Haaste! Ole käyttämättä ketsuppia viikon ajan

helppo homma! en käytä ketsuppia kun makaroonilaatikon, spagetin ja ranskalaisten kanssa :D mut mun mies voiskin ottaa haasteen vastaan, on just tämmönen joka tunkee sitä joka ruokaan. en tajuu miten johkin kermaseen ihanaan kanapastaankin pitää sotkea ketsuppia :D
 
Keittiönoita
Alle 5 kertaa vuodessa tulee käytetty ketsuppia ruuan lisukkeena. Mutta ketsupista, Coca-colasta, Worchester-kastikkeesta ja mausteista saa keitettyä aivan taivaallisen hyvän BBQ-kastikkeen, joten menee mulla grillikaudella ketsuppia kyllä siihen.
 
Luulisi että aikuinen ihminen osaa olla laittamatta automaattisesti asioita suuhunsa mitkä ei perustu nautintoon vaan ulkoa opittuihin maneereihin.
Väitän että ketsupin käyttö on monelle "opittu" tapa ja siihen on niin tottunut että on vaikea kuvitella syövänsä ruokaa ilman sitä koska ketsuppia nyt vaan kuuluu laittaa ruokaansa.
Tuskin nyt kukaan sitä syö jos siitä ei pidä mutta voi käydä myös niinkuin minulle, että kun sen käytön lopettaa niin alkujärkytyksen jälkeen huomaakin ettei enää haluakaan sitä ruokaansa ja jonkin ajan päästä siitä ei enää edes pidä.

Ihmiset tottuu eri asioihin ja moni tekee tiettyjä asioita monen vuoden tottumuksen mukaan ja jos joskus muuttaa niitä tottumuksiaan niin saattaa huomata pitävänsä jostain muusta. Ja tämä ihan yleisesti, ei koskien pelkästään ketsupinkäyttöä.
 
"vieras"
En muista millon oon viimeksi laittanu ketsuppia ruokaan ts ei ole ollut makaronilaatikkoa hetkeen. Ja siihenkin laitan ihan vähän. Lapset laittaa pariin muuhunkin ruokaan muttei todellakaan kaikkeen.
 
....
Thaikuissa ku tuli yks talvi oltua, niin siellä oppi pistämään ketsuppia ihan kaikkeen. Keitetty riisikin ketsupilla oli oikein maukasta :D Minusta tuntuu että ketsupissa on jotain joka oikeasti vähän koukuttaa, koska eihän se lopulta kovinkaan hyvää ole.

Tiedän kyllä yhden joka syö joulukinkkuakin ketsupilla, se jotenkin vain menee liian pitkälle...
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Hyvin on menny reilu 30 vuotta ilman ketsuppia ja menee jatkossakin, pakon edessä saan alas - esim anoppi kuorruttaa murekkeen sinappi&ketsuppi yhdistelmällä. (Mä en käytä sinappiakaan)
Tirpalle voin laittaa hiukan jos sitä pyytää (ja kaapissa sattuu olemaan) makaronilaatikkoon tms.
 
"vieras"
En aio opetella. On tutkittu, että ketsupissa on moninverroin lykopeenia verrattuna raakoihin tai kypsennettyihin tomaatteihin eli se on periaatteessa tosi terveellistä.
 
"poikia3"
Ainoa paikka missä käytän ketsuppia on hampurilaisravintolan hamppareiden väliin valmiiksi laittamat ketsupit. Itse en lisää sitä mihinkään. Lapsista 2 pienintä käyttää sitä enemmän, ja esikoinen tuskin lainkaan. Mies laittaa ketsuppia joihinkin minusta outoihin ruokiin, esim. siskonmakkarakeittoon.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27013415:
Alle 5 kertaa vuodessa tulee käytetty ketsuppia ruuan lisukkeena. Mutta ketsupista, Coca-colasta, Worchester-kastikkeesta ja mausteista saa keitettyä aivan taivaallisen hyvän BBQ-kastikkeen, joten menee mulla grillikaudella ketsuppia kyllä siihen.
Tähän voisit laittaa tarkemman ohjeen, mieluusti kokeilisin!
 
No,
pärjään hyvin ilman ketsuppia vaikka kuukausia (toisin kuin muu perhe),ketsuppia tarviin vain harvoin ranskisten kanssa (enkä sillonkaan jos on majoneesia) ja jos syön lihapiirakkaa... ja sitä tapahtuu vielä harvemmin.
 

Yhteistyössä