Ex mies ei suostu maksamaan elareita enempää

  • Viestiketjun aloittaja "chisu"
  • Ensimmäinen viesti
"chisu"
Erottiin tuossa joitain kuukausia sitten ja meillä on kolmivuotias lapsi joka asuu mun luona tai siis olen lähivanhempi.
Sovittiin alkuun ensimmäisessä sossun tapaamisessa, että mies maksaa elareita 230 euroa. Tämä sovittiin 6 kk ajaksi ja sitten tarkistetaan noi elarit uudelleen, kun elämä yksinhuoltajana on alkanut sujua.

Nyt oon alkanu sille puhumaan, että noita pitää nostaa. Mutta ei kuulemma suostu siihen. Oon kuulemma rahanahne. Muutenkin kaikki on niin hankalaa ja nyt vielä tämä. Siis se ei voi käsittää, että olen tässäkin kuussa ostanut lapselle vaatteita yli 300 euron edestä ja kehtaa vielä väittää että tuo 230 on liikaa. Ei edes suostu mitään vaatteita ja muita itse ostamaan meille. Siis mikä on normaali elarimäärä, siis mitä muut maksaa/saa?
 
Meillä 139 eli se minimi.Maksaa siihen päälle puolet harrastuksista ja puolet vakuutuksesta.Eli n.250-300e/vuosi lisää elarin päälle.Lapsi 11 vuotias.

Minusta tuo 230e kuullsotaa kolmen vanhalle ihan ok:lta.Voihan sitä lapsen kasvaessa nostaa.Tai sopia et toinen vanhempi myös osalistuu harrastus ym.väline kuluihin.
 
"hmm"
[QUOTE="chisu";22315525]Erottiin tuossa joitain kuukausia sitten ja meillä on kolmivuotias lapsi joka asuu mun luona tai siis olen lähivanhempi.
Sovittiin alkuun ensimmäisessä sossun tapaamisessa, että mies maksaa elareita 230 euroa. Tämä sovittiin 6 kk ajaksi ja sitten tarkistetaan noi elarit uudelleen, kun elämä yksinhuoltajana on alkanut sujua.

Nyt oon alkanu sille puhumaan, että noita pitää nostaa. Mutta ei kuulemma suostu siihen. Oon kuulemma rahanahne. Muutenkin kaikki on niin hankalaa ja nyt vielä tämä. Siis se ei voi käsittää, että olen tässäkin kuussa ostanut lapselle vaatteita yli 300 euron edestä ja kehtaa vielä väittää että tuo 230 on liikaa. Ei edes suostu mitään vaatteita ja muita itse ostamaan meille. Siis mikä on normaali elarimäärä, siis mitä muut maksaa/saa?[/QUOTE]

jos sä ostit vaatteita yli 300 eurolla niin siitähän 150 on sun osuus, 230-150 = 80 eur miehen maksamista jää jo nyt muuhun elämiseen. Pakkoko niitä kaikkea oli kerralla ostaa, edullisemmallakin varmaan olisit saanut..?
 
"shihtzu"
No just. Minä saan tuosta yhdestä lapsesta vaan minimin, josta exä maksaa vaan osan ja kela loput. nyt kun tää toinen syntyy, niin ei exän maksama osuus mihinkään kasva, vaan kela maksaa sitten enemmän.
Minä kuitenkin asun velkaisessa omakotitalossa lasten kanssa ja asumismenot on ihan kivat, mutta en minä ajatellut kuitenkaan alkaa narisemaan asiasta vaan tyydyn tuohon mitä saan.
 
voi voi
Miehesi on oikeassa, olet ahne. Miksi olet ostanut vaatteita 300 e edestä? Luuletko että miehesi maksaa ne kaikki sinulle takaisin. Onhan sinullakin elatusvastuu lapsestasi. Eli jos molemmat antaa ns tuon 230 ja sinä saat vielä laspilisän niin kk ohdenan se tekee jo 560e. On aika outoa että ei riittäisi yhdelle lapselle.
Meillä mies maksaa 280e kahdesta lapsesta/kk
 
"heh"
[QUOTE="tiina";22315532]luulen että lähestulkoon kaikki saa sen minimin, 139,54/lapsi. oisit hyvä ihminen onnellinen tosta 230 e:sta, huhhuh...[/QUOTE]

No tämä on kyllä ihan höpöhöpöä! Elatusmaksun määrä arvioidaan lapsen KULUTUKSEN mukaan, parin sadan elarit ovat nykyään ihan normaalit.
 
täh? mä oon tyytyväinen 198€ mitä mun ex maksaa lapsensa elämisestä. vaikkei se ehkä katakkaan kaikkee,kun ei muihin kuluihin koskaan osallistu.
lapsilisä ja elatusmaksu riittää lapsen kuluihin. ajattelinkin kun lapsi on vanhempi laitan sen meneen suoraan lapsen tilille. puolet säästöön ja puolet käyttöön.
 
"heh"
Miehesi on oikeassa, olet ahne. Miksi olet ostanut vaatteita 300 e edestä? Luuletko että miehesi maksaa ne kaikki sinulle takaisin. Onhan sinullakin elatusvastuu lapsestasi. Eli jos molemmat antaa ns tuon 230 ja sinä saat vielä laspilisän niin kk ohdenan se tekee jo 560e. On aika outoa että ei riittäisi yhdelle lapselle.
Meillä mies maksaa 280e kahdesta lapsesta/kk
Omat lapsesi asuvat ilmaiseksi? Eivät käy päivähoidossa? Usein pelkkä päivähoitomaksu on sen pari sataa euroa asumisesta ja peruskulutuksesta puhumattakaan.
 
[QUOTE="joo";22315549]Se että sä käytät järkkyjä määriä vaateostoihin, ei velvoita exää maksamaan enemmän.[/QUOTE]

Peesi.

Exä maksaa 64€ ja risat, Kela maksaa loput eli yhteensä saan sen minimin. Enkä enempää odotakkaan vaikka olenkin opiskelija.
 
"chisu"
[QUOTE="hmm";22315547]jos sä ostit vaatteita yli 300 eurolla niin siitähän 150 on sun osuus, 230-150 = 80 eur miehen maksamista jää jo nyt muuhun elämiseen. Pakkoko niitä kaikkea oli kerralla ostaa, edullisemmallakin varmaan olisit saanut..?[/QUOTE]

No mutta pakkohan mun on jollain maksaa myös lapsen päivähoito ja ruoka!!! EIhän tuo 80 euroa siihen riitä, ei vaikka minä maksaisin toiset 80 euroa.
 
"niinpä"
[QUOTE="chisu";22315571]No mutta pakkohan mun on jollain maksaa myös lapsen päivähoito ja ruoka!!! EIhän tuo 80 euroa siihen riitä, ei vaikka minä maksaisin toiset 80 euroa.[/QUOTE]

ei riitäkään, mutta kuten todettu, oliko kaikki 300 eur pakko ostaa juuri nyt kerralla ja kalleinta? Olisko voinut jaksottaa muuten että joka kk jäisi se hoitomaksu ja ruokarahakin..?
 
"Just just"
Elarithan määräytyy myös miehen tulojen mukaan.. Voit tietenkin hakea tarkistusta, sossuhan sen päättää kuinka paljon mies velvoitetaan maksamaan, ei niin että äiti haluaa elarien korottamista. Kahdesta lapsesta saan 400 euroa.
 
"nonn"
[QUOTE="heh";22315559]No tämä on kyllä ihan höpöhöpöä! Elatusmaksun määrä arvioidaan lapsen KULUTUKSEN mukaan, parin sadan elarit ovat nykyään ihan normaalit.[/QUOTE]

Mitä 3-v lapsi kuluttaa? Eikös se ole äiti kun tekee valinnat mihin raha laitetaan? Vaatteita saa halvemmallakin kuin 300€...Ja ei kai tolla rahalla joka kuukausi vaatteita osteta?
 
"vieras"
Täällä myös minimin saan ja isä ei maksa sitä itse vaan kela kokonaan. Ei osallistu kuluihin ja matkakuluja kertyy kuussa 100€ kun vien lapsen isälle kerran kuussa viikoksi. Ei suostu edes niihin kuluihin osallistua kuin 20€. En jaksa silti narista asiasta hänelle. Maksaa kuitenkin kulut kun lapsi on siellä.
 
ihmettelee
[QUOTE="shihtzu";22315550]No just. Minä saan tuosta yhdestä lapsesta vaan minimin, josta exä maksaa vaan osan ja kela loput. nyt kun tää toinen syntyy, niin ei exän maksama osuus mihinkään kasva, vaan kela maksaa sitten enemmän.
Minä kuitenkin asun velkaisessa omakotitalossa lasten kanssa ja asumismenot on ihan kivat, mutta en minä ajatellut kuitenkaan alkaa narisemaan asiasta vaan tyydyn tuohon mitä saan.[/QUOTE]

kela maksaa sulle jo osan elareista ja toinen tulossa......miksi teitte toisen lapsen?yhteiskunnan elätettäviksi
 
[QUOTE="chisu";22315571]No mutta pakkohan mun on jollain maksaa myös lapsen päivähoito ja ruoka!!! EIhän tuo 80 euroa siihen riitä, ei vaikka minä maksaisin toiset 80 euroa.[/QUOTE]

Niin, mutta vaatteita saa halvemmallakin...
 
"heh"
[QUOTE="Just just";22315575]Elarithan määräytyy myös miehen tulojen mukaan.. Voit tietenkin hakea tarkistusta, sossuhan sen päättää kuinka paljon mies velvoitetaan maksamaan, ei niin että äiti haluaa elarien korottamista. Kahdesta lapsesta saan 400 euroa.[/QUOTE]

No sossuhan ei niitä elareita todellakaan päätä..
 
"joo"
[QUOTE="chisu";22315571]No mutta pakkohan mun on jollain maksaa myös lapsen päivähoito ja ruoka!!! EIhän tuo 80 euroa siihen riitä, ei vaikka minä maksaisin toiset 80 euroa.[/QUOTE]

Tietysti pitää maksaa, aloita säästämällä niistä vaatekuluista. Ihan todella, sen on järkyttävä summa. Mulla on kolme lasta enkä saa sellaisia hintoja käytettyä vaatteisiin ;)
 
"shihtzu"
[QUOTE="heh";22315559]No tämä on kyllä ihan höpöhöpöä! Elatusmaksun määrä arvioidaan lapsen KULUTUKSEN mukaan, parin sadan elarit ovat nykyään ihan normaalit.[/QUOTE]

Määrä tosin arvioidaan kulutuksen mukaan, mutta mies maksaa sen mitä pystyy. Meilläkin on lapsen kulutukseksi laskettiin 440 euroa ja siitä pois lapsilisä, niin 340 euroa. Mulla ei ole elatuskykyä periaatteessa, joten miehen olisi pitänyt maksaa tuo 340 euroa, mutta kun silläkään ei sitä ole, niin se maksaa vaan vajaa 70 euroa ja kela sitten loput tuohon 139,50 euroon asti. Että tuloista se on kiinni mitä maksetaan.
 
voi voi
[QUOTE="heh";22315565]Omat lapsesi asuvat ilmaiseksi? Eivät käy päivähoidossa? Usein pelkkä päivähoitomaksu on sen pari sataa euroa asumisesta ja peruskulutuksesta puhumattakaan.[/QUOTE]

Kuinka niin, minä kannan korteni kekoon myös. lapseni ei käy päivähoidossa, ovat koulussa. Ja vaikka kävisikin niin minun osuuteni riittää siihen ja miehen osuus siihen päälle vielä. Ei meillä tuhlata.Yksinhuoltaja saa kyllä ihan inimillä tuon hoitomaksun tai sitten ilmaiseksi.
 
sres
[QUOTE="heh";22315565]Omat lapsesi asuvat ilmaiseksi? Eivät käy päivähoidossa? Usein pelkkä päivähoitomaksu on sen pari sataa euroa asumisesta ja peruskulutuksesta puhumattakaan.[/QUOTE]

Mutta myös sinä maksat osasi, eikö niin? Jos tuosta katsoo niin exä maksais puolet tarhapaikasta ja jäisi vielä reilu satanen kolmevuotiaan ruokiin kuukaudessa. AIka mustavalkoinen ajattelutapa veloittaa miestä kaikesta.
 

Yhteistyössä