Häät halvalla

Mimmosessa paikassa itse asutte?

Nyt viimeksi, kun menimme naimisiin, meidät vihittiin omalla kotipihalla. Vieraita oli vain kourallinen, ruuat tehtiin itse, kuohuviiniä kilistettiin. Sää suosi ja oltiin paljon ulkona, huonolla kelillä oltaisiin oltu sisällä. Tarjottiin suolaisia piirakoita, voileipiä, täytekakkua, kakkuja, keksejä - siinäpä se. Ja oli kyllä tosi lämmin henkiset juhlat. Näihin juhliin upposi muutama satanen.

Olen ollut myös toisissa kotona järjestetyissä häissä, näissä pihalle oli pystetty iso iso juhlakatos - vieraita oli yli 50 mutta alle 100. Ruuat näissäkin juhlissa tehty itse ja bändi oli myös paikalla soittamassa.

Jos siis olisi jonkun koti ja piha käytettävissä, tälläkin tavalla voisi päästä edullisesti.
 
Kesämorsian
Me mennään kesällä naimisiin maistraatissa. Sen jälkeen pietään vanhemmille,sisaruksille ja kavereille grillijuhlat. Siellä sitten ilmoitamme naimisiin menosta.:) ainoa ongelma on se,et miten me saadaan kaikki tulemaan silloin paljastamatta juhlien tarkoitusta.
 
kevät
Meiän häät ei maksanut paljoa, mutta vieraitakin oli vain vähän reilu 20. Eli vain lähisuku. Ystävien kanssa juhlittiin sitten erikseen.
Puvut ostettiin uusina, niihin meni 800 euroa. Kukat oli 200 euroa (morsiuskimppu, sulhasen rintakukka, morsiustyttöjen kimput, kirkon koristelu ja hääpaikka). Ruoka ja juomapuoli maksoi yhteensä 40 euroa per vieras, juhlatila oli ilmainen. Eli 2000 euroa pyöreesti meni. Ja noissa kukka, ruoka ja pukukustannuksissa olis voinu säästää vielä tosi paljon!
Oli ihanat, tunnelmalliset häät, joita vieläkin lämmöllä muistellaan. Pienet ja romanttiset.
 
Shalora
me ollaan oltu yhdessä 4 vuotta ja menemme ensi kesänä naimisiin, kihloissa vuoden verran.
Hääbudjettina on 2000e. hääpuku maksaa 180e. sormuksiin meni 300e, pitopalvelu kallein reilun tonnin. tulee maksamaan. Ei tule kun lähimmät sukulaiset ja ystävät, eli noin 50 kappaletta.
 
Meillä oli pienet häät eikä ollut ongelmia kuluissa. Niiden ihmisten kanssa, jotka oltiin kutsuttu vihkimiseen, mentiin pieneen ja idylliseen kahvillaan, jossa oli suolaista ja makeaa tarjottavaa. Järjestettiin kavereille juhlat myöhemmin. Saimme juhlapaikan ilmaiseksi, koska se oli silloisen työnantajani omistuksessa ja sitä sai työntekijät varata omaan käyttöön. Tarjottavana oli hääkakku, erilaisia salaatteja, piirakoita yms. suolaista. Tein tarjottavat itse ystävien avulla. Lisäksi kuluja tuli yhdestä tarjoilijasta, joka piti huolta, että ruokaa ja juomaa oli tarjolla ja pöytäkoristeista yms. Mun hääpuku oli itse asiassa kaunis klassinen iltapuku, joka maksoi korjauksineen vähän yli 400e.
 
vuodenaikamaku
meillä hääbudjetti tällähetkellä 2500e
Mun puku 150e teetettiin kiinassa siihen kuuluu huntu.
Miehen puku 115e ja kengät 16e vuokralle. tai tilataan kiinasta :)
Mun sormus kolmella ISOLLA timantilla valkokultaa 500e alibaba.com
juhlapaikka 440e
morsiustyttöjen puvut 34e kpl
kukat 100e
mieheni on kokki ja hän tekee ruuat, meille tulee pöytiin tarjoilu sadalle hengelle.
viinat yms. haetaan tallinnasta. viinaasatamasta.fi laskurilla ostokset tulee maksamaan 180e
kakku tilataan tutusta konditoriasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vuodenaikamaku:
meillä hääbudjetti tällähetkellä 2500e
Mun puku 150e teetettiin kiinassa siihen kuuluu huntu.
Miehen puku 115e ja kengät 16e vuokralle. tai tilataan kiinasta :)
Mun sormus kolmella ISOLLA timantilla valkokultaa 500e alibaba.com
juhlapaikka 440e
morsiustyttöjen puvut 34e kpl
kukat 100e
mieheni on kokki ja hän tekee ruuat, meille tulee pöytiin tarjoilu sadalle hengelle.
viinat yms. haetaan tallinnasta. viinaasatamasta.fi laskurilla ostokset tulee maksamaan 180e
kakku tilataan tutusta konditoriasta.
Kiinnostaisi kyllä, että miten loihditte 100 hengelle aterian pienellä summalla? Varmaan pitää tarjoilijoillekin maksaa? Mitä alkoholia meinasitte 180 eurolla saada? Eihän se riitä edes ruokaviineihin...
Mä en ymmärrä sitä, että pihistellään hulluna mutta silti on pakko kutsua se sata henkeä. Onko koristeet, kutsut, kuvaus jne ilmaisia?
 
ytjds5n7dn
Kaveri meni just naimisiin ja niiden häistä tuli yllättävän halvat 50 hengen häiksi. Jos oikein muistan, hinnat oli jotain tätä luokkaa:

Nuorisotalon tilavuokra vain 90 €/vrk, vuokrasivat kahdeksi vuorokaudeksi
Ruokiin meni vain n. 300 €, koska tekivät kaiken itse alusta loppuun sukulaisten avulla. Ja ruoka oli hyvää! Summaan sisältyy myös alkoholijuomat.
Morsiamen asu tuli kalliiksi, siihen meni n. 450 €.
Sulhanen sai asun ilmaiseksi lainaan.
Kutsu- ja kiitoskortit, itse tehty, postituksineen 30 euroa
Eli yhteensä hieman päälle 950 euroa!
He tosiaan käyttivät ilmaista sukulaistyövoimaa lähes kaikessa. Suku oli todella läheinen keskenään ja kaikkien mielestä oli itsestään selvää, että he auttavat häissä.

Olen itse menossa naimisiin keväällä. Yritetään päästä niin halvalla kuin mahdollista. Vieraita tulee olemaan n. 30.

Juhlapaikan vuokra 3 vrk on 400 euroa.
Pitopalvelut ovat järjettömän kalliita, joten pyritään välttämään niitä viimeiseen asti. Ajateltiin, että ostetaan itse ruoat ja palkataan tuttu kokkiopiskelija tai kaksi hoitamaan tarjoilu.
Ohjelmaksi ehkä kaverien bändi, joka ei vaadi mitään korvauksia (mutta kyllä joku palkka pitää antaa näön vuoksi).
Lahjakas kuvaaja saadaan luultavasti ilmaiseksi, koska on kaveri, mutta kyllä hänellekin jotain palkkaa kiitokseksi maksetaan.
Koristeluista haluamme päästä edullisesti. Paperikukkia ja sievän värisiä ilmapalloja ajattelimme. Ei siis mitään riemunkirjavaa, vaan hillityn värisiä. Teemavärit ovat näiltä näkyvin lila ja valkoinen.
Miehellä ja mulla hyvät asut jo valmiina.

Päämäärä olisi, ettei ainakaan yli 1000 euroa menisi. Voin vaikka kertoa myöhemmin, kuinka paljon meni :) Onneksi olemme opiskelijoita, jolloin äidit ja isät luonnollisesti auttavat maksuissa ;)
 
Me päästiin alle tonnilla :D

Miehen puku saatiin ilmaiseksi "vuokralle", koska siskoni oli töissä teatterilla. Mun pukuni tehtiin itse, tai siis äitini teki. Pohja ostettiin kirpparilta ja loppuhinnaksi tuli 100e. Ruokailut ja kahvittelut päästiin reilu 200 eurolla, koska saatiin paljon ilmaiseksi ja sukulaissuhteilla. Plus oli alkoholittomat häät. Vihkiminen ja juhlat oli samassa paikassa, paikan vuokra oli 300 e kahdelta päivältä. En käynyt kampaajalla, enkä meikkaajalla. Kenkäni olivat alennuksessa ja maksoivat jokin 40 euroa, miehelläni oli ennestään jo hyvät juhlakengät. Kattaukseen ei tarvinnut ostaa mitään erikseen, koska juhlapaikan vuokraan kuului astiat. Auton isoveljeni hommasi kaveriltaan halvalla pariksi tunniksi. Koristeluun, kutsuihin, kiitoskortteihin sun muihin meni sitten loput rahat.
 
"vieras"
Nuorisotalon tilavuokra vain 90 €/vrk, vuokrasivat kahdeksi vuorokaudeksi
Ruokiin meni vain n. 300 €, koska tekivät kaiken itse alusta loppuun sukulaisten avulla. Ja ruoka oli hyvää! Summaan sisältyy myös alkoholijuomat.
:D:D Juomana oli vissiin kiljua ja ruokana keittoa? Tai sitten alkoholeja oli tooodella rajallisesti.

Meillä meni 40 hengen häissä jo pelkästään kaikkiin juomiin lähemmäs tonni :p
 
ulkonainen
Me päästiin alle tonnilla :D

Miehen puku saatiin ilmaiseksi "vuokralle", koska siskoni oli töissä teatterilla. Mun pukuni tehtiin itse, tai siis äitini teki. Pohja ostettiin kirpparilta ja loppuhinnaksi tuli 100e. Ruokailut ja kahvittelut päästiin reilu 200 eurolla, koska saatiin paljon ilmaiseksi ja sukulaissuhteilla. Plus oli alkoholittomat häät. Vihkiminen ja juhlat oli samassa paikassa, paikan vuokra oli 300 e kahdelta päivältä. En käynyt kampaajalla, enkä meikkaajalla. Kenkäni olivat alennuksessa ja maksoivat jokin 40 euroa, miehelläni oli ennestään jo hyvät juhlakengät. Kattaukseen ei tarvinnut ostaa mitään erikseen, koska juhlapaikan vuokraan kuului astiat. Auton isoveljeni hommasi kaveriltaan halvalla pariksi tunniksi. Koristeluun, kutsuihin, kiitoskortteihin sun muihin meni sitten loput rahat.
Ulkosuomalaisen nakokulmasta alkoholittomia haita vietetaan ainoastaan joidenkin tiukkojen uskonlahkojen parissa. Oletteko hyvin uskonnollisia vai mista juontuvat alkoholittomat haat? Eiko teilla tarjottu ruokaa edes viineineen?
 
Pariskunnan näköiset häät
Meiltäkin olisi löytynyt viinien tekijä, ruuan laittaja ja tarjollepanija, kampaaja ja meikkaaja, siivoajia ym. ihan juhlaväestä. Mutta meille oli kaikista tärkeintä se, että jokainen tulee vieraana häihimme, nauttimaan täysipainoisesti juhlista, eikä kukaan joudu koristelemaan, siivoamaan tai tekemään muutakaan mitä varten voimme palkata ulkopuolisia. Niinpä päädyimme ravintolahäihin ja maksoimme siitä meille tärkeästä asiasta.

Monissa juhlissa olen ollut, joissa asioita tehdään yhdessä, ja ne ovat olleet aivan yhtä mahtavia ja viihtyisiä. Mielestäni hääpari siis päättää mikä on heille tärkeintä ja satsaa siihen. Hyvin järkättyinä juhlat kuin juhlat ovat ihanat ja ikimuistettavat :)
 
Nois kandee muistaa se, et hyvät kemut ei synny sillä, että rahaa menee.

Sotien aikaan aika monet ihan vapaaehtoisesti vaihtoivat kultasormuksen rautasormukseen. Ei se rakkaus ole siitä sormuksesta kiinni.

Ex- rouvakultani hääpuku taas tietääkseni on nyt ollut yli kaksikymmentä vuotta pukupussissa ullakolla ja jos hän menee uusiin naimisiin, niin olen melko varma, että tuo puku ei tule kyseeseen vaikka vielä sopisikin.

Olen jokuset sadat häät soittanu ja usein hiljaa ihmetellyt, että mikä siinä mahtaakaan olla se tärkee juttu?

Näin entisen humpansoittajan näkökulmasta häät on juttu mis silmää räpäyttämättä maksetaan hääpuvusta pari tonnia, sormuksesta toinen mokoma, yhdestä kukkakimpusta kolmesataa, hääkampauksesta enemmän ja sit raahataan tallinnasta pakettiautollinen viinaa. Mut jos nelimiehinen bändi pyytää tonnin, niin se on aivan liian kallista. Vaik vetävät 16- tuntisen työpäivän ja huolehtivat ohjelmasta häävalssista pikkutunneille.

Parhaat ”häät” jotka olen koskaan soittanut olivat itse asiassa 50v hääpäivät. Mut noudettiin kotoa, syötettiin, juotettiin ja seuraavana päivänä palautettiin kotiin. Ihan mielikseen tossa välissä soittaa muutaman tunnin haitarilla ja opettelee heidän häävalssinsa.

Nois kemuissa juhlittiin sydämellä, ei rahalla.
 

Yhteistyössä