G: Mitä puolia miehissä inhoatte/pidätte epäviehättävinä?

  • Viestiketjun aloittaja Maiya
  • Ensimmäinen viesti
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427718]Olet yhteen kaavaan kangistunut jäykistelijä. Miehellä pitää olla tilannetajua ja edetä sen mukaisesti. Kyllä normijärjellä varustettu ihminen huomaa pian, millaisesta tyylistä toinen tykkää.[/QUOTE]

Minusta nimenomaan "linjojen pito" on miehekkyyttä. Olen kaukana tuuliviiristä, koska toimintani perusta on rehellisyys. En voi esittää muuta, kuin olen tai tunnen.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mies";28427725]Tarkoitin lähinnä määrätietoisuutta esim. seksiä saadakseen, koska itsen tekee mieli ilman että siihen sisältyy sen suurempaa.[/QUOTE]
No ei niillä käytöstapojen puutteillakaan seksiä saa. Sä märehdit ehkä tällä asialla liikaa etkä osaa keskittyä oleelliseen. Miehekäs mies on sinut itsensä ja miehekkyytensä kanssa, ei ole epävarma eikä kaipaa jatkuvaa pönkitystä sen paremmin omalle egolleen kuin suhteen laadullekaan. Miehekäs mies on rento ja naisen seurassa oleminen on luontavaa ilman asian pohtimista.
 
[QUOTE="mies";28427696]Uskon sen. Tuntuu vain, että miehet, joilla on pokkaa ilman niin syvällisiä ajatuksia, voivat olla miehekkäämpiä jollekin naiselle tilannerohkeudellaan. Kun taas minulle se miehekkyys on ennen kaikkea rehellisyyttä naiselle isossa kuvassa ja eräänlaista hänestä huolen pitämistä tulevaisuus ja nykyhetki huomioiden, ei ikinä hänen "käyttöään" just siinä ja yhdensuuntaisesti, minä-vetoisesti. Sellaista en ole koko elämässäni tehnyt.

En tiedä kuvittelenko, mutta aivan niin kuin tämä aika suosisi enemmän näitä tilannerohkeita ja vähemmän pidemmälle ja pitkäjänteisemmin suuntautuneita miehiä. Yleisesti ihmisiä vaivaa vähän laiskuus syventyä vakavasti mihinkään.[/QUOTE]

En tietenkään voi puhua kaikkien naisten suulla, mutta väittäisin sellaisten miesten olevan erittäin marginaalissa, jotka törkeällä käytöksellä herättävät naisten kiinnostuksen ja erittäin marginaalissa ovat luullakseni myös ne naiset, jotka törkeästä käytöksestä lämpiävät.

Tilannerohkeus on parhaimmillaan sitä, kun valmiiksi karismaattinen mies tekee rohkean aloitteen tutustuakseen naiseen ja onnistuu tekemään vaikutuksen. Sitä ei ole röyhkeys ja yleensä alkoholin siivittämä itsevarmuus, jonka turvin tupataan naisen iholle ja tarrataan kiinni.
 
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427733]Suomennettuna naisen on sovittava 'miehen' määrittelemään muottiin. Hän antaa paljon vain sitä, mikä on omasta mielestään tärkeää, ei sitä, mitä nainen todellisuudessa mahdollisesti haluaisi, koska hän ei välitä naisen mielipiteistä, jos nämä sattuvat eroamaan 'miehen' mielipiteistä. 'Miehelle' on liikaa, jos naisella on omia (eriäviä!) mielipiteitä.[/QUOTE]

Sanna, jälleen sinä teit sen :) Oletko nemesikseni? :D
 
"Sanna"
[QUOTE="mies";28427732]Eihän - siinä ei määritelty käsitteitä. Voin minäkin sanoa, että naiseus on olemuksellinen ja eleiden asia - mutta minun pitäisi kyllä myös tarkentaa tästä, millaisia nämä ovat, jos niistä on puhe.[/QUOTE]

Ei sinun tarvitse tarkentaa. Me muut kyllä tiedetään, mitä on naiseus ja miehekkyys. Vain sinä olet ihan pihalla.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28427740:
No ei niillä käytöstapojen puutteillakaan seksiä saa. Sä märehdit ehkä tällä asialla liikaa etkä osaa keskittyä oleelliseen. Miehekäs mies on sinut itsensä ja miehekkyytensä kanssa, ei ole epävarma eikä kaipaa jatkuvaa pönkitystä sen paremmin omalle egolleen kuin suhteen laadullekaan. Miehekäs mies on rento ja naisen seurassa oleminen on luontavaa ilman asian pohtimista.
Mielestäni olen kyllä rento, mutta pidän samalla käytöstapoja tosi tärkeänä. Eli siinä mielessä olen varovainen tai ei-rento, etten pahoita naisen mieltä tms. Ajattelen että kunnioitusta on hyvä olla heti alkuun - esim. suhde, joka alkaa alkoholilla ja seksillä on kaukana siitä, miten minä suhtaudun asiaan.
 
"Sanna"
[QUOTE="mies";28427737]Minusta nimenomaan "linjojen pito" on miehekkyyttä. Olen kaukana tuuliviiristä, koska toimintani perusta on rehellisyys. En voi esittää muuta, kuin olen tai tunnen.[/QUOTE]

Hyvän ystäväni isä on juuri tuollainen kuvailemasi joustamaton jääräpää. Erittäin vaikea ihmisenä. Hänen vaimollaan ja lapsillaan on ollut kestämistä.
 
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427750]Ei sinun tarvitse tarkentaa. Me muut kyllä tiedetään, mitä on naiseus ja miehekkyys. Vain sinä olet ihan pihalla.[/QUOTE]

Ja Sanna jatkaa... Nyt kaikki onkin muille selvää ja taas kaikki muut nauravat kun minä ressukka en tiedä.
 
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427764]Hyvän ystäväni isä on juuri tuollainen kuvailemasi joustamaton jääräpää. Erittäin vaikea ihmisenä. Hänen vaimollaan ja lapsillaan on ollut kestämistä.[/QUOTE]

Ehkä vähän nyt projisoit?

Olen kyllä toisaalla hyvin kova ja joustamaton, mutta yritän olla näitä oikeissa asioissa. Useimmiten olen neuvotteleva. En kuitenkaan ole marionetti, jota ehkä toivoit kun toivoit minulle muuntautumiskykyä tilanteen mukaan ;) Se ei musta ole miehekkyyttä.

Mikään yhteisöllinen paine ei saa minua tekemään mitään "ekstraa", vain oma haluni. Esim. jos firmassa on pikkujoulut, en tule, ellei itseäni huvita. Tai jos tapaan naisen, en ala suhteeseen hänen kanssaan, ellen itse tunne niin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mies";28427761]Mielestäni olen kyllä rento, mutta pidän samalla käytöstapoja tosi tärkeänä. Eli siinä mielessä olen varovainen tai ei-rento, etten pahoita naisen mieltä tms. Ajattelen että kunnioitusta on hyvä olla heti alkuun - esim. suhde, joka alkaa alkoholilla ja seksillä on kaukana siitä, miten minä suhtaudun asiaan.[/QUOTE]
Niin no, oleellista siis on, että olet naisen mielestä rento. Myöskään rentous ei ole synonyymi käytöstapojen puutteelle. Puoleensavetävä mies on sellainen, jonka ei tarvitse miettiä tällaisia asioita vaan joka ihan luonnostaan on rento toimimatta silti tökerösti. Lasillinen viiniä miellyttävän miehen kanssa ei ole mikään huono alku suhteelle, mutta ennenkuin voi edes puhua mistään suhteesta, on hyvä käydä niillä lasillisilla useammankin kerran. Tosiasia nimittäin on, että sekä miehet että naiset jaksavat aikansa toista miellyttääkseen käyttäytyä oletetusti toivotulla tavalla, mutta jossain vaiheessa ei jakseta enää teeskennellä vaan todellinen karva paljastuu. Myös sen suhteen, montako mukillista on tapana kiskaista yhden illan aikana.

Mies voi olla miehekäs myös silloin, kun nainen ei halua hänen kanssaan yhteistä hautapaikkaa vaan ihan vain sen lasillisen viiniä ja muutaman tunnin kiihkeää seksiä.
 
[QUOTE="mies";28427737]Minusta nimenomaan "linjojen pito" on miehekkyyttä. Olen kaukana tuuliviiristä, koska toimintani perusta on rehellisyys. En voi esittää muuta, kuin olen tai tunnen.[/QUOTE]

Tilannetaju ja sen mukaan toimiminen ei minusta ole automaattisesti tuuliviirimäisyyttä tai teeskentelyä. Ainahan ihmisten välisessä kanssakäymisessä sopeudutaan toisiin jossain määrin, sitä on ihmiskuntaan sosiaalistuminen.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28427792:
Puoleensavetävä mies on sellainen, jonka ei tarvitse miettiä tällaisia asioita vaan joka ihan luonnostaan on rento toimimatta silti tökerösti.
No en sanoisi itseäni puoleensavetämättömäksi, vaikka mietinkin, miten lähestyä naista ja kohdella tätä. Mutta ehkä näitä vähemmän miettivä mies saa joidenkin naisten suosion paremmin.

Minä itse näen sen, että tämä miettiminen näkyy, avoimuutena ja aitoutena, jota ei tarvitse peittää toisilta. Olen siis ehkä ylirohkea, koska en halua esittää tilanteessa. Oletko sitä mieltä, että nainen näkee tämän toisin ja naisen silmään miehen on pakko olla varmakäytöksinen, vaikkei se olisikaan totta?
 
"Sanna"
[QUOTE="mies";28427789]En kuitenkaan ole marionetti, jota ehkä toivoit kun toivoit minulle muuntautumiskykyä tilanteen mukaan ;) Se ei musta ole miehekkyyttä.
[/QUOTE]

Tilannetaju on eri asia kuin marionettina oleminen.
 
"mies"
Tilannetaju ja sen mukaan toimiminen ei minusta ole automaattisesti tuuliviirimäisyyttä tai teeskentelyä. Ainahan ihmisten välisessä kanssakäymisessä sopeudutaan toisiin jossain määrin, sitä on ihmiskuntaan sosiaalistuminen.
Sosiaalistuminen on ehkä kuitenkin itsensä näkemistä erillisenä muista _ja_ suhteessa muihin. Jos tilannetaju olisi sosiaalistumisen edellytys, kaikki, jotka eivät käyttäytyisi yhteisön odotusten mukaisesti joka hetki, aina uusissa tilanteissa eri tavoilla, olisivat ei-sosiaalistuneita. Kun minä taas näkisin, että nimenomaan ryhmästä erillisenä seisomaan kykeneminen samalla ryhmä huomioiden on onnistunutta sosiaalistuneisuutta. Eli asiat eivät sulje pois toisiaan.

Ja teeskentelyyn ja tuuliviirimäisyyteen ajaudutaan silloin, jos ihmisen käytöksen pitäisi radikaalisti muuttua kiinnostumiseen liittyen. Eli pitäisi alkaa "esittää". Jokainenhan voi hetken esittää - mutta ei tätä voi ottaa suhteen pohjalle. Ollakseen aito, suhteen on heti oltava aitoa tunteiltaan, joskaan ei välttämättä kaikilta maneereiltaan. Itse asiassa maneerit ovat jopa hyvä asia kohteliaisuuden mielessä kun toista ei vielä tunne paremmin. Ei ole mitään syytä uskoa, että ero maneerien ja aidon minän välillä olisi valtaisa, jos maneereihin on jo sisältynyt aitoutta. Esim. minulla ei ole koskaan ollut mitään isoa kuilua maneerivaiheen ja paremman tuntemisen välillä.
 
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427822]Tilannetaju on eri asia kuin marionettina oleminen.[/QUOTE]

Ei täysin. Mitä enemmän miettii muita itsensä edelle, sen enemmän joutuu olla jotain muuta kuin oikeasti on.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mies";28427816]No en sanoisi itseäni puoleensavetämättömäksi, vaikka mietinkin, miten lähestyä naista ja kohdella tätä. Mutta ehkä näitä vähemmän miettivä mies saa joidenkin naisten suosion paremmin.

Minä itse näen sen, että tämä miettiminen näkyy, avoimuutena ja aitoutena, jota ei tarvitse peittää toisilta. Olen siis ehkä ylirohkea, koska en halua esittää tilanteessa. Oletko sitä mieltä, että nainen näkee tämän toisin ja naisen silmään miehen on pakko olla varmakäytöksinen, vaikkei se olisikaan totta?[/QUOTE]
Kyllä, se on juuri sitä määrätietoisuutta. Mies tietää luonnostaan, miten juuri nyt ja juuri tämän naisen kanssa pitää olla. Tilannetajua siis myös. Samalla tavalla kuin nainen lukee miehen ilmeitä ja eleitä, myös mies lukee naisen ilmeitä ja eleitä ja toimii sen mukaisesti. Naiset on erilaisia ja miehet on erilaisia, joten on vaan osattava tulkita toista oikein. Ja jos sen osaa, ei tarvitse miettiä asiaa vaan se tulee luonnostaan. Ja on helppoa olla rento, kun ei tarvitse pohtia asiaa sen enempää.

Kyllä mä näkisin, että tietty varmakäytöksisyys on hyväksi. Yllättävän monet miehetkin pitävät siitä, jos nainen on varmakäytöksinen. Kynsiään pureskeleva ja ympärilleen pälyilevä nainenkin osoittaa, että voisi ehkä mieluummin olla jossain muualla kuin juuri tässä ja tämän miehen kanssa. Tai jos on joku "anteeksi-että-olen-olemassa" -tyyppi.

Ekoilla, tokalla tai vielä kolmannellakaan treffillä ei kuitenkaan kannata alkaa suunnittelemaan sitä yhteistä hautapaikkaa. Ensin pidetään hauskaa ja katsotaan, viihtyyko toisen seurassa ja kiinnostaako toisen jutut. Että onko jotain sellaista yhteistä, jonka varaan voisi jotain joskus rakentaakin. Kannattaa muistaa, että kaikki naiset eivät halua alkaa keskustelemaan nk henkeviä tuntemattomien kanssa vaan pitää ensin tutustua melko hyvin ennenkuin aletaan suunnittelemaan mitään pidemmälle.

Ja sitten vielä semmonen juttu... jos panettaa, niin kannattaa panna. Ja etsiä sitä loppuelämän parisuhdetta sitten, kun ei enää paneta. Koska hätäilemällä harvoin syntyy hyviä ja kestäviä parisuhteita.
 
"Sanna"
[QUOTE="mies";28427844]Ei täysin. Mitä enemmän miettii muita itsensä edelle, sen enemmän joutuu olla jotain muuta kuin oikeasti on.[/QUOTE]

Kuka on puhunut ITSENSÄ EDELLE miettimisestä? Olet pihalla kuin lumiukko edelleen. Taas meni jankkaamiseksi ja vääntämiseksi. Takerrut naurettaviin määritelmäseikkoihin, joilla ei ole mitään järkevää yhteyttä asiaan, josta alunperin oli kyse.
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28427855:
Kannattaa muistaa, että kaikki naiset eivät halua alkaa keskustelemaan nk henkeviä tuntemattomien kanssa vaan pitää ensin tutustua melko hyvin ennenkuin aletaan suunnittelemaan mitään pidemmälle.
Näen sieluni silmin, miten 'mies' heti alkajaisiksi esittelee älyllistä ylivertaisuuttaan tuoreelle treffikumppanilleen. Laittaa ensitöikseen naiselle jauhot suuhun muutamalla sivistyssanalla. Siinä vaiheessa naisen ilme alkaa valahtaa, muttei mies huomaa mitään, kun jatkaa vain määrätietoisesti omalla rehellisellä linjallaan. Hän tekee heti naiselle selväksi omat hyvät luonteenpiirteensä, kertoo olevansa huumorintajuinen ja vanhanaikainen, jopa romanttinen ja ritarillinen esteetikko. Loppuhuipennukseksi mies vielä valaisee naista omista ehdottomuuksistaan naisten suhteen. Tässä vaiheessa nainen jo suunnnittelee epätoivoisesti pakoa muihin maisemiin.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Keittiönoita
[QUOTE="Sanna";28427885]Näen sieluni silmin, miten 'mies' heti alkajaisiksi esittelee älyllistä ylivertaisuuttaan tuoreelle treffikumppanilleen. Laittaa ensitöikseen naiselle jauhot suuhun muutamalla sivistyssanalla. Siinä vaiheessa naisen ilme alkaa valahtaa, muttei mies huomaa mitään, kun jatkaa vain määrätietoisesti omalla rehellisellä linjallaan. Hän tekee heti naiselle selväksi omat hyvät luonteenpiirteensä, kertoo olevansa huumorintajuinen ja vanhanaikainen, jopa romanttinen ja ritarillinen esteetikko. Loppuhuipennukseksi mies vielä valaisee naista omista ehdottomuuksistaan naisten suhteen. Tässä vaiheessa nainen jo suunnnittelee epätoivoisesti pakoa muihin maisemiin.[/QUOTE]
Bingo!!! :LOL:
 
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427861]Kuka on puhunut ITSENSÄ EDELLE miettimisestä? Olet pihalla kuin lumiukko edelleen. Taas meni jankkaamiseksi ja vääntämiseksi. Takerrut naurettaviin määritelmäseikkoihin, joilla ei ole mitään järkevää yhteyttä asiaan, josta alunperin oli kyse.[/QUOTE]

Kyllä itsensä edelle asettaminen on eräs tilannetajun ehdoilla menemisen vaaroista. Täytyy kyetä itsenäisyyteen ja terveeseen, vaan ei täydelliseen, riippumattomuuteen yhteisön paineesta ja odotuksista. Jos hissukasta tulee bilemestari baarin sisällä, se feikkaa sen. Tietty minän jatkuvuus ja punainen lanka tulisi säilyä joka tilanteessa.
 
"mies"
[QUOTE="Sanna";28427885]Näen sieluni silmin, miten 'mies' heti alkajaisiksi esittelee älyllistä ylivertaisuuttaan tuoreelle treffikumppanilleen. Laittaa ensitöikseen naiselle jauhot suuhun muutamalla sivistyssanalla. Siinä vaiheessa naisen ilme alkaa valahtaa, muttei mies huomaa mitään, kun jatkaa vain määrätietoisesti omalla rehellisellä linjallaan. Hän tekee heti naiselle selväksi omat hyvät luonteenpiirteensä, kertoo olevansa huumorintajuinen ja vanhanaikainen, jopa romanttinen ja ritarillinen esteetikko. Loppuhuipennukseksi mies vielä valaisee naista omista ehdottomuuksistaan naisten suhteen. Tässä vaiheessa nainen jo suunnnittelee epätoivoisesti pakoa muihin maisemiin.[/QUOTE]

:D Sanna lyö lisää löylyä xD
 
[QUOTE="mies";28427841]Sosiaalistuminen on ehkä kuitenkin itsensä näkemistä erillisenä muista _ja_ suhteessa muihin. Jos tilannetaju olisi sosiaalistumisen edellytys, kaikki, jotka eivät käyttäytyisi yhteisön odotusten mukaisesti joka hetki, aina uusissa tilanteissa eri tavoilla, olisivat ei-sosiaalistuneita. Kun minä taas näkisin, että nimenomaan ryhmästä erillisenä seisomaan kykeneminen samalla ryhmä huomioiden on onnistunutta sosiaalistuneisuutta. Eli asiat eivät sulje pois toisiaan.

Ja teeskentelyyn ja tuuliviirimäisyyteen ajaudutaan silloin, jos ihmisen käytöksen pitäisi radikaalisti muuttua kiinnostumiseen liittyen. Eli pitäisi alkaa "esittää". Jokainenhan voi hetken esittää - mutta ei tätä voi ottaa suhteen pohjalle. Ollakseen aito, suhteen on heti oltava aitoa tunteiltaan, joskaan ei välttämättä kaikilta maneereiltaan. Itse asiassa maneerit ovat jopa hyvä asia kohteliaisuuden mielessä kun toista ei vielä tunne paremmin. Ei ole mitään syytä uskoa, että ero maneerien ja aidon minän välillä olisi valtaisa, jos maneereihin on jo sisältynyt aitoutta. Esim. minulla ei ole koskaan ollut mitään isoa kuilua maneerivaiheen ja paremman tuntemisen välillä.[/QUOTE]

Eihän ne yhteisön odotukset olekaan täysin tarkkarajaiset, vaan siihen sopivan käyttäytymisen haarukkaan mahtuu variaatiota. Lisäksi sanoin että "ryhmään sopeutuminen jossain määrin". Mikä on kuitenkin eri asia kuin jokin borg-yhteisö :D

Sinä itse esittelit tuon marionetti-idean, ja aloit sitten vastustamaan sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28427855:
Kyllä, se on juuri sitä määrätietoisuutta. Mies tietää luonnostaan, miten juuri nyt ja juuri tämän naisen kanssa pitää olla. Tilannetajua siis myös. Samalla tavalla kuin nainen lukee miehen ilmeitä ja eleitä, myös mies lukee naisen ilmeitä ja eleitä ja toimii sen mukaisesti. Naiset on erilaisia ja miehet on erilaisia, joten on vaan osattava tulkita toista oikein. Ja jos sen osaa, ei tarvitse miettiä asiaa vaan se tulee luonnostaan. Ja on helppoa olla rento, kun ei tarvitse pohtia asiaa sen enempää.
Tähän liittyy mielestäni myös se, että ollaan jollain tapaa hyvä match. Eli sovitaan jotenkin yhteen temperamentilta ja huumorintajulta ja maailmankokemukselta jne. Ei siis ole olemassa mitään yhtä oikeaa, takuuvarmaa tapaa lähestyä ketä tahansa naista tai ketä tahansa miestä. Pitää myös osata hakeutua niiden lähelle joiden kanssa "klikkaaminen" on todennäköisempää, ja poistua tyylikkäästi takavasemmalle jos on tapahtunut virhearvio.
 
"mies"
Sinä itse esittelit tuon marionetti-idean, ja aloit sitten vastustamaan sitä.
Lähinnä siksi, koska Sannan mielestä olisi tilannetajuista olla feikki (sopeuttaa minuutensa yleisön toiveita vastaavaksi) silloin kun on kiinnostunut ja tuttavakin on kaltaiseni jääräpää. :) Eli asettaa kärryt hevosen eteen. Minä lähtisin siitä, mitä toinen tai tilanne tarjoaa minulle, en siitä, mitä minä tarjoan hänelle/sille. Ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku kasvoton joukko ajattelee minusta tai on ajattelematta: elän ensin itselleni, sitten muille, mutten koskaan vain itselleni.

Sannan neuvo itse asiassa on pelimiehen neuvo: ole mieliksi tyypille X, niin saat. Tästä puuttuu se rehellisyys ja selkärankaisuus, jota minä kaipaan. Minä olen minä, ota tai jätä - noin siis pääosin. Tietenkin jotain voi ja pitääkin korostaa ja jotain häivyttää tilanteen ym. mukaan. Mutta ne päälinjat eivät radikaalisti muutu. Joka minusta tykkää näin aitona, niin siitä muodostuu ihanteellisin mahdollinen alku.
 
[QUOTE="mies";28427936] Minä lähtisin siitä, mitä toinen tai tilanne tarjoaa minulle, en siitä, mitä minä tarjoan hänelle/sille. Ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku kasvoton joukko ajattelee minusta tai on ajattelematta: elän ensin itselleni, sitten muille, mutten koskaan vain itselleni.
[/QUOTE]

Kuulostat öykkäriltä. Kasvottomatkin täytyy ottaa huomioon ja sopeuttaa oma toiminta tilanteeseen. Lisäksi lähdet siitä mitä tilanne tarjoaa sinulle, ei naiselle. Ehkä hän jopa aistii laskelmointia alta?

Minusta ihmisestä kertoo paljon, miten hän kohtelee niitä joilta ei saa mitään.
 

Yhteistyössä