G: Nukutko koskaan lasten ollessa hereillä, ilman, että kukaan vahtii heitä?

  • Viestiketjun aloittaja :o
  • Ensimmäinen viesti
mutsi
En nuku kun lapset on hereillä koska ne ei anna mun nukkua ja 1-vuotias voi keksiä vaikka mitä. Sit voi torkkua sohvalla kun ne on vähän isompia. Mun äiti teki kolmivuorotöitä kun olin pieni ja nukkui monesti puolillepäivin mutta hyvin me muksut hengissä selvittiin. Nykyään tuo maalaisjärki tuntuu kadonneen jonnekkin. Joko lapset on heitteillä tai sitten fanaattisesti seurataan niiden jokaista askelta ettei vaan mitään tapahtuisi.
 
Mä saatan torkkua sohvalla jos mies menee töihin ja mä oon ollu yön töissä. Onneks harvoin näitä kertoja on ja sillon mä en nuku kunnolla - enkä edes saa nukkua ku joku pikkuihminen kiipeää ja könyää päällä. Hyppii mahan päällä tulee lykkäämään nenän kiinni nenään jne.
 
Tunnustan
Olen torkahdellut etenkin raskaana ollessa useinkin vahingossa. Tarkoituksella en saa koskaan päivällä nukkua, siitä lapset pitää kyllä huolen. Lapset nyt 6kk, 2,5v ja 4v. Aamuisin heräävät lähes aina niin, etten tiedä kauanko ovat jo valvoneet. Mitään ei ole koskaan onneksi sattunut.
 
vieras
Meillä vajaa 2v ja torkun joskus aamuisin kun lapsi katsoo lastenohjelmia. Laitan olohuoneen oven kiinni (on niin jäykkä ettei lapsi saa auki) eli lapsi ei pääse olohuoneesta pois. Olen tosi herkkä heräilemään ja nukun muutaman minuutin pätkiä vain koska herään pieneenkin ääneen. Harvoin lapsi edes antaa torkkua pitkään kun tulee heti viereen mölöttää tai joskus jopa kainaloon jatkamaan unia.
 
sekoboltsi tilhi
hmm, no mie en varsinaisesti nuku pojan ollessa hereillä, mutta herään aamulla ja päikkäreiltä siihen kun poika tulee herättämään.. eli jos ei tule niin en herää... :) mutta yläkerrassa ei ole juuri mitään vaarallista, paitsi kaide mutta ehkei se poika siihen kiipeä.. hope so..
mitä tulee suihkussa käyntiin.. mulla on paha tapa notkua siellä 20min kerrallaan, joten kyllä sitä voi verrata siihen että ottaa pienet torkut lapsen ollessa hereillä... :D
riippuu lapsesta ja kodista uskaltaako jättää keskenään tai yksin kun menee nukkumaan.. 10kk lapsi mistä joku kertoi niin esim jos mulla olis sen ikäinen muksu ja mua väsyttäis niin voisin aivan hyvin laittaa sen makkarin lattialle leikkimään leluilla yksinään kun mä nukun, kun huone on lapsi turvallinen, jos ovi on kiinni niin mihin se ipana sieltä muka häviää... ;)
 
poitsuli
sillo nukuin ku esikoinen oli vajaa 2v6kk ja taivaallisen paljo nukuinki...helppoa ku heinän teko tuli herättää kyl jos jotai ongelmaa =D oli siis niin rauhallinen ja leikki yksinään monta tuntiaki ettei edes välil muistanu et o kotona ollenkaa!tän kuopuksen kaa en uskal nukahtaa edes sillo ku päikkäreil...sen verta löytyy virtaa ja hetkeäkää ei oo paikallaa!!ilmankos pinnaa kiristää ja hermoon pienistäki asioista ku ei saa nukuttua päikkäreitä =))
 
Nukun. Lapset tietävät, että olen käytettävissä jos tulee asiaa. Ei päiväsaikaan saa nukuttua niin sikeästi, ettei heräisi erikoisiin ääniin.. Viime kesänä sattui kyllä tilanne, jolloin olin migreenin kourissa ja jouduin ottamaan lääkettä (eli nukahdin tavallista sikeämpään uneen).. Aivan mahtavasti osasi esikoinen (6v silloin) pitää huolta pikkusiskosta ja siitä, että sain levättyä migreenin pois :heart:

Pitää kyllä lisätä, että luotan omiin lapsiini 99%, etteivät tee mitään typerää/vaarallista. Tai pienempi voisi jotakin hölmöä keksiä, mutta isosisko kyllä palauttaa aika hyvin tämän maanpinnalle. Ulko-ovea eivät saa auki ja hellan anmiskoihin eivät koske. Joskus he ovat leipiä yhdessä väkertäneet kun ovat aamulla heränneet meitä aikaisemmin katsomaan lastenohjelmia.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ihanko oikeasti mielestänne on ihan OK, että äiti/isä nukkuu ja pienet lapset leikkivät sillä aikaa ilman, että heitä kukaan vahtii?? :eek: Onko sekin ok, että lapsenvahti nukkuu ollessaan hoitamassa lapsianne? Siis herätys ihmiset: Se ON heitteillejättöä: jos äiti nukkuu, on lähes sama kuin äiti ei olisi kotona lainkaan! Lapset voivat keksiä mitä vain vaarallista sillä aikaa. Aikuisen ei todellakaan kuulu nukkua ollessaan vastuussa lapsista!
Lähes sama ei ole sama asia kuin täysin sama.

Mutta valvo sinä vaan, ihan rauhassa =)

Lapsenvahti on palkattu tekemään tietty työ, ja siihen ei kuulu nukkuminen, ei yleensäkään työaikana nukuta.

Enkä mä muista tiedä, mutta meidän koti on hyvin pitkälti lapsiystävällinen. Ei oo sukkapuikkoja lattialla, jotta lapset voisivat niitä pistorasiaan työntää.
Yöt on nukkumista varten ja jos lapsi nukkuu päiväunia, voi sillonkin torkahtaa. Kyllä aikuisen pitäisi jaksaa lasten hereillä ollessa valvoa ja vahtia heitä! Miksei ihmiset ymmärrä/hyväksy, että tietyt asiat muuttuvat, kun perheeseen syntyy lapsia? Jostain täytyy luopua, kuten pitkistä yöunista/pitkään nukkumisesta. Jos lapsi herää aikaisin, on aikuisen myös herättävä, sen pitäisi olla ihan selvä asia!




ootkohan sä itse väsynyt, kun jaksat jankuttaa moisesta, menehän nuumaan!
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ihanko oikeasti mielestänne on ihan OK, että äiti/isä nukkuu ja pienet lapset leikkivät sillä aikaa ilman, että heitä kukaan vahtii?? :eek: Onko sekin ok, että lapsenvahti nukkuu ollessaan hoitamassa lapsianne? Siis herätys ihmiset: Se ON heitteillejättöä: jos äiti nukkuu, on lähes sama kuin äiti ei olisi kotona lainkaan! Lapset voivat keksiä mitä vain vaarallista sillä aikaa. Aikuisen ei todellakaan kuulu nukkua ollessaan vastuussa lapsista!
Lähes sama ei ole sama asia kuin täysin sama.

Mutta valvo sinä vaan, ihan rauhassa =)

Lapsenvahti on palkattu tekemään tietty työ, ja siihen ei kuulu nukkuminen, ei yleensäkään työaikana nukuta.

Enkä mä muista tiedä, mutta meidän koti on hyvin pitkälti lapsiystävällinen. Ei oo sukkapuikkoja lattialla, jotta lapset voisivat niitä pistorasiaan työntää.
Yöt on nukkumista varten ja jos lapsi nukkuu päiväunia, voi sillonkin torkahtaa. Kyllä aikuisen pitäisi jaksaa lasten hereillä ollessa valvoa ja vahtia heitä! Miksei ihmiset ymmärrä/hyväksy, että tietyt asiat muuttuvat, kun perheeseen syntyy lapsia? Jostain täytyy luopua, kuten pitkistä yöunista/pitkään nukkumisesta. Jos lapsi herää aikaisin, on aikuisen myös herättävä, sen pitäisi olla ihan selvä asia!




ootkohan sä itse väsynyt, kun jaksat jankuttaa moisesta, menehän nukkumaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Aamulla saatan vetää puolentoista tunnin torkut helposti sohvalla jos poika herää kovin aikaisin... leikkii vieressä sohvalla ja katselee lastenohjelmia + herättää jos tulee jotain asiaa. Enkä oo niin sikeässä unessa ettenkö kuulis mitä touhuaa. Eli torkun lähinnä
Näin meilläkin. Yleensä torkun sohvalla ja poika istuu vatsan päällä tai jalkakuopassa. Kyl siihen havahtuu, kun poika lähtee pois.
Poika sanoo että ota äiti pienet tirsat niin mä katon Tomi traktoria :D
 
Työmyyrä
Ap, en ymmärrä mitä merkitystä on sillä nukkuuko äiti sohvalla vai sängyllä. Ja sillä, että katsooko lapset piirrettyjä vai ovatko jääkaapilla ottamassa aamupalaa. Vai leikimässä legoilla tms. Ei lapset ole mitään älykääpiöitä vaikka pieniä ihmisiä ovatkin! Omat lapseni tietävät mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Tämä mamma nukkui autuaasti kahdeksaan ja heräsi kun 3- ja 4-vuotiaat lapset olivat keittäneet aamukahvit.

Olihan ne kerinny yhden vaatekaapin levittää etsiessään päivävaatetta. Mutta maksan mielelläni unistani yhden kaapin siivouksen. :) (Tulipahan heitettyä siitä kaapista kolme kauppakassillista pientä vaatetta kierrätykseen.)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Työmyyrä:
Ap, en ymmärrä mitä merkitystä on sillä nukkuuko äiti sohvalla vai sängyllä. Ja sillä, että katsooko lapset piirrettyjä vai ovatko jääkaapilla ottamassa aamupalaa. Vai leikimässä legoilla tms. Ei lapset ole mitään älykääpiöitä vaikka pieniä ihmisiä ovatkin! Omat lapseni tietävät mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Tämä mamma nukkui autuaasti kahdeksaan ja heräsi kun 3- ja 4-vuotiaat lapset olivat keittäneet aamukahvit.

Olihan ne kerinny yhden vaatekaapin levittää etsiessään päivävaatetta. Mutta maksan mielelläni unistani yhden kaapin siivouksen. :) (Tulipahan heitettyä siitä kaapista kolme kauppakassillista pientä vaatetta kierrätykseen.)
On sillä väliä...jos äiti nukkuu sohvalla, on hän lapsensa lähettyvillä, jos lapsi katsoo vaikkapa tv:tä ja herää jos lapsella on jokin hätä. Ja onhan sillä tekemiselläkin väliä, tv:n katselu on niin rauhallista puuhaa, ettei lapsi tod.näk. loukkaa, riehu tms. Kun taas esim. keittiöstä löytyy veitsiä/puukkoja, hella ym. vaarallista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On sillä väliä...jos äiti nukkuu sohvalla, on hän lapsensa lähettyvillä, jos lapsi katsoo vaikkapa tv:tä ja herää jos lapsella on jokin hätä. Ja onhan sillä tekemiselläkin väliä, tv:n katselu on niin rauhallista puuhaa, ettei lapsi tod.näk. loukkaa, riehu tms. Kun taas esim. keittiöstä löytyy veitsiä/puukkoja, hella ym. vaarallista.
Mittasin.
Sohvalle on pidempi matka kuin sängyn viereen. Siis kun lapset ovat omassa huoneessaan leikkimässä. Ei ne katso telkkaria kuin max. 10 minsaa putkeen, mielummin piirtävät/tekevät palapelejä/rakentavat legoja/leikkivät pikkuleluilla.

Mutta jatkossa istutan heidät telkkarin eteen, sen sijaan että he tekisivät jotain mun mielestä paljon järkevämpää ja kehittävämpää, ja nukun sohvalla enkä sängyssä, jos asia siitä johonkin muuttuu :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Heh, heh! Jos jos olis olemas, ni lehmätki lentäis! Mä nostan joka aamu 10 kk ipanan lattialle ja jatkan nukkumista. Kyllä se sitten huutaa, jos joku hätä on! Tänään viimeksi herätti, kun oli sormet keittiön laatikon välissä. Ja ne sormet on siellä välissä useasti, vaikken olisikaan nukkumassa.
Miten kukaan vanhempi VOI nukkua kun pieni 10kk ikäinen vauva on hereillä eikä kukaan vahdi häntä? :eek: Sen ikäinen vasta keksiikin mitä tahansa vaarallista, kun ei ymmärrä vielä asioita ja niiden seurauksia! Mä en todellakaan sais tollasessa tilanteessa edes unta.
Kerropa esimerkki mitä vaarallista 10kk ikäinen voi keksiä. Minä kerroin tuossa toisessa ketjussa torkkuvani aamuisin kun vuoden ikäiseni on hereillä. En yksinkertaisesti keksi mitä vaarallista hän keksisi sillä aikaa kun minä torkun. Hän ei yllä kiipeämään mihinkään mistä voisi pudota ja osaa myös tulla itse alas esim sohvalta (ja osasi jo 10 kk ikäisenä). hän ei yllä hellan nappeihin, jääkaapin oveen tai muihinkaan ovenkahvoihin. Pistorasiat ovat suojattuja joten niistäkään ei ole vaaraa. Pahinta mitä hän voisi tehdä on sotkea pyykkikomerossa vaatteet tai kaataa yöpöydälläni olevan vesilasin päällensä. Jos minä torkun tai jopa nukun herään kyllä hänen huutoonsa tai itkuun ja yleensä kyllä lapsi pysyy tiukasti vieressä jos huomaa äidin torkkuvan.
 
ViVa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Heh, heh! Jos jos olis olemas, ni lehmätki lentäis! Mä nostan joka aamu 10 kk ipanan lattialle ja jatkan nukkumista. Kyllä se sitten huutaa, jos joku hätä on! Tänään viimeksi herätti, kun oli sormet keittiön laatikon välissä. Ja ne sormet on siellä välissä useasti, vaikken olisikaan nukkumassa.
Miten kukaan vanhempi VOI nukkua kun pieni 10kk ikäinen vauva on hereillä eikä kukaan vahdi häntä? :eek: Sen ikäinen vasta keksiikin mitä tahansa vaarallista, kun ei ymmärrä vielä asioita ja niiden seurauksia! Mä en todellakaan sais tollasessa tilanteessa edes unta.
Kerropa esimerkki mitä vaarallista 10kk ikäinen voi keksiä. Minä kerroin tuossa toisessa ketjussa torkkuvani aamuisin kun vuoden ikäiseni on hereillä. En yksinkertaisesti keksi mitä vaarallista hän keksisi sillä aikaa kun minä torkun. Hän ei yllä kiipeämään mihinkään mistä voisi pudota ja osaa myös tulla itse alas esim sohvalta (ja osasi jo 10 kk ikäisenä). hän ei yllä hellan nappeihin, jääkaapin oveen tai muihinkaan ovenkahvoihin. Pistorasiat ovat suojattuja joten niistäkään ei ole vaaraa. Pahinta mitä hän voisi tehdä on sotkea pyykkikomerossa vaatteet tai kaataa yöpöydälläni olevan vesilasin päällensä. Jos minä torkun tai jopa nukun herään kyllä hänen huutoonsa tai itkuun ja yleensä kyllä lapsi pysyy tiukasti vieressä jos huomaa äidin torkkuvan.
Tukehtua? Silloin ei kuulu mitään ääntäkään.
Kyllä olen itekkin torkkunut isomman katsellessa lastenohjelmia,mutta kyllä meillä tuo vajaa 1v on niin vahdittava että ei tulisi mieleenkään torkkua.
 
Vieras
Meillä on jo vuoden verran ollut niin, että tuo nyt 3,5v saattaa tunninkin leikkiä itsekseen huoneessaan aamuisin, kun herää. En tajua miten minun edes pitäisi hoksata, että tyttö siirtyy hiirenhiljaa suljetun ovensa takana sängystä lattialle leikkimään. On toki pari kertaa aikoja sitten jotain pahojaankin tehnyt herättyään, mutta aika harmittomia juttuja loppujen lopuksi.

Jokainen tuntee lapsensa. Jos omani olisi sitä lajia että olisi menossa pää edellä vaikka kaivoon kun silmä välttää niin toki vaikka laittaisin sen kellon soimaan aamulla. Mutta kun tämä ei ole. Piste.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on jo vuoden verran ollut niin, että tuo nyt 3,5v saattaa tunninkin leikkiä itsekseen huoneessaan aamuisin, kun herää. En tajua miten minun edes pitäisi hoksata, että tyttö siirtyy hiirenhiljaa suljetun ovensa takana sängystä lattialle leikkimään. On toki pari kertaa aikoja sitten jotain pahojaankin tehnyt herättyään, mutta aika harmittomia juttuja loppujen lopuksi.

Jokainen tuntee lapsensa. Jos omani olisi sitä lajia että olisi menossa pää edellä vaikka kaivoon kun silmä välttää niin toki vaikka laittaisin sen kellon soimaan aamulla. Mutta kun tämä ei ole. Piste.
Lisäilen, että meiltä ei lapsi pääse etu- eikä takaovesta pihalle, kaikki todella vaaralliset jutut on pois saatavilta eikä ole esim hellan nappuloihin ikinä koskenutkaan kun tietää ettei saa. Kaiken lisäksi nukun itse sohvalla keittiön vieressä joten kuulen kyllä jos ovi sinne päin kolisee.

 

Yhteistyössä