Haastavaa tämä pääsykoekirjojen lukeminen.

Haen nyt sitten yliopistoon lukemaan logopediaa ja suomen kieltä. Logopedian 2 kirjaa sain maanantaina, suomen kielen kirjat vielä hankkimatta :). Ihan hepreaa tuo teksti paikoittain, asiaa on niin paljon eikä mitään ylimääräistä. Hirveästi ulkoa opeteltavaa, erilaisia kielihäiriöitäkin on varmaan sata |O. Ja kaikki pitäis osata :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sulla meni kirjoitukset?
Hyvin :). Tosin lopulliset tulokset tulee vasta 20-25.5.

syksyllä (nämä varmoja..):

Uskonto M
Biologia C

keväällä:

Äidinkieli L (voi tulla vielä E:kin..)
Psykologia E tai M
Terveystieto E tai M
Englanti A tai B
Ruotsi B

Noi siis lähtevät arvosanat.

 
Pömppiäisten äiti
Olen valmistunut suomen kieli pääaineena, mutta pääsykokeistani (Ouluun) on aikaa noin sata vuotta... Kokemuksistani ei ole siis hyötyä. Logopediasta tiedän sen, että sinne taitaa olla hankala päästä. Suomen kieleen ei niinkään (ainakaan Oulussa ja ainakaan silloin sata vuotta sitten). Opiskelu oli tosi mukavaa ja suunnilleen sitä, mitä olin ajatellutkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Olen valmistunut suomen kieli pääaineena, mutta pääsykokeistani (Ouluun) on aikaa noin sata vuotta... Kokemuksistani ei ole siis hyötyä. Logopediasta tiedän sen, että sinne taitaa olla hankala päästä. Suomen kieleen ei niinkään (ainakaan Oulussa ja ainakaan silloin sata vuotta sitten). Opiskelu oli tosi mukavaa ja suunnilleen sitä, mitä olin ajatellutkin.

Joo, tiedän, logopediaa on todella vaikea päästä opiskelemaan. Turun yliopistoon pääsee logopediaa lukemaan vain 10 hakijaa :|. Tuosta suomen kielestä..onkohan niissä pääsykoekirjoissa paljon uutta tietoa vai onko lukion oppikirjoista ja lukion aikana opituista taidoista hyötyä? Meillä oli lukiossa paksu äidinkielen käsikirja,oikea tiiliskivi. Toivottavasti sen lukemisesta oli hyötyä :).
 
Pömppiäisten äiti
Siihen aikaan kun minä hain ja pääsin eli vuonna 2000, pääsykoekirjat olivat Häkkisen Kielitieteen perusteet ja Leinon Suomen kielioppi. Siihen aikaan myös kysyttiin nippelitiedollisia kysymyksiä, ja piti osata morfeemianalyysia ja sen sellaista. Niissä oli lukion tiedoista ja taidoista hyötyä. Oli myös aineistotehtävä, vähän ehkä nykyisen tekstitaidon kokeen kaltainen. Silloin se oli minulle vaikea, kun en sellaisia tehtäviä ollut harjoitellut. Meillä oli Oulussa myös vapaaehtoinen suullinen koe, taitaa olla edelleenkin. Yhden pisteen sai urbaanilegendan mukaan jo siitä, että kävi näyttämässä naamansa ja avaamassa suunsa. Maksimi siitä oli kolme pistettä.

Nyt pääsykoekirjana Oulussa lienee se Suomen kieli - who cares, ja pääsykoe on soveltavampi kuin ennen.

Mitkä kirjat sinulla on luettavana?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Siihen aikaan kun minä hain ja pääsin eli vuonna 2000, pääsykoekirjat olivat Häkkisen Kielitieteen perusteet ja Leinon Suomen kielioppi. Siihen aikaan myös kysyttiin nippelitiedollisia kysymyksiä, ja piti osata morfeemianalyysia ja sen sellaista. Niissä oli lukion tiedoista ja taidoista hyötyä. Oli myös aineistotehtävä, vähän ehkä nykyisen tekstitaidon kokeen kaltainen. Silloin se oli minulle vaikea, kun en sellaisia tehtäviä ollut harjoitellut. Meillä oli Oulussa myös vapaaehtoinen suullinen koe, taitaa olla edelleenkin. Yhden pisteen sai urbaanilegendan mukaan jo siitä, että kävi näyttämässä naamansa ja avaamassa suunsa. Maksimi siitä oli kolme pistettä.

Nyt pääsykoekirjana Oulussa lienee se Suomen kieli - who cares, ja pääsykoe on soveltavampi kuin ennen.

Mitkä kirjat sinulla on luettavana?
Leino, Pirkko: Suomen kielioppi sekä Hakulinen, Vilkuna, Korhonen ym. : Iso suomen kielioppi.


 
Mihin muualle haet? Ku noilla papereilla tuskin pääsee yliopistoon... eli iha samantasosta mäki kirjotin, et en mitenkää väheksyen tuota sano, mut se ny vaa fakta et jos yliopistoon haluaa ni pitää aika lail pääasias E:tä vähintää olla ja L myös.. Ellen sit oo iha hakuteillä?
 
Pömppiäisten äiti
Ei tarvitse olla hyvä ylioppilastodistus, jos menestyy pääsykokeessa. Jos taas mokaa kokeen, voi vielä päästä, jos on loistava yo-todistus... :saint: Mulle sanottiin silloin kun sai kysellä tuloksia, että älä masennu, voit yrittää ensi vuonna uudelleen. Silti sijoituin keskikastiin kokonaispisteissä.

Tytsi: Noilla pääsykoekirjoilla en odottaisi kovin soveltavaa koetta, kuten mainitsin tuosta Oulun nykylinjasta. Pitääkö ISO lukea kokonaan? :O
 
Mä oon miettinyt että pitäiskö hakea vielä vanhoilla päivillä yliopistoon...vois olla ihan mun juttu, olen lukutoukka ja opin nopsaan.
Ylioppilastodistuksessa lukee äidinkielen, reaalin ja ruotsin kohdalla E ja enkun & saksan kohdalla M, jos muistan oikein 12 vuoden takaisia asioita :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Mihin muualle haet? Ku noilla papereilla tuskin pääsee yliopistoon... eli iha samantasosta mäki kirjotin, et en mitenkää väheksyen tuota sano, mut se ny vaa fakta et jos yliopistoon haluaa ni pitää aika lail pääasias E:tä vähintää olla ja L myös.. Ellen sit oo iha hakuteillä?
Kyllä huonommillakin pisteillä voi yliopistoon päästä =). Yliopistoon voi hakea, vaikkei olisi edes lukiota käynyt. Moni tuttuni on päässyt huonoilla ja keskinkertaisillakin yo-todistuksilla opiskelemaan :). Pääsykoe on se tärkein. Mä saan aika hyvät pisteet tuosta äidinkielen Laudaturista, äikästä taitaa saada melkein kaikista paikoista parhaimmat pisteet :).

 
Pömppiäisten äiti
Minä lähden nyt nukkumaan. Tytsille tsemppiä lukemiseen. Kyllä se pänttääminen kannattaa. Se on sitä paitsi melkein koko yliopisto-opintojen rankin vaihe.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Ei tarvitse olla hyvä ylioppilastodistus, jos menestyy pääsykokeessa. Jos taas mokaa kokeen, voi vielä päästä, jos on loistava yo-todistus... :saint: Mulle sanottiin silloin kun sai kysellä tuloksia, että älä masennu, voit yrittää ensi vuonna uudelleen. Silti sijoituin keskikastiin kokonaispisteissä.

Tytsi: Noilla pääsykoekirjoilla en odottaisi kovin soveltavaa koetta, kuten mainitsin tuosta Oulun nykylinjasta. Pitääkö ISO lukea kokonaan? :O

Ei sentään, siinä oli erikseen merkitty, mitä siitä pitää lukea :D.
 
Pömppiäisten äiti
Q-kuppi: Ajattelin ensin, että ei kai 12 vuotta sitten ollut vielä E:tä. Tarkistin wikistä, vuonna 1996 se tuli arvosteluasteikkoon. Ajattele, niin monta vanhaa ällää sinulla!
 
tytönjapojanmamma
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Olen ollut logopedian pääsykokeissa. En ole ehkä paras vinkinantaja, kun en päässyt sisään...Mutta siis ei kai muuta kun päähänpänttäämistä

Muistatko, minkä tyyppisiä kysymyksiä oli?

Voi en, siitä on "pikkusen" aikaa. Muistaakseni oli ihan lukion kokeiden tyyppisiä kysymyksiä...Tai siis, että jos osaat kirjan suunnillen ulkoa ja olet ymmärtänyt asian pitäisi olla helppo vastata

 

Yhteistyössä