa uutisia tänään tai huomenna =) Olen todella onnellinen pienestä lahjasta, mutta tällä hetkellä tuntuu, että kotonakin vain valitan nälkää ja huonoa oloa ja tylsyyttä. Tänään pitänee jaksaa apteekkiin asti, koska huulet ovat tainneet tottua perusrasvaan ja meinaat oireilla allergian merkeissä.

pMyy 8+2
 
HUH HUH pakko tulla purkamaan. Pelästyin ihan hirveästi äsken.

Kävin viime viikolla viemässä seulontaan näytteet ja soittivat neuvolasta äsken. Ja noista tuloksistahan ei soiteta erikseen, ellei niissä ole jotain hälyyttävää, muuten ne käydään läpi neuvolalääkärin kanssa. Ensin aattelin et se soittaa jostain ajasta tai jotain mut sit se mainitsi sanan seulonta ja mä olin heti et apuaaaa!!!! Siellä on jotain vikaa ja kaikki on huonosti!!

No ei onneksi! Kaikki näytteet oli puhtaat ja hyvät, mutta labra oli hukannut (???) mun klamydianäytteen ja se neuvolatäti soitti vain kysyäkseen että jätinkö sen sinne kun se puuttuu ja laittoi nyt uuden lähetteen.

Mut tsiisus mikä tunne!!! Nyt uskomaton helpotus mut yök mikä hätä iski ensin!!!
 
noniin :) nyt taas aikaa :)

kertomisesta Me ´kerrotiin heti, kun plussatesti oli tehty, että raskaana ollaan :) Kaikki tiesi, että meillä on yritys ollut päällä jo vähän yli 10kk, joten oli ihan luontevaa kertoa. En olis kuitenkaan pystynyt olemaan hiljaa, jos kesken olis mennyt, kun niin paljon toista ollaan odotettu tähän maailmaan :heart:

suvusta meillä myös molemmilla uusioperheet :) eli molempien vanhemmat on eronnut, meidän lapselle tulee: 4mummoa, 4pappaa, 2 isomummoa, 1isopappa, 1serkku, 1eno, 2setää ja 6tätiä :D

kestoilusta meillä päädyttiin kestoiluun sentakia, että se tulee paljon halvemmaksi, jos on ajatellut tehdä enemmän, kuin yhden lapsen, meille helpompaa, kun asutaan 3kerroksessa, niin niitä roskapusseja ei jaksais kokoajan olla raahaamassa ulos ja omasta mielestä jotenkin paljon helpompaa pestä vaippoja :)

neulanen mukava kuulla, että olo paranemaan päin :flower: :heart:

uusille tervetuloa ja onneksi olkoon :heart:

pokemoni täällä myös peukut pystyssä, että täysin harmitonta vuotoa :hug: en kyllä minäkään ymmärrä, miten voit olla noin rauhallinen :heart: itse olisin ihan helisemässä jo ja menossa utraan käymään :D -miten niin hätäilijä :whistle: -

yliherkkyys täällä ainakin elokuvia katsoessa ilmassa, samoin asiat alkaa aika helposti ärsyttämään :whistle:

juustoista en edes tajunnut, raejuustoa yms, mutta oon kyllä aika huoletta syönyt, kunhan on suomalasita ja pästoroidusta maidosta tehtyä :)

kömpelyyttä ja aivohalvausta täällä ollut jo jonkun aikaa ilmassa :D ja pahenee vain :LOL:

pokemoni :hug: Hyvä kuulla, että kaikki kunnossa :heart: Kylläpäs pelästytti terkka turhaa sua :kieh:

(.) Täällä ei olossa mitään muutoksia :) potkuja on tullut muutama selvä :heart: Muuten aika tasaista menoa täällä :)

piupula ja leevi 17+3
 
Ihan mielettömän kiva tapa kertoa äidille, Heipa! Oon myös miettinyt jonkinlaista lahjaa, jonka mukana ujuttaisi uutiset. Mutta vielä ei siis olla kerrottu kummankaan vanhemmille.

Ja huh, aivan sydän nousi kurkkuun tuosta pokemonin hätäpuhelusta, joka ei onneksi ollutkaan hätäpuhelu. Voin niin kuvitella mikä tunne! Onneksi kaikki oli hyvin. :)

Miljoonasta asiasta oli ehditty jutella kivoja tässä välissä, mutta nyt ei muistu mieleen muu kuin yliherkkyys. Ihan megaYLIherkkyystasoille en oo päässyt, jopa kiukkukäyrät pysyy kontrollissa, mutta itkeä tirauttelen koko ajan. Pienemmistä ja isommista asioista. Lehteä lukiessa. Radiota kuunnellessa. Valtaisien (lue: pienehköjen) vastoinkäymisten kohdatessa ravintolassa keskellä lounasbuffettia...

Muuten on mennyt kesähommissa ja nettivapaita päiviä viettäessä ja odoteltu ajan kulumista. Torstaina ensimmäinen neuvola sitten. :)

Jinda ja maha-asia 7+3
 
Täälläkin itkeskellään ihan koko ajan. Itkin teidän kertomistarinoillekin :D Pahin on kuitenkin kun telkkarista tulee jotain vauvajuttuja. Se on hanat auki heti. Esim. perjantaisin tulee fst:ltä kätilöt, ja sitä ei voi kyllä katsoa itkemättä :D

Hyvä pokemon ettei ollut mitään pahempaa! :heart:

pMyy Salmiakissahan ei ole mitään muuta vaaraa, kuin että se nostattaa verenpainetta. Eli jos sulla on alhaiset paineet, niin ei mitään vaaraa salmiakin syömisessä. Itse en ainakaan jaksa tarkkaa varoa, kun mulla on tosi hyvät paineet ollut joka kerta mitattaessa. Lisäksi mä olen vähän sitä mieltä, että pitää syödä sitä mitä tekee mieli. Kyllä se kroppa tietää mitä haluaa, varsinkin näin raskausaikana. Sieltähän ne himotkin tulee, ja yleensä ne johtuu juuri jostain puutostiloista tms.

Täällä on ollut hyviä päiviä, olen saanut syötyä hyvin ja terveellisesti. Yritän päivitellä taas vaihteeksi tuota etusivua, voisin jopa vaihtaa kuvaakin jos löydän uuden sopivamman :whistle:

neulis 14+5
 
Nopskat kuulumiset ja huomenna on vapaapäivä niin kerkeän kunnolla lueskelemaan :)

Eli eka neuvola tänään, niiden mukaan viikot 8+0(ite laskin 7+6) mutta mennään nlan viikoilla. Koulun vuoksi kun on asiat jo tuttuja, niin jäi sen verran ylimääräistä aikaa, joten terkka ehdotti että ultrattaisiinko?

KYLLÄ KIITOS :D

Eli yksi kappale eläviä sikiöitä kohdun sisällä!!! Mittaa oli 15 mm, vastaa 8+1, ja sydän sykki hienosti :heart: Ihanalta tuntui saada varmuus että joku on kyydissä ja hengissä, vaikka tuhrua ja vihlontaa on ollutkin jonkin verran.

onnellinen tupunen ja rymy 8+0
 
Nyt on toivuttu jo eilisestä säikäyksestä, huh! :D

Näin nyt ekaa painajaismaista unta, siinä vuosin verta tän ruskean tuhrun sijaan :( Onneksi ei mitenkään paljon, mutta siitä herättyä piti hetken aikaa miettiä ja sit totesin et se oli vain unta. Mutta unessakaan en ollut mitenkään kovin hädissäni, viilipyttyys siis säilynyt vielä ;) :D

tupusella ihana terkka :heart:

Ei mitään ihmeellistä tänne. Nälkä on, kohta lounaalle.

viilipyttypoksu & myttynen 11+0 (pokspoks!!!)
 
tupunen ihanaa, että pääsit yllättäen kurkkaamaan jo kanssamatkustajaa :heart: Itsellä on ylihuomenna eka neuvola, mutta en uskalla edes toivoa ultrausta, jotten pety.

neulainen, tiedän kyllä tuon salmiakin ja verenpaineen yhteyden, mutta itsellä ei ole aavistustakaan, millaiset paineet minulla on. En edes muista, milloin viimeksi on paineita mitattu, mutta ei niissä varmaan mitään hälyyttävää ole ollut, jos en tuloksiakaan muista :D

Noita teidän juttuja lukiessa tulee sittenkin sellainen olo, etten taidakaan kärsiä niin pahasta yliherkkyydestä kuin kuvittelin :D Ehkä tämä on vielä melkein normaaleissa mitoissa, itkeskely telkkarin ääressä kun on minulle aivan normaalia =)

Täällä alkoi sitten eilen oksentaminen. Illat ovat selkeästi pahimpia vuorokaudenaikoja, jolloin huonovointisuus iskee. Muutamana aiempana iltana oksetti, mutta sain pidettyä sen kuitenkin sisällä. Eilen tuli sitten kaikki ulos, mitä päivän aikana oli vaivalla koittanut syödä. Olo helpotti heti ja tänä aamuna on ollut ihan hyvä olo, jos ei huomioi heikotusta ja huteraa oloa (mikä on ihan normaalia, kun en syönyt enää oksentamisen jälkeen). Tänään toivon, että ruoka maistuisi paremmin ja paha olo väistyisi yhden yökkimiskerran jälkeen.

Nyt pitäisi alkaa valmistautua kaverin tuloon, pääsee kertomaan iloisia uutisia ja katsomaan ystävän reaktiota, ei nimittäin oltu kerrottu kenellekään yrityksestä ;)

pMyy 8+3
 
Huh, pokemonilla on ollut aikamoinen pelästyspuhelu!! Onneksi oli muuta asiaa! Tossa tilanteessa ei taida hukkunut näyte paljon harmittaa, vaikka normaalisti voisikin vähän ärsyttää :)

Hih, tehän ootte sitten vielä yliherkempiä kuin minä :) Voin kuvitella ton Jindan tilanteen buffettipöydässä... :D

Tupusella ihana neuvolayllätys :heart: Onnea! :)

Unista: mä en ole nyt vähään aikaan nähnyt vuotounia, mutta olen nähnyt parina yönä unta, että olen polttanut tupakkaa :eek: Mistähän toikin tulee... (en siis polta muutenkaan) Pari viikkoa sitten näin myös unta, että join jossain juhlissa punaviiniä ja yhtäkkiä tajusin, että apua, mähän oon raskaana ja juon punkkua!

pMyy, toivottavasti oksetus on vain satunnainen vieras! Kyllä se näköjään voi alkaa näin myöhemminkin... Torstaina gyne kysyi multa, että onko ollut paha olo. Sanoin että ei kauhean, niin gyne kannusti että "no monesti se vasta alkaakin näihin aikoihin". Joo, kiitti, toivottavasti kuitenkaan ei :p

Kertomisesta: täällä tietää nyt anoppi ja appikin kun mies soitteli heille. Anoppi soitti heti mulle ja kuulemma ihan kädet tärisi :)

Olikos muut ostaneet jo väljempiä vaatteita? Pokemoni jo mainitsikin masun kasvun ja pidemmällä menevillä taitaa myös jo mahat näkyä? Mulla on tosiaan tätä turvotusta... Kävinpä sitten eilen H&M:ssä savuostoksilla (ne jotka eivät ole kuulleet: Tre:n H&M:n talossa oli tulipalo ja myymälän vaatteet saivat savuvahinkoja, joten myyvät ihan kaikki tuotteet -50%). Etsin ihan tarkoituksella paitoja, jotka peittäisivät vähän tätä pömppistä, kun mulla on aika paljon ihonmyötäisiä trikoopaitoja yms. mistä kyllä kaikki heti näkee tän mun uuden mahan. Uskaltauduin sitten myös mamma-osastolle... :) Löysin sieltä aivan mahtavat mamma-pellavahousut, joille jäi hintaa 5e! Ja ne ovat aivan loistavat jalassa, ei kiristä sitten niin yhtään!

Tasan viikon päästä eka neuvola, jännää... olispa kyllä kiva jos taas voisi nähdä tai kuulla vauvan että saisi varmistusta tälle jutulle :) Täytyy myös kysellä siitä istukasta etuseinämässä.

Heipa 9+0 *poksis*
 
Mä eksyin heipa samaiseen kauppaan tänään, ja nyt siellä ei ollut enää kuin pari rekkiä vaatteita siinä aulassa. Mammahousuja kyllä oli, mutta en ollut yhtään ostostuulella, että oisin jaksanut alkaa ostelemaan. Mä kun ostin sieltä jo aiemmin ne pellavahousut, jotka oli silloinkin tarjouksessa. Ne on kyllä ihanat.

Itse olen pitkästä aikaa ollut liikkeellä koko päivän, ja nyt alkaakin sitten taas tulla väsymystä. Noh, onneksi saa olla kotona loppupäivän. Pitää vaan alkaa asennoitumaan siihen, että perjantaina saa juosta työkkärissä ja liitossa kun jään silloin virallisesti työttömäksi. Ei millään jaksaisi sitä rumbaa....

huomenna poksis, sitten ehkä uusia kuviakin.

neulis ja klöntti 14+6
 
Huomenta naiset! :wave:

pMyy Pahoittelut oksuista :( Toivottavasti et joudu harrastamaan sitä joka päivä... Itselläni on myös pahin olo yleensä iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa. Usein saan sen hallintaan ilman vessaanmenoa, max 10 kertaa oon oikeesti oksentanut. Mulla on vaan sellanen hassu homma, että mun olo helpottuu sen jälkeen heti ja tekee mieli syödä jotain ? ?

Heipa Mä kävin perjantaina Ideaparkin H&M:ssä ja ostin pari tunikapituista hihatonta toppia äitiysvaateosastolta. Niitä voi käyttää ilmankin mahaa, mutta ne sit vähän lyhenee ajan mittaan ;) Pyrin ostaan mahdollisimman vähän sellaisia vaatteita mitä voi käyttää ainoastaan raskausaikana. Hyvät housut tai kahdet täytyy jossain vaiheessa investoida. Nyt jo tekee turvotuksen kanssa tiukkaa. Pitää välillä avata nappi. Ai niin, masutuubin ja bola-korun tilasin pari päivää sitten netistä.

Eilen olin jumpassa pitkästä aikaa ja tuntu ihan hyvältä. Pyrin nyt käymään ainakin kaksi kertaa viikossa ja kotona lenkkejä aina kun jaksaa. Ainoa ongelma jumpalla oli se, että mulla on verenpaineet aika alhaalla niin välillä vähän huimaa. No, mä menin ihan omaa tahtia.

Tänään meen hierojalle ja mietin, että miten ihmeessä pystyn meneen mahalleni siihen hierojan pöydälle kun en pysty ees nukkumaan mahallani, kun tissit on niin turvonneet ja kipeet. Ne on ollu alusta saakka ja ei ne yhtään tunnu rauhottuvan.

Mä odotan huomista kuin kuuta nousevaa! Klo 13 on TAYSiin aika. Jos sit vihdoin näkis että siellä kohdussa oikeesti majailee joku pieni...

Mariaana + papu 8+6
 

Yhteistyössä