Hääkuvaaja häihini - onko 650 euroa liian paljon?

  • Viestiketjun aloittaja ajattelija
  • Ensimmäinen viesti
ajattelija
Kun täällä niin häähumussa ollaan, niin kysympä omista häistäni. Eräs valokuvaaja pyytää 650 euroa vihkitilaisuuden kuvaamisesta. Onko yleisesti ajatellen kallista vai normihinnaston mukaista?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kallista jos ottaa vain ne yhdet kuvat mutta jos on menossa mukana ja kuvaa koko tapahtumaa niin halpa,meillä sellainen maksoi 900?
Kuvaa siis koko vihkitilaisuuden ja kakunleikkuun jne myös potrettikuvat. Yhteensä n 500-600 kuvaa, jotka käsittelee.
 
Me saatiin valokuvakerhosta kuvaaja joka on kyllä ihan tasokas vuosien kuvauskokemuksella ja hyvillä laitteilla!

Kuvaa vihkitapahtuman kameralla + videokameralla ja tulee hääpaikalle kuvaamaan myös.
Lisäksi ottaa potretit ja hinta 200? =)

Eli kannattaa ottaa selvää alueen harrastajakerhoistakin :wave:
 
valokuvaajan vaimo
Kovin paljoa halvemmalla et ammattilaista saa.

Mun mies tulis ehkä viiteensataan. On ammattikuvaaja mutta ei erityinen hääkuvaaja joten siksi ei voi pyytää erikoistuneiden kuvaajien hintoja.

Muistathan, että maksat ammattitaidosta, kuvaajan kalustosta JA kuvien jälkikäsittelystä. Kuvaaja ei tosiaankaan vetäise sulle vaan kuvia dvd:lle vaan korjailee valotuksia ja rajauksia yms. kuvankäsittelyllä. Se on useamman tunnin homma sekin.
 
ihan ok
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kallista jos ottaa vain ne yhdet kuvat mutta jos on menossa mukana ja kuvaa koko tapahtumaa niin halpa,meillä sellainen maksoi 900?
Kuvaa siis koko vihkitilaisuuden ja kakunleikkuun jne myös potrettikuvat. Yhteensä n 500-600 kuvaa, jotka käsittelee.
eli aikaa sillä menee jotain 4-5 tuntia matkoineen, tekee työn, käyttää omaa kalustoaan, jälkikäsittelee kuvat (tunteja) ja toimittaa kuvat teille mahdollisine etukäteis- ja jälkikäteiskeskusteluineen (tämä kaikki on siis kuvaajan työaikaa, josta pitää saada palkka) musta hinta on aika kohdallaan. orjatyö on sitten erikseen ja kavereille melkein ilmaiseksi tekeminen.
 
.........
ei ollenkaan kallis, jos tuo määrä kuvia. Sehän tarkoittaa n.1e per kuva. Ja jos itse teetät amatöörin ottamia kuvia niin nekin saattavat maksaa joku 50cnt. Ammattilainen ottaa kuitenkin kunnolliset kuvat. Kerran se hääpäivä vaan on :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja .........:
ei ollenkaan kallis, jos tuo määrä kuvia. Sehän tarkoittaa n.1e per kuva. Ja jos itse teetät amatöörin ottamia kuvia niin nekin saattavat maksaa joku 50cnt. Ammattilainen ottaa kuitenkin kunnolliset kuvat. Kerran se hääpäivä vaan on :)
Ilmaisin itseni väärin. Kuvaaja ottaa siis reilut 500 kuvaa, joista valitsee huonot pois ja käsittelee ne.
 
Minusta hinta on kohtuullinen. Kuvaaja käyttää kuitenkin häiden jälkeen todella paljon aikaa kuvien käsittelyyn, eli se työ ei rajoitu pelkästään sinne hääpaikalle.
Mies oli yhdet häät kuvaamassa tuossa muutama viikko sitten ja kyllä se ilta toisensa jälkeen kuvia työsti.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja ihan ok:
eli aikaa sillä menee jotain 4-5 tuntia matkoineen, tekee työn, käyttää omaa kalustoaan, jälkikäsittelee kuvat (tunteja) ja toimittaa kuvat teille mahdollisine etukäteis- ja jälkikäteiskeskusteluineen (tämä kaikki on siis kuvaajan työaikaa, josta pitää saada palkka) musta hinta on aika kohdallaan. orjatyö on sitten erikseen ja kavereille melkein ilmaiseksi tekeminen.
Aivan oikein. Ja jatketaan vielä. Kuvaajan kalusto voi maksaa sen 10 000 euroa, eikä esim. kameran runko kestä ammattilaiskäytössä kovin monta vuotta. Joten koko ajan pitää panna sivuun rahaa tuleviin hankintoihin (tai lyhentää edellisiin otettua lainaa).

Ja kuvaajan pitää yrittäjänä myös maksaa itse eläkemaksunsa, vakuutuksensa, kesälomansa jos sellaisen meinaa hääkauden päätyttyä pitää, jne.

En halua marmattaa enkä moralisoida, mutta välillä tuntuu että jotkut haluavat käyttää häissään ammattilaisia kaikessa muussa paitsi valokuvauksessa. Joka on juuri se "historiaan" jäävä osa.
 
Canographer
Kyllä, itselläni kalusto maksoi vain n. 6000 euroa, ja siinä joutui jo pihtaamaan. 1. runko 2000 euroa, 2. runko käytettynä 500 euroa, muotokuvaobjektiivi 500, teleobjektiivi 2500, ja yleisobjektiivi 1000e
 
Procrapher
En tiedä ihmetelläänkö minkään muun ammattikunnan palkkoja ja hintoja niin paljon kuin meidän valokuvaajien...

Kyseinen 650€ on aika käypä hinta ammattilaiselta... Monet ammattikuvaajat veloittavat 800 - 1200€ dokumentaarisesta kuvauspäivästä.

Ihmetyttää oikeasti, että kaikkeen muuhun ollaan valmiita panostamaan erittäin paljonkin, mutta meidän kuvaajien ammattitaitoa ei sitten lopuksi arvosteta sen vertaa että siitä oltaisiin valmiita maksamaan paljoakaan... - jos mitään.

Häiden kuvaaminen on ammattivalokuvaajien ehdottomasti vaikein osa-alue, koska vihkitilaisuudessa ei voi tapahtua mitään "oho..." juttuja ja uusintoja ei tule, keikka on osattava kuvata silloin kun se tapahtuu. Siitä syntyy meidän ammattitaitomme.

Ettehän te itsekään tee työssänne kokopäivää töitä ilmaiseksi! Eikä se työ todellakaan lopu siihen kun kuvaaja lähtee illalla pois juhlapaikalta, sen jälkeen alkaa kuvien jälkikäsittely mikä saattaa oikeasti olla paljon suurempi työ kuin itse kuvaaminen. Itse opiskelin kuvankäsittelyä ja valokuvaamista vuosia jotta ottamani kuvat olisivat oikeasti hyviä ja ammattitaidolla toteutettuja enkä voi silti vielä tänäkään päivänä sanoa että työ olisi helppoa. Työstän paljon tietysti itseni ottamia mallikuvia yms. työkseni mainoksiin jne. ja parhaiden kuvien työstämiseen saattaa kulua hyvinkin paljon aikaa jopa yhtä kuvaa kohden.

Ammattikuvaaja maksaa oikeasti AINA ja kuvat ovat loppupeleissä kuitenkin se viimeinen asia mitä teille jää konkreettisesti muistoa kyseisestä päivästä, eikö siitä kannattaisi jo jotain maksaa ?

En todellakaan sano että ns. amatöörikuvaaja ei saisi hyviä kuvia, päinvastoin.
Itsekin olen aikoinaan aloittanut amatöörikuvaajana ja opiskellut myöhemmin ammattikuvaajaksi. Sain paljon töitä jo amtöörinäkin, koska minulla on tietynlainen omatyylini kuvata ja ihmiset tykkäsivät tyylistäni.
Mutta kun amatöörikuvaajan kuvat laitetaan pöydälle ja viereen asetetaan ammattikuvaajan ottamat ja jälkikäsitellyt kuvat, voin sanoa että siinä vaiheessa jokainen varmasti huomaa mistä hinta muodostuu... Tekeehän ammattikuvaaja sitä työkseen. ;)

Nämä tosiaan näin kuvaajan näkökulmasta, en todellakaan halua pahoittaa viestillä kenenkään mieltä, mutta haluan että kaikki miettisivät edes hieman, miksi ammattikuvaaja kannattaa palkata ja miksi se maksaa.

Toivottavasti Te kaikki saatte hyvät ja ikimuistoiset kuvat häistänne!
 
Valokuvaajat.fi
650 euroa on kyllä varsin normaali hinta hieman alle koko päivän kuvauksesta. Jos haluat dokumentaarisen juhlapäivän kuvauksen niin 800 eurosta ylöspäin on yleensä ammattilaisten hinnasto. Hyvin paljon menee kuvauksen lisäksi aikaa itse kuvankäsittelyyn, joten asiakkaan pitää ymmärtää maksavansa kokonaisuudesta, ei vain kuvaukseen käytetystä ajasta.
Tilaa valokuvaus häihin täältä ja pystyt samalla vertailemaan Suomen ammattivalokuvaajia.
 
"isipappa"
En tiedä ihmetelläänkö minkään muun ammattikunnan palkkoja ja hintoja niin paljon kuin meidän valokuvaajien...

Kyseinen 650€ on aika käypä hinta ammattilaiselta... Monet ammattikuvaajat veloittavat 800 - 1200€ dokumentaarisesta kuvauspäivästä.

Ihmetyttää oikeasti, että kaikkeen muuhun ollaan valmiita panostamaan erittäin paljonkin, mutta meidän kuvaajien ammattitaitoa ei sitten lopuksi arvosteta sen vertaa että siitä oltaisiin valmiita maksamaan paljoakaan... - jos mitään.!
Minä tiedän. Sinäkin tiedät sitten kun käyt kysymässä mitä sille häissä soittavalle bändille maksetaan. Kalusto on yhtä kallis kuin ammattikuvaajan kalusto... vähintään, mutta painaa perhanasti enemmän. Bändissä on 3-5 miestä, jotka useimmin ovat roudanneet ja pystyttäneet kamat ja valot ja tehneet soundtsekin, ennen kuin kukaan juhlaväestä ehtii paikalle ja poistuvat paikalta lyöden tyhjän tuöväentalon oven perässään kiinni. Häitä varten ovat treenanneet häävalssin/tanssin ja pari toivekappaletta.

Olkoonkin, että hääkeikat ovat suurelta osin harrastebändien, tai puoliammattilaisten käsissä, joten summa on usein ruskeassa kirjekuoressa, mutta jos se summa on vaikkapa tuo 650,- niin olen nähnyt monen hääparin kävelevän ovesta ulos etsimään halvempaa bändiä.
 
"vieras"
Jos työn jälki olisi samallaista kuin Kosittiin. Tahdomme. -blogin häävalokuvaajalla niin maksaisin! On huikeita kuvia! Seurasin vuoden ajan tuota blogia pelkästä mielenkiinnosta, vaikka omat häät olivat jo 2008.

Tosin veikkaan, että tuo valokuvaaja saattoi maksaa vähän enemmän...??
 
"vieras"
En tiedä ihmetelläänkö minkään muun ammattikunnan palkkoja ja hintoja niin paljon kuin meidän valokuvaajien...

Kyseinen 650€ on aika käypä hinta ammattilaiselta... Monet ammattikuvaajat veloittavat 800 - 1200€ dokumentaarisesta kuvauspäivästä.

Ihmetyttää oikeasti, että kaikkeen muuhun ollaan valmiita panostamaan erittäin paljonkin, mutta meidän kuvaajien ammattitaitoa ei sitten lopuksi arvosteta sen vertaa että siitä oltaisiin valmiita maksamaan paljoakaan... - jos mitään.

Häiden kuvaaminen on ammattivalokuvaajien ehdottomasti vaikein osa-alue, koska vihkitilaisuudessa ei voi tapahtua mitään "oho..." juttuja ja uusintoja ei tule, keikka on osattava kuvata silloin kun se tapahtuu. Siitä syntyy meidän ammattitaitomme.

Ettehän te itsekään tee työssänne kokopäivää töitä ilmaiseksi! Eikä se työ todellakaan lopu siihen kun kuvaaja lähtee illalla pois juhlapaikalta, sen jälkeen alkaa kuvien jälkikäsittely mikä saattaa oikeasti olla paljon suurempi työ kuin itse kuvaaminen. Itse opiskelin kuvankäsittelyä ja valokuvaamista vuosia jotta ottamani kuvat olisivat oikeasti hyviä ja ammattitaidolla toteutettuja enkä voi silti vielä tänäkään päivänä sanoa että työ olisi helppoa. Työstän paljon tietysti itseni ottamia mallikuvia yms. työkseni mainoksiin jne. ja parhaiden kuvien työstämiseen saattaa kulua hyvinkin paljon aikaa jopa yhtä kuvaa kohden.

Ammattikuvaaja maksaa oikeasti AINA ja kuvat ovat loppupeleissä kuitenkin se viimeinen asia mitä teille jää konkreettisesti muistoa kyseisestä päivästä, eikö siitä kannattaisi jo jotain maksaa ?

En todellakaan sano että ns. amatöörikuvaaja ei saisi hyviä kuvia, päinvastoin.
Itsekin olen aikoinaan aloittanut amatöörikuvaajana ja opiskellut myöhemmin ammattikuvaajaksi. Sain paljon töitä jo amtöörinäkin, koska minulla on tietynlainen omatyylini kuvata ja ihmiset tykkäsivät tyylistäni.
Mutta kun amatöörikuvaajan kuvat laitetaan pöydälle ja viereen asetetaan ammattikuvaajan ottamat ja jälkikäsitellyt kuvat, voin sanoa että siinä vaiheessa jokainen varmasti huomaa mistä hinta muodostuu... Tekeehän ammattikuvaaja sitä työkseen. ;)

Nämä tosiaan näin kuvaajan näkökulmasta, en todellakaan halua pahoittaa viestillä kenenkään mieltä, mutta haluan että kaikki miettisivät edes hieman, miksi ammattikuvaaja kannattaa palkata ja miksi se maksaa.

Toivottavasti Te kaikki saatte hyvät ja ikimuistoiset kuvat häistänne!
Oikein hyvä kirjoitus. Järjestän tapahtumia ammatikseni ja jos vain voin tarjoan aina laadukkaita osaajia myös kuvaajissa. Hyvä kuvaaja on niin kullan arvoinen ja hintansa väärti, jos miettii miten ne kuvat haluaa katsoa vielä 50 vuoden jälkeen. Ammattilaiskuvaaja näkee, vangitsee ja tallentaa sellaista, mitä vain ammattilaisen silmä kehittyessään näkee. Ja myös tietää, miten kuvaus onnistuu.
 
halpajahyvä
[QUOTE="vieras";28378753]650 e kuulostaa halvalta meillä maksoi sama 1000 euroa.Ammatti kuvaaja kannattaa ottaa ehdottomasti.[/QUOTE]

juu,halpa on!
Meillä tuli kuvaaja Italiasta niin se maksoi 2500e mutta oli kyllä sen arvoinen.
 

Yhteistyössä