G Joulun viinat

  • Viestiketjun aloittaja nautiskelija
  • Ensimmäinen viesti
Mie
Meillä kyllä jouluna juodaan glögiä punaviinillä, ruokapöydässä viiniä sekä sitten illalla olutta, siideriä tms. mitä kukakin haluaa. Kännissä ei kukaan ole. Itse olen kasvanut samassa ympäristössä ja en ainakaan ole kokenut sen olevan ongelma. Näin meillä, kukin tyylillään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samanlainen politiikka alkoholin suhteen kun mun ja miehen lapsuudenkodeissakin on ollut; lasi tai kaksikin on lasten seurassa OK. Musta ei ole tullut alkoholistia vaikka omat vanhempani ovat ruoan kanssa viiniä nauttineetkin, tai saunassa pullon olutta. Viimeksi olen ollut humalassa ylioppilasjuhlissani vuonna 2000 :) Mieskin todella rauhallinen ottamaan, aletaan kai olemaan liian vanhoja jaksaaksemme krapulaa.

Musta sekin on tavallaan karhunpalvelus lapselle, että jos alkoholia juodaan, se tehdään ''salaa''. Silloin lapsi ei saa esimerkkiä fiksusta tavasta juoda, vaan monella on käsitys että juominen ei ole lapsen silmille sopivaa ja yhdistää sen moneen muuhun lapsille soveltumattomaan tekemiseen.
olen samaa mieltä. mitä pahaa siinä on, jos juo YHDEN lasillisen esim. viiniä lapsen läsnä ollessa?
 
vieras
lahjapulloja on kovin kertynyt kaappiin, mutta saunaolut tai siideri, ja ruokajuomana punkku
josta varmaan jää vielä illaksi lasillinen varmaan tulee käytettyä niistä mitä talossa on.

25 pv on jo työpäivä, joten senkään takia ei enempää, ja vaikka olisi vapaakin, niin humalassa meillä ei jouluna olla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta sekin on tavallaan karhunpalvelus lapselle, että jos alkoholia juodaan, se tehdään ''salaa''. Silloin lapsi ei saa esimerkkiä fiksusta tavasta juoda, vaan monella on käsitys että juominen ei ole lapsen silmille sopivaa ja yhdistää sen moneen muuhun lapsille soveltumattomaan tekemiseen.
Tämä on ihan totta, mutta tähän vaikuttaa aikalailla lapsen ikä. Mulle ollaan tolkutettu tuosta että lapsen pitää nähdä fiksua alkoholin käyttöä jo siitä asti, kun likalla taisi olla ikää 1,5v. Miten hemmetissä 1,5v muka ymmärtää vielä alkoholin käytöstä yhtikäs mitään.

Mielestäni lapsi siis saa ja hänen "pitääkin" nähdä maltillista alkoholin käyttöä, mutta vasta silloin, kun hän on riittävän iso asian ymmärtämään. Ja toisaalta, onko juuri MINUN pakko olla se joka ottaa? Eikö tosiaan riitä, että muu suku joulupöydän ääressä ottaa sen lasillisen-kaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samanlainen politiikka alkoholin suhteen kun mun ja miehen lapsuudenkodeissakin on ollut; lasi tai kaksikin on lasten seurassa OK. Musta ei ole tullut alkoholistia vaikka omat vanhempani ovat ruoan kanssa viiniä nauttineetkin, tai saunassa pullon olutta. Viimeksi olen ollut humalassa ylioppilasjuhlissani vuonna 2000 :) Mieskin todella rauhallinen ottamaan, aletaan kai olemaan liian vanhoja jaksaaksemme krapulaa.

Musta sekin on tavallaan karhunpalvelus lapselle, että jos alkoholia juodaan, se tehdään ''salaa''. Silloin lapsi ei saa esimerkkiä fiksusta tavasta juoda, vaan monella on käsitys että juominen ei ole lapsen silmille sopivaa ja yhdistää sen moneen muuhun lapsille soveltumattomaan tekemiseen.
olen samaa mieltä. mitä pahaa siinä on, jos juo YHDEN lasillisen esim. viiniä lapsen läsnä ollessa?
Samaa mieltä. Jouluruuan kanssa voin lasin ottaa viiniä. Siinä ei mun mielestä ole mitään pahaa.

Ja siitä oon samaa mieltä että lapselle voi näyttää fiksun tavan käyttää alkoholia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samanlainen politiikka alkoholin suhteen kun mun ja miehen lapsuudenkodeissakin on ollut; lasi tai kaksikin on lasten seurassa OK. Musta ei ole tullut alkoholistia vaikka omat vanhempani ovat ruoan kanssa viiniä nauttineetkin, tai saunassa pullon olutta. Viimeksi olen ollut humalassa ylioppilasjuhlissani vuonna 2000 :) Mieskin todella rauhallinen ottamaan, aletaan kai olemaan liian vanhoja jaksaaksemme krapulaa.

Musta sekin on tavallaan karhunpalvelus lapselle, että jos alkoholia juodaan, se tehdään ''salaa''. Silloin lapsi ei saa esimerkkiä fiksusta tavasta juoda, vaan monella on käsitys että juominen ei ole lapsen silmille sopivaa ja yhdistää sen moneen muuhun lapsille soveltumattomaan tekemiseen.
näin meilläkin..

mun mielestä parempi se malli lapsille että alkoholia voi nauttia kohtuudella kuin se että ensin ei tippaakaan ja sit ku aletaan vedetään kaatokännit, tapellaan ja muuten sekoillaan..

ei se mun mielestä lapsen silmille ole pahasta vaikka äiti/isä yhdet siiderit tai oluet nauttii..
enemmän lapsille pitäisi opettaa alkoholin kohtukäyttöä että sitä voi nauttia lasillisen ilman humaltumistarkoitusta kuin tätä suomalaista tapaa että jos otetaan niin otetaan heti kunnolla
 
mun mielestä parempi se malli lapsille että alkoholia voi nauttia kohtuudella kuin se että ensin ei tippaakaan ja sit ku aletaan vedetään kaatokännit, tapellaan ja muuten sekoillaan..

ei se mun mielestä lapsen silmille ole pahasta vaikka äiti/isä yhdet siiderit tai oluet nauttii..
enemmän lapsille pitäisi opettaa alkoholin kohtukäyttöä että sitä voi nauttia lasillisen ilman humaltumistarkoitusta kuin tätä suomalaista tapaa että jos otetaan niin otetaan heti kunnolla
Jeps, just näin! Peesaan kympillä!
 
Meille tulee jouluksi miehen sukua Ranskasta ja voisin hyvin kuvitella ilmeet, jos ilmottaisin, että juhla-aterian kanssa meillä ei saa kuin vettä tai maitoa. :D

Vakavasti ottaen, ymmärrän kyllä joidenkin pointin siinä, että alkoholi ei kuulu jouluun. Meillä kuitenkin lasillinen viiniä kuuluu juhla-ateriaan myös jouluna, enkä näe asiassa todellakaan mitään häpeämisen aihetta.
 
Meillä on haluaville tarjolla saunakaljat, jouluruuan kanssa punaviiniä ja jälkiruokakahvilla konjakkia.

Kukaan ei ota alkoholia niin paljoa, että kännissä olisi. Yksi aikuinen on aina ilman alkoholia, koska olemme mökillä ja yhden on oltava ajokunnossa. Yleensä mieheni, koska käymme aattoiltana myös hänen vanhempiensa luona.
 
JOS en olis raskaana, niin meillä olis glögit (terästetyt ) joulurauhan julistuksen aikoihin, ruoalla aperitiivit + viiniä. Mutta kun en nyt itse ota, niin mies ei aikonu hommata itselleen mitään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
.En voisi pilata toisten joulua juomalla alkoholia jouluna
Millähän tavalla alkoholi kenenkään joulua pilaa? :O ei meillä lapsuudenkodissakaan kukaan koskaan ruvennut tappelemaan, parkumaan, riitelemään tai oksentelemaan vaikka alkoholia menikin enemmän kuin lasillinen viiniä joulupöydässä :O
 

Yhteistyössä